13tilføjet af

Hastighed/Bus

Hvor hurtg må en bus køre❓her tænker jeg på busser der køre efter ruteplan har nemliget køret et par gange nu på den samme rute hvor hastigheden har været oppe på 100 km og bussen var en af de der lange der drejer på midten.. er det bevis nok at man har et billedet af speedtdometerne der viser den køre 100 km for at anmelde episoden, der var ca 15 til 20 passager i busen den dag....
Mvh den rystet
tilføjet af

Uddrag af færdselsloven

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
Svaret er altså: Højst 80 km. i timen.
tilføjet af

100km/t

Det er meget normalt indenfor tættere bebyggede områder, så sæt du dig bare ned og nyd udsigten.....Hvis du kan nå det
tilføjet af

Ikke ret hurtigt

køretøjer over 3500 kg må i bymæssig bebyggelse ikke køre over 50 km/t
på almindelig landevej og på motorvej må et motorkøretøj over 3500 kg køre 80 km/t, dog er visse turistbusser godkendt til at køre 100 km/t på visse vejstrækninger, men det er normalt på motorveje.
Du skal anmelde det til politiet og vedlægge de billeder du har taget af speedometeret, det ligner ikke noget at udsætte betalende passagerer for den slags.
Sker det igen så gå op til chaufføren og bed om at blive sat af omgående og kontakt derefter busselskabet og meddel det at du går til myndighederne med sagen.
Hilsen ham med dukkerne
http://www.ernstjensen.dk
tilføjet af

MAX 80 KM/T

Det er hvad alle busser over 3500 kg må køre her i landet.
Men som gammel buschauffør, vil jeg lige sige at hvis du passer dit blad/avis, så lad dog chaufføren passe sin kørsel/ meget presset køreplan, også for de ledbusser, som altid har for lille en motor, der gør at de er ikke til at drive op i fart, de skal ha' virkelig god tid til at komme op på 100 km/t.
Og kører chaufføren så stærkt, så er det kun for at indhente de minutter han er bagefter, og det gør han igen for at hjælpe dig og alle de andre i bussen og også dem der står ude i den dejlige sommerregn, og bliver meget våde, han kører så stærkt kun for at gøre jer tilpas, og så vil du oven i købet knalle ham for det.
HVAD FÅR DU UD AF DET ????
tilføjet af

Folk er da'

også utaknemmelige.
tilføjet af

Gud fader bevares

Tror du ikke at du skulle sætte dig over i en krog m,ed dine dukker i stedet for.
Der er ingen busser der her i DK må køre 100 km/t UANSET HVOR I LANDET.
Men hvis den har tilladelse til det må den køre på de Tyske motorveje 100 km/t.
Du skulle lige prøve at køre rutebil, så vil du også finde ud af at der er INTET at hente hvis man bare kører 80 km/t, man skal ude på landevejen op på 100 km/t.
Chaufføren kan jo være TOTAL ligeglad med hvornår du og i andre når frem, han kører jo ikke for stærkt hele tiden, det gør han kun for at indhente nogle minutter, og når det er gjort, så kører han såmænd pænt igen.
Jeg har kørt meget på rute 202 Vejle - Århus, og der skal virkeligt knald på, for at holde tiden, det går meget skævt tidsmæssig, hvis man allerede er bagefter i Solbjerg, så ligger man på 100 km/t resten af turen mod Horsens, og så ryger de 3 min pause man har i Horsens, så må man vente med at tisse i Vejle.
Så nej du pas du hellere dine dukker, og chaufføren sin køreplan.
tilføjet af

Det kan

Godt være at være at chaufføren køre efter en presset køreplan men der for skal han da ike udsætte ander mennsker for fare ved at køre vildt, og er planen forstram så må han jo bare sige det til hans chef, og kun ved at overholde reglene kan planen laves om så han kan nå det uden at ud sætte uskyldig for døden.. Og hvad jeg får udaf at evt at knalde ham, ?.. Jo for det først slå han ikke dem der sider i busen ihjel når han mister styriningen af busen og brager ind i en bil med 1oo km og slå dem ihjel i bilen også.. og jeg får også det ud af det at han ikke køre hen ovet det bare da gå i vejkanten osv, han et meget stort ansvar som han ikke lever op til når han skider på loven... Jeg har ikke skrvet at han kørte 100 i byen, men hvis i gerne vil vide hvad han kørte i byen så kørte han 70 - 75 km i tæt bebygget området med en kæmpe bus :0O og det var ike en lille trabandt.. og jeg mener at hvis i mener jeg er galdt på den fordi jeg tog et bevis mod en der udsætter ander for en meget stor fare, så håber jeg ikke at det en der er uskyldig det bilver mast af en som ham.....
tilføjet af

Vil heller

komme 6 minutter senere frem så chaufføren kan få sin pause og dem der laver tidsplanen kan se at de har lavet den for stram, og at de der ved uforskyldt er med til at ud sætte uskyldige for en stor fare, altså ham chaufføren har det fulde ansvar tænk sig han har 15 til 20 passager som gisler i sin mega stor bus som han ikke på nogen måden kan styrre med 100 km hvis den begynder at skride bare lidt for ham,og det handel for ham om han kan læse en avis i 3 min, nej han kan sammen med de ander chauffør gå ind til chefen og sige fra, og sige at han ikke vil udsætte uskyldige for døden ved at køre 100 km på landevej og 70 - 75 i byen, se det er at tage ansvare, det er andet er ja det kan jeg ikke lige finde ord for..
Ps.. Jeg skal gerne give mi til at lege med Dukker igen, hvis bare sådan en chaufør der køre sådan med sådan et køretøje fik fra tagt sin førebevis, og det størst han fik ansvar for at køre med ikke blev støre en en meget lille legtøjs bil,
tilføjet af

Hvor ville jeg

dog gerne kunne give dig ret i det du der skriver, men sådan forholder det sig alså bare ikke.
Nu sætter man alså ikke nogen liv og lemmer på højkant, hvis man på de store Jyske veje kører 100 km/t. og for dig er sådan en bus mega stor, det er den jo slet ikke, den er faktisk lettere at tumle end en personvogn, jeg vil for eks. hellere bakke med en bus end med en personvogn.
Du vil måske gerne komme 6 min senere ind,men jeg kan godt fortælle dig, at det er der mange der ikke vil, og hvis chaufføren holdte sine få min. pause selvom han var bagefter, så ville der da' først komme klager.
Og så er det forøvrigt ikke Vognmanden der laver kørerplanerne, det er Amterne, og vognmanden får et udkast, inden kørerplanen bliver trygt. så der er mulighed for rettelser, men selvom man gør opmærksom på at der er for lidt kørertid der og der, så bliver det ikke rettet ind.
Det er faktisk så slemt, at man på nogle ruter 202 Vejle - Århus og 203 Vejle - Kolding, ikke har tid til at optage og afsætte personer, og da' slet ikke i en ledbus, der med den lille motor er for langsom.
Og så til sidst chaufførens kørerkort hvorfor skal han dog miste det bare for at han gør sit arbejde, se på jobnet.dk der vil du kunne se hvor mange der mangler chauffører, og det er fordi, at som det hele er skruet sammen i dag, så hænger det ikke sammen med kørertiden, så man løber meget nemt ind i store bøder, bare for at passe sit arbejde.
GIV BUSSEN EN CHANCE sådan hed det før i tiden, og det er ved lov, men når bussen lægger ud fra stoppestedet, så gør folk ALT for at undgå, at holde tilbage, kommer de alligevel, så bliver man meget ofte generet af billisten, for når han så er kommet foran, så laver han en hård opbremsning lige foran bussen, og tit og ofte får man fingeren, det har jeg oplevet mange mange gange.
Så hjælp hellere chaufføren,det har han virkelig brug for, og lad være med de sure miner, man kommer virkeligt langt med et smil.
Tænk på den stakkels chauffør næste gang han er bagefter, så du ikke nåede den næste forbindelse.
tilføjet af

Jeg har også

Kørt en del Kolding rute 203 Vejle - Kolding, det er også en meget presset tur, der siger den også for det meste 100 km/t
tilføjet af

Det er for stærkt

i bymæssig bebyggelse, ja og det koster.
Men stadigvæk, så er sådan en bus alså slet ikke så stor som i gerne vil gøre den til, når man har nogle år på bagen, så er sådan en bus alså nemmere at styre end en personbil.
Hvis det nu var så farligt med den bus der, hvorfor sker der så ikke en masse ulykker med de busser, for de kører for stærkt ALLE sammen, så burde det jo være dagligt at der var nogle der kom til skade.
At kørerplanerne er håbløse det er en anden sag.
Da' jeg for nogle år siden kørte Herning dvs. Rute 211 Vejle - Brande - Herning.
Der havde jeg en politibetjent med i bussen, og der fik vi en god og lang snak om det med at køre bus og så overholde farten, og jeg viste ham hvor det er galt, og viste ham igen hvor lang tid det ca. ville tage at køre for stærkt for at indhente den tid jeg nu var bagefter, og som jeg sagde til ham vend det blinde øje til, for det er kun for at tilpasse tiden at vi kører for stærkt, ellers kommer man jo for tidlig på den, men så har i jo også noget at brokke jer over.
tilføjet af

Nu er det jo sådan Jens

at trådstarteren spurgte om hvor hurtigt en bus må køre, og jeg svarede ud fra færdelsloven, som jeg lærte lidt af da jeg tog stort erhvervskørekort, jeg har ikke hakket på nogen chauffør, men kort og godt besvaret et seriøst spørgsmål, og henvist vedkommende til klagemulighederne, og helt ærlig, hvis jeg som passager blev udsat for en chauffør der kører 100 km/t i bymæssig bebyggelse, ville han omgående få at vide at han skulle sætte farten ned til det lovbefalede maximum, jeg betaler for at blive transporteret, chaufføren gør mig ikke en vennetjeneste.
Hvad angår muligheden for at nå fra startpunktet til slutpunktet Jens, så er der, rent ud sagt, for dumt af en chauffør at overskride hastighedsbegrænsningerne, det er chaufføren alene der er ansvarlig, det er chaufføren der kan miste sit kørekort og det er chaufføren der må betale en hastighedsbøde, det er dumhed af værste skuffe, hvis en rute er tilrettelagt sådan, at den ikke kan køres ifølge køreplanen uden at overskride hastighedsbegrænsningerne, SKAL chaufføren nægte at køre, arbejdsgiveren kan IKKE afskedige en ansat der nægter at overtræde lovgivningen, men arbejdsgiveren kan pålægges en bøde for at opfordre sine ansatte til lovbrud.
Angående bussers størrelse, så er det sådan at langt de fleste i dag er 3-akslede og dermed må de være 12 meter lange og 2½ meter brede, hvad langt de fleste også er, og hvis det ikke er en rimelig stor bil, ved jeg ikke hvad en stor bil er.
For at Jen kan føle sig rigtig stolt, skal han lige vide at jeg har haft stort erhvervskort i 40 år og jo jeg har sandelig kørt både bus og lastbil, så helt uerfaren er jeg ikke, men indrømmet, jeg stoppede da flere arbejdsgivere forsøgte at tvinge mig til at overtræde lovgivningen, DET vil jeg ikke.
Med sneglefartshilsen
Ham med dukkerne
tilføjet af

Hvis du læser igen

så blev der skrevet 70-75 km/t og ikke 100 km/t, men 70km er også for meget inde i byen, det kan vi hurtigt blive enige om, og det er også meget dyrt.
Når du som du skriver selv har kørt, og så i så mange år, så ved du jo også at det med at køre, det er noget der ligger på rygradden, det er rutine, så man opfatter ikke bussen som MEGA stor.
Så var du inde på busser med 3 aksler, der trænger du også lige til en opdatering, for de busser der har 2 aksler de er 12 m lange, og det skal nok passe at de er 2,5 m brede.
De busser der har 3 aksler, dem er der mange af idag, de er 13,7m lange med nogenlunde samme bredde, og de ligger virkeligt godt på vejen, LANGT bedre end de fleste personbiler.
Hvis du ALDRIG i dit job ikke har villet køre for stærkt for at nå det du nu skulle, så tør jeg godt sige at du bevæger dig vel nok på kanten af sandheden, for ellers har du haft rigtig mange arbejdspladser.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.