15tilføjet af

Sådan får Danmark vækst mod 2025

Det er faktisk ret simpelt.
Der kommer mangel på arbejdskraft og der kommer mangel på kvalificeret arbejdskraft. Løsning - flere på arbejdsmarkedet og lavere skat. Sker dette ikke, kan Danmark ikke øge væksten, og der er endda et statsfinansielt problem, da efterlønnen koster en bunke penge. Fjerner man efterlønnen, sikrer man sig dermed to ting. Mere vækst og mindre overførselsindkomster.
Skatten skal ned, så det bedre kan betale sig at tage en uddannelse, tage overarbejde eller et kursus der giver bedre kompetencer:
.......................
Hvis Danmark i
perioden 2012-2025 ønsker samme vækst som i Euro-området gennem øget arbejdsindsats, så
kræver det reformer svarende til at øge beskæftigelsen med ca. 190.000 personer, og for at
opnå OECD-vækst kræves yderligere 80.000, dvs. ca. 270.000 personer. En udvidelse af
arbejdsudbuddet i denne størrelsesorden vil reducere lønstigningerne og dermed forbedre den
danske konkurrenceevne. Euro-vækst vil næsten kunne nås, såfremt man afskaffede efterlønnen
og forhøjede pensionsalderen fra 65 til 67 år, mens en højere OECD-vækst vil kræve markant
flere tiltag, herunder reformer der kan forbedre produktiviteten. Ifølge OECD har Danmark
udsigt til at være blandt de lande med lavest produktivitetsudvikling i perioden 2012-2025. Det
bør motivere til reduktioner af selskabsskat og marginalskat, der netop beskatter høj
produktivitet.

http://www.cepos.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/ikke_notater/Danmark_har_udsigt_til_naestlaveste_vaekst_i_OECD_frem_til_2025_PDF.pdf

.....
Tak til anklageren for dette nyttige link.
tilføjet af

Så mangler vi bare en ting

Nemlig at finde ud af hvilke arbejdspladser der skal oprettes og hvad der skal laves.
Da vi ikke kan konkurrere på nogen måde med lavtlønslande så bliver de umådeligt svært at skaffe disse arbejdspladser i industrien og hvad er der så tilbage?
Så er der en del kommunale/offentlige arbejdspladser der kunne oprettes men de tjener jo ikke penge hjem til landet og er udelukkende en ekstra skattebyrde som skal betales over...Nåja skatten.
Hvad er der så tilbage?
Danmarks økonomiske problemer bliver ikke bedre af at vi alle sammen sidder og laver håndarbejde til hinanden eller klipper hinandens hår, for vi skal sælge og producere til udlandet og det kan vi bare ikke da vi er blevet alt alt for dyre.
Selv en 0 vækst i lønstigninger i en længere årrække vil ikke rette op på det problem.
tilføjet af

Det er ikke noget "vi" finder ud af

Det skal virkosmhederne nok finde ud af.
De skal blot have de rette rammebetingelser. Det med at finde på ting, er staten og politikerne ret dårlige til. F.eks. i Frankrig med deres "minitel", en slags teletekt og telefon, eller deres forsøg på en alternativ tv standard.
tilføjet af

Cepos ?

Den flok selvglade aber kan ikke kigge 15 år frem og garantere at der ikke kommer flere krige eller bankkollaps.

Lønnen skal ned allerede i år så vi ikke mister flere arbejdspladser grundet for høje omkostninger, derefter skal de mange ledige i job, og først DEREFTER skal vi kigge på om der bliver brug for flere.....og tage dem ind i ganske små portioner efter behov.
Det er ganske almindelig tankegang som ikke kræver en 20-årig højere uddannelse med drukfyldte fjumreår og en millionløn bagefter.
tilføjet af

Minitel

Ja, det var en mindre fuser, den kunne måske have haft en chance ved videreudvikling....og hvis ikke hjemmecomputere havde taget hele markedet i løbet af de 10 år der gik.
Franskmændene har nu altid prøvet at gå egne veje, men de har fra industriens spæde start alligevel haft stor indflydelse på mange ting.
tilføjet af

Ja, det var en stor fuser med minitel

Som stort set det meste af det andet de har gang i.
Men uanset alle det fancy snak, så skal rammebetingelserne være i orden. I orden så der også er vækst i turisterhvervet, landbrug, industri, servive osv.
tilføjet af

Samme besked fra OECD

tilføjet af

Samme tosser som Cepos

og "vismænd".
tilføjet af

De er faktisk ret kloge

Ihvertfald klogere end dig 😉
tilføjet af

samtidig skal vi

ind og kigge på velfærdssamfundet ! er der nogle som ikke behøver visse ydelser❓er der flere som er på overførselsindkomster, som reelt hører til på arbejdsmarkedet osv. osv. Vi skulle jo nødig komme dertil, at vi skal til at betale for almindelige velfærdsydelser !
En reform af skatten og fradragsrettigheder er nødvendig og samtidig skal der effektiviseres i kommunerne.
tilføjet af

F,eks, førtidspension

Dertil skal man se på om det offentige også skal undersøge folks skrald for at forske i madspild......
tilføjet af

ha ha ha ha ha ha

Vi laver da bare noget lort der kan hældes ud på markerne som kan ødelægge vores drikkevand-bare ren VK(o) politik hvor svært kan det være
tilføjet af

Tryllestave

Det ser ud til nogen politikere sværger til trylleformularer. Konservative vil sænke skatterne, så kommer velstanden. De røde vil hæve skatterne, så kommer velstanden.
Man kunne også bruge hovedet.
Hvis vi skal exportere varer, skal der være nogen til at købe. Det går rimeligt i øjeblikket, men ikke godt nok eftersom der er arbejdsløse.
Derfor må vi være mere konkurrencedygtige. Et eksempel der viser situationen og kan overføres på meget andet. Et B&O fjernsyn koster rask væk 40.000,- noget tilsvarende der kommer fra Kina, Tyrkiet eller andre steder, koster kun 10% af den pris.
Tidligere havde vi flere fjernsynsfabrikker. To-R, Arena m.v.
Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan det skal hjælpe at fremstille B&O fjernsyn i 12 minutterne mere, hvis ingen vil købe dem.
Mon ikke vejen frem er en kombination af mange ting. Vi kunne begynde med at se på hvad der er gjort tidligere. Dalgas gik ud fra princippet "Hvad udad tabes må indad vindes"
Derfor må det være muligt at skaffe de arbejdspladser tilbage som er flyttet til Tyskland, samt producere mere af det vi importerer.
Det er andre ting der tyder på manglende omtanke fra politikernes side. En østarbejder får for eks. 10.000,- i skattefradrag om måneden. Det er idiotisk.
Der er meget at tage fat på.
tilføjet af

Der er jo et marked for B&O

Deres store force er det "brand" som er verdenskendt hvor hoteller og luxusyachter bliver fuldt udstyret med deres produkter, her spiller prisen en meget lille rolle.
Jeg havde selv B&O i min ungdom, men der havde de også mange produkter der kunne købes for en nogenlunde fordøjelig pris hvis man nu absolut ville have det.
Det ville klæde dem at gå ind på "mellemprismarkedet" igen så der blev salg på det danske marked, men at begyde at konkurrere med Østen er umuligt.
tilføjet af

Markedsføring

Lige som dig har jeg købt B&O produkter, jeg har endnu en Beocord spolebåndoptager.
Deværre er prisniveauet af en sådan størrelse idag, at jeg ikke vil købe B&O.
Jeg synes det er fint vi har B&O der sælger på Danish design og smartness, selvom indmaden i tv´erne er fra philips. Det kunne man lære af, og nogen gør det da også.
Dansk møbelindustri har haft en glimrende export. Hvordan det går nu efter Ikea dominerer, ved jeg ikke.
Du skriver at det ville klæde B&O at gå ind i mellemprismarkedet. Det lyder umiddelbart som en god ide, men det kan meget let give alvorlige problemer.
Jeg kender en del til markedsføring og de mekanismer.
Jeg kan give dig et eksempel på en fabrik der gjorde det du foreslår.
Den amerikanske bilproducent Packard fremstillede biler til de velhavende, og der var prestige i at eje en Packhard. Så satte krisen ind i USA og man så en chance i at fremstille biler til et bredere publikum, mellemklassen ville meget gerne eje en packhard, når nu de rige gjorde det.
Det betød imidlertid at prestigen forsvandt ved at eje en Packard, så salget forsvandt hos overklassen, og da overklassen ikke mere gav prestige til bilmærket, forsvandt interessen i mellemklassen samtidig med. Sikkert fordi der var andre biler til en bedre pris. Det korte og det lange, så lukkede fabrikken.
Men du har helt ret i der skal skabes en "brainstorming", og det kan undre politikerne m.v. ikke gør meget mere i det.
tilføjet af

Jeg giver dig ret

B&O på mellem eller lavpris markedet vil aldrig fungere da det let ødelægger firmaets image.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.