25tilføjet af

Er de da helt ude i hampen ??

Her til morgen lyttede jeg til TV2 mens jeg spiste morgenmad, og det kan selvfølgelig være derfor jeg muligvis har fået noget galt i halsen, men jeg er ret sikker på jeg hørte en af de sædvanlige miljøtosser sige nogenlunde sådan her : "Hvor ville det være godt for miljøet, hvis dem der holder på Køge-bugt-motorvejen, kørte ind til den nye station i Køge og tog toget resten af vejen"... nogenlunde sådan lød visdomsordene...
Jeg kan ikke lade være med at stille følgende spørgsmål:
1.Var der nogen der så udsendelsen? og kan fortælle mig om det var det der blev sagt ?
2.Er der nogen der ved, om den der udtalte de vise ord, har nogen magt nogen steder?
3.Er der nogen der er klar over om der ved (den åbenbart nye) Køge station er tilkørsel i 3 baner, og ca 25.000 parkeringspladser.
4.Er der nogen der kan fortælle hvad transporttiden fra Køge til f.eks. Rigshospitalet er med kollektiv trafik ?
Hvis svarene på ovenstående spørgsmål er, hvad jeg tror de er, er jeg ked af at måtte meddele at de folk der sidder og snakker om miljø contra privat biltrafik er så virkeligsforladte at det næsten må gøre ondt..
Det er rigtigt at det ville være godt for miljøet, men det kan jo ikke lade sig gøre i virkeligheden, lige som 95% af de ting miljøfolkene foreslår.
I min verden er den bedste måde at i nedbringe trafikken på at belønne nogen af de store arbejdspladser for at flytte væk fra København, ud til hvor grundene er billigere, trafikken er mindre slem . Jeg er selvfølgelig godt klar over at der er meget prestige i en "god adresse" i København, men man kunne jo også flashe sin "miljøprofil" ved at flytte væk fra København.
København gør jo i forvejen alt hvad de kan for at skræmme erhvervslivet væk, så i virkeligheden gør man dem jo bare en tjeneste.
tilføjet af

Enig, men

nu er der jo en fordel på at være ideologisk og pragmatisk.
Ideologisk set har han/hun nok ret, men realistisk er det, som du siger jo ikke en mulighed lige nu.
Og nej, så det ikke :)
tilføjet af

Måske .........

kunne du lade din bil stå derhjemme, eller alternativt din lokale station, hvor man må formode at der er en p-plads, og så bevæge dig med den offentlige trafik til dit job!
Eller snakke lidt med en af de andre der kører alene i bilen, fra jeres nærområde og ind til byen, om at køre sammen! (der kan være flere end én i en bil!)
Bare et par forslag.
/Torben
tilføjet af

Nærmeste tog-station

For mig ligger den nærmeste i en anden parkeringszone, så det koster mig (så vidt jeg husker) 15 kr/h for at holde der.
Jeg vil egentlig ikke have noget imod at tage toget, men det kræver så at daginstitutionerne holder 2 timer længere åbent om aftenen og min arbejdsgiver accepterer, at jeg møder sent.
tilføjet af

Ærede indlægsskriver.....

Desværre må jeg jo give dig ret i alle dine påstande..
Parkeringspladser..?? ja, netop dette punkt er lidt af en øm tå.. man vil gerne have os alle sammen til at tage offentlige transportmidler. Fint no, men hvad med os, der bor ude bag 27. kartoffelrække. Der når det integrerede offentlige trafiksystem ikke ud. Ok, fint nok.... Vi må så tage bilen til nærmeste station eller busknudepunkt....
men, kan vi stille vores brune racer der..??? Nix... Enten er der ingen pladser eller også har smarte lokalpolitikere fået øje på, at her er der skillinger at hente. Så har man sat Euro Park eller andre nidkære firmaer til at vogte over pladserne med det resultat, at det koster en bondegård at parkere der. Sammenholder man denne P-afgift med selve billetprisen når man niveau, hvor selv den dyreste benzinsluger og oliebrænder er billigere, ikke kun lidt, men MEGET billigere som transportmiddel.
Sniger man sig til at parkere på de tilstødende vej vanker der P-bøder, for man (Lokalpolitikerne) lader jo ikke en god forretning gå fra sig...
Så, bevist eller ubevist "tvinger" man folk til privatbilisme....
tilføjet af

hvordan kan det være ?

at det tager længere tid med toget end at sidde i en bilkø ??? det forstår jeg ikke !
tilføjet af

visionerne

jamen var det ikke en af visionerne❓ forestil dig at der var P-pladser nok og at man evt. i sammenhæng med S- togs kortet også havde P-plads for en eller anden månedspris eller årskortspris !
-
Der er ingen tvivl om at konceptet kan/skal udvikles, København drukner i trafik/miljøproblemer.
-
Den med "udflytningsbelønning" til visse virksomheder bør også kunne prøves !
tilføjet af

Masser af teorier

Udbyg infrastrukturen fra Køge, Roskilde, Helsingør, og gør så den offentlige trafik gratis her, og også ved andre store byer gratis. Det bliver samfundsmæssigt næppe dyrere.
tilføjet af

JEG HAVDE DET NU LANGT VÆRRE MED

at man (nogle) stadig holder på at vi skal have en fast Kattegat forbindelse ! det er for mig "himmelråbende" dumt. Det skader miljøet og den fantastiske og enestående natur omkring Samsø, det skønne farvand omkring vil blive forurenet af støj og os og naturoplevelser vil gå tabt for altid for de kommende generationer, er det virkeligt hvad vi ønsker for vores børn og børnebørn ?
-
Det er komplet visionsløst at tænke at regionen midtjylland og iøvrigt Jylland som helhed ikke kan udvikle sig uden meget nære bånd (sat forbindelse) til København ! med et sådant tiltag vil man bare sætte endnu mere skub i pendlingen (forureningen) og udflytningen af jobs til hovedstaden, Komplet visionsløst og .....Jah ! hvad skal man sige ??? Jeg er målløs.
-
I samme åndedrag synes jeg at man burde bruge energien til styrke området og forbindelserne i Jylland, bedre trafikforhold, jernbaner (letbaner), motorvej til bla. Billund Lufthavn og trekantområdet.
-
Jeg er bange for at en Kattegatforbindelse er endnu blot et forsøg fra visionsløse politikere til at rejse et monument af stupiditet for deres efterkommere !
tilføjet af

GRATIS ?

der sgu da IKKE noget der er gratis❓ en eller anden kommer til at betale, er det rimeligt ?
Vil du også betale for at jeg kan komme til/fra arbejde året rundt, når jeg bor på landet❓ nej vel !, hvorfor f..... ! skulle skatteyderne så betale for togtransport blot fordi nogle har valgt at bosætte sig ved storbyerne❓
De bliver i forvejen givet kæmpe støtte til offentlig transport, det er kun rimeligt at man indløser en billet OG BETALER sin del.
tilføjet af

Hm... nu var det ikke lige det der var oplægget *SS*

hej Torben.
Min bilsitautian var egentlig ikke grunden til den her tråd, jeg kører,ikke mere, på Køge Bugt Motorvejen.
Og jeg har p.g.a. mit job ingen mulighed for at bruge kollektiv trafik, jeg er en slags repræsentant, og har mange kundemøder ude af kontoret hver dag, fordelt pænt over hele landet.
Og hvis jeg har en "ren" kontordag, så har jeg 11 km til nærmeste station, hvor der kun er meget få parkeringspladser, og så bliver min daglige transporttid lige under 5 timer. I bil er den ca 2½ time. Og samkørsel ligger heller ikke til højrebenet, da jeg igen pga jobbets karakter aldrig ved hvornår jeg har fri.
Men generelt når vi snakker kollektiv trafik, så fungerer den tidsmæssigt fint , når vi snakker inden for storkøbenhavn, der kan den nogenlunde konkurrere med privatbilen.
Men lige så snart du kommer lidt ud på landet, og alligevel skal starte bilen, og der er et regionaltog impliceret, som skal passe sammen med s-tog og bus i den anden ende, så er kollektiv transport i mine øjne en død sild.
Og dem der slår på det som brugbar mulighed, bor typisk midt i en storby. Hvor bussen holder lige uden for døren, eller hvor der er 500 m til nærmeste station.
Eller også er de blændet så meget af ideologi, og vil ikke selv blive ramt af de ting de foreslår, at deres virkelighedssans er forsvundet.
tilføjet af

Det er vel ikke så svært at forstå ??

Hvor mange kender du der arbejder på en togstation eller i et stationscenter. Typisk er der noget transport videre i den anden ende, og der er skift og ventetider, og f.eks busser er en evighed om at køre selv korte strækninger. En halv time om 8 km er da ikke unormalt.
tilføjet af

her er jeg enig

det er dumhed i højeste potens.. der findes ikke noget der bliver gratis af at samfundet betaler... det bliver faktisk typisk dyrere. det er i hvert fald ikke vejen frem.
tilføjet af

ja det er sjov

For selv om privatbilismen er en endog meget stor miljøsynder, så kan den slet ikke undværes, det er bare ikke god latin at sige det højt.
Enhver form for smidighed i arbejdskraften bevægelighed ville forsvinde sammen med privatbilerne.
Og jeg tør da ikke begynde at regne på hvor mange penge privatbilisterne lægger i statskassen hvert år... i modsætningen til de mennesker der kører med den kollektive trafik, som miljøvenlig eller ej, er udstyret med et flot stort statstilskud til hver eneste billet..
Og skulle nogen være i tvivl om hvilke statsafgifter der er på at være privatbilist, så nævner jeg da lige i flæng :
registreringsafgift (ca 180%), moms oven i reg. afgiften, afgift på ansvarsforsikringen(lovpligtig), vægtafgift ( eller hvad de kalder den i år).. og så har bilen ikke flyttet sig 1 cm endnu.. når den så flytter sig, er der kulbrinteskat på benzin og diesel, der er miljøafgift på brugte dæk og batterier, dvs det koster penge at komme af med dem. Det kunne være sjov at få et lille regnestykke over hvad det koster statskassen at afskaffe privatbilismen.
Så er der nogen der vil sige hvad så med sygehuse og udgifter til veje..
Ingen af delene er specielt godt kørende, så hvis de ville være søde at bruge pengene til det, ville det være ok med mig...
tilføjet af

visioner ??

Synes man er nødt til at forholde sig til den virkelighed der er ... Faktum er, at hvis den kollektive trafik var en forretning der skulle løbe rundt, så var den der ikke.
Anlægsudgifterne til tog er horrible, og bortset fra nogen ganske få linier i nogen af de store byer, så bliver den kollektive trafik aldrig andet end en kæmpe underskudsforretning.
Så hvis man skulle have nogen visioner, som ikke bare gik ud på at genere alle andre end dem der bor i centrum af de store byer, så skulle man begynde at tænke i biler der ikke forurener. Det kommer der kun hvis vores fælles storerbror EU går ind og siger, at i f.eks. 2015 må der ikke sælges privatbiler hvor selve fremdriften forurener.(fremstillingen vil altid forurene i en eller anden grad)
Det kunne være el eller brintbiler. Hvis strømmen laves på et kraftværk, må det alt andet lige være let og forholdsvis billigt at rense op efter fremstillingen af el.
Og brintbilerne kunne være et godt indslag hvis man f.eks. kunne lave "brintpiller" af overskudstrøm fra vindmøller.. Det løser ikke kø problemerne, men det tager toppen af forureningen.
Kø problemerne løser man kun ved udflytning af virksomhederne, større og bedre hovedtransportveje, meget bedre parkeringsfaciliteter (tænk på hvor mange biler der konstant leder efter en p-plads). Og hurtig videretransport fra p-pladserne til de steder folk skal hen.
tilføjet af

Kommunist ??

Kommunismen er død.... der er nogen få tosser som stadig mindes den med fryd, men alle vi andre ved godt at den er stendød.
Jeg er ikke ude på at flytte virksomheder til Jylland, fordi så opstår der nye flaskehalse omkring storebælt og lillebælt. Jeg vil bare have dem ud på sjælland, så de folk der nu pendler ikke skal køre så langt og alle sammen på samme stykke motorvej. En hurtig undersøgelse i personalet og hvis over X% pendler ond fra et område, så lægger vi en administrativ enhed, eller en prodiktionsenhed der. Belønningen kunne være langt lavere husleje.
Bemærkningen om flextid er ikke specielt relevant, da rigtig mange danske arbejdere osse er forældre, og daginstitutionernes åbningstider er lavet efter lokalansatte skolelærere og ikke efter pendlere.
tilføjet af

Kommunist??

Dersom myndighederne skal dirigere virksomhederne til bestemte steder, er det kommunisme. Men mon ikke det meste af arbejde i hovedstaden er servicefag, dem der skal servicere alle de mennesker der bor der.
Skal man indføre kommunistisk styring af virksomhederne, kan man også bestemme at arbejdstiden skal være mere fleksibel, noget der også vil ændre trafikvaner.
Udgifterne til trafikanlæg bør følge trafikken, sådan at de veje der har den højeste frekvens, også får flest penge. Det kunne gøres ved at ændre vægt/miljøafgiften til antal kørt km. og regnet ud efter roadpricing., pengene går så direkte til samme område de er hentet.
tilføjet af

Kommunist ???

Ja - der er jo intet ny fra dig rodvad.
Det samme ævl om og om igen.
Holder du ikke snart op.
tilføjet af

Ævl?

Er det ævl at myndighederne skal bestemme hvor virksomhederne skal ligge, er det samme som kommunisme? Vel, når du får nogle kommunistiske ideer, er det ikke kommunisme når du siger det ikke er kommunisme?
Myndighederne har brugt mange tiltag for at få virksomheder til at flytte ud, bare ikke tvang, som er den eneste mulighed der er tilbage. Og det vil jeg kalde kommunisme. Har du et andet navn?
tilføjet af

ØØØØHH ! LEGO !

eksempelvis, B&O, Grundfoss, Pharmanord, Bryggerigruppen, Danfoss, Velux, Bonus, LM glasfiber, Silkeborg karosserifabrik, Oticon, Modulex, Bestseller, Brandtex, Cimber air osv. osv. behøver vi at fortsætte❓
-
der er masser af virksomheder med hovedsæde i provinsen ! og jeg skulle hilse at sige at de mangler arbejdskraft !
tilføjet af

Nåh ja,

beskæftigelsesministeren vil gerne tvangsforflytte arbejdere, så du hellere fortælle ham om disse virksomheders problemer, så skal han nok få tvunget nogle arbejdere fra Kbh. til disse provinsbyer. Han kan da bare sende nogle af de hjemløse, dem er det så mange af, af de fint skulle dække behovet.
Men det løser bare ikke trafikproblemet omkring hovedstaden. Ingen politiker tør at fjerne kørselsfradraget. Det kunne også få mange til at flytte tættere på arbejdspladsen.
tilføjet af

den har du vist fået galt i halsen

for det første er de værste til at lave tvang mod arbejderne altid socialdemokraterne, fordi de har rygdækning i den dikkende lammehale der hedder fagbevægelsen. Når en "ikke socialistisk" regering prøver noget af den slags, er der altid strejker o.s.v.
og så understreger du endnu en gang hvor meget du lever i teoriens fine verden med disse visdomsord : "Ingen politiker tør at fjerne kørselsfradraget. Det kunne også få mange til at flytte tættere på arbejdspladsen. "
Denne geniale løsning rummer tre "små" problemer, som nogen med realitetssans sikkert har indset.
1. Hvor i københavnsområdet er de LEDIGE boliger der er til at betale for folk med normale lønninger ?
2. Tror du der er nogen af dem der pendler, der har en ægtefælle med arbejde der hvor de bor ?? Hvad gør de så når man flytter nærmere på jobbet... pendler den anden vej...
3. Nu er det jo ikke alle der sidder på samme stol hele livet. Nogle skifter job hver
3-4-5 år.. skal de så flytte med ægtefælle, der så skal have nyt job(?) og unger der skal skifte skole o.s.v. hver gang..
Eller er det bedre at sikre arbejdsskraftens mobilitet med et lille fradrag, som modspil til de groteske afgifter der er på bil og brug af denne.
tilføjet af

Utopisk kære rodvad !

der er simpelthen ikke boliger nok i tæt nærhed af storbyerne, priserne ville blive helt "hen i vejret" ( det er de i forvejen), samtidig ville de mindre provinsbyer uddø !
-
Der skal andre tiltag til !
-
Tvangsflytning af arbejdere er ikke på tale, man kunne til gengæld skære i støtten hvis man gik rundt i en anden del af landet og IKKE lavede noget!!!!!!!! det ville ikke være populært .
tilføjet af

forholde sig til virkelighed !

siger du for straks efter at kaste dig ud i en hel masse regler der end ikke er opfundet og biler der endnu ikke kører på vejene ! ja du må vist være træt !
-
tilføjet af

Det første er

en myte de borglige henter nogen stemmer på.
Der vil altid være "vægtige" argumenter mod fjernelse af de dyre fradrag, dyre fordi de skal finansieres med en meget tung administration. Og denne er også med til at overfylde vejnettet. Der spilles mange arbejdstimer i bilkø, der spilles meget brændstof og forurener meget.
De tre "små" problemer er ikke så små endda.
1. bolig i københavnsområdet er for dyre, der må i hvert tilfælde afvejes om transportudgifterne opvejer en billigere bolig i provinsen
2. Ægtefælle er også en et problem den enkelte må overveje.
3. Hvem regner med fradrag ved at skifte job?
Afgifterne på bilen skulle erstattes med km. afgift, roadpricing, uden fradrag for nogen.
Det skulle være myndighederne ligegyldigt hvorfor du kører på vejen, du skal bare betale brugerafgift tilsvarende belastningen.
tilføjet af

Utopisk?

Det ville blive dyrere for virksomhederne at forblive i storbyerne. Dyrere for dem at "bo" der, og de skulle betale lønninger medarbejderne skulle have for de dyre boliger eller dyrere trafikomkostninger. Eller også skulle de flytte efter arbejdskraften.
Fradragene stimulerer til trængslerne på vejnettet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.