52tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Hvem fortæller os i Bibelen, at vedkommende er Alfa og Omega?
mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Aner det ikke Multani 🙂
Men synes det er det bedste indlæg ((efter Manjana)) jeg har læst på religions debatten på den sidste.
Jeg glæder mig til at læse nøget om faktisk viden.
Ha det
Nick
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

det glæder mig Nick, jeg giver lige folk lidt tid i morgen til at komme med et bud.
Fortsættelse følger.
mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Hej Multani,
godt Bibelquiz. Svaret er: Gud.
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Ja 🙂 og Jesus er Gud [l]
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Præcist, svaret er Gud.
Eksempler på dette:
Johannes Åbenbaring
kap 1:
v7 Se, han kommer med skyerne,
og hvert øje skal se ham,
også de, som har gennemboret ham;
og alle jordens folkestammer skal jamre over ham.
Ja, amen.
v8 Jeg er Alfa og Omega, siger Gud Herren, han som er og som var og som kommer, den Almægtige.
Her fortæller Gud os, at han er Alfa og Omega.
Samtidig fortæller Gud os, at han skal komme.
Hvad skal dette så nærmere betyde? Kan vi finde et vers der forklarer lidt mere?
Johannes Åbenbaring
Kap. 22.
v12 »Ja, jeg kommer snart, og med mig min løn, for at gengælde enhver, som hans gerning er.
v13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, begyndelsen og enden.
v14 Salige er de, der har vasket deres klæder, så de får ret til livets træ og går gennem portene ind i byen.
Altså indsnævrer vi her, at Gud skal komme og dømme.
Nu er spørgsmålet så i Bibelquizzen:
Findes der i Bibelen et vers der fortæller os, at Alfa og Omega er den eneste Gud?
Mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Ja, Markus 12:29
Jesus svarede: »Det første er: Hør Israel! Herren, vor Gud, Herren er een;
her citere Jesus fra sin Bibelen, 5.Mosebog kap. 6 vers 4.
Kosmos
tilføjet af

Alfa og Omega - Gud

Ja, da Gud JHVH åbenbarede sig i mennesket Jesus fremstod Gud i et menneske af kød og blod "i sin Ånd".
således betegner vi mennesket Jesus for Gud og menneske. Det kødelige menneske forvandledes (igen) til Ånd og Gud forblev i sin Ånd som Gud altid er.
Derfor har vi et nyt navn for Gud - Jesus. Vi er kommet til at elske Gud som Jesus, men det er selvfølgelig ikke mennesket Jesus, men Gud i sin Ånd vi nu betegner Jesus.
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Åbenbaringens bog 7,9
Derefter så jeg, og se, der var en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle folkeslag og stammer, folk og tungemål; de stod foran tronen og foran Lammet, klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne. v10 De råbte med høj røst:
Frelsen kommer fra vor Gud, som sidder på tronen,
og fra Lammet.

Jeres konklusion skyldes I ønsker at tjene en anden gud.
2. Korinther 4,4
For dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede. v5 For vi prædiker ikke os selv, men Jesus Kristus som Herren og os selv som jeres tjenere for Jesu skyld. v6 Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.
Esajas 48,11-
min ære giver jeg ikke til nogen anden.
v12 Hør mig, Jakob,
Israel, som jeg har kaldet!
Jeg er den samme; jeg er den første,
og jeg er den sidste
.
Nemesi
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Hvad er det for "en anden Gud" du taler om? Er det en henvisning til Johannes Evangeliet kap. 1 vers 1 i Jehovas Vidners Bibelen:
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var en gud. Denne var i begyndelsen hos Gud".
vers 18 "Ingen har nogen sinde set Gud; det er den enestefødte gud, som ligger op mod Faderens bryst, der har forklaret ham"
Citat fra Jehovas Vidners private bibeloversættelse.
du kan finde tilgangen til det her: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=216
Så, inden du kommer for godt i gang vil jeg lige siger, at der er indtil nu ikke nogen der omtaler mere end een Gud, medens det du forsøger at snakke om i Jehovas Vidners bibeloversættelse omtaler 2 guder endog een der er født.
Mit råd til dig er derfor: Læs hvad der bliver skrevet og givet udtryk for. Altså, 5.Mosebog kap. 6 vers 4. OK?
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

2. Korinter 11,14
Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. v15 Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste.
Mattæus 12,36
Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. v37 På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes
Nemesi
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Ja sandheden er jo, at der er masser af vers der pååeger at der ingen andre Guder er.
Esajas 44.
v6 Dette siger Herren, Israels konge,
han som løskøber det, Hærskarers Herre:
Jeg er den første, og jeg er den sidste,
der er ingen anden Gud end mig.
Vi kender nok alle dette sted fra Første Mosebog kap 1.
v26 Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.«
Her kan vi alle blive enige om, at der tales i flertal. Alfa og Omega, Herren, Gud, taler altså i flertal.
Vi har indtil nu kunne konstatere, at Gud er Alfa og Omega og han har fortalt os at han kommer.
Næste spørgsmål i Bibelquizzen, kan vi finde andre eksempler i Bibelen, hvor vi hører en anden fortælle os om sin ankomst?
mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Alfa og Omega har vist noget med græsk mytologi at gøre, så hvis du vil vide mere, hvem Alfa og Omega skal du prøve at læse om græsk mytologi.
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Alfa og Omega har vist noget med græsk mytologi at gøre, så hvis du vil vide mere, hvem Alfa og Omega skal du prøve at læse om græsk mytologi.

Jeg har haft lidt berøring med Græsk mytologi, men i denne forbindelse taler vi om udtrykket som det er eksakt brugt i Bibelen.
mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

1. Korinther 8,4
Hvad angår det at spise kød, som har været ofret til afguderne, så ved vi, at der ikke findes nogen afgud i verden, og at der kun er én Gud.
v5 For vel er der såkaldte guder,
både i himlen og på jorden – der er jo så mange guder og så mange herrer.
v6 Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham.
Din herre satan er en dårlig lærer.
Nemesi
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Åbenbaringens bog 7,9
Derefter så jeg, og se, der var en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle folkeslag og stammer, folk og tungemål; de stod foran tronen og foran Lammet, klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne. v10 De råbte med høj røst:
Frelsen kommer fra vor Gud, som sidder på tronen,
og fra Lammet.

Jeres konklusion skyldes I ønsker at tjene en anden gud.
2. Korinther 4,4
For dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede. v5 For vi prædiker ikke os selv, men Jesus Kristus som Herren og os selv som jeres tjenere for Jesu skyld. v6 Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt.
Esajas 48,11-
min ære giver jeg ikke til nogen anden.
v12 Hør mig, Jakob,
Israel, som jeg har kaldet!
Jeg er den samme; jeg er den første,
og jeg er den sidste
.
Nemesi


Jeg vil gerne stille dig spørgsmålet : Hvem blev gennemboret ?

Du får svaret her:


v7 Se, han kommer med skyerne,
og hvert øje skal se ham,
også de, som har gennemboret ham;
og alle jordens folkestammer skal jamre over ham.
Ja, amen.
v8 Jeg er Alfa og Omega, siger [sun] Gud Herren [sun] ,
han som er og som var og som kommer, den Almægtige.
Så citerer du :

Esajas 48,11-
min ære giver jeg ikke til nogen anden.
v12 Hør mig, Jakob,
Israel, som jeg har kaldet!
Jeg er den samme; jeg er den første,
og jeg er den sidste
.
___________
Ja det er rigtigt - profetierne peger hen på Jesus 🙂 det er ham hele Bibelen handler om - Bibelen fortæller os jo at Jesus er Gud.

Du kan jo selv se her, hvem der er den første og den sidste :
Åb.1
v17 Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin højre hånd på mig og sagde:
»Frygt ikke! Jeg er den første og den sidste v18 og den, som lever:
Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.
🙂
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

1. Korinther 8,4
Hvad angår det at spise kød, som har været ofret til afguderne, så ved vi, at der ikke findes nogen afgud i verden, og at der kun er én Gud.
v5 For vel er der såkaldte guder,
både i himlen og på jorden – der er jo så mange guder og så mange herrer.
v6 Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham.
Din herre satan er en dårlig lærer.
Nemesi


Du mener altså at - Jesus bare er "en gud" - en af de mange guder... og dermed har du sagt nej til frelsen i Jesus Kristus.

1:Kor.B.12

v2 I ved, hvordan I viljeløst blev drevet med til de stumme afguder, dengang I var hedninger. v3 Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.
________
Pas på med ham satan - han har en stor plads hos dig.
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Ja sandheden er jo, at der er masser af vers der pååeger at der ingen andre Guder er.
Esajas 44.
v6 Dette siger Herren, Israels konge,
han som løskøber det, Hærskarers Herre:
Jeg er den første, og jeg er den sidste,
der er ingen anden Gud end mig.
Vi kender nok alle dette sted fra Første Mosebog kap 1.
v26 Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.«
Her kan vi alle blive enige om, at der tales i flertal. Alfa og Omega, Herren, Gud, taler altså i flertal.
Vi har indtil nu kunne konstatere, at Gud er Alfa og Omega og han har fortalt os at han kommer.
Næste spørgsmål i Bibelquizzen, kan vi finde andre eksempler i Bibelen, hvor vi hører en anden fortælle os om sin ankomst?
mvh multani


Hej Multani
Nej der er kun én der kommer igen, og det er Jesus Kristus.

Det er jo den "røde tråd" du har fat i 🙂
Esajas 44.
v6 Dette siger Herren, Israels konge,
han som løskøber det, Hærskarers Herre:
Jeg er den første, og jeg er den sidste.
der er ingen anden Gud end mig.

Åb.1
v17 Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin højre hånd på mig og sagde:
»Frygt ikke! Jeg er den første og den sidste v18 og den, som lever:
Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.
Det er det der gør Bibelen så trosbekræftende [sun]
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Du har ret Lyjse, der er kun EN der kommer.
Men vi hører tit argumentet for at Jesus og Gud ikke er den samme.
MEN, hvis vi nu forholder os til at Gud har fortalt, at han er Alfa og Omega og at han kommer.
Så kan vi se på Johannes Åbenbaring igen, men nu kap. 22.
v20 Han, der vidner om dette, siger: »Ja, jeg kommer snart.« Amen, kom, Herre Jesus!
Der har vi det faktisk sort på hvidt.
Hvem er det der skal komme? Jesus Kristus
Hvem er Herren? Jesus Kristus
Hvem er Gud/Alfa og Omega? Jesus Kristus
Den konklusion er det dog ikke lykkedes eksempelvis Jehovas Vidner at nå til, på trods af deres MANGE timers bibelstudier.
Jehovas Vidner har dog ret i et punkt, jo mere vi læser og studerer, jo mere lærer vi, og Gud har direkte vist os, at Jesus er Gud i kødet. Derfor er det også trist, at dette ikke er gået op for dem.
mvh multani
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Johannes åbenbaring.
Johannes skriver som han fik fortalt.
1,4
Nåde være med jer og fred fra ham, som er og som var og som kommer, og fra de syv ånder, som er foran hans trone, v5 og fra Jesus Kristus, vidnet, den troværdige, den førstefødte af de døde og herskeren over jordens konger. Ham, som elsker os og har løst os fra vore synder med sit blod, v6 og som har gjort os til et kongeligt folk, til præster for Gud, sin fader, ham være ære og magt i evighedernes evigheder. Amen.
v7 Se, han kommer med skyerne,
og hvert øje skal se ham,
også de, som har gennemboret ham;
og alle jordens folkestammer skal jamre over ham.
Ja, amen.
v8 Jeg er Alfa og Omega, siger Gud Herren, han som er og som var og som kommer, den Almægtige.
se også 1,1
Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske, og som han kundgjorde og sendte med sin engel* til sin tjener Johannes,
*Hvem er englen? Hvem taler med Johannes?
Åbenbaringen 1,12
Jeg vendte mig om for at se den røst, der talte til mig, og da jeg vendte mig om, så jeg syv guldlysestager
v13 og midt mellem lysestagerne en, der lignede en menneskesøn, iført en fodlang dragt og med et guldbælte om brystet.
v14 Hans hoved og hår var hvidt som den hvideste uld, som sne, og hans øjne var som luende ild,
v15 og hans fødder var ligesom skinnende malm, der gløder i ovnen, og hans røst var som lyden af vældige vande.
v16 I sin højre hånd holdt han syv stjerner, og ud af hans mund stod et skarpt, tveægget sværd, og hans udseende var, som når solen stråler i al sin styrke.
v17 Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin højre hånd på mig og sagde: »Frygt ikke! Jeg er den første og den sidste
v18 og den, som lever: Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.
Nemesi
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Det er sjovt du aldrig kommenterer - hvad der bliver skrevet - tager stilling til det....
men så må du selvfølgelig indrømme at Jesus er Gud i kød.
Hvem venter du der kommer ?
v12 »Ja, jeg kommer snart, og med mig min løn, for at gengælde enhver, som hans gerning er.
v13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, begyndelsen og enden.

v8 Jeg er Alfa og Omega, siger [sun] Gud Herren [sun] , han som er og som var og som kommer, den Almægtige.

Hvem blev gennemboret ?


v17 Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin højre hånd på mig og sagde:
»Frygt ikke! Jeg er den første og den sidste
v18 og den, som lever: Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.
Jesus er den første og den sidste - han er Alfa og omega - han er Gud.



Englen.... jeg mener ikke der er nævnt noget navn på englen..
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

Ja det er trist .... men det er jo hjernevasken der gør dem blinde.
Matt.13
v14 På dem opfyldes den profeti af Esajas, der siger:
I skal høre og høre, men intet fatte,
I skal se og se, men intet forstå.
v15 For dette folks hjerte er dækket med fedt,
og med ørerne hører de tungt,
og deres øjne har de lukket til,
for at de ikke skal se med øjnene,
høre med ørerne og fatte med hjertet
og vende om, så jeg må helbrede dem.

Gid de må vende om, og komme fri af sekten, så Jesus kan få lov til, at helbrede dem.
tilføjet af

Hvem er Alfa og Omega?

Jeg vil nu ikke gå så vidt at dømme Jehovas Vidner ud fra det skriftsted, men på den anden side; du har ret.
Nu har Jehovas Vidner ned gennem tiden løget og forfalsket alt og stadig vil de ikke indrømme alle de løgne de har skrevet og trykt i Vagttårnet, så du har nok ret. Der hviler et meget stort ansvar på dem.
Har du selv været et Jehovas Vidner engang? Jeg vil ikke mene, at Gud vil fordømme dig af den grund, men omvend dig og søg Gud ved Helligånden, så vil Gud tilgive dersom du har været med til at sprede alle de løgne ned gennem tiden Jehovas Vidner står for.
Bekend det og få fred med Gud.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

"en anden" der melder sin ankomst?

Næste spørgsmål i Bibelquizzen, kan vi finde andre eksempler i Bibelen, hvor vi hører en anden fortælle os om sin ankomst?
citat af multani slut.
Svar:
Nej. Kun Gud.
Kosmos
tilføjet af

Hvem er Alfa og Omega? "såkaldte Guder"?

Kristne har ingen "såkaldte Guder". Vi tilbeder "den eneste ene" som har åbenbaret sig på forskellig vis ned gennem historien, fortalt i Bibelen.
Vi har end ikke "en gud", men kun Gud.
Engang i en brændende tornebusk.
Kosmos
tilføjet af

"en anden" der melder sin ankomst?

Næste spørgsmål i Bibelquizzen, kan vi finde andre eksempler i Bibelen, hvor vi hører en anden fortælle os om sin ankomst?
citat af multani slut.
Svar:
Nej. Kun Gud.
Kosmos

Hvordan tolker du Johannnes Åbenbaring kap 22. v. 20?
mvh multani
tilføjet af

tolker Joh. Åb. 22:20?

Det gør jeg i lyset af Hebræerne kap. 1 vers 6.
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

det glæder mig Nick, jeg giver lige folk lidt tid i morgen til at komme med et bud.
Fortsættelse følger.
mvh multani

Hej Multani.
Nu har vi det på plads, men efter lidt søgning kan dette være lidt åbent til discussion. Læser man de første kendte skrifter såsom Codex Ephraemi Rescriptus, Sinatic verses, og Alexsandrine, så var begrebret ikke kendt, eller omtalt.
Nu ved du godt at jeg er en amateur mht religion, så derfor mit sprøgsmål til dig, ,, Er gud og Jesus et senere opfindelse, eller fandt man senere ud af at der var en Gud og Jesus, eller er der ingen sammenhæng meller de første og senere skrifter.
Hvad er dit bud.
Nick
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega? - DET er da:

[(:]
Det fortæller Bibelen jo temmelig tydelig endda:
• Hvem er:
→ Alfa & Omega?
→ Den Første & Den Sidste?
→ Herrernes Herre?
→ Hvem lever i evighedernes evigheder?
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden?
• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE GUD DEN ALMÆGTIGE ER:
→ Alfa & Omega - Johs.Åbenb.1:8
→ Den Første & Den Sidste - Esajas 41:4
→ Herrernes Herre - 5.Mosebog 10:17
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åbenb.4:10
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - 1.Krønike 29:11

• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE OG FRELSER KRISTUS JESUS
→ Alfa & Omega - Johs.Åben.22:13
→ Den Første & Den Sidste - Johs.Åben. 1:17
→ Herrernes Herre? - Johs.Åben.17:14
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åben.1:18
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - Matthaeus 28:18
😉
jalmar

[/quote]

[quote="multani" post=2392093]Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?
Hvem fortæller os i Bibelen, at vedkommende er Alfa og Omega?
mvh multani
tilføjet af

DET er da: Koblingen?

Jalmar skriver:
Hvem er:
→ Alfa & Omega?
→ Den Første & Den Sidste?
→ Herrernes Herre?
→ Hvem lever i evighedernes evigheder?
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden?
• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE GUD DEN ALMÆGTIGE ER:
→ Alfa & Omega - Johs.Åbenb.1:8
→ Den Første & Den Sidste - Esajas 41:4
→ Herrernes Herre - 5.Mosebog 10:17
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åbenb.4:10
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - 1.Krønike 29:11

• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE OG FRELSER KRISTUS JESUS
→ Alfa & Omega - Johs.Åben.22:13
→ Den Første & Den Sidste - Johs.Åben. 1:17
→ Herrernes Herre? - Johs.Åben.17:14
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åben.1:18
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - Matthaeus 28:18
Citat af jalmar slut.
Kommentar:
Ja, det må man vel sige. Koblingen mellem Jesus og JHVH er, at JHVH åbenbarede sig i mennesket Jesus. Derfor.
Kosmos
tilføjet af

DET er da: Koblingen? - Jep - spørgsmålet er bare

[???]
... hvordan man bruger [= deffinerer] koblingen,
Det er den bette hage der skiller det ene Kristne Trossamfund fra det andet!
Ligesom kosmos har sin formulering har andre en anden formulering, men hver især Tror i på Sandheden!
jalmar


Jalmar skriver:
Hvem er:
→ Alfa & Omega?
→ Den Første & Den Sidste?
→ Herrernes Herre?
→ Hvem lever i evighedernes evigheder?
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden?
• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE GUD DEN ALMÆGTIGE ER:
→ Alfa & Omega - Johs.Åbenb.1:8
→ Den Første & Den Sidste - Esajas 41:4
→ Herrernes Herre - 5.Mosebog 10:17
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åbenb.4:10
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - 1.Krønike 29:11

• Det er selvfølgelig:
VOR HERRE OG FRELSER KRISTUS JESUS
→ Alfa & Omega - Johs.Åben.22:13
→ Den Første & Den Sidste - Johs.Åben. 1:17
→ Herrernes Herre? - Johs.Åben.17:14
→ Hvem lever i evighedernes evigheder - Johs.Åben.1:18
→ Hvem har al magt i Himlen og på Jorden - Matthaeus 28:18
Citat af jalmar slut.
Kommentar:
Ja, det må man vel sige. Koblingen mellem Jesus og JHVH er, at JHVH åbenbarede sig i mennesket Jesus. Derfor.
Kosmos
tilføjet af

Koblingen? - Jep - spørgsmålet er

Jalmar skriver:
" ... hvordan man bruger [= deffinerer] koblingen, Det er den bette hage der skiller det ene Kristne Trossamfund fra det andet!
Ligesom kosmos har sin formulering har andre en anden formulering, men hver især Tror i på Sandheden!
Citat jalmar slut.
-------------------------------------------------------
Svar:
Nej og atter nej. "Sandheden" er, at der er ikke andre muligheder. Det er ikke min "sandhed", men det er hvad der står i Bibelen.
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - En ting er sikkert JW skoler sine børn

[:|]
... ualmindelig grundigt.
Men hvor godt er du skolet Nemesi ...
NWT/Bibelen må indeholde en større Sandhed end noget andet skrift i verden for en Troende!
Nemesi kun du bevise via Sandhedens skrift/Bibelen, at JW'Organisationen er dannet på Guds befaling?
jalmar

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

2. Korinter 11,14
Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. v15 Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste.
Mattæus 12,36
Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. v37 På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes
Nemesi
tilføjet af

Koblingen? - Jep - spørgsmålet er

Jalmar skriver:
" ... hvordan man bruger [= deffinerer] koblingen, Det er den bette hage der skiller det ene Kristne Trossamfund fra det andet!
Ligesom kosmos har sin formulering har andre en anden formulering, men hver især Tror i på Sandheden!
Citat jalmar slut.
-------------------------------------------------------
Svar:
Nej og atter nej. "Sandheden" er, at der er ikke andre muligheder. Det er ikke min "sandhed", men det er hvad der står i Bibelen.
Kosmos

-------------------------------------------------------
[(:]
Den ene siger tre væsener.
Den anden siger tre personer.
Den tredie siger tre Hypostaser.
Den Fjerde siger tre Naturer
Den femte siger Gud kan være flere og dog kun én
Den sjette ser Helligånden + Kristus Jesus 2 substanser 1 person og uforenelige!
Den syvende ser Helligånden + Kristus Jesus 2 Naturer = 3 Personer -
Faderen som gav ordrer, Ordet som skabte, og Ånden som animerede profeterne.
Der findes en "Logos-sarx-kristologi" Mennesket Kristus er foreningen af det guddommelige logos og det menneskelige legeme i en hybrid. Anerkender homoousios med én guddommelig essens i tre hypostaser. (forklaringen ved du sikkert bedre end mig).
Nogle siger at Jesus er underlagt faderen og født af ham, har altså en start!
Andre siger at Jesus og Faderen er lige og udgået fra evigheden - etc. ... etc. ... etc..
Og sådan kan jeg blive ved i evigheder -
Men - uanset hvad jeg skriver er kosmos udgave den eneste mulige- for kosmos!
jalmar
tilføjet af

spørgsmålet er

Nu er det ikke jalmar der bestemmer hvem eller hvad Gud er. Det er så heller ikke Kosmos, men det må være Bibelen selv.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har henvist til dette Ord: 5. Mosebog kap. 6 vers 4
Hør Israel, HERREN vor Gud er een.
som jeg har skrevet i begyndelsen af denne debat, gentager Jesus disse ord.
Så jeg er sådan set ligeglad med hvad jalmar skriver, men han kan til gengæld ikke være ligeglad med hvad jeg skriver for jeg skriver det der står i Bibelen.
Så enkelt er det.
Gud er een. Det kan man så tro eller lade være med, men jødernes Gud forandre sig ikke blot fordi jalmar ikke kan finde ud af det eller hvem der nu ikke kan læse hvad der står direkte i (det var) 5.Mosebog kap. 6 vers 4. Hør Israel, HERREN vor Gud er een.
Kosmos.
Kosmos
tilføjet af

spørgsmålet er

Nu er det ikke jalmar der bestemmer hvem eller hvad Gud er. Det er så heller ikke Kosmos, men det må være Bibelen selv.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har henvist til dette Ord: 5. Mosebog kap. 6 vers 4
Hør Israel, HERREN vor Gud er een.
som jeg har skrevet i begyndelsen af denne debat, gentager Jesus disse ord.
Så jeg er sådan set ligeglad med hvad jalmar skriver, men han kan til gengæld ikke være ligeglad med hvad jeg skriver for jeg skriver det der står i Bibelen.
Så enkelt er det.
Gud er een. Det kan man så tro eller lade være med, men jødernes Gud forandre sig ikke blot fordi jalmar ikke kan finde ud af det eller hvem der nu ikke kan læse hvad der står direkte i (det var) 5.Mosebog kap. 6 vers 4. Hør Israel, HERREN vor Gud er een.
Kosmos.
Kosmos


Jo faktisk er jeg bedøvende ligeglad med hvad du skriver, Der er to muligheder du får ret og jeg får fred -
Eller der kunne måske være en anden måde at anskueligøre Treenigheden på. Hvis du tror det er mig der har opfundet indholdet af mit indlæg, giver du mig væsentlig mere kredit end min intelligens rækker, det er nemlig mere eller mindre kopieret fra diverse Kirkefædres meninger om Treenigheden. - Hvilket vel også kan gives noget af skylden for den hulens masse "grene der findes på det Kristne Træ"!
Men decimeret af mig det vedkender jeg!
jalmar
tilføjet af

der er mange meninger.

Jo faktisk er jeg bedøvende ligeglad med hvad du skriver, Der er to muligheder du får ret og jeg får fred -
Eller der kunne måske være en anden måde at anskueligøre Treenigheden på.
Hvis du tror det er mig der har opfundet indholdet af mit indlæg, giver du mig væsentlig mere kredit end min intelligens rækker, det er nemlig mere eller mindre kopieret fra diverse Kirkefædres meninger om Treenigheden. –
Hvilket vel også kan gives noget af skylden for den hulens masse "grene der findes på det Kristne Træ"!
Men decimeret af mig det vedkender jeg!
Citat jalmar slut.
------------------------------------------------
Svar:
Jo, jeg er godt klar over at du ”er bedøvende ligeglad med hvad jeg skriver”. Det er derfor du ikke lære noget.
Nå, men du (som jeg har sagt før) du er god til at finde ud af ”hvad de andre tænker og skriver og mener”.
Det er så ikke det øvelsen går ud på. Lige så lidt som den der med, at ”det siger enhver om deres Gud og religion”.
Øvelsen går så heller ikke ud på om ”hvad de andre siger og mener om deres Gud og religion”. Øvelsen går ud på, at finde ud af hvem er Israels Gud, som står omtalt i Bibelen. Men som du selv siger: Du er ”bedøvende ligeglad med hvad jeg siger ” (jeg siger det der står i Bibelen, Hør Israel HERREN vor Gud er én) og derfor finder du så heller ikke ud af hvem Israels Gud er.
Det står skrevet igennem 3.000 år, men skide være med det. Det er mere interessant hvad ”kirkefædrene” sagde for 500 år siden. De fandt nemlig ud af hvem Israels Gud er, ikke? Det er så noget du mener, men det er der ingen belæg for.
Så vil du gerne ha` at det angivelig skal være definitionen på 3enigheden, men du kan ikke fatte hverken hvem Israels Gud er og du kan derfor heller ikke finde ud af det der med 3enigheden.
Du tror da ikke, at Israels Gud bliver en anden, eller at jøderne har misforstået deres Gud, vel? Tror du, Bibelen modsiger sig selv?
Du kan slappe helt af og overgive dig til 5.Mosebog kap. 6 vers 4. Der står hvem Israels Gud er.
Noget helt andet er så Jesus, i hvem Gud JHVH åbenbarede sig i sin Ånd. Du mener måske, at ånd og kød er ét fedt? Det er det ikke.
Men når du ”er bedøvende ligeglad med hvad jeg siger”, hvad bruger du så megen tid på at vise hvad Kirkefædrene mener? Tror du de kan tilsidesætte jødernes Bibel og jødernes Gud? Det kan de ikke.
De forsøger at finde den kobling der kan retfærdiggøre, at benævne Gud ved navnet Jesus og retfærdiggøre, at den Kristne lære handler om, at Gud ”tog bolig i mennesket Jesus”, hele Guddomsfylden – hvad der så end ligger i det.
Gud har derved åbenbaret sig; det er det hele. Der er ikke mere eller mindre. Du er på vildspor.
Kosmos
tilføjet af

lige een ting til.

Her på debatten er I blevet belært af en ekspert again, der docere tanken, at Gud er et menneske i kød og blod i himmelen (hvor det så end måtte være).
Det er den der med "kødets opstandelse". Jeg har nævnt det for Manjana, men i dag vedkender hun sig ikke det.
Så jeg er ikke helt sikke på, hvad I egentlig vil. Som du selv er inde på, så kalder du det "mange grene", men det er det ikke. Det er kun folks meninger.
Sikke en gang vrøvl.
Kosmos
tilføjet af

Bibelquiz - Hvem er Alfa og Omega?

[quote="multani" post=2392199]det glæder mig Nick, jeg giver lige folk lidt tid i morgen til at komme med et bud.
Fortsættelse følger.
mvh multani[/quote]
Hej Multani.
Nu har vi det på plads, men efter lidt søgning kan dette være lidt åbent til discussion. Læser man de første kendte skrifter såsom Codex Ephraemi Rescriptus, Sinatic verses, og Alexsandrine, så var begrebret ikke kendt, eller omtalt.
Nu ved du godt at jeg er en amateur mht religion, så derfor mit sprøgsmål til dig, ,, Er gud og Jesus et senere opfindelse, eller fandt man senere ud af at der var en Gud og Jesus, eller er der ingen sammenhæng meller de første og senere skrifter.
Hvad er dit bud.
Nick

Hey Nick, jeg havde skrevet et langt svar til dig, men et eller andet gik galt og nu får du lige den forkortede version.
Gud og Jesus har ikke altid været så synlig i sin sammenhæng, at Jesus først for alvor kom på banen i NT.
Gud siger dog i GT, i 1. mosebog 1, v 26:
Lad OS skabe mennesket i VORT billede.
Jesus havde jo menneskeskikkelse, og Gud vidste meget kort fortalt præcist hvordan Jesus så ud, og hvordan menneskene skulle se ud.
Siden NT, kan vi jo meget nemmere sig sammenhængen mellem Gud og Jesus, den har altid været der, men dengang på Bibelens tid, var det måske ikke så nemt at se.
mvh multani
tilføjet af

DET er da: Koblingen?

Citat :
Kommentar:
Ja, det må man vel sige. Koblingen mellem Jesus og JHVH er, at JHVH åbenbarede sig i mennesket Jesus. Derfor.
Kosmos
Citat slut
Hej Kosmos
Hele Guddommen tog bolig i Menneskesønnen.
Jeg fandt lidt her om Guds åbenbaring :

Facts om begrebet åbenbare i Bibelen

Ordet betyder egentlig afsløre, at fjerne sløret fra. Fordi syndefaldet betød, at Gud blev skjult for mennesket, kan vi kun møde Gud, når han selv viser sig for os. Gennem skaberværket kan vi opfatte, at Gud er til, men ikke hvordan Gud er.
Hans væsen kan kun kendes, for så vidt som han selv giver det til kende for os.
I GT møder vi flere former for åbenbaring:
1: Drømme, stemmer eller visioner (patriarkerne, Moses og profeterne).
2: Engle*, der viser sig for mennesker (Abraham og Sara, indbyggerne i Sodoma).
3: Begivenheder i Israels historie, der forstås som Guds indgriben (udfrielsen* af Egypten, indgangen i det forjættede land).
For israelitterne er åbenbaringerne tegn på, at Gud har udvalgt* dem og oprettet sin pagt* med dem. Som led i pagten er Israel forpligtet på at følge Guds vilje, som den kommer til udtryk i Moseloven.
I NT er det ikke længere loven*, men Kristus, der er Guds åbenbaring.
I mennesket Jesus er den skjulte Gud selv til stede og viser sin magt, kærlighed, retfærdighed* og herlighed*.
Evangelierne og NT’s breve handler egentlig kun om dette ene: at Gud har åbenbaret sig i Jesus Kristus.
I forhold til ham er al tidligere åbenbaring kun foreløbig, og loven er kun en skygge af den endelige åbenbaring.
Med Jesu jordiske fremtræden er Guds inderste væsen afsløret, nemlig hans kærlighed til mennesket og hans vilje med det.

Skønt Gud allerede har åbenbaret sig fuldt og helt i Jesus Kristus, mangler hans rige endnu at blive fuldt synligt.
Det er en del af den kristne forventning, at dette skal ske ved Kristi genkomst*. Her skal alt det, der hidtil har været skjult, blive “åbenbart” - synligt - for alle mennesker.
**************
Min kommentar :
Når Jesus kommer igen ved bortrykkelsen er det usynligt - men efter tusindårsriget kommer Jesus synligt, og skal dømme både levende og døde, så der vil alle få Jesus at se.
**************
I Paulus’ breve kan man se, at åbenbaringer har været en almindelig foreteelse ved de ældste menigheders gudstjeneste*.
Deres funktion var at opbygge menigheden i troen. For Paulus er det altafgørende, at åbenbaringerne ikke er i strid med forkyndelsen* af Jesus Kristus, og at de har en underordnet plads i forhold til denne. Sand åbenbaring stemmer altid overens med Jesu liv og lære.
Derfor må enhver åbenbaring, der strider mod Jesu liv og forkyndelse, bedømmes som falsk.

Åbenbaring gennem naturen: Sl 19,2. ApG 14,17. Rom 1,19
Åbenbaring som afsløring af det skjulte: Dan 2,18f; Matt 10,26; Rom 16,25
Åbenbaring gennem drømme: 1 Mos 15,12. Matt 2,12; visioner: Es 6,1; ApG 10,10; Stemmer: 2 Mos 3,4; ApG 9,4; engle: 1 Mos 18,2; Luk 1,11; 2,9; Gal 1,8
Åbenbaring gennem loven: 2 Mos 20; Joh 5,39. Rom 7,12; Hebr 8,5
Åbenbaring i Kristus: Matt 11,27; Joh 17,6; 2 Tim 1,10; Hebr 1,2; 1 Joh 1,2
Åbenbaring ved Kristi genkomst: Luk 17,30; Rom 8,18f; 1 Pet 4,13
Åbenbaring under gudstjenesten: 1 Kor 12,7; 14,6.26

http://www.detmedgud.dk/index.php?pageid=9&menu=4&do=show_activity&activity=2846
Jesus fik et himmelsk legeme og sidder ved Gud Faders højre hånd hvorfra han skal dømme levende og døde.
1.Kor.B.15
Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, v4 at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne,
v12 Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? v13 Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; v14 men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom..
v20 Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. v21 Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
v40 Der findes både himmelske legemer og jordiske legemer; men de himmelske har én slags glans, de jordiske en anden. v41 Solen og månen og stjernerne har hver sin glans, og stjerne adskiller sig fra stjerne i glans.
*******
Jesus fik som den første et himmelsk legeme - men som der står (efter tusindårsriget) kommer Jesus :
Zak.B.14
Da kommer Herren min Gud
og alle de hellige med ham.

v9 Da skal Herren være konge
over hele jorden;
på den dag
skal Herren være én
og hans navn være ét.
Der vil ikke længere være brug for Guds 3 funktioner - det er fuldbragt.
tilføjet af

lige een ting til.

Vær venlig at vise mig, hvor jeg har skrevet dette:
Det er den der med "kødets opstandelse". Jeg har nævnt det for Manjana, men i dag vedkender hun sig ikke det.
Jeg mener aldrig at jeg har skrevet at Jesus er kød og blod i himlen, da jeg ikke tror det. Men nu mener jeg virkelig at du må bevise det eller stoppe med dine påstande. Måske har jeg haft nogen tanker i den forbindelse, der ikke lige harmonerer med din påstand. Måske mener du bare sådan fordi jeg meget ofte har været enig med again. Som jeg iøvrigt ellers finder, er en meget seriøs debattør som jeg har meget respekt for. Om du mener det samme eller ej er for den sags skyld ligegyldig i denne sammenhæng.
Og nu hvor jeg er ved det. Er dette ikke en debat side? I så fald mener jeg, at vi alle har lov at tænke, tro og mene det vi vil. Gå dog efter hinandens meninger og respekter dem istedet for at gå efter manden.
Jeg er godt nok målløs over det jeg nogengange læser herinde. Vi er voksne mennesker altså. Kan da godt forstå, at verden ser sådan ud når man glemmer at se bagom mennesket.
Dette er IKKE et oplæg til, jamen han sagde sådan eller hun pointerede at jeg. Dette er blot en reminder til, at vi er alle dem VI NU ENGANG er. Og det kan ikke og skal ikke være anderledes.
Jeg finder, at det er super dejligt at vi kan støtte og hjælpe hinanden. Men husk alle, at vi er alle uniqe, og vi har alle uanset hvad, krav på og ret til, at tro og mene og tænke det vi vil.
Men alt for ofte, læser jeg, at ganske ellers interessante tråde ender ud i kiv og strid. Det er sørgeligt især fordi det ødelægger og bortleder opmærksomheden fra et ellers meget interessant og spændende emne. Og så opgiver jeg at følge med i og kommentere i tråden.
Nå, men det var ellers ikke noget jeg havde forestillet mig skulle ud nu. Det ene ord tog bare det andet. Men det skrevne i starten af min tråd kosmos, glem ikke det. Ser meget frem til dit beviselige svar. Håber jeg kan huske, hvorfor jeg evt. har skrevet som du postulerer. For det er bestemt ikke min overbevisning. At again muligvis har den overbevisning er hans sag og fred være med det. Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor du altid er på nakken af ham. Ja han mener måske dette og hint, der er i modstrid med det du mener. Og hvad så? Det gør mange mennesker på jorden også. Incl. mig.
Men det er vores ret og det er din ret. Så lad dog være med, hele tiden at være efter os. Og underbyg dine postulater ang. vores udsagn. Det ville gøre alting meget lettere.
Det er altså ikke kun din mening, der gør sig gældende. Det er nok derfor, dette hedder debat.
Mvh
Manjana

Her på debatten er I blevet belært af en ekspert again, der docere tanken, at Gud er et menneske i kød og blod i himmelen (hvor det så end måtte være).
Det er den der med "kødets opstandelse". Jeg har nævnt det for Manjana, men i dag vedkender hun sig ikke det.
Så jeg er ikke helt sikke på, hvad I egentlig vil. Som du selv er inde på, så kalder du det "mange grene", men det er det ikke. Det er kun folks meninger.
Sikke en gang vrøvl.
Kosmos
tilføjet af

lige een ting til. og 3 ting til.

Når nogen skriver noget, er det så hemmeligt? Vil det sige, at så må man ikke referere det? Altså, dersom et menneske skriver ét eller andet, hvad så?
Er det noget man må tale om? Hvis man nu (hvis jeg nu) taler om det, er det så synd for personen?
Lad mig give dig et eksempel.
Jeg har skrevet forskellige ting over en periode. Der er så 3 muligheder:
1) nogen læser det og fortæller / skriver om det. Man kan være enig / uenig, det er så en anden sag.
2) nogen læser det ikke. Skriver ikke om det / fortæller ikke om det / ignorerer det.
3) det må de ikke / det må man ikke/ man må ikke referere til det.
------------------------------------------------------------------------
Hvis man nu taler om det / skriver om det /henviser / referere til det, hvad så? Er det godt eller skidt? Må man det?
Hvad mener du? Må man det eller må man det ikke?
Nu skriver du selv:
(jeg citere manjana):
1) ”Vær venlig at vise mig, hvor jeg har skrevet dette:
[Det er den der med "kødets opstandelse". Jeg har nævnt det for Manjana, men i dag vedkender hun sig ikke det.(citat Kosmos)]
”Jeg mener aldrig at jeg har skrevet at Jesus er kød og blod i himlen, da jeg ikke tror det. Men nu mener jeg virkelig at du må bevise det eller stoppe med dine påstande. Måske har jeg haft nogen tanker i den forbindelse, der ikke lige harmonerer med din påstand. Måske mener du bare sådan fordi jeg meget ofte har været enig med again. Som jeg iøvrigt ellers finder, er en meget seriøs debattør som jeg har meget respekt for. Om du mener det samme eller ej er for den sags skyld ligegyldig i denne sammenhæng.
”Og nu hvor jeg er ved det. Er dette ikke en debat side? I så fald mener jeg, at vi alle har lov at tænke, tro og mene det vi vil. Gå dog efter hinandens meninger og respekter dem istedet for at gå efter manden.
Citat manjana slut.
-----------------------------------------------
Svar:
hm, hm, det er der så 2 ting at sige til. Det ene er, at ”Jesus i kød og blod i himmelen – altså Gud i himmelen i kød og blod”? Og, hvem der siger hvad?
Så er der faktisk også den tredje, nemlig den der med again.
Her kommer så min indledning ind i billedet. Må man ikke referere hvad again har skrevet? Er man imod nogen fordi man referere hvad again har sagt og erklære sig uenig? Hvis man er uenig vil det så sige, at man ikke respektere manden?
Jeg har lidt svært ved den form for logik, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Hvis du altså bliver fornærmet over, at jeg ikke er enig med again og at jeg citere hvad again skriver, så er det dit problem og ikke mit.
Jeg oplever, at alle (også i den virkelige verden) referere og citere hvad alle siger og skriver. Så jeg vil mene, at det må du altså til at vende dig til.
-------------------------------------------------------------
Du skriver så:
”Nå, men det var ellers ikke noget jeg havde forestillet mig skulle ud nu. Det ene ord tog bare det andet. Men det skrevne i starten af min tråd kosmos, glem ikke det. Ser meget frem til dit beviselige svar. Håber jeg kan huske, hvorfor jeg evt. har skrevet som du postulerer. For det er bestemt ikke min overbevisning. At again muligvis har den overbevisning er hans sag og fred være med det. Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor du altid er på nakken af ham. Ja han mener måske dette og hint, der er i modstrid med det du mener. Og hvad så? Det gør mange mennesker på jorden også. Incl. mig.
”Men det er vores ret og det er din ret. Så lad dog være med, hele tiden at være efter os. Og underbyg dine postulater ang. vores udsagn. Det ville gøre alting meget lettere.
”Det er altså ikke kun din mening, der gør sig gældende. Det er nok derfor, dette hedder debat.
Citat manjana slut.

Svar:
hm, hm, hm, ” bevise” – ”ikke din overbevisning” – ” again har muligvis den overbevisning, hans sag” – ”på nakken af ham”? ”modstrid (mener ikke det samme) som jeg (Kosmos)” – ”det gør du heller ikke (mener det samme som jeg)” – ”det hedder debat”.
Så er det jeg spørger i indledningen: må du gerne citere og referere hvad jeg skriver, men det må jeg ikke? så når du modsiger (mener ikke det samme som jeg) så er du ikke ”på nakken af mig”, men når jeg modsiger det again skriver, så er jeg altid ”på nakken af ham”? Mærkelig form for logik.
Nå, men med hensyn til den der med om du mener, at Gud er kød og blod /altså om Jesus er kød og blod i himmelen, kan jeg ikke henvise til de gamle indlæg, da Sol ikke rummer den mulighed.
Men jeg kan fortælle der sammenhængen.
Dengang jeg diskuterede 3enigheden med again, fik jeg den forklaring at Jesus – ”kødets opstandelse” i himmelen.
again påstår, at når Bibelen siger, at ”kødets opstandelse” og henviser til de kristne dogme, så er Jesus altså i kød og blod i himmelen.
Det erklærede du dig enig i.
Jeg mener, at det kan again da godt tro på og det kan du da godt erklære dig enig i, men så bliver det da ikke dårligere af, at jeg henviser til det og cirere jer for at tro sådan.
Jeg er nærmest ligeglad set ud fra det synspunkt som du selv er inde på, at folk kan da tro hvad de vil.
Jeg er så ikke ligeglad når det kommer til at dreje sig om, om det er sandt. Det er ikke sandt iflg. den Bibelske lære (som jo altså er den Kristne tro) og så er det altså forkert.
Det er ikke sandheden. Sandheden er, at Jesus ikke er i himmelen i kød og blod. OK?
Det er muligt du ikke tror det, men jeg har vel lov at citere dig for at sige det, mene det og åbenbart tro det.
[img]http://ichurch.urc.org.uk/wp-content/uploads/2009/09/Pentecost_by_purple_whirlpool.jpg[/img]

Kosmos
tilføjet af

DET er da: Koblingen? 1 - 2 - 3?

Hej Lyjse, du skriver:
"Jesus fik som den første et himmelsk legeme - men som der står (efter tusindårsriget) kommer Jesus :"Citat sllut.
Svar:
Ok, så du mener altså, at Gud er Gud nr. 1 og Jesus er nr. 2 så vi har Gud 1 og Gud Jesus?
Kosmos
[img]http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-sXCvo6SEMwq31JC2c3GZ2KuCBjpTMlcxaolXNslhKF6lexkboQ[/img]
tilføjet af

DET er da: Koblingen? 1 - 2 - 3?

tilføjet af

DET er da: Koblingen? 1 - 2 - 3?

tilføjet af

DET er da: Koblingen? 1 - 2 - 3?

tilføjet af

DET er da: Koblingen? 1 - 2 - 3?

Hej Lyjse, du skriver:
"Jesus fik som den første et himmelsk legeme - men som der står (efter tusindårsriget) kommer Jesus :"Citat sllut.
Svar:
Ok, så du mener altså, at Gud er Gud nr. 1 og Jesus er nr. 2 så vi har Gud 1 og Gud Jesus?
Kosmos
[img]http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-sXCvo6SEMwq31JC2c3GZ2KuCBjpTMlcxaolXNslhKF6lexkboQ[/img]


Hej Kosmos
Vi har haft den debat før, vi er enige indtil Jesus himmelfart.
Du mener - så vidt jeg har forstået... at Menneskesønnen forsvandt ud i den blå luft - helt bogstaveligt ?
Eller hvor tror du Menneskesønnen er nu ?
Há en god dag - jeg kommer først til computeren igen til aften 🙂
tilføjet af

Koblingen? 1 - 2 - 3? + 4?

Hej Lyjse,
Ok vi snakkes ved i aften. Indtil da; dersom Jesus er ”din Gud”, ???
”Jesus er min Gud (citat Lyjse)

"Jesus fik som den første et himmelsk legeme – (citat Lyjse)

Ok, så du mener altså, at Gud er - Gud nr. 1 og Jesus er nr. 2 - så vi har Gud 1 og Gud Jesus? (og Gud Helligånd)
Kosmos
tilføjet af

lige een ting til. og 3 ting til.

Selvfølgelig må man referere og henvise til, hvad andre har skrevet. Jeg mener bare, at når du refererer mig for, at have en mening eller tro på noget som jeg ikke har, burde du kunne dokumentere det. Jeg husker ikke, at jeg har været enig i, at Jesus eller Gud er kød og blod i himlen. Det ville du også kunne huske, hvis du har læst mine beskrivelser af, hvordan jeg tror Gud er. Og det mener jeg du har. Men det er længe siden.
At jeg har været enig med again behøver ikke nødvendigvis, at forståes som, at jeg har været enig i, at Jesus eller Gud er kød og blod i himlen. Det kunne være andre tanker fra samme indlæg, jeg har været enig i. Det kunne være rart at se de indlæg.
Jeg mener heller ikke, at man er på nakken af nogen grundet uenighed. Men jeg husker bare, at du ofte var over again. Også for nogen meninger han ikke har/havde. Du fik noget andet ud af det han skrev, end det han rent faktisk mente i sine indlæg.
Men lad det hvile, det er gammelt og skal glemmes. Egentlig var det en reminder der bare kom ud af sidebenene til os alle. Ikke kun dig. At vi burde skrive udfra det, debatten går ud på og ikke være efter hinanden. Mere ligger der ikke i det.
Lad dette ligge, det fører intet med sig at fortsætte denne debat. Men jeg har aldrig ment og mener stadig ikke at Jesus eller Gud er kød og blod i himmelen.
Mvh
Manjana

Når nogen skriver noget, er det så hemmeligt? Vil det sige, at så må man ikke referere det? Altså, dersom et menneske skriver ét eller andet, hvad så?
Er det noget man må tale om? Hvis man nu (hvis jeg nu) taler om det, er det så synd for personen?
Lad mig give dig et eksempel.
Jeg har skrevet forskellige ting over en periode. Der er så 3 muligheder:
1) nogen læser det og fortæller / skriver om det. Man kan være enig / uenig, det er så en anden sag.
2) nogen læser det ikke. Skriver ikke om det / fortæller ikke om det / ignorerer det.
3) det må de ikke / det må man ikke/ man må ikke referere til det.
------------------------------------------------------------------------
Hvis man nu taler om det / skriver om det /henviser / referere til det, hvad så? Er det godt eller skidt? Må man det?
Hvad mener du? Må man det eller må man det ikke?
Nu skriver du selv:
(jeg citere manjana):
1) ”Vær venlig at vise mig, hvor jeg har skrevet dette:
[Det er den der med "kødets opstandelse". Jeg har nævnt det for Manjana, men i dag vedkender hun sig ikke det.(citat Kosmos)]
”Jeg mener aldrig at jeg har skrevet at Jesus er kød og blod i himlen, da jeg ikke tror det. Men nu mener jeg virkelig at du må bevise det eller stoppe med dine påstande. Måske har jeg haft nogen tanker i den forbindelse, der ikke lige harmonerer med din påstand. Måske mener du bare sådan fordi jeg meget ofte har været enig med again. Som jeg iøvrigt ellers finder, er en meget seriøs debattør som jeg har meget respekt for. Om du mener det samme eller ej er for den sags skyld ligegyldig i denne sammenhæng.
”Og nu hvor jeg er ved det. Er dette ikke en debat side? I så fald mener jeg, at vi alle har lov at tænke, tro og mene det vi vil. Gå dog efter hinandens meninger og respekter dem istedet for at gå efter manden.
Citat manjana slut.
-----------------------------------------------
Svar:
hm, hm, det er der så 2 ting at sige til. Det ene er, at ”Jesus i kød og blod i himmelen – altså Gud i himmelen i kød og blod”? Og, hvem der siger hvad?
Så er der faktisk også den tredje, nemlig den der med again.
Her kommer så min indledning ind i billedet. Må man ikke referere hvad again har skrevet? Er man imod nogen fordi man referere hvad again har sagt og erklære sig uenig? Hvis man er uenig vil det så sige, at man ikke respektere manden?
Jeg har lidt svært ved den form for logik, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Hvis du altså bliver fornærmet over, at jeg ikke er enig med again og at jeg citere hvad again skriver, så er det dit problem og ikke mit.
Jeg oplever, at alle (også i den virkelige verden) referere og citere hvad alle siger og skriver. Så jeg vil mene, at det må du altså til at vende dig til.
-------------------------------------------------------------
Du skriver så:
”Nå, men det var ellers ikke noget jeg havde forestillet mig skulle ud nu. Det ene ord tog bare det andet. Men det skrevne i starten af min tråd kosmos, glem ikke det. Ser meget frem til dit beviselige svar. Håber jeg kan huske, hvorfor jeg evt. har skrevet som du postulerer. For det er bestemt ikke min overbevisning. At again muligvis har den overbevisning er hans sag og fred være med det. Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor du altid er på nakken af ham. Ja han mener måske dette og hint, der er i modstrid med det du mener. Og hvad så? Det gør mange mennesker på jorden også. Incl. mig.
”Men det er vores ret og det er din ret. Så lad dog være med, hele tiden at være efter os. Og underbyg dine postulater ang. vores udsagn. Det ville gøre alting meget lettere.
”Det er altså ikke kun din mening, der gør sig gældende. Det er nok derfor, dette hedder debat.
Citat manjana slut.

Svar:
hm, hm, hm, ” bevise” – ”ikke din overbevisning” – ” again har muligvis den overbevisning, hans sag” – ”på nakken af ham”? ”modstrid (mener ikke det samme) som jeg (Kosmos)” – ”det gør du heller ikke (mener det samme som jeg)” – ”det hedder debat”.
Så er det jeg spørger i indledningen: må du gerne citere og referere hvad jeg skriver, men det må jeg ikke? så når du modsiger (mener ikke det samme som jeg) så er du ikke ”på nakken af mig”, men når jeg modsiger det again skriver, så er jeg altid ”på nakken af ham”? Mærkelig form for logik.
Nå, men med hensyn til den der med om du mener, at Gud er kød og blod /altså om Jesus er kød og blod i himmelen, kan jeg ikke henvise til de gamle indlæg, da Sol ikke rummer den mulighed.
Men jeg kan fortælle der sammenhængen.
Dengang jeg diskuterede 3enigheden med again, fik jeg den forklaring at Jesus – ”kødets opstandelse” i himmelen.
again påstår, at når Bibelen siger, at ”kødets opstandelse” og henviser til de kristne dogme, så er Jesus altså i kød og blod i himmelen.
Det erklærede du dig enig i.
Jeg mener, at det kan again da godt tro på og det kan du da godt erklære dig enig i, men så bliver det da ikke dårligere af, at jeg henviser til det og cirere jer for at tro sådan.
Jeg er nærmest ligeglad set ud fra det synspunkt som du selv er inde på, at folk kan da tro hvad de vil.
Jeg er så ikke ligeglad når det kommer til at dreje sig om, om det er sandt. Det er ikke sandt iflg. den Bibelske lære (som jo altså er den Kristne tro) og så er det altså forkert.
Det er ikke sandheden. Sandheden er, at Jesus ikke er i himmelen i kød og blod. OK?
Det er muligt du ikke tror det, men jeg har vel lov at citere dig for at sige det, mene det og åbenbart tro det.
[img]http://ichurch.urc.org.uk/wp-content/uploads/2009/09/Pentecost_by_purple_whirlpool.jpg[/img]

Kosmos
tilføjet af

Kosmos Tror du virkelig du kan styre hvad andre

Så enkelt er det.
Alt andet er satans lære,
Skulle I kunne vise hvor biblen skriver Gud er tre.

2Mosebog 6,2
Gud talte til Moses og sagde til ham: »Jeg er Herren! v3 Jeg viste mig for Abraham, for Isak og for Jakob som Gud den Almægtige, men under mit navn Jahve gav jeg mig ikke til kende for dem. v4 Jeg oprettede også min pagt med dem om at give dem Kana'an, det land hvor de boede som fremmede.
Ezekiel 20,5
Dette siger Gud Herren: Dengang jeg udvalgte Israel, løftede jeg hånden og aflagde ed til Jakobs hus; jeg gav mig til kende for dem i Egypten, løftede hånden og svor: Jeg er Herren (jahve) jeres Gud. v6 Dengang løftede jeg hånden og svor, at jeg ville føre dem ud af Egypten til et land, jeg havde udsøgt til dem, et land der flyder med mælk og honning, det herligste af alle lande.
5. Mosebog 32,29
Indse dog, at det er mig, kun mig,
der er ingen Gud ved siden af mig;

Markus 12.29
En af de skriftkloge, som havde hørt dem diskutere og lagt mærke til, at Jesus svarede dem rigtigt, kom hen og spurgte ham: »Hvilket er det første af alle bud?« v29 Jesus svarede: »Det første bud er: ›Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én, v30 og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og af hele din styrke.‹ v31 Dernæst kommer: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ Intet andet bud er større end disse.« v32 Så sagde den skriftkloge til ham: »Det er rigtigt, Mester. Det er sandt, som du sagde, at Gud er én, og at der ikke er nogen anden end ham, v33 og at det at elske ham af hele sit hjerte og af hele sin forstand og af hele sin styrke og det at elske sin næste som sig selv er mere værd end alle brændofre og slagtofre.« v34 Da Jesus hørte, at han svarede klogt, sagde han til ham: »Du er ikke langt fra Guds rige.« Derefter turde ingen længere spørge ham om noget.

Nemesi
For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger. v13 Ingen skabning kan være usynlig for ham, alt ligger blottet og åbent for hans øjne, og ham står vi til regnskab for.
tilføjet af

uvederhæftig.

Hej Nemesi,
Nu ved jeg godt (det kan jeg se), at du bare skriver ”ud i luften”. Vis mig lige hvor jeg skriver, at Gud er tre? Hvis du ikke kan det er det jo faktisk både uvederhæftigt, men også manipulation dit svar her:
”Kosmos Tror du virkelig du kan styre hvad andre 1 time 10 minutter siden
”Så enkelt er det. Alt andet er satans lære,
”Skulle I kunne vise hvor biblen skriver Gud er tre.
Citat af Nemesi slut. (manipulation)
-----------------------------------------------------------------
Jeg glæder mig til at se det altså hvor jeg skriver, at Gud er tre.
Kosmos
tilføjet af

og 3 ting til.

Jeg er glad i dag.
Jeg mener, at det jeg har skrevet altså ikke har været helst spildt, og at jeg fra at blive sat i følgende kategorier:
1) ”Er dette ikke en debat side? I så fald mener jeg, at vi alle har lov at tænke, tro og mene det vi vil. Gå dog efter hinandens meninger og respekter dem istedet for at gå efter manden.
2) ”vi har alle uanset hvad, krav på og ret til, at tro og mene og tænke det vi vil.
3) ”At again muligvis har den overbevisning er hans sag og fred være med det. Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor du altid er på nakken af ham. Ja han mener måske dette og hint, der er i modstrid med det du mener. Og hvad så? Det gør mange mennesker på jorden også. Incl. mig.
4) ”Men det er vores ret og det er din ret. Så lad dog være med, hele tiden at være efter os. Og underbyg dine postulater ang. vores udsagn. Det ville gøre alting meget lettere.
5) ”Det er altså ikke kun din mening, der gør sig gældende. Det er nok derfor, dette hedder debat.
Citat manjana slut.
altså, jeg er blevet ”opgraderet” fra at være ”sat i ovennævnte kategorier” til,
at ……….
1) ”Selvfølgelig må man referere og henvise til, hvad andre har skrevet. (hvilket velbetyder, at det kan jeg så også)
2) ” Jeg mener heller ikke, at man er på nakken af nogen grundet uenighed. (så jeg går altså også fri her)
3) ” At vi burde skrive udfra det, debatten går ud på og ikke være efter hinanden.
så, alt i alt, jeg har det bedre nu.
------------------------------------------
Det vil med andre ord sige, at vi kan fastslå, at 3enigheden ikke indeholder et menneske i kød og blod i himmelen der hedder Jesus og altså Gud.
Vi kan også fastslå, at Gud derfor ikke er 3 forskellige ”personer”, men kun én og der er ingen kobling til et menneske i kød og blod i himmelen vi kalder Gud Søn.
Gud er Gud og Gud er kun Ånd.
Så jeg kan blot undre mig over det skal tage mange år og mange indlæg for at få folk til at forstå det, som du (Manjana) altså nu bekender.
Kosmos
[img]http://heavenawaits.files.wordpress.com/2008/05/arch_of_covenant_glory_of_god1.jpg?w=497&h=372 [/img]
tilføjet af

Koblingen? 1 - 2 - 3? + 4?

Hej Lyjse,
Ok vi snakkes ved i aften. Indtil da; dersom Jesus er ”din Gud”, ???
”Jesus er min Gud (citat Lyjse)

"Jesus fik som den første et himmelsk legeme – (citat Lyjse)

Ok, så du mener altså, at Gud er - Gud nr. 1 og Jesus er nr. 2 - så vi har Gud 1 og Gud Jesus? (og Gud Helligånd)
Kosmos


Hej Kosmos
Gud er Ånden = Helligånden = Ordet -
Gud valgte at komme i kød til jorden - han tog en tjeners skikkelse..
Ånden = Helligånden befrugtede Maria, og Jesus kom til verden.
Jesus er derfor både sand Gud - og sand Menneskesøn.
Vi ser Gud i Jesus - har vi set Jesus har vi set Faderen - Gud er stadigvæk Ånd - men han åbenbarer sig i Jesus - han og Faderen er ét - Guddommen bor i Jesus Kristus.
Vi kommer ikke til Gud uden gennem Jesus, for Gud er i Jesus, det er den måde vi lærer / lærte Gud at kende personligt - vi lærte Gud at kende personligt, fordi Jesus åbenbarede Gud for os her på jorden.
Der står i Bibelen at Jesus nu sidder ved Gud Faders højre hånd, men det billede du lagde ind, viser Gud som en gammel bedstefar med Jesus ved sin side - det er ikke min opfattelse af Gud, for vi kan kun se Gud gennem Jesus Kristus - Gud er stadigvæk Ånd og hans Ånd er i Jesus Kristus.
Jeg citerede : Da kommer Herren min Gud og alle englede .. da skal de være ét ( det er de også nu, men til den tid, vil Gud = Jesus bo iblandt os, og han vil tørre hver tåre af vores øjne, og døden skal ikke være mere ... Gud som Ånd, kan jo ikke gå og tørre vores tåre ... til den tid, vil Gud ikke have behov for 3 funktioner, for da er Satan kastet i ildsøen og alt vil være godt.
*******
Hvor tror du selv Jesus er nu ?
🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.