53tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Computerne vinder frem, også i skolen, og nu får alle elever i vores kommune snart en Ipad.
Jeg skal formulere en spillepolitik, og har nogen overvejelser.
Det sker (sjældent) at en lærer ikke gider lave noget, og så sætter han eleverne til computerne, hvor de fleste så spiller. Det er selvfølgelig ikke i orden, selvom læreren føler sig udbrændt den dag. Det er de samme (få) lærere, som kan finde på det.
Det sker også, at en lærer sætter elever til at lave noget på computer, men han holder ikke øje med, om de laver arbejdet - og det fører til at mange spiller i "hemmelighed" i stedet for at lave det, de skal - og det er heller ikke i orden.

Så kan man jo helt forbyde spil i undervisningstiden.
Læreren kan også bruge spil som belønning.
Læreren sætter eleverne til at arbejde, og når de er færdige, må de spille i slutningen af timen. Læreren holder øje med, hvordan eleverne arbejder, hjælper dem og sørger for, at ingen spiller, hvis arbejdet ikke er godt nok. Det kan i nogen tilfælde få eleverne til at arbejde mere, fordi de gerne vil spille.
Er det i orden, og hvordan kan man sikre sig, at det ikke bliver misbrugt?
tilføjet af

Brug hjernen også i undervisningstiden

Fejlen ligger i at du ikke selv har udviklet hverken klient eller serverløsning.
Dermed kan du ikke styre brugen af f.eks Ipad eller andet klient apparat.
Sådan lidt typisk ubehjælpeligt for offentlige halvfærdige IT løsninger.
tilføjet af

Det er vel lærerens ansvar

at eleverne ikke sidder og spiller ikke relevante computerspil i undervisningstiden.
Må jeg spørge hvorfor man hos jer i Ringkøbing-Skjern kommune har valgt at købe Ipads til eleverne, fremfor billigere androidbaserede tablets??
Hvorfor skal det være en offentlig opgave at forsyne børn med en tablet?? Det burde kun være et tilbud til de dårligst stillede familier. Resten burde sgu selv bekoste den.
tilføjet af

Det bliver styret

Jeg ved godt, jeg har skrevet om, at jeg administrer en eller flere servere (det har vekslet), men det har jeg kun gjort af nød, fordi de lokale IT firmaer ikke har kunnet magte det.
Det er ved at ændre sig, og Ipad projektet tager den kommunale IT afdeling sig af i samarbejde med INU-IT, og så vidt jeg har forstået, kommer vi til helt at kunne styre Ipad'erne.
Vi har også fået en uddannet medarbejder ansat til at tage sig af det, så nu forventer jeg at få mere tid til det, jeg egentlig er uddannet til: Institutions udvikling på IT området - og det er primært noget pædagogisk. Jeg kommer dog nok til at deltage i et eller andet omfang.
Institutionsudvikling
De fleste lærere har oplevet at eleverne har taget styringen på et eller andet tidspunkt, og det er meget ubehageligt.
Derfor gør de modstand imod forandringer, når de har fundet en metode, som fungerer i klassen.
Når man spørger dem, så siger de det ikke, men de vil helst gøre, som de altid har gjort, så derfor udvikler skolen sig meget langsomt, hvis man ikke gør noget - og det er faktisk svært at få lærerne til at føle ejerskab over for noget nyt.
Vi har mange ting i gang, som ikke har med Ipad at gøre, og lige nu arbejder jeg sammen med en anden dansker på at forbedre forældre samarbejdet.
Når alle elever får en Ipad med Internet, så vil alle hjem have adgang til ForældreIntra,, hvor de gerne skulle kunne se alt om deres barn: bl.a. lektier, karakterer, skolens vidnesbyrd om eleven, elevens personlige læringsmål (få det lært, som klassen ellers kan), årsplaner for klassen, ugeplaner så de kan se hvad deres børn arbejder med "i dag" osv.
Meningen er at gøre det lettere for forældrene at hjælpe deres børn, og at forbedre kommunikationen, så den ikke kun sker til forældremøder.
Det kommer ikke af sig selv at få lærerne til at sørge for det.
Det er bare et eksempel på, hvad det kan være - der er meget mere.
tilføjet af

Intet bliver styret

Som jeg skrev, meget "kommunalt".
Alene at du stiller et sådant spørgsmål, beskriver hvor lidt styr i har på det.
Den slags er jo ikke noget man kegler rundt med, længe efter alt skulle være købt og implementeret.
Hvad vil i gøre, når i nu rammer en eller anden mur, fordi i ikke har gjort forarbejdet ordentligt.
Købe en komplet ny løsning ?
I kan jo ikke gøre andet, for ellers er det den nuværende leverandør som styrer og ikke hverken dig eller "kommunen"...
Rent gak i låget, som alt andet offentligt IT.
Det er rent kommunalt og kan kun gå galt.
tilføjet af

Det er ikke min ide

Der er efterhånden nogen kommuner i Danmark, hvor alle børnene har fået en Ipad, og skolen har altid købt bøger til eleverne, så det er vel ikke så sært.
Her på Grønland får elle eleverne i Qeqqata og Kujalleq kommune en Ipad, og det er blevet muligt på grund af en donation på 17 millioner kroner fra Villum Fonden - og så siger man endda, at julemanden bor på Grønland 🙂
http://www.version2.dk/artikel/3000-boernehaveboern-og-skoleelever-paa-groenland-faar-en-ipad-52217
tilføjet af

Hvis lige

Hvis lige du skriver under på en kontrakt jeg har i skuffen, så kan jeg da også finde en donation.
Hvad mangler "Kommunen" ?
tilføjet af

Ved du noget om os?

Jeg har ikke været med til forarbejdet - jo jeg sidder i udvalget - men som jeg skrev, er det en anden IT-afdeling, som har taget sig af det.
Hvor har du det fra, at det skulle være noget vi kegler rundt med, længe efter alt skulle være købt og implementeret???
Vi får en Imac til at styre Ipad'erne, og jeg har ikke set, hvordan det fungerer endnu, så hvordan kan du skrive sådan noget, når jeg ikke selv ved det, og det ikke er mig, som arbejder med det?
Vi får et white-board og en trådløs wi-fi projektor i hvert klasseværelse, som kører helt uden om serveren, og det har jeg set fungere. Det virker - og det er bedre end Smart-Board.
For andre kan jeg fortælle, at man går ind i WI-FI på Ipad'en og klikker på projektoren, og så er man "oppe på væggen" - så alle kan følge med.
tilføjet af

Erhvervslivet snører den offentlige sektor

Der har været den ene skandale efter den anden, hvor private IT firmaer har besnakket politikerne og har lovet dem store fordele, men når det kommer til det praktiske, så fungerer lortet først med flere års forsinkesde til en langt højere pris- hvis det altså ikke bliver helt skrottet.
Etr godt eksempel er den digitale tinglysning, som den amerikanske it-virksomhed CSC vandt licitationen af.
Selvfølgelig blev den digitale tinglysning stærkt forsinket, og kostede flere hundrede millioner mere end budgetteret, som altid når private firmaer leverer løsninger til det offentlige, så det var forudsigeligt - men værre var at systemet havde flaskehalse, så mange skøder skulle behandles manuelt.
Det førte til, at mange boligejere mistede penge, fordi sagsbehandlingstiden blev så lang, at renten kunne stige i mellemtiden.
IT branchen er næsten værre end byggebranchen, som vinder licitationer på et overoptimistisk grundlag - især vedrørende store offentlige byggerier.
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Lærerne sætter jo også klassen til at lave en opgave og laver så noget helt andet der intet har med pågældende time at gøre.
Men vi var altså lige så drevne til at spille whist lydløst og få kortene lynhurtigt væk som man i dag kan zippe et spil væk fra en skærm 😃 😃
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Lærerne sætter jo også klassen til at lave en opgave og laver så noget helt andet der intet har med pågældende time at gøre.
Men vi var altså lige så drevne til at spille whist lydløst og få kortene lynhurtigt væk som man i dag kan zippe et spil væk fra en skærm 😃 😃


Whist nok ... 😉
Ja, man savner de goe´ gamle dage hvor "ipadder" og andet skrammel ikke var opfundet ... 😉
tilføjet af

Du vil ikke forstå

Spørgsmålet omkring spil, eller noget som helst andet, skal være afklaret inden i overhovedet kan udforme kravspecifikationerne, på det indkøb i foretager.
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Det er vel bare at udlevere blyanter og kladdehæfter når de spiller eller går på Fjæsbog i timerne.
Det er klart at skoletiden er i gang med at blive udvidet 25 %, det er den tid der bliver brugt til pjat som kunne gemmes til frikvartererne og fritiden.
Når der er klip fra klasselokaler på TV ser man dem sidde klæbet op af hinanden i små grupper, drengene har strikkehuer på i 30 graders varme og bordene er fyldt med overtøj og rygsække som konstant vibrerer med mobiltelefoner.
VORHERREBEVARES 😖 😖
tilføjet af

Du forstår ikke

Spørgsmålet omkring spil, eller noget som helst andet, skal være afklaret inden i overhovedet kan udforme kravspecifikationerne, på det indkøb i foretager.

Nej - for børnene har også fri - og alle klasser har forskelligt skema - nogen har valgfag m.v. i en dynamisk hverdag - så det er indlysende, at de må spille på dem.
Spilpolitikken går kun på undervisnings situationen, og det skal styres pædagogisk.
tilføjet af

Ikke en brik

Du skal virkelig have det ind med skeer.
Fordi man ikke, inden disse apparater overhovedet blev en del af undervisning, har fastsat politikker for hvad og hvordan de skal anvendes, så er det umuligt at fastsætte kravspecifikationer der beskriver hvad leverandøren har pligt til at levere. Det er ikke engang fastsat hvad leverandøren har ret til at leverer.
Der er næppe udformet en fyldestgørende kravspecifikation, eller et fyldestgørende udbudsmateriale, hvorfor det er leverandøren som beskriver hvad der kan foregå i undervisningen, samt hvad der foregår i undervisningen.
Når jeg regner, eller tegner, så benytter jeg et stykke software til 199.--kr. ( og så må jeg benytte det på alle platforme, fra min smartphone over en win-pc, til en Ipad )
Det kan det samme som et stykke software til 13.000.--kr.
Softwaren til 13.000.--kr., var det et krav blev brugt, da jeg læste.
Man var rundhåndet i at donerer til undervisningsbrug af den dyre software, og bestemmer dermed efterfølgende, hvad der danner standarder i f.eks. det private erhvervsliv.
Det var og er kun muligt, fordi der ikke blev opstillet korrekte kravspecifikationer i forbindelse med indkøbet til undervisningsbrug.

[quote="thomas-f-hansen" post=2765002]Spørgsmålet omkring spil, eller noget som helst andet, skal være afklaret inden i overhovedet kan udforme kravspecifikationerne, på det indkøb i foretager.[/quote]
Nej - for børnene har også fri - og alle klasser har forskelligt skema - nogen har valgfag m.v. i en dynamisk hverdag - så det er indlysende, at de må spille på dem.
Spilpolitikken går kun på undervisnings situationen, og det skal styres pædagogisk.
tilføjet af

PS - hvad du ikke ved

Undervisningssektoren har adgang til Internettet gennem et routernet, der hedder ATTAT, og som dækker hele Grønland.
Der er spil, porno, facebook, You Tube og flere andre ting i forvejen spærret - så det skal vi ikke bekymre os om.
tilføjet af

Ikke en brik

Kan vi holde styresystemet ude fra debatten om Apps?
tilføjet af

PS - hvad du ikke ved

Tillader Apple det ❓ 😖

Undervisningssektoren har adgang til Internettet gennem et routernet, der hedder ATTAT, og som dækker hele Grønland.
Der er spil, porno, facebook, You Tube og flere andre ting i forvejen spærret - så det skal vi ikke bekymre os om.
tilføjet af

Nååh

Alle børnene har elektroniske dimser af en eller anden art, og når de bliver konfirmeret har de fleste en smartphone, men de skal normalt være slukket i undervisningstiden.
Hvis de ikke kan finde ud af det, så bliver de slukket, indsamlet og lagt i en kasse. Det er normal procedure, hvor jeg arbejder.
Jeg underviser jo ikke selv, selvom jeg også har den uddannelse, men jeg følger så meget mere med i, hvad der sker, og kan ikke genkende din beskrivelse - jo det med huerne, og når de kommer ind fra 20-30 graders frost, så vil de hellere lukke døre og vinduer op fordi de sveder, end at tage tøj af.

Det er vel bare at udlevere blyanter og kladdehæfter når de spiller eller går på Fjæsbog i timerne.
Det er klart at skoletiden er i gang med at blive udvidet 25 %, det er den tid der bliver brugt til pjat som kunne gemmes til frikvartererne og fritiden.
Når der er klip fra klasselokaler på TV ser man dem sidde klæbet op af hinanden i små grupper, drengene har strikkehuer på i 30 graders varme og bordene er fyldt med overtøj og rygsække som konstant vibrerer med mobiltelefoner.
VORHERREBEVARES 😖 😖
tilføjet af

Op i ***** med det

Det finder ungerne hurtigt ud af at fixe 😉
I forlængelse af mit svar i anden deltråd.
I har fået halsbånd på, og kan nu trækkes rundt som det passer leverandøren.
Det er kun muligt, fordi i ikke har taget styring i starten.
I har ikke gjort forarbejdet ordentligt, fastsat politikker, kravspecifikationer, ect..
Derfor er i nu fanget, og får kun lov til at bestemme om der skal spilles lidt spil, eller ej.
Som Rammstein så smukt og malende beskriver:
Bück dich.
Når nu du ligger der på knæ, så husk at spørge om du ligger tilpas, så ikke din adfærd kommer til at generer leverandørens muligheder.
Det handler om at være "On top". Og det er i tydeligvis ikke.

Og nej, der skal selvfølgelig ikke være mulighed for at spille. Den mulighed skal heller ikke gives som belønning, for det er ikke en pædagogisk korrekt belønning i en undervisningssituation.
Det er bare en dum undskyldning at trække denne mulighed ind, på grundlag af at det skulle være pædagogisk.

Undervisningssektoren har adgang til Internettet gennem et routernet, der hedder ATTAT, og som dækker hele Grønland.
Der er spil, porno, facebook og flere andre ting i forvejen spærret - så det skal vi ikke bekymre os om.
tilføjet af

Det ved jeg så ikke noget om

Jeg har ikke set kravspecifikationerne, for som sagt foregår det i en anden afdeling.
Med hensyn til spil og porno, så bliver proxy-serverne på Internettet ellers også spærret, så det begrænser det meget, men desværre bliver der også spærret for noget, vi gerne vil bruge.
Jeg så hellere, at der ikke var nogen begrænsninger.
tilføjet af

Ja

Apple har ikke noget at skulle have sagt over andres servere.
Tillader Apple det ❓ 😖

[quote="anklageren" post=2765031]Undervisningssektoren har adgang til Internettet gennem et routernet, der hedder ATTAT, og som dækker hele Grønland.
Der er spil, porno, facebook, You Tube og flere andre ting i forvejen spærret - så det skal vi ikke bekymre os om.[/quote]
tilføjet af

Bare det trænger ind

Det bliver mere og mere spændende.
En anden, afdeling eller hvad det nu er, har givet dig halsbånd på.
Nu er det dig som ligger på knæ og må mærke hvordan sandheden trænger ind.
Man kan næsten følge med i hvor stramt det går 😃
Bare vent, senere så stiger tempoet og der trænges ud til enhver "grænseflade".
Når klimaks nås, bliver du losset af scenen, og dem "on top", viser hvilket overskud de har, imens publikum skriger i begejstring.
tilføjet af

Mere PS

Jeg føler, at du fører en anden debat, hvor du rider en kæphest - for der er tale om en standartvare, som Apple har udviklet til skoler - og Apple er ikke sådan at hugge og stikke i for en lille kommune.
tilføjet af

Det trænger næppe ind

Jeg føler, at du fører en helt anden debat, hvor du rider en kæphest - for der er tale om en standartvare, som Apple har udviklet til skoler - og Apple er ikke sådan at hugge og stikke i for en lille kommune.
tilføjet af

Noch ein mal

Tilbage til udgangspunktet.
Hvis i havde gjort forarbejdet, så var du / i ikke havnet i den situation.
Og igen, selvfølgelig er det ikke en del af pædagogikken, at der skal spilles i undervisningen.
At spille i undervisningen beskriver klart, at undervisningen er utilstrækkelig og ikke forstår at udnytte muligheden for yderligere indlæring.
Jeg tror det er Montesory den pædagogik kaldes, der beskriver at man skal arbejde videre på hvad individet er åben for på et hvilket som helst tidspunkt.
Det skulle du, af alle, være dybt inde i. Du skulle også have opsat dette som et krav, i det forarbejde du har gjort.
Det må være total fornøjelse at arbejde med dig. Det går virkelig stramt. Du har den helt rette ind-stilling.
😃
Jeg føler, at du fører en helt anden debat, hvor du rider en kæphest - for der er tale om en standartvare, som Apple har udviklet til skoler - og Apple er ikke sådan at hugge og stikke i for en lille kommune.
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

""Det sker (sjældent) at en lærer ikke gider lave noget""
Så går jeg da ud fra at de pågældende lærere i fin asosjalakrobatisk stil, ikke modtager løn for den tid.
Hvis det er korrekt at der er udbrændte lærere som i perioder ser stort på undervisningen, kan det vel egentlig være ligegyldigt hvad eleverne laver i tiden.
Så længe de ikke er på hudfilmssiderne eller lignende, har lærerne jo kapituleret og de burde være ligeglade.
tilføjet af

Noch ein mal

Ach, Du kan jo heller ikke sige at Du ikke har lavet noget uvedkommende i skoletiden eller arbejdstiden, vel at mærke når man var færdig med opgaven 😉
Først og fremmest gælder det om at kunne administrere pis og alvor, både for lærere og elever.

Tilbage til udgangspunktet.
Hvis i havde gjort forarbejdet, så var du / i ikke havnet i den situation.
Og igen, selvfølgelig er det ikke en del af pædagogikken, at der skal spilles i undervisningen.
At spille i undervisningen beskriver klart, at undervisningen er utilstrækkelig og ikke forstår at udnytte muligheden for yderligere indlæring.
Jeg tror det er Montesory den pædagogik kaldes, der beskriver at man skal arbejde videre på hvad individet er åben for på et hvilket som helst tidspunkt.
Det skulle du, af alle, være dybt inde i. Du skulle også have opsat dette som et krav, i det forarbejde du har gjort.
Det må være total fornøjelse at arbejde med dig. Det går virkelig stramt. Du har den helt rette ind-stilling.
😃
[quote="anklageren" post=2765054]Jeg føler, at du fører en helt anden debat, hvor du rider en kæphest - for der er tale om en standartvare, som Apple har udviklet til skoler - og Apple er ikke sådan at hugge og stikke i for en lille kommune.[/quote]
tilføjet af

Jeg er ikke havnet i nogen situation

Jeg har ikke nogen vanskelige problemer.
Jeg mener heller ikke, at man skal spille i undervisningen - men vil bare debattere oplægget for at høre, hvad forældrene mener.
tilføjet af

Noch ein mal

Jeg husker hele min skoletid, som en lang periode af absolut kedsomhed, afbrudt af enkelte spændende øjeblikke.
Målet må være det modsatte.
Hvilket der selvfølgelig skal indgå i de overvejelser man foretager sig, når man indkøber undervisningsmateriale og systemer.
Når man ikke kan finde ud af det rent tekniske, så må man i det mindste kunne finde ud af det rent pettegakiske.

Ach, Du kan jo heller ikke sige at Du ikke har lavet noget uvedkommende i skoletiden eller arbejdstiden, vel at mærke når man var færdig med opgaven 😉
Først og fremmest gælder det om at kunne administrere pis og alvor, både for lærere og elever.

[quote="thomas-f-hansen" post=2765060]Tilbage til udgangspunktet.
Hvis i havde gjort forarbejdet, så var du / i ikke havnet i den situation.
Og igen, selvfølgelig er det ikke en del af pædagogikken, at der skal spilles i undervisningen.
At spille i undervisningen beskriver klart, at undervisningen er utilstrækkelig og ikke forstår at udnytte muligheden for yderligere indlæring.
Jeg tror det er Montesory den pædagogik kaldes, der beskriver at man skal arbejde videre på hvad individet er åben for på et hvilket som helst tidspunkt.
Det skulle du, af alle, være dybt inde i. Du skulle også have opsat dette som et krav, i det forarbejde du har gjort.
Det må være total fornøjelse at arbejde med dig. Det går virkelig stramt. Du har den helt rette ind-stilling.
😃
[quote="anklageren" post=2765054]Jeg føler, at du fører en helt anden debat, hvor du rider en kæphest - for der er tale om en standartvare, som Apple har udviklet til skoler - og Apple er ikke sådan at hugge og stikke i for en lille kommune.[/quote][/quote]
tilføjet af

Vi har ikke nogen tekniske problemer

[!]
tilføjet af

Vi har ikke alle tænkelige tekniske problemer

Du har lige, meget udførligt, beskrevet at du er sat til at betjene et system, hvis tekniske muligheder og sammensætning du tydeligvis ikke kan overskue.
Og så skriver du at du ingen tekniske problemer har 😃
Her lader jeg så være med at pille yderligere i dine pædagogiske og eller tekniske formåen og overskud.
tilføjet af

Læreren skal altså melde sig syg

En lærer kan melde sig syg, men så er der ikke meget undervisning. Du kan nok selv huske, hvordan det er at have vikar, og ofte er der ikke vikarer nok.
Der er ikke en undskyldning for at spille, for jeg stopper det, når der er nogen som spiller på Pædagogisk Servicecenter, hvor jeg har mit kontor.
tilføjet af

Vi har ikke fået det endnu

Derfor har jeg ikke beskrevet nogen problemer.
"...nu får alle elever i vores kommune snart en Ipad" - er fremtid, og det er svært at spå.
tilføjet af

Jeg er ikke havnet i nogen situation

😃 LOL 😃
Så du er nu uenig med dig selv, hvor du i oplæg forherliger spil som et pædagogisk redskab.
Jeg kan ligefrem ane et lille støøøøøn, da sandheden gik helt i bund.
Snup du et Apple mere, så er du snart klar til endnu en omgang.
Vi kan lige så godt gi det en ordentlig tur, nu vi har sandheden fremme.
Hvad enten du kan li sandheden eller ej, så er du i position til at sandheden trænger ud i enhver afkrog og afprøver en hver grænse-flade.
Og igen igen igen igen, så er det fordi du ikke kender grænsefladerne, eller indholdet, teknisk eller pædagogisk, du er i den position du befinder dig i.
Leg du bare tøsefornærmet.
Fræksak.
Man har muligheden for at sige nej.
Vil man ikke benytte den mulighed, men er til salg, eller nyder måske ligefrem at ligge på ryggen og lade tingene ske, så må man tage hvad der kommer.
Du ved, no pain no gain.
😃

Bare rolig, Anklager, du er ikke den første som må lægge bagdel til, når nogen skal tages i ****** 😉
tilføjet af

Anklageren har ikke fået den endnu

Så har du jo virkelig noget at se frem til 😃
Der oppe i Grønland 😃

Kommer Antorini tit forbi, nusser dig lidt i håret og siger du er en dejlig dreng ?
😃

Derfor har jeg ikke beskrevet nogen problemer.
"...nu får alle elever i vores kommune snart en Ipad" - er fremtid, og det er svært at spå.
tilføjet af

Læreren skal altså melde sig syg

Vikarer på græs.......i en 7. klasse.......oh skræk 😖 mest for vikaren 😃 😃

En lærer kan melde sig syg, men så er der ikke meget undervisning. Du kan nok selv huske, hvordan det er at have vikar, og ofte er der ikke vikarer nok.
Der er ikke en undskyldning for at spille, for jeg stopper det, når der er nogen som spiller på Pædagogisk Servicecenter, hvor jeg har mit kontor.
tilføjet af

Jeg spørger bare om folks mening om spil

Det behøver jeg ikke at blive enig med mig selv om - fordi det er andre, som kommer med deres mening 😉
Jeg vil hellere have en stabil IT udvikling, end at tage et såkaldt tigerspring, så jeg har ikke været fortaler for projektet - og det er ikke mig, som styrer det, men der skal da nok komme nogen problemer.
Det har været sådan - at så er der ingen penge, fordi der skal spares - så er der mange penge - og så skal der spares igen - og nu er der pludselig masser af penge.
Jeg tror, de største problemer bliver, at en tredjedel af lærerne hurtigt tager Ipad'en til sig - så er der en tredjedel, som kommer fodslæbende med - mens den sidste tredjedel bliver meget svære at få med.
De får 3x3 timers kursus - og så er de mere eller mindre overladt til sig selv - men de kan dog få hjælp.
Eleverne skal nok komme hurtigt i gang.
Jeg havde hellere set, at vi havde startet med et enkelt klassetrin, hvor vi kunne gøre vores erfaringer før beslutningen om, at alle skal have en Ipad.
Der er jo andre muligheder.



😃 LOL 😃
Så du er nu uenig med dig selv, hvor du i oplæg forherliger spil som et pædagogisk redskab.
Jeg kan ligefrem ane et lille støøøøøn, da sandheden gik helt i bund.
Snup du et Apple mere, så er du snart klar til endnu en omgang.
Vi kan lige så godt gi det en ordentlig tur, nu vi har sandheden fremme.
Hvad enten du kan li sandheden eller ej, så er du i position til at sandheden trænger ud i enhver afkrog og afprøver en hver grænse-flade.
Og igen igen igen igen, så er det fordi du ikke kender grænsefladerne, eller indholdet, teknisk eller pædagogisk, du er i den position du befinder dig i.
Leg du bare tøsefornærmet.
Fræksak.
Man har muligheden for at sige nej.
Vil man ikke benytte den mulighed, men er til salg, eller nyder måske ligefrem at ligge på ryggen og lade tingene ske, så må man tage hvad der kommer.
Du ved, no pain no gain.
😃

Bare rolig, Anklager, du er ikke den første som må lægge bagdel til, når nogen skal tages i ****** 😉
tilføjet af

Sådan går det

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/11/15/1115022506.htm
Anklager.
Når man ikke er "on top", så går det rygende galt.
Finansminister Bjarne Corydon, med Digitaliseringstyrrelsen, Statens IT, osv., har modtaget sandhed indenrigs fra bl.a. Rigsrevisionen.
Nu er man også igang med at kritiserer fra mere internationalt hold, hvor bl.a. Europols Cybercrime Center er ude med den store rive.
Her kritiseres ikke bare Finansminister Bjarne Corydon, for ikke at have orden i sagerne, men også f.eks. Forsvarets efterretningstjeneste, får sandheden.
Det er helt enkle forhold, som der bliver kritiseret for, så det kan næsten ikke siges tydeligere, hvor langt om på den lade side man har ligget. Frelle, fra Digitaliseringsturrelsen, bør direkte skamme sig, og det er helt ufatteligt, at ingen bliver stillet til ansvar i disse helt åbenlyse svigt, som alle truer Danmark som nation.
Hvis du vil spille med i det spil, så har jeg vist beskrevet betingelserne for dig 😉
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

I vores skole har alle børn en ipat, af den dyre slags, jeg syntes måske det er lidt vildt at 0 klassen får en, men de har undervisning på den og hvis ikke ligger den i tasken.
Jeg syntes ikke om det men må jo nok anderkende, at det er fremtiden og vores børn på den måde lærer, at bruge it tideligt.
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

Med alt respekt, så tror jeg ikke du har megen, hvis nogen, baggrund for, eller uddannelse i, helt basal IT sikkerhed.
Du har kun mulighed for at overskue enkelte elementer i den hard- og software du har sat sammen, du har absolut ingen mulighed for, at sætte dig ind i de mulige grænseflader og deres muligheder.
Det er vanskeligt hvis man selv har udviklet, og fuldstændigt umuligt, hvis man ikke selv har udviklet.
Der er selvfølgelig mange, men jeg har kun kendskab til et eneste samlet system, som er udviklet fra bunden i Danmark, inden for de sidste 20 år.
Alt andet er banket sammen af alt muligt skrammel.
Så det du har overdraget så andre nu skal varetage sikkerheden, det bliver sikkerheden nu endnu dårligere omkring.
Hvad angår de store tunge systemer, som der omtales i linket, så er det meget værre.
Hvis man vil rette det op, så kan man ikke engang gå ud og hyre nogen, for de folk findes ikke. Hverken i Danmark eller noget andet sted.
Dermed skal man hen og oplære dem, hvilket vil tage adskillige år.
Når det går galt, så er man i bogstaveligste forstand, fuldstændigt på herrens mark.
Glem alt om et par dage uden NemID, det vil blive måneder og det vil ligge helt andre steder.


På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.
tilføjet af

Erhvervslivet snører den offentlige sektor

Pr. definition, er det meget få store IT virksomheder i Danmark, som overhovedet har nogen nævneværdig IT kompetence.
Det hele ligger på forretning, hvor de køber næsten alt hos underleverandører.
Når man så ser hvad det er for noget de får banket sammen, bliver man rystet over at det overhovedet bliver godkendt som en leverance.
Der findes selvfølgelig seriøse aktører, men de har reelt ikke en chance for at komme ind på markedet, for det handler jo netop ikke om at levere en færdig vare.
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

Jeg anser ikke mig selv for at være ekspert i sikkerhed, for mit arbejde har været meget alsidigt.

Med alt respekt, så tror jeg ikke du har megen, hvis nogen, baggrund for, eller uddannelse i, helt basal IT sikkerhed.
Du har kun mulighed for at overskue enkelte elementer i den hard- og software du har sat sammen, du har absolut ingen mulighed for, at sætte dig ind i de mulige grænseflader og deres muligheder.
Det er vanskeligt hvis man selv har udviklet, og fuldstændigt umuligt, hvis man ikke selv har udviklet.
Der er selvfølgelig mange, men jeg har kun kendskab til et eneste samlet system, som er udviklet fra bunden i Danmark, inden for de sidste 20 år.
Alt andet er banket sammen af alt muligt skrammel.
Så det du har overdraget så andre nu skal varetage sikkerheden, det bliver sikkerheden nu endnu dårligere omkring.
Hvad angår de store tunge systemer, som der omtales i linket, så er det meget værre.
Hvis man vil rette det op, så kan man ikke engang gå ud og hyre nogen, for de folk findes ikke. Hverken i Danmark eller noget andet sted.
Dermed skal man hen og oplære dem, hvilket vil tage adskillige år.
Når det går galt, så er man i bogstaveligste forstand, fuldstændigt på herrens mark.
Glem alt om et par dage uden NemID, det vil blive måneder og det vil ligge helt andre steder.


[quote="anklageren" post=2765169]På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.[/quote]
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Computerne vinder frem, også i skolen, og nu får alle elever i vores kommune snart en Ipad.
Jeg skal formulere en spillepolitik, og har nogen overvejelser.
Det sker (sjældent) at en lærer ikke gider lave noget, og så sætter han eleverne til computerne, hvor de fleste så spiller. Det er selvfølgelig ikke i orden, selvom læreren føler sig udbrændt den dag. Det er de samme (få) lærere, som kan finde på det.
Det sker også, at en lærer sætter elever til at lave noget på computer, men han holder ikke øje med, om de laver arbejdet - og det fører til at mange spiller i "hemmelighed" i stedet for at lave det, de skal - og det er heller ikke i orden.

Så kan man jo helt forbyde spil i undervisningstiden.
Læreren kan også bruge spil som belønning.
Læreren sætter eleverne til at arbejde, og når de er færdige, må de spille i slutningen af timen. Læreren holder øje med, hvordan eleverne arbejder, hjælper dem og sørger for, at ingen spiller, hvis arbejdet ikke er godt nok. Det kan i nogen tilfælde få eleverne til at arbejde mere, fordi de gerne vil spille.
Er det i orden, og hvordan kan man sikre sig, at det ikke bliver misbrugt?

I skal alle få se alt hjernevæv bliver ødelagt oppe i hoved/ hjernen af alt trådløst internet router mobil pc mobil tlf og af lykkepille og psykiatrisk medicin derfor er der tusind der ikke får kontagt med dem som er blevet hjernedød med envejs kommunika
tion det ses i alle debatter derfor fungerer befolknings grupper ikke oppe i hovedet.
v.h. H.B.H Torshavn
tilføjet af

Freden foran kaputeren..

Er måske den eneste fred de unge mennesker føler de har tilbage! [f]
http://www.youtube.com/watch?v=IWKFHBAy9bA
Uheldigvis!!! [ide]
http://www.youtube.com/watch?v=lCBTjtbDpDY [f]
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

Nu skal Du ikke sable Anklageren ned, jeg vil tro at hans viden ligger på et jævnt niveau.
Det er ikke noget nyt at en der har rodet med og vedligeholdt systemerne i en virksomhed er udnævnt til "administrator", sideløbende med hans normale job, han har en masse erfaring men kan mangle relevante kurser og nytænkning, dertil kommer at som Du selv siger kan maskinparken et givet sted bestå af nye og gamle komponenter.......og software.....som fyren ihærdigt vedligeholder bundet af at det helst ikke må koste mere.
Går der noget helt galt bliver der tilkaldt en ekspert udefra, denne kan så være fagidiot, være for dyr eller andet.

Med alt respekt, så tror jeg ikke du har megen, hvis nogen, baggrund for, eller uddannelse i, helt basal IT sikkerhed.
Du har kun mulighed for at overskue enkelte elementer i den hard- og software du har sat sammen, du har absolut ingen mulighed for, at sætte dig ind i de mulige grænseflader og deres muligheder.
Det er vanskeligt hvis man selv har udviklet, og fuldstændigt umuligt, hvis man ikke selv har udviklet.
Der er selvfølgelig mange, men jeg har kun kendskab til et eneste samlet system, som er udviklet fra bunden i Danmark, inden for de sidste 20 år.
Alt andet er banket sammen af alt muligt skrammel.
Så det du har overdraget så andre nu skal varetage sikkerheden, det bliver sikkerheden nu endnu dårligere omkring.
Hvad angår de store tunge systemer, som der omtales i linket, så er det meget værre.
Hvis man vil rette det op, så kan man ikke engang gå ud og hyre nogen, for de folk findes ikke. Hverken i Danmark eller noget andet sted.
Dermed skal man hen og oplære dem, hvilket vil tage adskillige år.
Når det går galt, så er man i bogstaveligste forstand, fuldstændigt på herrens mark.
Glem alt om et par dage uden NemID, det vil blive måneder og det vil ligge helt andre steder.


[quote="anklageren" post=2765169]På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.[/quote]
tilføjet af

Må man spille på computeren i undervisningstiden?

Computerne vinder frem, også i skolen, og nu får alle elever i vores kommune snart en Ipad.
Jeg skal formulere en spillepolitik, og har nogen overvejelser.
Det sker (sjældent) at en lærer ikke gider lave noget, og så sætter han eleverne til computerne, hvor de fleste så spiller. Det er selvfølgelig ikke i orden, selvom læreren føler sig udbrændt den dag. Det er de samme (få) lærere, som kan finde på det.
Det sker også, at en lærer sætter elever til at lave noget på computer, men han holder ikke øje med, om de laver arbejdet - og det fører til at mange spiller i "hemmelighed" i stedet for at lave det, de skal - og det er heller ikke i orden.

Så kan man jo helt forbyde spil i undervisningstiden.
Læreren kan også bruge spil som belønning.
Læreren sætter eleverne til at arbejde, og når de er færdige, må de spille i slutningen af timen. Læreren holder øje med, hvordan eleverne arbejder, hjælper dem og sørger for, at ingen spiller, hvis arbejdet ikke er godt nok. Det kan i nogen tilfælde få eleverne til at arbejde mere, fordi de gerne vil spille.
Er det i orden, og hvordan kan man sikre sig, at det ikke bliver misbrugt?

Med al pc spil i folke og højere skoler op til universitet vil alle blive tabere de får
da ikke lært bruge hoved læse skrive regne når meget har ændret sig indenfor folkeskole
og højere skole op til universiteter de mangler alle det praktiske bygge deres viden og kunnen de ikke får fra alt det teoretisk det har ingen debattør i debatter fundet ud af
v.h. H.B.H Torshavn
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

Jeg starter med at skrive, med alt respekt.
Det handler ikke om at sable Anklageren ned, det ved han også godt.

Nu skal Du ikke sable Anklageren ned, jeg vil tro at hans viden ligger på et jævnt niveau.
Det er ikke noget nyt at en der har rodet med og vedligeholdt systemerne i en virksomhed er udnævnt til "administrator", sideløbende med hans normale job, han har en masse erfaring men kan mangle relevante kurser og nytænkning, dertil kommer at som Du selv siger kan maskinparken et givet sted bestå af nye og gamle komponenter.......og software.....som fyren ihærdigt vedligeholder bundet af at det helst ikke må koste mere.
Går der noget helt galt bliver der tilkaldt en ekspert udefra, denne kan så være fagidiot, være for dyr eller andet.

[quote="thomas-f-hansen" post=2765195]Med alt respekt, så tror jeg ikke du har megen, hvis nogen, baggrund for, eller uddannelse i, helt basal IT sikkerhed.
Du har kun mulighed for at overskue enkelte elementer i den hard- og software du har sat sammen, du har absolut ingen mulighed for, at sætte dig ind i de mulige grænseflader og deres muligheder.
Det er vanskeligt hvis man selv har udviklet, og fuldstændigt umuligt, hvis man ikke selv har udviklet.
Der er selvfølgelig mange, men jeg har kun kendskab til et eneste samlet system, som er udviklet fra bunden i Danmark, inden for de sidste 20 år.
Alt andet er banket sammen af alt muligt skrammel.
Så det du har overdraget så andre nu skal varetage sikkerheden, det bliver sikkerheden nu endnu dårligere omkring.
Hvad angår de store tunge systemer, som der omtales i linket, så er det meget værre.
Hvis man vil rette det op, så kan man ikke engang gå ud og hyre nogen, for de folk findes ikke. Hverken i Danmark eller noget andet sted.
Dermed skal man hen og oplære dem, hvilket vil tage adskillige år.
Når det går galt, så er man i bogstaveligste forstand, fuldstændigt på herrens mark.
Glem alt om et par dage uden NemID, det vil blive måneder og det vil ligge helt andre steder.


[quote="anklageren" post=2765169]På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.[/quote][/quote]
tilføjet af

Ak ja - sikkerheden

Af formelle uddannelser har jeg en bachelor fra Danmarks Pædagogiske Universitet som IT-vejleder, og indholdet i den, er noget helt andet: Institutionsudvikling.
Desuden havde jeg et indgående kendskab til en række computerprogrammer bl.a. fordi jeg har arbejdet som DTP'er med at lave reklamer i turisterhvervet og jeg havde lavet hjemmesider til Internettet.
Det er jo nogen helt andre kvalifikationer, end der er behov for som administrator.
Den største fordel jeg havde, da jeg startede som administrator var altså, at jeg var vant til at sætte mig ind i programmer, og jeg kunne programmere en lille smule.
Det startede helt som Fruppe beskriver i 1999 med at jeg fik ansvaret for 12 computere og en "server", som var leveret af den lokale IT leverandør her i en lille by langt mod nord uden vejforbindelse til omverdenen.
Det betød, at jeg ikke uden videre kunne tilkalde nogen udefra, for det inkluderede en flyrejse, og flypriserne er høje i Grønland.
Jeg var utilfreds med at "serveren" kun var server af navn, og der var ikke nogen i det private erhvervsliv i byen, som kunne sætte den op, så jeg jeg begyndte selv at sætte mig ind i det.
Det var en opgave som voksede, og her i byen var der to professionelle, som jeg kunne ringe til, hvis jeg havde problemer, og få support (der er flere i dag).
Nu er der så gået 14 år, og jeg er i færd med at lade andre tage over.
Med hensyn til sikkerheden, så er det ikke kronjuvelerne, jeg har vogtet over, og sikkerheden er lige så ringe mange andre steder, så det har ikke givet mig de store problemer.
Jeg føler mig ikke nedgjort fruppe, for så havde jeg ikke svaret sådan her.

Jeg starter med at skrive, med alt respekt.
Det handler ikke om at sable Anklageren ned, det ved han også godt.

[quote="fruppe" post=2765271]Nu skal Du ikke sable Anklageren ned, jeg vil tro at hans viden ligger på et jævnt niveau.
Det er ikke noget nyt at en der har rodet med og vedligeholdt systemerne i en virksomhed er udnævnt til "administrator", sideløbende med hans normale job, han har en masse erfaring men kan mangle relevante kurser og nytænkning, dertil kommer at som Du selv siger kan maskinparken et givet sted bestå af nye og gamle komponenter.......og software.....som fyren ihærdigt vedligeholder bundet af at det helst ikke må koste mere.
Går der noget helt galt bliver der tilkaldt en ekspert udefra, denne kan så være fagidiot, være for dyr eller andet.

[quote="thomas-f-hansen" post=2765195]Med alt respekt, så tror jeg ikke du har megen, hvis nogen, baggrund for, eller uddannelse i, helt basal IT sikkerhed.
Du har kun mulighed for at overskue enkelte elementer i den hard- og software du har sat sammen, du har absolut ingen mulighed for, at sætte dig ind i de mulige grænseflader og deres muligheder.
Det er vanskeligt hvis man selv har udviklet, og fuldstændigt umuligt, hvis man ikke selv har udviklet.
Der er selvfølgelig mange, men jeg har kun kendskab til et eneste samlet system, som er udviklet fra bunden i Danmark, inden for de sidste 20 år.
Alt andet er banket sammen af alt muligt skrammel.
Så det du har overdraget så andre nu skal varetage sikkerheden, det bliver sikkerheden nu endnu dårligere omkring.
Hvad angår de store tunge systemer, som der omtales i linket, så er det meget værre.
Hvis man vil rette det op, så kan man ikke engang gå ud og hyre nogen, for de folk findes ikke. Hverken i Danmark eller noget andet sted.
Dermed skal man hen og oplære dem, hvilket vil tage adskillige år.
Når det går galt, så er man i bogstaveligste forstand, fuldstændigt på herrens mark.
Glem alt om et par dage uden NemID, det vil blive måneder og det vil ligge helt andre steder.


[quote="anklageren" post=2765169]På en skole sætter man sig typisk til en ny computer, hver gang man er på. Det kniber allerede der, hvor lærerne ikke logger af, når de går, og nogen kan ikke engang forstå at det er vigtigt, når de får det forklaret, selvom der er adgang til beskyttede elevdata.
De skiftende skoledirektører og inspektører har heller ikke interesseret sig for sikkerhed, så der er aldrig nogen, som har stillet krav til mig om sikkerhed, selvom jeg har været ene-administrator på de to store skoler her i byen, før det blev lagt ind under den kommunale administration.[/quote][/quote][/quote]
tilføjet af

Nogle flygter ind i deres egen verden

Hvis man er utilfreds med verden, så kan man flygte i nogen timer i selskab med computeren.
Der er mange selvmord i Grønland, som har en af verdens højeste selvmordsrater.
Jeg var klasselærer for en elev her, som begik selvmord. Hun var teenager, incestoffer og boede hos en plejefamilie.
Jeg gjorde hvad jeg kunne for at beskytte hende, for hendes "kammerater" var hårde ved hende, fordi hun var "anderledes" - men det var svært, selvom jeg ellers er god til det - for jeg kunne jo ikke være der hele tiden.
Der må være sket et eller andet, for hun havde ellers fået det bedre, men en dag hængte hun sig.
Verden er langtfra altid, som den burde være.

Er måske den eneste fred de unge mennesker føler de har tilbage! [f]
http://www.youtube.com/watch?v=IWKFHBAy9bA
Uheldigvis!!! [ide]
http://www.youtube.com/watch?v=lCBTjtbDpDY [f]
tilføjet af

Er det sådan på Færøerne?

Er der meget trådløst internet, routere, mobiler, pc'er, tlf, lykkepiller og psykiatrisk medicin på Færøerne?
tilføjet af

Må man bruge computer samt jage og fiske?

Om fredagen ser man mig typisk slukke computeren og sejle ud af havnen.
Om foråret fanger jeg ammassatter, torsk, havkat og skyder måske et par sæler.
Jeg har en lang sommerferie, og tager på ørred-lejr, hvor vi koldrøger ørreder i en af de gamle røgeovne, som er gravet ud i gruset og forede med flade sten.
1. august går rensdyrjagten ind, og for mit vedkommende slutter den omkring 20. september fordi de store hanner begynder at smage af brunst - og den smag kan jeg ikke lide.
Så er det også tid til at sætte laksegarn, og det er ved at blive koldt nok til at tørre torsk.
Derfor kan jeg ikke indse, at det ene udelukker det andet, for verden er mangfoldig og kan være et spændende sted at opholde sig, hvis man styrer uden om livets mange problemer.
Desuden kan jeg ikke forstå, at du har det syn på verden, når du selv er en computernørd, som deltager i debatter på Færøerne, i Norge og i Danmark,
Hvorfor tager du ikke ud og fisker i stedet for ...?


Med al pc spil i folke og højere skoler op til universitet vil alle blive tabere de får
da ikke lært bruge hoved læse skrive regne når meget har ændret sig indenfor folkeskole
og højere skole op til universiteter de mangler alle det praktiske bygge deres viden og kunnen de ikke får fra alt det teoretisk det har ingen debattør i debatter fundet ud af
v.h. H.B.H Torshavn
tilføjet af

Ja - man kan ikke sådan vælge

Verden forandrer sig, og vi må forandre os sammen med verden - uanset hvad vi mener om det.
Det mærker de gamle især, for de har jo fået nogen tilbud på Internettet, som gør kontakten med samfundet lettere.
De kan stadig henvende sig på kommunekontoret, hvis det ellers ligger i den samme by efter kommunesammenlægningerne - og de ikke er for gangbesværede og mangler penge til en taxa (længst muligt i eget hjem) - men den mulighed forsvinder måske også en dag?


I vores skole har alle børn en ipat, af den dyre slags, jeg syntes måske det er lidt vildt at 0 klassen får en, men de har undervisning på den og hvis ikke ligger den i tasken.
Jeg syntes ikke om det men må jo nok anderkende, at det er fremtiden og vores børn på den måde lærer, at bruge it tideligt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.