8tilføjet af

rioja 1991

Hej jeg har erhvervet en del gamle vine, men ved snart ikke om jeg tør tage hul på dem og om de er værd at drikke.
En af dem er en rioja viña pomal gran reserva cosecha 1991, der er nummer på alle flasker.
er der nogle der kan oplyse noget om vinen og om vin der er så gammel kan drikkes?
tilføjet af

Ved ikke om det hjælper dig ret meget

men de nævnte årgang eller omkring kan stadigvæk købes mellem Kr 350/450
Nummeret kan ikke bruges til ret meget, men det kan indhold til gengæld, held og lykke med smagning.
Klaus
tilføjet af

salg

så kan det være jeg skal sætte dem til salg i stedet. for så er der for mange penge, da der er ca 150 flasker, med både rød, hvid og rosé
tilføjet af

Sjovt!

Jeg havde netop et par Riocha viña Pomal fra 1991 stående, som jeg forgiftede svigermekanikken med for 3 år siden
Et GODT tip: Lad vinen ILTE i mindst 4-5 timer!! Hvis du drikker den lige efter proppen er taget af, smager den, som om den har ligget på bunden af havet i 400 år!
tilføjet af

prøve

det kan da være hvis man skal prøve at nyde en at jeg lade den ilte i nogle timer. Lyder som en god ide. Vinen tager jo ikke skade af at stå åben i de timer. så tak for rådet
tilføjet af

taget i betragtning af...

at min far har vin der er over 100år gammel, burde da man nok kunne drikke den ;)
Skal bare iltes først.
tilføjet af

prøvet

har nu prøvet en del af vinene, hvidvin fra 88 og 89, de var ok
rødvin fra 90 og 91 var også ok, men en 95 var ikke til at drikke, den smagte virkeligt mærkeligt. Rødvinene har jeg ladet ilte i 5-8 timer og skulle bare lige huske at bundfald ikke altid smager godt. jeg er ikke nået til den " fine " rødvin som omtalt først.
tilføjet af

Iltning!

Først og fremmest så ilter man ikke en vin ved blot at fjerne proppen. Den lille overflade, man herved opnår, kan ikke bruges til noget som helst, i den henseende.
Skal man ilte en vin handler det om at opnå så stor en overflade som mulig. Det er derfor de fleste vinkarafler har en meget stor diameter - se Spiegelaus karafler som reference.
Dekantering er i øvrigt også en metode til at ilte sin vin på - det betyder dybest set noget i retning i at "af-flaske" vinen, eller hælde den på en anden flaske. Men det skal man sådan set ikke gå så meget op i - når man hælder vinen på sin karaffel dekanterer man den jo samtidigt 😉
Vil man speede iltningsprocessen op kan man evt. dekantere sin vin flere gange (i.e. hælde den tilbage i flasken, fra karaflen...osv.). Iltning er i øvrigt også det der er hensigten, ved at "svirvle" vinen rundt i glasset.
Ang. dekantering på 4-5 timer så har "rådgiveren" hul i hovedet. Groft sagt kan man sige at føler du behov for at dekantere din vin i 4-5 timer så drikker du enten noget vin du ikke formår at værdsætte....og du drikker det AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALT for ungt. Kort sagt vil du uden tvivl slå dine riojaer ihjel, ved at lade dem stå og fise så lang ting - hvis de da ikke allerede er afgået ved døden i flaskerne.
Moralen må være at du burde købe dig en god vinbog, melde dig ind i en vinklub eller snakke med en fagmand - allerhelst alle tre ting. At tage imod råd herinde virker ihvertfald ikke som nogen fornuftig fremgangsmetode - medmindre du foretrækker at slå dine vine ihjel naturligvis...
tilføjet af

rioja

ja om de var døde i flaske ved jeg ikke, men smagte som vand tilsat lidt lakrids, og bestemt ikke lige noget jeg forbinder med god vin.
det skal da så lige siges at propperne kunne ikke trækkes op for de blev bare skubbet ned i flaskerne da proptrækker nærmede sig, så tror bare det var det.
Mange af de andre flasker vin fra 95 og frem har været ok når de har iltet lidt, og ganske rigtigt i en karaffel og ikke i flasken. Det ville jeg jo mene var en selvfølge at det var det der blev ment. gg.
tror også at både bog og klub kunne komme på tale, når man nu lige blev vikar i et vinfirma. Det må være almen interesse når det nu er.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.