33tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Vil gerne have en rutineret rytter til min hest.
Hun har stået stille et stykke tid,da hun har føl,og derfor red jeg hende ikke
den første til efter hun fik føllet.
Søgte gennem den lokale avis efter en ryttervant pige/dame som ville tage en daglig
ridetur med hoppen.
Jeg fik en henv fra en dame,som ville ride hende med de krav jeg stillede for at
udlåne min hest til hende.Ok,hun mødte op til aftalte tid.Jeg fik nærmest et chok da jeg så hende.Hun fortalte mig hun vejede 140 kg,men sagtens godt kunne ride alligevel.
På en pæn måde fik jeg hende fortalt,at jeg ikke ville udlåne min hest til så kraftig en dame,for der er jo grænser for hvad jeg vil byde min hest af kilo på ryggen af min hest.
Damen kunne vist godt forstå,at det ikke skulle være hende som rytter på min hest.
Jeg fatter bare ikke at en dame af den sværvægter klasse vil tilbyde sig selv som rytter.
Jeg selv vejer 62 kg,en letvægter ved siden af den dame.
Damen VAR virkelig noget af en sværvægter.
Er selv begyndt at ride min dejlige varmblods hoppe,og hun nyder rigtig at komme ud og få brugt sin kræfter og bare strække ud.Nej,føllet er ikke med,det står pænt hjemme i boksen og venter til:Mor hoppe:kommer hjem.
Min anden hoppe som også har fået føl,skal slappe af et stykke tid endnu.
tilføjet af

Okay

???
tilføjet af

Jep

!!!
tilføjet af

Hvad er det man siger

Hun lægger stor vægt på mænd. 😃
tilføjet af

Jeg tror jeg havde gjort.......

det samme 😖
Men den er svær ikke sandt? For på en måde kunne du hjælpe damen til at komme ned i vægt ved at hun rider din hest, hesten tager sådan set ikke skade af vægten....Men af ridningen 😮
Kunne hun ride? Kunne hun egentlig ride din hest rigtigt? Så den fik nogle rygmuskler og muskler til maskineriet? 😉
Gode parter hænger ikke på træerne, det er med at se sig godt for 🙂
Løvemor
tilføjet af

Gisp

stakkels min kærestes pony, da hun endnu havde den.
Jeg blev opfordret til at ride det stakkels dyr, en Fjordhest, af min kæreste, som jo elskede sin hest, men altså nu kan jeg se at både hun og jeg var dyremishandlere, jeg vejede dengang 125 kg, men hesten virkede ligeglad, den traskede roligt afsted med sin umenneskelige byrde på ryggen.
Skal lige sige, at jeg var i tvivl da pigebarnet ville lokke mig op på den krampe, jeg mente selv jeg var for tung til at ride en pony, men fik den besked, at det kan en Fjordhest sagtens klare.
tilføjet af

slemt

Syntes ikke du kan være bekendt over for damen der henvender sig med reelle hensigter i mere end en retning bare sådan at afvise hende.
Vidste ikke at vi her i landet må diskriminere, troede vi levede i et land hvor alle var lige, uanset race, etnisk oprindelse og vægt.
Den, åbenbart naive, opfattelse har du grundigt gjort til skamme med dit indlæg.
Hesten tager jo ingen skade af vægten, klart er det dog at hun ikke er den rette til at tage hesten med på travbanen. Almindelige rideture ville til gengæld sikkert være godt for både hesten og damen.
tilføjet af

Tjae vifa

Alene trådstarters overskrift viser jo med al mulig tydelighed at vedkommende er et "overmenneske", at vedkommende så evt. mangler forståelse for at andre mennesker ikke er så kropsfixeret er en anden sag.
Du vidste ikke at vi er diskriminerende her i landet❓hvor naiv er du egentlig ?
Alle danskere har efterhånden nok i sig selv, ser ned på alle andre, stikker næsen i sky og siger med deres attitude: Se på mig, jeg er noget, jeg er slank, smuk og har de "rigtige" tanker om mennesker der ikke lever op til mine idealer.
At den slags mennesker så er åndeligt fattige er en anden sag, de ånder og lever for deres idealer og kan slet ikke komme ned på jorden, ikke før de evt. bliver syge og mister deres status, så fatter de slet ikke at nogen kan ignorere dem 😉
Stakkels snobbede tumper 😉
tilføjet af

140 kg på min hest,aldrig.

For mig at se,vil det være den rene tortur at sætte så meget vægt på min hest.
Jeg elsker mine heste,og ønsker kun det bedste for dem.De skal holde mange år endnu.
Kald mig bare snob,det er jeg ligeglad med.
tilføjet af

Hov hov.......

Ernst 😮
Det var da godt nok noget af et surt opstød du fik fyret af der 😖
Det ligner da slet ikke dig at være så negativ [:|] Man må vel selvom hvem man vil sætte op på sin hest og hvis kriteriet er at man ikke må veje over 100 kg. men ellers rider af helvede til, så er det ejerens egen sag 😖
Din vægt gør ikke skade, blot den er fordelt rigtigt på hesten 😉
Løvemor
tilføjet af

genrelt

er det særdeles grov dyremishandling at sætte sig op på ryggen af en hest, vejer man mere end ca 50 kg er det dyremishandling i særdeles grov grad.
Hvorfor tænker folk sig ikke om?
En hest har en vandret liggende rygsøjle som de belaster med mange kilo et enkelt sted på rygsøjlen intet under at mange heste lider af særdeles dårlig ryg inden de er ret gamle.
prøv selv at få en til at sidde på ryggen af dig i bare en halv time mens du ligger på alle fire og skal løbe rundt og måske endda hvis det rigtig groft også springe, find en der vejer en fjerdedel af dig selv og få vedkommende til det og du vil helt sikkert tænke på hestens helbred i stedet for at sætte dig på den.
heste er gode til at trække og det kan deres vandretliggende rygrad holde til.
der er iøvrigt lavet undersøgelser omkring dette, men netop fordi mange er så glade for at pine heste ved at sætte sig på dem er disse og deres fakta som ellers alle anerkendte dyrlæger og dyreværnsfolk har anerkendt fuldt ud som seriøse blevet undertrykket for at undgå et ramaskrig
tilføjet af

Sikke en ammestuehistorie

Heste ved du vist ikke noget om.
tilføjet af

du er da for dum

For det er jo helt rigtigt hvad vedkommende skriver og enhver med den mindste ære i livet undersøger det selv det er jo så nemt at google så kan I alle få at vide hvilke alvorlige skader i påfører heste ved at sidde på dem i stedet for at lade jer trække som den er beregnet til.
Rytter=dyreplager det er fakta som du meget enkelt kan google dig til, det tog mig fem minutter bla. at finde reusltater fra smithsonian og andre anerklendte institutter
tilføjet af

Heste

Hvordan kan du overhovedet skrive det? det er jo tydeligt at du ikke har sat dig ind i tingene eller undersøgt dem, det er ellers let og kan findes mange steder på nettet helt seriøst.
Hesten er et trækdyr, ikke et bæredyr, og når en rytter sidder på en hest koncentreres vægten af rytteren på et meget lille område af hestens rygrad med skader til følge.
Som der var en der skrev, prøv selv at løbe og springe mens du er på alle fire med en fjerdedel af din egen vægt anbragt på et meget lille område af din egen ryg så kan du lære det åndsamøbe!
tilføjet af

Det kommer så........

lige an på hvilke muskler du har oparbejdet i din hests rygmuskulatur, inden du begynder at træne den i andet end skridt trav og galop, som den er skabt til 😉
Spring kan den også, men det er alt sammen et spørgsmål om træning og form, præcis som du selv 😃
Løvemor
tilføjet af

nej da

det hænger ene og alene sammen med hestens opbygning af rygrad hvis du helt følger hvad der skrives i de indlæg ovenover.
men ja en hest kan optrænes til at bære men det er unaturligt og giver i langt de fleste tilfælde skader på hestens ryg.
tilføjet af

Min erfaring.......

fortæller nu at der er langt flere skader på hestens ben end på dens ryg 😮
Jeg giver dig ret i, at hesten fra naturen ikke er skabt til at bære rytter, men træner du den rigtigt, så smelter de sammen til en equipage 😉
Løvemor
tilføjet af

ja det mener vi jo

men det er nu mest på grund af århundrede år gammel vane. At benene tager skade, ja det er rigtigt men det er ikke altid på grund af rytteren.
tilføjet af

Aldrig i livet

- Aldrig om sådan en matrone skulle hoppe rundt på ryggen af min hest. (Nu har jeg ikke em, men aldrig om hun skulle).
tilføjet af

Så hopper man altså ikke.......

rundt på ryggen af en hest 😖
Man rider den, og hvis ellers den 140 kg. tunge dame rider godt, gør hun mindre skade på hesten end en på 40 kg. der rider og sidder dårligt 😉
Løvemor
tilføjet af

Jeg tror jeg havde gjort.......

"Gode parter hænger ikke på træerne"
- Vil så bare gerne lige tilføje at ligeså gode hesteejere da i hvert fald heller ikke hænger på træerne. Der findes lige så mange gode hesteejere som der findes gode parter.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Altså nu ved jeg ikke hvor mange kg en hest kan tage, men jeg vejer 130 og ville da nødigt sætte mig op på en hest. Det svarer jo nærmest til der sidder to personer på den. Og nu er det jo altså ikke andres problem om hende damen taber sig ved den motion hun får ved at ride hesten.
tilføjet af

slemt

hvad ved du om heste....? og travbanen? der kører man med sulki.
Det lyder som om du bare skulle af med noget maveonde og aldrig selv har prøvet at have hest og beskyttertrang.
tilføjet af

slemt

Det er vel først og fremmest, om hun kan ride, for hesten kan sagtens bære kiloene, men rasler di rundt deroppe, og holder balancen , gennem tøjlerne, så er det ikke så godt,
Så det er ikke vægten, men det som vægten medfører når den kommer ud af balance.
Berideren
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Jeg ville nok også ha sagt det til hende, ikke for at være et DUMT SVIN men har det på samme måde som dig. At det er meget 140 kg for en hest. Om hun så kunne ride eller ej.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Har lige læst dette, det er en ridelærer der har en fingerregl. Det lyder sådan
En araberblanding på 165 må bære i følge hende . "at hestene måtte bære deres højde over en meter + 10 kg. Så hun ville have sagt at hesten måtte bære 75 kg".
:) Så kan du jo regne det ud efter hendes regl. Men self kan det være helt ude i hampen, men det kan du jo vudere nå du har fundet ud af hvad hesten kan/kan tåle at bære.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

højde/drøjde
haha. at man skulle vurdere hestens styrke ud fra dens højde? det lyder altså for dumt.
for der findes høje slanke typer, med lette knogler og fin muskulatur, og der findes små meget stærkt byggede heste, feks arbejdsheste.
jeg ville aldrig sætte en tung person på en spinkel araber, men jeg har bestemt ikke noget imod at sætte dem på ryggen af en tung fjordhest, selvom den er lavere. (for ja, de kommer i tung arbejdstype, og let sportstype)
så kik på hesten og vurder fornuftigt. Og hvis Damen kan ride, så er hendes vægt ikke et problem for de fleste heste.og har hun en smule forstand på det vil hun også selv have vurderet det inden hun meldte sig.
mvh sunshinesally
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Lovemor skrev:
Men den er svær ikke sandt? For på en måde kunne du hjælpe damen til at komme ned i vægt ved at hun rider din hest

Helt ærligt..hvis du mener at damen på 140 kilo skulle komme til at tabe sig,var det måske lidt mere relevant at hun begyndte at løbe eller cykle.Ved samme lejlighed kunne jo også passende se på hvad hun propper i munden,og ændre sine kost/madvaner.Der må være grænser for hvad man udsætter det stakkels dyr for.
Jeg ville da heller ikke låne min racercykel til en gut på 140 kilo.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Jeg ville hverken udlåne eller sælge min hest til en person på 140 kg, hvis jeg altså havde en hest.
Jeg er selv en lille dame på 47 kg, så det ville betyde jeg skulle have en mindre hest som passer til min krop. Jeg ville gå efter en hest der var mellem 150 til 163 stang. Hvis jeg rider en alt for stor hest, kan min lille krop ikke følge hestens bevægelser uden at blive overbelastet.
Det er i mine øjne dyremishandling at lade en hest slæbe rundt på for mange kg på ryggen.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Tror folk glemmer at de fleste mænd der rider og har lidt muskler, vejer over 100 kg.
Det er der ingen der brokker sig over.
Den eneste grund til at de 140 kg er et problem, er fordi det er..
1. En kvinde ( en kvinde skal i dag være en lille fiks nipsting, eller være totalt super fit og svede i motionscenter flere gange om ugen så de kan ligne det ideal mål man mener tidens kvinder skal opfylde)
2. En person hvis muskelmasse tilfældigvis ikke retfærdiggør 140 kg.
3. Fordi kroppen bulede ud de forkerte steder.
og selvfølgelig
4. fordi overvægt er så totalt ildeset, at man hvis man ser en overvægtig, straks dømmer en hel masse.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Kanon smukt, og sandt svaret. Hvor trykker man "synes godt om".
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

sunshinesally skrev:
Tror folk glemmer at de fleste mænd der rider og har lidt muskler, vejer over 100 kg.
Det er der ingen der brokker sig over.
Den eneste grund til at de 140 kg er et problem, er fordi det er..
1. En kvinde ( en kvinde skal i dag være en lille fiks nipsting, eller være totalt super fit og svede i motionscenter flere gange om ugen så de kan ligne det ideal mål man mener tidens kvinder skal opfylde)
2. En person hvis muskelmasse tilfældigvis ikke retfærdiggør 140 kg.
3. Fordi kroppen bulede ud de forkerte steder.
og selvfølgelig
4. fordi overvægt er så totalt ildeset, at man hvis man ser en overvægtig, straks dømmer en hel masse[/quote]
Er det dig der er den overvægtige kvinde på 140 kilo der gylper op.At skrive:
[quote]fleste mænd der rider og har lidt muskler, vejer over 100 kg.
er jo en lodret løgn,de fleste mænd der rider vejer sgu ikke over 100 kilo,nogle gør men langt fra de fleste.
S.cleve siden du så gerne vil kunne trykke "synes godt om" kunne jeg godt mistænke dig for at være 140 kilo tøsens mand,som sidder og flæber over at han selv var den tykke dreng som aldrig kom til ridning,på grund af han var for tyk.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

Tror folk glemmer at de fleste mænd der rider og har lidt muskler, vejer over 100 kg.
Det er der ingen der brokker sig over.
Den eneste grund til at de 140 kg er et problem, er fordi det er..
1. En kvinde ( en kvinde skal i dag være en lille fiks nipsting, eller være totalt super fit og svede i motionscenter flere gange om ugen så de kan ligne det ideal mål man mener tidens kvinder skal opfylde)
2. En person hvis muskelmasse tilfældigvis ikke retfærdiggør 140 kg.
3. Fordi kroppen bulede ud de forkerte steder.
og selvfølgelig
4. fordi overvægt er så totalt ildeset, at man hvis man ser en overvægtig, straks dømmer en hel masse.

Det er dybt diskriminerende at fordi man er tynd, så lider man af motions mani og tæller hver kalorie der kommer ind i kæften.
Jeg og mange andre undervægtige kæmper en hård kamp for at tage på og få en normal sund vægt. Det hjælper bare ikke når de de fede står på den anden side ad vejen og siger de tynde selv beder om det.
Jeg er jo tynd og lille, og det betyder jeg skal have en hest der passer til min kropsbygning. Derfor ville det være ansvarsløst for mit vedkommen at videresælge min hest til en stor overvægtig person.
Ja der er mange mænd der rider, og ja de fleste vejer nok de 80-90 kg. De vælger så også heste der er store og kraftig af bygning. Der er ingen her på debatten der har sagt det er i orden at en mand rider på en lille fuldblods araber.
tilføjet af

Rytteren vejede 140 kg.

lige min pointe.
hest og rytter skal passe sammen.
og jeg siger bestemt ikke at de tynde selv er skyld i det. tværtimod.
det jeg sagde var at man idag som kvinde, skal være slank og veltrænet, og er man ikke det ses man ned på.
selvfølgelig er det også træls at være for tynd. men det er ikke nær så meget oppe i debatterne som at være for tyk.
en for tynd person, bliver betragtet som en stakkel (siger min erfaring så jeg siger ikke det er sådan alle steder) mens den kraftige... selv er ude om det.
men du har fuldstændig ret atrica, hvis du er lille og spinkel, og køber en lille spinkel hest fordi det er sådan en du syntes passer bedst til dig, så skal den hest jo ikke sælges til en stor matrone. for det er synd
hest og rytter skal passe sammen. stor rytter, kraftig bygget hest med musklerne iorden
den mindre rytter er mere fri til at vælge hest, for ja, de små kan sagtens bære dig, men det kan de store også :)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.