Struense årgang 2012 ikke opdateret - ANMELDELSE

Forfatter: Asser Amdisen
Titel: Struensee - Til nytte og fornøjelse
287 sider, 150 kr.
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udkom: Forår 2012
[sol] [sol] [sol] ud af seks sole
At vi idag har nået et udviklingstrin i vores civilisation hvor vi ikke kan bruge historien til særligt meget - når den genfortælles på historiens egne præmisser - bliver tydeligt i denne Struensebog. Selvom denne fagbiografi er glimrende gjort og sprogligt stilsikkert fortalt, peger den ikke særligt meget frem mod vor tids problemstillinger. Den rydder glimrende op i tidligere Struensebiografier, hvilket nok vil glæde mangen Danmarkshistoriker, men linjen op til vor tid er generelt fravalgt, hvorved bogen får meget svært ved at nå et mere og mere historieløst publikum, som efterhånden kun kender verden gennem Google, Wikipedia, Facebook og apps. Er det ikke en del af enhver historikers pligt at retfærdiggøre og aktualisere sit stof for til stadighed at vinde tilhørere i en tidløs tid?

At bogen så udkommer samtidig med premieren på en i årtier ventet Struensefilm lægger jo op til mangt en sammenligning og kobling - og her kommer Amdisens bog helt til kort. Den er hverken underholdende, bred, kulørt eller aktuel nok til at kunne udgøre et tungt supplement til filmen. Tværtimod genskaber den i lange passager hvad alle seriøse kulturelskere frygter mest af alt: At bogen til hver en tid vil tabe til filmens meget stærkere virkemidler. Så lad os måske sammenligne bogen med andre historiske biografier.
Denne bog går svagt og langsommeligt igang. Men pludselig på side 56 er vi fanget ind i et scenario der stiller knaldskarpt: Struense befinder sig baggest i kortegen på en for kongen vigtig rejse. Hér går bogen så at sige igang. Humor, galskab, sex og timing er emminent. Det føles som en eksplosion og lægger op til drama og scener.
Men... de udebliver så mærkværdigt nok. Kortegetableauet er en enlig svale. Igen henfalder bogen til drøje hug af statshistorisk opridsning af reformer, monarki, enevælde og tør magtkamp i en lilleputnation af skrumpende størrelse. Desuden er det ikke så godt beskrevet hvordan Struense fra at være almindelig læge hurtigt opsteg til det danske hof. Og hans fald er endnu tørrere resummeret.
I store dele af midterkapitlerne udebliver den magiske Struensepersona næsten og vi får lange oprids af statsformen i 1770'erne og name-dropping af diverse tragikomisk hedengangne danske egenavne: Reverdil, Numsen, Von Osten, Oeder, Arrf, Falkenskiold etc. Sprogligt er bogen dog hele vejen på toppen af sit stof og af sin fortællers formåen. Sætninger som disse kan kun glæde læsere:
- "Diplomati er en kunst, hvor en fortalelse kan udløse en krig."
- "… den danske konge rejste … dels for at se landet, dels for at blive set af landet."
- "Derefter var hun nødt til at klare sig selv, hvilket i 1700-tallet betød fattigdom eller prostitution."
Men alt ialt tumler vi dramaturgisk ind i begivenheder som kunne være væsentligt mere lineært fortalt og som kunne have tryllebundet en ny generation af Oplysningstids- og Danmarkshistorieinteresserede.
tilføjet af

Hold da op sikken gratis Reklame..
tilføjet af