8tilføjet af

Spørgsmål vedr. treenighedslæren.

Jeg søger svar om treenighedslæren fra som mange som muligt.
Jeg har igennem flere forskellige indlæg her undret mig over treenighedslærens betydning som den er nu, eller rettere, jeg undrer mig over den forskelligeartede betydning tilhængerne af den giver udtryk for.
Da jeg i sin tid var tilknyttet folkekirken betød t.læren at Faderen, Sønnen og Helligånden var lige.
Er det stadigvæk sådan?
Eller er forståelsen nu at Faderen er evig, sønnen er udgået fra faderen, og den hellige ånd....ja, er det stadig en person? Og er disse lige, eller er Faderen den største?
Ved kirkemødet i Nikinæa i år 325 blev treenighedsdogmet fastslået ved vi. Men da jeg igår søgte svar om bl.d. det til jalmar, lod jeg mærke til at helligånden ikke var med i den forb. kun Faderen og Sønnen. Helligånden blev føjet til senere.
Har jeg ret i det?
Hvis man idag mener at Faderen er større end sønnen, hvor ligger treenighedsbegrebet så henne?
I min søgen efter svar til jalmer fandt jeg ikke at nogle af apologeterne troede på en treenig Gud.
Tertullian (ca. 160 - 230) var den første som brugte ordet trinitas. Ifølge Kirke-leksikon for Norden formulerede Tertullian grundformlen "en substans, tre Personer". Det betyder dog ikke at han mente at de tre personer var ligestillede og lige evige. Men hans ideer blev udviklet af senere skribenter som arbejdede hen imod en treenighedslære.
Tertullians opfattelse af Fader, Søn og Helligånd var meget forskellig fra kristenhedens treenighed, eftersom han var subordinationist. Han betragtede Sønnen som underordnet Faderen.
Men hvordan betragter man treenighedsspørgsmålet i 2008?
Det vil jeg meget gerne have svar på.
Venlig hilsen
Jirene
tilføjet af

ikke sådan ;)

Og det er hammer godt du spørger Jirene.
og det er på en måde også forkert at det på et kirke møde bliv besluttet at man skulde gå ind for treenigheds lære i kirken. og dog ikke alligevellet.
Ser du der er nogle profetier, i det gamle testamente, som skulde fortælle om jesus kommen, han skulde være som et menneske, og ende som en gud.
det siger bibelen jo også, der er nogle steder hvor jesus opføre sig som et menneske, og der er andre steder har bliver tilbedt og siger, at dem der har set ham, har set gud.
men alt dette, vil du få forklaret meget bedre i agains indlæg.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1324146
så bibelen, er ikke endte eller inden for treeninghedslære, men lidt af begge delle.
som vagttårnet gerne vil gøre det til, det er fordi de ikke harfået bibelen.
tilføjet af

Sikke en masse spørgsmål

Ved koncilet i Nikæa blev Helligånden også medtaget som en del af den treenige Gud.
For lige at rekapitulere: Treenighedslæren siger, at Gud er tre forskellige personer, men kun et og det samme væsen (eller en og den samme Gud, det er det samme). At de er det samme væsen betyder blandt andet, at de er i fuldstændig enighed og samklang med hinanden.
Dermed er de tre også lige - lige i guddommelighed (de tre er jo den samme guddom) og lige i magt, ære osv.
Alligevel er Faderen større end Jesus. Med Jesus menes her mennesket Jesus. Men Faderen er også Jesu Gud, selv efter Jesu opstandelse - dette kan være svært at forstå for en dansker, men det bliver lettere, hvis man kender en lille smule til Bibelens sprog.
For de tidlige kristne var det indlysende, at manden var kvindens "hovede" - på trods af, at de også mente, at der ikke er forskel på mænd og kvinder i den kristne tro. Det lyder jo underligt for os, men var det ikke for dem: nok havde kønnene forskellige roller, men de var alligevel lige, for de var begge lige meget kristne.
På samme måde kan Kristus være "mindre" end Faderen, på trods af at de er lige. Det handler om, at Jesus ærer Faderen som Faderen og Faderen ærer Sønnen som Sønnen, på samme måde som manden ærer kvinden som kvinde og omvendt.
I treenighedslæren kan Faderen altså godt have autoritet over Sønnen, selvom de to er lige i myndighed og autoritet - de er lige meget Gud.
Svært at forstå? Ja, hvis man mener ligeværdighed udelukker forskellige roller. Hvis man ikke mener det er det derimod ikke så svært at forstå....
tilføjet af

______ Hej Igen jirene _______!

´

Hvis DU i tankerne har en FADER - EN VOKSEN SØN - og EN MODER -
FADEREN er jo som regel den der "bestemmer",
Men da SØNNEN er VOKSEN er de ligeværdige personer alle TRE!

Og så vil jeg gerne se linket/have oplyst kilden,
til at Tertullian var den første der udtalte "TRINITATIS"?
TERTULLIAN gjorde som du siger FORMULEREDE GRUNDFORMEN =
"ÉN SUBSTANS = TRE PERSONER el. som deR står andre steder ÉN SUBSTANS = TRE VÆSENER!
Men det var THEOPHILLUS DER FØRSTE GANG BRUGTE UDTRYKKET "TRINITATIS" -
Men så vidt jeg kan forstå, brugte han IKKE udtrykket:
"TRINITATIS" = "TREENIGHED" - MEN UDTRYKKET ÉN TRINITET = ÉN "TREHED"!

---> CITAT: Patrologisk Kompendium af Daniel Andersen ....................................
Trinitet
Ordet Trinitet dukker op i slutningen af 2. årh. Først forsigtigt – hos Theophilus af Antiokia og Klemens - ....
derefter kraftfuldt hos Tertullian i 215 i Adversus Praxean. Først i midten af 3. årh. vinder begrebet frem. Man havde være bange for et polyteistisk indhold.
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf
..........................................................................................CITAT SLUT!
Re.: DATERING!
Der er en klar uenighed med andre kilder her,
eftersom de fleste KILDER peger på at THEOPHILUS DØR senest AD 185!
DERFOR kan udtrykket TRINITET/TREHED - "TRINITATIS" Ikke SES tidligere!

Mange Hilsner
jalmar
tilføjet af

Trinitas.

Hej igen, Jalmar!
-men så længe den voksne søn bor derhjemme, så bestemmer faderen, fordi her er det ham som er overhovedet, og har det sidste ord at skulle have sagt i en sag. En organisation også familie-organisationen) fungerer kun når der er ét overhoved. Der kan ikke være to kaptajner på et skib, vel?
Jeg skrev 'trinitas' - ikke trinitatis Trinitet, Thehed, selvom det måske betyder det samme, jeg har kun undersøgt ordet 'trinitas'.
Jeg kan ikke finde ud af at linke (hvad du jo nok efterhånden ved) men min oplysning stammer fra 'Kirke-Leksikon for Norden'.
Der er henvist til 'Imod Hermogenes' hvor Tertullian skrev: "Vi bør ikke forestille os at der er noget andet væsen end Gud alene som er UFØDT og USKABT...Hvordan kan noget, bortset fra Faderen, være ældre, og således prægtigere, end Guds Søn, det enbårne og førstefødte Ord?...At Gud, som ikke har en Skaber nødig for at eksistere, vil være af langt højere RANG end det der har haft et ophav, altså Sønnen.
Også i 'Imod Praxeas'( er det det du henviser til?) viser han at Sønnen er forskellig og underordnet den Almægtige Gud. Her står: "Faderen er den fuldstændige substans, men Sønnen er udgået derfra og er en del af helheden, hvilket han selv erkender: 'Min Fader er større end jeg'...Faderen er således forskellig fra Sønnen, er større end Sønnen, lige så sikkert som at den der føder er én, og den der fødes en anden. Den der sender er også en anden end den der sendes. Og den der skaber er forskellig fra det der skabes."
(Her fandt jeg så ud af hvorden én substans forståes.)
Jeg kan umiddelbart ikke finde Theofilos - kun at han var apologet, Biskop i Antiochia fra 168, og han skrev omring 181 et forsvarsskrift for kristendommen.
Men der står jo ikke det som vi vil vide.
Jeg vil prøve at lede videre for at finde ham.
Men m.h.t. Clemens fra Alexandria ( ca. 150 til 215). Han kalder også Sønnen "Gud" (ligesom mig). Han kalder ham endda "skaber". Men mener Clemens hermed at Sønnen var ligestillet den Almægtige Gud? Nej, for hvis han henviste til Joh. 1:3 hvor der står: "Alt er blevet til gennem ham (Sønnen)" så mener han også det samme som mig. Fordi Gud skabte alting ved Sønnens medvirken (Kol. 1:5-17).
Clemens kalder den højeste Gud ' vor herre Jesu Gud og Fader' og siger at 'Herren er Skaberens Søn'. Han siger også: 'Altings Gud er EN god, retfærdig Skaber, og Sønnen er i Faderen. Jeg forstår helt klart at Clemens mener at Sønnen har en Gud over sig.
I 'The Church of the First Three Centuries' kan vi læse følgende om Clemens fra Alexandria: "Vi kunne citere mange passager fra Clemens som tydeligt understreger at Sønnen står lavere hvad angår rang. Det er overraskende at nogen opmærksomt kan læse Clemens og blot et eneste øjeblik få det indtryk at han betragtede Sønnen som identisk - ét - med Faderen. Hans afhængige og lavere natur anerkendes, så vidt vi kan se, overalt. Clemens troede at Gud og Sønnen var adskilte, eller sagt med andre ord, to væsender - et højeste væsen og et underordnet væsen." (husk, det er ikke mig der siger dette)
Måske Clemens tilsyneladende indimellem går ud over hvad Bibelen siger om Jesus, men han taler ingen steder om en treenighed, bestående at tre ligestillede personer i én Gud.
________________
Lige nu er jeg blevet meget klogere på aplogeterne end nogen sinde før.
For mig betyder det dog mest hvad bibelen siger om en treenig Gud, men alligevel har det da været trossyrkende for mig at nærlæse hvad disse mænd egentlig har skrevet.
Venlig hilsen
Jirene
tilføjet af

_______ jirene _______

´
... jirene SKREV: Re.: "LINKE"
Jeg kan ikke finde ud af at linke (hvad du jo nok efterhånden ved) men min oplysning stammer fra 'Kirke-Leksikon for Norden'.
...SVAR:
Når du højre klikker på linket, kommer der en lille "seddel" frem
Det kommer lidt an på, hvad dit program hedder - MEN der står sandsynligvis
...... ÅBEN - ÅBEN I NYT VINDUE - ÅBEN I NY FANE - (samt flere andre ting)!
Hvis der står "ÅBEN I NYT VINDUE", Skal du venstreklikke på den - står der bare:
ÅBEN - ÅBEN I NY FANE - (samt flere andre ting), skal du bare VENSTREKLIKKE PÅ "ÅBEN"
Står der: ...... ÅBEN - ÅBEN I NYT VINDUE - ÅBEN I NY FANE - Skal du VENSTREKLIKKE PÅ:
"ÅBEN I NYT VINDUE"
................................................................ HÅBER DET HJALP 🙂
... jirene SKREV:
-men så længe den voksne søn bor derhjemme, så bestemmer faderen, fordi her er det ham som er overhovedet, og har det sidste ord at skulle have sagt i en sag!
... SVAR:
Du glemmer bare, at Sønnen var flyttet hjemmefra, og FADEREN OVERDROG ALT TIL HAM, som
det er naturligt, at Sønnen arver og er han god nok, trækker faderen sig mens tid er!
....... JOHN 17:6 .......
Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden.
De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord.

... jirene SKREV:
En organisation også familie-organisationen) fungerer kun når der er ét overhoved. Der kan ikke være to kaptajner på et skib, vel?
...SVAR:
Der er vi ikke enig, En organisation er IKKE et skib/en arbejdsplads for medlemmerne, HVIS du arbejdede i organisationen har du ret, MEN der får du jo løn for at lystre, og udføre det arbejde, som "Kaptajnen" uddelegerer til dig. Selve Organisationen er jo danne af frie sjæle, med flere formål, hvor man bl.a. man kan drøfte det ene eller andet, og HVIS DET ER NØDVENDIGT, at stå samlet mod f.eks. en overordnet magt, for at opnå noget bestemt, som f.eks,. en stigning, på den "VARE" medlemmerne producerer som frie sjæle - EN Organisation er også et godt sted at lave større reklamefremstød fra, fordi det så er billigere for den enkelte, da det at stå sammen altid styrker - Men mennesket har stadig sin frie vilje til at råde og bestemme hvad man skal og ikke skal!
Men som jeg ser det, har Vidnerne solgt deres sjæl og TRO til Organisationen -

... jirene SKREV:
Der er henvist til 'Imod Hermogenes' hvor Tertullian skrev: "Vi bør ikke forestille os at der er noget andet væsen end Gud alene som er UFØDT og USKABT...
...SVAR:
Nu kender jeg ikke til skismaet med Hermogenes - andet end at det IKKE var ham og den fløj der "vandt kampen" (og her kunne jeg være fristet til at skrive "vandt kampen om Guldkalven") - Sagen er jo egentlig, at VI ALLE ved hvad der står i første linie:
"JOHN 1:1 - I begyndelsen var Ordet"!, Og man kan herefter spørge sig selv: "Hvad er før begyndelsen?" -

... jirene SKREV:
Hvordan kan noget, bortset fra Faderen, være ældre, og således prægtigere, end Guds Søn, det enbårne og førstefødte Ord?...At Gud, som ikke har en Skaber nødig for at eksistere, vil være af langt højere RANG end det der har haft et ophav, altså Sønnen.
...SVAR:
Her må jeg så henvise til ovenstående ....... JOHN 17:6 ....... Og henvise til det faktum, at i et normalt forhold har vi to ligeværdige personer, som med tiden Bliver PARTNERE hvorefter Sønnen overtager -> igen "John 17:6" - Faderens forrang består KUN af TO ting "AGTELSEN SOM FADEREN - DEN ÆLDRES Erfaring" - (Jeg har selv været Sønnen - Og har selv overtaget en mindre virksomhed som ligeværdig Partner - Hvorefter jeg stille og roligt overtog ledelsen (desværre døde min far for tidligt til at nyde godt af det!))

... jirene SKREV:
Faderen er den fuldstændige substans, men Sønnen er udgået derfra og er en del af helheden, hvilket han selv erkender: 'Min Fader er større end jeg'...Faderen er således forskellig fra Sønnen, er større end Sønnen, lige så sikkert som at den der føder er én, og den der fødes en anden.
Den der sender er også en anden end den der sendes. Og den der skaber er forskellig fra det der skabes."
... SVAR:
🙂 Jep det er nemlig helt nøjagtig sådanne det er - MEN IGEN Man bliver ligeværdige PARTNERE, da en DUELIG SØN altd vil overtage IGEN JOHN 17:6! - Sønnen bliver IKKE mindre med Tiden - SØNNEN vokser altid hvis han er opgaven voksen!

... jirene SKREV:
Jeg kan umiddelbart ikke finde Theofilos - kun at han var apologet, Biskop i Antiochia fra 168, og han skrev omring 181 et forsvarsskrift for kristendommen.
... SVAR:
MÅSKE fordi du ikke leder under det rigtige - Du skal lede først og fremmest under:
THEOPHILUS (af ANTIOKIA) - Dernæst under: TEOFILUS - THEOFILUS - TEOPHILUS! alle (af ANTIOKIA)
NÅR du så har fundet oplysningerne, skal du "parre" dem, så du er sikker på at det du skriver er Konfirmeret/godkendt fra flere forskellige sider! - Dette for at undgå at blive det jeg kalder enøjet/ accepterer man at oplysningerne er korrekte FRA ET STED - er disse sandsynligvis forkerte!
Det er lettere irriterende, men man må lære at leve med, at det ikke er alle der skriver det korrekte - Hver gang jeg leder, gør jeg det altid under ALLE mulige STAVEMÅDER!
Jeg tager altid et Dokument ud tager de afsnit jeg skal Bruge, og COPY & PASTER dem ind i dokumentet, så kan jeg stille og rolig finde ud af, hvad der sandsynligvis er rigtigt og forkert - MEN det er op til ens egen dømmekraft, og som før nævnt, lave jeg da også Fejl, mere eller mindre graverende!

... jirene SKREV:
Men m.h.t. Clemens fra Alexandria ( ca. 150 til 215). Han kalder også Sønnen "Gud" (ligesom mig). Han kalder ham endda "skaber". Men mener Clemens hermed at Sønnen var ligestillet den Almægtige Gud? Nej, for hvis han henviste til Joh. 1:3 hvor der står: "Alt er blevet til gennem ham (Sønnen)" så mener han også det samme som mig. Fordi Gud skabte alting ved Sønnens medvirken (Kol. 1:5-17).
... SVAR:
Jamen det er han jo også i princippet: "VED HAM ER ALTING SKABT!" - Fædrene (især før i tiden), påstod jo altid, at de Knoklede for at "SØNNEN KUNNE OVERTAGE" - Og hvad sker der mellem GUD og JESUS - IGEN JOHN 17:6! -
FADEREN og SØNNEN er jo ligestillede partnere /men SØNNEN OVERTAGER, dette fremgår bl.a. også af:
....... 1.Petersb.3:22 .......
han som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd,
efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham.

....... Efeserne 1:17-22 ....... Og her endnu tydeligere!
Jeg beder om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give jer visdoms og åbenbarings ånd til at erkende ham, v18 med jeres hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, v19 og hvor overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans mægtige styrke. v20 Med den magt virkede han i Kristus, da han oprejste ham fra de døde og satte ham ved sin højre hånd i himlen, v21 højt over al myndighed, magt, kraft, herskermagt og hvert navn, som nævnes kan, ikke blot i denne tidsalder, men også i den kommende. v22 Alt har han lagt under hans fødder, og han har givet ham som hoved over alle ting til kirken; v23 den er hans legeme, fylden af ham, der skaber hele sin fylde af alle.

... jirene SKREV:
"Vi kunne citere mange passager fra Clemens som tydeligt understreger at Sønnen står lavere hvad angår rang. Det er overraskende at nogen opmærksomt kan læse Clemens og blot et eneste øjeblik få det indtryk at han betragtede Sønnen som identisk - ét - med Faderen. Hans afhængige og lavere natur anerkendes, så vidt vi kan se, overalt. Clemens troede at Gud og Sønnen var adskilte, eller sagt med andre ord, to væsender - et højeste væsen og et underordnet væsen." (husk, det er ikke mig der siger dette)
...SVAR:
Jamen der er stadig ingen forskel - TÆNK på din egen fader/Moder - DIT forhold fra da du BOEDE HJEMME OG DA du FLYTTEDE HJEMMEFRA - Jo ældre du Blev, jo mere ligestillet blev du, indtil du selv var den der tager over "Hvad det så end var du tog over" - Jeg bor lige i nærheden af min MOR, I dag er det mig der bliver spurgt til råds - PÅ mange områder spørger jeg VORES SØN (40 år) TIL RÅDS - FORDI vi er ligeværdige - MEN JEG ER TRODS ALT HANS FAR - OG DETTE FORNÆGTER SIG IKKE i dagligdagen!
- I gamle dage spurgte jeg min mor til råds i økonomiske anliggender - I dag spørger HUN mig til råds - OG jeg spørger Sønnen til råds og han MIG til råds, alt efter sagens beskaffenhed - HAN er ekspert på Computere/ al slags elektronik - JEG på BILER m.m.!
MEN MIN MOR ER OG BLIVER MIN MOR - OG SØNNEN ER OG BLIVER SØNNEN - OG DATTEREN DATTER (30 år)

... jirene SKREV:
Måske Clemens tilsyneladende indimellem går ud over hvad Bibelen siger om Jesus, men
han taler ingen steder om en treenighed, bestående at tre ligestillede personer i én Gud.
...SVAR:
Måske gør DU igen samme fejl, ved ikke at lede efter
"ALT MULIGT": - Når vi snakker Clemens af Aleksandria, er ledetermerne:
"CLEMENS AF ALEKSANDRIA" - "CLEMENS AF ALEXANDRIA" - "KLEMENS AF ALEKSANDRIA" - "KLEMENS AF ALXANDRIA"!
OBS!
DU SKAL altid huske "GÅSEØJNENE/ANFØRSELSTEGNENE", når der er mere end et ord!
Du kan også læse om Klemens bl.a. her at:
....... Theophilus og Klemens HAR debatteret "TRINITY"!
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf¨

... jirene SKREV:
For mig betyder det dog mest hvad bibelen siger om en treenig Gud
...SVAR:
Her er der et af de tilfælde, hvor det er vigtigst at nærlæse hvad:
BIBELEN IKKE SIGER OM "DEN TREENIGE GUDDOMMELIGHED"
I mit stille sind har jeg selv stillet det op sådanne:
TREENIGHEDEN ER =
FADEREN + SØNNEN + HELLIGÅNDEN = YAHVEH!
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Problemet med TREENIGHEDENs fravær i en Bibelsk term, er sandsynligvis den simple, AT GUD VAR GUD slet og ret, og det satte man ikke spørgsmålstegn ved - Det er ikke let for den menneskelige hjerne at Kapere ALENE FÆNOMENET GUD - Har vi andet ord for det end at sige det dybt menneskelige "HAM" - OG FOR JESUS - Igen det menneskelige SØNNEN -
Hvis man ikke var så forhippet på absolut at SKULLE FORSTÅ GUDS NATUR, så ville det hele være meget nemmere:
JOHN 1:1 - I begyndelsen var Ordet, - og Ordet var hos Gud, - og Ordet var Gud.
Der står IKKE en skid om, at GUD skabte ORDET - Der står faktisk at ordet var der - DER hos GUD - og ORDET VAR (EN DEL AF) GUD!
PROBLEMET er at de fleste mennesker TÆNKER LOGISK - Vi kan bedst lide at have vores IDEER i firkantede kasser - Frem for noget abstrakt VI ikke kan kapere - OG hvad gør vi så, VI LADER OS SELV VÆRE SKABT I HANS BILLEDE - HAN ER VORES FADER OG FOSTRER SØNNEN - MEN jirene det er IKKE det der står - DER STÅR:
"I BEGYNDELSEN AF ALTING VAR ORDET - OG ALTING BLEV SKABT VED HAM - "Ved Ham"? mon ikke det kunne være "VED DET" i stedet!" -
HUSK jirene GUD SAGDE MED ORD(ET): LAD DER BLIVE LYS! (For ved ORDET ER alting)
GUD ER GUD -
GUD SENDTE EN DEL AF SIG SELV TIL JORDEN SOM MENNESKE - SOM HAN FØR HAVDE SENDT SINE FØRSTE-ENGLE SOM MÆND -
Men da vi ikke forstår denne TERM:
"GUD SENDTE EN DEL AF SIG SELV!" -
Er det mere LOGISK at GUD LOD ORDET/JESUS FØDE og til det har vi brug for en UNG PIGE = MARIA!

Undskyld mig, men jeg fabulerede bare videre over mine egne tanker og Ideer vedr. Bibelens ORD(ET)!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

_______ P.s. jirene _______

´

Jeg har svaret i den anden Tråd!

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1331858

Mange hilsner og en påskeblost til dig [f]
🙂
jalmar
tilføjet af

ret let at linke

1) Marker det du vil linke til, eksempelvis en internetaddresse (URL) - den markerer man ved at dobbeltklikke på den
2) Kopier dernæst det markerede ved at taste "Ctrl c" (altså "Control" og "c" tasten på samme tid).
3) Sæt det kopierede ind hvor du lyster ved at taste "Ctrl v" (altså "Control" og "v" tasten på samme tid)
tilføjet af

Tak for opl.

hej Stig!
Tak for oplysningen vedr. at linke. Nu skal jeg bare prøve på at lade være med at ryste, når jeg afprøver det.
Og til Jalmar!
Tak for påskeblomsten! Mine er for længst afblomstret nu da det er pinse (fnis)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.