3tilføjet af

Rygerlunger (KOL) - 430.000 er ramt i DK

Så slemme er tallene:
"Det skønnes, at ca. 430.000 danskere lever med lungesygdommen KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom). I 85 - 90 procent af tilfældene skyldes det tobaksrygning, og sygdommen kaldes derfor populært for rygerlunger. Omkring 40.000 danskere lider af svær KOL, og i mange tilfælde er patienterne så hårdt ramt, at de er betydeligt handicappede i hverdagen.
Sygdommen fører årligt til ca. 3.500 dødsfald herhjemme, og danske kvinder har desværre rekorden i verdens højeste dødelighed som følge af KOL. "
http://dagenssundhed.dk/index.php/Table/Rygerlunger-KOL/
KOL er en invaliderende sygdom, som ikke kan helbredes. Nogle patienter kan dog ved totalt rygestop og masser af motion forbedre deres motion og lungeoptagelse. For mange andre er der dog ikke andet at gøre end at få invalidepension og en rollator og et iltapperat. På de bedste dage kan disse måske lunte en lille tur rundt om blokken inden de mister pusten 😃😃
http://dagenssundhed.dk/index.php/Table/Rygerlunger-KOL/
"KOL kan ikke helbredes. Ordet ’Kronisk’ i sygdommens fulde navn "Kronisk Obstruktiv Lungesygdom" betyder ’for altid’, og man får ikke den mistede lungefunktion tilbage.
Men man kan bremse sygdommen, først og fremmest ved at holde op med at ryge, ligesom andre forskellige tiltag kan lette symptomerne og hjælpe til at forebygge tilstødende problemer.
Rygestop
Motion og træning
Sunde kostvaner
Medicinsk behandling
Rehabilitering (træning og undervisning - spørg lægen)
Søg læge i god tid
Det vigtigste du selv kan gøre, er at altså kvitte tobakken. Hvis du holder op med at ryge tidligt i sygdomsforløbet, dvs. før du har fået større skader på luftrør og i lungevæv, kan sygdommen stoppes. "

http://www.netdoktor.dk/tema/rygning/rygerlunger.htm
Dvs. at der hver dag dør 10 menensker af KOL. Af dem er 8-9 rygere. Det svarer stort set til antallet af lungekræftdødsfald, hvor der også dør 4.000 om året, hvoraf 90 % er rygere eller tidligere rygere.
tilføjet af

Hvor er det

sandt!
Når først lungevævet er beskadiget, er der ingen vej tilbage.
Den skade der er pådraget lungerne, KAN IKKE REPARERES. Der er ingen vej tilbage som ved f.eks en brækket arm.
Derfor er det vanvittigt vigtigt, at få stoppet udviklingen, hvis man er kommet i gang med denne glidebane.
Hvor ved jeg så det fra?
Fra mig selv. Jeg fik konstateret idiopatisk lungefibrose for 16 år siden, og alle mine certifikater ud i luftens gerninger blev jordet.
Idiopatisk lungefibrose er også en KOL sygdom.
Den er ikke fremkommet ved rygning, men ved at eget immunforsvar angriber lungehinde vævet på samme måde som ved en ryger.
Og i begge tilfælde er der ingen vej tilbage. Jeg kan se frem til en langsom kvælning, med mindre jeg ikke bliver kørt over af en bus før.
Medicin daglig kan dog forsinke denne udvikling.
Invalidepensionen fik jeg kastet i hovedet for 15 år siden, endda uden at søge om den.
Den der med at lunte rundt om husblokken, kan jeg ikke mere selv på gode dage, men til gengæld tager jeg til Malaga og overvintre i 4-5 måneder med udrejse d. 1 december.
Det er vor første tur derned, idet vi siden 1972 har overvintret på Sri Lanka i alt 38 gange, hvoraf de sidste 15 år har være af 3-4 måneders varighed, men nu er sygdomme så fremskreden, at jeg ikke mere kan holde ud til at opholde mig i en flykabine i 40.000 fods højde med det lave tryk og den iltfattige luft som følge.
Derfor kører vi nu til Spanien / Portugal i vor nye autocamper.
Så alt i alt er livet ikke helt forbi, men jeg havde hellere beholdt mit helbred og mine certifikater og mit liv, frem for hvad der blev tildelt mig af arvelige årsager.
Så kære sunde raske unge mennesker, tænk jeg dog om, medens tiden er til det!
Livet er for kort til at spille idiot!
At være selvvalgt narkoman med udsigt til den visse forringede livskvalitet, ER for tåbeligt!
M.v.h.😉
Charlee
[l]
tilføjet af

Hallodu?

zzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZzzzzzzzzZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZ
MalteFnalte - hvad gør du dén dag, du får kræft i galdegangen?
tilføjet af

Tobaksrøg er særdeles skadeligt for lungesyge

Folk med KOL eller andre lungesygdomme, allergier, astmatikere eller også folk med hjerteproblemer kan få alvorlige bivirkninger såfremt de udsættes for tobaksrøg.
Derfor er det ikke nok med indendørs røgfrie områder, men disse bør ud-strækkes til at omfatte områder hvor der er mange samlet på et sted. F.eks. ser man tit rygere tænde en cigaret, ved et busstoppested, eller endda inde i busskure, selvom der er andre ventende.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.