4tilføjet af

1975, Et historisk år for JV eller??

Desværre er der åbenbart sket en teknisk fejl, for jeg kan ikke logge ind under mit nick. Men det er mig, eks-vidne, der bringer dette indlæg:

Enden er nær, siger ftg, i samråd med JW/WTS.
Vi ved jo, at JV iflg. det de mener er Biblens egen udregning sagde, at Harmagedon kom i 1975. Som vi jo alle ved, kom Harmagedon IKKE i 1975. Interessant er det at læse kap. i Raymond Franz' bog Samvittighedskrise, der hedder: En passende tid for Gud at handle.
Indlægget her, må give stof til eftertanke.
Apg: 1:7
Det tilkommer ikke jer at få kundskab om tider eller perioder som Faderen har lagt ind under sin egen myndighed.
Dette skriftsted indleder Raymond Franz sit kap. med. Han starter med at fortælle som vi ved, at JV har flyttet de forskellige årstal fra 1874 til 1914 om nogen af de profetier, der blev fremsat dengang. Man hævdede endog i nogen tid, at 1914 virkelig havde betydet " verdens ende" i den forstand at Gud 'lovmæssigt' havde afsluttet nationernes forpagtning på tingenes ordning af herredømmet her på jorden.
Raymond fortsætter:
Det var først efter Rutherfords død i 1942, at en forandring blev foretaget med henblik på 606 f.Kr. som begyndelsesåret for de 2520 år. Besynderligt nok havde man i tredsindstyve år ikke været klar over eller taget sig noget af den KENDSGERNING, at 2520 år fra 606 f.Kr. faktisk fører op til 1915 e.Kr. og ikke 1914 e.Kr.
Så blev lige så stille begyndelsesåret rykket tilbage til år 607 f.Kr., for at man kunne bibeholde året 1914 e.Kr. som slutåret for de 2520 år. Der var ikke fremkommet noget historisk bevis, som kunne tyde på, at ødelæggelsen af Jerusalem havde fundet sted ét år tidligere end før antaget. Organisationens ønske om at bibeholde 1914, som det bemærkelsesværdige år, de i så mange år havde peget på (hvad de ikke havde gjort med 1915), dikterede dem til at flytte Jerusalems ødelæggese ét år tilbage; en simpel ting at gøre - på papiret.
Nu er jeg ikke den store matematiker, ej heller i forhold til disse udregninger. Men vi har haft en del debatter kørende vedrørende dette. Der er bragt beviser for, at Jerusalem blev ødelagt 20 år før, eller 19 må det være, i 587 f.Kr. Så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
Men Ray siger videre:
Omkring midten af 1940'erne blev det besluttet, at den kronologi, man havde benyttet under Russell og Rutherfords præsidentperioder, var ca. 100 år forkert mht tidsrummet tilbage til Adams skabelse. Og i 1966 sagde Organisationen, at afslutningen på menneskets sekstusindårsrige historie ville indtræffe i 1975 i stedet for i 1874, som tidligere forkyndt.
Dette blev i sommeren 1966 bekendt gjort af Fred Franz i en bog med titlen:
Life Everlasting in Freedom of the Sons of God. På dansk i 1969: Evigt liv i Guds børns frihed.
Her er et udsnit:
Iflg. denne pålidelige kronologi sættes menneskets skabelse til år 4026 f.v.t. og de første seks tusind år efter menneskets skabelse vil iflg. denne kronologi UDLØBE i 1975. Den syvende tusindsårsperiode i menneskets historie vil begynde I efteråret 1975.
Læg her mærke til, at Fred Franz selv udtaler, at den syvende tusindsårsperiode i menneskets historie vil begynde i efteråret 1975. Hvilket er meget interessant. MEGET.
Fred Frandz understreger endda dette ved at skrive: Altså vil vi inden der er gået mange år, i vor egen generations levetid nå hvad Jehova Gud kunne betragte som den syvende dag af menneskets eksistens.
Se hvis ikke Fred Franz her udtaler en profeti, ja så ved jeg ikke hvad man skal kalde det? Endda udgivet i en bog.
Hans udtalelse her, syntes jeg siger det tydeligt:
Hvor ville det passe glimrende om Jehova Gud gjorde denne kommende syvende periode på ét tusind år til en sabbatsperiode med hvile og udfrielse et stort jubelår hvori der skal forkyndes frihed på hele jorden for alle dens borgere. (Her tænker jeg, forkyndelsen stadig i højsædet, mon ikke jordens borgere selv havde bemærket dette, om det var sket)?
Videre:
Det ville være højst velkomment for menneskeheden. Det ville også være højst betimeligt set fra Guds standpunkt, for husk på at menneskeheden stadig har det rige i vente som omtales i den sidste bog i Biblen Jesu Kristi tusindårsrige. Da Jesus var her på jorden for nitten hundrede år siden sagde han profetisk om sig selv: Thi Menneskesønnen er herre over sabbaten. Matt. 12:8. Det ville ikke være tilfældigt men helt i overensstemmelse med Jehova Guds kærlige hensigt at lade det herredømme som Jesus Kristus der er herre over sabbaten skal udøve over jorden, løbe parallelt med det syvende millinium eller årtusind af menneskets eksistens.
Her spørger Raymond Franz så om organisationen siger at milleniet tager sin begyndelse i 1975? Han mener ikke der bliver fremsat nogen direkte, uforbeholden forudsigelse om 1975. Men at skribenten ikke betænker sig på at erklære, at det ville "passe glimrende" og være "højst betimeligt" set fra Guds standpunkt, hvis Gud ville lade millenniet tage sin begyndelse på dette bestemte tidspunkt.
Se dette er jeg uenig i, for hvad påpeger Raymond Franz egentlig også:
Omkring midten af 1940'erne blev det besluttet, at den kronologi, man havde benyttet under Russell og Rutherfords præsidentperioder, var ca. 100 år forkert mht tidsrummet tilbage til Adams skabelse. Og i 1966 sagde Organisationen, at afslutningen på menneskets sekstusindårsrige historie ville indtræffe i 1975 i stedet for i 1874, som tidligere forkyndt.
samt:
Iflg. denne pålidelige kronologi sættes menneskets skabelse til år 4026 f.v.t. og de første seks tusind år efter menneskets skabelse vil iflg. denne kronologi UDLØBE i 1975. Den syvende tusindsårsperiode i menneskets historie vil begynde I efteråret 1975.
Ord som pålidelig og udløbe i 1975 kan da ikke misforståes.
For mig at se, er der her udtalt en profeti.
Vagttårnselskabet har hele tiden indirekte som direkte antydet og skrevet at Harmagedon ville indtræffe i 1975. I et Vågn op fra d. 22 april 1967 står der:
Den KENDSGERNING at vi nærmer os afslutningen på de første 6000 år af menneskehedens historie, er derfor af stor betydning. Løber Guds hviledag parallelt med den tid mennesket har været her på jorden siden dets skabelse? Det ser sådan ud.
Og så igen en længere forklaring på kronologien.
Som vi ofte har set, benytter Vagttårnselskabet sig af eksperters udtalelse. Dette gjorde de også her:
Fra bogen Famine - 1975 (Hungersnød - 1975) skrevet at to levnedsmiddelekperter, blev ofte citeret, især disse erklæringer:
I 1975 vil verden stå overfor en katastrofe af hidtil ukendt omfang. Den største hungersnød i historien vil hærge u-landende. Jeg forudsiger et bestemt år, nemlig 1975, hvor den nye krise vil være over os med hele sin frygtindgydende vægt. I 1975 vil indre uroligheder, anarki, militærdiktatur, voldsom inflation, transportsammenbrud og kaos høre til dagens orden i mange af de sultne nationer.
Fred Franz skrev fortsat i bogen: Evig liv i Guds børns frihed, der fokuserede på 1975:
Indenfor de senere år har alvorlige bibelforskere på ny gennemgået Biblens kronologi. Iflg deres beregninger vil det sjette årtusind efter menneskets skabelse udløbe midt i halvfjerdserne. Det syvende årtusind efter at Jehova Gud skabte mennesket vil således begynde før der er gået mindre end 10 år.
Skal Herren Jesus Kristus være "herre over sabbaten, må hans tusindårsrige regering strække sig over den syvende af en række tusindårige perioder. Matt: 12:8. Hans rige må være et sabbatrige.
Hvilket fører til Raymonds udtalelse her:
Helt på samme måde, som man havde bestemt, hvad der ville "passe glimrende" og være "højst betimeligt" for Gud at gøre, således stilles der nu også krav til Jesus Kristus. for at han kan blive, havad han siger, han skal blive, "herre over sabbaten", så må hans regering "strække sig over den syvende af en række tusindårige perioder". Menneskelige spekulationer stiller dette krav til Guds Søn. Seks tusind år skulle slutte i 1975, efter dette skulle det syvende årtusind begynde. "Den trofaste og kloge træl" havde faktisk udarbejdet et program som han forventede at hans Herre fulgte, hvis han skulle være tro mod sine egne ord.
Jamen hold da helt op. "Den trofaste og kloge træl", havde faktisk udarbejdet et program som han forventede at hans Herre fulgte, hvis han skulle være tro mod sine egne ord.
Intet at sige til, at jeg ofte har hørt og selv har følt, at man kom længere og længere væk fra Gud og tættere og tættere på Vagttårnsselskabet. Hvor arrogant de var/er. Selvom tonen synes at have ændret sig, har de stadig en snert af dette.
Jeg vil nu til slut fortælle, hvad skete der så i 1975:
Dette har været skrevet her før. Ved at både jalmar og jeg har nævnt det. Men der var vidner, der sagde deres jobs op, solgte deres hus og alt hvad de ejede. Forærede alt til selskabet. Der gladeligt tog imod pengene. Selvom, hvad skal de dog bruges til, i Harmagedon, i den "nye verden"???
Da så Harmagedon ikke indtræf, ja hvad så? Her er forskellige udtalelser:
En af hovedkvarterets medarbejdere, sekretær ved Det Styrende Råd, Robert Wallen skrev følgende:
Jeg har været et døbt vidne og har været med i næsten 40 år, og ved Jehovas hjælp vil jeg fortsætte med at være en loyal tjener. Men jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg ikke er skuffet; for jeg ved, at mine følelser med hensyn til 1975 voksede frem af, hvad jeg læste i litteraturen; og så får jeg faktisk at vide, at det er mig selv, der er nået til nogle falske slutninger - det, syntes jeg, er hverken fair eller ærligt. Jeg ved, at ingen er ufejlbarlige; men for mig er der kun ret og rigtigtm at år der begåes fejl af ufuldkomne, men gudfrygtige mennesker, så skal fejlene rettes, så snart de er konstateret.
Det tog næsten 4 år for Organisationen at indrømme deres fejl her. De brugte forskellige argumenter som, at de blot skulle ignorere det, så ville brødrene glemme det. Andre mente at de bot ville give "modstanderne våben ihænde". Nogen mente dog, at de måtte indrømme, at Organisationen havde taget fejl og opmuntret til falske forhåbninger.
Dette har vi bare ikke set eller hørt endnu. Der var ikke tale om at der kunne opnås flertal i rådet for at fremsætte en sådan erklæring.
Til slut en udtalelse fra et Vagttårn for at dæmpe uroen om den svindende generation:
Og selv om den nuværende onde verdensordning skulle fortsætte indtil århundredskiftet (år 2000), hvilket er højst usandsynligt i betragtning af tendensen i verdensbegivenhederne og opfyldelsen af Biblens profetier ville der stadig være nogle mennesker tilbage af den generation, der oplevede den første verdenskrig.
Nu skriver vi næsten 2009
Apg. 1:7
Det tilkommer ikke jer at få kundskab om tider eller perioder som Faderen har lagt ind under sin egen myndighed.
Det er faktisk ret alvorligt det her.
En profet der profeterer falsk, er en falsk profet.
Det er alvorligt.
Mvh
Manjana
tilføjet af

ham ftg, siger så meget løgn

så det er fortrygnings fuld at han siger at enden er nær, så er man da sikker på at det er den bestemt ikke, med den evne ftg har det med at se sandhed og løgn, så slår det helt sikkert fejl, når han endeligt har besluttet sig for et eller andet. ;)
rart at høre fra dig manjana :)
tilføjet af

Også rart at høre fra dig, sveland

LoL ja når ftg eller JW/WTS siger noget kan vi åbenbart godt regne med det modsatte. :D
Du har bevaret dit gode humør, godt at se. Håber det går rigtig godt for dig. :)
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

Hejsa - Bare sørgeligt ftg ikke tør kommentere - læse

´[s]

... det gør han med 100% sikkerhed, selvom han benægter hårdnakket.....😃

Men her er et par links til at understøtte det glimrende indlæg du har brygget sammen
i den store sorte gryde, du bruger til alskens heksebryg, mod dem der tilbeder gud JW/WTS!
http://www.jwfacts.com/index_files/1800s.htm
http://www.religioustolerance.org/witness8.htm
http://www.freeminds.org/history/1975.htm
http://www.freeminds.org/history/part4.htm

Mange hilsner
[s]😃[s]
jalmar
tilføjet af

Tak for linkene

Så kan jeg da lægge lidt flere til min begyndende samling, igen. 🙂
Tror bestemt også på, at ftg m.fl. vidner læser og følger med i, hvad vi skriver. Men så kan man da kun håbe, at der går et lys op for dem. 😃
Heksegryde, ej altså jalmar. Tak for et godt grin. 😃 Det kan jo være de mener det om mig. 😃
Men dem om det. Så har jeg til gengæld min mening om dem. 😮😃
Mange hilsner
Manjana🙂[f]
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.