45tilføjet af

Kør bil og betal!?!

Er det OK, at bilisterne skal betale for at køre på vejene via den såkaldte vejbenyttelsesafgift - også kaldet roadpricing?
Der er den ene afgift og den anden, der er skat, og nu skal der altså så højst sandsynligt også være en afgift som er afhængig af, hvor meget kø der er, jo mere slider man på vejene, og jo mere CO2 udleder man så altså - jo mere skal man betale i vejbenyttelsesafgift. Til gengæld skal det være billigere at køre på vejene i Vestjylland.
Jamen... jeg forstår så bare ikke lige, at det er billigere i Vestjylland...for en bil øst for storebælt udleder jo ikke mere gylle...øh nå nej CO2 end dem vest for storebælt eller?
Jeg synes, at det virker uigennemtænkt. Hvorfor ikke lave en løsning, så folk der rent faktisk stiger på cyklen, bussen, tog eller andet, belønnes. Det ville få langt flere til at tænke sig om og bevæge sig over i noget kollektivt traffik.
Det sjove er jo så også lige, at Henriette Kjær, som er kommet med forslaget, tidligere har været imod...
Hvad synes du, om roadpricing, som nok bliver en realitet i DK, når de har fundet ud af et snedigt teknisk system?
Ville det rage dig langsomt at skulle kaste en femmer i en bøtte, for at få lov til at køre 50 kilometer...lidt af la USA, hvor de også har vejafgifter?
Eller...?
Kør nu forsigtigt alle sammen... 😉
tilføjet af

Ja vist

Vi skal have roadpricing fordi det er når man kører på vejen, at vi slider på kørebanen og luftforurener. Det er ikke meget forurening at lade bilen stå og ingen slitage på vejene.
Hvordan ville du skaffe penge til dine "belønning" ved cykel, tog eller bus?
tilføjet af

Det eneste de får ud af det:

Bliver flere "tyske" biler i Jylland & "svenske" biler på Sjælland... I forvejen er der tydeligvis MANGE herboende svenskere på sjælland, som dagligt kører rundt i deres svenske biler.............
Taberne med det nye tiltag bliver yderpunkterne, hvor den offentlige transport er manglende eller helt væk - for de har ikke nogen alternativer...
tilføjet af

Jeg har et råd...

Når bilerne holder stille ved hvert lyskryds i Danmark, udleder de CO2 når de holder stille. Hvis man lavede rundkørsler, så kunne man for folk hurtigere frem og der med formindske CO2'en. Jo hurtigere man kommer frem i bil, jo mindre CO2 udledes der. Så skær ned på lyskrydsene. Det er bare en ide fra mig.
tilføjet af

Afgift på benzin

Jo mere man kører jo mere benzinafgift og moms betaler man.
Så vi har jo allerede kørselsafgiften.
Man kunne så bare forhøje afgiften i stedet for alle mulige krumspring for at kradse flere penge ind.
tilføjet af

Landet

Hvad med os der bor ude på landet og kører i bil på job i byen. ?
Vi har ikke mulighed for at tage offentlige transportmuligheder, ihvertfald ikke her hvor jeg bor. Det ville tage en halv dag.
Ja, så kan man jo bare flytte tættere på byen. Men det ville også hurtigt blive et problem, hvis folk udvandrede fra provinsen og til storbyen.
tilføjet af

Panikløsninger

Jeg er enig med dig.
Endnu engang bliver yderpunkterne taberne.🙁
Så vil de affolke visse dele af landet og bygge skyskrabere i de 4 største byer så vi alle kan bo der? 😉
Hvad er det lige vores vægtafgift går til? 😮
tilføjet af

Offentlig transport

Det har jo nok noget at gøre med at hver gang der laves kollektiv trafik, så tager de fra de i forvejen udpinte områder og tilfører ressourcerne til København/Odense/Århus.
Så kan gamle Oda i "udstedudby" kigge langt efter bussen.[:*(]
Når vi bor f.eks på Vestkysten myldrer det ikke ligefrem med kollektive transportmuligheder.
Jeg gider faktisk ikke at køre bil, men vil jeg nå frem til bestemte tider, er dette nødvendigt, med mindre jeg vil tage hjemmefra 2-3 timer tidligere. 😕
tilføjet af

Hvorfor ikke-

Så lås afgiften op og brug pengene der hvor der er brug for det.
Problemet er at de afgiftskroner der kommer ind i dag, bruges til andre ting end at løse trafikproblemer.
De mennesker som kører i trafikmylderet, gør det ikke for deres fornøjelses skyld, men fordi der ikke er andre rimelige muligheder. Mennesker skal på arbejde og der er ikke mulige alternativer til alle.
Min datter og svigersøn bor i Glostrup. De skal hver bruge 1 time ekstra på transport dagligt, hvis de anvender bus og S-tog. (de kan ofte køre sammen med kollegaer i bil hvis vagterne passer).
Min søn kører på sjælland, på tværs af bus og togruter, så bilen er nødvendig.
Han kunne så få forøget befordringsfradrag, da de mange km giver mere end de ofte få km i tæt bytrafik.
Det gælder vel om at mindske trafikmyldret, fremfor at hitte på nye afgiftsformer?
tilføjet af

Roadpricing = endnu et frynsegode?

Helt enig!
Samme postyr eksistere i det sydlige Danmark i stor stil.
Det ville give meget mere mening, at udbygge transporten inde i storbyerne og så lave "opsamlingspunkter" lidt udenfor, sammen med en stor, gratis p-plads.

Jeg tænker specifikt på København som bilist kommende fra syd.
Kunne man tage motorvejen op til, f.eks. Køge, og dér køre ind i et stort p-hus og tage s-toget/metroen resten af vejen (på næsten samme tid som i bil selvfølgelig), ville det være et meget mere attraktivt alternativ i stedet for at bruge milliarder på en p-ring.
Man bevarer fleksibiliteten i bilen (til/fra opsamlingspladser) og udnytter mulighederne for større kapacitet.
Men det ville nok være for let at beslutte sådan noget som politiker..
/ PP
tilføjet af

grønne avgifter

jubii betal pr kørt km også betale lige en grøn avgift(vægt avgift)
hvad med fog og de andere fjolser starter med at lægge ders vilde lønforhøjelse på over 20% tilbage i startkassen,også det ik koster 10 kr pr klip med bussen eller toget eks kør fra frikssund til kongens nytorv med tog og metro slip lige 140kr hvis du alser ik har et klippekort eller et mdkort.
håber at fog og co skal beskattes at sin store audi a8 som vejer over 3 tons og hvad er det lige den bruger i benzin,når ja den er jo skud sikker,hvem er lige der skal betale det gille at OS
tilføjet af

det præcist her problemet ligger

Jeg bor også i yderområdet, og de offentlige transportmuligheder herfra er ikke indrettet efter arbejdslivet. Derfor er en bil nærmest en nødvendighed for at kunne bo i yderområderne, men hvis vi skal straffes for at tage på arbejde så vil yderområderne blive afbefolket, og folk vil flytte til byerne for at være tæt på deres arbejde. Hvis det bliver en realitet, så skal man bo der fordi man har råd til at tage på arbejde. Hvis man som jeg er lærling, så er det også en dum afgift at skulle af med.
tilføjet af

Øst for Storebælt.

Ligger centrum vel også for den bevægelse der vil have indført roadpricing !...... Øst for Storebælt har man i årevis også gjort hvad man kunne for at kratte alt statsadministration, offentlig virksomhed, og privat industri som er kommet med som en følge af alt det andet !...... og dette har resulteret i en underudviklet infrastruktur, med trafikkaos til følge......... så det må vel være rimeligt i selv betaler for det i vil have indført !.
tilføjet af

afgift på afgift:

Det er ikke kun i Danmark og USA, i Tyskland skal alle Lastbiler & Busser betale Moms af kørte Km. I Østrig skal alle betale i form af Vignette eller en type for Brobiss på Autobaner, I Italien ved betalingssteder på Autobaner og det er en betalingsform, som vil blive indført overalt i Eu. uanset hvilket Parti der styrer.😕
tilføjet af

tjoh

som princip synes jeg nu det kan være meget godt - men det kan ikke stå alene. Fx. hørte jeg i radioen imorges at man nu igen igen igen vil sætte priserne op på den kollektive transport .......... og så klinger det sgu lidt hult ....... hvis formålet altså var at reducere udledningen af co2. Hvis man derimod lavede en form for roadpricing og samtidig dels forbedrede den kollektive trafik og dels gjorde den superbillig - så gav det mening.
En anden ting er at der er masser af steder i dk der stort set ikke dækkes af kollektiv transport og mennesker i disse områder bør naturligvis fritages for roadpricing - både pga. det retfærdige i det men også for at sikre nødvendig mobilitet i samfundet.
1-2-3
tilføjet af

EU er

er snart færdig som storindustri område med afgift på afgift, skat på skat osv, mange stor virksomheder
i tyskland køre kun rundt på statsstøtte, men nede i Kina, og over Øst på, gnider de
sig i næverene over at se hvor dumt, eksvis lande som Tyskland og Danmark, og resten af Eu bære sig ad, der vil gå en årrække før dette bliver en realitet, med mindre Eu bliver Minimalstats område, og Det hjælper ikke engang i USA !, så hvordan skal det dog ikke gå allle de forkældet folk i Eu
tilføjet af

I Vestjylland findes der ikke alternativer

og folk holder ikke i kø på vejene.
Så dels forurener en bil ikke så meget i Vestjylland pr. kørt kilometer og det der er en adfærdsregulerende afgift ovre hos jer er kun en ekstra skat i Vestjylland.
Nu ved jeg ikke om du nogensinde har været i Vestjylland? Men byerne ligger ret langt fra hinanden så det er heller ikke muligt at cykle, medmindre du ønsker at bruge alt din fritid på det og synes det er herligt at cykle 30 km i slud og strid modvind.
Nej ser du. Det er ovre hos jer i har trængslen på vejene og det er ovre hos jer i har brugbare offentlige transportalternativer. Derfor er det også primært jer der skal over i de offentlige transportmidler.
Herovre vest for storebælt bliver der aldrig investeret i offentlig transport fra statens side. Her består togdriften stadig af ældgamle dieseltog der adstadigt skramler af sted over ujævne og snoede spor med signalsystemer fra 1912.
Busdriften er blevet udsultet i årevis og senest er en masse busruter blevet nedlagt.
Vores offentlige transport alternativ er med andre ord lige til at sprætte op og skide i.
Derfor tager vi bilen, fordi det er den eneste måde vi kan komme fra A til B på.
Nu skal vi så plukkes for det således, at i forkælede københavnere tilskyndes til at tage jeres spritnye metroer, s-tog og busser.
Man burde begrænse det hele til at indføre roadpricing i Københavns indre dele og slut færdig.
De virker fint i Sverige og Stockholm.
Det her er bare til for at Fogh kan klimadukse lidt som optakt til at blive anbefalet til en en eller anden fin international post.
tilføjet af

mig igen

Men man må havde lidt ondt af de Danske politiker, der kæmper en ulige kamp
for at skrabe så mange penge sammen hvert år, for at få det til at hænge sammen,
og nu bliver det så Kørselafgifter, hvornår skal vi begynde og betale afgift for at gå
på gaden.
tilføjet af

Den var godt nok liiiiige på kornet

- applaus!!
tilføjet af

Man kan ikke

bruge afgiften der det er brug for det, dertil er den jyske mafia for stærk. Og i dag er benzinafgiften meget lav fordi dollaren står svagt.
Og mange tyskere der skal nordpå, tanker i Tyskland, hvorpå de kan nå gennem Danmark iuden at tanke. Og nu er snart alle europæiske lande med på den ide, og det er ikke rimeligt at vi skal betale for udenlandske bilister i Danmar og selv betale for kørsel i udlandet.
Mener du at din søn ikke kommer til at betale mere for kørslen, dersom han skulle betale mere i brændstoffet? Så længe der er kørselsfradrag, vil den blive reguleret. Det bliver gjort tiere end folkepensionen bliver reguleret.
tilføjet af

dumt med roadpricing

Jeg syntes absolut ikke det er ok at vi skal til at betale for at køre på vejene.
Jeg bor selv i vestlylland lige nu men har min familie og venner der bor i syd og sønderjylland.
Jeg holder med "køreglad" i at de hellere skulle lave en løsning der for folk ind i togene og op på cyklen...
så ti tommelfingre ned til foreslaget om roadpricing
tilføjet af

roadpricing

Jeg må antage at du er dårligt begavet "RODVAD" eller er totalt snæversynet fordi du ikke har råd til en bil, vi har vægtafgigt, 180 % reg. afgift, benzinafgift, kørselsafgigt, afgift på reservedele, dæk (som er en sliddel, ikke en reservedel) co2 afgift, moms og fanden og hans pumpestok, skal vi nu til at betale mere??
Hvis regeringen nu skal lidt ned på burokratiet så blev der bedre råd til at forbedre vores veje, og så kunne de sikkert sætte alle afgifterne ned til en 4 del, uden at det kunne ses på balancen
regeringen skal huske at folk (forhåbentligt) får nok på et tidspunkt
tilføjet af

I Vestjylland findes der ikke alternativer

SÅDAN!!!!! det var fandme lige i øjet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! smukt sagt (jeg er selv københavner)
tilføjet af

Jeg forstår det sådan

at du ikke har sat dig ind i problemet. Jeg betaler alle de afgifter du beskriver, men jeg har ikke noget imod at nogle af dem blev erstattet ved forbrugerafgift. Jeg har ingen fradrag, så jeg får ingen kompensation der hellere. Men jeg mener ærligt at man skal betale efter belastningen, og at udlændinge der er med til at belaste anlæggene, skal være med til betalingen. Jeg ved at når vi besøger andre lande, er vi med til at dække noget af deres udgifter, hvorfor skal Danmark være det eneste land hvor udlændinge skal være gratister?
"Hvis regeringen nu skal lidt ned på burokratiet så blev der bedre råd til at forbedre vores veje, og så kunne de sikkert sætte alle afgifterne ned til en 4 del, uden at det kunne ses på balancen" Mener du privatisering? Med at private køber stykker at vejanlægget, og indfører bompenge.
Ingen regering vil overleve at forsætte med udenlandske gratister, når vi danskere skal betale det fulde beløb udenlands.
Vægtafgift, reg. afgift, CO2 afgift (undtagen den der er lagt direkte på brændstoffet), forsikring, er den samme om bilen står i carporten eller belaster trafikanlægget.
tilføjet af

priser på off. transport

Kan sgu nok være jyderne bruger deres biler for at komme fra A til B, men når i nu sidder der og er så hellige om at vi da bare kan tage det offentlige transport...
Har i overvejet priserne på det offentlige? Det er møjdyrt efterhånden - javist, ikke i stil som en bil, men deropaf. Lad os sige at jeg skulle pendle fra roskilde til københavn hver dag. En lille, afbetalt bil.. en suzuki alto fx, den sluger ikke ret meget benzin. Ved ikke præcis hvad den sluger, men udgifterne til benzin vil nok ikke overstige meget mere end 1200 kr på en måned - det er et gæt, ret mig hvis jeg tager fejl
Et månedskort til det offentlige på samme strækning koster 1500 kr.
Så før staten skal til at skrabe flere penge ind, hvor de nu end tror de kan, så skal de til at priotere hvor pengene skal ligges henne - det er selvfølgelig vigtigt med militæret, men behøver vi det SÅ meget?
For det andet skal prisen på det offentlige meget meget meget længere ned.[f]
tilføjet af

Benzinafgift

kradses nu ind i danske kroner, så det har ikke meget med dolarkursen at gøre.
Allerhøjst lidt indirekte ved at råolie afregnes i dollars, og olieprisen falder. Men det er altså prisen på olie som falder og ikke dollarkursen.
Fradrag, deramte du noget interessant. Fjernk ørselsfradraget, og brug pengene på bedre veje. Folks privatøkonomi? Det ordner sig skal du se. De må arbejde nærmere deres bopæl. Resultat er mindre forurening. Det vil også mindske presset på indfaldsvejene til de store byer. Dermed ville roadpricingprovenuet også falde.
Man giver med den ene hånd og tager med den anden. Man kan bare lade være med at give noget til at starte med.
tilføjet af

Socialstaten...

... eller velfærdssmafundet bygger jo på at nogle betaler for andre.
Dette uanset om vi taler om veje, hospitaler, ordensmagten, kloakering, jernbaner etc..
Skal vi nu over til et brugerbetalingssystem hvor den der bruger A også skal betale for A, og den der bruger B også skal betale for B, mens den der ikke betaler for C ikke skal have adgang til C. Ak og ve.
Eller gælder det kun privatbilisme fordi privatbilister er blevet det nye hadeobjekt hos tidens selvudråbte smagsdommere?
Eller mere overordnet, vil vi bibeholde det dansk velfærdssamfund, eller have brugerbetaling en mas? 1 eller 2? Moderen eller datteren? Te eller kaffe? Socialstat eller minimalstat?
Jeg hører brugerbetalingens truende sabelraslen bliver stadig kraftigere, medens ordet minimalstat med fryd råbes i det fjerne.
Jeg vil hjem!
tilføjet af

Jeps, billister burde betale dobbelt så meget!

Det er en luksus at have en bil. Derfor burde billisterne også betale det mere at køre rundt på vejene. Især dem der bare tager bilen i brugsen. Og dem der kører rundt i deres ekstremt dyre vogne, jo mere co2 der udledes, jo mere til pengepungen skal man.
Selvfølgeligt er billisten ikke glad for det, men kan vi helt ærligt blive ved med at tage hensyn til den del af befolkningen der er for dovne til at tage cyklen?
tilføjet af

Benzinafgiften følger

benzinprisen, der igen bestemmes af dollaren. Og benzinafgiften betalt på Sjælland går til udbygning af motorveje på den jyske hede.
Du tager ikke stilling til at når vi kører i Tyskland for fremtiden, skal vi betale afgift for at køre på de tyske veje. Og så mener du at tyskerne ikke skal betale for at køre på de danske veje. mener du så at tyskerne er så fattige at vi skal give dem gratis kørsel?
tilføjet af

Fin sammenligning

Når udlændinge bruger vore sygehuse, skal deres sygesikringer betale for behandlingen. Men når de belaster vore veje, skal de kunne gøre det gratis. Endnu værre bliver forskydningen når det gælder yrkestransport. Vore vognmænd skal til at betale for at køre på alle veje i Europa, men når de udenlandske kommer hertil, kører de gratis. Det kaldes konkurrenceforvridning, og vil bevirke at vore vognmænd kommer til at ud flage Kun dersom de ikke har stor nok tank til at klare hele turen i Danmark, kommer de til at betale brændsels afgift.
tilføjet af

Konrurrenceforvridning...

... er når nogen skal betale for noget, som andre ikke skal betale for.
Vognmænd i alle lande betaler for at køre på vejene i Europa; også danske vognmænd.
Ingen betaler for at køre på vejene i Danmark, med undtagelse af to broer; ej heller danske vognmænd.
Alle ved at det koster nogle penge i afgifter, at transportere et læs varer fra Milano til Holbæk, men afgifterne er de samme, uanset om vognmanden er dansk, østrigsk eller italiensk. Det er altså noget pølsesnak, at tale om konkurrenceforvridning. De steder der betales og ikke betales gælder for alle. Og ingen betaler i Danmark.
Det ville være konkurrenceforvridning såfremt afgifterne gjaldt for alle med undtagelse af f.eks. østrigerne, som så kunne køre afgiftfrit rund i hele Europa. Det ville jo også afstedkomme at alle vognmænd ville registrere deres forretning i Østrig, med det er jo ingenlunde tilfældet, og det er konkurrenceforvridningen du taler om ej heller - uanset at nogle på tinge har gjort sig til talsmand for samme gang pølsesnak.
Det interessante ved roadpricing er derimod glidningen fra socialstat til minimalstat, som roadpricing er udtryk for, og som flertallet nu støtter. Tankevækkende...
tilføjet af

Råolieprisen...

...afgør benzinprisen. Ikke dollarkursen.
Udbud og efterspørgsel afgør igen prisen på råolie. Ikke kursen på dollars.
For et lille halvt år siden kostede en tønde råolie over 147 dollars, og for en uge siden kostede en tilsvarende tønde råolie 42 dollars. Og hvad er der sket i mellemtiden. Efterspørgslen på råolie er styrtdykket p.g.a. finanskrisen.
Prisen på råolie, som ganske vist handles i dollars, har derfor nærmest intet med krydskursen USD/EUR at gøre. Dansker kroner er låst til Euroen, og i juli kostede en tønde olie altså ca. 73 Euro, medens den her i december koster 26 Euro.
Benzinprisen bestemmes som det gerne skulle være klart nu IKKE af dollaren men af prisen på råolie. At ganske små variatione kan forekomme som udslag af valutaforskelle kan dog ikke afvises, men benzinprisen, bestemmes af råolieprisen - og olieselskabernes avance.
tilføjet af

Ja, for ellers

skulle denne graf og en tilsvarende for dollorkursen jo være identiske. Not!
*LOL*
http://www.oliebranchen.dk/upload/raaolieprisen_siden_1987.gif
tilføjet af

Netop, sådan hænger det sammen

Tyske vognmænd skal ikke betale vægtafgift i Danmark, og de har så store brændstoftanke, at kan tage de fleste ture i Danmark, at de ikke behøver opfyldning. Danske vognmænd skal betale danske vægtafgifter, og dansk brændstof afgifter. Derfor er det nødvendigt at harmonisere afgifterne i Europa, ved roadpricing, som de andre er på vej til. Eller også får vi kun udenlandske vognmænd til Danmark.
Tankevækkende at der er enkelte der vil favorisere udenlandske vognmænd. Nok fordi de ikke forstår sammenhængen, men tror på at roadpricing er det samme som "fra socialstat til minimalstat". Denne misfortolkning er ikke mere rigtig fordi du har den opfattelse. Det er ligesom når VK partierne siger at ved at fjerne topskatten får vi mere velfærd.
tilføjet af

Og hvor er konkurrenceforvridningen?

Øeh
Den påstulerede pølsesnak punktvis:
1. Tyske vognmænd skal ikke betale vægtafgift i Danmark. Nej, ligesom danske vognmænd ikke skal betale vægtafgift i Tyskland. Stilling 1-1
2. Tyskerne har så store brændstoftanke, og kan tage turene i Danmark, uden opfyldning. Ja, og danske vognmænd har lige så store bændstoftanke, og kan køre lige så langt rundt i Tyskland uden opfyldning. Idag koster en liter diesel f.eks. 8,05 i Danmark og 8,10 i Tyskland. Stilling: 1-1 (Svag fordel til danskerne med dages brændstofpris)
3. Danskerne skal betale for at køre på den tyske veje. Ja, ligesom tyskerne. Stilling: 1-1
1+2+3= Stilling: 3-3, med svag dansk fordel = Konkurrenceforvridningen der forsvandt.
At stille alle ens fovariserer jo ingen, og afgiftharmonisering har ingen betydning, for bilaterale og multilaterale transporter, men kun for laterale transporter i enkeltlande, idet den vognmand der kan køre billigst på vejene i sit hjemland har en konkurrencefordel, i.f.t. prissætningen på de bilaterale og multilaterale transporter. Igen en svag fordel til Danmark, så hvis nogen har fordel af status p.t. er det således de danske vognmænd.
Skræmmebilledet med at vi skal betale for at køre der, medens de ikke skal betale for at køre her, er argumentatorisk noget forvrøvlet pølsesnak, hvortil man kun kun sige "nå, og hva' så", for ingen betaler for at køre her, medens alle betaler for at køre der. Alle behandles ens. Der gøres altså ikke forskel, selv om det jo ellers var det som var kernen i pågældende skræmmebillede.
Men at brugerbetaling nu også skal indføres på dette område, er selvfølgelig en holdning som er helt legitim, særlig når man ved at statsministeren jo er en tidligere minimalstatsfundamentalist, som udadtil er blevet omvendt.
tilføjet af

Råolieprisen

regnes internationalt i US dollar Og som du skriver, udbud og efterspørgsel
tilføjet af

Ikke det?

Danske vognmænd betaler vægtafgiften uanset hvor de kører, også i Tyskland. Derfor kommer danske vognmænd til at registrere sig i Tyskland. P.g.a. EU regler må de godt køre i Danmark selv om de er registreret i Tyskland.
Pølsesnak? Er det alle dine fremmedord?
tilføjet af

Ja, sværere er det ikke

Valutaen bestemmer ikke varernes pris, og dollaran bestemmer ikke olieprisen, selvfølgelig ikke, uanset at der afregnes i dollars.
Udbud og efterspørgsel bestemmer prisen. Også på Råolie.
Til tider har vi så en mindre valutafordel i.f.t. prisen i dollars, og til andre tider en mindre ulempe, men prisglidningen fra 147-> 42 dollars på et halvt år har intet med dollarkursen at gøre, kun faldende efterspørgsel.
tilføjet af

Nej. Faktisk overhovedet ikke

De danske vognmænd har faktisk i en årrække nyt godt af, at de har ligget på EUs minimumsniveau for vægtafgift, hvorimod de tyske vognmænd først sidste år fik samme betingelser.
Både danske og tyske vognmænd betaler således idag EUs minimumsniveau i vægtafgifter, hvorfor stillingen som tidligere nævnt altså er 1-1.
Og selvfølgelig må tyskindregistrede vognmænd køre i Danmark, og dansk indregistrerede i Tyskland, og så fremdeles. Det indre marked stiller alle lige...
Du opfatter "pølsesnak" som et fremmedord? Og jeg anvender ellers ingen fremmord, da al god kommunikation jo tager udgangspunkt i modtagerens forudsætninger, men jeg forstår nu, at jeg ikke blot skal afholde mig fra brugen af fremmedord men også fremdeles sænke lixtallet. Det er taget til efterretning.
tilføjet af

Stilles lige?

Når alle lande indfører roadpricing, med undtag (måske) Danmark. Forsvinder vægtafgifterne i de samme lande, derfor kommer de danske vognmænd til at "ud-flage". Og hvor er så "Det indre marked stiller alle lige..."?
tilføjet af

Idag, ja!

Hvis og hvis min r** er spids, og fuld...
Jeg taler om fakta, tingenes tilstand. Du taler om fremtidige eventualiteter, under forusætninger som du tillige selv definerer præmisserne for.
Hvis og hvis...
Hvis nu Per Hækkerup ikke havde været en uansvarlig alkohliker, og givet Ekofisk-feltet til nordmændene, så havde Danmark været på den grønne gren.
Nå nej... Olie er fossilt og ikke grønt. Jamen, hvis så Risø var blevet til andet og mere end en forsøgsstation, så havde vi været på den grønne gren, og svenskerne kunne ikke beskylde os for forureningseksport da kernekraft er CO2-frit.
Datidens demonstrerende smagsdommere i OOA m.fl. fik dog forhindret at Danmark kom på netop denne grønne gren.
Jamen, hvis så...
Nej, nej... Argumentet for at indføre roadpricing, om at det er konkurrenceforvridning, når vi skal betale der, og de kører gratis her, er påvist som værende noget pølsesnak. Undskuld... noget vrøvl.
Nu skal vi så pludselig ignorere det oprindelige forvrøvlede argument, fordi de andre lande (måske) vil gøre ditten eller datten, og måske ikke, men i det tilfælde, og præcis det, vil det så, hvis man anerkender de opstillede (og noget uklare præmisser), betyde at der måske...
Kors i r****
tilføjet af

Hvorfor?

Hvorfor blander du alt det vrøvl ind i billedet "Hvis nu Per Hækkerup ikke havde været en uansvarlig alkohliker, og givet Ekofisk-feltet til nordmændene, så havde Danmark været på den grønne gren".
Dersom Danmark havde vundet (meget tvivlsomt) ved international domstol, havde rettighederne gået til skibsreder Møller, inkluderet i den krone han gav. Havde det så været den grønne gren dersom han havde givet dronningen et nyt sommerhus i den svenske skærgård?
Modstanden mod fremtidens roadpricing, er et nyt "Datidens demonstrerende smagsdommere i OOA m.fl. fik dog forhindret at Danmark kom på netop denne grønne gren". Kan du se deres motivering?
tilføjet af

Fordi...

... det indledende argument som visse minimalstatsfundamentalister fremførte, er faldet fra hinanden som et korthus.
Nu lyder det så fra samme kant, at såfremt alle de andre gør ditten, og Danmark så ikke gør som alle de andre, men derimod gør datten, så kan man en snæver vending argumentere for, at det på et hypotetisk niveau kan skønnes at der måske vil ske noget knap så behageligt.
Derfor blandes alt vrøvlet ind i billedet. Det er nemlig noget vrøvl at begynde at diskutere, hvad der mon ville være sket, hvis den notorisk uansvarlige alkoholiserede Per Hækkerup, ikke havde dummet sig gebommerligt, eller hvad der mon ville være sket i den danske klimapolitik, såfremt vi som svenskerne havde indført kernekraft.
Denne hypotetiske diskussion om, hvad der mon ville være sket, er omend forvrøvlet, så dog knap så forvrøvlet, som diskussionen om, hvad der mon kan tænkes at ville ske, hvis man ellers accepterer diskussionens nye præmisser, og alle de andre gør ditten, og Danmark så ikke gør som alle de andre, men derimod gør datten, og man så i en snæver vending gerne vil argumentere for, at det på et hypotetisk niveau kan skønnes, at nogle vil handle på en given måde.
Min forvrøvlede diskussion kan trods alt føres med de historiske briller på, og i bagklogskabens ulideligt klare lys, som du også selv allerede er startet på.
Din forvrøvlede diskussion kan kun føres på påstulatniveau.
Dybt uinteressant.
Tilbage står, at den indledende argumentatoriske gang pølsesnak om konkurrenceforvridning i mellemtiden er forsvundet som dug for solen; og det er det egentlig interessante.
tilføjet af

Ja, hvorfor

har du forladt debatten om konkurrenceforvridninger? Den med at de danske vognmænd er de eneste der skal betale afgift i Danmark, men at de også skal hjælpe de andre med deres afgifter når de er i udlandet. Ikke mærkeligt at de vil ud flage, så kan også de køre afgiftsfrit i Danmark, og overlade vedlige-holdsudgifterne til skatteyderne, ligesom i minimalstaterne.
tilføjet af

Du ved godt at...

...vægtafgift for personbiler og lastbiler/vignmænd er to vidt forskellige ting, ikke?
Hvad der gælder din personlige husholdning og dine personlige sym- og antipatier, kan du slåedes ikke parallelisere over på vognmandsbranchen, uden at begå en gebommerlig brøler af nærmest Per Hækkerupske dimensioner.
Vægtafgifter i vognmandsbranchen er allerede 100% EU-reguleret og danske vognmænd betaler det mindste som reglerne muliggør, og ligeså gør de tyske. Så hvad er problemet?
Du vil gerne diskutere, hvad der måske kommer til at ske hvis nu alt går galt. Fair nok, men det skaber jo ikke konkurrenceforvridning nogen steder idag: undtagen hos dig lader det til.
Gider jeg så, at diskutere, hvad der måske kan komme til at ske, hvis du har ret i dine dommedagsprofetier som tager udgangspunkt i dine egne opstillede præmisser?
Næ, det er helt uinteressant, for jeg er, modsat dig af den positive holdning at når den dag kommer vil EU lægge op til et nyt sæt regler som alle landene skal følge, for ikke at skabe konkurrenceforvridning :-)
tilføjet af

Min bil..!!

Det er sku ikke en luksus at have en bil, bare fordi du er anti billist, hop du op på din jernhest din svæverhjernet dansker...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.