55tilføjet af

Ingen murer kan lægge 600 sten om dagen

http://www.bt.dk/danmark/afsloering-lo-manipulerer-i-annonce
LO manipulerer i en anti-DF kampangne. De fyrer lige nu en formue af medlemmernes røde kontingentpenge af på en storstilet kampagne for at bevare efterlønnen.....enhver ved at gennemsnittet for lagte sten pr. murer er 400 om dagen.
tilføjet af

Det er de ekstra 12 min

så kan de sidste 200 stykker blive lagt.
tilføjet af

Det er ren manipulation

Mange murer har forladt faget før de
fylder 40 år, fordi de er slidt op!
tilføjet af

Jeg viste det ikke

Men hvis enhver (altså undtagen mig) ved det, så er der jo dårligt tale om manipulation.
tilføjet af

city pige

hvad ved du om hvar en morer kan lave
helgo strandpark var jeg murer
på der var 306653 sten der blev brugt 3581timer så kan du tage regnemaskinen frem
det er 85.6 stem i timen vi arbejder 7, 4 pr. dag
har mange regskaber der er det samme
tilføjet af

Er du murer ???

Faglært kan du ikke være, for så ville du vide dette:
Ved normalt murværk, skal du nok forvente at de lægger 600-800 sten om dagen, alt efter hvor mange hjørner og vindue/dør huller der er i væggen også, også 1000 sten ved lange lige strækninger.
tilføjet af

Korrekt for vi har også drikkepauser

Det er helt ude i hegnet med det påstand, for der tages slet ikke hensyn til vores mange pauser. Der er fanneme ingen som skal tage vores øl fra os!!
tilføjet af

Hvem manipulerer med hvem

Se det er spørgsmålet.
tilføjet af

Det vil jeg give dig ret i

600 sten er ikke ret meget i antal på en dag, at det er hårt er noget andet, og at det kræver nogle der sørger for at der er sten og mørtel hele tiden er en anden side af sagen, men 1.000 sten skulle en murre gerne kunne lægge, han kan hvis det er på akort, så kan han næsten holde fri til middag😉, men de bliver smadret af det, jeg har talnene et eller andet sted, skal en dag finde dem frem, der står også deres timeløn ( i Gamle dage), måske ligegyldig læsning, men så kan man se hvad folk var igennem for at skabe vores samfund som det er i dag.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Så ville du være arbejdsløs

Jeg ville aldrig ansætte en murer, der
drikker øl på arbejdet. Fordi det ville
gå ud over kvaliteten.
Hvem gider se på en skæv mur?
Har du tænkt over, at det går ud over isoleringsevnen?
tilføjet af

DF vil også bevare efterlønnen.

Det hænger ikke rigtig sammen.
tilføjet af

600 sten om dagen.

En arbejdsdag består af 7,4 * 60 = 444 minutter. Det giver så lige 44,4 sekunder pr. sten. Det burde nok kunne lade sig gøre! 🙂
tilføjet af

Det er bare citypigen

der har døbt den til anti-DF, den handler om ikke at afskaffe efterlønnen og nu trækker mesterorganisationen i land. Nu kan der måske godt lægges 600 sten, de mente bare at en 71-årig ikke kunne....😮 ævl med dem. De fyrer sgu da folk der ikke kan.
tilføjet af

Og --

hvis de er gigtplagede eller har rygskader eller hvad det kan være vil de ikke kunne vende tilbage til faget. Kan vel heller ikke uden videre sættes på et kontor affaggrænse-og fagforenings-grunde.
tilføjet af

Arbejdsgiverne

er jo ligeglade med danske lønmodtagere bliver nedslidte. Der stå polakkere parat. 80 til 125 kr i timen. Er de ikke skattefri det første stykke tid. ????? Plus børnepenge.

Det undergraver hele vores samfund. For hvem kan leve i dagens danmark for de penge.
Ja, jeg ved godt en arbejdsgiver ikke har nær så meget at leve for. 😃
Jeg kan huske ham, der i tv sagde, han havde kun nogle få kr i timen og måtte arbejde 27 timer i døgnet. Der må hverken have været tid til at få mad, blive vasket og at sove.
Bagved så man hans kæmpevilla og dyre bil. Det var han vist ikke klar over. 😮
tilføjet af

Alle håndværkere drikker

Dog ikke under udførelse af selve arbejdet, for der skal de jo lave noget.
tilføjet af

Barnligt at lægge sig ud med DF

De ved jo godt de ikke har en eneste reel chance mod DF.
tilføjet af

Lad os nu se hvad de beslutter sig til

Ingen grund til at juble.
tilføjet af

Historien om ENHVER og tre andre

ENHVER vidste, at ALLE vidste, hvad NOGLE gjorde, når INGEN var på arbejde.
Med chance for at forplumre debatten med fakta, kan man vel argumentere for at nogle blive nedslidt af deres arbejde. Hvadenten de løfter 400, 600 eller flere sten. Eller sidder på en stol, og formodes at bruge hovedet.
Spørgsmålet er vel, hvilke ordninger skal de tilbydes. Som det er nu, kan kun de der selv indbetaler til ordningen få efterløn. Hvilket knap en tredjedel gør. Der ud over bliver en eventuel kapitalpension modregnet. ( for at undgå golfspillende akademikere, der har gode ordninger).
Det efterlader os med en meget lille del, som altså selv har betalt til efterlønnen i 15-20 år, når de engang om 10 år går på efterløn.
Det er jo først om ti år problemet er, siger de. Eller når dem der bliver født idag bliver 100 år. Altså om ... ja lang tid.
Folk der ikke selv betaler til den i dag får ikke efterløn, så "problemet er vel ikke så stort. Uanset hvor mange sten på vejen der er.
Puha, der faldt en sten fra mit hjerte.
Venlig hilsen
Grøn
tilføjet af

Jo.

Verdensrekorden er 1500 på en time, det kommer selvfølig an på hvordan de skal ligge, i "gamle" dage, skulle man mure 800 til 900 i om dagen, men det var i skillervæge der skulle pudses, i dag mures der stort set ikke fuldmurede huse, det er en beton skal, der skal tapetseres med en halvstensmur, og der er en helvedes masse binder, der skal sættes i murværket, og der skal også isolering i, men 400 sten er også mange, da ca 20 % af tiden, går med at gøre fugerne pæne og færdige, og efter et par dage skal det afsyres, men de fleste der arbejder i "flugten", er også omkring fra 25 til 50 år, de fleste murer omkring 55 år, har mange skavanker, i form af ryg knæ håndled skulder problemer, og skal de forsætte til de er 70 år, skal de køres på arbejde, og hejses op på stilasset, og så sidde i en i en kørestol og lave arbejdet. God arbejdslyst. PS Den lille Fadbamse og Hjorten kan jo være murerarbejdsmænd.
tilføjet af

Og de kan tage City-pigen med

Så hun kan prøve at udføre et stykke manuelt arbejde.
tilføjet af

Åh nej

hvor jeg morer mig. Jeg ser det hele for mig.
Det kunne være særlig sjovt at se de to som murerarbejdsmænd. Det burde vedtages ved lov, at de lige skulle prøve først, hvad det egentlig vil sige at arbejde. Især Claus Hjort. 😃
tilføjet af

Godt skrevet

Fed humor...Gad godt se en murer i rullestol mure et hus op... 😉
Og Claus Hjort som murerarbejdsmand?? et syn for Guder... Så fik han da rigtigt lov til at svede.. 😃😃😃
tilføjet af

Hold da ferie

Deres pointe er jo netop at det ikke kan lade sig gøre, hvordan kan i så være så dumme at diskutere hvad der rent faktisk bliver lagt?????????
tilføjet af

Og min svigerfar, der osse

osse var murer,
forlod faget som 67 årig.
Han var træt,
men ikke trætere end at han fortsatte med at hjælpe os med ombygninger,
lige til han døde af alderdom!
Det hører b´vi ikke så meget om i den røde propaganda!
M.v.h.
Charlee
tilføjet af

Tibia Clausa her har du

fat i noget meget centralt.
Fagforeningerne trænger til en forskønnelses kur,
og en omskoling til virkeligheden ala 2011!
M.v.h.
Charlee
tilføjet af

Noget du har misforstået

Der findes faktisk håndværkere somder drikker
under udførelse af arbejdet, men det ligner
også noget klamphuggeri.
tilføjet af

Ja, du er klog

Der er knagme forskel på arbejdsmarkedet og at hjælpe sine børn i ro og mag. Det gør jeg selv, men der er mange pauser. Du skulle sættes til at arbejde, skulle du.
tilføjet af

Har du ikke mere respekt

for andres faglærte arbejde. Du mener åbenbart, at murerarbejdsmanden kan klare kontorarbejdet efter et lille kursus.
Et normalt begavet menneske kan sige sig selv, det ikke kan lade sig gøre.
tilføjet af

Hmm

Når man er blevet nedslidt og gammel kan man ikke følge med. Sådan er det. Og derfor bør mennesker kunne trække sig tilbage, når kroppen ikke vil mere uden der skal tigges på de grædende knæ.
Er du helt klar over, hvad det drejer sig om. 😮
tilføjet af

Den fede må svede

Jeg tror, han kan svede selv når han ligger ned.
tilføjet af

Enig enig enig

Jeg kender intet til murerarbejde men en hurtig gennemgang viser at 4-500 sten er mere normalt end 600.
Der kan og bliver muret flere på akkorderne, men så laver den mand der murer heller intet andet, og har folk der blander mørtel og cement og kommer med sten, og der er eventuelt rotation så ikke den samme mand laver det samme hele tiden.
Vi er helt enige i at de f0lk der nedslides på arbejdet SKAL kunne vælge efterlønsordningen men problemet er at alle typer vælger det, uanset om de er nedslidte eller bare vil nyde deres otium, hvilket man egentlig ikke kan fortænke dem i.
Her kan du læse om bla årsagerne til at folk vælger efterløn..
http://da.wikipedia.org/wiki/Efterl%C3%B8n
tilføjet af

Du har ganske ret.

Jeg vil gerne arbejde!
Kan du hjælpe mig?
M.v.h.
Charlee
tilføjet af

Arbejdsgiverens modsvar

Jeg synes LO burde straffes for dette.
Der er indgået en overenskomst med 112,25 kr. i timen (2011 overenskomst). Lad os sige de 600 sten er for 8 timers arbejde, så skulle en murer iflg LO få 898 kr. for at lægge 600 sten.
Ny aflønning: Ved arbejdsdagens slut tælles hvor mange sten muren har lagt, og han får så 1,50 kr. pr sten. Dette gælder kun hvis muren er medlem af en fagforening under LO. Hvis han er medlem af en gul fagforening så aflønnes timesats istedet.
Så kan de lære det. ;)
Bare kald mig Mester.
tilføjet af

80 til 125 Kr i timen?.

Du kan få lige så mange du vil havde til 50- Kr i timen, og hvis du har et gammelt kælderrum, så kan du leje det ud til dem, og resterene fra din aftensmad den kan du også forlange penge for af dem.
Altså hvis du er arbejdsgiver/brorgelig, det er nemligt helt fint syndtes de, og nu når du ikke gider arbejde under de betingelser, hvorfor skal de så ikke havde lov til at udnytte andre som gerne vil ødelægges uden mulighed for erstatning hvis de kommer tilskade.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Mener du ikke Konservative?

Når man hører der lort de lukker ud, vil jag da håbe det skyldes druk!
tilføjet af

Enig

Efterlønnen kunne afskaffes. En førtidspension til nedslidte mennesker kunne træde i stedet. Den førtidspension vi har nu duer ikke. Nedslidte mennesker ville aldrig kunne få den bevilget.
Et familiemedlem måtte , meget syg, måtte have hjælp fra en kyndig i loven, for at få sin pensionssag igennem. Når man er så syg, at man ikke kan arbejde og det er så svært, hvad så med "bare" nedslidte mennesker. De har ikke en chance.
Derfor vil jeg gerne bevare efterlønnen til der blev givet garanti om hjælp til nedslidte.
Jeg hørte godt Lars Løkke sige vi havde førtidspensionen. Men den holder bare ikke.
tilføjet af

Til City-pigen

kender du nogle murer. Jeg gør mænd der har ødelagte knæ og dårlig ryg pga murearbejde og det uanset om det drejer sig om 600 eller 400 sten der skal lægges. Murearbejde er stadig et hårdt job. Vil du gerne lægge muresten i kulde eller ekstrem varme. Ligge på knæ en hel dag dag eller have alle deres bøj i ryggen?
tilføjet af

De er slidt op

som 40 årig men kan ikke få pension som 60 årig Hmmm
tilføjet af

jamen

det var da godt far ikke kunne sige nej til dig og døde af det? Er det sådan alle skal leve. Arbejd til du dør af det?
tilføjet af

Yes

:-):-)
tilføjet af

Skåret ud i pap.

Vi er helt enige, men er politikerne klar over det? Selv en skraldemand skal være faglært med specielle certifikater for forskelligt affald.

og kontorfolkene kan heller ikke sættes til murerarbejde.
Begge dele vil kræve omfattende omskolinger, og man skal have stået i lære i flere år.
Ikke engang en, der er musikalsk og har flair for teknik kan få lov at skrue på en mixerpult, selv om han rent faktisk kunne, hvis der ikke følger en af tre uddannelser med.
Og en afskediget violinist i et symfoniorkester kan ikke uden videre forflyttes til en ledig klarinetplads i orkesteret, bare fordi han har eksamen fra konservatoriet, og en sanger kan ikke både være rocksanger og kongelig Wagner-operasolist.
Jeg har som handicappet været igennem en social-og arbejesprøvningssag, hvor det var på tale, at jeg måske kunne omskoles til noget af det lettere kontorarbejde eller noget ovre i retning af det grafiske via computer, men det blev naturligvis opgivet netop af fagkompetencegrunde.

Blot at næsten alle, også håndværkere, det kan være en murermester har en del papirarbejde der tangerer kontorarbejde uden direkte at være det, det gjaldt også i mit fag der havde med musik gøre, hvor man selv skal klare ALT, men hvor intet kan meritoverføres, ikke engang som vikararbejde for kolleger, noget jeg faktisk kunne.
Faggrænserne bliver stadigt mere snævre samtidig med at man i arbejdsprøvnings-og aktiverings-øjemed nærmest er faggrænseblinde.
Jeg nedvurderer absolut ikke de kontorfolk, der gør dset muligt for mig at kunne få den kombination af anciennitetsbegrænset tjenestemandspension og modregnet førtidspension, der nu er mit forsørgelsesgrundlag som handicappet og uancendelig i mit fag og med et endnu svagere CV end en ufaglært trods specialuddannelse.
tilføjet af

Glistrup

sagde engang, at de arbejdsløse blot kunne sættes til at undervise i skolerne, for børnene skulle jo alligevel kun lære at læse, skrive og regne.
Indenfor mit eget område kom der pludselig ekstra arbejdsopgaver, som der ikke var tænkt på i uddannelsen, hvilket ligefrem kom til at ødelægge mit CV.
tilføjet af

Drikker og drikker. - dehydrering -

Der er forskel på at "ølle den" (evt holde skur-fester) og at indtage væske for ikke at blive dehydreret. Mangler man væske kan man blive meget syg. Ert vejret varmt or trykkende er dehydrering inder arbejdet direkte livsfarligt. Dem med sukkersyge tåler ikke de fleste former for læskedrikke og sodavand, men skal også have væske.
tilføjet af

Arbejdsprøvning!

😃 😃 😃 😃 😃
tilføjet af

ER du syg i dit hoved?

Undskyld jeg spurgte, det var en fejl.
Jeg kan jo se, det er en varig skade!
1)Det var min svigerfar!
Vi holdt alle utroligt meget af ham og også min svigermor.
2)Jeg har aldrig bedt ham om så meget som hjælp til en mursten!
3)Han kom altid før, jeg overhovedet havde den tanke, han nu havde gang i!
4)Han kunne slet ikke lade være.

Jeg kan lige fortælle dig en lille historie:
Min svigerfar var lige udskrevet fra hospitalet,
og min svigermor var lige død nogle uger før.
Han følte sig alene, og kørte hjem til os en søndag morgen,
hvor fruen og jeg sov lidt længere en normalt.
Vi vågnede ved, at det puslede på taget.
Vi stormede op for at se,
hvad der var på færde.
Oppe på taget stor min svigerfar i pænt tøj og små lædersko,
og besigtigede skorstenen.
Han syntes at skorstenen trængte til at blive fuget,
så det ville han lige se på.
Min svigerfar var lige udskrevet fra hospitalet efter en kræft behandling!
Jeg kravlede omgående op på taget for at hjælpe ham ned,
men det havde overhovedet ikke interessen.
Han kunne selv.
Hen var et rigtigt mandfolk.
Jeg må lige sige, at jeg selv efterfølgende nåede at fuge skorstenen,
før min svigerfar kom i gang med det!
Jeg skriver dette i stor respekt for min svigerfar,
så din udlægning må stå til skamme!
M.v.h.
Charlee
tilføjet af

en uddannet murer skulle da helst

efter 10 års arbejde kunne blive mester
eller kunne købe en lille grund og bygge et lille hus til at sælge
og for pengene bygge et større indtil han efter nogle år
kunne bygge sig mindst et hus om året og trække sig tilbage som 50 årig
med sit på det tørre.
tilføjet af

vi ved da alle at mange huse i Danmark

er blevet bygget med en ølflaske som vatterpas.
tilføjet af

Du har din æventyrlige fantasi verden

Vi andre lever i den virkelige!
Min svigerfar købte sig et lille hus,
og byggede et større uden om, medens familien boede i det lille.
Sidenhen smed han det gamle ud af vinduerne.
Det gjorde han et par gange i sit liv,
og fik på den måde lavet sig en glimrende indkomst.
Men mester ville han nu aldrig være.
Han ville være sig selv!
Han arbejde oftest helt alene uden murerarbejdsmand,
for som han sagde: Der er for langsomme!
M.v.h.
Charlee
tilføjet af

Uvidenhed

En murer bliver modsat andre beskattet af eget arbejde hvis han bygger sit eget hus.
LOL
tilføjet af

Følg med tiden

Det er mindst 20 år siden - idag drikkes sodavand
tilføjet af

H 2 O

Det er næsten værre for de vist efterhånden mange, der har eller er ved at udvikle sukkerswyge. Som jeg alleredse skrev andetsteds, så skal man have væske når man arbejder for ikke at dehydrere, især i varmt vejr.
tilføjet af

Gigt.

Der er så vidt jeg ved er der ret så mange bygningshåndværkere, heraf murere, der plages af slidgigt og skal arbejde under alle vejrforhold.
tilføjet af

Jeg er murer

Selvfølgelig kan en murer lægge 600 brikker om dagen. Spørgsmålet er bare om det er i en lige flugt nede ved jorden, eller i en renovering på 5.sal med selvoppas.

Det kommer an på om det er i en lang ensartet flugt eller om det er i nogle små piller med masser af lodsteder og forhindringer.
På den lange flugt, har jeg mødt dygtige murere, der lægger 1200-1500 sten. Men det normale er vel omkring 700-900 sten.
I de små piller er man vel på omkring 300-400 stk.
Men hvad så med alt det andet ?
Det er jo ikke gjort med blot at imure stenene. Der skal stilles an, løbende køres materialer til, lægges isolering og bindere og pap i muren, der skal trykkes, fuges, måske kradses ud og syres af, og tilsidst afrigges igen.
Ved selvoppasning plejer jeg at regne med ca 500 sten +/- pr mand pr dag. Det plejer aldrig at slå helt fejl. Men afhængig af opgaven. Derfor skal man lige vende skråen, næste gang man hører en murer blære sig over kaffebordet, med at han nemt lægger 1000 brikker pr dag. Det er sjældent rigtigt, og kommer MEGET an på, hvad opgavens beskaffenhed er.
Nu er det murere der er fundet frem, for at snakke om hårdt fysisk arbejde. Men hvad med brolæggere, struktører, landmænd, stilladsfolk, jord- og betonere og mange andre ?
Men generelt vil jeg mene i en alder af 47år, at murerarbejde ikke bliver sjovere og lettere med årene. Jeg blev udlært i 83.
tilføjet af

Enig... men

Lige et bidrag til det du skriver her: "Derfor skal man lige vende skråen, næste gang man hører en murer blære sig over kaffebordet, med at han nemt lægger 1000 brikker pr dag"
Jeg syntes ikke det er murerne selv der praler med det. Det er gerne kunderne eller andre der ikke er i faget, der kommer med den der med at en murer nemt burde kunne lægge 1000 sten i snit om dagen, for det har han/ eller hun nemlig hørt.
De murere jeg kender, mig selv inkl. plejer at mane skrønen til jorden igen.
tilføjet af

Det har du også ret i

Ja det er rigtigt det du siger. Jeg har selv flere gange stoppet folk i deres fantasier, når de ruller sig ud med 1000-1500/dag.
Jeg finder det klogt, at mane disse fantasier i jorden, netop så folk ikke tror alle murere kan gå på vandet.
Men desværre må jeg fastholde min påstand om, at mange murere "kan svejse under vand"
Jeg ved ikke hvorfra i landet du kommer, men her i Århusområdet har jeg mødt adskellige af slagsen, desværre.
Endnu mere desværre, har jeg ærgeligt nok også haft nogle "dygtige" ansat, der kunne det hele til halv pris, bare ikke lige den dag man bad dem gøre det.
Jeg er selv murer, og har aldrig rigtig været andet, så jeg er faktisk lidt ked af at sige det om mine kolleger. Men det er desværre sådan det er her, og jeg er bestemt ikke alene med den mening. Naturligvis er det ikke alle murere, der er sådan. Men der er for mange efter min mening.
Da jeg boede længere vest på i min ungdom, var det noget helt andet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.