9tilføjet af

300.000 til en studerende?

Hvordan vurderer i vilkårene ude i den finansielle boksering er pt med hensyn til at låne penge?
Jeg er studerende og jeg har 3 år tilbage. Jeg kan ikke blive boende i den lejelejlighed jeg bor i nu, da de skal laves om til lejeboliger (og jeg har ikke råd til at købe den.)
Jeg har regnet lidt på det og kan se, at lejelejlighed ikke kan betale sig i længden. Huslejepriserne er steget siden jeg flyttede ind i den jeg boede i og jeg føler det er at smide penge ud af vinduet. Det virker mere fornuftigt at investere i noget.
Nu er jeg i den heldige situation, at jeg ret godt kan lide nordvest kvarteret i Kbh og der er ret mange billige men gode andelsboliger i det område.
Næste skridt er så at låne hos banken til en af slagsen. Jeg har altid været kunde i Danske Bank og vil nu låne 300000 hos dem til en billig og god andelsbolig jeg har set i NV.
Den månedlige ydelse er meget lav og det hele inklusiv lån kan dækkes med en SU. Desuden overvejer jeg at leje det ene værelse ud til en billig penge.
Jeg har en kassekredit på 20.000 og et mindre SUlån. Jeg har en opsparing på 35.000 kr og en vekslende indkomst mellem 2-3000 kr om måneden, men leder efter en fast indkomst (er bare ikke så let i den her tid, men jeg giver ikke op)
Jeg har desuden aldrig overtræk.
Mine forældre har altid været meget stabile kunder i banken og kan sagtens kautionere for mig, uden problem.

Hvordan er situationen helt generelt set nu mht at låne på det grundlag? Altså hvor stejle er bankerne nu? Jeg ved godt i ikke kan svare præcist, men jeg tænker at et overordnet skøn kunne give mig et pejlemærke og måske give mig en ide om, hvad jeg skal tage forbehold for.
På forhånd mange tak for hjælpen🙂
tilføjet af

Det lyder fornuftigt nok

Umiddelbart ville jeg mene at det er et beskedent beløb. Især når alle udgifter kan dækkes med en SU og du vil leje et værelse ud.
Men der skal jo også ses på alle de andre udgifter du har? Det løber hurtigt op jo.
Men som sagt tror jeg ikke det er et problem, sålænge dine forældre vil kautionere.
Jeg kender flere der sidder dyrere i det end du gør og de bor i en lejelejlighed og får ikke en skid ud af det.
Du har i det mindste en investering. Desuden tror jeg nordvest er et godt sted at investere i. For det første vil priserne jo stige igen og da metroen kommer ud til nordvest og byen ligesom er nødt til at udvide sig et nyt sted hen, så tror jeg der er en god chance for på længere sigt, at høste lidt friværdi.
Ikke at det er det du skal gå efter, men det er også en ting man kan have i mente.
tilføjet af

Løsningen er her :

http://home.dk/sag/156-6536?fromSite=Boligsiden&csRef=Boligsiden
Så kan du leje 21 værelser ud istedet for et..?
tilføjet af

Men det er lidt dyrere

end 300.000 kr. ser jeg?!😉
Så nej
tilføjet af

Skal snart i banken og

have lagt budget. SUK
tilføjet af

du mener sikkert at lejligheden skal laves om til

ejerlejlighed.
du skal passe enormt på med andelsboliger, for foreningen kan have en kæmpegæld, som du også kommer til at betale en del af, og desuden kan du ikke score en fortjeneste, hvis du vælger at sælge, da foreningen snupper overskuddet.
du skal vide nøjagtigt hvad der bliver lavet i foreningen fremover, og hvilke midler de har til at betale med, måske optager de lån, som du også hæfter for.
tilføjet af

Har du en lejekontrakt?

Tjek med Lejernes LO - for har du en lejekontrakt kan du ikke bare sættes på gaden fordi et flertal ønsker at omdanne til ejerlejligheder - så kan du fortsætte som lejer...
Undersøg det !
tilføjet af

Ja det var det jeg mente

Troede også det var det jeg skrev😉 Men du troede måske at jeg mente at andelslejligheden jeg har kig på, skal laves om til ejerlejlighed? Det var ikke det jeg mente. Den LEJElejlighed jeg boede i, er blevet lavet om til ejerlejlighed. Men det har ikke noget med mig at gøre mere, da jeg er fraflyttet den.
Ja, jeg ved godt at jeg skal tjekke andelsforeningen for økonomi. Der kommer banken også ind i billedet. De vurderer hvordan foreningens økonomi ser ud og det synes jeg er meget betryggende🙂
Ja, der er mange ting som spiller ind....det kan sgu virke lidt som et lotteri nogle gange.
tilføjet af

Tak for tippet

Jeg er ganske vidst fraflyttet lejligheden, men det er da godt at vide til hvis jeg hører om nogle andre i samme situation. Så tak for tippet🙂
tilføjet af

Afhængig af foreningens økonomi

lyder det som et rimelig beskedent lån på de forudsætninger du stiller.
Jeg kender mange der sidder meget dyrere i det og har overlånt. Du virker realistisk omkring dine forhold.
Og ja, det er svært at finde job i dag. Jeg er studerende og har søgt alt fra spændende stillinger til skodjobs. Og jeg har ikke fået et eneste af dem. Er ikke engang blevet kaldt til samtale. Og det på trods af, at jeg har en god profil. Men man må bare blive ved. Det lykkes jo for alle på et tidspunkt.
Min veninde søgte i 5 måneder før hun fik et arbejde. Så hovedet op...det skal nok lykkes og så ser resten meget lysere ud :-) Det er jo ikke for evigt at du sidder i den her situation🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.