14tilføjet af

Konfirmationsfester til 100.000 kr.

Hvad er det lige der går galt.
http://fpn.dk/liv/born_unge/article43660.ece
tilføjet af

Visse mennesker må tjene for meget

Det er totalt sygt at børn på 14 selv sætter dagsorden for , hvor lidt og meget de skal fejres ( men i sidste ende forældrenes skyld) .
Hvor må det være svært for de trods alt rigtig mange 14 årige med forældre på kontanthjælp , enligeforsørgere. O.K. Der har og vil altid være forældre med muligheder for at gøre det større og flottere, men det er da gået helt grassat.
Alle vil gerne gøre det bedste for deres børn, men det her er ikke det bedste, det er vildt overdrevet.
tilføjet af

sygt i den grad

de ødelægger deres unger, for de kan ikke opretholde den standart deres forældre giver dem, på dan måde kan de indirekte blive kriminelle fremover for at få det de vil have, når almen økonomiog løncheck ikke kan klare det.
hvorfor tror du så mange danskere køber varme forbrugsgoder og arbejder sort?
tilføjet af

Mindre kan også gøre det

Konfirmationer i den prisklasse må da være for folk, som har for mange penge . . .
Jeg tror ikke på, at de konfirmander er gladere for deres konfirmation end mine 2 børn var, da de blev konfirmeret for hhv. 2 og 4 år siden. Vi har ikke så mange penge, så festen blev holdt hos bedsteforældrene, hvor vi alle har kommet meget og som har bedre plads end vi. Og det, som gjorde mig så glad dengang, var at ALLE de indbudte gæster havde enten en sang eller et sjovt indslag med for at glæde/hylde konfirmanden. Det er da engagementet i festens midtpunkt, som er det vigtige - ikke hvor meget festlokaler, mad og diverse ydre ting koster. Man skal jo også huske på, at festen er for konfirmanden, det skal IKKE være på forældrenes præmisser, så konfirmationen bare bliver et påskud til en voksenfest.
Sæt tæring efter næring og lær de unge mennesker at være tilfredse med det, de har - så er og bliver de mere lykkelige.
Vores fest med ca. 25 gæster kostede begge gange under 10.000,- kr. og konfirmanden var glad og lykkelig og vi havde en pragtfuld fest!
tilføjet af

stakkels

børn de for et chok, når de skal ud og klare sig selv i den virkelge verden.
tilføjet af

hvad er det lige der går galt...

.....
Det er vel op til folk selv at bestemme hvad de vil bruge på en fest? Det kan vel aldrig komme til at genere andre?
Jeg har heller ikke 100.000 kr til at fyre af på en fest, men hvis jeg havde, skal jeg da ikke afvise at jeg ville gøre det. Tænk lige på at folk der har rigtig mange penge, ser på deres økonomi på en anden måde end vi mindre formuende gør. For dem er 100.000 sikkert peanuts.
Jeg tror såmænd ikke at disse børn bliver kriminelle, for de har deres rige forældre til at spæde til når det behøves.
Jeg kunne aldrig blive misundelig på disse mennesker. Mine fester er lige så sjove som deres, den eneste forskel er de ydre rammer, og det er ikke dem der bestemmer om festen bliver god. Det er den sjæl der bliver lagt i den. Jeg ser på det som at det er dem der tjener pengene der bestemmer hvordan de skal bruges, og der er da ved Gud ingen der skal komme og fortælle mig hvordan jeg skal bruge mine surt opsparede småpenge. Og sådan kan jeg forestille mig at rige mennesker også tænker.
Så kære venner..... God fest uanset pris
tilføjet af

Vi har ikke diskuteret misundelse

For som du selv skriver, må folk bruge de penge, de har lyst til på konfirmationer, det kan vi nok heller ikke forbyde dem.
Dette er en debatside, og så kan vi vel diskutere, hvor smart det er at smide 100.000 ud til konfirmation. Er det for barnets skyld?? Og er det godt at børn stort set selv sætter dagsorden for, hvor festen skal holdes . Jeg mener det på sigt kan blive svært for det unge menneske at videreføre de dyre traditioner, som far og mor har opdraget dem til.
Men nu vil mumsemor-igen nok sige " SÅ KAN DE LÆRE DET"! Nej det sku de ha`lært ,da de var børn. Det er en bjørnetjeneste at tro at bare de kære unger får det , som de gerne vil ha`, så er alt fryd og gammen.
tilføjet af

HØRT

fuldstændig enig også i det sidste du skriver ;D
tilføjet af

Overdrivelse fremmer forståelsen

Hvor mange kender du selv, der holder konfirmationsfester i den prisklasse. Jeg tror stadig det er et mindretal. Men hvis en konfirmationsfest skal koste 100K så er et bryllup til under ½ mill jo de rene discount.
tilføjet af

hold da op....

... man er vel nok morgenilter....
Jeg har da aldrig sagt at du er misundelig. Jeg skrev at JEG ikke kunne blive misundelig, og at jeg selv vil bestemme hvad mine penge skal bruges til.
Jeg skrev også, at de riges børn nok skal blive hjulpet af deres rige forældre.
Om det er godt at børnene bestemmer over deres konfirmation?? Tjaaaaa.... mine havde da en stor del at skulle have sagt, det var jo trods alt deres fest. Deres ønsker blev tilpasset vores økonomi, og mon ikke det er det de rige også gør.
Meningen med at have børn, er vel at lære dem at tilpasse sig den økonomi der nu er til rådighed. Og hvis nogen mener de kan følge op på en drømmekonfirmation er det da helt i orden med mig.
Hva du så mener med den sidste udtalelse om hvad jeg vil sige, gider jeg ikke kommentere, for det har du ingen forudsætning for at forudsige. Hold dig til det du med rimelighed kan forsvare.
tilføjet af

La'r sig gøre for 5.000kr

også.
Da tales om 100.0000 er nok tale om folk af højere stand
tilføjet af

selvfølgelig ka`det la`sig gøre for 5.000,-

-10.000,- alt afhænghig af , hvor mange gæster, og ikke mindst hvor man holder festen, om det er hjemme eller i lejede lokaler, hvor du selv er medbestemmende, eller det skal foregå på en dyr restaurant.
Fordi forældrene er velhavende, mener jeg stadig, det er et dårligt signal at sende børnene at dets fest skal overgå alt. Og selvfølgelig labber børnene det i sig, at deres fest var større og bedre end kammeraternes.
tilføjet af

Hejsa

Jeg syntes også det er helt vildt, at holde en konfirmation for 100,000 Kr. Selvom man har råd til det eller ej. Hvad så med den dag de skal giftes, skal den så koste det dobbelte, ved I hvad så ville det være det sammen som jeg får i løn på et helt år?
Ja tak for kaffe! En konfirmation kan sagtens blive en god fest for et mindre beløb.
tilføjet af

selvfølgelig...

... og om det er folk af højere stand, ved jeg ikke. Men det er da en dyr fest. Jeg mener nu bare at hvis det er i det lag man bevæger sig, tænker man måske ikke så meget over det. Der er efterhånden mange rige mennesker, også i Danmark, og derfor vil vi da også se at en gruppe af mennesker bruger mange penge på noget som vi almindelige synes er for meget.
Jeg tror ikke de børn der vokser op i det miljø bliver skadet af det, eller bliver dårligere mennesker af den grund.
Vi skal bare vænne os til at der ER mennesker for hvem det er helt naturligt at bruge mange penge. Og jeg tror at børnene fra disse familier kommer ud af barndommen lige så godt rustet som vore børn.
Det kan ikke være skadeligt at have ambitioner, og det tror jeg disse børn får. De er ikke dummere når de bliver voksne, end at de kan se at enten skal de bo hos mor og far for at opretholde standarden, eller må de finde sig en karriere.
Jeg tror ikke det bliver de børn der render rundt på gaderne med en halvtom ølflaske i den ene hånd og en schäfer med rød bandana i den anden.
tilføjet af

Hvad er problemet??I?

Min datters konfirmation kommer til at koste ca. 30 - 35.000....
Min svoger brugte knap 60.000.
Konfirmationen hos naboen koster under 10.000.
Og hvad så???
Skal jeg gøre min datters konfirmation billigere, fordi min nabo ikke har råd til det samme????? Ikke på vilkår!!!!
Enhver bruger det, de selv mener at de har råd til og det skal de da have lov til uden alle de misundelige argumenter om at det ikke kan være godt for den unge.....
En konfirmand bliver ikke ødelagt af en fest uanset om den koster 10.000 eller 1.000.000, det handler om hvad man har råd til og ikke andet.
Efter min mening ar man da mere syg i potten, hvis man bruger 500.000 på en bil, end hvis man bruger 200.000 på en konfirmation. Festen vil den unge da trods alt huske i mange år frem.
Så har du råd, så fest pengene væk.....Dit barn skal nok klare sig alligevel.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.