43tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

[f]

Hej til alle.

Hvordan forstår du beretningen i Mattæus 3:16 - 4:11?
v16 Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; v17 og der lød en røst fra himlene: »Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag!«

v1 Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. v2 Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst sult. v3 Og fristeren kom og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød.« v4 Men han svarede: »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹ « v5 Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde v6 og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet:
Han vil give sine engle befaling,
og de skal bære dig på hænder,
så du ikke støder din fod på nogen sten.«
v7 Jesus sagde til ham: »Der står også skrevet: ›Du må ikke udæske Herren din Gud.‹ « v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed v9 og sagde til ham: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.« v10 Da svarede Jesus ham: »Vig bort, Satan! For der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹ « v11 Da forlod Djævelen ham, og se, der kom engle og sørgede for ham.
****************************

1. Er det hele et syn, Jesus får efter sin dåb, da himlene åbnedes og han blev godkendt af Gud som den elskede søn?
Og ...
2. Hvorfor vil Guds ånd som kom over Jesus efter dåben, føre ham ud i fristelse når selv samme ånd lige havde godkendt ham, som den elskede søn?

****
Selv forstår jeg beretningen som et syn.
Et syn hvor Jesus loyalitet som Guds søn af djævelen/bagvaskeren bliver prøvet.
Jeg forstår også beretningen som et syn fordi, hvem står på templets tinde i virkeligheden ... ligesom det er umuligt, at se alle verdens riger på een gang, uanset hvor højt et bjerg man står på ... og så selvfølgeligt fordi himlene åbnedes.

Angående djævelen/bagvaskeren så kan han jo så heller ikke være virkelig virkelig, når det er et syn, mener jeg.
Så det hele har foregået i Jesus hoved.
tilføjet af

En øjenvidneskildring

Johannes vidnede også idet han sagde: „Jeg iagttog ånden komme ned som en due fra himmelen, og den blev over ham. Selv jeg kendte ham ikke, men han som har sendt mig for at døbe i vand sagde til mig: ’Den du ser ånden komme ned over og blive over, han er den der døber i hellig ånd.’ Og jeg har selv set det, og jeg har vidnet om at han er Guds søn.“ (Johannes 1:32-34)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.
Ellers forstår du ikke biblen. Troen på Gud er nødvendig.
Jeg vil svare til dit gode spørgsmål om, hvorfor Jesus skulle fristes i ørkenen.
Hvorfor ikke ?
Læg mærke til Jesus er i ørkenen i 40 dage. Der er symbolsk værdi i det var 40 dage.
Israel vandrede i ørkenen i 40 år. osv.

Jesus må lære hvad det vil sige at lide afsavn som menneske, der har fået ånden til at modstå. Det han skal oplære sine disciple i.
Jesus er retfærdig og prøves derfor som menneske, er han loyal ?
Viser han verden at mennesket kan lide afsavn og fristes og alligevel modstå satan.

1. Peter 5:8
Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden
tilføjet af

Jesus havde meget at tænke på.

Jesus var lige blevet døbt, og da han steg op af vandet åbnedes himmelen. Hvad vil det sige? Ja, det betyder jo at Jesus har kunnet se lige ind i himmelen, og ved den lejlighed har han sikkert kunnet erindre sig den tilværelse han havde haft i himmelen, før han blev født som menneske her på jorden. Det har givet ham noget at tænke på. Jesus har sikkert brugt de 40 dage i ørkenen til at tænke over det liv han havde haft i himmelen og den nye opgave han nu skulle i gang med.
Da Jesus havde vandret i ørkenen i fyrre dage og fyrre nætter følte han til sidst sult, står der i Bibelen, og da er det at Satan kommer og frister ham, netop der hvor han er aller mest svag, men Jesus vidste hvem han havde med at gøre, og modstod alle fristelser.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jesus havde meget at tænke på.

Jesus var lige blevet døbt, og da han steg op af vandet åbnedes himmelen. (Mattæus 3:16) Hvad vil det sige? Ja, det betyder jo at Jesus har kunnet se lige ind i himmelen, og ved den lejlighed har han sikkert erindret sig den tilværelse han havde haft i himmelen, før han blev født som menneske her på jorden. Det har givet ham noget at tænke på. Jesus har sikkert brugt de 40 dage i ørkenen til at tænke over det liv han havde haft i himmelen og den nye opgave som han nu skulle i gang med.
Da Jesus havde vandret i ørkenen i fyrre dage og fyrre nætter følte han til sidst sult, står der i Bibelen, og det var på dette tidspunkt at Satan kom og fristede ham, netop der hvor Jesus var aller mest svag. Men Jesus vidste hvem han havde med at gøre, og modstod alle Djævelens fristelser.
Med venlig hilsen, ftg
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

🙂

Re.1)
Er det hele et syn, Jesus får efter sin dåb, da himlene åbnedes og han blev godkendt af Gud som den elskede søn?[/quote]
Både måske ja og måske nej -
Måske Ja - Det kan sagtens være et syn fordi: Johannes er skrevet af ukendt[e] forfatter[e] mellem AD80 og AD1o5)
Og en Historie har det med at udvikle sig fra førstehåndsvidne og videre til forfatter[e] - Ofte bliver der så pyntet lidt hist og her.
(Har du aldrig prøvet "Genfortælling" i skolen 😃 - Mine var ret dårlige - Da jeg altid (iflg. læren) digtede mere sul på historien 😃 - Resultatet var at mine genfortællinger derefter fik skyld for at være for telegram-agtige [???]😃).
(Eks. Matthæus som iflg. forfatteren var førstehåndsvidne, stjæler 607 af Markus 661 linier - (Hvilket et førstehåndsvidne ikke ville have nødigt) men - og det er sagen i en nøddeskal, det er ikke alle Markus skrifter der umiddelbart er iflg. Markus i Matthæus version - for der kommer lidt mere sul på. 😉)
Måske Nej - Det ikke et syn fordi Johannes Døberen iflg. Biblen så det ske - Iflg. Joh. 1:32 - (Men Johannes er også af ukendt[e] og deraf kommer tvivlen) -
[quote]
Re.2)
Hvorfor vil Guds ånd som kom over Jesus efter dåben, føre ham ud i fristelse når selv samme ånd lige havde godkendt ham, som den elskede søn?[/quote]
Jeg vil starte med det jeg fortalte om Markus 661 linier, hvoraf Matthæus tager 607 - Det der i fylder Matthæus 4:1-11 = 11 Skrifter - (Og i Lukas 4:1-13 = 13 Skrifter - fylder i Markus 1:9-13 = Kun 4 Skrifter)
Hvorfor Ørknen:
sUks forklaring på Ørknen er tæt på min, så det er der ingen grund til at gentage.

Hvorfor fristelse:
40 dages afsavn, kan få ethvert menneske til at se syner.
Jeg tror vi her har et bevis på at Kristus Jesus er et "sandt menneske", der reagerer som et menneske, et menneske med en stærk Tro og viden om hvem han er.
Han afviser derfor simpelthen synet som værende et resultat af hans egen fantasi.
Her må jeg så indskyde at min konklusion bygger på, at jeg ikke Tror Satan findes - Andre steder, end i hvert eneste menneskesind. Og vi ved [næsten] allesammen selv, hvornår "han" stikker sit grimme fjæs frem 🙁
jalmar

[quote][/quote]
[quote="afa" post=2861475][f]

Hej til alle.

Hvordan forstår du beretningen i Mattæus 3:16 - 4:11?
v16 Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; v17 og der lød en røst fra himlene: »Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag!«

v1 Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. v2 Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst sult. v3 Og fristeren kom og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød.« v4 Men han svarede: »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹ « v5 Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde v6 og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet:
Han vil give sine engle befaling,
og de skal bære dig på hænder,
så du ikke støder din fod på nogen sten.«
v7 Jesus sagde til ham: »Der står også skrevet: ›Du må ikke udæske Herren din Gud.‹ « v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed v9 og sagde til ham: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.« v10 Da svarede Jesus ham: »Vig bort, Satan! For der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹ « v11 Da forlod Djævelen ham, og se, der kom engle og sørgede for ham.
****************************

1. Er det hele et syn, Jesus får efter sin dåb, da himlene åbnedes og han blev godkendt af Gud som den elskede søn?
Og ...
2. Hvorfor vil Guds ånd som kom over Jesus efter dåben, føre ham ud i fristelse når selv samme ånd lige havde godkendt ham, som den elskede søn?

****
Selv forstår jeg beretningen som et syn.
Et syn hvor Jesus loyalitet som Guds søn af djævelen/bagvaskeren bliver prøvet.
Jeg forstår også beretningen som et syn fordi, hvem står på templets tinde i virkeligheden ... ligesom det er umuligt, at se alle verdens riger på een gang, uanset hvor højt et bjerg man står på ... og så selvfølgeligt fordi himlene åbnedes.

Angående djævelen/bagvaskeren så kan han jo så heller ikke være virkelig virkelig, når det er et syn, mener jeg.
Så det hele har foregået i Jesus hoved.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Om det er et syn eller en hændelse vil jeg ikke gå ind i? Derimod vil jeg fokusere på et andet aspekt: Jesus valgte ikke selv at søge ud i ørkenen og sulte sig selv, så det var lettere at blive fristet. Næ, det var ånden der førte ham ud i en situation, hvor fristelsen lurede.
Forskellen er afgørende: Er det Guds ånd der har ført os, vil ånden også hjælpe os til at kunne modstå fristelsen. Dermed bliver hændelsen endnu et vidnesbyrd om, at det var Gud og ikke det onde, som godkendte Jesus, eftersom han jo modstod fristelserne med åndens hjælp.
I Fadervor lærte Jesus os at sige: "og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde". Altså: Vi vil gerne lade os lede af Gud, men så stoler vi også på, at han hjælper os med de fristelser vi føres igennem. Hvis vi derimod selv vælger at vade ind i fristelserne, så falder vi jo nok også for dem...
tilføjet af

Enhver der lader sig lede af ånden vil undgå synd.

Det er jo det der ligger i at lade sig lede af Gud hellige ånd.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

En øjenvidneskildring ...Til ftg ...

Johannes vidnede også idet han sagde: „Jeg iagttog ånden komme ned som en due fra himmelen, og den blev over ham. Selv jeg kendte ham ikke, men han som har sendt mig for at døbe i vand sagde til mig: ’Den du ser ånden komme ned over og blive over, han er den der døber i hellig ånd.’ Og jeg har selv set det, og jeg har vidnet om at han er Guds søn.“ (Johannes 1:32-34)
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Tak for dit svar. 🙂
Ja, Johannes så og vidnede i følge skrifterne, at Jesus var Guds søn, efter han havde døbt Jesus med vand ... Men så vidt jeg ved, siger skrifterne ikke noget om, at Johannes ser, Jesus af ånden bliver ført (går) op i ørkenen, eller om han bliver stående på stedet og får et syn.
Det sker jo umiddelbart efter dåben, hvor Guds ånd daler ned over Jesus.
I min DA31/48 Bibel står der ... "derefter" ...
"Derefter blev Jesus af Ånden ført op i ørkenen for at fristes af Djævelen." (Matt. 4:1)

Angående:
"Selv jeg kendte ham ikke" (Vers 33 ... og han/Johannes siger det også i vers 31)
Egenligt en underlig udtalelse, syntes jeg, når jeg tænker på beretningen i Lukas 1:1-80
... Vil fremhæve disse vers fra Lukas 1:41-43 for ikke at skulle poste det hele.
[quote]v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden v42 og råbte med høj røst: »Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! v43 Hvordan kan det forundes mig, at min Herres mor kommer til mig?

Mine markeringer.
Det ville vel være utænkeligt at de* ikke har talt om det indbyrdes, eller i det mindste fortalt deres børn det.
(* Maria , Elisabeth og Zakarias)
Det drejer sig jo om Messias, de ventede på. Besøg af englen Gabriel, samt at de er i familie og Zakarias er præst.
tilføjet af

Jesus havde meget at tænke på

ftg skrev:
Jesus var lige blevet døbt, og da han steg op af vandet åbnedes himmelen. (Mattæus 3:16) Hvad vil det sige? Ja, det betyder jo at Jesus har kunnet se lige ind i himmelen, og ved den lejlighed har han sikkert erindret sig den tilværelse han havde haft i himmelen, før han blev født som menneske her på jorden. Det har givet ham noget at tænke på. Jesus har sikkert brugt de 40 dage i ørkenen til at tænke over det liv han havde haft i himmelen og den nye opgave som han nu skulle i gang med.
afa:
Der står ikke noget i teksten om at han ser ind i den åbne himmel, eller at han som du skriver:
sikkert erindret sig den tilværelse han havde haft i himmelen, før han blev født som menneske her på jorden.[/quote]
Der står:
[quote]og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; v17 og der lød en røst fra himlene: »Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag!«[/quote]
Mine markeringer.
Altså han oplever, han får Guds ånd ... og han får besked om, at han er godkendt som Guds elskede søn.

ftg:
Da Jesus havde vandret i ørkenen i fyrre dage og fyrre nætter følte han til sidst sult, står der i Bibelen, og det var på dette tidspunkt at Satan kom og fristede ham, netop der hvor Jesus var aller mest svag. Men Jesus vidste hvem han havde med at gøre, og modstod alle Djævelens fristelser.
Med venlig hilsen, ftg

afa:
Faktisk står der ikke noget om, at Jesus vandre i ørkenen i Mattæus 3:16 - 4:11

Til sidst.
Jeg har nogle spørgsmål, da jeg forstår, på det du skriver, at du forstår Mattæus 3:16 - 4:11 bogstaveligt.

Hvor mener du, ørkenen ligger ... og gik Jesus selv derud efter sin dåb?
... og
hvordan mener du, at Djævelen kan stille Jesus på templets/helligdommens tinde?
Kan en ånd (det er Djævelen vel) stille et fysisk menneske på noget som helst?
[quote]« v5 Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde [/quote]

Angående:
[quote]« v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed [/quote]
Hvilke meget høj bjerg mener du, der kan være tale om? ... og mener du, man derfra kan se:
[quote]alle verdens riger og deres herlighed

Jeg spørger, fordi jeg forstår på dit svar, at du forstår beretningen Mattæus 3:16 - 4:11 bogstaveligt.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Om det er et syn eller en hændelse vil jeg ikke gå ind i? Derimod vil jeg fokusere på et andet aspekt: Jesus valgte ikke selv at søge ud i ørkenen og sulte sig selv, så det var lettere at blive fristet. Næ, det var ånden der førte ham ud i en situation, hvor fristelsen lurede.
Forskellen er afgørende: Er det Guds ånd der har ført os, vil ånden også hjælpe os til at kunne modstå fristelsen. Dermed bliver hændelsen endnu et vidnesbyrd om, at det var Gud og ikke det onde, som godkendte Jesus, eftersom han jo modstod fristelserne med åndens hjælp.
I Fadervor lærte Jesus os at sige: "og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde". Altså: Vi vil gerne lade os lede af Gud, men så stoler vi også på, at han hjælper os med de fristelser vi føres igennem. Hvis vi derimod selv vælger at vade ind i fristelserne, så falder vi jo nok også for dem...[/quote]

Tak for dit svar. 🙂

Ja, formålet med at Jesus af ånden ... Guds ånd ... blev ført ud i ørkenen (hvor det så måtte være?) var, at han skulle fristes af Djævelen.

Mattæus 4:1
[quote]Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen.

Min markering.

Syn eller hændelse ... så var det vel en prøve på, om Jesus kunne/ville leve op til den titel "min elskede søn" ... og godkendelsen han lige havde modtaget efter sin dåb.
En slags eftertanke/trosprøve.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Tak for dit svar. 🙂

Sand kristen skrev:
Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.
afa:
Joee ... Det mener jeg nu godt, jeg kender. (måske)... men jeg kan ikke se, det skulle være nødvendigt at kende dette, i forhold til spørgsmålet om Jesus efter sin dåb, blandt andet befinder sig i ørkenen i et syn eller om han befinder sig der rent fysisk.

Sand kristen:
Ellers forstår du ikke biblen. Troen på Gud er nødvendig.
afa:
Hvilken Gud taler du om? ... Gud i skabelsesberetningen, eller Gud der fik mennesket til at nedskrive skabelsesberetningen?

Sand kristen:
Jeg vil svare til dit gode spørgsmål om, hvorfor Jesus skulle fristes i ørkenen.
Hvorfor ikke ?
afa:
Jeg undre mig ikke over Jesus gennemgår disse spørgsmål, som han stilles overfor efter sin dåb.
Det er vel kun helt naturligt, når jeg tænker på, hvad han har sagt ja til ved at "træde ind på scenen" ved sin dåb.
Sand kristen:
Læg mærke til Jesus er i ørkenen i 40 dage. Der er symbolsk værdi i det var 40 dage.
Israel vandrede i ørkenen i 40 år. osv.

Jesus må lære hvad det vil sige at lide afsavn som menneske, der har fået ånden til at modstå. Det han skal oplære sine disciple i.
Jesus er retfærdig og prøves derfor som menneske, er han loyal ?
afa:
Angående: "er han loyal ?"
Ja, det mener jeg, beretningen fortæller.
Sand kristen:
Viser han verden at mennesket kan lide afsavn og fristes og alligevel modstå satan.
afa:
Angående: "afsavn"
Mener du man lider afsavn ved at tjene Gud?
Sand kristen:
1. Peter 5:8
Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Tak for dit svar. 🙂
Jalmar skrev:
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2861475#2861613
afa:
Det er jo selvfølgeligt en forklaring, at Jesus efter 40 dages fysisk tilstedeværelse i ørkenen uden mad får hallucinationer, hvor han stilles på templets tinde i Jerusalem og af Djævelen bliver ført op på et meget højt bjerg, hvorfra han kan se alle verdens riger og deres herligheder.
tilføjet af

Jeg sætter aldrig tvivl

ved det der står i Guds ord, afa. Når noget står skrevet i Guds ord, så er det ubetinget sandt. Spørgsmålet er så bare om vi forstår det der står i Bibelen.
Bibelen fortæller ikke hvad det var for en ørken Jesus gik ud i, men eftersom han lige var blevet døbt af Johannes i Jordanfloden, så må det have været Judæas ørken at han gik ud i.
Prøv for eksempel at læse hvad der står i Mattæus 1:1-6:
"I de dage kom Johannes Døber og forkyndte i Judæas Ørken idet han sagde: „I må ændre sind, for himlenes rige er kommet nær.“ Det er netop ham der er talt om gennem profeten Esajas med disse ord: „Hør! Der er en som råber i ørkenen: ’I må berede Jehovas vej. Gør hans veje lige!’“ Og denne Johannes havde en klædning af kamelhår og et læderbælte om lænden, og hans mad var græshopper og vild honning. Så gik Jerusalem og hele Judæa og hele landet omkring Jordan ud til ham, og folk blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de åbent bekendte deres synder."
Det høje bjerg må være Zions bjerg. Det var jo der helligdommen lå.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Bibelen fortæller

at Jesus gik ud i ørkenen.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Bibelen fortæller

at Jesus gik ud i ørkenen.
Med venlig hilsen, ftg.


Hvilken Bibel taler du om, der skriver at Jesus gik ud i ørkenen?
... og hvor står det?
tilføjet af

Jeg sætter aldrig tvivl

ftg skrev:
ved det der står i Guds ord, afa. Når noget står skrevet i Guds ord, så er det ubetinget sandt.
afa:
jo jo 🙂
ftg:
Spørgsmålet er så bare om vi forstår det der står i Bibelen.
afa:
Ja, det er vel derfor vi debatterer, fordi vi ser/forstår ordene forskelligt.
ftg:
Bibelen fortæller ikke hvad det var for en ørken Jesus gik ud i, men eftersom han lige var blevet døbt af Johannes i Jordanfloden, så må det have været Judæas ørken at han gik ud i.
afa:
Ja det er jo en rimelig antagelse.
I min DA31/48 Bibel står der: " Derefter blev Jesus af Ånden ført op i ørkenen for at fristes af Djævelen." Matt.4:1
ftg:
Prøv for eksempel at læse hvad der står i Mattæus 1:1-6:
afa:
[???] ... Du mener vel Mattæus 3:1-6?
ftg:
"I de dage kom Johannes Døber og forkyndte i Judæas Ørken idet han sagde: „I må ændre sind, for himlenes rige er kommet nær.“ Det er netop ham der er talt om gennem profeten Esajas med disse ord: „Hør! Der er en som råber i ørkenen: ’I må berede Jehovas vej. Gør hans veje lige!’“ Og denne Johannes havde en klædning af kamelhår og et læderbælte om lænden, og hans mad var græshopper og vild honning. Så gik Jerusalem og hele Judæa og hele landet omkring Jordan ud til ham, og folk blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de åbent bekendte deres synder."

ftg:
Det høje bjerg må være Zions bjerg. Det var jo der helligdommen lå.
Med venlig hilsen, ftg.

afa:
"et meget højt bjerg"
Jeg syntes, teksten i Mattæus 4:8 fortæller, det er et ukendt bjerg.
Havde det haft et navn, var det vel blevet oplyst.
Hvorfor jeg spurgte, var fordi jeg ville vide, hvilke bjerg der var så højt at man kunne se "alle verdens riger og deres herlighed" derfra.
Det kan jo ikke være i området omkring Jordan, Betania og Jerusalem da bjergene der kun er max 1 km. høje, efter hvad jeg ved.
... Og selv om Jesus af ånden var blevet ført til det højeste bjerg i verden, ville han ikke kunne se, det der står i Mattæus 4:8. Det er ganske enkelt ikke muligt, med mindre det er et syn.
Så måske der er sket en skrivefejl og i stedet for at Jesus er ført af ånden, skulle der stå ført i ånden så det er et syn ... for så "passer pengene." 🙂
tilføjet af

Hvordan mener du selv at han er kommet derud, Afa?

Der står hverken at han gik eller at han løb, men han er i hvert fald ikke kørt derud på cykel.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jeg sætter aldrig tvivl

ftg skrev:
ved det der står i Guds ord, afa. Når noget står skrevet i Guds ord, så er det ubetinget sandt.
afa:
jo jo 🙂
ftg:
Spørgsmålet er så bare om vi forstår det der står i Bibelen.
afa:
Ja, det er vel derfor vi debatterer, fordi vi ser/forstår ordene forskelligt.
ftg:
Bibelen fortæller ikke hvad det var for en ørken Jesus gik ud i, men eftersom han lige var blevet døbt af Johannes i Jordanfloden, så må det have været Judæas ørken at han gik ud i.
afa:
Ja det er jo en rimelig antagelse.
I min DA31/48 Bibel står der: " Derefter blev Jesus af Ånden ført op i ørkenen for at fristes af Djævelen." Matt.4:1
ftg:
Prøv for eksempel at læse hvad der står i Mattæus 1:1-6:
afa:
[???] ... Du mener vel Mattæus 3:1-6?
ftg:
"I de dage kom Johannes Døber og forkyndte i Judæas Ørken idet han sagde: „I må ændre sind, for himlenes rige er kommet nær.“ Det er netop ham der er talt om gennem profeten Esajas med disse ord: „Hør! Der er en som råber i ørkenen: ’I må berede Jehovas vej. Gør hans veje lige!’“ Og denne Johannes havde en klædning af kamelhår og et læderbælte om lænden, og hans mad var græshopper og vild honning. Så gik Jerusalem og hele Judæa og hele landet omkring Jordan ud til ham, og folk blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de åbent bekendte deres synder."

ftg:
Det høje bjerg må være Zions bjerg. Det var jo der helligdommen lå.
Med venlig hilsen, ftg.

afa:
"et meget højt bjerg"
Jeg syntes, teksten i Mattæus 4:8 fortæller, det er et ukendt bjerg.
Havde det haft et navn, var det vel blevet oplyst.
Hvorfor jeg spurgte, var fordi jeg ville vide, hvilke bjerg der var så højt at man kunne se "alle verdens riger og deres herlighed" derfra.
Det kan jo ikke være i området omkring Jordan, Betania og Jerusalem da bjergene der kun er max 1 km. høje, efter hvad jeg ved.
... Og selv om Djævelen førte Jesus til det højeste bjerg i verden, ville Jesus ikke kunne se, det der står i Mattæus 4:8. Det er ganske enkelt ikke muligt, med mindre det er et syn ... "personen" Djævelen forstås jo også som en ånd, ikke?
tilføjet af

Hvordan mener du selv at han er kommet derud, Afa?

Bibelen fortæller hverken om han gik eller løb, men Markus fortæller at ånden drev ham derud. (Markus 1:12)
Læg også mærke til at han levede blandt de vilde dyr. (Markus 1:13)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Templet lå på Zions bjerg, Afa,

der hvor Omar moskeen ligger i dag. Bjerget er måske ikke særligt højt, men det var der Satan på mirakuløs vi viste Jesus alle jordens riger og deres herlighed og tilbød Jesus verdensherredømmet hvis han ville gøre blot én lille tilbedelseshandling overfor Satan.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Templet lå på Zions bjerg, Afa,

der hvor Omar moskeen ligger i dag. Bjerget er måske ikke særligt højt, men det var dér Satan på mirakuløs vis viste Jesus alle jordens riger og deres herlighed og tilbød Jesus verdensherredømmet hvis han ville gøre blot én lille tilbedelseshandling overfor Satan.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hvordan mener du selv at han er kommet derud, Afa?

Bibelen fortæller hverken om han gik eller løb, men Markus fortæller at ånden drev ham derud. (Markus 1:12)
Læg også mærke til at han levede blandt de vilde dyr. (Markus 1:13)
Med venlig hilsen, ftg.



Ja ok, ... Jeg giver mig. 🙂
Han gik nok selv ... ført/drevet af Guds ånd ... som han fik efter dåben.

... Men løser ikke problemet med at Djævelen stiller Jesus på templets tinde ... hvordan er det muligt, hvis ikke det er et syn?
(Hvordan kan en ånd stille et menneske på templets tinde?)
... og problemet at Djævelen efterfølgende tager Jesus med til et meget højt bjerg, hvor Jesus ser "alle verdens riger og deres herlighed"
Hvordan er dette muligt, hvis ikke det er et syn?
tilføjet af

Templet lå på Zions bjerg, Afa,

der hvor Omar moskeen ligger i dag. Bjerget er måske ikke særligt højt, men det var dér Satan på mirakuløs vis viste Jesus alle jordens riger og deres herlighed og tilbød Jesus verdensherredømmet hvis han ville gøre blot én lille tilbedelseshandling overfor Satan.
Med venlig hilsen, ftg.


afa:
Jeg mener ikke, teksten giver anledning til denne antagelse, at der er tale om Zions bjerg.
Hvordan er du kommet frem til det?

ftg:
men det var dér Satan på mirakuløs vis viste Jesus alle jordens riger og deres herlighed
afa:
Ok ... "på mirakuløs vis" 🙂 ... et syn?
tilføjet af

Var det ikke dig selv der skrev

at det var på templets tinde?
Templet lå på Zions bjerg.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jesus fik et syn

af alle verdensrigerne på en gang. Satan Djævelen er jo "denne verdens hersker", og han tilbød Jesus verdensherredømmet, men Jesus afslog og sagde: "Det er Jehova Gud du skal tilbede, og det er ham alene du skal yde hellig tjeneste."
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Var det ikke dig selv der skrev

at det var på templets tinde?
Templet lå på Zions bjerg.
Med venlig hilsen, ftg.


Der står i trådstart ... og jeg markerer teksten for at vise dig de 2 steder jeg taler om.
altså Mattæus 4:5-8
« v5 Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde v6 og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet:
Han vil give sine engle befaling,
og de skal bære dig på hænder,
så du ikke støder din fod på nogen sten.«
v7 Jesus sagde til ham: »Der står også skrevet: ›Du må ikke udæske Herren din Gud.‹ «

v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed
Hvor ser du i teksten der er tale om Zions bjerg i vers 8?
Mener du man omtaler Zions bjerg ... Guds bjerg ... som "et meget højt bjerg" uden at nævne navnet?
Og hvorfor skrive "denne gang" når de var på templets tinde. (hvordan det nu så kunne lade sig gøre?)

Jeg læser, de tager væk fra templets tinde "denne gang" til et andet sted som er "et meget højt bjerg."
tilføjet af

Jesus fik et syn

af alle verdensrigerne på en gang. Satan Djævelen er jo "denne verdens hersker", og han tilbød Jesus verdensherredømmet, men Jesus afslog og sagde: "Det er Jehova Gud du skal tilbede, og det er ham alene du skal yde hellig tjeneste."
Med venlig hilsen, ftg.


Jesus fik et syn så han kunne se "alle verdensrigerne på en gang" skriver du.
Var det så også et syn Jesus havde ... at Jesus så/oplevede Djævelen stillede ham på templets tinde, mener du? Så han slet ikke var på templets tinde fysisk?
tilføjet af

Jesus fik et syn

🙂
Tak for dine svar indtil videre ftg.
Jeg har ikke mere tid lige nu, men kigger forbi senere.
tilføjet af

Okay, det har jeg misforstået.

Bibelen nævner ikke hvor det var at Jesus fik dette mirakuløse syn.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Satan bad ham jo om at styrte sig ned, ikke sandt?

Så må han også have været der.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Bliver man døbt til den sande kristne tro, i troen på Gud, Jesus og den hellige ånd.
Så er det både en fysisk ting, en tilkendegivelse om man vil være kristen.
Men væsentligst en åndelig ting, der ændrer ens sind.
Behøver jeg skrive man må tro på Gud og hans ord i biblen. Det ser det ud til.

Når man stiger op af vandet får man et mylder af tanker, og en særlig følelse der løfter en i åndelig forstand. Jeg tror alle Jehovas vidner husker det lyslevende da de blev døbt. Jeg gør i hvert fald. Jeg husker IKKE da jeg blev døbt i folkekirken.
af gode grunde naturligvis. Egentligt er der noget forkert ved det.

Man er begyndt en åndelig rejse.
For at forstå det, må man tro på Gud, for at kunne gøre denne rejse.
Jeg er nødt til at gentage Afa.
Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.
Ellers forstår du ikke biblen. Troen på Gud er helt nødvendig.
Hvis ikke du kan indleve dig i dette, får du ikke den rette forståelse, men kan spekulere og undre dig. Det bør du tænke over.
Du har stillet mig spørgsmål om situationen med Jesus der føres ud i ørkenen af ånden.
Min vinkel til dette er, som det fremgår af biblen, vi læser han føres ud i ørkenen af ånden. Altså Guds ånd.
Jesus må som os andre have følt et behov og trang til at meditere over hans kommende opgave.
Derfor "føres han af ånden" motiveres af ånden, til at gå ud i ørkenen. Jeg tror der er tale om Jesus går på sine fødder ud i ørkenen. Det er ikke det vigtigste. Det vigtigste er den åndelige rejse han begiver sig ud på.
Vi læser der tale om dels noget fysisk, men også noget åndeligt.
Er det så usædvanligt. Det mener jeg ikke. Vi har (de fleste har, kristne har) behov for at tænke over mere, end de daglige trivialiteter en gang imellem.
Men lad os nu følge med Jesus ud i ørkenen hvor han bliver ført rundt, Inspireret af ånden.
I dette indlæg ved at bevare det du spørger om.

afa

Sand kristen skrev:
Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.
afa:
Joee ... Det mener jeg nu godt, jeg kender. (måske)... men jeg kan ikke se, det skulle være nødvendigt at kende dette, i forhold til spørgsmålet om Jesus efter sin dåb, blandt andet befinder sig i ørkenen i et syn eller om han befinder sig der rent fysisk.

Sand kristen:
Ellers forstår du ikke biblen. Troen på Gud er nødvendig.
afa:
Hvilken Gud taler du om? ... Gud i skabelsesberetningen, eller Gud der fik mennesket til at nedskrive skabelsesberetningen?

sk.
Underligt spørgsmål, for du må vide der kun er en Gud, der er den sande almægtige himmelens og jordens skaber. Ikke en sammensat gud, af tre, eller en omskiftelig gud, der er menneske, gud der dør, en gud der skifter principper osv.
Eller kan du ikke sige du kender stridsspørgsmålet.

Sand kristen:
Jeg vil svare til dit gode spørgsmål om, hvorfor Jesus skulle fristes i ørkenen.
Hvorfor ikke ?
afa:
Jeg undre mig ikke over Jesus gennemgår disse spørgsmål, som han stilles overfor efter sin dåb.
Det er vel kun helt naturligt, når jeg tænker på, hvad han har sagt ja til ved at "træde ind på scenen" ved sin dåb.
Sand kristen:
Læg mærke til Jesus er i ørkenen i 40 dage. Der er symbolsk værdi i det var 40 dage.
Israel vandrede i ørkenen i 40 år. osv.

Jesus må lære hvad det vil sige at lide afsavn som menneske, der har fået ånden til at modstå. Det han skal oplære sine disciple i.
Jesus er retfærdig og prøves derfor som menneske, er han loyal ?
afa:
Angående: "er han loyal ?"
Ja, det mener jeg, beretningen fortæller.
Sand kristen:
Viser han verden at mennesket kan lide afsavn og fristes og alligevel modstå satan.
afa:
Angående: "afsavn"
Mener du man lider afsavn ved at tjene Gud?
---
sk
Ja det siger biblen, og den tror jeg på. Men ingen har sagt man ikke gerne gør det med glæde.
Lukas 9:23
Så fortsatte han med at sige til alle: „Hvis nogen ønsker at efterfølge mig, så lad ham sige nej til sig selv og tage sin marterpæl op dag efter dag og følge mig til stadighed. 24 For enhver som ønsker at redde sin sjæl vil miste den; men enhver som mister sin sjæl for min skyld, han vil redde den. 25 Hvad gavner et menneske nemlig sig selv ved at erhverve sig hele verden, hvis han mister sig selv eller tager skade? 26 For enhver som skammer sig ved mig og mine ord, ham vil Menneskesønnen skamme sig ved når han kommer i sin og Faderens og de hellige engles herlighed. 27 Men jeg siger jer som sandt er: Der er nogle af dem som står her, der slet ikke skal smage døden før de ser Guds rige.“

Sand kristen:
1. Peter 5:8
Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden[/quote]

Her er fra Mattæus.
Efter at Jesus var blevet døbt, steg han straks op af vandet; og se, himlene åbnedes, og han så Guds ånd dale ned som en due og komme over ham. 17 Se! Der var også en stemme fra himlene som sagde: „Denne er min søn, den elskede, som jeg har godkendt.“
4 Så blev Jesus af ånden ført op i ørkenen for at fristes af Djævelen. 2 Efter at han havde fastet fyrre dage og fyrre nætter følte han til sidst sult.
3 Og Fristeren kom og sagde til ham: „Hvis du er søn af Gud, så sig til disse sten at de skal blive til brød.“ 4 Men som svar sagde han: „Der står skrevet: ’Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hver udtalelse der kommer fra Jehovas mund.’“
5 Så tog Djævelen ham med ind i den hellige by, og han stillede ham på templets tinde 6 og sagde til ham: „Hvis du er søn af Gud, så styrt dig ned, for der står skrevet: ’Han vil give sine engle påbud om dig, og de vil bære dig på hænder, for at du aldrig skal støde din fod mod nogen sten.’“ 7 Jesus sagde til ham: „Der står også skrevet: ’Du må ikke sætte Jehova din Gud på prøve.’“

---
sk
Der kan kun være tale om Zions bjerg, hvor templet lå.
Stiller de sig virkeligt på templets højeste sted ?
Ærlig talt ved jeg det ikke.
Hvis satan fik Jesus til at styrte sig ud, ville det være i døden.
Jesus ville derved trodse Jehova Gud, og satan ville have fået en sejr, ved at få Guds søn til at gøre som satan ville.
Jeg tror der ligger noget symbolsk i dette. Kunne satan drive Jesus til at svigte ?
8 Endvidere tog Djævelen ham med sig til et usædvanlig højt bjerg og viste ham alle verdens riger og deres herlighed, 9 og han sagde til ham: „Alt dette vil jeg give dig hvis du kaster dig ned og udfører en tilbedelseshandling over for mig.“ 10 Så sagde Jesus til ham: „Forsvind, Satan! For der står skrevet: ’Det er Jehova din Gud du skal tilbede, og det er ham alene du skal yde hellig tjeneste.’“ 11 Da forlod Djævelen ham, og se, engle kom og begyndte at sørge for ham.
---
sk
Satan søger at få Jesus til at tilbede sig.
Både Jesus og satan kendte udmærket verden. Jesus vidste godt hvad der var tale om.
De fleste ved vel hvor Sydamerika er, og nogenlunde hvordan der ser ud, selvom de aldrig har været der.
Selvom man står på Mount Everest kan man ikke se hele verden på en gang, så noget bogstaveligt er der nok ikke tale om. Der må være tale om en billedtale.
Hvordan satan har kommunikeret med Jesus er umuligt at svare på. Men noget tyder på de førte en almindelig samtale, hvor satan fremstiller forskellige lokkende tilbud for Jesus.
Hvis eller man læser biblen, ser vi nogen af de samme elementer gå igen.
Det kan man så tænke nærmere over.
Lukas 4:28
Da de der var i synagogen hørte dette, fyldtes de alle af harme, 29 og de rejste sig og drev ham ud uden for byen, og de førte ham hen til randen af det bjerg som deres by var bygget på, for at styrte ham ned.
tilføjet af

Stemmer fra det usynlige.

Selvom Jesus ikke har kunnet se Satan, kan han udmærket have talt til ham fra det usynlige.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Satan bad ham jo om at styrte sig ned, ikke sandt?

Så må han også have været der.
Med venlig hilsen, ftg.


Joee det står der i skrifterne.
Men hvordan forestiller du dig dette lader sig gøre?
... at Djævelen som en ånd, stillede Jesus på templets tinde ... Jesus gjorde det jo ikke selv.
Djævelen var en ånd og Jesus var et menneske.
Jeg mener, der må være tale om et syn, Jesus fik i ørkenen efter de 40 dages fasten.
tilføjet af

Jesus blev af Ånden ført ud i ørkenen ...

Sand kristen skrev:
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2861475#2862144

afa:
Skal jeg forstå dit indlæg sådan, at du måske mener, Jesus ikke var fysisk tilstede på "et meget højt bjerg"
v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed [/quote]
og "på templets tinde"
[quote]« v5 Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde

så der derved er tale om et syn, Jesus fik i ørkenen efter 40 dages fasten?
tilføjet af

Lær af Jesu fristelser

Umiddelbart efter sin dåb blev Jesus af Guds ånd ført ud i Judæas Ørken. Han har meget at tænke over, for da han blev døbt 'åbnedes himlene', så han kunne forstå det der hører himlene til. Der var meget for ham at meditere over nu!
Jesus tilbringer 40 dage og 40 nætter i ørkenen, og i denne periode spiser han intet. Han er derfor meget sulten da Djævelen henvender sig til ham for at friste ham med ordene: "Hvis du er søn af Gud, så sig til disse sten at de skal at de skal blive til brød." Jesus ved imidlertid at det ville være forkert af ham at bruge sin mirakuløse kraft for at tilfredsstille for at tilfredsstille personlige ønsker. Han nægter derfor at lade sig friste.
Men Djævelen giver ikke op. Han prøver endnu engang. Han opfordrer Jesus til at kaste sig ud fra tempelmuren og lade Guds engle redde ham. Men Jesus lader sig ikke friste til en sådan imponerende opvisning. Idet han citerer fra Skrifterne viser han at det er forkert at sætte Gud på prøve.
Ved den tredje fristelse viser Djævelen på mirakuløs måde Jesus alle verdens riger, og siger: "Alt dette vil jeg give dig hvis du kaster dig ned for at udføre en tilbedelseshandling over for mig." Men Jesus nægter igen at lade sig friste til at gøre noget der er forkert, og vælger i stedet at forblive trofast over for Gud.
Vi kan lære meget af de fristelser Jesus blev udsat for. De viser for eksempel at Djævelen ikke blot er det onde i mennesket, sådan som nogle hævder, men at han er en virkelig, usynlig person. Den tredje fristelse Jesus kommer ud for, at alle verdens riger er Djævelens ejendom. For hvordan kunne Djævelens tilbud udgøre en reel fristelse for Kristus, hvis de i virkeligheden ikke var hans?
Tænk engang over dette: Djævelen sagde at han var villig til at belønne Jesus hvis han ville foretage bare én tilbedelseshandling, ja, han ville endda give Jesus alle verdens riger. Djævelen kan udmærket forsøge at friste os på en lignende måde, måske ved at stille tillokkende muligheder op for os, som det at opnå jordisk rigdom, magt eller position. Men det klogeste vi kan gøre er at følge Jesu eksempel og forblive trofaste mod Gud, uanset hvad fristelsen består i!
Mattæus 3:16; 4:1-11; Markus 1:12, 13; Lukas 4:1-13.
Fra bogen: Det største menneske der har levet. (Udgivet af Jehovas Vidner)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Lær af Jesu fristelser

Umiddelbart efter sin dåb blev Jesus af Guds ånd ført ud i Judæas Ørken. Han har meget at tænke over, for da han blev døbt 'åbnedes himlene', så han kunne forstå det der hører himlene til. Der var meget for ham at meditere over nu!
Jesus tilbringer 40 dage og 40 nætter i ørkenen, og i denne periode spiser han intet. Han er derfor meget sulten da Djævelen henvender sig til ham for at friste ham med ordene: "Hvis du er søn af Gud, så sig til disse sten at de skal at de skal blive til brød." Jesus ved imidlertid at det ville være forkert af ham at bruge sin mirakuløse kraft for at tilfredsstille personlige ønsker. Han nægter derfor at lade sig friste.
Men Djævelen giver ikke op. Han prøver endnu engang. Han opfordrer Jesus til at kaste sig ud fra tempelmuren og lade Guds engle redde ham. Men Jesus lader sig ikke friste til en sådan imponerende opvisning. Idet han citerer fra Skrifterne viser han at det er forkert at sætte Gud på prøve.
Ved den tredje fristelse viser Djævelen på mirakuløs måde Jesus alle verdens riger, og siger: "Alt dette vil jeg give dig hvis du kaster dig ned for at udføre en tilbedelseshandling over for mig." Men Jesus nægter igen at lade sig friste til at gøre noget der er forkert, og vælger i stedet at forblive trofast over for Gud.
Vi kan lære meget af de fristelser Jesus blev udsat for. De viser for eksempel at Djævelen ikke blot er det onde i mennesket, sådan som nogle hævder, men at han er en virkelig, usynlig person. Den tredje fristelse Jesus kommer ud for, at alle verdens riger er Djævelens ejendom. For hvordan kunne Djævelens tilbud udgøre en reel fristelse for Kristus, hvis de i virkeligheden ikke var hans?
Tænk engang over dette: Djævelen sagde at han var villig til at belønne Jesus hvis han ville foretage bare én tilbedelseshandling, ja, han ville endda give Jesus alle verdens riger. Djævelen kan udmærket forsøge at friste os på en lignende måde, måske ved at stille tillokkende muligheder op for os, som det at opnå jordisk rigdom, magt eller position. Men det klogeste vi kan gøre er at følge Jesu eksempel og forblive trofaste mod Gud, uanset hvad fristelsen består i!
Mattæus 3:16; 4:1-11; Markus 1:12, 13; Lukas 4:1-13.
Fra bogen: Det største menneske der har levet. (Udgivet af Jehovas Vidner)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Lær af Jesu fristelser

Umiddelbart efter sin dåb blev Jesus af Guds ånd ført ud i Judæas Ørken. Han har meget at tænke over, for da han blev døbt 'åbnedes himlene', så han kunne forstå det der hører himlene til. Der var meget for ham at meditere over nu!
Jesus tilbringer 40 dage og 40 nætter i ørkenen, og i denne periode spiser han intet. Han er derfor meget sulten da Djævelen henvender sig til ham for at friste ham med ordene: "Hvis du er søn af Gud, så sig til disse sten at de skal at de skal blive til brød." Jesus ved imidlertid at det ville være forkert af ham at bruge sin mirakuløse kraft for at tilfredsstille personlige ønsker. Han nægter derfor at lade sig friste.
Men Djævelen giver ikke op. Han prøver endnu engang. Han opfordrer Jesus til at kaste sig ud fra tempelmuren og lade Guds engle redde ham. Men Jesus lader sig ikke friste til en sådan imponerende opvisning. Idet han citerer fra Skrifterne viser han at det er forkert at sætte Gud på prøve.
Ved den tredje fristelse viser Djævelen på mirakuløs måde Jesus alle verdens riger, og siger: "Alt dette vil jeg give dig hvis du kaster dig ned for at udføre en tilbedelseshandling over for mig." Men Jesus nægter igen at lade sig friste til at gøre noget der er forkert, og vælger i stedet at forblive trofast over for Gud.
Vi kan lære meget af de fristelser Jesus blev udsat for. De viser for eksempel at Djævelen ikke blot er det onde i mennesket, sådan som nogle hævder, men at han er en virkelig, usynlig person. Den tredje fristelse Jesus kommer ud for, at alle verdens riger er Djævelens ejendom. For hvordan kunne Djævelens tilbud udgøre en reel fristelse for Kristus, hvis de i virkeligheden ikke var hans?
Tænk engang over dette: Djævelen sagde at han var villig til at belønne Jesus hvis han ville foretage bare én tilbedelseshandling, ja, han ville endda give Jesus alle verdens riger. Djævelen kan udmærket forsøge at friste os på en lignende måde, måske ved at stille tillokkende muligheder op for os, som det at opnå jordisk rigdom, magt eller position. Men det klogeste vi kan gøre er at følge Jesu eksempel og forblive trofaste mod Gud, uanset hvad fristelsen består i!
Mattæus 3:16; 4:1-11; Markus 1:12, 13; Lukas 4:1-13.
Fra bogen: Det største menneske der har levet. (Udgivet af Jehovas Vidner)
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

[???]
Hvorfor poster du dette indlæg med overskrift "Lær af Jesu fristelser" til mig, [???]
mener du, det er et svar på mit spørgsmål?
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2861475#2862168
[quote]Joee det står der i skrifterne.
Men hvordan forestiller du dig dette lader sig gøre?
... at Djævelen som en ånd, stillede Jesus på templets tinde ... Jesus gjorde det jo ikke selv.
Djævelen var en ånd og Jesus var et menneske.
Jeg mener, der må være tale om et syn, Jesus fik i ørkenen efter de 40 dages fasten.
tilføjet af

Striden er simpel = Følg Biblen eller GB

Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.
Ellers forstår du ikke biblen. Troen på Gud er nødvendig.
Jeg vil svare til dit gode spørgsmål om, hvorfor Jesus skulle fristes i ørkenen.
Hvorfor ikke ?
Læg mærke til Jesus er i ørkenen i 40 dage. Der er symbolsk værdi i det var 40 dage.
Israel vandrede i ørkenen i 40 år. osv.

Jesus må lære hvad det vil sige at lide afsavn som menneske, der har fået ånden til at modstå. Det han skal oplære sine disciple i.
Jesus er retfærdig og prøves derfor som menneske, er han loyal ?
Viser han verden at mennesket kan lide afsavn og fristes og alligevel modstå satan.

1. Peter 5:8
Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden[/quote]
_____________________________________
[quote]Du må sætte dig ind i hvad det store stridsspørgsmål går ud på.[/quote]
Det er et simpelt spørgsmål om at: Følge "de Kristne Græske Skrifters" og den Kristne Bibels teologi [!]
Eller blindt og underdanigt følge::
GB's Tro/teologi, der bevisligt ikke stemmer overens med "de Kristne Græske Skrifters" [!]
GB's "Teokratiske ledelse" alias GB der bevisligt ikke stemmer overens med "de Kristne Græske Skrifter" [!]
GB's "Jehovas organisation" alias GB der bevisligt ikke stemmer overens med "de Kristne Græske Skrifter" [!]
GB's "den tro og kloge træl" alias GB der bevisligt ikke stemmer overens med "de Kristne Græske Skrifter" [!]


[quote]Ellers forstår du ikke biblen.[/quote]
Siger sUk der ikke magter at forklare sin egen Tro/Teologis belæg i "de Kristne Græske Skrifter" [???]


[quote]Troen på Gud er nødvendig.[/quote]
Siger sUk der følger GB's Jehova, der ikke er i overenstemmelse med Guds "Kristne Græske Skrifter" [???]
Og så har jeg snart levet glimrende i 70 år uden Gud sUk - Din Tro på Jehova er en spændetrøje sUk, strammet af GB's teokratiske ledelse - GB's ledelse er ikke i overensstemmelse med "de Kristne Græske Skrifter" sUk [!]


[quote]Jesus må lære hvad det vil sige at lide afsavn som menneske, der har fået ånden til at modstå. Det han skal oplære sine disciple i.[/quote]
Jesus havde både Ånd og Guddomsfylde da han blev ført udi ørknen sUk - [!]
Hvornår går disciplene 40 dage udi ørknen og lider afsavn sUk ❓
Det han skal oplære disciplene i er den simple, at "farisæernes Gud" ikke er den Gud disciple har lært, men at der vitterlig findes en Guddom der er langt mere nær og menneskelig, og hvordan de skal formidle det budskab [!]
(Det er frihedens budskab "de Kristne Græske Skrifter" formidler - Modsat GB's sUk) - Der bygger på teokratisk diktatur sUk,🙁 - Det findes ikke i Kristus Jesus lære fra "de Kristne Græske Skrifter" - Teokrati er farisæisk[!]


[quote]Læg mærke til Jesus er i ørkenen i 40 dage. Der er symbolsk værdi i det var 40 dage.
Israel vandrede i ørkenen i 40 år. osv.

Enig 🙂
tilføjet af

Stemmer fra det usynlige.

Selvom Jesus ikke har kunnet se Satan, kan han udmærket have talt til ham fra det usynlige.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]


🙂

Det er det, jeg mente i trådstart, da jeg skrev:
[quote]Så det hele har foregået i Jesu hoved.


Hvis Jesus oplevelser efter sin dåb var et syn, må dette inkludere Djævelen, mener jeg.
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2861475#2861475

Beretningen om Jesu dåb handler vel om, at Johannes døberen skal/kan udpege Jesus som Messias.
Det er jo det, Jesus siger ja til ved dåben.
... Johannes dåb er en omvendelsesdåb (omvendelse til Gud) ... dette har Jesus jo ikke brug for.
At Jesus "taler" med Djævelen efterfølgende betyder vel blot, at han tænker over, hvad han har sagt ja til ved at lade Johannes døberen døbe sig.
tilføjet af

Djævelen talte til Jesus Kristus.

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Djævelen talte til Jesus Kristus.

Det kunne han ikke gøre hvis han ikke var en virkelig, levende person.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Lær af Jesu fristelser

Umiddelbart efter sin dåb blev Jesus af Guds ånd ført ud i Judæas Ørken. Han har meget at tænke over, for da han blev døbt 'åbnedes himlene', så han kunne forstå det der hører himlene til. Der var meget for ham at meditere over nu!
Jesus tilbringer 40 dage og 40 nætter i ørkenen, og i denne periode spiser han intet. Han er derfor meget sulten da Djævelen henvender sig til ham for at friste ham med ordene: "Hvis du er søn af Gud, så sig til disse sten at de skal at de skal blive til brød." Jesus ved imidlertid at det ville være forkert af ham at bruge sin mirakuløse kraft for at tilfredsstille personlige ønsker. Han nægter derfor at lade sig friste.
Men Djævelen giver ikke op. Han prøver endnu engang. Han opfordrer Jesus til at kaste sig ud fra tempelmuren og lade Guds engle redde ham. Men Jesus lader sig ikke friste til en sådan imponerende opvisning. Idet han citerer fra Skrifterne viser han at det er forkert at sætte Gud på prøve.
Ved den tredje fristelse viser Djævelen på mirakuløs måde Jesus alle verdens riger, og siger: "Alt dette vil jeg give dig hvis du kaster dig ned for at udføre en tilbedelseshandling over for mig." Men Jesus nægter igen at lade sig friste til at gøre noget der er forkert, og vælger i stedet at forblive trofast over for Gud.
Vi kan lære meget af de fristelser Jesus blev udsat for. De viser for eksempel at Djævelen ikke blot er det onde i mennesket, sådan som nogle hævder, men at han er en virkelig, usynlig person. Den tredje fristelse Jesus kommer ud for, at alle verdens riger er Djævelens ejendom. For hvordan kunne Djævelens tilbud udgøre en reel fristelse for Kristus, hvis de i virkeligheden ikke var hans?
Tænk engang over dette: Djævelen sagde at han var villig til at belønne Jesus hvis han ville foretage bare én tilbedelseshandling, ja, han ville endda give Jesus alle verdens riger. Djævelen kan udmærket forsøge at friste os på en lignende måde, måske ved at stille tillokkende muligheder op for os, som det at opnå jordisk rigdom, magt eller position. Men det klogeste vi kan gøre er at følge Jesu eksempel og forblive trofaste mod Gud, uanset hvad fristelsen består i!
Mattæus 3:16; 4:1-11; Markus 1:12, 13; Lukas 4:1-13.
Fra bogen: Det største menneske der har levet. (Udgivet af Jehovas Vidner)
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

ftg skrev:
[quote]Lær af Jesu fristelser[/quote]
Ja, man kan vel lære/konkludere at alle der mener at ha' fået Guds ånd vil møde "Djævelen i ørkenen" for at tage stilling til om man stadig vil bevare sit tilhørsforhold til Gud.
... Og man kan vel også konkludere at mødet vil gentage sig:
Lukas 4:13
[quote]Da Djævelen ikke havde mere at friste med, forlod han ham for en tid.

Min markering.
Det ser også ud til, at det er godt at kende skrifterne så man kan svare for sig og derved træffe den rigtige beslutning hvis man ønsker forholdet til Gud bevares.
tilføjet af

Djævelen talte til Jesus Kristus.

Det kunne han ikke gøre hvis han ikke var en virkelig, levende person.
Med venlig hilsen, ftg.


🙂
Hvis Jesus ikke har været på "et meget højt bjerg" og "på templets tinde" fysisk, må det han har oplevet være et syn.
Det Jesus har hørt Djævelen sige, er jo en del af synet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.