7tilføjet af

tyveri fra jordbærbod 1000 kr

Hvad er straffe rammen for det? er det ik kun bøde
?
kan man blive fængslet for det?
tilføjet af

hmmm

sikkert kun bøde plus tilbagebetaling, nå ja og så på forsiden af den lokale avis.
så må man jo håbe det var det værd
tilføjet af

straffen

Hvis man stjæler fra en jordbærbod til en værdi af 1000 kr. ses strafferammen hjemlet i straffelovens § 287 jf. §276. Fængselsstraf i op til 1½ år. Man tager dog tidligere straffe for berigelseskriminalitet med i strafudmålingen.
Såfremt man aldrig før har begået tyveri vil straffen være bøde. Dette vil blive noteret på straffeattesten..
Hvis man derimod er en kendt tyveknægt, der er straffet adskillige gange, kan selv et lille tyveri på 50 kr. udløse en fængselsstraf på ca. 30-60 dage.
Derfor kan man ikke sige hvad straffen vil blive i dette tilfælde, idet der mangler tidligere kriminalitet..
Håber det er svar nok.
tilføjet af

Skal vel tages på fersk gerning?

Selvfølgelig kan ejeren af boden stå inde i et vindue og notere bilnumre. Men omvendt kunne han/hun vel også tømme kassen jævnligt, så der ikke kommer til at ligge 1000 kroner.
Sært nok er det første gang, jeg hører muligheden bragt på banen, for jeg har da af og til tænkt på, at fristelsen kunne være stor for nogen. Men alle har tilsyneladende en eller anden form for respekt over for den jævne jorddyrker.
Måske undtagen af dig!? For hvorfor stillede du egentlig spørgsmålet?
tilføjet af

Virkelig første gang?

Det er måske ikke almindeligt at rende med kassen, fordi bonden tømmer den, så den ikke er ulejligheden værd, men jeg er bange for at du bliver klogere med den på respekten. Jeg har oplevet "pæne mennesker" forsyne sig, men undlade at betale med en bemærkning om, at når man stiller sine varer ud, er man selv ude om det!!!! 😮 Jeg har godt nok ikke talt med dem siden, men jeg kan da se det tynder voldsomt ud i fædrelandet med de grønsagsboder om sommeren, så mon ikke, der er nogen, der er blevet trætte af, at være ude om det?
tilføjet af

sker tit

og derfor har nogen af de store boder hvor jeg bor også sat kamera op, stort skilt med at det er der og så stort kamera at du ikke kan undgå at se.
dog alligevel sørgeligt at det er nødvendigt
tilføjet af

afhænger af formue ?

Afhængigt af alder og myndighed. . samt modenhed og omfang !
Hvis det afhænger af din formue så kan det jo blive meget dyrt hvis du er rig og meget billigt hvis du er fattig.
Samfundstjeneste er også en ide❓
Desuden afhænger det også af meget andet vedrørende omstændighederne omkring forbrydelsen, selvom tyveri af et enkelt eller nogle enkelte jordbærfrugter i en jordbærbod vel næppe alment kan eller skal anses som værende en egentlig forbrydelse.
Hvis tyveriet derimod er foregået flere gange og har en omfattende karakter af berigelseskriminalitet; omend det er jordbær skal der vel betales erstatning til forurettede samt bøde, pålæg eller samfundstjeneste for forbrydelsen . .❓
Omhandler tyveriet at der er stjålet kr. 1000 fra en jordbærbod er det en forbrydelse som eventuelt kan medføre fængsling ??
tilføjet af

Det hedder brugstyveri?.

Straf op til 8år, i fængslet, det er ikke noget man kan låse inde, meget strafbart at wstjæle fra sådanne et sted, straffelovens strengeste straf tilfalder sådanne en tyv, men godt for det, så kan vi andre måske have vores ting i fred.
Håber at sådanne en tyv kommer meget lang tid i spjældet, en tyv er en tyv, og ingen "nåde" med sådanne en "skide" tyv.
Poul
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.