18tilføjet af

S-SF-R stopper for støtte til bioethanol

Den nye regering vil være grøn og...bla bla...så nu hæver den så de grønne afgifter.
Men det hed sig da de var opposition at vi gik glip af en masse forskning og arbejdspladser fordi VKO ikke ville støtte den slags.
Men hvordan ser virkelighedens verden så ud? .. ja nok ikke meget overraskende var disse udmeldinger ren valgpropaganda og mestendels løgn.
Lad os bare tage sådan noget som Bioethanol - det regnes af mange som fremtidens benzin og kan produceres fra materialer såsom halm og træflis som der jo er masser af. Det må da være godt at støtte den forskning i Danmark som miljøbevidst foregangsland inden udlandet render med det teknologiske forspring.
Så VKO støttede denne forskning, men det er helt anderledes med den nye regering for den har lukket ned for støtten til projektet.!!!!!!!
"den nye regering har opgivet at satse på bioethanol-produktion."
http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Syddjurs/2011/11/30/062344.htm
Hvor er det dog en ualmindelig tåbelig beslutning af en såkaldt miljøbevidst regering [:X]
Det er fint med elbiler, men el skal produceres og store tunge batterier skal slæbes rundt hvilket i sig selv koster energi, så bioethanol og andre biobrændsler er idag og de næste mange år ud i fremtiden en meget bedre og mere miljøvenlig end eldrift i snart sagt alt andet end tog, sporvogne og trolleybusser.....og sidstnævnte tre ting satser den nye regering selvfølgelig ikke på.
jøsses...suk 😖
tilføjet af

De er kun grønne fordi det giver dem

muligheden for at hive grønne udgifter ud af dankerne.
De grønne afgifter til staten lå på 32.015 mia da Jelved/Nyrup tiltrådte.
Da de blev væltet var det beløb steget til 64.978 mia.
Det er meget begrænset hvad der er gået til miljø forbedringer.
Op sætter du en solfanger der producere strøm, bliver du beskattet af det, altså er deres bekymring ikke ægte, så ville de påskønne den slags initiativer. [:X]
tilføjet af

Ingen fremtid i den teknologi...

den opbruger for mange ressourser at lave. Og bruger desuden landbrugsarealer der kunne være anvendt til traditionelt mad-landbrug.
Jeg synes satsningen skal ligge på hydrogen alternativet.
tilføjet af

Men hvorfor vil studstrup så fyre med træ?

Det stod også at læse i artiklen.
Idag fyrer de danske kraftværker med biomasse, så det må jo være noget man satser på.
Men hvorfor man ikke også omdanne den til bioethanol der kunne drive vores bilpark, det er mig en gåde?
Hydrogen kan laves af vand men det kræver enormt meget energi at fremstille og hvor skal den komme fra? Vedvarende energi vil nogen sige, men det ligger så langt ude i fremtiden inden verden er forsynet med vedvarende energi.
Hvis man laver hydrogen af konventionelle energikilde og bruger hydrogen som brændstof, så giver det meget lidt mening ud fra et klima- og ressourcemæssigt perspektiv
Biomasse og bioethanol er noget der kunne bringes til at fungere her mens hydrogenteknologien er noget der ligger 30-40 år ude i fremtiden.
Det er muligt at biomasse optager landbrugsarealer, men meget af det er spildprodukter som f.eks. halm og træflis.
Det ville være bedre at satse på at få jordens befolkningstilvækst under kontrol fremfor at opdyrke hver eneste ledige kvadratmeter til at fodre en overbefolket verden.
tilføjet af

Men hvorfor vil studstrup så fyre med træ?

Jeg er ikke inde i alle de tekniske data måp jeg indrømme, så hvorfor man ikke kan lave biomasse til bioethanol, kan jeg ikke forklare dig.
Mht. hydrogen så kræver det energi, ja. Men vi har jo allerede den energi i form af vedvarende energi! Navnetgt vindmøller om natten, hvor strømmen ikke bliver brugt. Idag reklamerer Dong med at de kan bruge den til at lade el-biler op med, men med det stigende antal vindmøller, og hvis hydrogen erstattede el bilerne ville det jo sagtens kunne lade sig gøre.
tilføjet af

Den slags - og den slags

Bioethanol kan laves af overskudsprodukter som halm, gylle og husaffald - og det er en god ide.
Bioethanol kan laves af mad. Det er måske en lidt provokerende måde at beskrive det på, men det handler om at dyrke energiafgrøder på landbrugsjord.
Det medfører sultkatastrofer på grund af stigende priser på afgrøder som korn, ris, majs osv.
Det er ikke en god ide, og da markedet ikke tager hensyn til de humanitære følger af at dyrke energiafgrøder på landbrugsjord - bliver det et politisk valg.
tilføjet af

S-SF-R stopper for støtte til bioethanol

Beslutningen virker tåbelig især med tanke på at den nuværende regering stærkt kritiserede VKO for ikke at støtte feks bioethanolen, men sådan er der jo så meget når man selv kommer til magten og opdager det ikke længere er nok bare at kritisere den politiske modstander.
Problemet med bioethanol er at det har været planen at fremstile det af de spildprodukter der opstår i landbruget og andre steder.
Der er desværre langt fra nok spildprodukter til at det kan gøres rentabelt og skal man til at dyrke produkter på markerne til direkte produktion af ethanol går fidusen ved hele regnestykket i vasken samt at vi risikerer problemer med Øv som jo så gerne vil styre alle landes landbrugsjorde.
Bioethanol er desværre heller ikke just så miljøvenlig som man skulle tro....
http://www.wwf.dk/dk/Service/Bibliotek/Klima/Rapporter+mv./Br%C3%A6ndstoffer+1+og+2+generation.pdf
Brint løsningen er genial nok, men der er for nuværende ingen rentabel eller miljøvenlig metode til at fremstille nok brint og der er slet ikke nogen mulighed for oplagring af de mængder der skal til.
Haldor Topsøe påstod for ikke så mange år siden at have fundet løsningen i form af brintpiller, men ideen var åbenbart ikke så god alligevel for man har ikke hørt meget til det siden.
Bladet "Ingeniøren" havde for et par år siden gang i regnemaskinen og resultatet var at omkring halvdelen af Danmark skulle plastres til med vindmøller for at dække behovet ved brintfremstilling.
Den nuværende regering er tilsyneladende særdeles glade for vindmøller, sikkert fordi politikerne ikke selv er naboer til nogle, men merprisen for vindmølle produceret el rammer jo altså også eller især de svagest stillede.
tilføjet af

Der er bare et meget stort problem med brint

Jeg er ikke inde i alle de tekniske data måp jeg indrømme, så hvorfor man ikke kan lave biomasse til bioethanol, kan jeg ikke forklare dig.
Mht. hydrogen så kræver det energi, ja. Men vi har jo allerede den energi i form af vedvarende energi! Navnetgt vindmøller om natten, hvor strømmen ikke bliver brugt. Idag reklamerer Dong med at de kan bruge den til at lade el-biler op med, men med det stigende antal vindmøller, og hvis hydrogen erstattede el bilerne ville det jo sagtens kunne lade sig gøre.

Brint (hydrogen) kræver meget store tanke, som fylder rigtig meget, hvis man skal kunne køre ret langt mellem hver opfyldning.
Vi kender flaskegas, hvor gassen findes i væskeform under tryk - men hvis brint skal være i sin væskeform kræver det et meget stort tryk - så det er vistnok ikke realistisk (man kan vel ikke helt udelukke, at man finder en metode).
tilføjet af

Der er bare et meget stort problem med brint

Mig bekendt har man en metode. Man har jo biler der kører med det idag. De er bare ikke udbredte endnu. Jeg tror det største problem er at få infrastrukturen på plads. Det er et rigtigt "catch 22". For hvem gider investere i en infrastuktur til biler der ikke er på vejene endnu, og hvem gider købe en bil hvor der ikke er nogen infrastuktur til (tank stationer).
Desuden tror jeg stadig teknologien er ret dyr. Men alle de problemer burde (i hvert fald til dels) kunne løses af stordriftsfordele.
tilføjet af

Københavns Kommune har vistnok købt brintbiler

Mig bekendt har man en metode. Man har jo biler der kører med det idag. De er bare ikke udbredte endnu. Jeg tror det største problem er at få infrastrukturen på plads. Det er et rigtigt "catch 22". For hvem gider investere i en infrastuktur til biler der ikke er på vejene endnu, og hvem gider købe en bil hvor der ikke er nogen infrastuktur til (tank stationer).
Desuden tror jeg stadig teknologien er ret dyr. Men alle de problemer burde (i hvert fald til dels) kunne løses af stordriftsfordele.

Læs her en debat om tank-problemer med brint i Ingeniøren mellem en producent af brintbiler og ingeniørerne:
http://ing.dk/artikel/108880-manager-i-h2-logic-til-laeserne-vi-er-ikke-sent-ude-med-brinttankstationer
Citat fra oplægget til debatten: "Eksempelvis ved at man tanker bilerne ved 700 bar i stedet for de 350 bar, der i dag er standard. Det betyder at brinten øjeblikkeligt skal nedkøles til minus 40 grader C, hvilket er netop det den danske virksomhed arbejder hårdt for at opnå."
Udover det problem jeg nævnte er brintatomer så små, at brint langsomt siver ud gennem metallet i tankene.
Der er altså flere uløste problemer.
Debatten er med Manager i H2 Logic, hvor Københavs Kommune har købt brint/el bilerne.
tilføjet af

Københavns Kommune har vistnok købt brintbiler

Tak for link. Vidste ikke at det allerede var på vej her i Danmark men det ser jeg da frem til.
Det virker nu ikke som et særligt håbløst projekt! særligt hæfter jeg mig ved:
"Brint/brændselsceller og batterier løser forskellige transportbehov i forskellige typer køretøjer, hvilket gør det vanskeligt/ulogisk at sammenligne effektivitet mellem dem. Effektivitet for batteribiler opgøres ofte ved 150-200 km rækkevidde hvor de fleste brintbiler starter med en rækkevidde på 350 og helt op til 600 km. Skulle batteribilen køre lige så langt ville vægten at batteriet reducere bilens virkningsgrad sammenlignet med en kortere rækkevidde."
Jeg ville aldrig gide have en tung og opladningskrævende el-bil, men en hydrogenbil fungerer præcis som biler idag. Derfor ser jeg frem til en videreudvikling af teknologien, samt at de bliver gjort tilgængelige for menigmand.
tilføjet af

Ikke håbløst - men problematisk

Tak for link. Vidste ikke at det allerede var på vej her i Danmark men det ser jeg da frem til.
Det virker nu ikke som et særligt håbløst projekt! særligt hæfter jeg mig ved:
"Brint/brændselsceller og batterier løser forskellige transportbehov i forskellige typer køretøjer, hvilket gør det vanskeligt/ulogisk at sammenligne effektivitet mellem dem. Effektivitet for batteribiler opgøres ofte ved 150-200 km rækkevidde hvor de fleste brintbiler starter med en rækkevidde på 350 og helt op til 600 km. Skulle batteribilen køre lige så langt ville vægten at batteriet reducere bilens virkningsgrad sammenlignet med en kortere rækkevidde."
Jeg ville aldrig gide have en tung og opladningskrævende el-bil, men en hydrogenbil fungerer præcis som biler idag. Derfor ser jeg frem til en videreudvikling af teknologien, samt at de bliver gjort tilgængelige for menigmand.

Jeg vil nævne endnu et problem: Hvor farligt er det?
Som det ser ud, skal tanken være nedkølet for at kontrollere trykket i tanken, men der sker jo færdselsulykker, og så kan det svigte med far for at tanken eksploderer.
EL biler er ikke så håbløse som du vil gøre dem til, for Bly batterier er ikke det der satses på - Ellertens tid er forbi.
Litium-ion batterier er ikke tunge, og morgendagens bud på batterier til EL biler. Du kender muligvis Litium-ion batterier fra (video)kameraer, hvor de har været almindelige i årevis.
Mitsubishi iMiEV har en batteripakke, der i alt vejer 200 kg, og ligger i bunden af bilen.
Mitsubishi iMiEV har en superhurtig acceleration og et lavt støjniveau.
Rækkevidden er på 150 km, og det koster ca. 42 kr. af oplade iMiEV, hvis man regner med en kWh-pris på 2 kr.
Den er allerede i serieproduktion og kan købes i Danmark.
En 5-dørs iMiEV på 67Hk koster 275.995 kr.
http://www.imiev.dk/
Det er en teknologi som vil blive bedre, tænk bare på en Ford-T og hvad udviklingen har ført til.
tilføjet af

Verden udvikles og Ingeniøren har mange artikler

Beslutningen virker tåbelig især med tanke på at den nuværende regering stærkt kritiserede VKO for ikke at støtte feks bioethanolen, men sådan er der jo så meget når man selv kommer til magten og opdager det ikke længere er nok bare at kritisere den politiske modstander.
Problemet med bioethanol er at det har været planen at fremstile det af de spildprodukter der opstår i landbruget og andre steder.
Der er desværre langt fra nok spildprodukter til at det kan gøres rentabelt og skal man til at dyrke produkter på markerne til direkte produktion af ethanol går fidusen ved hele regnestykket i vasken samt at vi risikerer problemer med Øv som jo så gerne vil styre alle landes landbrugsjorde.
Bioethanol er desværre heller ikke just så miljøvenlig som man skulle tro....
http://www.wwf.dk/dk/Service/Bibliotek/Klima/Rapporter+mv./Br%C3%A6ndstoffer+1+og+2+generation.pdf
Brint løsningen er genial nok, men der er for nuværende ingen rentabel eller miljøvenlig metode til at fremstille nok brint og der er slet ikke nogen mulighed for oplagring af de mængder der skal til.
Haldor Topsøe påstod for ikke så mange år siden at have fundet løsningen i form af brintpiller, men ideen var åbenbart ikke så god alligevel for man har ikke hørt meget til det siden.
Bladet "Ingeniøren" havde for et par år siden gang i regnemaskinen og resultatet var at omkring halvdelen af Danmark skulle plastres til med vindmøller for at dække behovet ved brintfremstilling.[/quote]
For et års tid siden, var der også denne artikel i Ingeniøren - Ny produktionsmetode muliggør 'stinkende billig' brint:
http://ing.dk/artikel/114709-ny-produktionsmetode-muliggoer-stinkende-billig-brint

[quote]
Den nuværende regering er tilsyneladende særdeles glade for vindmøller, sikkert fordi politikerne ikke selv er naboer til nogle, men merprisen for vindmølle produceret el rammer jo altså også eller især de svagest stillede.

Hovedparten i hele verden er glade for vindenergi - det glemmer du ligesom at nævne. 🙂
Vi dækker ca 20% af vores energiforsyning med strøm fra vindmøller, og det er lige så meget som amerikanerne dækker med A-kraft - og A-kraft er meget dyrere - alligevel bygger man A-kraftværker og vindmøller.
Har du overvejet hvorfor? Eller er det bare noget principielt, at du vil hænge fast i Morten-Korch-samfundet?
tilføjet af

Ikke håbløst - men problematisk

Synes ikke det er så problematisk igen. Som jeg har forstået det skal gasen blot være nedkølet når den tankes. Selve tanken skal bare holde sig under 85 grader celsius. Synes stadig ikke en rækkevide på 150 km. er imponerende. Jeg tror ikke mennesker frivilligt vælger at nedgradere. Derforskal en miljøvenlig bil kunne matche alle de egenskaber vi kender fra biler idag.
tilføjet af

Verden udvikles og Ingeniøren har mange artikler

Man skal stadig bruge el for at fremstille brinten og det bliver svært at skaffe den fornødne mængde elektricitet ved hjælp af vindmøller hvis feks hele bil parken skal konverteres til brint.
Det er polisk korrkt at gå ind for vind energi, så selvfølgelig er folk ikke imod det.
De vil bare næppe være naboer til kæmpe vindmøller.
De skal helst ligge i nabo sognet og ikke lige her.
Og så mangler der stadig en lager/opbevaringsmulighed til brinten og den har vi ikke endnu selvom Haldor Topsøe mente de havde fat i et eller andet.
Det er der der opstår problemer.
tilføjet af

Verden udvikles og Ingeniøren har mange artikler

Man skal stadig bruge el for at fremstille brinten og det bliver svært at skaffe den fornødne mængde elektricitet ved hjælp af vindmøller hvis feks hele bil parken skal konverteres til brint.

Endda store mængder el, brint findes der jo rigeligt af i verdenshavene.
Den billigste måde at fremstille brint på er via a-kraft, hvad man også planlagde for 50 år siden, men inden man er kommet rigtigt i gang med a-kraften til brintfremstilling har uheld og store udgifter med opbevaring stoppet opbygningen, og så det at mange lande bl.a. Danmark tidligt fravalgte a-kraften.
Der kom fornyet interesse for a-kraft igen for få år siden, grundet de nye sikre teknikker, men den optimisme blev smadret samtidig med jordskælvet i Japan.
tilføjet af

Verden udvikles og Ingeniøren har mange artikler

tilføjet af

Du kan knap nok køre til ned til bageren i dem

uden at du skal lade dem op igen.
200 kg batterier er immervæk også en del at slæbe rundt på. Det svarer til over 20 rammer dåseøl.
På de 200 kg kan du komme 70 km.
Til sammenligning kan du i en middeløkonomisk med en tankkapacitet komme mellem 400 og 600 km.
Der vil være 100 gange mere logik og fornuft i at fortsætte med at udvikle på de efterhånden superøkonomiske og rene forbrændingsmotorer der sidder i moderne biler (noget der ikke er fremmes af Danmarks fuldstændigt absurd og grotesk høje registreringsafgift!!!!!!!!).
Benzinen skal bare udskiftes med bioethanol eller biodiesel og engang når vi sidder på plejehjemmet og ikke længere kan tygge smør - af brint.
Motorteknologien vil ikke skulle udvikles synderligt for at omstille til den slags brændsel. Der er heller ikke nogen tvivl om at det er den vej det går, for markedet vil altid vælge de bedste og billigste løsninger.
Elbiler tror jeg ikke ret meget på. Selvom batteriteknologien kan udvikles, så vil du aldrig kunne lave dem lige så kompakte mht. energitæthed som brændsel.
Måske kan man lave nogle der kører på brændselsceller, men så er det vel ret beset ikke elbiler længere, men bare en bil med elektrisk transmission ligesom DSB's tudsegamle diesellokomotiver.
Idag ville det være direkte miljøskadeligt at køre i en elbil, for det meste af den strøm der tankes i den vil komme fra de konventionelle kraftværker også selvom man lader den om natten og alt det der. Undervejs har der været et energitab i ledninger og transformerstationer og hvis du regnede på det ville de næppe være ret energieffektive i forhold til en konventionel benzin- eller dieseldrevet bil af samme størrelse og ydelse.
tilføjet af

Bare de ikke stopper for kulturberigelse

er jeg tilfreds.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.