4tilføjet af

Trafikdrab - hvad skal vi bruge det til?

Hvordan kan det være, at der findes nogen mennesker, som ikke er interesseret i at forhindre dette fuldkommen nytteløses foretagende?
Jeg vil hævde, at hvis alle kørte på samme måde som jeg, så ville ulykkerne begrænse sig til nogle småskræmmer. Ergo er der nogen, der tager alt for store risici.
Efter flere års nedgang i antallet, synes det i år atter at være for opadgående. Er det mon det gode vejr, som er årsag til dette?
Heldigvis er jeg ikke personligt bekendt med noget offer for meningsløshederne. Så det er af ren undren, jeg tager dette emne op.
Tænker du også over, hvilke farer der lurer længere fremme på vejen, og tager dine forholdsregler overfor den aktuelle situationen? ... eller snakker du bare i mobil under kørslen eller foretager andre distraherende ting?
tilføjet af

Forbud mod menneskelighed...

... er desværre nok den eneste løsning på problemstillingen.
Det menneskelige sind er en finurlig ting, som tilsyneladende kan være farlig. Så længe vi opfatter fare i trafikken, så siger statistikken, at uheldene forekommer sjældnere end når vi ikke opfatter fare. Dvs. at mange års trafiksikkerhedsarbejde er med til at skabe ulykker, men så længe det forebygger flere end det skaber, så er der ingen, der bemærker det.
Vi hører jo i et væk om airbags, crashtests osv. osv. og alt den snak om øget sikkerhed gør os uforsigtige. Groft sagt vil større utryghed i trafikken kunne nedbringe antallet af ulykker til et minimum, da vi hermed bliver mere opmærksomme på vejen i stedet for alt mulig andet.
Et kontroversielt forslag kunne være at fjerne cykelstier, specielt i kryds, da dette giver en bedre sikkerhed. Omvendt falder trygheden, og da det er politikere, der i sidste ende står med beslutningen, så er det jo ikke svært at gætte resultatet. Derfor bliver der stadig lavet cykelstier langs vejene uden nogen garanti for øget sikkerhed.
Skal vi så gøre alle vejene utrygge? Nej, for her driller vores sind os igen. Hvis alle veje var utrygge, så ville vi helt automatisk miste respekten, og vores utryghedstærskel (Hvis man kan kalde den det) vil flytte sig. Det er bl.a. derfor blå cykelfelter og "Stop"-skilte kun må bruges i et minimum af tilfælde, for netop at bevare respekten om dem.
Sidst men ikke mindst er der bilisterne uden for pædagogisk rækkevidde. De kan kun forhindres ved at fjerne kortet (hvis det da stopper dem), og det sker oftest først når skaden ER sket.
Derfor synes jeg det er en interessant, men også djævelsk, problemstilling, for så længe der sidde mennesker bag rattene, så vil "dumme" ulykker ske.
MVH GG
tilføjet af

Det er muligt jeg lyder en anelse (meget) hellig nu

Men når jeg sidder bag rattet er det eneste, jeg gider høre på, motoren. Jeg kører oftest alene og har aldrig radio eller andet musik kørende. Jeg sørger for at min koncentration er på vejen. Dog har jeg stadig den uvane at køre 100 på landevejen, men er det så slemt?
tilføjet af

Hele tiden og altid

vejen er fyldt om med idioter, som måske ikke er fulde men så er de dopede, til det sindsyge og aggressive ad helvede til.
tilføjet af

Hvis man skulle...

... lave en overordnet betragtning, så er det måske ikke så slemt, da du tilsyneladende, i modsætning til mange andre, koncentrerer dig om din kørsel. Problemet er bare, at der kun i nogen grad kan straffes for uopmærksom kørsel, f.eks. brug af mobiltelefon, mens hastighedsoverskridelse nemt kan straffes.
Din hastighedsoverskridelse bekræfter dog netop min pointe i mit forrige indlæg. Du føler dig tryg nok på vejen til at vurdere 100 og ikke 80 km/t som en sikker hastighed. Hvis du ikke følte dig tryg ved at køre 100 km/t, så tror jeg heller ikke du gjorde det.
På grund af de relativt lave dødstal i trafikken er der ikke mange, specielt ikke bilister, der forbinder bilkørsel med nogen reel risiko, og derfor er der ikke mange, der overholder de regler, der nu engang er lavet for at øge sikkerheden.
MVH GG
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.