2tilføjet af

John Brown Mysteriet. 1823

Ærede debattører og gode borgere.
En bøn om Fred i verden og Kærlighed iblandt mennesker; må Gud råde i dit liv. Den hymne jeg nu vil give jer er sunget af min drømmepige Shirley Bassey
ABIDE WITH ME http://www.youtube.com/watch?v=X092XjsXQsM (den skal naturligvis afspilles for fuld styrke)
William H. Monk (1823-1889)
Abide with me
Fast falls the eventide
The darkness deepens
Lord give me abide
When other helpers fail and comforts flee
Help of the helpless, oh abide with me
Together with choir:
Swift to its close ebbs out life's little day
Earths joys grows dim, its glories pass away
Change and decay in all around I see
O thou who changed not, abide with me
Abide with me
Fast falls the eventide
The darkness deepens
Lord give me abide
When other helpers fail and comforts flee
Help of the helpless, oh abide with me
--------------------------------------------------------
Her er et par udtalelser om det indtryk denne Hymne giver mennesker:
I love this version of abide with me, i love old shirley to ,every time i listen to this, im redused to tears , it touches my heart and cuts me to the bone, i think of my loved one,s that i have lost but more so my grandfather who was more like a dad than a grandfather, i love you my dad greg , rest well untill we meet again ,my heart goes out to any one that still feel empty because of their loose of a loved one , i pray our Great lord our God be with you this time and comfort you forever more,
----------------
I Love Shirley bassey and I love hearing her singing this hymn. It's available on ' Land of My Fathers 1999 Rugby World Cup' cd. it's quite a rare cd so you might have to scour the internet for it if you want it. I LOVE SHIRLEY, LOVE HER, LOVE HER ,LOVE HER now I am off to listen to more of shirley's songs
------------------------------
Grunden til denne indledning er, at det var den tanke og følelse man havde i og omkring 1823 i hele denne sammenhæng; vor længsel efter Gud og Himmelen og at være ”eet med Gud og Jesus i vor Ånd”. Må Gud velsigne jer i overmål i jeres liv og jeres gøremål.
-----------------------------------------------------
Jeg skriver dette indlæg som et svar til den ærede debattøre arres som et udtryk for min værdsættelse af det tiltag og den gennemgang af Jehovas Vidners troslære han har gennemgået i sit sidste 2 indlæg.
I dette svar, som jeg således vælger at benytte som en indledning til denne debat fremkommer (medens jeg skrev det) et fænomen som jeg vil bede jer tage stilling til.
Det er samtidig en anmodning til AnonnymJv(2) om at bekræfte sin udtalelse vedr. John Brown Mysteriet 1823.

(Hej arres),
Ja, ”lange indlæg”? hm, hm, det er når ”ånden” kommer over én. Man jeg må sige, at det er et grundigt arbejde. Nå, men på én eller anden måde ser jeg AnonymJv(2) sådan forsøge i hvert fald at gøre rede for at han ikke er involveret i de løgne (ja, hvad skal jeg kalde det; enten er det sandt eller også er det løgn), som altså Englænderen John Brown i 1823 (ikke Dan Brown 1964) åbenbart ”opfandt”.
Så jeg vil godt modtage det indlæg han her kommer med hvor han på Jehovas Vidners vegne fraskriver sig enhver tilknytning til teorien ang. 1914.
Der er så bare det jeg ikke forstår.
Jeg citere forordet til den Guddommelig inspirerede bog Milliniets Daggry 1886 første bind, Tidsalderens Plan, Dansk 1912:
Som en Følge af inderlig Bøn om og Attraa efter at kende Sandheden og som Resultat af ihærdig Gransken af Bibelen i Aarevis blev han af Aanden gennem Ordet bragt til at se en Skønhed, Enkelhed og Harmoni i den guddommelige Aabenbaring, der var lige tilfredsstillende baade for hans Hjerte og hans fornuft, langt ud over, hvad han (Charles Taze Russell) nogensinde havde bedt om eller ventet eller troet var muligt. ………..Og dette Lys, for hvilket de tilsyneladende Modsigelser i Bibelen forsvinder, med hvilket Hjerte og Hoved føler sig tilfredsstillet, og som nu i disse sidste Dage kastes over det guddommelige Ord, burde de, der er fortrolige med skriften , ikke undre sig over; thi de vi straks huske, at Gud har forudsagt, at det vilde ske saaledes ……………
Idet Forfatteren nu udgiver dette Bid som ”Mad i rette Tid” for Guds Folk, fralægger han sig dog al Ære som værende Ophavsmanden til den heri omhandlende Tidsalderplan. Han ved ikke alene, at han er ude af Stand til at udtænke et vidunderligt og helstøbt et Værk, men han er overtydet om, at ingen anden end Gud, hvem han tilskriver Æren, kunne udtænke det.
Underskrevet; Eders Tjener, Forfatteren Charles T. Russell, Allegheny, Pa., U.S.A.
------------------------------------------------
Nu er det jeg spørger de ærede debattører:
Ser I det samme som mig eller ser jeg noget der ikke står der? Jeg ser; at Charles Taze Russell igennem mange års søgen og dybe personlige bønner til Gud (ikke ”Charly” / John Brown 1823) endelig igennem Helligånden har modtaget ”fra Gud” denne åbenbaring.
Charles Taze Russell taler et meget tydeligt sprog idet han fastslår, at Pyramideteologien (den der med de 2520 år) ikke kommer fra ”Charly” / John Brown 1823, men fra Universets Almægtige Gud Jehova;
” ……. fralægger han sig dog al Ære som værende Ophavsmanden til den heri omhandlende Tidsalderplan. Han ved ikke alene, at han er ude af Stand til at udtænke et vidunderligt og helstøbt et Værk, men han er overtydet om, at ingen anden end Gud, hvem han tilskriver Æren, kunne udtænke det”.
Citat slut.
Ikke et ord om John Brown 1823 !
Tidsalderens Plan = Pyramideteologien og som jeg nu har vist jer ”1000 gang”, så følger med denne bog et trykt og således medindbundet kort over ”Tidsalderens Plan” / Pyramideteologien netop i denne bog fra Gud.
Det er altså ikke jeg der har skrevet, trykt eller fremstillet dette Kort over ”Tidsalderens Plan” / Pyramideologi (Dansk; Pyramideteologien) for ikke at nævne ”beskyldningn” om, at denne bog med kort over Tidsalderens Plan er fra Gud Den Almægtige Jehova.
Det er Jehovas Vidner der beskylder Gud for det / påstår det. Kan du se hvad jeg mener? Alt hvad jeg har skrevet indtil denne dato har således været helt korrekt, idet Charles Taze Russell ikke henvender sig til John Brown 1823 om Tidsalderens Plan / Pyramideteologien, men henvender sig direkte til Gud Den Almægtige Jehova:
”Som en Følge af inderlig Bøn om og Attraa efter at kende Sandheden og som Resultat af ihærdig Gransken af Bibelen i Aarevis blev han af Aanden gennem Ordet bragt til at se ”ophavsmanden” til den heri omhandlende Tidsalderplan. Han ved ikke alene, at han er ude af Stand til at udtænke et vidunderligt og helstøbt et Værk, men han er overtydet om, at ingen anden end ”Gud” ( af Jehovas Vidner ) , hvem han tilskriver Æren, kunne udtænke det”.
-------------------------------------------------------
Derfor er det jeg overhovedet ikke forstår hverken AnonymJv(2) og heller ikke Jehovas Vidner der åbenbart både fornægter deres religions stifter, men samtidig alligevel fastholder Pyramideteologien, den der om Daniels Bog kap. 4 angivelig skulle være en begivenhed i 1914.
Jeg fatter ikke hvordan man både kan tilskrive Pyramideteolgoien (2520 år) Gud Den Almægtige Jehova, samtidig med at fornægte den og tilskrive den John Brown 1823 for bagefter at sige; at vi tror på den alligevel.
Det overstiger mine evner.
Jeg har skrevet til AnonymJv(2) og bedt om en forklaring hvilken jeg spændt venter på. Her får du lige den anmodning jeg har rettet til Jehovas Vidners talsmand i Danmark.
--------------------------------
Hej AnnonymJv(2)
Tak for dit svar. OK, så blev jeg da så klogere.
Du siger altså, at læren om de 2520 år på baggrund af visse skriftsteder i Bibelen bl. a. Daniels bog kap. 4 der af Jehovas Vidner betegnes, som een af de vigtigste grundpiller i Jehovas Vidners troslære overhovedet ikke er formuleret af Jehovas Vidner?
Den er opfundet, formuleret og udtænkt af Englænderen John Brown i 1823.
Hvordan kan det da være, at Jehovas Vidner har baseret deres religion på netop den dato 1914 som altså ikke har noget med Jehovas Vidner at gøre?
Det er virkelig nyt for mig. Vil det så sige, at Jehovas Vidner ikke tror på det?
Venlig hilsen, Ven af Sandheden.
tilføjet af

du har helt ret i..

.. at denne specielle Bibeltolkning er ren og skær genbrugsmateriale !
Bibelstudenterne (senere Jehovas Vidner) var langt fra de først der lå og rodede rundt med disse forvirrede begreber.
...men, -
for nutidens Jehovas Vidner og dermed også AJv(2) udgør dette faktum slet ikke noget problem.

Deres forståelse er således:
Frem mod det der kaldes "afslutningen af hedningenes tider" og "begyndelsen af endens tid" (Jv mener at det er 1914), ville der komme nogle "vækkelser".
Disse "vækkelser" ville betyde at Guds sande tjenere så småt begyndte at vogne op og få lyst at "genoprette den sande tilbedelse" som ellers efter deres mening blev undertrykt af de store kirkesamfund.
Adventistsamfundet var efter Russels mening en del af denne "vækkelse".
Problemet var bare,- efter Russels mening, - at Adventisterne aldrig vågnede helt op, og derfor fjernede Gud lyset fra dem og gav det i stedet til Russel og Bibelstudenterne.
Visse af de lærepunkter som Adventisterne havde var altså i Russels øjne gode nok, men Adventisterne var blot ikke i stand til at holde kursen. Derfor måtte Bibelstudenterne tage over og videreføre det arbejde som Adventisterne påbegyndt men ikke magtede at fuldføre.
Slutningen af 1800-tallet var jo generelt en vækkelsesperiode i USA og mange spøjse trosretninger så dagens lys.
Jehovas Vidner ser denne periode som en tid hvor Gud forsøgte at puste liv i de kristne der var "faldet åndeligt i søvn".
Mange reagerede på denne "pusten" og mange faldt i søvn igen, - undtagen Bibelstudenterne (Jehovas Vidner) naturligvis, - de vågnede op, og forblev(efter eget udsagn) vågne.
Jehovas Vidner befinder sig derfor i en tilstand (stadig efter eget udsagn) hvor de modtager mere og mere åndelig kundskab om Guds hensigter, og får stadig større forståelse af Bibelen.
De føler altså IKKE at det er en lære de har "overtaget" eller "lånt" hos et andet trossamfund, men som en "klarhed" eller "Bibelforståelse" som Gud gav til menneskeheden på et tidspunkt i historien hvor der var stor åndelig vækkelse.
Efter Jehovas Vidners mening kunne alle i princippet have taget til sig af denne åndelige vækkelse, men kun få gjorde brug af muligheden, andre (f.eks Adventisterne) tog imod, men faldt så i søvn igen.
VT-selskabet lære sine medlemmer at Jesus i 1919 "inspicerede" alle sin kristne undersåtter for at se hvordan det var gået med denne "vækkelse".
Ak - de snork-sov alle sammen, - undtagen Bibelstudenterne (Jehovas Vidner) !

Spændende ikke ???
mvh arres
tilføjet af

det er virkelig spændende.

Hej arres,
du skriver:
"De føler altså IKKE at det er en lære de har "overtaget" eller "lånt" hos et andet trossamfund ....".
Citat slut.
Svar:
Næ, undtagen AnonymJv(2).
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. Jeg har skrevet et indlæg om Pyramideguden? Jehova?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.