6tilføjet af

Jesus er skaberen -

han er ikke skabt.
Koll.B.1
Forløsningen ved Kristus
v14 i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

v15 [s] Han er den usynlige Guds billede, [s]
al skabnings førstefødte.
v16 I ham blev alting skabt
i himlene og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
magter og myndigheder.
Ved ham og til ham er alting skabt.
v17 Han er forud for alt,
og alt består ved ham.
Dette var emnet, i ftg`s tråd - som nu er forsvundet..🙁
Jeg skrev i tråden - at jeg havde læst, at oversættelsen ikke var rigtig - nogen kan misforstå og tro Jesus er skabt.
Selvom hele Bibelen meget tydelig siger, at Jesus er Gud - Gud lod sig inkarnere i Menneskesønnen.

Jeg fandt en gammel tråd - jeg tillader mig at lægge dette

Citat
Hvad betyder "den førstefødte" Skrevet af again - Kl 08:51, 14.sep.2005

Hej ftg
Du fortolker betydningen af det centrale citat i dit indlæg:
"Han er den usynlige Guds billede,
al skabnings førstefødte" Kol 1:15
Du mener det betyder, at Jesus engang er blevet til. Det er i modstrid med det efterfølgende vers, hvor der står:
"I ham blev alting skabt
i himlene og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
magter og myndigheder.
Ved ham og til ham er alting skabt". Kol 1:16
Jesus kan altså ikke være skabt. Hvis man skal forstå, hvad der egentligt står i vers 15 kan det for forståelsens skyld være en god ide, at erstatte ordet "førstefødte" med ordet "skaber", så der kommer til at stå:
"Han er den usynlige Guds billede,
al skabnings skaber" Kol 1:15, midlertidigt omskrevet
Denne tekst ville vi jo umiddelbart kunne forstå. Det betyder, at Jesus har skabt alle ting- som der jo også står i vers 16. På tilsvarende måde betyder udtrykket "al skabnings førstefødte" at det er Jesus der kan give os ret til at blive Guds Børn:
"Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn" Joh 1:12
3 vers senere kaldes Jesus igen den førstefødte. I Kol 1:18 står nemlig at "Han er begyndelsen, den førstefødte af de døde". Den førstefødte af de døde- det betyder naturligvis, at Jesus er den der udvirker opstandelsen fra de døde.
Salme 89:27-28 præciserer, at det er denne tolkning der er "den rigtige":
"Han skal råbe til mig: Du er min fader,
min Gud, min frelses klippe.
Jeg gør ham til den førstefødte,
den øverste blandt jordens konger".
Dette illustrerer vist, at der ikke er tale om tidspunktet for Jesu oprindelse, men om, at Jesus er "den øverste". Bibelforskerne er entydigt enige om, at ordet førstefødte henviser til Jesu Herredømme over al skabningen- ikke om hans oprindelses tidspunkt... hvis forfatteren ville have sagt noget om, hvornår Jesus blev til ville han have brugt ordet "proto-ktistos" i Kol 1:15-18 i stedet for "prototokos".
Hvis man gerne vil vide om der var et tidspunkt, hvor Jesus ikke var til, så er dette sted måske mere egnet til at afgøre spørgsmålet:
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er" Joh 1:1-3
Her står vist ret tydeligt, at der ikke var et tidspunkt, hvor Jesus (ordet) blev til, for så skulle Jesus have frembragt sig selv. Som der står: "uden ham blev intet til af det, som er". Denne logiske selvmodsigelse kan Vagttårns selskabet jo også se, så derfor har de indsat ordet "andre" i Kol 1:16, så der ikke står at Jesus skabte "alle ting" men "alle [andre] ting".
De kantede paranteser om [andre] viser, at Vagttårns selskabet godt selv ved, at der ikke findes nogen støtte i teksten for at indsætte ordet "andre", men at de synes ordet er nødvendigt for at forstå teksten som Vagttårns selskabet (Jehovas Vidner) mener den skal forstås. Måske skulle I hellere overveje, om det måske er jeres tolkning af teksten der er noget galt med?
Citat slut
Den falske biblen :

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.freeminds.org/doctrine/publications/the-new-world-translation-on-trial.html&ei=sYJCTa30HdGUswbg8q26Dg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCUQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dwww.freeminds.org/doctrine/nwtontrial.htm.%26hl%3Dda%26sa%3DG%26biw%3D1276%26bih%3D627%26prmd%3Divns
tilføjet af

Har Jesus skabt sig selv

Har Jesus skabt -alle ting-, som påstås, må han også have skabt sig selv.
Svaret findes i Hebræerbrevet 1,2
men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, -ved hvem- han også har skabt verden. v3 Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje, v4 og han er blevet så meget mægtigere end englene, som det navn, han har arvet, overgår deres.
Er jesus Gud selv, har han altid været mægtigere end englene.
Det giver ikke mening af arve sig selv.
Derfor er Gud og Jesus 2 adskilte, selvstændige.
tilføjet af

Jesus er forud for ALT -

Han er forud for alt,
og alt består ved ham - sådan står der i Bibelen.
Så selvfølgelig har han ikke skabt sig selv - Gud er evig - han er forud for alt !
Jesus siger : Jeg er den første og den sidste..Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder..
Åb.1
v7 Se, han kommer med skyerne,
og hvert øje skal se ham,
også de, som har gennemboret ham;
og alle jordens folkestammer skal jamre over ham.
Ja, amen.
v8 Jeg er Alfa og Omega,
siger [s] Gud Herren, [s]
han som er og som var og som kommer, den Almægtige.


Åb.4
v9 Og når de fire væsener giver pris og ære og tak til ham, der sidder på tronen, og som lever i evighedernes evigheder,
v10 falder de fireogtyve ældste ned for ham, der sidder på tronen,
og
de tilbeder ham, som lever i evighedernes evigheder,
og de lægger deres kroner ned for tronen og siger:
v11 Værdig er du, vor [s] Herre og Gud,[s]
til at få pris og ære og magt;
for du har skabt alle ting,
af din vilje blev de til og blev skabt.
_______

Evighedernes konge, den uforgængelige, usynlige, [s]eneste Gud.[s]
Gud er usynlig, men viser sig i Jesus Kristus - har vi set Jesus har vi set Faderen - står der i Bibelen - Jesus er skikkelsen som Gud lod sig iføre, da han blev menneske.
"Jeg er i Faderen og Faderen er i mig" - siger Jesus - "jeg og Faderen er et."
Det er gennem Jesus vi har lært Gud at kende personligt.
tilføjet af

Gud har sendt sig selv

hvilket står i Bibelen.
Se blot i Jeremias Bog 23
v5 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg lader en retfærdig spire fremstå af Davids slægt. Han skal være konge med indsigt og øve ret og retfærdighed i landet.
v6 I hans dage skal Juda frelses og Israel ligge trygt. Han skal få dette navn »Herren er vor Retfærdighed«.
Det er her klart, at det er Gud der taler til os.
Gud fortæller os, at han vil lade en retfærdig spire fremstå.
Han skal være konge med indsigt og øve ret retfærdighed.
På dette punkt kan vi næppe være i tvivl om hvem den retfærdige spire er.
Samtidig fortæller Gud, at hans navn skal være, Herren er vor retfærdighed.

Lad os nu se på Esajas bog 9.
v5 For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste.
Et mere tydeligt bevis for at Jesus er Gud, findes næppe.
Og der er mange flere beviser for Jesus som Gud.
Alle kristne siger at konstekst er vigtig, men en ganske betragtelig del glemmer det alligvel.
Jo mere man leder, jo mere bliver det klart, at Jesus og Gud er forbundet, på mere end et far-søn niveau.
mvh multani
tilføjet af

Johannes 7,28

Da råbte Jesus, mens han stod og underviste på tempelpladsen: »Ja, I ved, hvem jeg er, og I ved, hvor jeg er fra. Og dog er jeg ikke kommet af mig selv, men han, som har sendt mig, er sanddru, og ham kender I ikke. v29 Jeg kender ham, for jeg kommer fra ham, og han har udsendt mig.«
tilføjet af

som jeg sagde

Gud har sendt sig selv som Jesus.
100% mand, 100% Gud.
De forrige vers bekræfter dette uden nogen tvivl, jeg kan ikke se hvordan Johannes ændrer på dette?
I øvrigt er der mange flere vers der bekræfter forbindelsen.
Det du skal huske på, er når Gud og Jesus har sagt noget ligeud, så kan du regne med det.
Jeg kender ikke mange troende der vil kalde hverken Gud eller Jesus for løgnere.
mvh multani
tilføjet af

jesus er gudes sendebud og ikke søn

For muslimen var Jesus et menneske - en Guds profet! Herom berettes der i Koranen, hvor der siges:
(O I Bogens folk) I som har modtaget Skriften, overdriv ikke i jeres religion. Sig intet om Allah (Gud) end det, som er sandt! Messias, Jesus, Marias søn, var kun et sendebud fra Gud og Hans Ord, som Han indgav Maria - en ånd fra Ham. Tro på Allah (Gud) og Hans sendebud og sig ikke (Gud er) tre. Lad dette være til jeres eget bedste! Allah (Gud) er én Gud! Æret være Han, (hævet over) at skulle have en søn. Ham tilhører alt i himmel (himlene) og på jorden! Gud er tilstrækkelig som beskytter. (Koranen kap. 4 v. 169)
Vi læser videre i Koranen:
De hævder: Se, vi har visselig dræbt Messias, Jesus, Marias søn, Allahs (Guds) sendebud! Men de dræbte ham ikke, og de korsfæstede ham ikke, men det syntes således for dem. De, som er uenige om ham, er i tvivl med hensyn til dette. De har ingen kundskab (sikker viden) herom, men følger formodninger, de dræbte ham i sandhed ikke. (Koranen kap. 4 vers 156 ).
Det er navnlig her, at kristendommens og islams veje skilles. I kristendommen tror man på Jesu’ guddommelighed, på den treenige Gud, på korsdøden, på Jesu’ opstandelse og dermed på forsoningslæren. Islams lære er, at Jesus var en profet - et menneske sendt af Gud.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.