23tilføjet af

Den første og den anden død

Hvordan skal den første og den anden død forståes i Bibelen. Ja forklaringen er egentlig ganske enkel når man sammenholder Bibelens skriftsteder med hinanden.
Jeg kan kun sige, at når Jv siger, at den første opstandelse, nævnt i Åb. kap 20 sammen med den anden død skal forståes symbolsk, vil der være mange skriftsteder i Bibelen, der skal forståes symbolsk. Og det kan ikke være rigtigt for så udvander man Guds ord og gør sig til Herre over det.
Men nu tager jeg det fra en ende af i håbet om, at jeg er i stand til, at forklare dette på en enkel og forståelig måde.
Jeg vil lægge ud med skriftstedet fra Rom. 6:23
For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Herefter Heb. 5:9
og da han havde nået målet, blev han årsag til evig frelse for alle dem, som adlyder Ham.
Heb. 9:27
Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes
Men jeg tror så at vi skal skille de her skriftsteder ad. Der står jo direkte, at Guds nådegave er evigt liv og syndens løn er døden.
Hvad mener jeg nu med dette:
Jo. Når jeg læser følgende skriftsted syntes jeg det forklarer sig selv:
Joh. 5:24,25
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet25)Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den time kommer, ja, den er nu, da de døde skal høre Guds søns røst, og de, der hører den, skal leve.
Men samtidig taler vi om den første død. Den legemelige og jordiske død. Det må jo nødvendigvis være 2 med Heb. 9:27 i tanke.
Se nu skriver sk spottende, at troen på sjælen er hedensk lære. Men er det nu også det? Vi er vel enige i, at det Bibelen skriver og fortæller er sandt, er kristen lære og ikke hedensk ikke?
1 Kor. 15:46
Men det åndelige legeme er IKKE det første, det er det SJÆLELIGE legeme, dernæst kommer det åndelige.
Her ser vi altså tydeligt, at der findes en sjæl. Mennesket har en sjæl, der dernæst bliver åndelig om det arver Guds rige.
Det bliver bekræftet i Matt. 10:28
Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
Her viser der, at det er en del af livet af dø når vi forlader vores jordiske krop, i den første død. Det vigtige her er, at den anden død ikke får nogen magt over os samtidig med, at her igen står, sjæl og legeme.
Hvad er den anden død så?
Jeg vil igen fremhæve Heb. 9:27
Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes
For dette skriftsted fra 2 kor. 5:10 fortæller:
For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, at at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt.
Og det er her Åb. 20:11-15 kommer ind i billedet. Det er den anden død, der her beskrives.
Dan. 7:10 sidste to linier:
Retten blev sat bøgerne blev åbnet.
Matt. 16:27
For menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed sammen med sine engle, og da vil han gengælde enhver efter hans gerninger.
(Hvorfor skulle Jesus gøre dette, om syndens løn er døden)? Der er altså en dom efter døden.
Men hvad så med dem, der tror på vores Frelser og Gud Jesus Kristus?
Jo om dem står der i Åb. 2:11
Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til menighederne. Den, der sejrer, skal ikke skades af den anden død.
Åb. 20:6
Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.
Se også Joh. 5:24,25,28,29 samt Joh. 6:47, den der tror har evigt liv
Her ser jeg en sammenhæng med Rom. 6:23 samt Heb. 5:9. Matt. 5:28
Jeg kan godt se, at det er rigtig svært for Jv at forklare sig ud af skriftsteder som disse og hvorfor de ikke kan svare Lyjse, skriftsted for skriftsted som hun så høfligt ber om´, i hendes tråd.
Hvis de skulle gøre det, ville deres tro falde fra hinanden. Hele 1914/Daniels profeti-teorien ville falde fra hinanden. Hvis ikke den første opstandelse startede i 1914, ville hele deres/Jv's trosgrundlag falde fra hinanden.
Derfor er Jv nødt til at afvise, både sjæl, død nr. 2 og den første opstandele Joh.Åb. kap. 20 vers 1-8 som værende symbolske.
Men hvordan man kan let og elegant springe sådan et vers som Åb. 20 1-8 over fatter jeg ikke. Der står sort på hvidt, at dette sker efterat Satan bliver bundet og det blev Satan altså ikke i 1914 lige så lidt som, at Jesus kom igen i 1914.
Så hvis Jv skulle følge Bibelens forståelse, Guds ord, og ikke hakke den i stykker som værende symbolsk, ville Jv komme frem til, at kristne har ret. Kristne er altså dem, der har taget imod Jesus Kristus, (deraf kristen) i deres hjerter som deres Frelser, Herre og Gud.
Jeg håber at mit indlæg er rimeligt at forstå og at i kan følge min tanker igennem det.
Fremhævelserne er foretaget af undertegnet.
Med venlig hilsen
Manjana
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Manjana 🙂
Dejligt at du har sat dig ind i det, og det er den rigtige forståelse du har, så det er muligt, at komme ud af vagttårnslæren - det er et stort lyspunkt, [sun] midt i det hele.
Ja - man kan godt stampe lidt i gulvet, når man må citere bibelen forfra og forfra... 😉
og ingen steder komme, med vidnerne..
Du skriver :
"Heb. 9:27
Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes"


Svar :
Ja - vi skal alle dømmes - men nogen til evigt liv [f] - nogen til den anden død = ildsøen.
1.Kor.B.3

Enhver bør se til, hvordan han bygger. v11 For ingen kan lægge en anden grundvold end den, der er lagt, Jesus Kristus.
v12 Hvis nogen bygger på grundvolden med guld, sølv, ædelsten, træ, hø, halm, v13 skal det vise sig, hvad slags arbejde enhver har udført. Dagen skal gøre det klart, for den bryder frem med ild, og ilden skal prøve, hvordan hver enkelts arbejde er.
v14 Hvis det, han har bygget, bliver stående, skal han få løn, v15 men hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild.
Du skriver :

"har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet"

Svar :
Måske menes der, at de ikke bliver dømt til den anden død...den anden død, har ingen magt over dem - som der står.
Jeg har ikke tid, til flere kommentarer lige nu - men há en dejlig dag - her skinner solen 🙂
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Manjana 🙂
Dejligt at du har sat dig ind i det, og det er den rigtige forståelse du har, så det er muligt, at komme ud af vagttårnslæren - det er et stort lyspunkt, [sun] midt i det hele.
Ja - man kan godt stampe lidt i gulvet, når man må citere bibelen forfra og forfra... 😉
og ingen steder komme, med vidnerne..
Du skriver :
"Heb. 9:27
Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes"


Svar :
Ja - vi skal alle dømmes - men nogen til evigt liv [f] - nogen til den anden død = ildsøen.
1.Kor.B.3

Enhver bør se til, hvordan han bygger. v11 For ingen kan lægge en anden grundvold end den, der er lagt, Jesus Kristus.
v12 Hvis nogen bygger på grundvolden med guld, sølv, ædelsten, træ, hø, halm, v13 skal det vise sig, hvad slags arbejde enhver har udført. Dagen skal gøre det klart, for den bryder frem med ild, og ilden skal prøve, hvordan hver enkelts arbejde er.
v14 Hvis det, han har bygget, bliver stående, skal han få løn, v15 men hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild.
Du skriver :

"har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet"

Svar :
Måske menes der, at de ikke bliver dømt til den anden død...den anden død, har ingen magt over dem - som der står.
Jeg har ikke tid, til flere kommentarer lige nu - men há en dejlig dag - her skinner solen 🙂


Hej Lyjse,

Det er også det, jeg kommer frem til hele tiden, at den anden død har ingen magt over dem.
Jeg havde virkelig svært ved at forstå, hvorfor det hele tiden kom til mig, at Rom. 6:23 skulle skilles ad. Og jeg har tænkt og gennemtænkt det her. For jeg er jo oplært med samme baggrund som sk og ftg.
Men jeg kunne ikke få det til at stemme hele vejen igennem, hvis det ikke er sådan, at syndens løn er døden men Guds nådegave er evigt liv og ikke begge dele.
Hvilket jeg derfor tror betyder at dem, der ikke tager imod Jesus, der er syndens løn døden. Der har Jesu offer ingen virkning. Derfor kommer de op foran tronen til dom og den anden død.
Hvorimod tager man imod Jesus er Guds nådegave evigt liv.
Hvis det er som Jv siger, så ville alle der døde være fri af synden. Og så kan jeg sagtens forstå, hvorfor det er forvirrende at læse fra Åb. kap 20 om den anden død. Hvorfor det skal forståes symbolsk. Også set i lyset af, at Jv ikke tror på sjælen.
Men det sætter så bare Bibelens ord ud af funktion. Fordi der er skriftsteder i Bibelen, der underbygger Åb. kap 20 om den anden død. Samtidig med, at man udvander hele ideen om frelsen fra Gud. Som jeg ser det.
Så Jv's version vil aldrig kunne være den sande.
Den anden død har dem, der tror tilgengæld ingen tag i. Bibelen taler jo om, at ved tro er man frelst.
Det må være sådan det skal forståes.
Ja det er skønt at finde den rette forståelse i Bibelen. Jeg har ingen ord for, hvor befriende det er. Og hvor vidunderligt det er at blive vist, hvordan det hænger sammen.
Den ægte vare og ikke polerte kobberskillinger overført via løgnetunge og menneskelig trældomslære.
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Manjana
Rom.B.6
Frihed fra synden
v1 Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive så meget større? v2 Aldeles ikke!
Hvordan skulle vi, som er døde fra synden, stadig kunne leve i den?
v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?
v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.
_________
Det må jo være en symbolsk død... men det er ikke symbolsk, at Jesus skal dømme både levende og døde.
1.Peters.B.4
v5 men de skal stå til regnskab over for ham, der er rede til at dømme levende og døde.
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.
_________
Jeg kunne ikke lade være med, at finde det skriftsted i jv-biblen :
5 Men de skal aflægge regnskab over for den der er rede til at dømme levende og døde.
6 Ja, af den grund blev den gode nyhed også forkyndt for døde, for at de, set fra menneskers standpunkt, kunne blive dømt med hensyn til kødet, men, set fra Guds standpunkt, kunne leve med hensyn til ånden.
Citat slut
En mærkelig måde, at skrive på: for den 😮 det er altså [l] Jesus Kristus [l] der er tale om - ikke en eller anden hund - eller.. [???] [:X]
Men det må jo betyde, at vi har lov til, at bede for vores kære afdøde.
Det husker jeg "sk" har stejlet meget over, og kaldt os for lidt af hvert - derfor deres egen bibel og hvad den siger.
🙂
tilføjet af

Den første og den anden død

1. Mosebog siger.
Endvidere gav Jehova Gud mennesket dette påbud: „Af alle træer i haven kan du frit spise. 17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det skal du visselig dø.“
Jehovas vidner ved man kan læse hvad der står og forstå det bogstaveligt, men kun hvis man har Guds ånd får man lov at forstå en dybere mening.
Her giver Jehova en lov, og det Jehova udtaler, er det en dom eller er det en konsekvens.
Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare.
Andetsteds står døden trængte igennem til alle mennesker.
Jehovas vidner tror når vi dør er der ingen sjæl eller virksomhed.
Prædikeren:
Alt, hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom.Man oplyser det skal forstås bogstaveligt, ja det tror Jehovas vidner også.
De døde er døde, og der kan ikke forkyndes for dem, selvom de samme siger det kan der sagtens. Og hvad sker så?
Hvem er forresten de døde der tænkes på her? 😉
Jeg kan kun sige, at når Jv siger, at den første opstandelse, nævnt i Åb. kap 20 sammen med den anden død skal forståes symbolsk, vil der være mange skriftsteder i Bibelen, der skal forståes symbolsk. Og det kan ikke være rigtigt for så udvander man Guds ord og gør sig til Herre over det.[/quote]
Om dette, der skal forstås bogstaveligt, siger biblen. Jeg ved så ikke om man mener det er forfalsket.
Mattæus 13,49
Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige v50 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Hvor ligger verdens ende?
Med andre ord den anden død sker ved englene smider folk eller deres sjæle, det er lidt uklart, ind i en, sandsynligvis meget stor ildovn hvis der skal være plads nok, så kan de græde og jamre, så det er nok deres udødelige sjæle der lider i hedningenes brændende helvede.
Jehovas vidner mener selvsagt det skal forstås symbolsk.
De der døde p.g.a. af det Jehova Gud udtalte, skal ikke ligge døde i de tusind år, for at komme frem og blive dømt til døden en gang til, for samme forseelse. Det er forrykt.
De der kommer til live i tusindårsriget, som følge af opstandelse af retfærdige og uretfærdige vil blive dømt efter deres gerninger i løbet af de tusind år. Derfor kaldes hele perioden for dommens dag. De der synder på ny er de uretfærdige, og de dør den anden død.
[quote]Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes

Det er meget godt set, men hvad betyder det helt nøjagtigt.
Konsekvensen af de døde 1. gang er egentligt overraskende.
Mattæus 7,6
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Det var konsekvensen af døden der er syndens løn. De er nu skyldfri for Adams overtrædelse. derfor dømmes de ikke for den samme synd en gang til, vel.
Vi husker de der syndede mod helligånden straks dør den anden død. Symbolsk betyder den anden død, evig udslettelse eller død. Den anden død er symbolet for en "tilstand" Et begreb.
(Mat 10,28)
tilføjet af

Den første og den anden død

Dig :
"Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare."
Svar :
Ingen dom - ingen ildsø - jeg kan kun sige, at jeres lære kan virke tillokkende - det kildrer sikkert i nogen ører, men :
2.Tim.B.4
v1 Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige:
v2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning!
v3 For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører.
v4 De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter.
v5 Men du, hold altid hovedet koldt, bær dine lidelser, gør din gerning som evangelist og fuldfør din tjeneste!
Matt.25

Verdensdommen
v31 Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone.
v32 Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene;
v33 fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre.
v34 Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, [sun] og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt.
v41 Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle.
v45 Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig!
v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.« [sun]

___________
Det symbolske er, at det selvfølgelig ikke er får - men at hyrden skiller fårene fra bukkene - betyder at Jesus vil dømme alle - enten til evigt liv - eller til den evige ild.
Om det er en ovn, som der skrives et sted - et andet sted en ildsø - eller her den evige ild - det betyder mindre - meningen er den samme !
[sun] Jesus er den gode hyrde [sun]
Salme.95

v6 Kom, lad os kaste os ned, lad os bøje os,
lad os falde på knæ for Herren, vor skaber,
v7 for han er [sun] vor Gud, [sun]
og vi er hans folk,
de får, han vogter.

Salme.100
v3 Forstå, at [sun] Herren er Gud [sun] ,
han har skabt os, og ham hører vi til,
vi er hans folk og de får, han vogter.
Johs.10
v11 Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene.
____________
Og så begynder du forfra med Prædikeren - den har vi jo haft mange gange 😖
Præd.12

v7 før støvet vender tilbage til jorden, hvor det var,
og livsånden vender tilbage til Gud, som gav den.
I det hele taget, har vi haft sjælen som emne mange gange, men vi kom bort fra, at Jesus ikke bortrykkede nogen i 1914 - for så havde det stået i aviserne !
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej igen 🙂
Jeg trængte lige til, at blive fyldt op - lades op :
http://www.youtube.com/watch?v=V65EPF2S-s0
er det ikke skønt - det giver fornyet kraft fra Gud [sun] [l] [sun]
tilføjet af

Den første og den anden død

"Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare."
Svar :
Ingen dom - ingen ildsø - jeg kan kun sige, at jeres lære kan virke tillokkende - det kildrer sikkert i nogen ører

Du har ret i vor tro er tillokkende - det er jo sandheden.
Dine bemærkninger viser du i bund og grund ikke har forstået det grundliggende om Jesus.
Johannes 12,47
Og hvis nogen hører mine ord og ikke holder dem, så dømmer jeg ham ikke; for jeg er ikke kommet for at dømme verden, men for at frelse verden.
Jesus er kommet for to ting, at forkynde Guds rige, og afgøre hvem skal have en opstandelse til liv, og hvem skal ikke. Så kort kan det siges.
Jehovas vidner afviser pure al det forrykte sludder, der postuleres at være kristendom.
Vi fødes og vi dør, ingen bliver stillet foran Jesus. I så fald skulle de vel efter din mening iføres enten et herlighedslegeme, eller det fortabelseslegeme du fabler om.
MEN ALDRIG HAR FORKLARET, fordi det er din egen fri fantasi. Der står ingen steder beskrevet noget som helst om et fortabelseslegeme.
Din tro er fyldt med overtro og fabler.
Mener du i ramme alvor folk bliver puttet ind i en ildovn i den anden død. 😖
Om årstal.
Der står ikke et eneste årstal i biblen.
Er det nødvendigt at diskutere det oftere?
Hvordan kan man så alligevel vide hvornår Jesus levede, kong Salomon, hvornår Jerusalem blev ødelagt,(år 70) hvad der skete i 1914 osv.
Det kan man fordi biblen indeholder beretninger, hvoraf der kan udledes årstal og kronologi.
Også arkæologiske fund er med til at tidsbestemme diverse hændelser. Såre enkelt.
tilføjet af

Den første og den anden død

Vagttårnslæren kan kildrer i folks øre - ja - men den fører til fortabelse !
Man kan ikke sidde og plukke i skrifsteder, man skal tage det hele med, for at finde tråden, der går gennem hele Bibelen.
Du afviser mine skriftsteder - det er ikke vagttårnslære, men det er også hvad jeg egen biblen siger !
Johs.12
v48 Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer:
Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag.
2.Tim.B.4
v1 Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige
Matt.25
v41 Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle.
Johs.5
v28 I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer, da alle de, der er i gravene, skal høre hans røst v29 og gå ud af dem – de, der har øvet det gode, for at opstå til liv, men de, der har gjort det onde, for at opstå til dom.
Judas.B.1
»Se, Herren kommer omgivet af sine titusinder af hellige v15 for at holde dom over alle og straffe enhver sjæl for alle de ugudelige gerninger, de har begået, og for alle de hårde ord, disse ugudelige syndere har talt imod ham.«
Apost.G.10
v42 Og han befalede os at prædike for folket og vidne om, at det er ham, Gud har bestemt til at være dommer over levende og døde.

1Peter.B.4
v5 men de skal stå til regnskab over for ham, der er rede til at dømme levende og døde.
Åb.14
De tre engles domsforkyndelse
v6 Jeg så endnu en engel flyve midt oppe under himlen; den havde et evigt evangelium at forkynde for dem, der bor på jorden, og for alle folkeslag og stammer, tungemål og folk, v7 og englen sagde med høj røst:
Frygt Gud og giv ham ære,
for timen er kommet, da han dømmer.
Matt.10
v28 Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.

Åb.21
Den nye himmel og den nye jord
v1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. v2 Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. v3 Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige:
[l] [sun] Nu er Guds bolig hos menneskene [sun] [l] ,
han vil bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.

v5 Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!« Og han sagde: »Skriv! For disse ord er troværdige og sande.« v6 Og han sagde til mig: »Det er sket. Jeg er Alfa og Omega, begyndelsen og enden. Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet. v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.

v8 Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død.«
_____________
Der er heller ingen mening med, at Gud skulle komme ned på jorden, hvis vi bare kunne dø - færdig slut.
Så let slipper ingen, heller ikke jehovas vidner. !
tilføjet af

Dine skriftsteder ??

Dig :
"Mattæus 7,6
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd."

Svar :
Matt.7
v6 Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og så vende sig om og sønderrive jer.

Dig :

"Vi husker de der syndede mod helligånden straks dør den anden død. Symbolsk betyder den anden død, evig udslettelse eller død. Den anden død er symbolet for en "tilstand" Et begreb.
(Mat 10,28)"

Svar :

Matt.10
v28 Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.

😕 [???] 😖
Dig :

"derfor dømmes de ikke for den samme synd en gang til, vel."


Svar :
Hvor læser du, at døde skal dømmes 2 gange ?
Dommen falder først, når Jesus kommer igen, efter tusindårsriget - indtil da, er vores sjæle enten i dødsriget eller i Abrahams skød = paradiset, i jeres biblen kaldes det Abrahams bryst.
http://amennu2.web.surftown.dk/site/KOS_095.htm
Ap. 24:14–17: ”MEN DET BEKENDER JEG FOR DIG, AT JEG FØLGER VEJEN, SOM DE KALDER FOR ET PARTI, OG SÅDAN TJENER JEG VORE FÆDRES GUD, IDET JEG TROR PÅ ALT, HVAD DER STÅR SKREVET I LOVEN OG PROFETERNE, OG HAR DET SAMME HÅB TIL GUD SOM DE:

AT DER SKAL KOMME EN OPSTANDELSE AF BÅDE RETFÆRDIGE OG URETFÆRDIGE.

DERFOR STRÆBER JEG OGSÅ SELV EFTER ALTID AT HAVE EN UPLETTET SAMVITTIGHED OVERFOR GUD OG MENNESKER.”
Citat slut
tilføjet af

Dine skriftsteder ??

Du taler i tåger.
Mener du den anden død foregår på den måde, nogen engle smider folk ind i en ildovn?
Hvad er et fortabelseslegeme og hvor i biblen kan man finde det?
Hvis ikke du kan forklare det klart og tydeligt, betyder det Jehovas vidner har ret i det vi skriver, som for eksempel ildsøen skal forstås symbolsk.
Og du nok burde afholde dig fra at angribe vor tro.
tilføjet af

Den første og den anden død

Dette bliver ganske kort fordi jeg har det ikke helt så godt i dag.
Du nævner noget om verdens ende og hvor den er?
Hmmm ja hvor er verdens ende mon henne? Måske for enden af regnbuen sk, tror du ikke? 😉
Jeg svarer når jeg har det bedre, A-Jv2.
Fortabelseslegeme, den debat var der nemlig da en vis Hr. A-Jv2 huserede her på siden.
Men så vidt jeg husker, var det en forklaring Lyjse benyttede. Men det preller nok af på dig.
Forøvrigt, dengang havde vi nogen gode og seriøse dialoger indimellem.



1. Mosebog siger.
Endvidere gav Jehova Gud mennesket dette påbud: „Af alle træer i haven kan du frit spise. 17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det skal du visselig dø.“
Jehovas vidner ved man kan læse hvad der står og forstå det bogstaveligt, men kun hvis man har Guds ånd får man lov at forstå en dybere mening.
Her giver Jehova en lov, og det Jehova udtaler, er det en dom eller er det en konsekvens.
Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare.
Andetsteds står døden trængte igennem til alle mennesker.
Jehovas vidner tror når vi dør er der ingen sjæl eller virksomhed.
Prædikeren:
Alt, hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom.Man oplyser det skal forstås bogstaveligt, ja det tror Jehovas vidner også.
De døde er døde, og der kan ikke forkyndes for dem, selvom de samme siger det kan der sagtens. Og hvad sker så?
Hvem er forresten de døde der tænkes på her? 😉
[quote]Jeg kan kun sige, at når Jv siger, at den første opstandelse, nævnt i Åb. kap 20 sammen med den anden død skal forståes symbolsk, vil der være mange skriftsteder i Bibelen, der skal forståes symbolsk. Og det kan ikke være rigtigt for så udvander man Guds ord og gør sig til Herre over det.[/quote]
Om dette, der skal forstås bogstaveligt, siger biblen. Jeg ved så ikke om man mener det er forfalsket.
Mattæus 13,49
Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige v50 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Hvor ligger verdens ende?
Med andre ord den anden død sker ved englene smider folk eller deres sjæle, det er lidt uklart, ind i en, sandsynligvis meget stor ildovn hvis der skal være plads nok, så kan de græde og jamre, så det er nok deres udødelige sjæle der lider i hedningenes brændende helvede.
Jehovas vidner mener selvsagt det skal forstås symbolsk.
De der døde p.g.a. af det Jehova Gud udtalte, skal ikke ligge døde i de tusind år, for at komme frem og blive dømt til døden en gang til, for samme forseelse. Det er forrykt.
De der kommer til live i tusindårsriget, som følge af opstandelse af retfærdige og uretfærdige vil blive dømt efter deres gerninger i løbet af de tusind år. Derfor kaldes hele perioden for dommens dag. De der synder på ny er de uretfærdige, og de dør den anden død.
[quote]Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes[/quote]
Det er meget godt set, men hvad betyder det helt nøjagtigt.
Konsekvensen af de døde 1. gang er egentligt overraskende.
Mattæus 7,6
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Det var konsekvensen af døden der er syndens løn. De er nu skyldfri for Adams overtrædelse. derfor dømmes de ikke for den samme synd en gang til, vel.
Vi husker de der syndede mod helligånden straks dør den anden død. Symbolsk betyder den anden død, evig udslettelse eller død. Den anden død er symbolet for en "tilstand" Et begreb.
(Mat 10,28)
tilføjet af

Dine skriftsteder ??

Hvis ikke du kan forklare det klart og tydeligt, betyder det Jehovas vidner har ret i det vi skriver...

Uhm. Kan du ikke lige forklare den logik?
For mig lyder det som om du siger: Hvis ikke du kan bevise at jorden er firkantet, betyder det jeg har ret i at den er flad!
Logisk?

mvh
Billen
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Manjana
"Hvor er verdens ende" .. verdens ende er, når Jesus skaber en ny himmel og en ny jord.

Matt.13
v36 Da lod Jesus skarerne gå og gik hjem. Og hans disciple kom og bad ham: »Forklar os lignelsen om ukrudtet på marken.« v37 Han svarede: »Den, der sår den gode sæd, er Menneskesønnen, v38 marken er verden, og den gode sæd er Rigets børn.
Men ukrudtet er den Ondes børn, v39 og fjenden, der såede det, er Djævelen.
Høsten er verdens ende, og høstfolkene er engle. v40 Ligesom altså ukrudtet tages fra og brændes i ild, således skal det også gå ved verdens ende:
v41 Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, v42 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
v43 Da skal de retfærdige skinne som solen i deres faders rige. Den, der har ører, skal høre!
Matt.24
v3 Mens han sad på Oliebjerget, kom hans disciple, da de var alene, hen til ham og sagde: »Sig os, hvornår dette skal ske, og hvad der er tegnet på dit komme og verdens ende?«
v11 Mange falske profeter skal stå frem og føre mange vild 🙁
___________
Vi er advaret mod de falske profeter.
Men Jesus er med os - hvis vi holder os til ham - og ved hvem han er, det er meget vigtigt, at vi kender Jesus, og ikke kalder ham en engel af afgrunden f.eks. :
[l] Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« [l]
Matt.24
v35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.
Åb.21
[f] [sun] Den nye himmel og den nye jord [sun] [f]
v1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere..
*********************************************************
Et "fortabelseslegeme" = et legeme til dommens opstandelse
"sk" skal bare læse i sin biblen :

Jv-biblen :
Apost.G.24
15 og jeg har håb til Gud, et håb som disse også selv nærer, at der vil finde en opstandelse sted af både retfærdige og uretfærdige.
Johs.5
28 I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre hans røst 29 og komme ud, de som har gjort det der er godt, til en livets opstandelse, de som har øvet det der er slet, til en dommens opstandelse.
__________
Og så kan han kalde det hvad han vil, det er Guds beslutning han spotter !
Há en god dag 🙂
tilføjet af

Den første og den anden død

Hvad betyder: "havet findes ikke mere"?
tilføjet af

Den første og den anden død

Du svarede ikke :
Jv-biblen :
Apost.G.24
15 og jeg har håb til Gud, et håb som disse også selv nærer, at der vil finde en opstandelse sted af både retfærdige og uretfærdige.
Citat slut
Vil der finde en opstandelse sted - også af de uretfærdige ?
Ja eller nej
tilføjet af

Den første og den anden død

Du svarede ikke :
Jv-biblen :
Apost.G.24
15 og jeg har håb til Gud, et håb som disse også selv nærer, at der vil finde en opstandelse sted af både retfærdige og uretfærdige.
Citat slut
Vil der finde en opstandelse sted - også af de uretfærdige ?
Ja eller nej

Jeg skrev:
De uretfærdige kommer frem sammen med de retfærdige.
Kan du følge med ,sikkert ikke. Så svaret er ja.
Jeg er bekymret for din mentale tilstand, og især for din åndelige.
Hvad betyder: Havet findes ikke mere?
tilføjet af

Den første og den anden død

Jeg vil lige stille dig et spørgsmål inden jeg svarer.
Hvordan kan Jv komme frem til, at opstandelsen sker fra 1914 af. Når der står sort på hvidt i Bibelen, at det først sker efter at satan er bundet?
Og så forstår jeg ikke, hvordan du kan spørge om, hvor verdens ende er. Det har intet med det, der står at gøre.
Tænk, verdens afslutning eller afslutningen på denne tingenes orden. Giver det så nogen mening?
Lad nu være med at gøre dig dummere end du er.


1. Mosebog siger.
Endvidere gav Jehova Gud mennesket dette påbud: „Af alle træer i haven kan du frit spise. 17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det skal du visselig dø.“
Jehovas vidner ved man kan læse hvad der står og forstå det bogstaveligt, men kun hvis man har Guds ånd får man lov at forstå en dybere mening.
Her giver Jehova en lov, og det Jehova udtaler, er det en dom eller er det en konsekvens.
Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare.
Andetsteds står døden trængte igennem til alle mennesker.
Jehovas vidner tror når vi dør er der ingen sjæl eller virksomhed.
Prædikeren:
Alt, hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom.Man oplyser det skal forstås bogstaveligt, ja det tror Jehovas vidner også.
De døde er døde, og der kan ikke forkyndes for dem, selvom de samme siger det kan der sagtens. Og hvad sker så?
Hvem er forresten de døde der tænkes på her? 😉
[quote]Jeg kan kun sige, at når Jv siger, at den første opstandelse, nævnt i Åb. kap 20 sammen med den anden død skal forståes symbolsk, vil der være mange skriftsteder i Bibelen, der skal forståes symbolsk. Og det kan ikke være rigtigt for så udvander man Guds ord og gør sig til Herre over det.[/quote]
Om dette, der skal forstås bogstaveligt, siger biblen. Jeg ved så ikke om man mener det er forfalsket.
Mattæus 13,49
Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige v50 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Hvor ligger verdens ende?
Med andre ord den anden død sker ved englene smider folk eller deres sjæle, det er lidt uklart, ind i en, sandsynligvis meget stor ildovn hvis der skal være plads nok, så kan de græde og jamre, så det er nok deres udødelige sjæle der lider i hedningenes brændende helvede.
Jehovas vidner mener selvsagt det skal forstås symbolsk.
De der døde p.g.a. af det Jehova Gud udtalte, skal ikke ligge døde i de tusind år, for at komme frem og blive dømt til døden en gang til, for samme forseelse. Det er forrykt.
De der kommer til live i tusindårsriget, som følge af opstandelse af retfærdige og uretfærdige vil blive dømt efter deres gerninger i løbet af de tusind år. Derfor kaldes hele perioden for dommens dag. De der synder på ny er de uretfærdige, og de dør den anden død.
[quote]Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes[/quote]
Det er meget godt set, men hvad betyder det helt nøjagtigt.
Konsekvensen af de døde 1. gang er egentligt overraskende.
Mattæus 7,6
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Det var konsekvensen af døden der er syndens løn. De er nu skyldfri for Adams overtrædelse. derfor dømmes de ikke for den samme synd en gang til, vel.
Vi husker de der syndede mod helligånden straks dør den anden død. Symbolsk betyder den anden død, evig udslettelse eller død. Den anden død er symbolet for en "tilstand" Et begreb.
(Mat 10,28)
tilføjet af

Den første og den anden død

[quote="lyjse" post=2543707]Du svarede ikke :
Jv-biblen :
Apost.G.24
15 og jeg har håb til Gud, et håb som disse også selv nærer, at der vil finde en opstandelse sted af både retfærdige og uretfærdige.
Citat slut
Vil der finde en opstandelse sted - også af de uretfærdige ?
Ja eller nej[/quote]
Jeg skrev:
De uretfærdige kommer frem sammen med de retfærdige.
Kan du følge med ,sikkert ikke. Så svaret er ja.
Jeg er bekymret for din mentale tilstand, og især for din åndelige.
Hvad betyder: Havet findes ikke mere?

Jo - jeg kan sagtens følge med - så de uretfærdige opstår til dom, det påstod du jo, at de ikke gjorde .... men jeg er glad for, at vi er kommet det skridt nærmere sandheden.

Åb.20
v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse.
v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.
______________

Havet / ildsøen "Havet findes ikke mere" = Djævelens, det onde sted, er væk.
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Lyjse,

Jeg sidder og tænker på, om ikke skriftsteder fra både Rom. og 1 Pe. skal forståes sådan, at de døde er dem, der er døde åndeligt? Fordi der står i 1 Pe. 4:6
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.
Det svarer jo egentlig til Rom. 6 fra vers 1 som du citerer fra.
Bare en tanke. 🙂
Fortsat god aften. [sun]


Frihed fra synden
v1 Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive så meget større? v2 Aldeles ikke!
Hvordan skulle vi, som er døde fra synden, stadig kunne leve i den?
v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?
v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.
_________
Det må jo være en symbolsk død... men det er ikke symbolsk, at Jesus skal dømme både levende og døde.
1.Peters.B.4
v5 men de skal stå til regnskab over for ham, der er rede til at dømme levende og døde.
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.
_________
Jeg kunne ikke lade være med, at finde det skriftsted i jv-biblen :
5 Men de skal aflægge regnskab over for den der er rede til at dømme levende og døde.
6 Ja, af den grund blev den gode nyhed også forkyndt for døde, for at de, set fra menneskers standpunkt, kunne blive dømt med hensyn til kødet, men, set fra Guds standpunkt, kunne leve med hensyn til ånden.
Citat slut
En mærkelig måde, at skrive på: for den 😮 det er altså [l] Jesus Kristus [l] der er tale om - ikke en eller anden hund - eller.. [???] [:X]
Men det må jo betyde, at vi har lov til, at bede for vores kære afdøde.
Det husker jeg "sk" har stejlet meget over, og kaldt os for lidt af hvert - derfor deres egen bibel og hvad den siger.
🙂[/quote]
tilføjet af

Den første og den anden død

Paulus skriver i Rom. Kap 6 vers 23:
For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Sammenholder du dette skriftsted med Jakob 1: 15
Når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.
Og når du samtidig læser hele kap. 6 i Romerbrevet kan du se, at her tales om at frihed fra synden er det samme som, at være levende i Kristus Jesus. Rom. 6:11.
Og så mente du vist Rom. 6:7 i stedet for Matthæus 7:6 der handler om, ikke at kaste perler for svin. :D
Her er, hvad der står i Rom. 6:7
den, der er død, er jo frigjort fra synden.
Det ser umiddelbart ud som om, at din påstand holder vand her. Men ved nærmere eftersyn er forståelsen en anden. Rom. 6:11
Sådan skal i også se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.
Og 1 Pe. 4:1
Da nu Kristus har lidt legemligt, skal også I væbne jer med hans sind. For den, som har gennemgået legemlig lidelse, har gjort sig færdig med synden.
Og dette sammenholdt med 2 Kor. 5:14,15
Thi Kristi kærlighed tvinger os, fordi vi har sluttet, at når én er død for alle, er de alle døde. 16)Og han døde for alle, for at de, der lever, ikke længere skal leve for sig selv, men for ham, der døde og opstod for dem.
Så udfra disse skriftsteder kan vi uddrage, at her er ikke tale om en legemlig død, når der tales om at syndens løn er døden men at synden fører til døden, hvis man ikke lever i Jesus Kristus og følger ham fuldt ud. Dette skriver Paulus om i Gal. 2:20
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig.
Det må vel siges at Paulus om nogen levede for Jesus Kristus og var derfor fri af synden. Også selvom han ikke var død i fysisk forstand.
Du skriver:
De der døde p.g.a. af det Jehova Gud udtalte, skal ikke ligge døde i de tusind år, for at komme frem og blive dømt til døden en gang til, for samme forseelse. Det er forrykt.
Mit svar:
Nåee ja, for du mener jo at Åb. Kap 20 er symbolsk. Men kan da selvfølgelig også godt se, at skulle du acceptere vers. 4 og 5 som værende bogstaveligt, ville du have et giga problem. For det fortæller din vagttårnsgud jo, at der skete fra 1914 af.
Men jeg forstår de her vers som værende bogstaveligt. Og ved du hvorfor?
Fordi, for det første er Jesus ikke kommet igen. Ikke i 1879 ikke i 1914 lige så lidt som patriarkerne kom igen og indtog Booze Rutherfords Beth Sarim.
Og for det andet, ved både du og jeg, at Satan stadig ikke er bundet som der står at han bliver i vers 1.
Men det skal måske også kun forstås symbolsk? Eller er vi i det mindste enige i dette?
Og derfor spørger jeg dig igen:
Hvordan i alverden kan du tro på, at opstandelsen skulle være begyndt i 1914, eftersom Satan stadig går rundt som en brølende løve.



1. Mosebog siger.
Endvidere gav Jehova Gud mennesket dette påbud: „Af alle træer i haven kan du frit spise. 17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det skal du visselig dø.“
Jehovas vidner ved man kan læse hvad der står og forstå det bogstaveligt, men kun hvis man har Guds ånd får man lov at forstå en dybere mening.
Her giver Jehova en lov, og det Jehova udtaler, er det en dom eller er det en konsekvens.
Der står ikke skrevet Jesus dømmer. Folk dør bare.
Andetsteds står døden trængte igennem til alle mennesker.
Jehovas vidner tror når vi dør er der ingen sjæl eller virksomhed.
Prædikeren:
Alt, hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom.Man oplyser det skal forstås bogstaveligt, ja det tror Jehovas vidner også.
De døde er døde, og der kan ikke forkyndes for dem, selvom de samme siger det kan der sagtens. Og hvad sker så?
Hvem er forresten de døde der tænkes på her? 😉
[quote]Jeg kan kun sige, at når Jv siger, at den første opstandelse, nævnt i Åb. kap 20 sammen med den anden død skal forståes symbolsk, vil der være mange skriftsteder i Bibelen, der skal forståes symbolsk. Og det kan ikke være rigtigt for så udvander man Guds ord og gør sig til Herre over det.[/quote]
Om dette, der skal forstås bogstaveligt, siger biblen. Jeg ved så ikke om man mener det er forfalsket.
Mattæus 13,49
Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige v50 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Hvor ligger verdens ende?
Med andre ord den anden død sker ved englene smider folk eller deres sjæle, det er lidt uklart, ind i en, sandsynligvis meget stor ildovn hvis der skal være plads nok, så kan de græde og jamre, så det er nok deres udødelige sjæle der lider i hedningenes brændende helvede.
Jehovas vidner mener selvsagt det skal forstås symbolsk.
De der døde p.g.a. af det Jehova Gud udtalte, skal ikke ligge døde i de tusind år, for at komme frem og blive dømt til døden en gang til, for samme forseelse. Det er forrykt.
De der kommer til live i tusindårsriget, som følge af opstandelse af retfærdige og uretfærdige vil blive dømt efter deres gerninger i løbet af de tusind år. Derfor kaldes hele perioden for dommens dag. De der synder på ny er de uretfærdige, og de dør den anden død.
[quote]Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Læg nøje mærke til, at dø én gang og derefter dømmes[/quote]
Det er meget godt set, men hvad betyder det helt nøjagtigt.
Konsekvensen af de døde 1. gang er egentligt overraskende.
Mattæus 7,6
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Det var konsekvensen af døden der er syndens løn. De er nu skyldfri for Adams overtrædelse. derfor dømmes de ikke for den samme synd en gang til, vel.
Vi husker de der syndede mod helligånden straks dør den anden død. Symbolsk betyder den anden død, evig udslettelse eller død. Den anden død er symbolet for en "tilstand" Et begreb.
(Mat 10,28)
tilføjet af

Den første og den anden død

Ja enig. Man skal have Helligånden for at forstå den dybere mening. 😉 🙂 😉
tilføjet af

Den første og den anden død

Igen igen ser vi vigtigheden af, at vi tager imod [l] Jesus [l] . [l] Jesus [l] er igen Ham, der er fremhævet som værende det vigtigste.
[l] Jesus [l] [sun] er den røde tråd i Bibelen [sun] .
Uden Ham ville:
Syndens løn være døden.
tilføjet af

Den første og den anden død

Hej Lyjse,

Jeg sidder og tænker på, om ikke skriftsteder fra både Rom. og 1 Pe. skal forståes sådan, at de døde er dem, der er døde åndeligt? Fordi der står i 1 Pe. 4:6
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.
Det svarer jo egentlig til Rom. 6 fra vers 1 som du citerer fra.
Bare en tanke. 🙂
Fortsat god aften. [sun]

Hej Manjana 🙂
Det kunne det godt være - for "døde i synden" er jo ikke den legemelige død - men Jesus forkyndte jo Evangeliet for de døde :
1.Peter.B.3
v18 For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud.
Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden, v19 og i den gik han til de ånder, der var i fængsel, og prædikede for dem;
Også god aften til dig 🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.