10tilføjet af

Fiat Punto vil ikke starte når det er koldt.

Jeg har en Punto som har svært ved at starte når det er koldt. Venter jeg bare til lidt op ad dagen er det ikke noget problem. Det virker ikke til at det er batteriet den er gal med for den kan let trække motoren rundt og jeg har også prøvet med startkabler uden noget resultat.
Den har været ved mekanikeren men når han har tid til at kigge på dne er det altid så varmt at den starter og så kan han ikke gøre noget.
Nogen der kan hjælpe?
tilføjet af

Karburatorsprit

Tilsæt karburatorsprit til benzinen. Du kan købe det på alle tankstationer.
tilføjet af

Ja, det er rigtigt

Jeg spurgte lige min mand hvad vi gjorde, da vi havde den gamle bil. Bare der kom kaburatorsprit i benzinen var der ikke noget galt.
tilføjet af

der er gået en termostat, det sker tit med Fiat.

Fiat har mange problemer med termostaterne, eller med pakningerne, prøv at kontrolere din olie, og se om det evt. er grumset fordi det er bladet med vand, på grund af en død pakning.
det kan også være termostaten til varmevandet der er gået, og som følge af det så har motoren været over ophedet, og har "brændt pakningen af.
du siger at du kan starte med varm motor, det er nok fordi at motor blokken udvider sig en lille smule når den er varm, og derfor har det ikke indflydelse på en evt. dårlig pakning.
hvis det er pakningen, kan du få den skiftet for omkring 300 kr. med arbejdsløn, det fik jeg gjort.
der er også stor forskel på de forskellige termostater, normalt åbner termostaten for det varme vand til opvarmningen af bilen, når motoren har den rigtige temperatur, men den er nem at skifte.
visse værksteder har et kemikalie de hælder i køleren, så de kan måle hvor fejlen er, men det virker ikke på en kold motor.
andre værksteder tilslutter en computer, som hurtigt finder fejlen.
tilføjet af

PS. jeg er lidt i tvivl med hvad du mener,

du skriver at der ikke er noget i vejen med batteriet, det kan sagtens trække motoren rundt - og jeg har også prøvet med startkabler - uden noget resultat, det er lidt misvisende, hvorfor vil du bruge startkabler, hvis batteriet kan trække motoren rundt.
er du sikker på, at dine tændrør er spændt ordentligt fast, jeg har selv prøvet en kold og mørk nat, at motoren bare stoppede, og jeg måtte lade bilen stå, og få et lift hjem.
næste dag viste det sig, at det ene tændrør var røget ud, fordi det ikke var spændt ordentligt fast, det var ikke presset ud af motorblokken, så vi skruede det bare i igen.
selvom din startmotor virker, så er det jo ikke sikkert at remmene er stramme nok, så de kan få motoren igang, måske skal du blot få strammet remmene.
tilføjet af

Hvoff' nogen remme.....

Lidt afhængig af model har Punto-mobilet 2 eller 3 remme, og kun een af disse remme er kritisk i forhold til start af motoren....
Den er til gengæld også vigtig! Det er tandremmen, og hvis den knækker eller bliver så løs at den kan skride (og så skal den altså være MEGET løs...), så skrider timingen mellem stempler og ventiler, og det betyder næsten altid et meget dyrt motorhavari når et stempel kommer op og banker ind i en ventil som ikke skulle være åben.
Generatorremmen og evt en rem til air condition er ikke vigtige for at starte motoren; selvfølgelig er generatorremmen vigtig for at kunne lade på batteriet efterfølgende...
Du har også et par teorier omkring utætte pakninger, og jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke pakninger vi taler om.
Jeg tror at du mener toppakningen, og der kan du såmænd have ret i dine påstande langt hen ad vejen, men jeg tror at trådstarter ville være klar over at der er noget rivende galt hvis vognen mister kølevædske.
Jeg kan så bare ikke få det til at passe at du kan få skiftet den for 300 kroner inklusive arbejdsløn....
Jeg har lige netop skiftet en på min egen Punto, og materialeprisen løb op i over 400 kroner for et slibesæt og en tandrem. Man skifter som regel altid tandremmen samtidig med toppakningen, for den skal alligevel af, og på den måde kan man spare lidt penge.
Jeg har så til gengæld ikke hørt om selvudskruende tændrør, men selvfølgelig skal jeg da ikke forsværge at det kan ske.
Til trådstarter....
Jeg tvivler på at karburatorsprit er svaret, eftersom det er en indsprøjtningsmotor, og selvom der skulle være et problem, så opstår det først når motoren er i gang, eftersom evt vand i benzinen vil fryse i indsugningen og dermed blokere.
Symptomerne ved karburatoris er som regel at motoren stopper under kørslen, og efter et par minutter kan den startes igen. I løbet af de par minutter der går før du kan starte igen, smelter isen pga varmen fra motoren.
Du kan da prøve, det skader ikke men jeg har aldrig haft brug for det på en indsprøjtningsmotor.
Du har jo selv udelukket batteriet, det giver forresten god mening at prøve at hjælpe med et startbatteri bare for at fastslå at kapaciteten på bilens eget batteri ikke er en smule nedsat, så der ikke er strøm nok til både startmotor og tænding.
Det kan være at du har lidt fugt i tændingssystemet, og det kan du måske afhjælpe med en fugtspray.
På højre side af motoren, lige ved siden af ventildækslet (På toppen) sidder et plastdæksel hvor tændrørskablerne kommer ud. Fjern dette plastdæksel, og giv de to tændspoler et pust med en fugtspray (Ikke store mængder...Det skal ikke sejle, der skal blot være et tyndt lag), og fortsæt med at tage tændrørskablerne af tændrørene, giv et lille pust op i hætten og et kort pust på selve tændrøret, sæt kablet på igen og giv så hele kablet et lille pust.
Igen, det skal ikke sejle! Der skal blot være et ganske tyndt lag.
Når du alligevel er ved tændrørene er det nok en god ide at tage dem ud, og tjekke dem for at se om de er rene og pæne.
Hvis du ikke rigtig kan huske hvornår du sidst skiftede dem, så skift dem på mistanken!
Hvis alt fejler, så find et lille uautoriseret værksted og få dem til at tjekke computeren for evt fejlmeddelelser.
Jeg har fået det gjort et par gange med forskellige biler, og hver gang har det kostet en pose øl...
Hvis der har været fejl, har jeg selv ordnet det, men hvis du ikke er den store perlegrusmekaniker kan du jo sikkert finde en pris med mekanikeren (igen, en pose øl har sommetider en positiv virkning på priserne.....)
Hvis du har mod på at skrue lidt selv, kan jeg varmt anbefale en Haynes reparationshåndbog....Der er en del gode råd omkring startproblemer, og hvis du i det hele taget er til at skrue er bogen guld værd eftersom du med den i hånden kan lave næsten alt selv.
God fornøjelse!
tilføjet af

Det kan kun bilforhandleren

en anden en end den der sælger Fiat.
Det er et almindligt problem i Fiat´'er.
Ved du ikke hvorfor den hedder Fiat??
Fejl
I
Alt
Teknik
tilføjet af

jeg fik ikke skiftet tandremmen

jeg ved bare at mekanikeren den første dag sagde at det bliver ca. 300 kr. med arbejdsløn.
jeg ved ikke meget om biler, så inden jeg udtalte mig læste jeg lidt på de engelske sider på google.
jeg så godt tandremmen da mekanikeren fjernede dækslet, men jeg tænkte ikke på at udskifte den.
jeg har haft en pajero i Grønland med en automatisk forvarmer af motoren og kabinen, men der var mange problemer med den, så vi glemte at checke olien, med det resultat, at en eller anden stang i motoren, pludselig flækkede hele maskineriet.
jeg fik en næsten ny motor fra en havareret bil, men måtte vente i 2 måneder, hvor jeg så lånte en bil af mekanikeren, da det var vigtigt for mit arbejde.
pajeroen havde slæbegear, med en ekstra gearstang, og en aften jeg var på snigerjagt fik jeg en pige ind på sæderne, dog havde vi benene ude i kulden.
pludselig begyndte hun at hyle og skrige, så jeg troede at det var normalt, lige indtil jeg fandt ud af, at hun havde fået den lille gearstang op i numsen, så jeg ringede til en læge jeg kendte, fordi han også tog sig af hunde sygdomme, så han kom og gav hende noget morfin så hun kunne komme fri, og så ellers på hospitalet med hende, huh.
tilføjet af

Nu er jeg ikke bilekspert

Men jeg kan huske at have læst, vist nok i bladet Motor at biler med indsprøjtning IKKE må få karburatorsprit i benzinen.
Der var ingen forklaring på hvorfor ikke udover at katalysatoren ikke havde godt af det, hvilket jeg så ikke helt forstår da man jo allerede blander ethanol i benzinen visse steder.
Jeg har fundet frem til en mulig forklaring men om det stemmer ved jeg ikke:
http://www.j-s-k.dk/index.php?action=forum_showposts&bid=1&tid=244&page=0
Jeg har ikke den store tiltro til forklaringerne med manglende karburatorsprit da temperaturen er for lav, ihvertfald i skrivende stund, til at karburator is er et problem.
tilføjet af

du skal teste batteriet

selvom motoren trækker betyder det ikke at batteriet er optimalt til denne kolde temperatur. Tjek vandet i batteriet om der er nok i hver celle, samt køb en batteri test til 20 kr. Jeg er sikkert på at batteriet har ikke kraft nok, den er gammel.
tilføjet af

Jamen....

Nu i vore moderne dage er der jo mange batterier som er vedligeholdelsesfrie, og det betyder at cellerne er forseglede...
Sådan har det været i over 10-15 år...
Du har jo selvfølgelig meget ret i at batterier på denne årstid kan have nedsat kapacitet, men trådstarter havde jo netop prøvet at hjælpe med et ekstra batteri, så det er ikke så sikkert at det er batteriet.
Forresten, den dersens batteritester til 20 kroner....Jeg kender den ikke, men lad mig gætte: Det er en af disse hersens tingester med en række lysdioder som viser spændingen på batteriet?
Det er jo sikkert nogle pæne farver sådan nogle dioder har, men du kan altså kun teste et batteri ved at belaste det samtidig med at du måler spændingen, og det kan en 20 kroners ting helt sikkert ikke gøre!
Når du starter en bil rykker du vel en 200 Ampere ud af batteriet når du vrider i nøglen, og det betyder at spændingen dykker.
Når du slipper nøglen skulle spændingen gerne springe op over ca 12 Volt med det samme.
Når du tester med et voltmeter eller en 20 kroners dims er der så at sige ingen belastning, og derfor får du en måling som måske er sjov at foretage, men fuldstændig værdiløs....
Jeg har en tester som belaster batteriet ganske kraftigt, og hvis jeg tester mange batterier er jeg nød til at holde en pause en gang imellem, så belastningsmodstanden kan køle af....Sådan en modstand bliver altså rigtig varm skulle jeg hilse og sige!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.