15tilføjet af

fatwa mod omskæring

I dagens udgave af Information kan man læse, at imamer i DK er gået sammen og har udstedet en fatwa (et religiøst påbud) mod omskæring af kvinder. Disse imamer vil oplyse menighederne om, at omskæring ikke har noget med religionen islam at gøre og bør undgås. Det fastslås, at denne praksis er en tradition, der er kulturelt betinget.
Det er især blandt somalier, at denne praksis florerer, og imamerne vil gøre en xtra indsats i de somaliske menigheder i DK.
Det må da siges at være et positivt træk!
tilføjet af

Nu synes jeg nok lige

..at de herrer Imaner bliver lidt for moderne og fandenivoldske. Hvad bliver det næste...jeg spørger bare
Muslimske drenge må helst ikke voldtage mindreårige og momssvindle med sodavand
tilføjet af

Muslimske drenge........

?????????
tilføjet af

Kvinder omskæres , det er børn der omskæres .

De er meget religiøse , og ødelægger noget Gud har skabt???? God Ide`at forbyde det .
tilføjet af

Godt tiltag....

Lad os så se at de lægger vægt bag deres intentioner. Det er rigtigt hvad åbenråmanden siger. Når man er så religiøse, hvordan kan man så fjerne noget som gud har valgt pigerne skal have?
Fandango
tilføjet af

Fatwa?

Kære Ziggy999,
Jeg hørte godt nok lige i bilradioen til morgen, at Islam imamer har " udsendt" en såkaldt "fatwa", som angivelig skulle indeholde omtalte punkt, som ”minitrolden” bekendtgøre her i sit debatindlæg.
Min første tanke var: " Fatwa"? er vi nu officielt begyndt at forholde os til Islam og sharia lovgivningen?
Det var dog et stort religiøst skridt Danmark her tager. Der er sikkert mange gode ting i sharia lov, men min tanke var, at vi har jo Den Danske Lov heri vort land og Grundloven, samt alle vedtagne love for samfundet og retsregler og politivedtægter.
Så, sharialovgivningen? ja, jeg ved ikke om vi skal forholde os til den?
Min anden tanke var: " Nå, vil det sige, at man nu officielt har besluttet sig for, at man vil overholde Den Danske Lov i muslimske kredse?
Altså, skal der en sharialov til for, at man kan acceptere Den Danske Lov?
Jeg ved ikke rigtigt hvad det betyder og vil komme til at betyde for fremtiden, men det vil være interessant at høre her i debatten, hvad andre mener om det.
Personligt mener jeg, at vi bør forholde os til Den Danske Lov og den må først og fremmest gælde for alle og specielt for religiøse mennesker.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

et godt budskab

Jeps. Det er if visse imamer også et af de argumenter, de vil bruge for at overbevise især somalier om at det er forkert!: At Gud har skabt kroppen, og at den derfor er perfekt, så mennesket ikke må gå ind og ødelægge den.
Syn's det er et godt tiltag, eftersom de muslimer, der benytter omskæringstraditionen, hovedsaglig kommer fra områder, hvor traditionen står stærkt og tolkes som hørende til religionen. Derfor er det positivt, at imamer her tager del i ansvaret, da disse "omskæringsmuslimer" ser imamerne som auroriteter,- og i visse tilfælde, især i religiøse spørgsmål,- lægges der mere vægt på imamernes budskaber og opfordringer end på hvad den danske stat mener.
tilføjet af

Her er fatwah´en

Kvindens rettigheder i Islam
Er omskæring en islamisk tradition?
Af Professor Mohamad Found Al-Balrazi

Fællessalen, Christiansborg, lørdag den 20. September, 2005


I Allahs navn, Den Barmhjertige, Den Nådefulde
Kvindesagen har altid optaget menneskesamfundene og beskæftiget videnskabsfolk, digtere, reformatorer og andre idet kvinden udgør ca. det halve af ethvert samfund, og i anerkendelse af den vigtige rolle hun spiller inden for opdragelse og den sociale adfærd.
Kvindesagen granskes af mange mennesker, som for overskuelighedens skyld kan opdeles i tre grupper:
Første gruppe: En ren og oprindelig gruppe, der har opprioriteret den sociale reformation gennem kvindens pionerrolle ved børneopdragelse, hendes ansvar for familieanliggender og hendes bidrag til samfundsudviklingen generelt. De har altid ydet en stor indsats til ære for kvindens centrale placering og hendes væsentlige budskab ind i verden. fordi de erkender, at en velfungerende kvinde forer til et velfungerende samfund og vice versa.
Talemåde:
Moderen er en skole. Hvis skolen fungerer godt kommer der et godt og rart folk ud af den.
Denne første gruppe har også arbejdet for fremhævelse af kvinderettighederne ved et rigtigt og realistisk syn. For mange årtusinder tilbage blev der skrevet værdifulde værker om kvinden efterfulgt af en ikke ubetydelig del moderne undersøgelser, som bekræfter disse rettigheder og bestyrker Islams pleje af og værn om dem.
Anden gruppe: Denne gruppe har gemt kvindens rolle i samfundet og frarøvet hende hendes rettigheder og andel i samfundsudviklingen og reduceret hende til en uvirksom energi, uden nytte for det samfund hun lever i.
Den tredje og sidste gruppe har udnyttet kvinden og reduceret hende til et redskab for reklame og sex under sloganet "kvindefrigørelse", som denne gruppe påstår sig at havde givet hende. Hun er efterfølgende blevet afvisende over for en væsentlig del af de etiske normer og regulativer for sømmelighed, der ellers fungerer som beskyttelse fra fordærv i et virksomt og velfungerende samfund.
Efter vor mening, er det den første gruppe, der er bedst egnet til at bibringe kvinden ved sine oprindelige og naturlige rettigheder gennem rene islamiske løsninger, væk fra overdrivelse og fanatisme, fri fra misfortolkninger og fordrejninger.
Kvinden i fortiden
Kvinden har i fortiden lidt meget under hårde vilkår og misbrug, idet hun i mange gamle
lovgivninger blev betragtet som en syndig skabning skabt af Satan, sågar har en del - med urette – ment, at hun var årsagen til at Adam - fred vare med Ham - blev lokket på afveje, og forvist fra Paradis. Det var således, at kvinden var et objekt der kunne købes og sælge, hun havde ingen ret til selv at drive handel og havde ingen ejendomsret. Romerne gav på et tidspunkt familiefaderen den absolutte magt over hustruen og svigerdøtrene. Den begrænsede sig ikke blot til at han havde ret til at sælge dem, men strakte sig til at han kunne landsforvise, tortere og dræbe dem.
Der var visse forbedringer af kvindens forhold under Justinian 1., idet han betragtede piger og kvinder, der var underlagt familiefaderens magt som umyndige, hvis de stiftede gæld uden deres værges samtykke. Det samme gjorde sig gældende for ugifte unge kvinder, hvis de stiftede gæld uden deres værges samtykke.
I Hammurabis lovkodeks blev kvinden betragtet på lige fod med kvæg.
Kvinden har ifølge indernes Manuu lovkodeks ingen ret til at leve efter hendes mands død. Derimod skal hun dø, samme dag hendes mand dør og brændes levende sammen med liget af sin afdøde mand. Denne tradition blev fortsat praktiseret frem til det syttende århundrede, hvorefter den blev afskaffet af indiske gejstlige.

Ifølge hinduismen, er venten i det uvisse, orkaner, død, helvede, gift, slanger og ildebrand ikke værre end kvinden.
Visse andre trosretninger betragtede kvinden som en forbandelse fordi hun lokkede Adam i uføre. Nogle af dem betragtede en pige som værende ligestillet med en tjener, således at hendes far havde ret til at sælge hende, og at hun - i tilfælde af at faderen havde drengebørn - ingen ret havde til at arve efter sin far, medmindre han havde givet hende en del af sin formue i gave mens han levede.
De kristne har tidligere betragtet kvinden som bærende ansvaret for samfundets moralske fordærv idet de sagde, at hun er "ett nødvendigt onde", "den ønskede plage", "er til fare for samfundet og familien", "dræbende kærlighed", "en camoufleret katastrofe".
Don vestlige verden har fortsat sin foragt for kvinden og sti misbrug af hende helt op i middelalderen. Den engelske lovgivning tillod manden frem til 1805 at sælge sin hustru til en pris der var fastsat til 6 pence. Da den franske revolution fandt sted i slutningen af det 18. århundrede, og deklarerede menneskets frigørelse fra slaveriet, lod den ikke kvinden omfattes af denne gavmildhed, idet den civile franske lov anså hende for umyndig til at indgå aftaler, medmindre der forelå samtykke herom fra hendes værge hvis hun var ugift. Denne bestemmelse blev først ophævet i 1938 ved en lovændring.
Før Islam var den arabiske kvinde også undertrykt og blev snydt for mange af hendes rettigheder. Hun måtte ikke arve, havde ingen rettigheder hos sin husbond og måtte ikke vælge sin ægtefælle. Araberne følte sig mindreværdige, hvis de fødte en pige, og nogle af dem begravede pigen levende af frygt for vanære eller fattigdom .
Kvindens placering i islam
Da islam kom til syne på den arabiske halvø proklamerede den de fulde menneskerettigheder for kvinden, og sikrede hendes myndighed og retsstilling, som gør hende i stand til - side om side med manden - at være med til at præge samfundets udvikling. De vigtigste af disse principper er:
1- Lighed som menneske: Kvinder og mænd er lige mennesker. Allah sagde: ”I mennesker. Vi skabte jer fra en mand og en kvinde, gjorde jer folkeslag og stammer så I kan lære hinanden at kende. Den frommest af jer er den bedste hos Gud. Gud er Alvidende og Almægtig”. (Oversættelse fra Koranen Sura Al-Hujarat, vers i. 3.
Islam deklarerede, at kvinden er skabt fra manden. Allah den Almægtige sagde: ”Hør mennesker, frygt jeres Gud. som har skabt jer af et menneske, skabt dets ægtefælle ud af det og sendte fra de to mange mænd og kvinder frem”. (Oversættelse fra Koranen fra kvindernes Sura vers 1).
Derfor har Profeten Muhammad (Guds velsignelser og fred være med ham) sagt: ”Kvinderne er mændenes komplementære. ”
2- Lighed i byrder og ansvar. Kvinden er lige så ansvarlig som manden. Kvindernes tro er lige som mændenes tro. Allah den Almægtige sagde: ”I rettroende mænd, hvis rettroende kvinder kommer til jer som flygtninge, skal I eksaminere dem. Allah er vidende om deres tro, og i fald at det bliver klart for jer at de er rettroende, må I ikke tilbagesende dem til de vantro” (Oversættelse fra Koranen sura Almumtahenah, vers 10).
3- Lighed I belønning: Den Almægtige Gud sagde: ”Den mand eller kvinde, der gør en god gerning
og er rettroende, vil Vi give et godt liv, og (Vi vil) belønne dem med noget, der er væsentligt bedre end de gerninger, de har udrettet.” (Oversættelse fra Koranen Biernes sura, vers 97). Og Allah sagde ligeledes: ”Både muslimske mænd og muslimske kvinder, rettroende mænd og rettroende kvinder, de mænd og kvinder der adlydende og vedholdende beder, de sanddru mænd og kvinder, de tålmodige mænd og kvinder, de Gudfrygtige mænd og kvinder, de sande bekræftende mænd og
kvinder, de fastende mænd og kvinder, de seksuelt sømmelige mænd og kvinder, de mænd og kvinder der husker meget på Allah. Allah har beredt tilgivelse og en overvældende belønning for
dem”. (Oversættelse fra Koranen, Partiernes sura, vers 33).
4- Lighed i ansvarlighed: Den Almægtige Allah sagde: ”De rettroende mænd og de rettroende kvinder er ansvarlige for hinanden, de påbyder det gode og forbyder det onde, stiller sig i bøn, betaler Zakat (almisse) og adlyder Allah og Dennes sendebud. Disse vil Allah være Barmhjertig overfor. Allah er sandelig Almægtig, Vis”. (Oversættelse fra Koranen Tauba sura, vers 71).
Reglen er således, at der er lighed imellem kønnene, undtaget de fysiske egenskaber der adskiller kvinder og mænd. Kvinder har visse evner, som gør hende i stand til at udføre sine væsentligste opgaver i livet, ligesom manden har visse evner som tillader ham at løse sine opgaver i livet, ellers bryder familien sammen.
5- Kvinden blev med Islam renset for den forbandelse, som var tildelt hende af andre tidligere religioner. Hun er ikke længere syndebuk for Adams bortvisning fra Paradis. Allah sagde: ”Satan lokkede dem begge væk fra Paradiset, og de blev bortvist fra det”. (Oversættelse fra Koranen Baqara sura, vers 36). Allah den Almægtige har også sagt om Adam og Eva: ”Satan lokkede dem begge for at fremhæve for dem begge, hvad der var skjult af deres kønsdele”. (Oversættelse fra Koranen surat Al-Aaraf vers 20). Dette viser at begge spiste af træet, både Adam og Eva. Ikke af Eva alene. Vi kan også se, at Satan lokkede dem begge, og ikke blot Eva, der så lokkede Adam til at spise af træet.
6- Nogle følte skam og afsky ved at få en datter: Allah har irettesat disse uvidende mennesker, som havde denne uskik og sagt: ”Hvis en af dem fik viden om at det bliver en datter, forblev hans ansigt trist og surt, han gemte sig fra de andre, da det var for vanskeligt for ham. Skal han affinde sig med det, eller skal han begrave hende i jorden? Er det ikke helt uretfærdigt?”. (Oversættelse fra Koranen Biernes sura vers 59).
7- 1slam har forbudt begravelse af levende piger, sådan som nogle stammer gjorde før islam.
Allah sagde: ”Den levende begravede vil blive spurgt: ”Hvilken synd har du begået siden du er blevet debt?”.”
8- Islam har givet hustruen rettigheder på samme vis som manden har rettigheder. Allah sagde: ”Kvinderne har lige så mange rettigheder som pligter, og mændene har en pligt mere i forhold til
kvinden, (nemlig) ansvaret for at forsørge hende”. (Oversættelse fra Koranen Baqara sura, vers 228)
9- Islam har påbudt at kvinden - mor, datter, søster, hustru – behandles med ære og værdighed. Der er mange citater i den anledning, hvoraf vi kan vælge: ”Vi har pålagt mennesket at værne om sine forældre, hans mor har lidt meget under graviditeten og amning af ham i to år. Husk at takke Mig, og dine forældre, og skæbnen råder Jeg over.” (Oversættelse fra Koranen, Luqmans sura, vers 14). Profeten Muhammad, fred være med ham, sagde: ”Gud påminder jer om jeres mødre og påminder jer efterfølgende om jeres mødre, og påminder jer efterfølgende om jeres mødre, og påminder jer herefter om den nærmeste i slægtskabet, og derefter den næste osv . Med hensyn til at behandle pigerne godt, har profeten sagt: ”Den der forsørger to døtre godt, indtil de bliver selvstændige, vil være sammen med mig på Dommens Dag”, og så holdt han to fingre ved op sammen, for at vise, at man vil være meget tæt på ham i Paradis. Og hvad angår kvinden som hustru, så har hun ret til at blive forsørget af manden. Hun må ikke anstrenges og skal behandles godt. Profeten sagde: ”Bliv ved med at påminde jer selv om at behandle kvinderne godt”.
10- Islam kræver, at kvinden lærer pi lige fod med manden. Profeten sagde: ”At søge viden er en pligt for enhver muslim mand og kvinde. Profeten afsatte en bestemt tid til undervisning af kvinder.
11- Islam tillader kvinden særeje, således at hun selv råder over sin egen formue uden indblanding fra hendes mand eller far. Hun må ikke tvinges ind i et ægteskab, og skal selv sige god for sin tilkommende ægtefælle. På den måde har Islam for 1400 år siden sikret kvinden hendes menneskerettigheder såvel som sociale og juridiske rettigheder.

Mine damer og herrer. Efter at vi har set på kvindens rettigheder og hendes ophøjede status i Islam,
er der et vigtigt emne, som vi skal fortælle lidt om. Emnet er omskæring af kvinder og Islams holdning hertil. En del ikke-muslimer angriber Islam for, som de påstår, at have pålagt muslimer at omskære piger. Jeg vil gøre det klart ved at sige: Gamle nationer har praktiseret kvindeomskæring. De gik drastisk til værks med det. Jeg kan nævne den faraoniske omskæring, hvor faraonerne praktiserede at bortskære hele klitoris hos pigerne. Denne tradition fortsatte indtil Islam afviste den.
Det berettes at profeten Muhammad, fred være med ham, sagde til en kvinde, der foretog omskæring af en pige: ”Kun den alleryderste hud. Du må ikke tage hele klitoris”.
Det er dog ikke helt sikkert, at dette udsagn kan tilskrives Profeten, idet specialisterne i hadith har klassificeret den som en ikke bekræftet hadith, idet kilderne til den ikke er blandt de godkendte.
Derfor er der nu to slags omskæring: Den faraoniske omskæring, hvor hele k1itoris bortskæres, og den som af nogen kaldes Sunnah-omskæring, som består i at skære forhuden af klitoris . I det følgende vil vi klargøre Islams holdning for at belyse hele problematikken omkring omskæring.
Omskæring kan foretages på drenge eller piger. Omskæring af drenge er der ingen uenighed om blandt islamiske forskere, idet det er en islamisk forskrift. Imam Hafez Ibn Abdul-Barr sagde: Der er enighed om omskæring af drenge/mænd.
Omskæring af kvinder kan deles i to:
1. Den faraoniske omskæring, som er forbudt og ikke må finde sted i henhold til Islam. Den er til skade og gør ingen nytte, udover at den er et absurd overgreb på Guds skabelse.
2. Den såkaldte Sunna omskæring, som består i fjernelse af forhuden på klitoris. Denne type omskæring hat været genstand for uoverensstemmelse blandt muslimske lærde.

I Shafii skolen er holdningen, at den type omskæring er påbudt. Nogle følgere af Maliki skolen mener, at den er ønskelig. Følgerne af Abu Hanifa og Imam Ahmad ibn Hanbal og resten af gruppen fra Maliki skolen mener at den ikke er påbudt, men blot er noget kvinden selv må tage stilling til, idet den ikke engang er Sunna .
Al-Haskafi sagde, at kvindeomskæring ikke er Sunna, men et valg kvinden kan træffe. Der blev også sagt, at den er en Sunna. Her kan vi konstatere, at kilden er usikker, fordi det bliver formuleret så vagt som: ”Det blev sagt..”
Ibn Qudama Al-Hanilli sagde: Omskæring er en pligt for mænd, men et valg for kvinder, men de er ikke forpligtede til det. Det samme er holdningen hos mange islamiske intellektuelle. Pligt i Islam bygger på påbud ved en tekst fra Koranen eller Sunna.
Koranen har overhovedet ikke hverken direkte eller indirekte nævnt dette emne.
Sunna: Der er en del ubekræftede overleveringer om at Profeten skulle have sagt noget om emnet. Derfor kan der ikke vare en shariamæssig pligt via Koran eller Sunna.
Jeg vil gennemgå de omtalte Hadith som omhandler kvindeomskæring, hvor jeg vil nævne kommentarerne fra de islamiske lærde som bevis for, at de er ubekræftede, og ikke stammer
fra Profeten Muhammad, og hvorfor de ikke udleder nogen shariamæssig forpligtelse.
1. Hadith: ”Omskæring er en Sunna for mænd og et valg for kvinder.”
Om denne hadith siger Al-Hafez Al-Iraqi i hans værk ”De levendes Ahadith/citater”: Den er videregivet af Ahmad Al-Bayhaqi som en fortælling fra Abi El-Maleeh lbn-Usama fra dennes far med en svag kildeangivelse”.
Al-Hafez lbn Abdel-Barr skrev: ”At omskære er blevet til en Sunna eller en efterlevelse af Profetens anvisninger i kraft af Abi El-Maleehs fortælling. Muslimer er enige om omskæring af mænd men ikke af kvinder.
Al-Shawkani skriver am Al -Hafez Al-Bayhaqi, at han har svækket den i sit værk ”Al-Sunan” ved at skrive: ”Den er svag og usikker i sin kildeangivelse”. Han skrev også om den i sin bog ”Al-Marefah”: ”Den må ikke ophøjes.” hvilket vil sige, at den ikke må henføres til Profeten.
Al-Shawkani skrev herefter: ”Da overleveringen ikke egner sig til argumentation, er der ikke nogen
argumentation i den for det ønskede emne”.
2. Hadith: ”Hør Umm-Attia. Kun et meget lille spor. Bortskær ikke det hele”.
Al-Hafez Al-Iraqi sagde: ”Den er videregivet af Al-Hakeem og Al-Bayhaqi efter Al-Dhahhak
lbn-Qavs og Abu-Daoud efter Umm-Attias citat, og begge dele er svage.”
3. Hadith: ”Umm-Attia fortalte, at en kvinde var i gang med at omskære i Madinah, og Profeten Muhammad, fred være med ham sagde til hende: ”Skær ikke for dybt, for det er meget bedre for kvinden, og ønskeligt hendes mand”. Citeret af Abu-Daoud med flere. Abu Daud sagde: ”Der er blevet fortalt et citat af Obaydullah Ibn-Amro efter Abdul-Malikk med denne mening og
Islam værner om kildeangivelse. Den er ikke bekræftet, den er citeret uden rigtig kildeangivelse.
Mohamad Ibn-Hasan sagde: ”Uden kildeangivelse, og denne hadith er svag”. Shamsul-Haq Al-Aazeem Abadi, som har kommenteret værket ”Sunan Abi-Daoud” sagde: ”Hadith’en om kvindeomskæring er blevet fortalt fra mange sider, alle er svage og ubekræftede og kan ikke bruges som argumentation eller bevis”.
Da citaterne om kvindeomskæring er uden sikre kildeangivelser som sikkerhed og garanti for at de
stammer fra Proferen, skrev Imam Ibn-ul-Munzer.”Der er ingen praksis for omskæring, som man kan støtte sig til, ej heller en Sunna anvisning fra Profeten, som kan efterleves”.
Den lærde Sayed Sabiq skrev: ”De hadith vi finder om kvindeomkæring er svage. Ingen af dem er blevet bekræftet”.
Shariamæssige pligter:
Påbud og forpligtelser baseret på profetens anvisning, sker ikke ved ubekræftede citater fra Profeten. Derfor kan vi konkludere, at det mest korrekte og tungtvejende vedrørende kvindeomskæring er hvad vi finder i Hanafi, Hanbali og en del af Maliki skolen, som hævder, at
kvindeomskæring hverken er pligt eller Sunna.
Det er ingen hemmelighed at det muslimske samfund i Danmark, lever I et ikke-islamisk land, som forbyder omskæring af piger, og straffer overtræderne med strenge straffe. Dette gør, at de, der fastholder, at kvindeomskæring er en Sunna - til trods for at ubekræftede Hadith er urigtige beviser – har tilstrækkeligt med grund til at lade være. Her skal det understreges, at den manglende efterlevelse af en bekræftet Sunna, ikke vil afføde en straf fra Allah ved regnskabets time. Hvordan er det så, når der er tale om noget ubekræftet?
Dertil kommer, at den omskæring, der her tales om, og som består i fjernelse af forhuden på klitoris skal foretages af en speciallæge og efterfølgende underlægges korrekt sårpleje for at undgå komplikationer.
Det er forbudt ved lov i Danmark at omskære piger, og derfor kan indgrebet ikke foretages under forsvarlige forhold på klinikker eller hospitaler, og ethvert forsøg på at udføre omskæring uden for disse forsvarlige omgivelser vil udsætte pigen for livsfare, udover at en overdreven omskæring af pigen kan medføre fortabelse af hendes evne til at nyde sit sexliv, som Allah har skænket hende og tilladt inden for de islamiske rammer.
Islam accepterer eller velsigner ikke at kvinden ødelægges. Jeg kan bekræfte, at kvindeomskæring er meget sjældent forekommende, og praktiseres kun af ganske få mennesker i visse lande med meget varmt klima. Vi har ingen viden om at muslimer her eller i hele Europa foretager omskæring af kvinder. Det er derfor meget vigtigt for os ikke at se spøgelser, men at placere sagerne i deres rette sammenhæng. Der er ligeledes ikke grund til at tro, at Islam er skyld i traditionsbestemte skikke.
Konklusion:
kvindens rettigheder, hendes ærefulde placering i samfundet og hun skattes højt som en uundværlig del af menneskesamfundet. Islams love var de første i verden, der har skånede
kvinden fra uret og undertrykkelse.
Kvindeomskæring bygger overhovedet ikke på bekræftede Hadith fra Profeten Muhammad, fred være med ham, hvilket der er bred enighed om blandt hadith eksperter og lærde. Følgeligt er den
hverken en pligt eller Sunna for muslimer, idet reglen hos de muslimske forskere er, at shariamæssige forskrifter herunder påbud, pligter og Sunna kun kan blive til i kraft af citater fra Koranen eller bekræftet Sunna (bekræftede Hadith). Hverken Koranen eller Sunna indeholder noget om denne gamle tradition, som fandtes flere århundreder før islam, og profeten har ikke påbudt muslimer at praktisere denne skik. At nogle muslimske lærde mener at kvindeomskæring er i overensstemmelse med regler fra Sunna, forpligter ikke øvrige muslimer af to vigtige grunde:
Den første: Citaterne fra Profeten der beretter om emnet er ubekræftede.
Den anden: Mange andre muslimske lærde mener, at der er tale om en gammel tradition, som intet har med Sunna at gøre.
Af de anførte grunde anbefaler vi vore trosfæller blandt muslimer i Danmark at følge de regler, som
bygger på bekræftede bestemmelser, ikke ubekræftede eller mangelfulde citater.

Jeg appellerer desuden til medierne om at være fair over for Islam, og deres viderefremstilling og gengivelse af Islams sandheder. Ikke mindst Islams værn om og respekt for kvinden.
Slutteligt takker jeg for at De har lyttet til mig, og særlig dem som har indbudt mig til at holde dette foredrag.
Fred, og Guds barmhjertighed og velsignelser være over Dem
tilføjet af

Det har nu været

efterlyst i flere omgange, at Imamer tager afstand fra bla kvindelig omskæring. Nu er det gjort!
Når en bombe springer, og det angivligt er muslimer, der står bag, skal imamerne ud og tage afstand. Et drab på Van Gogh i Holland, imamerne kræves at de fordømmer angrebet. Nå de så gør det, har de absolut ingenting, at skulle have sagt. Det er jo ikke en " shari´astat".
Enten vil man ha imamerne med på banen eller også vil man ikke..
Uanset de delte meninger vil imamerne vedblive at åbne munden, når de mener de har noget at sige.
Selvfølgelig er det vigtig med denne fatwah, Hr. Enoch!
Det kan måske medvirke til at denne generation, får kendskab til deres deen, islam, og indser at kvindelig omskæring " blot" er en tradition, de forhåbentlig magter at bryde.
Jeg er i hvertfald glad for at få det på skrift!
Iman
tilføjet af

Omskæring

Omskæring: Imamer udsteder fatwa mod pigeomskæring
Information 9. september 2005

Seks imamer udsteder nu en regulær fatwa mod pigeomskæring, som de beskriver som ikke-islamisk og skadelig. Meget positivt, mener den norske ekspert Unni Wikan

Af Marie Louise Kjølbye
Seks imamer har netop udsendt en ny 'Muslimsk erklæring om kvindelig omskæring', som fastslår, at denne tradition udelukkende er kulturel og både kan og bør undgås.
"Det er et meget positivt signal, for mange tror, at omskæring er religiøst," siger den norske ekspert i islam og pigeomskæring Unni Wikan.
Imamernes fælles erklæring præsenteres i dag i København i forbindelse med en stor nordisk konference. For konferencen står Foreningen mod Pigeomskæring, som har bragt de seks imamer sammen og desuden igangsætter en underskriftindsamling blandt somaliere i Danmark, oplyser foreningens talsmand, Tine Kristensen.
"Erklæringen er en regulær fatwa," fortæller imam Abdul Wahid Pedersen, der er medforfatter og -underskriver sammen med Mohammed Fouad al-Barazi, Ahmed Abu-Laban, Fatih Alev, Abu-Bakar Nur Shirwa og Adan Yusuf Qanyare. Ikke mindst den herboende al-Barazis status som 'tung' muslimsk lærd bidrager til erklæringens autoritet som fatwa (religiøst påbud) men styrkes også, når flere imamer bakker op.
Alle seks imamer har tilknytning til Danmark og sammenfatter deres opfattelse således:
"Da ingen form for omskæring af kvinder således er pligt eller sunna (religiøst betinget sædvane, red.) for muslimer, og den danske lovgivning forbyder enhver form for omskæring af piger blandt herboende personer - lige meget om det finder sted i Danmark eller udlandet - anbefaler vi, at man helt ophører med at omskære piger selv i sin mindste form."
Unni Wikan er begejstret for initiativet: "Imamerne har position og autoritet og kan påvirke holdninger. Når de kommer på banen med en udtalelse, er det en meget vigtig politisk og religiøs handling," siger hun.
Ikke-islamisk
I Danmark er pigeomskæring forbudt. Overlæge Charlotte Wilken Jensen, der er medlem af det nordiske netværk for Forskning om kvindelig omskæring, FOKO, og medarrangør af konferencen, kender dog ikke det nøjagtige omfang af omskæring af småpiger i Danmark eller Sverige.
"Om fem-seks år begynder børnene af de somaliske indvandrere, der kom i begyndelsen af 1990'erne og selv er omskåret, at gå til gynækologisk undersøgelse og få børn. Så vil vi vide mere," siger Charlotte Wilken, der dog også påpeger, at fænomenet ifølge WHOs internationale tal er på retur - omend meget langsomt.
For eksempel har regeringen i Sudan offentligt taget afstand fra 'den store' kvindeomskæring. Mange muslimske debatfora på internettet anfægter også fænomenets religiøse legitimitet.
Også Unni Wikan mener, at fænomenet globalt går tilbage, fordi mange i og udenfor Afrika aktivt søger at bekæmpe det.
Specielt i somaliske miljøer opfattes pigeomskæring dog som påbudt eller i det mindste ærefuldt.
Det afviser nu Abdul Wahid Pedersen: "Om pigeomskæring er ærefuldt, må folk selv om, men man kan ikke pålægge andre traditioner," siger han og forklarer, at han vil understrege over for sin menighed, at pigeomskæring er skadelig, ikke anbefalet i islam samt ulovlig i Danmark.
I en syv siders teologisk udredning i tilgift til fatwaen præciserer imam al-Barazi, at de teologiske overleveringer, der understøtter pigeomskæring, er meget svage.
Dette bakkes op af både imam Abu Laban og Unni Wikan: "Intet tyder på, at profeten Muhammad har godkendt eller støttet omskæring. Kun, at han ønskede at begrænse det," understreger Abu Laban.
Håber på effekt
Erklæringens konkrete effekt er uklar. I det somaliske miljø, hvor pigeomskæring traditionelt har været meget udbredt, tør imam Adan Yusuf Qanyare ikke spå om store omvæltninger med det samme. Han har selv somalisk baggrund og fungerer i en somalisk menighed i Birmingham, England, hvor budskabet møder betydelig modstand fra folk, der tror, at de er dårlige muslimer, hvis ikke de omskærer deres små piger.
Så sent som i 2002 mødte han i en hollandsk moske voldsomme religiøst begrundede indvendinger efter en prædiken mod omskæring.
"Men jeg vil fortælle dem, hvor helbredsskadeligt, det er, og at Gud ikke vil belønne dem, men sige: "Kroppen er skabt fuldendt, hvorfor skærer du noget af den?" siger Qanyare, der dog også mener, at behovet for oplysning er meget stort.
Han bakkes op af Abu Laban, der selv er villig til f.eks. at uddele flyveblade og tror, at tiden for omskæring langsomt rinder ud:
"Folk vil ikke opretholde en uholdbar tradition. Men det vil tage lang tid," siger Abu Laban. Han mener, at organisationer, myndigheder og muslimske lærde bør arbejde sammen om at bekæmpe omskæring.
Wahid Pedersen, der som leder af en somalisk muslimsk skole har nære kontakter til somalierne i Danmark, vurderer, at den usædvanligt klare melding aktuelt diskuteres i det danske miljø.
"Det giver folk noget at læne sig op ad," mener han.
tilføjet af

takker

Hvor har du det fra?? - Du har skrevet, det er fra 20. september 2005, hvilket jo ikke helt kan passe...??
Det var en ordenlig omgang, men meget oplysende. Tak for det!
tilføjet af

Ja, det må være

sætternissen;-)
Den er naturligvis fra 20 August.
Jeg fik den af Imam Abdul Wahid Petersen, som havde en kopi liggende.
Imam
tilføjet af

Der var han igen..

Sæternissen.. Iman
tilføjet af

Tak for det iman.

Kære Iman,
Nå, har det ” været efterlyst i flere omgange, at Imamer tager afstand fra bl. kvindelig omskæring? Nu er det gjort? citat slut.
Ved du hvad? Det, som har været ” efterlyst flere gange” er, en almindelig medborgerlig demokratisk tilkendegivelse af, at specielle kultagtige og sektagtige ceremonier spiller ingen rolle for, at kunne leve i dagens demokratiske samfund.
Derfor glæder det mig meget, at du personligt tager det standpunkt, at have og give udtryk for den mening og derfor holdning.
Jeg ønsker du skal fortsætte med dette og vidder give dette til alle du kommer i berøring med, som du selv udtrykker det:
”…at Imamer tager afstand fra bla kvindelig omskæring. Nu er det gjort! ” citat slut.
Hvor er vi andre glade og lettede. Hvor mange hundrede år skal det tage at formulere en sådan beslutning ?
Du skriver videre og jeg tro på det du skriver:
” Når en bombe springer, og det angivligt er muslimer, der står bag, skal imamerne ud og tage afstand. Et drab på Van Gogh i Holland, imamerne kræves at de fordømmer angrebet. Nå de så gør det, har de absolut ingenting, at skulle have sagt. Det er jo ikke en " shari´astat". citat slut.
Hvad mener du med : ” … Når en bombe springer, og det angivligt er muslimer, der står bag, skal imamerne ud og tage afstand”.?
…og det angivligt er muslimer, der står bag, skal imamer ud og tage afstand”? Er det det?
Skal de det? Hvorfor skal de det? Hvad tror du ”folk” generelt mener om muslimers tilstedeværelse i ”deres” samfund? Er det noget du føler du bør gøre noget ved, eller trækker du blot på skuldrene og siger, at ” folk” er som ” folk” er og det kan du ikke gøre noget ved? Eller tager du ansvar, som enhver anden af os ” andre”?
Kan du fortælle mig, hvem der ”tegner” terrorismen i verden i dag og hvem der bekæmpes i denne sammenhæng?
Kan du fortælle mig, hvem der her i Danmark, trykker og udgiver og inspirere terrorisme og forherliger islamisters brutale halshugning og modbydelige henrettelser på ” uskyldige”?
Er det en muslim? Kender du nogen, som i denne sammenhæng, råber op om at deres ”ære” bliver trådt på?.
Så hvad mener du med ” ….og det angiveligt er muslimer, der står bag , skasl imamerne ud og tage afstand? ” Hvad mener du? Kan du forklare hvad du mener om bomberne i London?
Du skriver og jeg citere dig:
” Nå de så gør det, har de absolut ingenting, at skulle have sagt. Det er jo ikke en " shari´astat". ”
Hvad mener du med det? Er en demokratisk stat ikke en stat der kan ”måle” sig med en såkaldt ” shari`astat”? Hvad mener du med en stat i staten eller drømmen om en erstatning for vort demokrati til fordel for en ” shari`astat”?
Hvad mener du med: ” Enten vil man ha imamerne med på banen eller også vil man ikke..
Uanset de delte meninger vil imamerne vedblive at åbne munden, når de mener de har noget at sige”.? citat slut.
Mener du, at imamerne skulle være ”bedre” egnede til, at styre samfundet end vore demokratiske politikere?
Hvad er det der gør det nødvendigt for ”imamer”, at skulle tale til ”deres samfund”, i vort demokratiske samfund for, at kunne få opmærksomhed. Mener du ikke det burde og skulle være nok blot, at være en del af det demokratiske samfund og så følge spillets regler?
Hvad er det der gør, at det er nødvendigt for , som du udtrykker det:
” Enten vil man ha imamerne med på banen eller også vil man ikke..
Uanset de delte meninger vil imamerne vedblive at åbne munden, når de mener de har noget at sige.” citat slut.
Hvad gør forskellen? Vil du også gerne svare på det?
Du slutter af med ordene og jeg citere dig:
” Det kan måske medvirke til at denne generation, får kendskab til deres deen, islam, og indser at kvindelig omskæring " blot" er en tradition, de forhåbentlig magter at bryde”. citat slut.
Ja, tak for det. Ved du hvad jeg er glad for? Jeg er glad for, at disse mennesker nu åbenbart har besluttet sig for, at følge landets love.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Hr Enoch

Sikke mange spørgsmål.. Det er lidt svært at finde hoved og hale på dem alle, men jeg vil sammenfatte et generelt svart til dem alle.
Jeg mener at terrorbomberne i London, var forfærdelige, ligesom alle tilfældige drab på civile er det.
Om de er begået af muslimer, kristne eller jøder. Det jeg mener med at det kræves af imamerne, at de øjeblikkelig går ud og fordømmer ( når det drejer sig om terrorangreb begået af muslimer), er paradoksalt nok, når Anders Fogh og de andre folketingsmedlemmer og præster, ikke skal gå ud og fordømme, når bla USA, laver overgreb på eksempelvis muslimer.
HVis vi ser bort for alle drabene, så var der en sag for nogle måneder siden, om at amerikanske soldater, skulle have lavet en usømmelig omgang med Koranen og skyllet den ud i toilettet. Der mente vi ( muslimer) nok, at det havde været i sin ret, at statsministeren, gik ud og tog afstand, men det skete aldrig.
Tilbage til imamerne: Det at de skal gå ud og tage afstand, som om de havde en del af skylden, hvis ikke de gjorde, er hel grotesk. Det er ligesom mellem linierne at sige, at når ex Abu Laban eller Abdul Wahid ikke går ud og fordømmer en handling, lige efter den er begået, er at de tilskynder disse handlinger, som jo så tydeligt, strider imod islams lov om krig.
Dér kan imamernes ord bruges, ja de kræves ligefrem, men når de går ind og prøver at mægle mellem, deres egne trosfæller, blander det officielle Danmark sig, og beskylder imamerne, for at ville lave Danmark om til en Shariastat, og undertvinge Danmark islams regler. Så slap dog af! Eller når Jydske bank overvejede at tilbyde nogle af deres potientille kunder, et slags tilpasningslån, de ville kalde sharialån, udstøder visse kræfter i DK et ramaskrig. Rolig nu!
Nogle gange kan imamernes ord bruges, andre gange skal de bare holde mund... Nej! De siger det de vil, når de føler de skal. Sådan!

Iman
tilføjet af

deltagelse i samfundet eller ikke??

Det var da en forvirrende omgang. Ved ikke helt hvad du ville frem til??
Men det så ud til, at du var forvirret over det med, at imamer blander sig eller ikke... Ja, altså, jeg vil give Iman fuldstændig ret; problemet i DK er, at når der sker noget "dårligt", der er forvoldt af muslimer, forventer man, at imamer og andre muslimer offentligt tager afstand fra disse handlinger. Det kan man jo ikke bare forvente. Det kan ikke være rigtigt, at folk, blot fordi de tilhører samme tro, skal tage medansvar for andres handlinger!
Når det så er, at imamer kommenterer episoder, så er det også for dårligt, eftersom mange opfatter dette som om, at imamerne prøver at etablere præstestyre, eller noget i den stil.
Fx op til sidste folketingsvalg talte en del imamer om valget og opfordrede til at stemme, hvilket vel er en opfordring til at deltage i det danske demokrati....Men da trådte en del politikere frem og brokkede sig højlydt over, at dét skulle imamerne absolut ikke blande sig i!!
Altså; hvad er det "I" vil??
Noget andet er, at mange muslimer faktisk tager afstand (også offentligt) fra terroraktioner og bl.a. også fra mordet på Van Gogh. Men der er bare ikke dækning af dette i medierne.....
Har du læst Imans indlæg "Her er fatwah'en"? Dér står faktisk, at man netop skal følge landets love. Og at omskæring er noget tilhørende en præ-islamisk kultur.
Nu ved jeg godt det ikke var mig du spurgte, men hvis der er noget andet du vil ha' svar på, kan du så ikke være lidt mere præcis? Syntes dit indlæg var rodet...:o'
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.