5tilføjet af

Tage på med 200g mandler om dagen?

Hej alle sammen, 😃
Jeg tænkte på om det skader at spise 200g mandler på en dag?
Jeg er undervægtig og har derfor brug for at tage på, men jeg vil gerne gøre det med sundt fedt. Og jeg har hørt og læst at mandler er en rigtig god kilde, da de er så fyldte med alle de sunde fedtsyrer.
Og jeg har også hørt noget om, at hvis man spiser nok af de sunde fedtsyrer, kan man "omrokere" fedtet på kroppen, eller den sætter sig de "rigtige" steder, hvis man kan sige det.
Selfølgelig har det at gøre med motion også. Jeg har lidt over 8 km til skole, og jeg cykler når vejret ellers er til det, og jeg hopper på trambolin og træner let 3 gange om ugen, for at tage på med muskelmasse også.
Jeg spiser normalt også meget sundt.
Men vil alle mandlerne bare gøre at fedtet sætter sig og bliver til "lovehandles", som mættet fedtsyrer skulle gøre, eller vil fedtet fordele sig rundt på kroppen?
Det skal lige siges at jeg også spiser rigtig rigtig meget fisk og avocado også, så det vil bare bliver til ekstra ekstra fedt. 🙂
tilføjet af

Tage på med 200g mandler om dagen?

Hmm jeg kan ikke dokumentere om det er skadeligt. Men jeg har selv praktiseret det. Jeg har været vildt undervægtig pga anoreksi og i min 'opfedningsfase' spiste jeg nogen gange 200g mandler om aftenen. Det gjorde jeg flere gange ugentligt. Fx 100g mandler og 100g hasselnødder. Syntes og synes stadig at det er en af de letteste og sundeste metoder til at få mange kcal på kort tid og stadig gøre det overskueligt at få ned. Man får ikke oplevelsen af at man spiser voldsomt meget og fed mad når man fortærer 100g nødder. Man skal bare være opmærksom på at vælge dem som er usaltede og uristede.
Jeg kan sige at JEG ikke har taget skade af det og jeg gør det stadig i ny og næ hvis min vægt falder. Og jeg har bestemt hverken love-handles eller andet uønsket fedt. Jeg har taget på fra 45kg til 65kg og min fedtprocent ligger stadig i underkanten. Jeg har taget meget muskelmasse på og har en meget velproportioneret og strømlinet krop. Intet overflødigt fedt i hvert fald. Jeg dyrker også meget motion, 1-2 timer dagligt, kombineret cardio og styrke.
Men hvis du bekymrer dig over det, så spørg en diætist eller ernæringsekspert til råds. Men jeg tror ikke at det skader umiddelbart...
tilføjet af

Tage på med 200g mandler om dagen?

Hej Laulau 🙂
Jeg må lige være lidt nysgerrig og spørge, hvorfra du har hørt at nødder sku kunne "omrokere" fedtet... Jeg er selv det man kalder tyndfed - desværre. Og hvis man kan få mavefedtet flyttet over på sidebenene ville jeg meget gerne spise masser af nødder... 🙂 Mavefedt er osse halvfarligt og ser ik specielt kønt ud...
Men jeg drikker helst ikke piskefløde - selvom jeg sagtens kan få det ned - fordi det sætter sig vel egtl bare som mavefedt..?
tilføjet af

Der er forskel på mandler: Bitter og sød mandler

De bitre er giftige med blåsyre el. lign. hørte jeg som barn.
tilføjet af

Tage på med 200g mandler om dagen?

så mange mandler må man slet ikke spise om dagen.... så bliver det giftigt. Du må finde noget andet at spise.
tilføjet af

Tage på med 200g mandler om dagen?

Det kan ikke blive giftigt. Enten er de giftige
eller også er de uskadelige. Det sidste er tilfældet, fordi
der ikke er blåsyre i alm. mandler fra supermarkedet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.