32tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Det spørgsmål har jeg stillet jehovas vidner / vidne, flere gange, uden at få en forklaring.
Jeg stillede spørgsmålene:
Vis hvor i Bibelen der står, at Jesus kom i 1914 ?
Vis hvor i Bibelen der står, at de døde ER opstået i 1914 ?
Bibelen siger:
v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. 1.Kor.B.15
Hvis Jesus skulle være kommet for anden gang i 1914, så skulle vi kunne finde gamle aviser, som beskriver at dette skete:
Jesus vil komme i skyerne, og hente sine hjem (bortrykkelsen) Lukas.17

v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.
v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen.
v32 Husk på Lots hustru! v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.
v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.
v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.«
Skete det ❓

For så må jehovas vidner jo tro, at ingen der er døde efter 1914, vil få en opstandelse, før EFTER tusindårsriget..
Altså når Jesus kommer, vil der jo ske en opstandelse af levende og døde.
1.Thes.B.4
v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.
v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord.
Hvis dette skete ( som enhver kan forstå, IKKE SKETE ) så bliver der ingen der får en opstandelse fra 1914- og FØR EFTER tusindårsriget !
v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over Johs.Åb.20
Nu ser jeg frem til en forklaring, fra jehovas vidner - med henvisning til Bibelen !
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Nu ser jeg frem til en forklaring, fra jehovas vidner - med henvisning til Bibelen !

Du får forklaringen fra mig i stedet for, og jeg er ikke ret bibelstærk ...............
Ja, opstandelsen til himmelen af de døde af de 144 000 skete i 1914, for at de skulle være fyrster og lede Vagttårnets Selskab. At det skete i 1914 kan man regne ud ud fra noget i Daniels bog og tælle frem fra 607 fvt.
Ellers vil der finde opstandelse af alle tidligere døde efter harmageddon. Så vil de få lov til at vise deres værd under tusindårsriget. Efter tusindårsriget vil de blive dumpet igen. Skønne spildte kræfter, kan man sige.
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

[quote="lyjse" post=2823997]Nu ser jeg frem til en forklaring, fra jehovas vidner - med henvisning til Bibelen ![/quote]
Du får forklaringen fra mig i stedet for, og jeg er ikke ret bibelstærk ...............
Ja, opstandelsen til himmelen af de døde af de 144 000 skete i 1914, for at de skulle være fyrster og lede Vagttårnets Selskab. At det skete i 1914 kan man regne ud ud fra noget i Daniels bog og tælle frem fra 607 fvt.
Ellers vil der finde opstandelse af alle tidligere døde efter harmageddon. Så vil de få lov til at vise deres værd under tusindårsriget. Efter tusindårsriget vil de blive dumpet igen. Skønne spildte kræfter, kan man sige.


Tak for din forklaring, det er så hvad jv tror, men de kan ikke dokumentere ud fra Bibelen.
Se her..
Opvækkelsen af de sovende hellige i 1878 fandt Sted netop halvvejs (tre og et halvt Aar hver Vej) mellem Begyndelsen af Genoprettelsens Tider, 1874, og den almindelige himmelske Kaldelses Ophør i 1881.
Maaske nu alt dette betyder, at den lille Hjords Herliggørelse vil finde Sted i Foraaret 1918, nøjagtig halvvejs (tre og et halvt Aar hver Vej) mellem Afslutningen af Hedningernes Tider 1914 og Afslutningen af den himmelske Vej, Aar 1921.
"Den fuldbyrdede Hemmelighed" side 70 skrevet af præsident Rutherford
😉
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Tak for din forklaring, det er så hvad jv tror, men de kan ikke dokumentere ud fra Bibelen.

Man kan dokumentere lige hvad man har lyst til ud fra biblen og tro hvad der falder en ind. Dog står de svagt med at Jeruslems 70 år skulle være at regne fra 607 fvt
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Nej, den første opstandelse foregik i år 33.
Og det er der masser af beviser på i biblen.
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

"Den fuldbyrdede Hemmelighed" side 70 skrevet af præsident Rutherford

Blot en lille korrektion.
"Den fuldbyrdede Hemmelighed" er ikke skrevet af af Rutherford, men af G. Fisher and C. J. Woodworth. Sidstnævnte, Woodworth, var en af de mest indflydelsesrige skribenter i Vagttårnselskabet.
/sbrh
tilføjet af

Dit pjat

Hold op med dit pjat.
tilføjet af

Det har været drøftet så tit, men .........

du har aldrig været interesseret.
Det bedste du kan gør, hvis du virkelig ønsker at vide det, er at spørge Jehovas Vidner: Hvordan finder man frem til årstallet 1914?
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det har været drøftet så tit, men .......

du har aldrig været interesseret.
Det bedste du kan gør, hvis du virkelig ønsker at vide det, er at spørge Jehovas Vidner: Hvordan finder I frem til årstallet 1914?
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

[quote="lyjse" post=2824003]"Den fuldbyrdede Hemmelighed" side 70 skrevet af præsident Rutherford[/quote]
Blot en lille korrektion.
"Den fuldbyrdede Hemmelighed" er ikke skrevet af af Rutherford, men af G. Fisher and C. J. Woodworth. Sidstnævnte, Woodworth, var en af de mest indflydelsesrige skribenter i Vagttårnselskabet.
/sbrh

Tak - det må du jo vide bedre end mig.
Men var det ikke Rutherford der blev fængslet..

Fra Wikipedia
I 1917 og 1918 blev det forkyndt i Den fuldbyrdede Hemmelighed (engelsk: The Finished ministry). Bogen indeholdt meget skarpe bemærkninger om kristene præster, som gjorde dem så vrede, at de opfordrede regeringen til at forbyde bibelstudenternes publikationer. Resultatet blev at 'Den fuldbyrdede Hemmelighed' blev forbudt i Canada i begyndelsen af 1918 og senere også i USA
tilføjet af

Det har været drøftet så tit, men .......

du har aldrig været interesseret.
Det bedste du kan gør, hvis du virkelig ønsker at vide det, er at spørge Jehovas Vidner: Hvordan finder I frem til årstallet 1914?
Med venlig hilsen, ftg.

Ja men fortæl fortæl ftg.
Hvordan fandt I så ud af, at ..
Opvækkelsen af de sovende hellige i 1878 fandt Sted netop halvvejs (tre og et halvt Aar hver Vej) mellem Begyndelsen af Genoprettelsens Tider, 1874, og den almindelige himmelske Kaldelses Ophør i 1881.
Maaske nu alt dette betyder, at den lille Hjords Herliggørelse vil finde Sted i Foraaret 1918, nøjagtig halvvejs (tre og et halvt Aar hver Vej) mellem Afslutningen af Hedningernes Tider 1914 og Afslutningen af den himmelske Vej, Aar 1921.
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

[quote="sbrh" post=2824016][quote="lyjse" post=2824003]"Den fuldbyrdede Hemmelighed" side 70 skrevet af præsident Rutherford[/quote]
Blot en lille korrektion.
"Den fuldbyrdede Hemmelighed" er ikke skrevet af af Rutherford, men af G. Fisher and C. J. Woodworth. Sidstnævnte, Woodworth, var en af de mest indflydelsesrige skribenter i Vagttårnselskabet.
/sbrh[/quote]
Tak - det må du jo vide bedre end mig.
Men var det ikke Rutherford der blev fængslet..

Fra Wikipedia
I 1917 og 1918 blev det forkyndt i Den fuldbyrdede Hemmelighed (engelsk: The Finished ministry). Bogen indeholdt meget skarpe bemærkninger om kristene præster, som gjorde dem så vrede, at de opfordrede regeringen til at forbyde bibelstudenternes publikationer. Resultatet blev at 'Den fuldbyrdede Hemmelighed' blev forbudt i Canada i begyndelsen af 1918 og senere også i USA

Jo, Rutherford, Woodworth og 6 andre fra Vagttårnselskabets ledelse var fængslet - men det har intet at gøre med hvem, der var forfattere til bogen - men dens indhold, og her blev den samlede ledelsens holdt ansvarlig.
/sbrh
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Men var det ikke Rutherford der blev fængslet..

Fra Wikipedia
I 1917 og 1918 blev det forkyndt i Den fuldbyrdede Hemmelighed (engelsk: The Finished ministry). Bogen indeholdt meget skarpe bemærkninger om kristene præster, som gjorde dem så vrede, at de opfordrede regeringen til at forbyde bibelstudenternes publikationer. Resultatet blev at 'Den fuldbyrdede Hemmelighed' blev forbudt i Canada i begyndelsen af 1918 og senere også i USA

Jo, Rutherford og nogle flere blev fængslet, men ikke primært p gr af bogen. hvad den sølle sekt skrev, var alle ligeglade med. Men USA var i krig og Vagttårnets ledelse var åbent imod krigen. Det bliver der ikke set nådigt på i et land i krig. Det var hovedsageligt derfor de kom i fængsel.
tilføjet af

Du har aldrig været interesseret, Lyjse.

Jesus sagde at vi skulle finde frem til de interesserede, ikke at vi skulle perler for mennesker der ikke ønskede at lære sandheden at kende.
Du viser din interesse ved at gå hen og spørge Jehovas Vidner ad, og eventuelt at få et gratis bibelkursus.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Du har aldrig været interesseret, Lyjse.

Jesus sagde at vi skulle finde frem til de interesserede, ikke at vi skulle perler for mennesker der ikke ønsker at lære sandheden at kende.
Du viser din interesse ved at gå hen og spørge Jehovas Vidner ad, og eventuelt at få et gratis bibelkursus.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Du har aldrig været interesseret, Lyjse.

Jesus sagde at vi skulle finde frem til de interesserede, ikke at vi skulle perler for mennesker der ikke ønsker at lære sandheden at kende.
Du viser din interesse ved at gå hen og spørge Jehovas Vidner ad, og eventuelt at få et gratis bibelkursus.
Med venlig hilsen, ftg.

Hvor er du vel nok en elskværdig fyr, ftg !
Hvad står ftg for ?
Måske: Ferme Ta Gueule ???
tilføjet af

Er det ikke i orden at man skal vise sin interesse

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Skete "den første opstandelse" i 1914 ?

Jo, Rutherford, Woodworth og 6 andre fra Vagttårnselskabets ledelse var fængslet - men det har intet at gøre med hvem, der var forfattere til bogen - men dens indhold, og her blev den samlede ledelsens holdt ansvarlig.
/sbrh

Jeg søgte på Clayton Woodworth
http://www.zoominfo.com/p/Clayton-Woodworth/20422244

Clayton Woodworth was a prominent in the Watchtower organization as co-author of The Finished Mystery. (1917) A t a Bible convention in 1914 he admitted that he had recently become mentally unbalanced and demon possessed. The Finished Mystery appears to allude to his being demon possessed and notes others in the Bible Students movement (now Jehovah's Witnesses, Dawn Bible Students etc) would also be so afflicted as the "time of the end" progressed."
The Golden Age magazine spoke of others in the movement struggling with demons transmitting thoughts into their minds. By the 1930's Rutherford himself claimed that angels were transmitting information and Biblical interpretations for Watchtower publications into his mind. (He also said that truth is truth even when it comes from demons.)
...
When JW children and adults die today, and when Watchtower followers seek to promote anti-emergency blood usage among the public, these deaths and dangerous misteachings thus go back to Woodworth who was into the demonic and bizarre as also were Rutherford and before him Charles T. Russell.
...
Former Watchtower President Joseph Rutherford as well as Woodworth, the editor of the Golden Age (later named Awake!), were involved in such spiritism.
Og google-oversat:
Clayton Woodworth var fremtrædende i Vagttårnets organisation som medforfatter af de færdige Mystery. (1917) En bibel konvention i 1914 indrømmede han, at han for nylig var blevet mentalt ubalancerede og dæmon besat.
Det færdige Mystery synes at hentyde til han er dæmon besat og bemærker andre i bibelstudenterne bevægelse (nu Jehovas Vidner, Dawn Bibelstudenterne osv.) ville også være så plaget som "endens tid" skred frem. "
The Golden Age magasin talte om andre i bevægelsen kæmper med dæmoner overføre tanker i deres sind.
Ved 1930 hævdede Rutherford selv, at engle var overførte information og bibelske fortolkninger til Vagttårnet publikationer ind i hans sind. (Han sagde også, at sandheden er sandheden, selv når det kommer fra dæmoner.)
...
Når JW børn og voksne dør i dag, og da Vagttårnet tilhængere søger at fremme anti-akut blod forbrug blandt offentligheden, disse dødsfald og farlige misteachings dermed gå tilbage til Woodworth, som var i den dæmoniske og bizarre som også var Rutherford og før ham Charles T . Russell.
...
Tidligere Watchtower Præsident Joseph Rutherford samt Woodworth, redaktør af Golden Age (senere kaldet Vågn op!), Var involveret i en sådan spiritisme.
( min markering)
tilføjet af

Er det ikke i orden at man skal vise sin interesse

Med venlig hilsen, ftg.


Joo, men kan man gøre mere end at spørge ?
tilføjet af

Jeg kan forstå å meget ..

at jehovas vidner ikke kan få deres lære til, at stemme med Bibelen.
Så derfor kommer der ingen forklaring.
tilføjet af

Jeg kan forstå å meget ..

Dit problem er, du er ufattelig dum - kort og godt.
Jehovas vidner har fuldstændig styr på vor tro. Du fatter ikke den kristne tro ikke er statisk.
De svar du har fået blandt andet om 1914, fatter du ikke.
I det hele taget kan du ikke læse og forstå en tekst, der har et lixtal bare en smule over Rasmus Klump bøgerne.
Du skrev.
Så derfor kommer der ingen forklaring.
Nej det er ikke altid man gider spilde tid på dig, når du ikke kan forstå selv simpel logik.
Du forstår ikke du er fuld af løgn når du skriver Rutherford tog telepatisk kontakt til satans engle, og det viser sig at være lodret løgn som du ikke har belæg for eller kan bevise.
Jeg er et eller andet sted sikker på du stadig tror det, fordi du får et flip af en ellers anden slags.
Vi kan jo prøve:
Indrøm du nu er klar over det du skrev var en løgn der intet havde på sig.
Det sker garanteret ikke. Selv det kan du ikke overskue at forstå.
Du kender ikke biblen, hvilket ses af du ikke evner at svare på selv lette problemstillinger dine indlæg medfører.
Du kommer med et skabagtigt svar:
"Har du nu fået for meget sludre-vand igen."
I stedet for at svare direkte, hvad du ganske enkelt ikke kan.
Det er min erfaring, fra snesevis af forespørgsler.
Du vil hellere skrive 50 indlæg med bortforklaringer og anklager, og en strøm af spørgsmål om alt muligt.
Det letteste havde være at svare, hvis ellers du kunne.

Dertil kommer du lyver, og nærmest hypnotisk drages af underlødige hjemmeside m.v. hvor du tror på det der står og mener det er noget Jehovas vidner står bag.
Du bidrog også med et af de sædvanlige kneb med at citere ud af kontekst, helt bevidstløst uden at vide der egentligt står. Jeg kan godt male dig op i et hjørne hvis det skal være. Desværre har du meget svært ved at forstå det skrevne.
Et eksempel. Du skriver:
Jeg søgte på Clayton Woodworth
http://www.zoominfo.com/p/Clayton-Woodworth/20422244
Jeg behøver blot spørge om det er Jehovas vidner der står bag dette.
Du vælger ofte ikke at svare, da det selvfølgelig er nederlag for dig, at du intet kan bevise ud fra det Jehovas vidner rent faktisk selv skriver og mener.
Du vil ikke sandheden, men vil hellere gå på glødende kul end tage ansvar.
Sbrh satte dig på plads, da han diplomatisk skrev.
Nej lyjse, det er ikke helt korrekt det du skriver.
Nej, for det er løgn. Ret enkelt.


at jehovas vidner ikke kan få deres lære til, at stemme med Bibelen.
Så derfor kommer der ingen forklaring.
tilføjet af

Jeg kan forstå så meget ..

Sikken en gang BRÆK [:X]
Du kunne ikke svare, og i stedet for at svare, læsser du en gang gylle af, som ikke har noget med emnet at gøre [!]
Så skriver du:
Sbrh satte dig på plads, da han diplomatisk skrev.[/quote]
sbrh har ikke sat mig "på plads" - han har slet ikke deltaget i denne tråd / dette emne !
Så du husker forkert, det var her sbrh skrev:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2821725-qvores-qvibrationerq-afslore-vores-personlighedq/2824028
[quote]Hvis man er interesseret i at komme lidt dybere ind omkring, hvordan tanker med udspring i det okkulte og spiritisme har fundet vej ind i Jehovas Vidner, bør man søge oplysninger omkring Clayton J. Woodworth (1870-1951). Woodworth, der var den ene af de to forfattere til det syvende bind af Studier i Skriften, var ikke alene meget optaget af det okkulte og spiritisme, han må også anses for at være nok den væsentligste kilde til introduktion af okkulte og spiritistiske tanker/forestillinger.
Det er også værd at nævne, at det var Woodworth der var redaktør af Golden Age, hvorfra mange af disse 'besynderlige' anskuelser fik deres indtog i Jehovas Vidners tænkning.
Som en sidebemærkning kan nævnes, at det fx er Woodworth der er den primære ophavsmand til Jehovas Vidners doktrin omkring afvisningen af blod, og forud for det modstanderen af vaccinationer.
/sbrh
tilføjet af

Sagtmodighed

Er sagtmodighed ikke en kristen dyd? Dit indlæg giver udtryk for noget helt andet. Uden iøvrigt at tage stilling til om du har ret eller ikke. Kun en kommentar til din form.
tilføjet af

Sagtmodighed

Er sagtmodighed ikke en kristen dyd? Dit indlæg giver udtryk for noget helt andet. Uden iøvrigt at tage stilling til om du har ret eller ikke. Kun en kommentar til din form.


Mattæus 23:27
Jesus siger:
Ve jer, skriftlærde og farisæere, hyklere! for I er som hvidkalkede gravsteder, der jo udvendig ser pæne ud, men indvendig er fulde af de dødes ben og enhver form for urenhed. 28 Således ser I jo også udvendig retfærdige ud for mennesker, men indvendig er I fulde af hykleri og lovløshed.

Var det svar nok. Det er tilladt at tænke før man skriver.
tilføjet af

Det har været drøftet så tit, men .......

du har aldrig været interesseret.
Det bedste du kan gør, hvis du virkelig ønsker at vide det, er at spørge Jehovas Vidner: Hvordan finder I frem til årstallet 1914?
Med venlig hilsen, ftg.

Ok, ftg - to spørgsmål:
1) Hvordan finder I frem til årstallet 1914
2) Hvad er der galt med lyjses citater, for det ser ret meget ud somom opstandelsen umuligt kan være påbegyndt, endnu?
tilføjet af

Du har aldrig været interesseret, Lyjse.

Du viser din interesse ved at gå hen og spørge Jehovas Vidner ad, og eventuelt at få et gratis bibelkursus.
Med venlig hilsen, ftg.

Ja, sekters isolationsmetoder starter lige fra begyndelsen.
Ftg, har du nogensinde overvejet muligheden af, at den isolationspolitik skyldes, at jeres argumenter ikke er tilstrækkeligt gode til at klare sig i åben debat? I stedet finder I dem I kan få isoleret fra gode argumenter og sund fornuft!
Det er ikke alle der ender som sektmedlemmer. De der med det samme gennemskuer, at isolation er sekternes indirekte indrømmelse af deres fup og fidus gør naturligvis ikke...
Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! eller: Her er han! så tro det ikke; for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild. Nu har jeg sagt jer det forud. Siger de derfor til jer: Se, han er i ørkenen! så gå ikke derud. Eller: Se, han er i kamrene! så tro det ikke. For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være.
Hvordan er det nu: I siger han kom i 1914, men at det kun er en lille trofast skare der kan tro på det - og at den tro begynder med, at man skal isolere sig med jer i et bibelstudium?
tilføjet af

Jeg kan forstå å meget ..

Dit problem er, du er ufattelig dum - kort og godt.

Aha. Det er jeg ikke enig med dig i. Men det er jo en del af sektmekanismen, at I føler jer bedre end andre. Er andre uenige med jeres argumenter, må de derfor enten være dumme, ugudelige eller besatte - eller måske det hele?
Nå, en ting jeg godt kan lide ved lyjse er, at hun fægter med åben pande. Har lyjse måske sagt, at hun ikke vil svare på et spørgsmål, fordi hun ikke mener der bliver spurgt oprigtigt...
Man kan være enig eller uenig i det lyjse skriver. Jeg er nogen gange det ene, andre gange det andet. Men lyjse er ærlig og går ikke og putter med sin holdning. Det synes jeg er et hædersmærke ved hende.
tilføjet af

Ja, det kan man da.

Man kan også forsøge at forstå det.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jeg kan forstå så meget ..

Du fatter ikke en brik................
Som jeg skrev i mit indlæg:
"Jeg kan godt male dig op i et hjørne hvis det skal være. Desværre har du meget svært ved at forstå det skrevne."

Dit "intelligente" svar Lyjse var.

Sikken en gang BRÆK [:X]
Du kunne ikke svare, og i stedet for at svare, læsser du en gang gylle af, som ikke har noget med emnet at gøre [!]
[/quote]

Sk.
Jo det jeg skriver har med emnet at gøre. Du fatter det bare ikke.
Og du roder rundt som en hovedløs høne.
Men nu skal jeg vise dig hvordan du fusker, og du ikke kender din egen bibel, som du fornægter.
Beviset er du ikke vil eller kan argumentere for dine beskyldninger.
Se så her hvad du skrev, der har med engle at gøre.
Med links og det hele.
[quote]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2823734-kan-man-tage-kontakt-til-de-dode-#2823940
Vil du eller andre, oversætte dette :
You probably know that after 1919 the anointed remnant got busy in the ministry in collaboration with the angels who continued to use the symbolic dragnet to pull fish on the beach, to separate the fine from them unsuitable them. (The Watchtower, 6/15/1992, p 21)
Citat slut
Google siger, at de fik travlt med at samarbejde med engle..

Din ide med at citerer dette ud af kontekst er tydelig. Du vil give det udseende af vi skulle kommunikere med engle - sikkert satans engle -som du lyver om uafbrudt.
Du vil i øvrigt se der ikke er nogen kommunikation, men en ganske bestemt form for samarbejde uden der udveksles oplysninger.

Det du manipulerer væk er.
Indledningen af artiklen viser klart det skal forstås symbolsk

Der står:
Læg mærke til hvad Jesus sagde i Mattæus, kapitel 13, om sin brug af billeder. Hans disciple spurgte: „Hvordan kan det være at du taler til dem i billeder?“ (Mattæus 13:10) Ja, hvorfor talte Jesus i billeder som de fleste ikke kunne forstå? Hans svar finder vi fra vers 11 til 13: „Jer er det givet at forstå himlenes riges hellige hemmeligheder, men dem er det ikke givet. . . . Det er derfor jeg taler til dem i billeder, for når de ser, ser de forgæves, og når de hører, hører de forgæves, og de får heller ikke fat i meningen.“
.....Himlenes rige er også som et vod der blev sat i søen og opsamlede fisk af enhver slags.
Det er symbolsk Lyjse, men du har aldrig forstået hvad symbolsk vil sige.
Vel ?
Her er det korte stykke du viser, på dansk .
Vagttårnet 15-6-2002
Som du sikkert ved, fik ’resten’ efter 1919 travlt med at forkynde i samarbejde med englene, der stadig anvendte det symbolske vod til at indsamle fisk, for derefter at sortere de gode fra de ubrugelige.

Nu skal jeg vise dig hvad din egen bibel skriver:
Mattæus 13:47
Igen: Himmeriget ligner et vod, der blev kastet i søen og samlede fisk af enhver art; v48 da det var fuldt, trak de det op på bredden og satte sig og samlede de gode fra i tønder og kastede de dårlige ud. v49 Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige.
Det vidste du ikke stod i din egen bibel.
Når man sammenholder det med hvad der reelt står i artiklen, er du malet op i et hjørne,

Du er i den grad afsløret.
Men du fatter det ikke, for du er for dum, og du vil heller aldrig indrømme.
Hele dit "forfatterskab" bærer præg af stupiditet.
Det er din tjeneste for den gud du tjener - satan djævelen.
Du kan bare modargumentere sagligt og logisk 😃 Nå nej!
Kommentarer om "sludrevand" eller andre tåbeligheder, viser kun din afmagt.
Godaw mand økseskaft, fordi der er længere til Roskilde end på vandcykel og Leif Lalleglad.

Læs hele artiklen
Hvad betyder lignelsen om voddet og fiskene for dig?
„Jer er det givet at forstå himlenes riges hellige hemmeligheder.“ — Mattæus 13:11
KAN du lide at få kendskab til hemmeligheder eller at løse gåder? Ved du at det at løse en bestemt gåde kan hjælpe dig til at få større viden om din egen rolle i Guds hensigt? Den „gåde“ der er tale om, er en lignelse som Jesus fremholdt. Den var uforståelig for mange af dem der hørte den dengang, og har været det for utallige andre siden, men du har mulighed for at forstå den.
2 Læg mærke til hvad Jesus sagde i Mattæus, kapitel 13, om sin brug af billeder. Hans disciple spurgte: „Hvordan kan det være at du taler til dem i billeder?“ (Mattæus 13:10) Ja, hvorfor talte Jesus i billeder som de fleste ikke kunne forstå? Hans svar finder vi fra vers 11 til 13: „Jer er det givet at forstå himlenes riges hellige hemmeligheder, men dem er det ikke givet. . . . Det er derfor jeg taler til dem i billeder, for når de ser, ser de forgæves, og når de hører, hører de forgæves, og de får heller ikke fat i meningen.“
3 Derefter henviste Jesus til ordene i Esajas 6:9, 10, som beskriver et folk der i åndelig forstand er døvt og blindt. Men vi behøver ikke at være døve og blinde. Hvis vi forstår hans illustrationer, eller lignelser, og handler efter dem, kan vi være lykkelige — nu og i al fremtid. Jesus giver denne opmuntrende forsikring: „Lykkelige er jeres øjne fordi de ser, og jeres ører fordi de hører.“ (Mattæus 13:16) Denne forsikring omfatter alt hvad Jesus har fortalt i billeder, men lad os koncentrere os om en enkelt kort lignelse, nemlig den om voddet og fiskene, der findes i Mattæus 13:47-50.
En lignelse med en dybere betydning
4 „Himlenes rige er også som et vod der blev sat i søen og opsamlede fisk af enhver slags. Da det var fuldt, halede man det op på bredden, satte sig og samlede de gode fra i kar, men de ubrugelige smed man ud. Det er sådan det vil være ved afslutningen på tingenes ordning: englene vil gå ud og skille de onde fra de retfærdige og kaste dem i ildovnen. Dér vil de græde og skære tænder.“
5 Vi har sikkert alle set nogle fiske med et net, i det mindste på film eller i fjernsynet, så vi har ikke svært ved at forestille os det Jesus beskriver. Men hvilken betydning har de enkelte dele af lignelsen? For eksempel sagde Jesus at denne illustration drejer sig om „himlenes rige“. Men han kan umuligt have ment at mennesker „af enhver slags“, både de gode og de ubrugelige eller onde, vil være i Riget. Og hvem er det der fisker? Foregik fiskeriet og adskillelsen på Jesu tid, eller finder det udelukkende sted i vor tid, ved „afslutningen på tingenes ordning“? Kan vi se os selv i denne lignelse, eller billedtale? Hvordan kan vi undgå at blive blandt dem der græder og skærer tænder?
6 Disse spørgsmål viser at lignelsen slet ikke er så enkel endda. Men glem ikke Jesu ord: „Lykkelige er jeres øjne fordi de ser, og jeres ører fordi de hører.“ Lad os se om vi kan finde frem til betydningen, så vore ører ikke er uimodtagelige og vore øjne lukkede for dens betydning. Faktisk har vi allerede en vigtig nøgle til forståelsen. Den foregående artikel viste at Jesus opfordrede galilæiske fiskere til at forlade deres erhverv og tage fat på en åndelig gerning som „menneskefiskere“. (Markus 1:17) Han sagde til dem: ’Fra nu af er det levende mennesker I skal fange.’ — Lukas 5:10.
7 Fiskene i denne lignelse symboliserer altså mennesker. Når der i vers 49 tales om at de onde adskilles fra de retfærdige, er det selvsagt ikke retfærdige og onde fisk der menes, men retfærdige eller onde mennesker. Vers 50 bør heller ikke forlede os til at tro at der er tale om bogstavelige fisk som græder eller skærer tænder. Nej, denne lignelse handler om mennesker der indsamles og senere adskilles; og som udfaldet viser, er det en meget alvorlig sag.
8 Læg mærke til at de ubrugelige fisk, det vil sige de onde, vil blive kastet i ildovnen, hvor de vil græde og skære tænder. Andre steder forklarer Jesus at denne gråd og tænderskæren finder sted uden for Riget. (Mattæus 8:12; 13:41, 42) Og ifølge Mattæus 5:22 og 18:9 brugte han endda udtrykket „ilden i Gehenna“ om en evig tilintetgørelse. Viser det ikke hvor vigtigt det er at vi fatter meningen med denne illustration og handler i overensstemmelse med den? Vi ved alle at der hverken er eller vil komme onde mennesker i Guds rige. Når Jesus sagde at ’himlenes rige er som et vod’, må han derfor have ment at der i forbindelse med Guds rige er noget der kan sammenlignes med et vod som sænkes for at indsamle forskellige slags fisk.
9 Efter at nettet var sat ud og fiskene indsamlet, skulle der ske en adskillelse. Hvem tog ifølge Jesu ord del i dette arbejde? I Mattæus 13:49 står der at det var engle der fiskede og sorterede fangsten. Jesus talte altså om at engle fører tilsyn med et redskab på jorden der anvendes til at adskille mennesker — de der er gode og egnede til himlenes rige, adskilles fra andre der viser sig ubrugelige til det himmelske kald.
Hvornår fiskes der?
10 Sammenhængen hjælper os til at finde ud af hvornår dette finder sted. Umiddelbart forinden havde Jesus fremholdt en lignelse om en mand der såede god sæd i sin mark, hvorefter en fjende såede ukrudt i marken, der er et billede på verden. Han forklarede ifølge Mattæus 13:38 at den gode sæd „er rigets sønner; men ukrudtet er den ondes sønner“. De to slags sæd voksede op side om side i mange hundrede år, indtil høsten ved afslutningen på tingenes ordning. Så blev ukrudtet samlet fra og brændt i ild. Når vi sammenholder dette med lignelsen om voddet, kan vi se at indsamlingen af fisk i voddet skulle strække sig over en lang periode. — Mattæus 13:36-43.
11 Ifølge Jesu lignelse blev fiskene indsamlet kritikløst, idet der kom både gode og ubrugelige fisk i voddet. I apostlenes levetid anvendte de engle der ledede fiskeriet, Guds kristne organisation til at indfange „fisk“ som blev salvede kristne. Ved Jesu menneskefiskeri før pinsedagen i år 33 var der cirka 120 disciple der så at sige var kommet i nettet. (Apostelgerninger 1:15) Men da først menigheden af salvede kristne var oprettet, begyndte man for alvor at fiske, nu med det symbolske vod, og tusinder af gode fisk blev fanget. Fra år 36 e.v.t. fik fiskeriet vid udbredelse i internationalt farvand, idet folk fra nationerne blev draget til kristendommen og blev medlemmer af Kristi salvede menighed. — Apostelgerninger 10:1, 2, 23-48.
12 I århundrederne efter at apostlene var døde, var der fortsat nogle kristne der stræbte efter at finde frem til og at holde fast ved den guddommelige sandhed. I det mindste nogle af disse havde Guds godkendelse, og han salvede dem med hellig ånd. Men ved apostlenes død forsvandt bolværket mod frafaldet, som nu fik mulighed for at brede sig. (2 Thessaloniker 2:7, 8) Der opstod en organisation som hævdede at være Guds menighed, men slet ikke var værdig til denne betegnelse. Den hævdede falskeligt at være den hellige nation der var blevet salvet med Guds ånd til at herske sammen med Jesus.
13 Spiller de utro navnkristne mon en rolle i lignelsen om voddet og fiskene? Ja, det er der grund til at tro. Det symbolske vod omfattede kristenheden. Sandt nok prøvede den katolske kirke i umindelige tider at hindre lægfolket i at læse i Bibelen, men i århundredernes løb har enkeltpersoner i kristenheden ikke desto mindre spillet en stor rolle i forbindelse med oversættelse, mangfoldiggørelse og udbredelse af Guds ord. Bibelselskaber blev senere oprettet eller støttet af kirkerne, og disse selskaber oversatte Bibelen til mange af de sprog der tales i forskellige dele af verden. Kirkerne udsendte også missionærer der virkede som læger og lærere, og som gjorde folk til „riskristne“. Derved blev der indsamlet en umådelig mængde ubrugelige fisk der ikke havde Guds godkendelse, men det bevirkede også at millioner af ikkekristne blev bekendt med Bibelen og en form for kristendom, om end den var fordærvet.
14 De spredte trofaste mennesker der fulgte Guds ord, kæmpede i mellemtiden så godt de kunne. De udgjorde på ethvert givet tidspunkt Guds sande, salvede menighed på jorden. Og vi kan være sikre på at også de fangede fisk eller mennesker, hvoraf Gud har betragtet mange som gode og derfor salvet dem med sin ånd. (Romerne 8:14-17) Disse gode kristne var i stand til at bringe kundskaben om Bibelens sandheder ud til mange der var blevet „riskristne“ eller som havde fået en begrænset forståelse af Bibelen ud fra de bibelbøger kristenhedens bibelselskaber havde oversat til deres sprog. Indsamlingen af gode fisk fortsatte derfor, selv om de fleste af dem kristenheden indsamlede, i Guds øjne var ubrugelige.
15 Voddet er altså et billede på et jordisk redskab der giver sig ud for at være Guds menighed og som indsamler fisk. Det har omfattet både kristenheden og menigheden af salvede kristne, hvoraf de sidstnævnte er fortsat med at indsamle gode fisk under englenes usynlige ledelse, som vi læser om i Mattæus 13:49.
Vor tid er noget særligt
16 Lad os nu se på tidsfaktoren. I århundreder indsamlede voddet mange ubrugelige eller onde fisk, foruden de gode. Så kom den tid da englene begyndte at udføre det vigtige adskillelsesarbejde. Hvornår var det? I vers 49 siges der tydeligt at det foregår ved „afslutningen på tingenes ordning“. Dette stemmer med det Jesus sagde i lignelsen om fårene og gederne: „Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed, og alle englene med ham, da vil han sætte sig på sin herligheds trone. Og alle nationerne skal samles foran ham, og han vil skille folk fra hinanden, ligesom en hyrde skiller fårene fra gederne.“ — Mattæus 25:31, 32.
17 Ifølge Mattæus 13:47-50 kan vi altså se at der siden „afslutningen på tingenes ordning“ begyndte i 1914, er foregået et afgørende adskillelsesarbejde under englenes ledelse. Dette blev særlig tydeligt efter 1919, da resten af de salvede blev udfriet efter en kort periode i åndelig trældom eller fangenskab, og blev et mere effektivt redskab til udførelse af fiskeriet.
18 Hvad skulle der ske med de gode fisk der blev sorteret fra? I vers 48 står der at englene, der både udførte fiskeriet og adskillelsen, ’samlede de gode fisk fra i kar, men smed de ubrugelige ud’. Karrene er beskyttende beholdere som de gode fisk lægges i. Er der sket noget tilsvarende i vor tid? Ja, bestemt. Efterhånden som de symbolske gode fisk fanges, samles de i menighederne af sande kristne. Disse symbolske kar, menighederne, har været med til at beskytte og bevare dem til tjenesten for Gud. Men nogle tænker måske: ’Det lyder meget rigtigt, men hvad har det at gøre med mit liv, nu og i fremtiden?’
19 Opfyldelsen af det der skildres i Jesu illustration var ikke begrænset til århundrederne mellem apostlenes tid og 1914. I denne periode blev det redskab som symboliseres ved voddet, brugt til at indsamle både sande og falske kristne. Der blev altså indsamlet ubrugelige fisk og gode fisk. Englenes adskillelsesarbejde sluttede heller ikke omkring 1919. Nej, i nogle henseender rækker lignelsen om voddet helt frem til vor tid. Den har betydning for os og for vor fremtid. Det er bydende nødvendigt at vi forstår hvordan og hvorfor det er tilfældet hvis vi ønsker at man skal kunne sige om os: „Lykkelige er jeres øjne fordi de ser, og jeres ører fordi de hører“ med forståelse. — Mattæus 13:16.
20 Som du sikkert ved, fik ’resten’ efter 1919 travlt med at forkynde i samarbejde med englene, der stadig anvendte det symbolske vod til at indsamle fisk, for derefter at sortere de gode fra de ubrugelige. Tal fra den periode viser at indsamlingen af gode fisk der blev salvet med Guds ånd fortsatte, idet de sidste af de 144.000 blev indfanget med det symbolske vod. (Åbenbaringen 7:1-4) Men midt i 1930’erne var indsamlingen af gode fisk der blev salvet med hellig ånd, i det store og hele afsluttet. Skulle medlemmerne af den salvede rest da ’kassere’ voddet og sætte sig ned og vente på deres himmelske belønning? Nej, slet ikke.
Din andel i fiskeriet
21 Jesu lignelse om voddet fokuserede på de gode fisk der ville blive belønnet med en plads i himlenes rige. Men ud over det der beskrives i denne billedtale foregår der et andet symbolsk fiskeri, blot i langt større målestok, hvilket fremgik af den foregående artikel. Her fisker man ikke efter de gode, salvede fisk der omtales i Jesu billedtale, men efter symbolske fisk der får håb om liv i et paradis på jorden. — Åbenbaringen 7:9, 10; jævnfør Mattæus 25:31-46.
22 Hvis du har dette håb, kan du glæde dig over at Jehova har tilladt det livreddende fiskeri at fortsætte til nu. Det har givet dig mulighed for et vidunderligt liv i fremtiden. Mulighed? Ja, det er et passende ord at bruge, for udfaldet afhænger af om vi fortsat er trofaste mod ham der leder fiskeriet. (Zefanias 2:3) I lignelsen siges der at det ikke vil gå godt for alle de fisk der fanges i voddet. Jesus sagde at de ubrugelige eller onde ville blive sorteret fra de retfærdige. Hvad skulle der så ske med dem? I Mattæus 13:50 beskrev han de alvorlige konsekvenser det ville få for de ubrugelige eller onde fisk. De skulle kastes i ildovnen, hvilket er ensbetydende med evig tilintetgørelse. — Åbenbaringen 21:8.
23 De gode, salvede fisk og de symbolske fisk der kan opnå evigt liv på jorden, har en herlig fremtid i vente. Der er derfor god grund til at englene sørger for at der netop nu udføres et effektivt fiskeri overalt på jorden. Og hvilken fangst! På sin vis er der tale om en lige så mirakuløs fiskefangst som apostlene fik da de sænkede deres net efter Jesu anvisning.
24 Gør du alt hvad du kan i dette livreddende, åndelige fiskeri? Uanset hvor omfattende vor personlige indsats har været indtil nu, kan vi alle have gavn af at se på hvad der udrettes på verdensplan i det store fiske- og livredningsarbejde der nu udføres. Det bør anspore os til med endnu større nidkærhed at sænke nettene til en fangst i den kommende tid. — Jævnfør Mattæus 13:23; Første Thessalonikerbrev 4:1.
tilføjet af

Du er ude -

af balance - hvad er det for en gang rod [???] 😕 du er da vist "malet op i et hjørne" 😃
Du flytter fokus fra EMNET i tråden:

Det spørgsmål har jeg stillet jehovas vidner / vidne, flere gange, uden at få en forklaring.
Jeg stillede spørgsmålene:
Vis hvor i Bibelen der står, at Jesus kom i 1914 ?
Vis hvor i Bibelen der står, at de døde ER opstået i 1914 ?
Bibelen siger:
v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. 1.Kor.B.15
Hvis Jesus skulle være kommet for anden gang i 1914, så skulle vi kunne finde gamle aviser, som beskriver at dette skete:
Jesus vil komme i skyerne, og hente sine hjem (bortrykkelsen) Lukas.17

v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.
v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen.
v32 Husk på Lots hustru! v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.
v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.
v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.«
Skete det ❓

For så må jehovas vidner jo tro, at ingen der er døde efter 1914, vil få en opstandelse, før EFTER tusindårsriget..
Altså når Jesus kommer, vil der jo ske en opstandelse af levende og døde.
1.Thes.B.4
v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.
v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord.
Hvis dette skete ( som enhver kan forstå, IKKE SKETE ) så bliver der ingen der får en opstandelse fra 1914- og FØR EFTER tusindårsriget !
v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over Johs.Åb.20
Nu ser jeg frem til en forklaring, fra jehovas vidner - med henvisning til Bibelen !

Får vi et svar ❓
tilføjet af

Du er ude -

Du har fået svar på de spørgsmål flere gange- du har bare aldrig forstået det.
Det skal du ikke klandre mig.

Her er noget jeg skrev i 2012. Du har tydeligvis ikke forstået det.
Tidligere..........
Efter denne omfattende debat, er det på sin plads at komme med en konklusion.
Jehovas vidner har en opfattelse og I har en anden.

Det drejede sig om.
Åbenbaringen 20,5 Det rummer en nøgle til forståelse af opstandelse.
(De øvrige af de døde blev ikke levende førend de tusind år var til ende.)
Tusindårsriget er en periode med fred hvor satan er elimineret/bundet i tusind år.
I forbindelse hermed sker der opstandelse. Det er vi vist enige om.

Godt.
Her er hvad Jehovas vidner tror på.
Vi fødes og vi dør og bliver til jord. Punktum finale.
Biblen siger om de der dør.
Romerne 6,23
For den løn synden betaler er døden, men den gave Gud giver er evigt liv ved Kristus Jesus, vor Herre.
Når vi dør har vi betalt prisen for vor synd. Man straffer ikke 2 gange for samme synd.
Så kan vi få gaven det evige liv.
Johannes 5,28
I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre hans røst 29 og komme ud, de som har gjort det der er godt, til en livets opstandelse, de som har øvet det der er slet, til en dommens opstandelse.
Jehovas vidner siger det sker i starten af tusindårdriget.
For de kan leve i tusindårsriget og blive oplært om Gud som biblen siger andetsteds.
Da de har betalt prisen for deres synd, er de hverken retfærdige eller uretfærdige når de kommer frem. De er et ubeskrevet blad.
Det er deres handlinger i løbet af de tusind år der afgør om de er retfærdige eller viser sig at være uretfærdige. Synder de mod den hellige ånd dør de. De venter ikke til efter tusindårsriget med dommen, i tusindårsriget lever ingen der synder mod Gud.
Så kommer vi til det der står om de øvrige af de døde der først blev levende efter de tusind år.
Forud fik den salvede skare (144.000) opstandelse til himlen. Jesus Apostle m.v.
Alle de der lå i mindegravene og fik opstandelse, og som lever hele vejen i de tusind år, anses af Gud for at være åndeligt døde. De bliver først åndeligt levende efter de tusind år.
Det er hvad åb. kap.20 betyder.
Derfor opfatter vi det her som symbolsk.
Forklaringen er ligetil.
I Efeserbrevet 2,1 som Paulus skrev til folk i byen Efesus
siges:
Og jer gjorde Gud levende. skønt I var døde i jeres overtrædelser og synder.
Paulus var selvfølgelig i live da han skrev brevet, og de der modtog det og læste det var indlysende nok også levende.
Hvordan kunne Pauls så skrive at levende blev "gjort" levende.
Selvfølgelig fordi de havde været åndeligt døde, eller underlagt syndens løn som uvægerligt ville føre til døden.
Dem tilgiver Gud og de kommer ikke for Jesus, men bliver gjort åndeligt levende.
Deraf ses det helt enkelt, at de øvrige af de døde VAR levende i tusindårsriget ligesom dem i Efesus var det. De blev åndeligt levende efter de tusind år.
Vi lærer også at Gud gør dem levende han vil og livet og frelsen derfor kommer fra Gud, men Jehova overdrager det til Jesus at dømme de der blev kaldt levende og døde.
Så Vi fødes og dør, får en opstandelse og hvis vi følger Jesus får vi evigt liv.
Hvis du vil vide mere kan du få et bibelkursus hos Jehovas vidner, og få oplæring i hvad det vil sige at være en sand kristen.
tilføjet af

Enhver kan jo -

lave deres egen tro, og kalde alt det, der ikke lige passer til det Bibelen fortæller - for symbolsk...
Men vi kan bare endnu engang konstatere, at I IKKE er kristne, men tilhører en sekt, der dyrker spiritisme.
tilføjet af

Enhver kan jo -

lave deres egen tro, og kalde alt det, der ikke lige passer til det Bibelen fortæller - for symbolsk...
Men vi kan bare endnu engang konstatere, at I IKKE er kristne, men tilhører en sekt, der dyrker spiritisme.


Spørgsmål til Lyjse (som du ikke svarer på, da du er fanget i dit egen spin)
I din bibel står der i Zakarias 14:4-
Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd, v5 og I skal flygte ind i min bjergdal – dalen når indtil Asal – ja, flygte, som I flygtede for jordskælvet, dengang Uzzija var konge i Juda.
Da kommer Herren min Gud
og alle de hellige med ham.
v6 På den dag skal der hverken være hede
eller kulde og frost.
v7 Der skal være én lang dag
– Herren kender den –
ikke dag og nat;
selv ved aftenstid
skal det være lyst.
v8 På den dag skal levende vand
strømme ud fra Jerusalem,
halvdelen ud i havet i øst
og halvdelen ud i havet i vest
både sommer og vinter.
Det der levende vand er det symbolsk eller bogstaveligt.
Simpelt spørgsmål, så hvorfor svarer du ikke Lyjse ?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.