6tilføjet af

højere akademikerledighed i 2006 end 2001

det skriver magisterbladet i al fald her i decembernummeret - s. 30. De har det fra Akademikernes Centralorganisations tal fra oktober 2006.
Jeg er noget paf - troede ikke det stod så slemt til.
I 2001 var der 1336 ledige ingenører mod 1350 i 2006. 271 ledige jurister i 2006 mod 94 i 2001. 1705 ledige humanister i 2006 mod 1352 i 2001. Og ca. samme ledighed for biologer og geologer 392 i oktober mod 391 i 2001.
Okay, hvis vi lige regner på det, så er der investeret ca. 2 millioner i de folks uddannelse, når man indregner pris på udd., tabt arbejdsfortjeneste, SU m.m.
De penge ville det jo være godt for alle at få forrentet f.eks. gennem relevant efteruddannelse, men der er lukket og slukket for den mulighed.
Jeg ved godt at visse elementer i befolkningen ser det snusfornuftige i at disse mennesker bør udføre ufaglært arbejde, men med fare for at være næsvis så kan samfundet få forrentet investeringen bedre ved f.eks. at omskole disse mennesker til administrative funktioner m.m., da de har flair for papirarbejde.
Et sted hvor samfundet kunne få de penge igen er ved at uddanne flere gymnasielærere.
Gymnasielærernes landsorganisation siger at vi om få år mangler gymnasielærere, men vi uddanner dem ikke nu. Vi burde uddanne 1000 om året, men uddanner kun 400.
Et andet sted er en række økonomifunktioner f.eks. i det offentlige, hvor man mangler folk som kan finde ud af at lægge budgetter.
Jeg bander vores regering ad helvede til. Deres ideer om at arbejdsløse ikke skal efteruddannes og opkvalificeres er som at pisse i bukserne om vinteren. Den ser hellere akademikere gå med post end at de uddanner næste generation.
Mange akademikere er jo ikke engang særlig krævende i løn - mere krævende i opgaver. 20000 i grundløn er fint for de fleste jeg kender.
Og inden den kommer igen - nej, man kan ikke forudsige hvad man skal studere og som der er sikre jobs i. Da jeg studerede væltede vi i fede studenterjobs og blev hentet som bachelorer, hvsi vi kunne stave til HTML og pludselig vendte bøtten.
Omvendt så var der stor ledighed før murens fald blandt russiskkyndige og få år efter muren, så blev de studerende revet ud af studierne for at tolke m.m. for dansk erhvervsliv.
Det eneste fornuftige er at give folk uddannelsesforløb der opkvalificerer dem til nye funktioner. Det virker for kontanthjælpsmodtagere, hvorfor ikke gøre det for akademikere.
tilføjet af

Gid du skrev på andet tidspunkt

så dit indlæg blev læst af flest mulige. Der er meget sandhed forbundet heri. Efter en længere ledighedsperiode foranlediget af en stress/depression har jeg selv netop endt 10mdrs arbejde som ufaglært skifteholdsarbejder og er nu i vikarjob i en mellem-funktionær IT-stilling, netop til ca. 20000 kr/md med mulighed for senere fastansættelse, hvis jeg knokler hårdt for det.
Jeg selv ser det ligeledes tåbeligt, at der ikke investeres langt mere i opkvalificering/omkvalificering af akademikere til f.eks. gymnasielærere eller folkeskolelærere i specielt naturfag, når der nu er så eklatant behov for kvalificeret faglig kompetence på dette område. Det er himmelråbende frustrerende i mine øjne!
tilføjet af

Det var dog et glimrende indlæg

Det ligner jo til forveksling et jeg skrev, da du blev foreslået at rende med gratisaviser *LOL* - så vi er jo temmelig enige i dine betragtninger, dog er det ikke helt så gnidningsløst længere med at "opgradere" kontanthjælpsmodtagere heller.
Hele AMU-kursuskomplekset er afskaffet. At få kurser via arbejdsformidlingen er umuligt. Efterhånden er det sådan at skal du som kontanthjælpsmodtager have et kursus må du vente på en mediebegivenhed, hvor en arbejdsgiver henter dig i bus og giver dig et kursus på virksomheden. Det var vist det, vi tidligere anså for at være instruks i opgaven. Selv ansøgninger om PC kørekort, bliver idag afvist.
Det hedder aktivering og indtil videre har jeg ikke set nogle aktiveringssteder, der har opkvalificeret nogen til noget som helst.
Vi er ved at spare arbejdsstyrken ihjel, men det går jo meget godt, for "folk" undersøger ikke de faktiske forhold. De hører Hr. Hjort-Frederiksens grammofonplade om manglende arbejdskraft, udygtige ledige og ikke mindst dumme og dovne kontanthjælpsmodtagere. "Folk" æder den råt. Se siderne herinde.
Når du præsentere arbejdsløshedstallene for dit område herinde kan du forvente, at der kommer vilde protester fra et helt andet mentalt verdenshjørne, som forklarer dig at du ikke har fattet en brik. Ikke fordi de ved noget om det, men det mantra Hjort-Frederiksen har givet dem, kører i deres hoveder i døgndrift og de kan hverken hører eller se for det. Sørgeligt med sandt.
Det er en ørkenvandring. Du kan bruge en halv dag herinde på at komme med indput og tro, når dagen er omme, at noget er flyttet. 2 dage senere starter det op forfra med præcis samme udgangspunkt og guddødeme af de samme mennesker. Og som Kierkegaard siger; hvis ikke det er hans viden, men hans overbevisning du er oppe imod, så lad være (let omskrevet)
Når alt det så er sagt, så synes jeg da, på den anden side, at har man valgt et studie af interesse og har bevaret interessen til den bitre ende, så er det da bare så for ærgerligt ikke at få lov til at prøve kræfter med den type opgaver. Selvfølgelig er mulighed der, som underviser - nogen skal jo undervises - men det kan da ikke være det optimale.
tilføjet af

Måske lovet til virksomhedder

med statsstøtte, ( til når det tvungne aktiveringstidspunktet rinder op
) under henhold til ikke at flytte
virksomhedder til udlandet,
tilføjet af

okay, vi er jo enige..

men irriterer mig at AMUkurserne også er nedlagt. Da jeg var hos min private aktør - Nyemann Messerscmidt og spurgte om muligheden for relevant efteruddannelse så jeg kunne komme i arbejde flippede sagsbehandleren ud og spurgte om jeg ikke havde fundet uddannelse nok på skatteydernes regning.
Jo, men åbenbart den forkerte og hvis der var et kursus der kunne give mig efterspurgte kompetencer så ville det jo være fint.
Det er mig stadig en gåde, hvorfor at jeg flere gange har mødt tidligere selvstændige i det system som skal rådgive ledige akademikere i af finde arbejde.
Min sagsbisse havde haft et rengøringsfirma. Hvordan er det lige at hendes kompetencer giver hende overblik over mulighederne på det akademiske arbejdsområde? Hun snakker om muligheden for rengøringsjobs, men hvorfor arbejder hun så ikke med ufaglærte?
Altså officielt modtager de penge for at få akademikere i arbejde og så undrer det mig at de ikke hjælper.
tilføjet af

fantasifuld konspirationsteori ;)

Jeg tror egentlig ikke det er derfor. Det handler om at ideologien i regeringen har taget overhånd. Man burde se på dokumenteret forskning i stedet for at tro at alting flasker sig bare man gør som ens ideologi fortæller en. Hvis man sort op hvidt kan dokumentere at opkvalificering betaler sig, så er det mig en gåde at man lader være.
tilføjet af

læste dit svar i nat,

men glemte at kommentere på det - var for træt *S* Håber du kommer godt afsted.. Jeg vil overveje at skyde mig en kugle for panden i irritation over tingenes tilstand, men da det vil glæde for mange og jeg er mere irriterende i live, så lader jeg være ;)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.