8tilføjet af

Rejsebranchen

Det at drive virksomhed er en risiko. Ændringer i verden er store og skal takles af virksomhederne selv, rejsebranche er også et virksomhed, så de må stå for deres produkt altså toristerne (kundrene/produktet), lige som andre virksomheder. Derfor er det rejsebranchen der skal sikre deres kunder med hjemtransport og ikke staten.
tilføjet af

Nemlig

Fuldstændigt rigtigt det har været en ynk at høre rejsebureauerne besvære sig over udenrigsministeriet ikke har handlet sådan som de kunne tænke sig. Kunderne har jo allerede betalt for returrejsen til rejsebureauerne, så det må alene være et spørgsmål om at de ændre deres kunders returrejser til et tidligere tidspunkt
istedet for at forsøge at fedte den af på samfundet, altså alle os andre.
tilføjet af

Helt rigtigt...

Ja, kan jeg kun give dig ret, man har betalt for en rejse, så må det også være rejsebureauerne, der har ansvaret for deres gæster, og det er sku en ynk at høre dem beklage sig, så er mor Danmark god nok, når der skal spares penge!!!!!
tilføjet af

Naturkatastrofer

er en undtagelse efter min mening, der skal vi / staten gå ind og hjælpe de nødstedte.
Men de rige og deres rejsebureuer må selv til lommerne
tilføjet af

Så enkelt er det jo ikke...

at flytte rejsetidspunktet for en 400-500 mennesker, eller hvor mange det nu drejer sig om.
Det giver nogle store logistiske udfordringer - der skal være nogle fly til at flyve dem hjem, der skal være ledige landingsslots i lufthavnen, der skal være nogen piloter til at flyve flyene, der skal også koordineres information til de pårørende herhjemme, der skal iværksættes et beredskab af krisepsykologer o.s.v.
Derfor vil det altid være en afvejning hvornår situationen på et turistmål er blevet så risikabel, at man må hente turisterne hjem før tiden. Skulle man f.eks. også have evakueret samtlige danske turister i London dengang bomberne sprang der, for det var da mindst lige så alvorligt?
Hvis man ønsker at pålægge rejsebureauerne det fulde ansvar for at få folk hjem i en situation som den i Egypten, må man også acceptere at betale væsentligt mere for sin rejse, især til destinationer med en høj terrorrisiko - spørgsmålet er så hvor mange der er villige til det, for vi danskere vil jo så gerne have en høj kvalitet / høj ydelse til en lav pris.
tilføjet af

hvad med...

de egyptere der bliver tilbage i Egypten, skal de også hjælpes ud af landet??
Jeg synes, at folk selv må overveje hvilke ricisi der ved at rejse hvilket som helst hen i verdenen - om det er fugleinfluenza, borgerkrige, terrorbomber osv. Når der samtidig advares om visse steder i verden fra Udenrigsministeriet og generelt informeres om begivenheder via nyhedsmedierne, så burde man ikke bare sætte sig op i et fly at tage på ferie og så regne med at staten flusk betaler for hjemrejsen. Endvidere burde rejseselskaberne også have moral nok til ikke at sælge ferier til steder hvor der er ricisi.
Hvis man så alligevel vil afsted på ferie til det pågældende land bør man også selv påtage sig et hvis ansvar og acceptere at der kan gå nogle dage inden ens rejseselskab kan få en hjem - vel og mærke hvis man ikke er blevet skadet.
Jeg var selv i Spanien tæt på hvor ETA detonerede deres sidste bombe, og gik ikke i panik eller straks skulle hjem til Dk.
tilføjet af

De Skal hjælpe deres rejsende hjem.

Det er buroet's pligt at hjælpe rejsende hjem.Det står højt og tydeligt i deres vejledning som følger medd,når der købes en charterrejse.I tilfælde af terror,jordskælv,eller andet,skal de hjælpes hjem af buroet(stavet forkert).Alt den jammer med at udensigsministeriet skal hjælpe de rejsende er bare ikke nævnt nogen steder.
Fremover håber jeg at folk tænker sig om,inden de fremover bestiller billet til et muslimsk land.
Jeg skulle have været til Tyrkiet September,men vil aflyse min rejse,for også det land er på listen over fare for terror.jeg vil ikke mere rejse til et muslimsk land,den tid er over.Jeg gider slet ikke rejse nogen steder i år,lysten mangler.
tilføjet af

Bare for...

at være lidt provokerende vil jeg så spørge dig: hvordan defineres en terrorhandling således at bureauet er forpilgtet til at hjælpe de rejsende hjem?
Mig bekendt lød der ikke samme ramaskrig da bomberne eksploderede i London.
tilføjet af

Selvfølgelig

Naturligvis skal rejsebureauerne betale, og de har en anden pligt: At oplyse deres kunder om hvad Udenrigsministeriet mener om deres rejsemål. Et rejsebureau som sender folk på ferie i et land hvortil Udenrigsministeriet anbefaler "ingen unødige rejser", har et MEGET stort amsvar for deres kunder.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.