13tilføjet af

Er h.k.h.Kronprins Frederik i slægt med Jesus?

Ærede debattører og gode borgere.
Er h.k.h. Kronprins Frederik efterkommer af ”Jomfru” Maria, Jesu mor og dermed i familie med Jesus?
Løber den samme blodlinie gennem h.k.h. Kronprins Frederik, som i Jesus?
Er det tilfældigt, at h.k.h. Kronprins Frederik er blevet gift med en Kelter og er det en tilfældighed, at h.k.h. Kronprinsessen hedder Mary?
Inden du afviser dette så tænk på den historie vi kender fra Kong David, Kong Salomo, Kong Davids slægt og Jomfru Maria`s slægt og derfor også Jesus, der grundet Maria`s slægtslinie også blev ”arving” til Kong Davids kongedømme i Israel.
Maria Magdalena figurere på sidelinien, men iflg. historien fik Maria Jesu moder flere børn og disse efterkommere lever den dag i dag.
Maria`s kusine Elisabeth fødte også børn o.s.v.

Dette slægtsregister følger kendte konge og adelsslægter helt op til Danmark og Sverige.
(Min egen slægtslinie nævnes også).
Venlig hilsen
Enoch
PS. Jeg vil snart komme med dokumentation.
tilføjet af

dokumentation

nej det behøver du såmænd ikke
tilføjet af

Ja, jeg..

Glæder mig til den dokumentation.. *GGG*

Ja Hr Enoch... Er den ikke lige langt nok ude???
tilføjet af

Bemærkelsesværdig dato i dag. 1 del.

1.del.
I dag for 1681 år siden, åbnedes det berømte Kirkemøde i Nikæa i lille Asien år 325 e.kr. og varede indtil 25.7. samme år.
+
Godefroy?
+
I år 481 giftede Klodevig sig med den Burgundiske kongedatter, Klotilde, og besteg Frankernes trone. Paris blev hans hovedsæde, og dette var begyndelsen til Merovingernes storhedstid i 400 år.
Kræfter havde de, Merovingerne. De blev kaldt for "De Langhårede Konger", og der hvilede en mystisk kraft over dem. De var mere troldmænd end konger, og fortællingerne siger, at deres kraft var i håret - ligesom Samson.

Historiebøgerne giver os ofte det indtryk, at De Langhårede Konger var svage. Dette er, efter min overbevisning, langt fra sandheden. Den virkelige sandhed er derimod forsøgt holdt skjult.
Dagobert den II, som kirken i Rom fik myrdet, har ikke altid været med i den franske historieundervisning. Mange ting er bevidst holdt skjult op gennem historien.
Dagobert II (født år 651)
Dagoberts far døde i år 511 og der opstod derefter stridbare tanker om hvem, som skulle efterfølge kongen.
Dagobert blev således bortført af Grimoald, den daværende rigshovmester. Han bragte i første omgang den lille Dagobert til Biskoppen af Poitiers. Ingen af de to kunne dog få sig til at myrde den lille dreng, og han bliver senere bragt til ”Irland”, hvor han blev skolet i munkeklostret, Slane, ikke langt fra Dublin.
Han fik her en uddannelse, som ikke på daværende tidspunkt fandtes i Frankrig.
På skolen mødte han tre prinsesser fra Northumbria. Han giftede sig senere med Prinsesse Mathilde og flyttede til York i kongeriget Northumbria. De fik tre piger, men Mathilde døde i barselssengen.
Biskoppen af York, Wilfrid, havde planer og håb for sin ven og elev, Dagobert. Han fik ham gift med Giselle, datter af Greven af Razés og niece til Vestgoternes Konge.
De blev viet i Rennes-le-Cháteau, og sammen fik de to døtre. Da Dagobert vendte tilbage og krævede tronen og blev konge over Austrasien, fik de endnu et barn, en søn, Sigisbert IV.
Kong Dagobert fik hurtigt indført ro og orden i landet.
Dagobert 2. blev ”Merovingernes” sidste store Konge. Han faldt for forræderi og blev myrdet af sin nærmeste rådgiver Pepin og den Romerske Kirke. Pepin blev kaldt for Pepin Den Fede.
Igen er den Romerske Kirke med Paven helt fremme politisk og er meddelagtig i mord.
Pepin fik lukket Dagobert´s søn Childeric inde på et kloster. Her blev han kronraget, for selv den Romerske Kirke havde respekt for Merovingernes kræfter. Childeric døde få år senere.
Efter mordet på Dagobert II startede Kirken et nyt dynasti af franske konger, kaldet "Karolingerne". Det nye var, at den franske konge fremover skulle modtage kronen af Paven. Derved sikrede Kirken sin magt.
Merovingerne mistede langsomt deres magt og indflydelse i Europa. Magten gik mere og mere over til folk som Pepin - kongens tidligere så tro rådgiver.
Den Romerske Kirke havde dog ikke den fulde opbakning i befolkningen. Selv de nyudråbte konger havde så megen respekt for Merovingerne, at de giftede sig med merovingiske prinsesser.
Dagobert II slægt blev trods ihærdige forsøg fra kirken dog ikke udryddet.
Dagobert´s yngste søn, Sigebert, som selv Pepin den Fede ikke kendte til, blev tidligt bragt til sin mor i Rennes-le-Chateau, landsbyen, som dengang hed Rhedea.
Her blev han senere Greve af Razés, og slægten efter ham løber gennem 400 år helt frem til Godefroy de Boulolion.
I året 1095 kaldte kirken vesten til verdens første korstog mod muslimerne til befrielse af Jerusalem i Det Hellige Land.
I 1099 blev Jerusalem indtaget og Godefroy de Boullion blev af Pave Urban II udråbt til konge af Jerusalem. Han valgte dog selv at kalde sig Beskytter af Det Hellige Land.
Med Godefroy, som konge i Det Hellige Land, var ”Jesu slægt” tilbage i Jerusalem.

”Merovingernes slægtslinie går tilbage til Jesus”, er meget svært at bevise. 2000 år er dog en pæn lang periode, og forfattere var der ikke mange af dengang.
I bogen "Det hellige blod og Den Hellige Gral" er der virkelig lavet en grundig forskning i historien, og meget tyder på, at resultaterne er sande.
Det interessante er også, at meget ifølge forfatterne tyder på, ”at vores egen Prins Henrik er i slægt med Merovingerne”.
Det giver jo én noget at tænke over, da vores næste konge er ”h.k.h.Kronprins Frederik”, som således har Merovingerblod i årene.
Frede er jo ikke uden evner, med optagelse i Frømandskorpset m.m. Så det skal nok blive en spændende tid vi går i møde.

Dette vil vise sig i året 2012.
Årstallet 2012 er interessant, da Mayaernes universelle tidskalender slutter i 2012.
+
Hvad er det der er så interessant vedr. disse Tempelvogtere?

Tempelherrerne organiserede sig i fire stands grader, nemlig:
Tempelridderne, som tilhørte de ypperste familier, derefter væbnerne, som tilhørte borgerklassen, herefter klerkene og til sidst arbejderne.
Tempelherrerne var kloge nok til at indse, at deres indflydelse kunne få en bredere basis og deres indkomster større, hvis de tilbød så mange som muligt en andel i deres samfunds ære.
Det tog heller ikke lang tid før end ordenen optog endnu en ny gruppe i sit fællesskab, nemlig den klerikale. Dermed afrundedes en ganske lang og indviklet historie, som ledte til mange forviklinger og efterhånden - mærkeligt nok - gjorde ordnen hadet af præsteskabet.
Det er et kendt forhold hvordan Tempelherrernes rigdomme og magt hastigt voksede til en grad hvor konger og fyrster begyndte at frygte denne magt, ”som oftest blev brugt til at fremme de pavelige interesser”, og man begyndte nu at kaste misundelige blikke på ordnens umådelige rigdomme.
Jfr. Katolske Sct. Petri Kirke København ejendomsbesiddelser i fortiden, samt en endnu tidligere Kirke i København på Grøbrødretorv, Gråbrødrene.
Hvor store disse rigdomme i virkeligheden var, kan man ikke med fuld klarhed påvise. Efter at ordnens mange forskellige besiddelser i Palæstina gik tabt, havde ordnen alligevel fra sine europæiske jordejendomme en årlig indkomst af halvtreds millioner franc tilbage.
Det kan nævnes, at Frankrigs kong Phillip af sine eller kronens domæner ikke fik mere end 2.200.000 franc.
Den fornemmeste bankforretning i Europa i 1100-tallet og 1200-tallet var ”Tempelherreorden”. Ordnen gjorde tjeneste, som bankier ikke blot for pilgrimme og korsriddere, men også for konger og fyrster. Den havde altid kapital tilgængeligt.
Da f. eks. kong Richard Løvehjerte erobrede øen Cypern, købte Tempelherreorden denne af ham til en pris af otte millioner francs
Hvortil brugte nu Tempelherrerne sine umådelige formuer? Svaret på dette spørgsmål leder os frem til de omstændigheder, som til sidst forårsagede Tempelherreordenens fald og tilintetgørelse (dog ikke Tempelvogterne).
Som Johanniterne udøvede også Tempelherrerne velgørenhed, men ikke i den udstrækning eller på en for folket så iøjnefaldende måde som Johanniterne, med deres sygeplejevirksomhed.
Velgørenheden var ikke et hovedpunkt på Tempelherrernes program. Deres vigtigste opgave var at beskytte det Hellige Land og pilgrimmene mod fjender. Den opgave brugtes der enorme summer på.
De anklager, som snart rettedes mod ordenen, gjaldt aldrig deres måde at udfylde sine krigeriske opgaver på.
Tempelherrerne blev anklaget for at være magtlystne, selviske, hovmodige og gerrige. Der begyndte også at hviskes om, at Tempelherrerne førte et usædeligt levned og at deres ordens hus var tilhold for alskens laster.
Tempelherrerne forsvarede dog indtil det sidste de kristelige besiddelserne i Østerlandet. Siden disse i år 1291 gik tabt, flyttede Tempelherreorden sit hovedkvarter til Cypern. Derfra fortsatte de krigene mod muhamedanerne. På Cypern grundlagde de et verdsligt vælde, og det var denne plan som nu samlede mere interesse end den da aktive krig mod saracenerne (araberne).

Ordnens stormester ved denne tid var ”Jacob de Molay”, en adelsmand fra grevskabet Burgund – som i visse tekster nævnes som Jocobus Burgundus Molay. Ordensmesteren optrådte med samme pragt som en konge, og havde høje funktionærer: En vice stormester, en marskal og skattemester med mere. Ordnens højeste myndighed blev udøvet af et midlertidigt konvent i hvilket stormesteren præsiderede, og nye love stiftedes af general kapitlet.

I 1187 indtog saracenerne Jerusalem under ledelse af sultan Salah ad-Dîn.
Venlig hilsen
Enoch
PS. Snart følger 2.del.
tilføjet af

Gateway?

Vi får se.
Enoch
tilføjet af

hej enoch

jeg syntes du er utroligt vidende, og en stor inspiration, men der er noget der har stødt mig(hvis jeg må være så fri) dit sprogbrug er efter min ringe mening upassende, når man taler om Gud og det gør dujo, så syntes jeg ikke man må bruge ukvemsord. Jeg ved godt at retfærdig harme et eller andet sted er uundgåelig når man føler nogen krænker Gud eller Guds ord, men man kan altid bede Den almægtige Gud om at få kontrol over den, og det virker godt at være "ren i munden" når man "går Guds Ærinde" hvis du forstår hvad jeg mener. Dette er ikke en kritik af din person, det har jeg slet ike kompetence til, altså at kritisere nogen, bare noget jeg har tænkt over.
Må Gud altid give dig visdommens lys
Kærlig hilsen
En der bestemt heller ikke er fuldkommem
tilføjet af

Nej,

Nej, det er rigtigt hvad du peger på.
Jeg tager dit "råd" til mig. Tak.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

det gør mig glad

du indeholder så meget godt.
så selv tak
kærlig hilsen
mig
tilføjet af

hvis jeg må spørge dig Enoh

Jeg har tænkt på hvilken trosretning du tilhører
Det er et meget privat spørgsmål, det forstår jeg godt, og derfor er det helt iorden, hvis du ikke ønsker at besvare det. Alligevel er jeg lidt nysgerrig, måske fordi jeg selv er søgende og "kun" ved at Gud findes og er almægtig. Så hvis du har lyst til i dette forum at kaste lys over hvad du tror, så ville det være godt synes jeg. Men hvis dum ikke vil svare forstår jeg det godt.
kærlig hilsen
mig
tilføjet af

Bemærkelsesværdig "under". del 2.

2.Del

„Påskelørdag samles troende i store skarer i Gravkirken. For på denne dag kommer der ild ned fra Himlen og sætter ild til lamper i kirken!“ Denne ceremoni, omtalt i en af de mange beskrivelser af pilgrimmes påskerejser til Jerusalem, er gentaget uden afbrydelse år efter år og bæres af det uforklarlige forhold, at Den Hellige Ild tænder slukkede stearinlys og olielamper.
Uden for den ortodokse kirke er underet så godt som ukendt.
De ortodokse kristne fejrer derimod hændelsen, som det største under og ser i det Herrens fortsatte påmindelse om sin opstandelse fra døden. Underet har identitetsskabende værdi for hele den ortodokse kristne verden.

Kapellet med Kristi grav hvor flammen først bryder frem.
Gravkirken, bygget af Konstantin den Store i midten af det fjerde århundrede, er blevet ødelagt flere gange. Det var ”Korsridderne”, der gav kirken den udformning, den har i dag. Det er en stor kirke, der både omslutter den høj ved navn Golgatha, hvor Kristus blev korsfæstet, såvel som den grav, cirka 30 m fra Golgatha, i hvilken man lagde ham efter hans død, og fra hvilken den kristne tro hævder, han opstod fra de døde.
Rundt om selve graven er der i dag et lille kapel med to rum: et forrum og selve gravkapellet, hvor der ikke kan være flere end fire mennesker samtidig. Desuden er der den store basilika, der omgiver det lille gravkapel, der igen omslutter selve ”den flade gravsten”, som Jesus lå på. (”Hvidlig, gråhvidlig i farven”).
Det lille kapel er på denne dag centrum for begivenhederne. At der i høj grad er tale om særlige begivenheder, vil kunne bevidnes af enhver, der besøger Gravkirken ”påskelørdag”. http://www.vassula.dk/sider/artiklermm/billeder.html
Lysunderet har fundet sted årligt i mindst ”1200 år”, på samme tid, påsamme måde og på samme sted.
Det bliver ved at drage stadig voksende menneskeskarer til Jerusalem og ceremonien, der danner ramme for lysunderet, er en af de ”ældste ubrudte kristne ceremonier” i verden.
Kilder fra år 800, muligvis endda omkring år 400, ja, ifølge ortodokse teologer ”fra år 200”, beskriver underet og de ceremonier, der omgiver det.
Historikeren Eusebius skriver i sin ”Vita Constantini” fra omkring 328 om en interessant hændelse, der finder sted i Jerusalem i år 162.
Da kirketjenerne skal til at genfylde de olielamper i kirken, der skal symbolisere Kristi opstandelse, opdager de, at der ikke er mere olie i lamperne.
Herpå beordrer biskop Narkissos, at lamperne skal fyldes med ”vand” hvorefter han byder kirketjenerne, at tænde dem.
Til alles måben begynder lamperne at brænde fint, som om de var fyldt med den reneste olie. Ortodokse troende ser i dette under, som hører til tiden ”inden” Gravkirkens konstruktion i det 4. århundrede, en direkte relation til lysunderet.
De indrømmer, at de to har forskellig karakter, eftersom den første var en engangshændelse, hvorimod lysunderet indtræffer hvert år, men ser dog i de to det fælles, at ”Gud producerer ild”, hvor den logisk set ikke burde være der.
Jfr. mit indlæg http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=635038
Omkring år 388 rejser Etheria, en adelig kvinde fra Spanien, til Palæstina. I hendes pilgrimsberetning læser man om en ceremoni ved Kristi Grav, hvor lys udgår (ejicitur) fra det lille kapel, der omgiver graven og hele kirken fyldes med et uendeligt lys (lumen infinitum).
Det lader til, at der ikke tales om en underfuld hændelse, men at biskoppen kommer ud af kapellet med flammen, hentet fra et stedsevarende lys inde i gravkammeret, men interessant er det, at der allerede på dette tidspunkt, kort efter Gravkirkens første konstruktion under Konstantin omkring 336, tales om en ceremoni, hvor lys spredes fra gravkapellets indre til de troende i kirken.
Som Gustav Klameth bemærker, må der have været en særlig grund til, at lyset blev hentet frem af graven og ikke blot spredt fra en af de mange andre olielamper i kirken, nemlig at ilden fra Kristi grav blev anset for at være særlig hellig.
Der er diskussion om denne ceremonis opståen. Otto Meinardus mener, at den stammer fra en dåbsritus, der jo til vore dage i både de protestantiske, katolske og ortodokse traditioner er forbundet med antændelse af stearinlys efter dåben.
Gustav Klameth mener derimod, at lysceremonien først og fremmest har tjent, som symbol på Kristi opstandelse og ser i den jerusalemitiske lysfejring oprindelsen til de senere påskefejringer, hvor antændelsen af den hellige ild markerer begyndelsen til midnatsgudstjenesten påskenat. (Gud være priset).
Munken Bernhards beskrivelse af sin rejse til Jerusalem i år 870 er en hel del tydeligere end Etherias rejsebeskrivelse. I klare ord beskriver han, hvordan en engel stiger ned efter Kyrie-Eleison-sangen og tænder de lamper, der hænger over den flade sten, på hvilken Kristus lå, hvorefter patriarken giver flammen til biskopperne og alle andre der er til stede i kirken.
På samme måde er den ”arabiske historiker Ma’sûdis” beskrivelse af en rejse til Jerusalem i år 926 tydelig. Her læser man, at kristne fra hele landet samles påskelørdag, eftersom der på netop den dag kommer ild ned fra Himlen og tænder lysene. Forskellige kilder giver varierende oplysninger om måden, hvorpå lysunderceremonien blev udført liturgisk og om forskellige bifænomener, der akkompagnerer underet.
Både gamle og moderne kilder fortæller, at troende ikke ser ilden alene i Gravkirken, men endog i Jakobskirken ved siden af Gravkirken, men den basale mirakuløse antændelse af lys er forblevet uforandret.
Den russiske abbed Daniel giver en af de mest detaljerede beskrivelser af lysunderceremonien i sin rejsebeskrivelse, skrevet i årene 1106-7. Ifølge Daniel (den russiske abbed Daniel) gøres kirken ren aftenen inden underets indtræffen.
Alle olielamper renses, fyldes med ren olie, men efterlades i slukket tilstand. Daniel beskriver, hvordan graven bliver forseglet med voks ved den anden nattetime og forbliver forseglet med de slukkede olielamper stående på Kristi grav, således at „de græske lamper stod dér, hvor hovedet lå og Skt. Sabas og alle klostrenes [lamper] dér, hvor brystet var“.
Inden ceremonien begynder, venter en stor menneskeskare allerede på at komme ind, og mange må blive udenfor.
„Hele folket i kirken og uden for kirken gør ikke andet end utrætteligt og med høj stemme at råbe: ‘Kyrie-Eleison’, dvs. ‘Herre, forbarm dig!’ – hele kirken giver genklang af folkets råb.
Kildevæld af tårer strømmer fra de troende, ja selv den, der har et hjerte af sten, kan græde på den dag: Alle grunder i deres hjerte, tænker over deres synder og siger i deres indre: ’Skulle mine synder hindre lyset i at komme ned?’ Og således står alle de troende med tårer i øjnene og med et angrende hjerte […]
Ved den sjette læsning kom biskoppen til gravdøren og så intet. Da begyndte hele folket grædende at råbe ’Kyrie Eleison’.
Og ved den niende time begyndte de at synge den sang, der blev sunget ved overgangen [af Det Røde Hav] – ‘Jeg vil synge til Herren’ – og da kom en lille sky pludselig fra øst over kirkens åbne kuppel, og en smule regn faldt på graven og på os, der stod tæt ved den.
”Og da skete det at den hellige ild pludselig skinnede i graven” og en utrolig klar stråleglans udgik fra Herrens hellige grav. Biskoppen gik da til graven med fire diakoner, tog et af kong Balduins stearinlys, gik ind i graven og antændte kongens kerte fra denne hellige flamme, bragte lyset ud og gav det til kongen.
Han stod på sin plads og holdt lyset med stor glæde og fra dette lys antændte vi alle vore kerter og fra kerter antændte hele folket deres kerter i hele kirken, fra den ene antændte den anden sin kerte.
Det himmelske lys er ikke som en jordisk ild, men skinner på mirakuløs vis på en særlig måde; dens flamme er rød som cinnober, og alligevel skinner den på en ubeskrivelig måde.
Hele folket står med lysene tændte og råber med høj røst: ’Herre forbarm dig!’ med stor fryd og glæde. Ingen kan opleve så stor glæde som enhver kristen oplever, der har set Guds hellige lys. Ingen der ikke har set denne dags glæde, kan tro på ham, der fortæller alt det, han har set, men vise og trofaste mænd tror virkelig på og lytter med glæde til denne beretning og til sandheden om disse hellige steder.“
Nogle kilder beretter, at pilgrimme undertiden kunne vente i timevis på ildens komme, idet den ikke altid kom ved samme time.
Således fortæller Theoderich, der skrev sin rejsebeskrivelse i 1172, at ilden til tider kom ved den første time, andre gange ved den tredje, ved den sjette, ved den niende eller endog først ved aftengudstjenesten. Theoderich har også variationer i, hvor flammen kommer først: nogle gange i Gravkirken, andre gange i „Herrens tempel“ og andre gange i Johanneskirken.
Antallet af lignende vidnesbyrd vokser med det stigende antal pilgrimme i Det Hellige Land og kan følges i en ubrudt strøm til vore dage. Blandt dette kildemateriale fortjener den engelske krønikeskriver, Gautier Vinisauf særlig opmærksomhed, eftersom han viderebringer en interessant detalje omkring fejringen i 1192.
I 1187 indtog ”saracenerne” (Araberne) Jerusalem under ledelse af sultan Salah ad-Dîn.
I det år ønskede sultanen at være til stede ved fejringen, selvom han ikke var kristen.
Gautier Vinisauf fortæller, hvad der skete ved den lejlighed: „Efter hans ankomst nedsteg det himmelske lys pludselig, og deltagerne var dybt bevægede.
De kristne gav udtryk for deres glæde ved at prise Guds storhed, saracenerne (Araberne) derimod påstod, at ilden, som de havde set komme ned, var blevet til ved et fupnummer.
Salah ad-Dîn, der ønskede at afsløre snyderiet, lod lampen, som ilden fra Himlen havde tændt, slukke, men lampen flammede straks op igen. Han lod den slukke en gang til og til sidst en tredje gang, men den tændtes af sig selv igen.
Derpå skreg den slagne sultan i profetisk henrykkelse: „Ak, snart skal jeg dø eller miste Jerusalem!“ Denne profeti gik i opfyldelse, for Salah ad-Dîn døde i den efterfølgende fasteperiode.“ (Pris Herren)
En økumenisk ceremoni.
Der findes mange forskellige former for ortodokse kristne og i Gravkirken deltager syrisk-, armensk-, russisk- og græsk-ortodokse såvel som koptere i ceremonien. Også Den Katolske Kirke fejrer gudstjeneste i Gravkirken, men på en anden dato end de ortodokse kirker og er derfor ikke med.
Den ortodokse påskedato er nemlig fastsat efter den ”julianske kalender” og ikke efter den mere udbredte vestlige gregorianske kalender og det betyder, at den ortodokse påskefejring normalt falder på en anden dato end de protestantiske og katolske fejringer.
Til lysunderceremonien samles størstedelen af de mange forskellige kristne trossamfund, der sameksisterer i Gravkirken. ( de har hver deres ”afdeling” i Kirken)
De katolske og ortodokse kirker oplevede et skisma i 1054, da kirkerne blev splittet først og fremmest på politisk grundlag. Herefter har der ikke været megen forbindelse mellem de to kirker, selvom deres respektive teologier nærmest er identiske og pave Johannes Paul II har kaldt dem „Kristi Legemes to lunger“.
Til trods for skismaet fortsatte man imidlertid med at fejre netop lysunderet sammen i Gravkirken. I Daniels beskrivelse bærer gudstjenesten spor både af ortodokse og katolske elementer. Lysmirakelceremonien har altså haft en sådan tiltrækningskraft, at den har fået de to kirker til at mødes til fælles fejring, selvom man alle andre steder ikke havde forbindelse.
Først i 1246, da de katolske kristne forlod Jerusalem sammen med de slagne korsriddere, blev det til en rent ortodoks ceremoni. De ortodokse blev i Palæstina (Israel), selv efter tyrkernes besættelse af Jerusalem, hvorimod de fleste katolske kristne forlod landet. Men hvad sker der i grunden påskelørdag i Jerusalems Gravkirke i vores tid?

Hvorfor har det så stor betydning for de ortodokse kristne, at lysunderceremonien er ved at få kirken til at revne år efter år?
Og hvorfor er der ingen, der har hørt om underet i hverken protestantiske eller katolske lande, når det på mange punkter synes at overgå de mest berømte vesterlandske mirakler?
En af de kendteste ceremonier i den ortodokse verden.
For at få svar på disse spørgsmål rejste jeg til Jerusalem fire gange for at være til stede under den gudstjeneste, hvor miraklet sker og jeg kan således bevidne, at lysunderceremonien fandt sted ikke blot i middelalderen, men også ved de forskellige påskefejringer op til og efter årtusindskiftet 2000.
Jeg talte med den senere afdøde græsk-ortodokse patriark af Jerusalem, Diodorus I, den person, der hvert år var gået ind og havde modtaget flammen med det uforklarlige lys, siden han blev patriark i Jerusalem i 1982. Underet sker påskelørdag.
På denne dag er Gravkirken fyldt af mennesker. Skal man gøre sig håb om at komme ind i den, skal man regne med at stå i kø i fem til seks timer. Der er næsten lige så mange mennesker uden for kirken, der ikke kan komme ind, fordi den allerede er overfyldt.
Troende er rejst til Jerusalem fra hele verden for at deltage ved lysunderceremonien.
Pilgrimme er kommet fra hele verden – størsteparten fra Grækenland, men i de senere år i stadigt stigende antal fra Rusland og de østeuropæiske lande. For at være så tæt som muligt på selve gravkapellet, hvor miraklet sker, og for at forberede sig i bøn, har pilgrimme med klapstole trodset trætheden og våget hele natten igennem rundt om kapellet.
Festival.
Selve miraklet sker først omkring kl. 14, men allerede omkring kl. 11 er kirken en kogende gryde.
Lysunderceremonien er årets mest besøgte religiøse handling i Gravkirken. Ceremonien indledes med en række traditionelle fejringer, hvor ”Arabiske kristne” bl.a. danser rundt på skuldrene af hinanden, akkompagneret af trommer.
Fra kl. 11 til 13 synger de ”Arabiske kristne” traditionelle kristne sange med høje stemmer og i højt tempo. Der er tale om en gammel tradition fra den tyrkiske besættelse af Jerusalem i 1200-tallet, hvor de ikke måtte synge deres sange andre steder end i kirkerne. „Vi er de kristne, det har vi været i århundreder og det vil vi være for evigt og altid! Amen!“ lyder det på højlydt arabisk med trommeakkompagnement.
Trommeslagerne sidder på skuldrene af andre, der danser en vild dans. Men op til kl. 13 dør sangen ud, hvorefter der er stilhed – en lurende, alt andet end tom stilhed, der bærer præg af forventningen om manifesteringen af Guds kraft.
Inden den græsk-ortodokse patriark går ind i graven, er den blevet undersøgt for skulte lyskilder af Israelske embedsmænd, hvorefter den forsegles indtil patriarkens ankomst. Inden patriarken går ind i graven, går eller bæres han i procession tre gange rundt om gravkapellet.
Kl. 13 baner en delegation af de lokale magthavere sig vej gennem masserne, anført af det lokale politi, der i stort antal er til stede i Gravkirken for at sørge for, at der ikke opstår uroligheder. Selvom disse embedsmænd ikke er kristne, er de en del af ceremonien.
I vore dages Jerusalem er der tale om Israelske embedsmænd, under tyrkernes besættelse af Palæstina (Israel) var det de lokale tyrkiske embedsmænd. I århundreder har dette været en fast del af ceremonien. Der skal være tale om uvildige embedsmænd og formålet med deres tilstedeværelse er at symbolisere Romerne på Jesu tid. I evangelierne kan man læse, at romerne kom og forseglede Jesu grav, for at disciplene ikke skulle komme og stjæle hans legeme og sige, han var genopstanden.
På samme måde skal de Israelske magthavere i dag forsegle graven med voks. Inden de lukker og forsegler døren, går de ind i kapellet og checker, om der kunne være en skjult flamme, som patriarken kunne tænde sine lys på. Ligesom Romerne skulle garantere, at der ikke blev snydt med noget umiddelbart efter Kristi død, skal de lokale israelske embedsmænd sørge for, at der ikke bliver snydt med lysmiraklet.
Patriarkens vidnesbyrd.
Når graven er blevet undersøgt og forseglet, giver hele kirken sig til gentagne gange at synge „Kyrie Eleison“. Kl. 13.45 kommer patriarken ind i kirken, båret af fire mænd. Patriarken er en ældre herre og svagt til bens. Tre gange går man i procession rundt om graven. Herefter afklædes patriarken, så han kun er iført en hvid kjortel.
Dette skal symbolisere ydmyghed foran det store tegn, han skal være kronvidne til ligesom de mange foregående græsk-ortodokse patriarker. Alle olielamper har været slukket fra aftenen i forvejen, og nu slukkes også det elektriske lys, sådan at der bliver næsten helt mørkt i kirken. Den eneste lyskilde er de solstråler, der finder vej gennem den nyrestaurerede kuppels glashus. Voksforseglingen fjernes fra døren til graven, og døren åbnes.
Med to store slukkede stearinlys går patriarken ind i gravkapellet – først ind i det lille forrum og derfra ind i selve graven. Det er ikke muligt at følge med i, hvad der sker inde i graven, og vi må lade patriarken selv fortælle.
Deres Salighed, spørger jeg, hvad sker der, når De går ind i graven? „Jeg går ind i graven og finder vej gennem mørket til det inderste kammer, hvor jeg falder på knæ i ”veneration foran det sted”, hvor Kristus lå efter sin død. At bede her er i sig selv for mig altid et meget helligt øjeblik på et meget helligt sted. (Amen)
Det er herfra, han opstod i herlighed og det er herfra, han spredte sit lys til verden. Apostelen Johannes skriver, at Kristus er verdens lys, og foran hans grav bringes man helt tæt på hans herlige opstandelse, der for os er virkelighed og ikke kun en myte. Katolikker og protestanter kalder denne kirke for Gravkirken.
Inden patriarken går ind i graven, går eller bæres han i procession tre gange rundt om gravkapellet.
Kristus vil minde os om, at hans opstandelse er en realitet, og at han virkelig kom til verden for gennem sin død og opstandelse at bringe det offer, der skulle til, for at mennesket kan blive forenet med sin skaber.
Blåt lys,
Foran graven fremsiger jeg nogle bønner, vi har fået overleveret igennem mange hundrede år, og når jeg har gjort det, venter jeg.
Patriarken kommer ud af gravkapellet med de underfuldt antændte stearinlys.
Nogle gange kan der gå et par minutter, men normalt sker underet umiddelbart, efter jeg har sagt bønnerne. Fra selve den sten (denne lidt hvidlige, gråhvidlige sten) , hvor Jesus lå, udgår der et udefinerbart lys. Det er blåt i sin grundfarve, men har mange nuancer, særlig rød.
Det kan ikke beskrives med menneskelige ord. Lyset løfter sig ud af stenen, ligesom tåge kan stige op af en sø – det ser nærmest ud, som om stenen bliver dækket af en fugtig sky, men det er samtidig lys.
Dette lys bevæger sig hvert år på forskellig måde. Nogle gange dækker det blot stenen, andre gange kan det oplyse hele graven, så også mennesker, der står uden for graven og ser ind i den, kan se hele graven fyldt med lys.
Flammen spredes.
Lyset er af en ganske anden beskaffenhed end normalt lys i en olielampe. Det brænder ikke – der er aldrig gået ild i mit skæg i alle de 22 år, jeg har været patriark i Jerusalem og har modtaget ”Den Hellige Flamme”. På et tidspunkt samles dette lys nu i en søjle og her ændrer lyset karakter, sådan at jeg kan tænde mine stearinlys på lyssøjlen.
Når jeg har fået flammen, og mine to stearinlys brænder, går jeg ud og giver flammen først til den armenske patriark og siden til den koptiske. Herefter går jeg ud af kapellet og giver flammen til alle i kirken.“ – Hvordan oplever De selv miraklet, og hvilken betydning har det for Dem personlig? „Underet gør hvert eneste år lige stort indtryk på mig. Det er hver gang en dybere omvendelse for mig. (Dette er altså patriarkens beretning).
Det er en stor trøst at tænke på Kristi trofasthed, at han hvert eneste år giver os dette mirakel, til trods for menneskers svagheder. Vi oplever mange undere i vores kirker og mirakler er noget forholdsvis naturligt for os. Det er ofte sket, at vore ikoner har grædt, ligesom vi har haft helgener, som Gud gav mange åndelige gaver til, at hjælpe de troende med.
Men ingen af disse mirakler har en så gennemgribende og stærk symbolsk betydning som det hellige lysmirakel.
Miraklet er den stadige guddommelige bekræftelse på og påmindelse om Kristi opstandelse, og det er Kristi opstandelse, vi fejrer som det helt centrale i vores tro. Underet er næsten som et sakramente.
Det gør Kristi opstandelse så nærværende for os, som var han opstået fra de døde for få år siden.“ Mens patriarken er inde i kapellet og knæler foran stenen, hersker der mørke udenfor, men absolut ikke stilhed. Der er en ganske højlydt mumlen, og stemningen er utrolig spændt. Når patriarken kommer ud, lyder der et jubelskrig, som er at sammenligne med når der scores til en fodboldkamp.
Miraklet vækker tro.
Som ved alle andre undere er vurderingen af lysmiraklets ægthed et spørgsmål om personlig tro og der er mange, både ortodokse og ikkeortodokse, der har svært ved at tro noget så utroligt og derfor mener, at patriarken må have en lighter gemt i ærmet.
De troende møder denne skepsis med en hel del indvendinger: Lightere, tændstikker og andre antændelsesredskaber er forholdsvis moderne opfindelser. For ikke længe siden var det at antænde en ild et projekt, der tog en hel del længere tid end de få minutter, patriarken er inde i graven.
Man har ment, at patriarken måtte have en hemmelig olielampe brændende i graven, på hvilken han kunne tænde lysene, men her hævder Israelske autoriteter år efter år at have checket graven og ikke fundet lys i den, inden de forseglede den med voks.
Det største argument mod simpelt fup er imidlertid ikke de skiftende patriarkers beretninger, men de tusinde vidnesbyrd af uafhængige pilgrimme, der gennem århundrederne har beskrevet, hvordan de har set det blårøde lys uden for graven og hvordan det af sig selv antændte de stearinlys, de holdt i hænderne.
Ofte er olielamper, der hænger på de mest forskellige steder i kirken, til tider de mest utilgængelige, begyndt at brænde, uden at der har været nogen i nærheden af dem. Jeg har ikke selv været vidne til nogle af disse spontane antændelser, men er i besiddelse af en række signerede vidnesbyrd fra pilgrimme, der i tidligere år enten oplevede den blå flamme, eller hvis stearinlys tændte af sig selv.
For et af disse vidner, Arkimedes Pendaki, var underet den impuls, der førte til, at han blev præst. Pendaki var i årene op til påsken 1983 gledet længere og længere bort fra sin families ortodokse tro og gik kun sjældent i kirke. Hans moder, der var meget troende, fik ham overbevist om, at han skulle tage med til Jerusalem og være til stede ved det hellige lys’ ceremoni.
Mens de to stod i Gravkirken under lysmirakelceremonien, skete det, at hans moders lys tændte af sig selv for begges øjne. Arkimedes blev først rasende og beskyldte hende for at have lavet et eller andet nummer med ham, selvom han inderst inde var overbevist om, at det ikke var tilfældet. Underet blev imidlertid ved at nage ham, indtil han ikke kunne holde det ud længere og måtte udforske sin egen tro til bunds. Han rejste til klosterøen Athos og besluttede efter en årrække at uddanne sig til ortodoks præst.
Troende giver udtryk for stor bevægelse over at have været vidner til og modtaget den hellige flamme.


Den slags personlige beretninger findes der mange af. Den person, der oplever miraklet på ganske nært hold, dvs. enten selv får flammen på sit stearinlys eller ser det blå lys i kirkerummet, er som regel så dybt berørt af underet, at vedkommendes trosliv fordybes, så der altid vil være et „før“ og et „efter“ lysmiraklet i Jerusalem.
Mange af disse vidnesbyrd er blevet samlet i bøger og publiceret på græsk, men ingen er blevet offentliggjort i nyere tid.
Siden 1996 har ærkebiskop Alexios af Tiberias påtaget sig den opgave at samle nogle af de vidnesbyrd, han selv har hørt, og som de troende har garanteret for med deres underskrift og han vil snart udgive dem.
Ærkebiskoppen besluttede sig for at gøre dette arbejde efter en oplevelse forbundet med lysceremonien i 1996, som han har deltaget i hvert eneste år siden 1967. „Efter ceremonien gik jeg hjem til min lejlighed, der ligger i det Græskortodokse patriarkat oppe ad bakken vest for Gravkirken med god udsigt over kirken,“ forklarer han. „Jeg tog et kig fra mit vindue og så pludselig et stort lysende kors over Gravkirkens kuppel. Jeg blinkede med øjnene og så igen, men det lysende kors blev ved at svæve over kuplen.
Jeg løb op på taget over min lejlighed for at kunne se bedre. Jeg troede, der måske var tale om det gyldne kors, der står på kuplen, og at det var solen, der på en eller anden måde spejlede sig i det, men fra taget kunne jeg tydeligt se, hvad jeg havde set fra vinduet: Over det normale gyldne kors på kuplen svævede et større rødt lysende kors, hvis stråler nåede længere end selve kuplen.
Jeg har været vidne til lysunderet, siden jeg var ganske ung, og været vidne til mange uforklarlige hændelser, men dette tegn var så tydeligt, at jeg aldrig mere vil kunne tvivle på Guds underfulde indgriben. Hvis mennesker siger, at de ikke tror på lysmiraklet, må de selv om det og jeg skal ikke at rette dem, men jeg ved, de tager fejl.“ Metropolit Basilios, der i mange år var patriark Diodorus I’s befuldmægtigede og substitut, bekræfter ærkebiskop Alexios’ udtalelse.
„Jeg har været i Jerusalem siden 1939, da jeg kom til byen som femtenårig. Jeg har været med til lysunderceremonien i alle disse år og har således været vidne til miraklet 62 gange. For mig er det ikke et spørgsmål om at tro eller ikke at tro på miraklet. Jeg ved, at det er sandt. Som mange andre troende kan jeg bekræfte, at lyset ikke brænder.
Mange gange har jeg ført flammen under mit skæg, uden at der skete det mindste med det. År efter år har jeg set den umiddelbare og spontane antænding af stearinlys, som de troende holdt i deres hænder og jeg har hørt mange pilgrimme fortælle om, hvordan de så det blå lys passere gennem Gravkirken.
For mig er miraklet meget vigtigt, nemlig som et minde om Vorherres opstandelse. Bibelen beretter, at da Herren opstod fra døden, skinnede hans grav med et lys som ved højlys dag.
Jeg tror, underet er et minde om dette vor tros mest centrale element for, at det aldrig må blive fornægtet.“ Efter hvad jeg har kunnet erfare, har det hidtil ikke været muligt at filme en af olielamperne eller et af de mange stearinlys tænde af sig selv, men jeg er i besiddelse af en kopi af en video optaget af en ung ingeniør fra Betlehem, Souhel Thalgieh.
Thalgieh befandt sig under lysmirakelceremonien i 1996 på en balkon i kuplen sammen med en russisk-ortodoks nonne og fire andre troende, bl.a metropolit Timoteos’ mor. Nonnen stod til højre for Thalgieh. På videoen ser man, hvordan han filmer ned mod kapellet. Alt lys slukkes – det er tid til at patriarken går ind og henter flammen.
Inden han er nået at komme ud, hører man pludselig et højlydt udbrud af forundring fra nonnen, der står ved siden af Thalgieh. Man ser, hvordan kameraet begynder at ryste, og man hører de andre fire, der er til stede på balkonen, tale i munden på hinanden med høje stemmer om et eller andet, der er sket. Kameraet drejer til højre, og her ser man nu årsagen til udbruddene:
Det store stearinlys, nonnen holdt i sine hænder, tænder af sig selv for øjnene af de tilstedeværende og lyser med en høj flamme – inden patriarken er kommet ud af gravkapellet. Med rystende hænder holder hun lyset, alt imens hun igen og igen gør korsets tegn over det, hun har oplevet.
Men ingen af disse optagelser vil være i stand til at „overbevise“ den, der ikke har troens gave, mener ærkebiskop Alexios: Miraklet er som miraklet altid har været – det vil altid være omgivet af noget uforklarligt, det vil aldrig kunne bevises. Som han sagde til mig: „Miraklet er aldrig blevet filmet, og kan det sikkert heller ikke. Mirakler kan ikke bevises.
Der er altid behov for et moment af tro, for at miraklet kan bære frugt i den troendes liv. Miraklet i kristen sammenhæng har altid et formål, at udbrede Guds nåde i verden. Og denne udbredelse af Guds nåde kan ikke ske uden tro hos mennesket.“
Den mirakuløse flamme er hellig.
De ortodokse kristne er ikke alene om at forbinde lys med Guds nærvær og aktivitet. I de bibelske skrifter skildres store mirakuløse hændelser og Guds nærvær ofte i sammenhæng med manifestationer af lys.
Om Moses’ møder med Jahve på Sinajs bjerg hedder det: „Hele Sinajs bjerg var hyllet i røg, fordi Herren var steget ned på det i ild, og røgen steg til vejrs som røgen fra en smelteovn“ (2. Mos. 19, 18). Og senere: „For israelitterne så Herrens herlighed ud som en fortærende ild på bjergets top“ (2. Mos. 24,17).
Flammen spredes fra lys til lys. Hvert år sker det, at troende, der står med deres slukkede stearinlys og venter, ser den blå flamme passere hen over dem og tænde deres lys inden patriarken er kommet ud.
Efter at Moses har stået ansigt til ansigt med Gud, skinner hans ansigt så kraftigt, at han ender med at måtte lægge et slør over det, som han kun fjerner, når han igen skal tale med Gud (2. Mos. 34, 29 ff). Da Jesus forklares for disciplenes øjne på Tabor-bjerget, „ændrede hans ansigt udseende, og hans klæder blev blændende hvide“ (Luk. 9,29).
Efter Jesu opstandelse møder kvinderne ved graven „to mænd i lysende klæder“ (Luk. 24,4). Lyset og Guds vældige gerninger går altid hånd i hånd. De store kirkefædre anså lys for at være et synonym for Gud, særlig for Guds kærlighed. Således skriver en af de mest berømte af dem.
Flammen betragtes af ortodokse troende som en dyrebar skat.
Gregor den Store (530-604): „Gud kaldes lys, fordi han omfavner sin kærligheds flammer – de sjæle, i hvilke han har taget bolig.“ På samme måde opfatter de ortodokse lysmiraklet i Jerusalem som en manifestation af Guds kraft, men ikke nok med det – miraklet er en manifestation af Guds nærvær.
Ligesom lyset i de bibelske skrifter udspringer fra Guds nærvær, anses lyset i Gravkirken for at have væsensforbindelse med Gud selv. „Flammen er hellig. Den indeholder velsignende kraft,“ fortæller ærkebiskop Alexios, „næsten som et sakramente; der er en direkte væsensforbindelse til Gud, der udfører miraklet.“
Flammen anses for at være hellig.
Det er også grunden til, at pilgrimmene fører hænderne hen over flammen – frem og tilbage for siden at stryge sig over ansigtet med hænderne, der har rørt flammen.
Lysunderceremoniens pan-ortodokse og økumeniske betydning.
Underet er af betydning, ikke blot for den enkelte troende, hvis tro bliver styrket, men også for alle de ortodokse kirker og deres indbyrdes enhed. Metropolit Timoteos af Vasta, som var det Græsk-ortodokse patriarkats repræsentant ved den fælleskirkelige åbning af de hellige døre i Pauluskirken i Rom i januar 2000, mener, at lysunderceremoniens økumeniske og forenende kraft er ganske exceptionel.
„Helt frem til det 13. århundrede fejrede hele kirken lysunderceremonien,“ siger han. „Selv efter at katolikkerne forlod byen, er det vedblevet at være en ceremoni, der bringer alle os ortodokse tættere sammen. Dette skildres symbolsk allerede under selve liturgien. Flammen gives på en underfuld måde fra Kristus til den græsk-ortodokse patriark inde i graven.
Han giver den derpå til de armenske og koptiske metropolitter, der giver ilden videre til de resterende trosrepræsentanter, der igen giver den videre til folket i hele kirken. Men flammen forbliver ikke i Gravkirken, den spredes videre ud til de troendes hjem i Palæstina (Israel) og i hele verden. Alle har gjort en lampe klar i hjemmene, så man kan modtage flammen, som man bevarer i månedsvis.
Troende, der kommer langvejsfra, har sørget for at medbringe små lukkede lanterner, med hvilke de bærer ilden til deres hjemland. Olympic Airways og andre luftfartsselskaber hjælper ortodokse troende med at udbrede flammen til de mange byer og lande, særlig til Alexandria i Ægypten, til Rusland, til Georgien, til Bulgarien, til USA.
Hvert år skriver vi anbefalingsbreve til de Israelske religiøse myndigheder, der så hjælper de troende med at få lanternerne med ilden gennem sikkerhedskontrollen og ind i deres respektive fly.
Ærkebiskop Alexios af Tiberias flyver lysunderflammen til Grækenland og bliver modtaget i Athens lufthavn, som var der tale om et statsbesøg i påsken 2001. Flammen spredes til mange ortodokse klostre og privathjem i hele verden.
Det kan give et indtryk af, hvor vigtig flammen og dens årlige udbredelse er for os. Den er hellig og vedbliver at minde os om, hvordan den ene Helligånd bor i alle dele af Kristi legeme. Som blod, der pumpes ud til alle lemmer på et legeme, således spredes ilden fra Jerusalem til alle dele af det ortodokse trosfællesskab og minder de troende om oprindelsen og enheden af deres tro. Det har en utrolig enhedskraft for de ortodokse kirker,“ slutter metropolit Timoteos.
Ukendt i Vesten.
Man kan nu spørge sig selv, hvorfor lysmiraklet er så totalt ukendt i Vesteuropa (næsten ukendt). I protestantiske lande kan det måske forklares ved, at man ikke har nogen synderlig forventning om og tradition for mirakler, og at man ikke rigtig ved, hvor man skal indpasse dem.
Men i de katolske lande er der en stor forventning om og interesse for mirakler og guddommelige tegn.
Hvorfor får en så grænseoverskridende årlig hændelse ingen større presseopmærksomhed? Her synes der kun at være én rimelig forklaring: kirkepolitik. Det er alene de ortodokse kirker, der deltager i ceremonierne omkring lysmiraklet. Det sker kun på de ortodokse kirkers påskedato og uden deltagelse af nogen romersk-katolske autoriteter.
Dette udlægges af nogle ortodokse, som at Gud hermed vil vise, at alene den ortodokse kirke er den sande kirke på jorden. Denne udlægning kunne nok vække en vis bekymring i de protestantiske og katolske lejre, men ærkebiskop Alexios er uenig med den. „Dette er ikke miraklets formål,“ siger han. „Det er ikke et våben for at stjæle kristne fra andre kirker, ikke et bevis på, at vi er de eneste sande kristne.
Snarere er lysunderet en kilde til glæde for os ortodokse og jeg håber, det kan lede til større enhed, ikke kun blandt os ortodokse, men blandt alle kristne. Jeg håber, det kan få katolske og protestantiske troende til at se, hvordan den samme Gud, de tror på, virker iblandt os, ligesom vi er overbevist om, at han virker blandt dem.“ (Amen)
Venlig hilsen
Enoch
P.S. Jeg vil i de kommende ”dele” 3, 4 og 5, forklare hvorfor jeg har medtaget dette.
tilføjet af

Trosretning?

Det vil jeg fortælle dig om senere.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Portugal og Kong Valdemar.

3.del.

Katharerne (Catharerne)
Albigenserne eller Katharene, som de kaldte sig, var efterhånden blevet en stor magtfaktor i Europa. De havde deres eget fyrstedømme i området Languedoc i Frankrig.
De besad enorme landejendomme, og der herskede en fred og fordragelighed, som var resten af Europa misundelsesværdigt. De havde taget den kristne mystik til sig, en religion som stædigt spredte sig op gennem Europa.
Den byggede bl.a. på gensidig respekt, ikke mindst mellem mænd og kvinder. De måtte endvidere ikke bære våben.
Det var denne kristne mystik, som i flere nye bøger, der er skrevet af uafhængige forskere, er blevet betegnet som den sande tro; den tro, som Moses havde med fra Egypten, og som både Døberen og Jesus og Maria formodentlig senere var en del af.
Det Albigensiske Korstog blev iværksat af Pave Innocens III i 1209 og frivillige fra hele Europa, som længe havde været misundelige på Kartharernes rigdomme, meldte sig under fanen. Under et korstog måtte man nemlig tage det tyvegods, som man kunne finde, med sig. Dette kunne friste mange svage sjæle og kunne det sikkert også i dag.
Kathrerne blev næsten udryddet, mange gik frivilligt ind i bålet - så stærke var de i deres tro. Troen på ”reinkarnation” og at ”sjælen altid længes hjem til den guddommelige kraft, som er overalt i universet”.
Alle ejendomme blev inddraget, men den dag i dag kan man stadig støde på folk fra landsbyerne, som fastholder, at de er ”Katharer”.
Den franske konge og Paven fandt dog aldrig den skat eller kilde til Katharernes rigdom, som man havde håbet på at finde.
Den var sandsynligvis blevet bragt i sikkerhed forinden.
Det skrives i flere bøger, at under den sidste nat i borgen Montségur, som var Katharerenes sidste bastion, flygtede nogle få personer via reb ned ad borgens utilgængelige side, for derefter at forsvinde ud af historien.
Man ved ikke, hvem der flygtede, og hvad de havde med sig af.
Montsegur.

Kararernes sidste bastion før de blev slagtet af lejesoldater udsendt af den Katolske Kirke.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I denne spændende og meget afgørende tid levede der i Danmark en konge ved navn Valdemar.
Jeg er overbevist om, at Valdemar havde forbindelse til Tempelridderne og at han selv har været på korstog i Det Hellige Land, men læs selv videre.
Vi finder i vores rigsvåben 9 små hjerter. Ingen ved hvorfor de er der. Min teori er at de symbolisere de 9 berømte riddere, der efter Jerusalem blev en del af de mægtige Tempelherrer.
I 1200 tallet havde de kristne ikke magten i Det Hellige Land. Gad vide, hvad Tempelridderne egentlig foretager sig. De har måske gang i noget hemmeligt på Bornholm.
Har du nogen side tænkt på konstruktionen af Rundkirken Østerlars?
Valdemar sejr
Kong Valdemar II, også kendt under navnet Valdemar Sejr, var meget populær blandt befolkningen. Hans broder, Knud IV, fik ingen børn, og Valdemar efterfulgte ham. Han blev juledag 1202 kronet til Danmarks konge i ”Lunds domkirke”.
Hans regeringstid må anses for at have været en storhedstid for hele Danmark med en blomstrende handel. Som følge heraf skød nye købstæder op over hele Danmark, og der var nyopdyrkning af jorden, ligesom hundredvis af byer blev grundlagt.
Fiskeriet i Øresund skænkede riget store indkomster. I denne tid blev tilmed de urgamle landskabslove sat på skrift og derfor fik Valdemar også tilnavnet: Lovgiveren.
Anders Sunesen var ærkebiskop i Lund og stod Valdemar nær. Da det trak op til et afgørende slag mod Esterne, stod de sammen. Esterne havde tidligere hærget i Danmarks rige.
Paven, Honorius III, havde givet Valdemar Sejr tilladelse til at lægge alle hedenske lande, han kunne erobre, under det danske rige.
Året 1219 trak det op til et stort ”korstog” mod Estland. Det siges, at begejstringen i hele Danmark var meget stor. Forberedelserne var ikke kun kamptræning, idet også bøn var en stor del af det.
Med 500 skibe drog Valdemar og Anders Sunesen mod Esterne (i denne kamp kæmpede min egen slæg side om side med Kong Valdemar).
De gik i land og slog lejr. Her blev de i ly af tusmørket angrebet af Esterne. Det berømte Volmerslag den 15. juni var i gang.
Slaget bølgede frem og tilbage, og midt i det hele så Anders Sunesen ”Dannebrog dale ned fra himlen”. Det gjorde udfaldet i krigen til Danskernes fordel.

Sådan er fortællingen i hvert fald udlagt.
Det siges, at det var med Pavens tilladelse, at Danmark fik et så betydningsfuldt flag som et rødt klæde med et hvidt kors. Det minder jo en del om de berømte korsriddere. Blot havde de et hvidt klæde med et rødt kors.
På den tid var Tempelherrerne stadig en magtfaktor i Europa og Valdemar Sejr var måske en del af Tempelherrerne eller havde i hvert fald meget sandsynligt været korsridder.
Vi kommer ikke uden om, at Bertrand de Blanchefort, som var Stormester i Tempelherrerordenen i år 1164, havde en meget god forbindelse til Sunesens forgænger, Biskop Eskild, i Lund.
Det sætter jo tanker i gang, når vi ved, at Valdemar, efter sin kones død, giftede sig med ”Portugals smukke prinsesse Bengerd”. En pige, som han sandsynligvis havde mødt, da han på vej hjem fra et korstog i Det Hellige Land var inden om kongehuset i Portugal.

”I Portugal findes en rundkirke, som dem på Bornholm”, begge formodentlig bygget af Tempelherrerne.
Portugal er Europas ældste land og minder på sin vis meget om Danmark. (lytter man til en samtale på Portigisisk sådan uden, at hæfte sig ved ordene, kan det minde om vort sprog).
Bengerd kom fra en egn, hvor de kæmpede mod Maurerne mod syd. Hun har sikkert haft sin del af æren for sejren i Estland og modtagelsen af vores flag, Dannebrog.
Hun havde ben i næsen og økonomisk sans. Hun har været med helt fremme, hvor beslutningerne blev truffet, og det kan meget vel være hende, der via sin familie var linket til Tempelherrerne.
”Bengerd ligger begravet i Ringsted”. Hun døde i barselssengen efter det tredie barn. Hun blev omkring 30 år. Hendes kranium er udstillet, fordi hun har været umådelig smuk og et usædvanlig menneske.
Her må du gerne begynde at se et ”sammenfald” mellem Europas kongehuse slægter og Tempelridderne.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Kronprinsen og Jesus, del 4.

4.del.
+
According to some revisionist historians, the Rex Deus (Latin for "King God") bloodline is, supposedly, the European branch of the descendants of both high priest Aaron and king David of ancient Israel, an elite of dispora (landflygtighed eller udlændighed) Israelites who have managed to preserve their dual lineage intact for some 2,000 years and have appointed themselves as the custodians of the mysteries of Judaism and Christianity
.
They further speculate that the Rex Deus bloodline included Jesus, Mary Magdalene and the Desposyni, and that it may have been the progenitor of the Marovingian dynasty.
To avoid persecution, the Rex Deus bloodline adopted the philosophy of blending in with whatever culture and religion they happened to be in the presence of (compare with the Druze), while secretly passing on from generation to generation their true beliefs and rituals.
They also did this indirectly by disseminating certain ideas which became embedded within the psyche of the people of Europe.
A notable example would be Arthurian legend and Grail lore.
Fringe researchers argue that the " shadow court" of the Rex Deus ordered the first Knights Templar to dig tunnels beneath the Temple Mount to find the Copper Scroll treasure, which their ancestors among the Qumran Esssenes had buried there.
They suggest that this might explain one of the charges of heresy which were later brought against the knights by the Medieval Inquisition.
While the Desposyni are well known to have existed, their supposed relationship to the ”Merovingians” and other groups are widely dismissed by an overwhelming majority of historians.
+
h.k.h. Kronprins Frederik? h.k.h. Kronprinsesse ”Mary”? 1) Dansker med Fransk blod i årene, Merovingians og 2) en ”Kelter” med bånd der knytter Great Britten og Australien sammen og nu forenes i ægteskab?
+
”Desposyni” is a name given to the ”blood-relatives” of Jesus through His mother, Mary.
They are believed by some to have had a large part in the leadership of the Church in its formative years up through the 4th century, at which time references to the ”Desposyni” seem to have disappeared.
Many attribute this to violent persecution against Jewish Christians, Desposyni in particular.
There are some who believe that ”Jesus Christ married Mary Magdalene and had children with her”, whom are also called ”Desposyni”. It is believed that ”this dynasty exists yet today” and has played a large role in world government and religious leadership.
Rex Deus also attributes its lineage to the supposed marriage of Jesus and Mary, but also ”goes back to King David and, even further, to the High Priest Aaron, Moses' brother”.
According to theorists, the Rex Deus have kept their bloodline pure throughout the last few thousand years, and are custodians of the "true" secrets of Judaism and Christianity.
The Desposyni, as being blood-descendants of Mary, Jesus' mother, are historical fact.
They are mentioned in historical records through the fourth century A.D.
However, beliefs that claim Jesus married Mary Magdalene and had children with her are clearly untrue, and should be immediately discounted. Nowhere in Scripture is it stated that Jesus took a wife, let alone that it was Mary Magdalene. It cannot even be insinuated using biblical text.
Every mention of Mary Magdalene in Scripture negates every assumption that there was a sexually intimate relationship between her and Jesus. This twisted view cannot even be supported by non-canonical gospels which reference Mary Magdalene, such as the Gospel of Thomas, the Gospel of Peter, or even the Gospel of Mary.
[Men i vor Bibel, kan jeg påvise, at Maria Magdalena havde et sexuelt følelsesmæssigt forhold til Jesus]
The marriage of Jesus to Mary Magdalene is merely a man-made farce; a tool created to further the work of fringe researchers and conspiracy theorists.
The ideas behind the Desposyni and Rex Deus arise from mankind's penchant for solving mystery, for exposing the unknown--there must be an explanation for everything that happens in world history, and what is unknown does not suffice.
So, theories are created by twisting historical fact.
Farces are introduced as truth, and a few grasp onto this "truth" and take it to the next level in attempts to expose mystery and subterfuge.
Secrets contain knowledge, and knowledge power, and will forever ever be an enticement. We, who are believers, though, understand that there is only one Truth by which all mysteries are judged--the very Word of God (2 Timothy 3:16-17).
+
Jesus ville aldrig være blevet ”konge” af Davids dynasti uden sin mor Mary`s slægtlinie.
+
Mary Magdalene was a woman from whom Jesus cast out seven demons (Luke 8:2). The name Magdalene likely indicates that she came from Magdala, a city on the southwest coast of the Sea of Galilee.
After Jesus cast seven demons from her, ”she became one of His followers”.
Mary Magdalene has been associated with the "woman in the city who was a sinner" (Luke 7:37)
”who washed Jesus' feet, but there is no scriptural basis for this”.
The city of Magdala did have a reputation for prostitution. This information, coupled with the fact that Luke first mentions Mary Magdalene immediately following his account of the sinful woman (Luke 7:36-50), has led some to equate the two women.
John 11:2, though, identifies the women in Luke 7:36-50 as Mary of Bethany, not Mary Magdalene.
Mary Magdalene is also often associated with ”the woman whom Jesus saved from stoning after she had been taken in adultery” (John 8:1-11) - again an association with no evidence.
The movie “The Passion of the Christ” made this connection. This view is possible, but not explicitly taught in the Bible.
Mary Magdalene witnessed most of the events surrounding the crucifixion.
She was present at the mock trial of Jesus; she heard Pontius Pilate pronounce the death sentence; and she saw Jesus beaten and humiliated by the crowd.
”She was one of the women who stood near Jesus during the crucifixion to try to comfort Him”.
The earliest witness to the resurrection of Jesus, ”she was sent by Jesus to tell the others” (John 20:11-18).
Although this is the last mention of her in the Bible, ”she was probably among the women who gathered with the apostles to await the promised coming of the Holy Spirit” (Acts 1:14).
The recent fiction novel “The DaVinci Code” makes the claim that Jesus and Mary Magdalene were married.
Some of the non-Biblical early Christian writings (that were considered heresy by the early Christians) ”hint at a special relationship between Mary Magdalene and Jesus”.
However, there is no evidence whatsoever to support the belief that Jesus and Mary Magdalene were married. The Bible does not even hint at such an idea.
Her er det så, at jeg vil tilføje: ” Og hvad så”? Hvad kunne der ”ske” dersom Jesus virkelig giftede sig med Maria Magdalena og fik børn med hende?
Hvilke problemer kunne det afstedkomme?
Jeg ser ingen.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

5.del, Kronprinsens Danske og udenlandske aner.

5.del.
5.del.

Kropperud ved Kullen i Skåne var et gammelt Krogenos gods.
Stig Olsen Krogenos boede på Kropperud i året 1450. En meget gammel slægtsbog beretter, at Kjeld Krogenos byggede et firkantet tårn på Kropperud, i hvilket han boede med sin husfrue omkring året 1000.
Hans søn Ib Krogenos var en meget rig herre og en af de skånske stormænd, som da kong ”Sven Tveskæg” af Joms vikinger blev taget til fange og måtte friløse sig med så meget sølv, som han selv vejede. Prisen i disse tider var så uhørt store summer. Men selv kongerne måtte betale tilbage, hvad de skyldte og på denne måde blev Krogenosarna så ejere af Markaryds skov i Albo herred, samt af Temkarp og Senneröd ved Helsingborg.
Om denne Ib Krogenos omtales, at han have været meget på jagt.
Med sine hunde støvede han rundt uden rast eller ro gennem sine store "på vildt så rige skove". Med dødsstraf var det forbudt at fælde et dyr på hans jagtmarker. Hård og grim var han og lod ubarmhjertigt enhver uskyldig bonde nedskyde, som han mødte i skovene og det uden grund, hvis han mistænkte en sådan for krybskytteri.
Gerrig var også Hr. Ib og samlede store skatter. Til forvarings af disse lod han grave en dyb kælder nord for tårnet, og her gik han ofte til og beså sine ejendomme.
Omsider døde han.
Ved nattetid red han med mange lystige kammerater, skrigende og støjende gennem skov og mark. De efterfulgtes af to hundrede, hvilke tydeligt hørtes benævnes som Haj og Koras. Hundene begyndte at skælde ud. Ind imellem skød jægerne, men skuddene hørtes ikke stærkere, end når man slår et par handsker sammen.
Over Kropperuds borggård, sås tidligere Ibs vold skride frem. To store hunde fulgte ham altid. Han vandrede bort bag om tårnet, hvor han vogtede sin skat, der lå indesluttet i en gylden kiste. Han måtte – "sådan siges det" – se efter, om skatten stod tilbage på sit sædvanlige sted. En raslende lyd hørtes, ligesom en skramlende jernkæde, og igen slaget af en jernport, der blev lukket i lås.
Det første opført "Kropperuds-tårn" skal have stået der, hvor det store otte kantede tårn i sin tid byggedes.
I året 1740 nedbrydes dette tårn og det blev påstået, at den inspektør, som temmelig egenmægtigt havde ledt arbejdet, skulle have fundet jernporten, som førte til nedgangen i Ibs tidligere skatkammer.
Han skulle også have fundet skatten, som han begravede, men han blev syg straks derefter. Før sin død, talte han i uredelige ord om de store ”guld tavler”, han havde nedgravet, men kunne dog ikke klargøre hvor, og folket, som troede at han talte i vildelse, vovede knapt at høre på ham. Så hemmeligheden, tog han med sig i graven.
I året 1698 arvede Gustaf Banér og hans søster Ebba, ”Kropperup” (gård).
Gustaf Banér var en meget from, men tapper herre. Meget havde han hørt om Ib Krogenos’ om hans spøgelses jagter med mere og livligt ønskede han, at få og se eller høre noget af disse mærkelige hændelser. Og så langt drev han sin lyst, at han for en tid valgte til sit sovekammer, et rum i det så kaldte spøgelses tårn, eller ”Hr. Ibs tårn”.

Her en nat vågnede han af et skramlende lyd og fandt da rummet være oplyst. Omkring et bord, som stod mit på gulvet, så han fire jætte gestalter side. Deres dragter blinkede af guld og ædelstene. Den ene, som vende ryggen til Banér, havde på hovedet en gyllen hjelm der var prydet med udslået vinger, samt en høj fjerbusk. Den svajende pynt, var sammensat af fjedre i prangende farver. Guldterninger fløj frem og tilbage over bordet.
Hvem ved?
Hvor bor og hvad er og hvem er hvad? Det kan du finde ud af her.

S. Cocceius Anicius Faustus Paulinus of Rome
Sacerdos Bishop of Lyon 487-?
Sadalas I King of Thrace
Sadalas II King of Thrace in the East
Saddhatissa King of Ceylon
Sadyattes King of Lydia
Saewara Queen of East Anglia
Sagdukht Princess of Albania and Gardman
Sahakanoysh Princess of Armenia 385-?
Saint Adela Princess of Austrasia
Salai of Judah
Salampsio Princess of Judea
Salathiel Exilarch of Jews in Babylon
Salathiel of Israel
Salma of Israel
Salmoneus of Greek mythology
Salome Alexandra Queen of Judea
Salome of Berg-Schelklingen 1097-1144
Salome of Judaea
Salome of Judea
Salome Princess of Armenia
Salomon I King of Brittany 355-446
Samara King of Iberia
Sambor II Ksiaz Pomorze Duke of Dirschau 1206-1278
Sammu-ramat Queen of Assyria
Samos I King of Armenia
Samprati King of Maurya Empire
Samuil Kometopulos Czar of Bulgaria 958-1014
Samus I Theosebes Dikaios King of Commagene
Sanatroukes King of Armenia ?-110
Sanatruces I King of Parthia
Sancha Aznarez Queen of Pamplona
Sancha of Autun
Sancha Princess of Castile 1138-1177
Sancha Princess of Leon 1013-1076
Sancha Queen of Aragon 1154-1208
Sancha Sanchez Countess of Barcelona ?-1026
Sancha Sanchez Princess of Pamplona 915-959
Sancho Duke of Gascony 772-816
Sancho Garces Prince of Navarra 1068-1073
Sancho I Duke of Gascony ?-864
Sancho I Garces Count of Castille 965-1017
Sancho I Garcias King of Pamplona 885-?
Sancho I Henriques King of Portugal 1154-1211
Sancho II Duke of Gascony ?-875
Sancho II Garces Abarca King of Pamplona 935-994
Sancho II King of Castile and Leon 1035-1072
Sancho III el Deseado King of Castile 1134-1151
Sancho III the Great King of Navarre 985-1035
Sancho Jimeno V Ramirez King of Aragon ?-1094
Sancho of Maranon 1000-?
Sancho V (VI) Garcia King of Navarra 1130-1194
Sandde ap Alcun Prince of Britain 690-?
Sandukht Princess of Armenia
Sanne Madsen 1952-?
Sara Moncks
Sara Rasmusdatter Ostrup 1671-1747
Sarah of Ur
Saraid Princess of Ireland
Sarazine of Lusignan 1095-1144
Sargon II King of Assyria
Sarias High Priest of Israel
Sarolta (Magyar) of Transylvania 954-973
Sassan King of Persis
Satmut Queen of Egypt
Satnisat Djestkhebed Princess of Egypt
Satyra of Pergamum
Sauromaces King of Iberia
Savary III Count of Thouars 948-?
Sbislawa of Kiew 1085-1111
Scaccus of Bardowiek 1162-?
Scamander of Greek mythology
Schack RANTZAU 1361-1416
Schnitler of Norway
Schwanhild Countess of Looz ?-1078
Scibonius Asandros King of Pontus
Sclerina Empress of Byzantium ?-1033
Scribonia Empress of Rome
Scribonia II of Rome
Scribonia III of Rome
Se bekemsaf Princess of Egypt (Theben)
Se Beknakht Princess of Egypt
Se'ankhenre Mentuhotep King of Egypt
Seaxburh Princess of East Anglia ?-679
Sebekemsaf Haankhes Princess of Egypt
Sebekemsaf Prince of Egypt (Theben)
Sebekemsaf Sekhemre-Wadjkhau King of Egypt
Sebekhotep Princess of Egypt (Theben)
Sebekshedty-Neferu Queen of Egypt
Sebelemhab Princess of Egypt (Theben)
Secheniai of Jewish exile in Babylon
Sedanus Queen of Sicamber
Sedeqetelebab of Biblical myth
Segebod Johansen til Mehlbeck KRUMMEDIGE 1330-?
Sehetepibre King of Egypt
Se-hetep-ib-re-ankh High Priest of Ptah at Mem
Sehetep-ib-seneb Priest of Sobek
Seigneur Hugues of l'Isle Bouchard ?-1030
Seir "the Horrite" of El-Pheran of Israel
Seker-em-heb Priest of Egypt
Seker-em-saf High Priest of Ptah at Memphis
Seker-em-sap Priest of Amon-Re
Sekhemkare Amenemhat-sonbef King of Egypt
Sekhemre-Heruhirmat Inyotef VII King of Egypt
Sekhemre-Neferkhau Wepwawetemsaf King of Egypt
Sekhemre-Se'ankhtawi Neferhotep King of Egypt
Sekhemre-Sementawi Djehuti King of Egypt
Sekhemre-Seusertawi Sebekhotep King of Egypt
Sekhemre-wahkhau Rahotep King of Egypt
Sekyndianos King of Persia
Seleucus I Nicator King of Syria
Seleucus II Callinicus King of Syria
Seleucus IV Philopator King of Syria
Seleucus VI Epiphanes Nicato King of Syria
Selyf Sarffgadau King of Wales (Early Powys) 586-613
Semataouitefnakht of Egypt
Semei of Israel
Semenenre X King of Egypt
Semenkare Qemau King of Egypt
Semenkhare Ankhheprure King of Egypt
Senchormac of Ireland (Dál Riata)
Senebhanef of Egypt
Senebtisi of Egypt
Senegonde of Toulouse ?-837
Senegunde of Agda 979-1013
Senegundis of Aunay
Senegundis of Marcillac 940-?
Sennacherib King of Assyria
Sensonb (concubine) of Egypt
Sentsonb Princess of Egypt
Senusert King of Egypt
Senusert Seneferibre King of Egypt
Seraspadanes Prince of Parthia
Serena of Spain 379-?
Ser-gem High Priest of Ptah at Memphis
Sergia Paulla of Rome
Sergia Plautina of Rome
Serug of Ur
Servilia of Rome
Servius Paterculus of Rome
Sesostris I Kheperkare King of Egypt
Sesostris II Khakheperre King of Egypt
Sesostris III Khakaure King of Egypt
Sesostris of Egypt
Sesusrisonb Prince of Egypt
Seth of Biblical myth
Sethi Merenptah Prince of Egypt
Sethi of Egypt
Sethnakht Usirkha'ure Meryamun King of Egypt
Seti I Menmare King of Egypt
Seti II Userkheprure King of Egypt
Seuserenre Bebi-ankh King of Egypt
Seuthes I King of Thace
Seuthes II King of Thace
Seuthes III King of Thrace
Seuthes IV King of Thrace
Severa ferch Macsen of Britain (Roman) 370-?
Severine Marie Hallesen
Sewadjenre Nebiriau King of Egypt
Sextus Anicius Faustus Paulinianus of Rome
Sextus Claudius Petronius Probus of Rome ?-380
Sextus Cocceius Severianus I of Rome ?-170
Sextus Cocceius Severianus of Rome
Sextus Cocceius Vibianus of Rome ?-220
Sextus J. Antonius Pythodorus of Rome
Sextus Julius Caesar II of Rome
Sextus Julius Caesar of Rome
Sextus Julius Major Antonius Pyth. of Rome
Sextus Julius Major of Rome and Armenia
Sextus Pompeius Magnus Pius of Rome
Shahrijar Prince of Sasanian Persia
Shah-Varez Emperor of Sassanian Persia
Shalmaneser III King of Assyria
Shalmaneser IV King of Assyria
Shalmaneser V King of Assyria
Shalmath of Osrhoene
Shamash-iddina of Babylon
Shamash-shuma-ukin King of Babylon
Shamshi-Adad V King of Assyria
Shapenuapit High Priestess of Amon in Egypt
Shapenuapit High Priestess of Amon in Egypt
Shapenuapit Princess of Egypt
Shapur I Emperor of Sasanian Persia ?-272
Shapur II Emperor of Sasanian Persia ?-379
Shapur III Emperor of Sasanian Persia ?-388
Sharbanu (Harar) Princess of Sasanian Persia
Sharshaiu of Nubia
Shaushshatar King of Mitanni
Shavarsh Prince of Shirak 350-392
Shedsounefertem High Priest of Ptah at Memphis
Shelah of Ur
Shem of Biblical myth
Shemaiai Exilarch of Jews in Babylon
Shepsesre Tefnakht II Prince of Egypt (Sais)
Sheta of Egypt
Shobi Princess of the Ammonites
Shoshenk High Priest of Ptah at Memphis
Shoshenk I Hedjkheperre King of Egypt
Shoshenk II Heqakheperre King of Egypt
Shoshenk III Usermare Setepenre King of Egypt
Shoshenq (Great Chief of Ma) of Libya
Shoshenq High Priest of Ptah at Memphis
Shoushan of the Mamikonians
Shuma-damqa High Priestess of Assyria
Shuppiluliuma I King of the Hittites
Shusandukht of Jewish Exile
Shuttarna II King of Mitanni
Siamun Nutekheperre King of Egypt
Sibilla (Sibyl) of Anjou Queen of Jerusalem 1105-1165
Sidsel Andersdatter til Fuglsang MULE
Sidsel Ditlevsdatter WONSFLETH 1418-1435
Sidsel Jensdatter FLØXIS
Sidsel JUEL 1418-?
Sidsel Pedersdatter LAXMAND 1434-?
Sidsel Pedersdatter SKRAM 1342-1397
Sidsel Teusdatter til Tommerup BROSTRUP 1482-1552
Sidsel til Ljungby ULFSTAND ?-1575
Sidsel til Nielstrup LUNGE 1410-1503
Siegfried Count of Luxemburg 922-?
Siegfried Count of Orlamünde 1150-1206
Siegfried Count of Ungarnmark 1005-1065
Siegfried II Count of Stade 965-1034
Siegfried II Count of Walbeck (Derlingau) ?-1087
Siegfried of Luxembourg 922-?
Siegfried til Kmelen von Lüttichau ?-1496
Sieghard Count of Kraichgau ?-861
Sieghard I Count of Bavaria
Sieghard II Count of Ober Salzburgau ?-920
Sieghard III Count of Chiemgau ?-959
Sieghard IV Count of Chiemgau
Sigard Grjotgardsson 726-?
Sigebert I King of Austrasia 523-575
Sigebert King of Cologne
Siger Count of Käfernburg
Sigeric Prince of Burgund
Sigfried of Lucca in Tuscany
Sigge Bothwidsson BRUN 1350-?
Sigge Laurentzson SPARRE of Tofta 1360-1442
Sigibert III King of Austrasia 631-?
Sigismund "the Holy" King of Burgundy ?-525
Sigismund (Sigehard) Duke of Saxony
Sigmund Keldormsson 1260-?
Sigmund Volsungsson 705-?
Signe HVIDE
Signe Marie Munch 1753-1821
Signe Momsen 1913-?
Signe Mørch
Signy Sigardsdatter 744-?
Sigrade of Sainte-Marie de Soissons 600-677
Sigrand (Sigramus) Count of Hesbain 687-?
Sigrid "den smukke" Magnusson 1240-1289
Sigrid Erlandsdatter af Losne-ætten 1438-1501
Sigrid Eskilsdotter BANER 1454-1527
Sigrid Holst Andersen 1932-?
Sigrid Knutsdotter Princess of Sweden 1169-1195
Sigrid Nielsdatter Vestheim 1847-1907
Sigrid Olsdatter Melva ?-1723
Sigrid SPARRE 1269-1327
Sigrid Sprakling 971-?
Sigrid Storråde Queen of Denmark
Sigrid Thomasdotter von WITZEN 1385-1457
Sigrid Tordsdatter 1031-?
Sigrid Torkellsdatter på Fugl ?-1150
Sigrid Uddormsdotter 1360-?
Sigrid Undset 1882-1949
Sigrid Wolf 1863-1927
Sigrid Yuki Holst Andersen 1964-?
Sigtrygg Bengtsson BOBERG 1197-1252
Sigtrygg King of Norway (Vendel)
Sigurd "Fafnisbana" Sigmundsson 735-?
Sigurd "Orm i Øje" Regnarsson ?-873
Sigurd "Ring" Randversson King of Sweden 730-812
Sigurd "Rise" Haraldsson Prince of Norway 912-937
Sigurd "Syr" King of Ringerike (Norway) 970-1018
Sigurd Hafthorsson til Sörum SUDRHEIMS-ætten 1333-1392
Sigurd Hjortr King of Norway (Ringerike)
Sigurd Hundasteinarson Bjodaskalle
Sigurd Håkonson Lade Jarl
Sigurd II "Digri" Hlodversson Earl of Orkney 960-1014
Sigurd Mund
Sigurd Orm i Øje King of Denmark 810-887

Sigurd Toresson
Sigvid Bentsen RIBBING 1260-?
Sigvid RIBBING 1200-?
Si-hathor Menwadjre King of Egypt
Siine Højesdatter
Sijmon LEIJONHUFVUD 1333-?
Sikilgaita of Salermo 1025-1090
Silvius of Roman mythology
Simeon High Priest of Israel
Simeon I Czar of Bulgaria
Simeon of Israel
Simeon of Israel
Simeon of Judah
Simeon the Great Czar of Bulgaria 865-?
Simhala King of Pundra and Sindhu
Simiche Queen of Macedonia
Simois River-god of Greek mythology
Simon BAAD 1330-?
Simon Count of Tecklenburg 1157-1202
Simon High Priest of Judaea
Simon I Duke of Lorraine 1072-1139
Simon I of Montfort 1026-1087
Simon Kåresson
Simon Maccabaeus King and high priest of Judea
Simon Petersson KORNING 1376-1454
Simon Psellus of Judea
Simon the Just High Priest of Israel
Simon til Kvistgaard SPEND 1471-1495
Sin-ibni of Babylon
Sirin Princess of the Ephthalites
Sisibuto Count of Coimbra
Sister of Chwangü of China (Hsiung-nu)
Sister of Emperor Avitus of Rome (Gallo)
Sister of Georg Czar (regent) of Bulgaria ?-927
Sister to Emir of Mosul
Sisygambis Princess of Persia
Sitamun Princess of Egypt
Sit-Hathor Meryt Princess of Egypt
Sit-Hat-Hor of Egypt
Sit-Hathor Queen of Egypt
Sit-Hat-Hor-Yunet Princess of Egypt
Sit-Kamose Princess of Egypt (Theben)
Sitre Queen of Egypt
Sitre-meryetamun Tawosret Queen of Egypt
Siunde Bentsen af Kyringe NEB 1411-1440
Sivali (Revati) Queen of Ceylon
Sivend MULE

Sivert Ottesen SESTED 1396-1475

Sivert til Hütten von der WISCH 1464-1540
Sivert til Kriseby og Tegelhave SESTED 1458-?
Sivert til Lystrup GRUBBE 1484-1559
Sivert til Orebygaard BLAA 1380-1422

Sixten Nilsson SPARRE of Tofta ?-1310
Sixten Sixtensson SPARRE of Tofta 1165-?

Sizzo Count of Schwarzburg 1093-1160
Sizzo I Count of Käfernburg 974-?
Sizzo II Count of Käfernburg 1075-?
Sjimi of Israel
Skage Skofteson
Skammel BILD 1144-?
Skjalm HVIDE 1062-1113
Skjold King (legendary) of the Danes ?-250
Skofte Ogmundson of Giske ?-1103
Skogul-Toste of Sweden
Skuldfried "Alexandra" Septima CASTONIER 1861-?
Skule Bårdson Jarl på Rein ?-1240
Skule Kongsfostre Tostigson Earl of Rein 1053-?
Slag? HVIDE
Slaveke ROSENGAARD 1230-?
Slawekinus ROSENGAARD 1320-?
Smbat VII Bagratuni Prince of Armenia
Smendes II High Priest of Amon at Thebes
Snaer (Svaer) Jokulsson King of Kvenland 275-?
Snjall Vatnarssøn ?-730
Snorre Gode Torgrimsson 963-1031
Sobekemsaf Sekhemre-Shedtawi King of Egypt
Sobekhotep IV Khaneferre King of Egypt
Sobieslav I Duke of Eastern Pomerania-Danzig 1130-1177
Sobjeslaw Ksiaz Pomorze Count of Pommern ?-1178
Sobkdudu of Egypt
Socrates Prince of Bithynia
Sofia Gerhardsdotter SNAKENBORG 1380-?
Sofie Amalie Hermansdatter
Sofie Amalie of Braunschweig-Lüneburg 1628-1685
Sofie Eriksdatter Princess of Denmark
Sofie Esgesdatter Frost BILD 1322-1406
Sofie Frederikke of Mechlenburg-Schwerin
Sofie Frederikke Poulsen 1861-?
Sofie Hansdatter 1729-?
Sofie Hedvig Olsdatter
Sofie HVIDE 1292-?
Sofie Larsdatter
Sofie Magdalene of Brandenburg-Kulmback 1700-1770
Sofie Mogensdatter til Rudbjerggaard GALT 1435-1531
Sofie of Mecklenburg-Schwerin Queen of Denmark 1557-1631
Sofie of Pommern Queen of Denmark 1498-1568
Sofie of Werle ?-1339
Sofie Olsdatter 1800-?
Sofie Olufsdatter KRUMPEN
Sofie Pedersdatter LYKKE 1506-1570
Sofiya Vladimirovna Princess of Russia 1140-1198
Sohaemus (Soyemos) King of Armenia ?-167
Solomon King of Israel
Solvar Solveson
Solve den gamle of Norway
Solve Solvarson
Solveig Halvdansdatter 684-?
Somadevi Queen of Ceylon
Son of Amenemhat III Prince of Egypt
Son of Amenhotep III Prince of Egypt
Son of Anthiochus I Prince of Commagene
Son of Apollodotos I Prince of Bactria
Son of Garnier I of Bourgundy
Son of Hugobert of the Franks ?-696
Son of Kajd Prince of Koujids
Son of Kurigalzu Prince of Babylon
Son of Menon III de Pharsalos of Greece
Son of Nabopolassar II Prince of Babylon
Son of Orestes of Thessaly of Greece
Son of Orthagoras of Greece
Son of Peter Sabatius of Rome
Son of Ramses III Prince of Egypt
Son of Shoshenk III Prince of Egypt (Sais)
Son of Sophytes Prince of Paropamisdae
Son of Strato I Prince of Bactria
Son of Teos of Egypt
Son of Ty II Priest of Ptah at Memphis
Son of Wahet Priest of Ptah at Memphis
Son or dght. of Bierzo
Sophia Empress of the East
Sophia of Assel
Sophia of Sweden 921-?
Sophie (Sidsel) Nielsdatter til BarsebækULFSTAND 1575-1625
Sophie Amalie VIND 1669-1743
Sophie Amalie VIND 1698-1722
Sophie Amalie von Helm 1645-?
Sophie Andersdatter BJØRN 1446-?
Sophie Andersdatter HVIDE 1290-1381
Sophie Christiansdatter HOLCK 1473-?
Sophie Clausdatter 1721-?
Sophie Clausdatter BILLE 1529-1587
Sophie Countess of Berg ?-1110
Sophie Gertrüde von Uslar 1660-1701
Sophie Henriksdatter til Boller GYLDENSTIERNE 1434-1487
Sophie Henriksdatter til Valden KRUMMEDIGE 1480-1538
Sophie Holgersdatter ?-1379
Sophie Jacobsdatter til Arreskov ROSENKRANTZ ?-1667
Sophie Jakobsdatter BJØRN
Sophie Jensdatter LØVENBALK 1415-1493
Sophie Johansdatter RANTZAU 1340-?
Sophie Jonsdatter RANI ?-1393
Sophie Jørgensdatter RUD 1488-1554
Sophie Jørgensdatter SKINKEL 1440-?
Sophie Lambertsdatter BORNSTEDT 1504-?
Sophie of Looz
Sophie of Orlamünde 1180-1244
Sophie of Winzenburg ?-1160
Sophie Pedersdatter BILLE 1549-1608
Sophie Pedersdatter PANTER 1340-1389
Sophie Persdatter HØG 1370-?
Sophie Princess of Hungary ?-1095
Sophie SEESTED or SKINKEL 1470-?
Sophie SEHESTED 1594-1658
Sophie Steensdatter BRAHE 1588-1659
Sophie Sverkersdotter Princess of Sweden 1135-?

Sophie til Karsholm GYLDENSTIERNE 1655-1730

Sophie Tygesdatter BASSE 1384-?
Sophie Valdemarsdatter Princess of Denmark 1165-1208
Sophie von Adelips
Sophie von der WISCH 1525-1599
Sophytes King of Paropamisdae
Sothimus Prince of Thrace
Spandarat I Kamsarakan Prince of Taron 325-375
Sparadocus Prince of Olynthus
Spitamenes of Bactria
Splid FASTI 1400-?
Sqlvi Hrolfson King of Hordaland
St. Audrey (Etheldreda) Princess of East Anglia ?-679
St. Bathilde Queen of Neustria and Burgundy
St. Boris I King (Khan) of Bulgaria
St. Cenau ap Coel King of Britain (Northern) 382-?
St. Cywair of Queen of Britain (Pennines) 455-?
St. Elen Lwyddog (of the Host) of Britain 340-?
St. Gregory the Illuminator Primate of Armenia 240-329
St. Isaac the Great (Sahak) Primate of Armenia 352-439
St. Joseph of Arimathea
St. Mihran III King of Iberia
St. Narses I the Great Primate of Armenia 335-373
St. Olaf II "the saint" King of Norway 995-1030
St. Pabo Post King of Britain (Pennines) 472-?
St. Patrick of Ireland 460-?
St. Restakes Primate of Armenia 261-327
St. Tanglwst Queen of Wales (Early Powys) 470-?
St. Ursula Princess of Britain (Dumnonia) 305-?
St. Vrtanes Primate of Armenia 260-342
St. Yousik I Hesychius Primate of Armenia 302-348
Staffan Röriksson HOUSE of Staffanssons ?-1344
Staffan Ulfsson 1350-?
Staffan Ulfsson ULF 1365-1393
Stateira of Persia
Stateira Queen of Persia
Stauracius Emperor of Byzantium
Staverskov GØYE 1314-?
Steen BASSE 1332-1383
Steen Even Holdt 1960-?
Steen Jørgensen 1677-1754
Steen Ottesen til Knudstrup BRAHE 1547-1620
Steen Pedersen til Ingelstad GØYE 1436-1518
Steen Pedersen til Ljungstrup LAXMAND 1404-?
Steen Steensen Blicher 1783-1848
Steen Steensen LAXMAND 1450-1521
Steenfeld til Vederlauggaard STEENFELD 1438-?
Steffen Johannessen Hovda 1657-?
Steffen Svendsen Hovda 1697-1780
Steinmod Ølverssøn ?-830
Steivor Torjusdotter Tjomsaas
Sten Basse til Allinde BILLE 1446-1521
Sten Bengtsson BIELKE 1337-1408
Sten Bosson til Ekhult NATT OCH DAG 1351-1411
Sten den ældre STURE ?-1503
Sten Haraldsson til Ål (Grensholmen) GREN 1350-1417
Sten Svantesson den yngre STURE 1492-1520
Sten Turesson BIELKE 1385-1431
Stenkild Ragnvaldsson King of Sweden 1025-1066
Stepenre Pimay Prince of Egypt (Heraclepolis)
Stephan I of Varasc Count of Macon 1055-1102
Stephan I the Holy King of Hungary 969-1038
Stephan Lindemann 1649-1711
Stephania of Longwy of Upper Lorraine 1017-1088
Stephen X (Frederick of Loraine) POPE OF ROME 1000-1058
Stesagoras I of Greece
Stesagoras II King (tyrant) of Chesonese
Steve Momsen 1982-?

Stig Andersen "Marsk Stig" HVIDE 1230-1293

Stig Andersen til Torup HVIDE 1391-1408
Stig Andersen til Tygestrup HVIDE 1290-1369
Stig Olufsen til Krapperup KROGNOS 1436-1461
Stig Pedersen af Togæthorp KROGNOS 1274-1353
Stig Pedersen KROGNOS 1387-1412
Stig Pedersen SKOVGAARD
Stig til Nørgaard MUNK 1391-1423
Stig Tokesen HVIDE ?-1151
Stig Aagesen til Næs THOTT 1386-1417
Stilicho of the Vandals ?-408
Stoislav II til Vilmnitz PODEBUSK 1217-1278
Stoislav til Borantenhagen PODEBUSK 1193-?
Store Jep Henriksen til Skabersø ULFSTAND 1445-1471
Strange Ebbesen BILD 1316-1355
Strange Esgesen BILD 1254-?
Strange ULFELDT 1170-?
Strato I King of Mathura
Strato II King of Bactria
Stratonice I Queen of Syria
Stratonice II Princess of Syria
Stratonice III Princess of Syria
Stratonice Princess of Cappadocia
Stratonice Princess of Thrace
Stratonike Princess of Macedonia
Strezislava Duchess of Bohemia 711-?
Strodoranen Count of Salzwedel 1165-1178
Strymon of Greek mythology
Stylianos Zautzes of Byzant
Styrbjörn "den stærke" Prince of Sweden 903-985
Styrk Guskalkson Opheim 1868-?
Styrk Knutson Opheim 1808-1848
Styrkar Reidarson fra Gimsar 935-997
Størk Johannessen Førde ?-1698
Suanahild Billung of Saxony ?-1014

Suavegotha Princess of Burgund

Subhadrangi or Dharma Queen of Maurya Empire
Subhuti Prince of Paropamisdae
Sulpice of Charroux 920-?
Sulpicia of Rome
Summerlid of Orkney
Sundari Maurya Princess of Maurya Empire
Sune Andersson LILJE 1325-1352
Sune Ebbesen til Knardrup GALEN ?-1186
Sune Folkesson FOLKUNGA 1200-1247
Sune Joensson 1280-?
Sune Sik Sverkersson Prince of Sweden 1154-?
Sunniva Håkonsson
Sunno (Huano) King of the Franks 137-213
Sunyer Count of Barcelona
Susanne Cathrine Ricardy 1961-?
Susanne Christiane Flachebjerg 1738-1803
Susanne Eilersdatter RANTZAU 1410-?
Susanne LYKKE ?-1596

Susanne Nielsdatter GYLDENSTIERNE 1314-1355

Susanne Pedersdatter 1587-1655
Suvannapali Queen of Ceylon
Suzanne Vedel 1656-1721
Svanhild Eysteinsdatter Queen of Norway 850-?
Svantapolk Duke of Pommern ?-1108
Svante Nilsson STURE 1458-1512
Svante Stensson STURE 1517-1567
Svantepolk til Viby Knudsen SKARSHOLM 1230-1310
Svatibor Duke of Pommern
Sveidi "havkongen" Svidrasson of Norway 650-?
Svein Brynjulfssøn af Aurlandsætten ?-1080
Svein Halldorson Færre
Sven Steffensen Hovda 1664-1735
Sven Stensson STURE 1400-?
Svend Aggesen 1130-1185
Svend Blønd 1925-?
Svend BAAD 1360-1409
Svend Elgfysøn King of Norway 1016-1036
Svend Estridsen King of Denmark 1020-1074
Svend Grathe King of Denmark 1127-1157

Svend I Tveskæg King of Denmark 965-1014

Svend Johannesen 1795-1882
Svend KRAG 1326-?
Svend Thrugotsen
Svend Udsøn UDSEN 1382-1415
Sverker "the Elder" Eriksson King of Sweden 1096-1156
Sverker II "the Younger" King of Sweden 1160-1210
Svidri Heytsson of Norway 600-?
Svina-Bodvar Kaunsson King of Hordaland
Svyatopolk I Yaroslavich Grand Duke of Russia 1027-1076
Svyatopolk II Mikhail Grand Duke of Russia 1050-1113
Svyatoslav I Grand Duke of Russia 942-972
Svyatoslavich Davidovich Prince of Lutsk 1080-1142
Svyatoslavna Princess of Chernigov 1103-?
Swanehild Countess of Stade
Swanhilde of Xanten Queen of Burgundy
Swanhilde Princess of Bavaria
Swantibor Duke of Eastern Pomerania-Danzig 1052-?
Swatopolk Duke of Eastern Pomerania-Danzig 1080-?
Swatopolk I Duke of Eastern Pomerania 1200-?
Swietopelk III Ksiaz Pomorze Duke of Pommern 1195-1266
Swietoslawa (Swatawa) Princess of Poland 1048-1126
Swinislawa of Poland 1165-1240
Swiniza Prince of Bulgaria 800-?
Swinthila King of Visigoths ?-633
Syagria of Lyon 470-500
Syagrius Bishop of Autun 530-602
Syagrius of Burgundy 430-470
Syagrius of Sileza 465-?
Sybilla of Franche-Comte 1035-1079
Symmacho Princess of Characene
Symphorienne of Hainault 890-924
Synadena of Byzantine Empire 1050-?
Synneva Eilivsdatter Slen
Synnøve Johannesdatter Berge ?-1806
Søfren Hansen 1732-?
Søren Andersen Vedel 1587-1653
Søren Chr. Ørsted 1750-1822
Søren Christensen Aagaard 1654-1693
Søren Clemensen 1540-1576
Søren Hansen Ofvidt 1580-?
Søren Jacobsen Ørsted 1666-1736
Søren Lambertsen Ravnsøe ?-1649
Søren Lemvig 1709-1760
Søren Marstrand Holm
Søren Olufsen 1582-1636
Søren Pedersen Hegelund 1540-?
Søren Peter Holst Andersen 1997-?


Venlig hilsen
Enoch
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.