11tilføjet af

Så du tv2-dok i aftes??? (24/5-07)

Jeg så tv2-dok i aftes om de unges druk.
Her sad jeg og troede at jeg ikke kunne forarges over den slags. Jeg har jo selv været teenager (for ikke SÅ mange år siden) og vi festede da også her og der.
Men KÆFT jeg blev forarget helt ned til skosålerne!
Fuldkommen uansvarlige forældre med en lad holdning til ungernes druk, ingen grænser, ingen struktur, ingen diciplin og absolut ingen konsekvens.
En lige så lad idræts-formand som overhovedet ikke så noget problem i, at børn fra konfirmationsalderen kan gå til halbal i hans klub og drikke alkohol, skænket fra hans bar - som i øvrigt har alkoholbevilling fra politiet! (Og jeg håber godt nok der er nogen på rette sted som melder dem - farvel bevilling, de har det jo på bånd hos tv2)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor tingene er skredet så meget. For 12-14 år siden, da jeg selv begyndte at gå til fest i den lokale ungdomsklub og til halbal, var der nogle enkelte på min alder der f.eks. drak Martini. Dem så man altså skævt til, det var lidt dumt. De blev dumme at høre på, de brækkede sig - og så vidste vi altså også godt at det ikke var særlig sundt.
Da jeg blev de her 15-16 år begyndte vi andre også at prøve til og jeg havde også min første regulære brandert da jeg var 16. Der fulgte nogle år i gymnasie-alderen hvor der blev festet igennem, men aldrig i så tidlig, ekstrem grad som de unge jeg så igår.
Vores forældre var konsekvente. Hvis vi drak inden vi forlod folkeskolen, så var der stuearrest, indragelse af privilegier/lommepenge og der faldt en skideballe af rang. Der blev set med stor alvor på den slags hos både skole, forældre og i ungdomsklubben og vi var aldrig i tvivl om, hvor grænsen lå. Der var nogle klare aftaler mellem forældre, skole, ungdomsklub og idrætsklubben og den slags blev bare ikke tolereret.
Jeg synes det program igår viste en forbløffende ligegyldighed overfor ungernes ve og vel. En mor udtrygte f.eks. at hun "jo ikke kunne leve de unges liv når nu de var 14 år gamle" og en anden fyldte chips i sin søns gæster ved druk-gildet for "så havde de da fået noget fast føde". De var så 13-14-15 år gamle...HVORFOR blev det ikke stoppet? HVORFOR blev de børn ikke sendt hjem i seng eller frataget de store mængder alkohol de havde medbragt? HVORFOR tillader forældrene at den slags sker i deres hjem???
Nej, hvor jeg synes at forældrene har spillet fallidt. Hvor er de ynkelige, at de ikke fra starten har vist deres unger vejen, og samtidig sørget for at både skole og øvrige i lokalsamfundet var med på den. Hvorfor pokker bakker de ikke hinanden op i at druk i den alder er meget, meget dumt? Hvorfor har man ikke sat nogen fælles regler op i lokalsamfundet omkring de unge, som dels kan give dem grænser men også advare dem om de skadelige virkninger?
Hvorfor står man ikke med alko-meteret og sender de unger hjem, som dukker påvirkede op til fester og halballer???
Unge under 16 som drikker hver uge eller f.eks. får black-outs i forbindelse med druk, har langt større risiko for at udvikle et misbrug end tilsvarende unge der ikke drikker alkohol. De har større problemer med at gennemføre en uddannelse og mange af dem risikerer at grundlægge lever og hjerneskader på det tidspunkt.
Jeg ville skamme mig så meget hvis jeg var forældre, lærer, ungdomsskoleleder, idrætsleder til de børn og bare lod stå til. Vi har ikke behov for flere politiske tiltag, vi har behov for forældre og andre voksne som tager deres ansvar alvorligt!
tilføjet af

ja jeg så det..

Ja jeg så programmet igår aftes og vidste ikke helt om jeg skulle grine eller græde.
Jeg startede ikke selv med at drikke før jeg var 17 men det var nu ikke fordi jeg havde fået forbud mod dette, bare fordi det ikke havde haft interessen.
Jeg grinte lidt med en veninde om at de da forstod at fjerne alt sjov fra at drikke ved at vise stole med bræk på, bvadr! he he
Men ja sådan er sandheden jo.
Var imponeret over ham lederen fra Grenå ungdomsklub, fedt initiativ, fedt at de turde gå imod strømmen og være et eksempel for andre. nu skal andre bare følge eksemplet.
man kan sagtens have det sjovt uden alkohol. Personligt kan højt fedt musik få mig i et næsten bedre humør end alkohol og jeg er trods alt stadig ung.
Har tit joket med venner om at danmark har rekorden i at druk blandt unge og at vi var stolte af den, kan godt se nu hvor jeg er blevet ældre at der ikke er meget at være stolt af, men kan huske at det var vi dengang. (18 års alderen).
det hjælper ikke en skid med love og sådan for når bøderne er så lave er det jo lige gyldigt. hvis man nu f.eks. sagde "Alle unge der forsøger at købe sprut før de må vil blive straffet med bøde (eller måske deres forældre) og vi snakker måske 1000kr bøde.
Tjaa... ved ikke hvad jeg egentlig mere skal sige..
Synes de unge så ud til at more sig og det er fedt.. men synes det er for ofte og for meget de drikker.. engang imellem ville jeg ikke have et problem med.
Mvh Mia Thomsen
tilføjet af

Grenaa

Ham fra Grenaa var virkelig, virkelig fornuftig. Det var jo et supergodt initiativ som gav ungerne masser af plads til at have det sjovt, uden at ødelægge deres helbred og udsætte sig selv for fare.
Jeg har heller ikke noget imod at unge i f.eks. gymnasiealderen (16-17-18) drikker engang imellem, men det her var jo børn helt ned til 12 år. Det synes jeg bare er for tidligt. Både fordi de udsætter sig selv for fare på kort sigt, men også pga. den effekt det kan have på deres helbred.
tilføjet af

Du efterlyste en alkoholpolitik tidligere

- Jeg har ikke en for mine gæster, men jeg bestemmer selv hvem jeg inviterer, og her i huset kan man godt risikere "kvaje-karantæne", men jeg har haft én (alkoholpolitik) i forhold til mine unger. - Og det har holdt hårdt.
- Jeg var da helt sikker "den eneste mor i hele verden", der var SÅ urimelig! Men jeg fastholdt at min primære opgave i denne verden, var at ødelægge deres ungdom og image. Så jeg syntes egentlig i aftes, at jeg godt kunne genkende Risoms udlægning - at de unge spiller de voksne ud mod hinanden - som det pressionsmiddel man søgte at anvende.
- Jeg så da deres meget fulde klassekammerater til blå-mandag. Den har da vist altid været gal, for den var der også i 1968. Nogle af mine klassekammerater brugte også dén dag, som "store bræk-dag". Jeg var ædru og det oplevede jeg også mine egne unger var. De var også truet grundigt, inden de tog afsted.
- Det sidste år i folkeskolen og årene i gymnasiet tilbragte vi fredagene på "skoletaskeværtshuse" - så det er heller ikke nyt, men alt i alt drak vi ikke så meget, som de unge gør idag, men mine forældre drak heller ikke så meget, som jeg gjorde fra jeg var 30 til jeg var 40. Det er jo ikke bare de unge. Af en eller anden grund er de nogle forbandede efterabere. De gør aldrig som man siger, de gør som man gør!
- Jeg ved ikke hvor gamle dine børn er, men med den holdning I selv har til alkohol, er der da temmelig gode chancer for, at Jeres unger ikke bliver at finde i beruset tilstand til "halbal" Der er ikke noget som det gode eksempel, hvis man vil adfærdsregulere børn.
- Den første gang jeg var kritisk beruset var jeg 22, og det var iøvrigt i selskab med bl.a både mine forældre og min mand. Jeg er blevet tilbudt øl og snaps hjemme fra jeg var 15, men det var noget, der kom på bordet til julefrokosten, Påskefrokosten og til runde fødselsdage. Juleaften var der rødvin til gåsen og portvin til ris a la manten. I reglen gik der to flasker rødvin og 1 flaske portvin - så barfodsdans til halsen sås aldrig i mit barndomshjem. Som hjemmeboende tror jeg, jeg har set mine forældre "overrislede" nytårsaften - og aldrig ellers.
- Først i løbet af halvfjerdserne, hvor vinen havde sit indtog på danskernes spiseborde blev det hyppigere, for ikke at tale om, da vi allesammen begyndte at lave 3-ugers vin eller hente det i Tyskland i tvivlsom kvalitet. Der skulle jo en del til på terasserne og i udestuerne.
- Så alt i alt; hvis du ser nogle unge drikke for tæt, så se hvad forældrene foretager sig.
- Endvidere vil jeg lige nævne, at jeg bestemt mener, at den ene mor havde en øvre grænse der hed max tre øl og stuearrest, såfremt den håbefulde var beruset ved afhentning og den anden mor havde en grænse, der hed 8 øl. De grænser kunne jeg genkende for mine 15-årige og 19-årige her i huset.
- Inden glorien bliver helt selvlysende, så er sandheden at mine unger også har kvajet sig, men de har da både arme, ben og tænder i behold og har egentlig (uden min synderlige indblanding) selv besluttet, at det er for besværligt at være fitt, hvis der bliver indtaget for meget alkohol, så de har det, jeg vil kalde, et meget moderat forbrug idag, og mig bekendt har ingen af dem hverken befundet sig bag et rat i beruset tilstand, eller være passager i en bil med en beruset chauffør, (det er de MEGET bedre til, end min generation har været) men det har så kostet nogle natlige køreture, både frivilligt og ufrivilligt fra min side. - Jeg tror den samfundsmæssige udvikling indebærer, at man som forældre er nødt til at være ædru og vågen fra de er 14 til de er 20, og der er kommet så meget sund fornuft i hovedet på dem, at man igen kan bestemme over sine week-end nætter. Det er da muligtvis dét, forældrene ikke gider.
- Se på f.eks min generation (årgang 1955) og tæl så, hvor mange, du kan se, der intager alkohol hver dag. For den sags skyld kan du jo kigge lidt på din egen familie også - på begge sider af klanen, som du skrev. Jeg ved ikke hvor gamle i er, men I tilhører jo nok en generation yngre - vil jeg skyde på. Dem kan min generation, så tage på vores kappe.
- Jeg ser det som endnu en "forskydning". Mine forældre flyttede på værelser, da de flyttede hjemmefra og fik deres første lejlighed, da de blev gift. Jeg flyttede i en 1 -værelses, mine unger flyttede i en to-værelses, men mange af deres venner er flyttede i huse sammen med den første kæreste! Vi købte et hus, da vi havde fået et barn. Og sådan kan du jo blive ved.
- Hold fast i den holdning du har til alkohol idag, og tænk i det hele taget over, hvilke værdisæt du videregiver. Det lønner sig.
- En strø-tanke.
- Det har bekymret mig, at tøserne lagde ud med skarp spiritus. For det gjorde de. Vodka og lys Rum, men datter er fra før breezerne. Derfor tilbød jeg vin, når de var her, eller hvis hun skulle have noget med. Det er ikke helt så hårdt ved leveren og drengene var jo alligevel til "bajere" - de er 24 og 25 nu og "skarpe" er en ret ny ting og bestemt affødt af, at JEG synes, de skal lære at sætte pris på en god cognac og smage lidt på whiskyens "fagre voksne verden". Det er vel - i den sidste ende, det øvelsen handler om - at alkohol er for voksne ikke for børn.
tilføjet af

Jeg tilslutter mig.....

Og nikker genkendende til meget af det Dulkis.
En ting der altid har undret mig, også da jeg var ung,(begyndte ikke at nyde alkohol før jeg blev 18 - 19 år!) Hvorfor drikke noget du ikke synes smager godt?
Det var tydeligt at de unge piger ikke syntes at det de hældte ned ikke smagte dem. Hvorfor filen så drikke skidtet?
Det bringer tankerne hen på en af de sidste gange jeg var sammen med min eksmand og alkoholiker. Han sad i bilen og var godt lakket til gennem flere uger. Vi var separerede og vores datter var i skole. Han havde en flaske vodka mellem benene og satte flasken til munden og drak en stor slurk!
Jeg kiggede chokeret på ham og udbrød;"Åhh min ven, er det virkelig kommet så vidt?"
Få dage efter var han indlagt på Skansegården til afrusning, men det blev så ikke sidste gang.
Tror i selv at jeg våger over min lille pige som en høg?
Løvemor
tilføjet af

Hej Løvemor

- mon det bliver så nødvendigt. Hun har jo da set rigeligt af "alkoholdens lyksaligheder".
- Jeg synes stadig jeg ser, at efter en alkoholiker, kommer der en afholdsmand og omvendt - det er alle de der "midt i mellem" der er problematiske.
tilføjet af

Ja hun siger selv.......

Hej Dulkis!
Hun siger selv, at hun ikke vil drikke eller ryge, men man siger jo også at er du født af en alkoholiker, er der stor chance for at du selv udvikler "sygdommen". Men jeg tror du har ret, hun har set for meget til at hun vil lade det komme så vidt.
Lad os da håbe det......!
God pinse Dulkis

Løvemor
tilføjet af

Vær fortrøstningsfuld løvemor

En af de allervigtigste ting i tilværelsen for et barn, er visheden om, at at være/gøre en forskel. At vide nogen har brug for en og at føle sig elsket. De ting har din datter.
- Når jeg så ser på den udsendelse, om de "fordrukne børn", så tænker jeg lidt over, hvorfor det egentlig var sådan at nogle af os sjældent deltog, og deltog vi, var det oftest hængende i håndbremsen, af den simple grund at i morgen tidlig skulle vi stå et eller andet sted klokken lort, for at spille kamp eller røre hest, eller passe et weekend-job. Vores tilværelse var ikke indrette, så vi kunne ligge brak i bræk til mandag.
- Vores interesser var så meget vore egne, at ingen behøvede forklare os, det var dumt at drikke sig stiv. Så i den sidste ende var forbuddet fra forældre egentlig bare en biting. Det var ikke den primære årsag til vores forholdsvise ædruleige teenage-tid.
- Historiken viser, at var der forbud vi ville omgå, så fandt vi jo da altid en løsning på det - ved nærmere eftertanke.
- Så ansvar og fritidsinteressr, der opsluger en, tror jeg, er meget vigtige ingredienser i kunsten at udvikle rådne teens til "normale" voksne mennesker, der kan bidrage til samfundet, fælleskaberne, familien og alle de ander der elsker os.
tilføjet af

Interessante holdninger

Det er interessant at se folks forskellige holdninger til dette emne.
Jeg har selv festet en del som ung, men dét der gjorde mig så forarget ved programmet, var at jeg synes forældrende slet ikke tog ansvar...de virkede for svage for mig.
Jeg har aldrig i mit barndomshjem fået udstukket "regler" for alkoholforbruget, men jeg kommer ganske enkelt fra et hjem hvor den slags var noget man brugte til festlige lejligheder. Vi havde f.eks. ikke et barskab og mine forældre var dem, som satte sig hver aften med en flaske vin eller et par bajere for "lige at slappe af".
I et par år, da jeg var 17-18 år gik mit festeri lidt over gevind - jeg dummede mig også gevaldigt et par gange, men jeg fik styr på det igen og det har ikke siden voldt mig problemer. Det viser mig at det ikke er nødvendigt at "slå ned som en høg" når ens børn begynder at eksperimentere med alkohol, men at sætte grænser for dem og forsøge at stoppe det hvis det går over gevind, må da være et minimum.
Jeg tror såmænd at flere af jer har ret i, at det er forældrenes eksempel det handler om og at vi i høj grad har haft et kulturskred, når det handler om alkohol. Jeg husker som sagt ikke at mine eller mine venners forældre har siddet og "pimbet" synligt og meget, da vi var børn, men det gør mange forældre jo idag. Jeg tror ikke de tænker over, at den der flaske vin de drikker til maden hver dag eller det de når at indtage i løbet af en weekend sætter et eksempel for deres børn.
Jeg må sige, at jeg håber den her bølge vender igen. Jeg håber at forældrende i min egen generation (lige knap 30) vil være mere fornuftige i deres omgang med alkohol end dem vi så i udsendelsen. Ellers er jeg godt nok bange for, hvilke konsekvenser det kan få for de unge fremover.
tilføjet af

et samfund for sig selv....

... jeg ar selv tre teenange børn der er begyndt at gå til fest. Vi har talt om alkohol og dens koncekvenser. Mine børn er ikke anderledes end deres kammerater og jeg tager det nok noget mere afslappet end mange at mine børns venners forældre, men da vi sad sammen og så dette var det ikke kun mig der fik et chok men også mine børn. Vi var enige om at det var gået alt for vidt i det samfund. Vi bor i Ikast og mine børn beretter om at de ikke kan købe alkohol, nogen steder!, uden at skulle vise gyldigt bevis for at de er over 16 år.
Mine børn mener at de tre genstande er fint til dem vis de skal til en fest om det er privat eller i det offentlig regi.
Vi mener at det er en holdningsændring der skal til i det samfund hvor optagelserne fandt sted. Forældrene i samarbejde med skole og SSP skal lave nogle fælles regler og de skal overholdes. Bylivet MÅ ikke sælge alkohol til unge under 16 år det SKAL overholdes. Idrætsforeningen har ansvaret for at den danske lovgivning overholdes... de må hverken sælge eller servere alkohol for unge under 18år. De vil have lettere ved at håndhæve dette ved at det er voksne mennesker der står i baren og ikke 18 årige tøser.
Var eg forældre i det lille samfund vil jeg kæmpe for at der bliver lavet en ændring og den skal træde i kraft igår!!!! Sikke nogle vage forældre der ikke kan og vil sætte grænser for deres børn... de forældre skulle have en advarelse... og børnene skulle placeres et sted hvor de kan få en nødvendige støtte.
En mor
tilføjet af

Det jeg mente var...

...at mine forældre IKKE satte sig med vin, bajer eller andet for at "slappe af" hver aften.
tilføjet af

..............

Jeg er ham drengen (jacob) som er med i programmet.
jeg synes ikke mine forældre er uansvarlige, for dog får jeg sat grænser.
ungdommen er som den er i dag, og det bliver der ikke gjort noget ved.
i må synes hvadi vil synes.
ham der formanden for ungdomsklubben i Grenå, tror i at han kan arrangere det hele selv? så er i da godt nok fatsvage man.
den eneste grund til at han kunne lave sådan noget så de unge gad at komme var at få nik&Jay, basshunter og sådan nogle til at spille.
men hvor tror i han får pengene til at hyre dem fra? han får pengene fra kommunen, de betaler alt i den klub. det hører man ikke i programmet!
for det andet, vi har selv klaget ind til b-film, for de manipulere sygt meget med det.
det har løjet for os som var med i det.
vi fik at vide at det skulle hedde unge og druk, og give et positivt indtryk på hvordan de unge drikker, men alligevel lavede de det om i sidste øjeblik.
alt hvad der foregik, var skuespil. så når jeg sidder og ser dokumentar nu, regner jeg kun med at 50% af alt de siger passer.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.