26tilføjet af

Genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ...

[f]

En alternativ genfortælling af Josvabogen, kapitel 10, vers 1-27 som jeg fandt på Politikens: "BAGSIDEN."

Historien skal selvfølgelig ikke læses bogstaveligt. Man skal ikke tro på alt, hvad der står i Bibelen. Men det er blandt andet historier som denne, vi hylder, når vi går i kirke. Hvis du vil læse en voksenversion af den her historie, står originalen i Det Gamle Testamente, Josvabogen, kapitel 10, vers 1-27.

http://politiken.dk/bagsiden/ECE2415407/bagsiden-genfortaeller-en-af-det-gamle-testamentes-mest-medrivende-historier/

Det jeg kom til at tænke på ved at læse "BAGSIDENS" genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ... (selv om "de" skriver det ikke skal læses bogstaveligt) er ... hvorfor nogen har mere ret til at slå ihjel end andre?
tilføjet af

Genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ...

OG...
... hvordan forsvares det, når der ifølge skrifterne i 2. Mosebog 20:13 står:
Du må ikke begå drab.
tilføjet af

Genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ...

Jo, alt i biblen skal forstås bogstaveligt, for hvor er vi ellers henne, når det er frit for enhver at vælge hvad han vil forstå som bogstaveligt og hvad han vil forstå symbolsk. Hvis det havde været meningen at noget kun skulle forstås symbolsk, skulle det være en smal sag for Helligånden at skrive det - skulle man mene.
Så vil der være frit valg på alle hylder og vi er på Herrens Mark.
tilføjet af

Genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ...

Jo, alt i biblen skal forstås bogstaveligt, for hvor er vi ellers henne, når det er frit for enhver at vælge hvad han vil forstå som bogstaveligt og hvad han vil forstå symbolsk. Hvis det havde været meningen at noget kun skulle forstås symbolsk, skulle det være en smal sag for Helligånden at skrive det - skulle man mene.
Så vil der være frit valg på alle hylder og vi er på Herrens Mark.


Jeg går også ud fra at Josvabogen 10:1-27 skal forstås bogstaveligt ... Derfor mine spørgsmål i trådstart.
tilføjet af

Genfortælling af Josvabogen 10:1-27 ...

Jeg tænkte også på, om Jesus var delagtig i dette? (drabene)
Jeg forstår at Jesus er Ordet i GT.
tilføjet af

Ja, det kan også lyde underligt.

Årsagen er at det var på grund af kana'anæernes ugudelighed at de blev udryddet. Jehova har tidligere udryddet befolkningsgrupper på grund af ugudelighed. For eksempel udryddede han en hel verden på Noas tid. Vi kender også beretningerne om Sodoma og Gomorrah, hvordan det gik dem.
I 5 Mosebog 9:4-6 står:
"Sig ikke i dit hjerte, når Jehova din Gud støder dem bort foran dig: ’Det er for min egen retfærdigheds skyld at Jehova har ladet mig gå ind for at tage dette land i besiddelse,’ men det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova driver dem bort foran dig. Det er ikke for din retfærdigheds+ skyld eller for dit retskafne hjertes skyld at du går ind for at tage deres land i besiddelse; nej, det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova din Gud driver dem bort foran dig, og for at holde det ord som Jehova tilsvor dine forfædre, Abraham, Isak og Jakob. Og du skal vide at det ikke er for din retfærdigheds skyld at Jehova din Gud giver dig dette gode land at tage i besiddelse; for du er et stivnakket folk."
Ja, jøderne var et stivnakket folk, men Gud havde lovet deres forfædre, Abraham, Isak og Jakob at de skulle tage landet i besiddelse og kana'anæerne blev udryddet på grund af deres ugudelighed.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja, det kan også lyde underligt.

Årsagen er at det var på grund af kana'anæernes ugudelighed at de blev udryddet. Jehova har tidligere udryddet befolkningsgrupper på grund af ugudelighed. For eksempel udryddede han en hel verden på Noas tid. Vi kender også beretningerne om Sodoma og Gomorrah, hvordan det gik dem.
I 5 Mosebog 9:4-6 står:
"Sig ikke i dit hjerte, når Jehova din Gud støder dem bort foran dig: ’Det er for min egen retfærdigheds skyld at Jehova har ladet mig gå ind for at tage dette land i besiddelse,’ men det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova driver dem bort foran dig. Det er ikke for din retfærdigheds+ skyld eller for dit retskafne hjertes skyld at du går ind for at tage deres land i besiddelse; nej, det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova din Gud driver dem bort foran dig, og for at holde det ord som Jehova tilsvor dine forfædre, Abraham, Isak og Jakob. Og du skal vide at det ikke er for din retfærdigheds skyld at Jehova din Gud giver dig dette gode land at tage i besiddelse; for du er et stivnakket folk."
Ja, jøderne var et stivnakket folk, men Gud havde lovet deres forfædre, Abraham, Isak og Jakob at de skulle tage landet i besiddelse og kana'anæerne blev udryddet på grund af deres ugudelighed.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

ftg. skrev:
[quote]Jehova har tidligere udryddet befolkningsgrupper på grund af ugudelighed.

Mener du dermed, at det kan forsvares, at Bibelens Gud i GT bad sit udvalgte folk om at slå ihjel (og stjæle), for at hans ... Guds løfte ("at de skulle tage landet i besiddelse") ... kunne blive en realitet?

Til selv samme folk har han jo givet dem bud om netop ikke at slå ihjel (og stjæle.) [???] ... (De ti bud)
tilføjet af

Nej, jøderne måtte ikke tage krigsbytte.

Læg mærke til hvad der står i Josua 6:16-19:
Og da præsterne den syvende gang blæste i hornene, sagde Josua til folket: „Råb; for Jehova har givet jer byen. Og byen skal være viet til udslettelse; den og alt hvad der er i den tilhører Jehova. Kun skøgen Ra′hab må blive i live, hun og alle som er i huset hos hende, fordi hun skjulte sendebudene som vi sendte ud. Blot skal I holde jer fra det der er viet til udslettelse, for at der ikke skal opstå et begær hos jer og I skal tage noget af det der er viet til udslettelse og derved gøre Israels lejr hjemfalden til udslettelse og således styrte den i ulykke. Men alt sølvet og guldet og tingene af kobber og jern er noget helligt som tilhører Jehova. Det skal gå til Jehovas skatkammer.“
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Nej, jøderne måtte ikke tage krigsbytte.

Læg mærke til hvad der står i Josua 6:16-19:
Og da præsterne den syvende gang blæste i hornene, sagde Josua til folket: „Råb; for Jehova har givet jer byen. Og byen skal være viet til udslettelse; den og alt hvad der er i den tilhører Jehova. Kun skøgen Ra′hab må blive i live, hun og alle som er i huset hos hende, fordi hun skjulte sendebudene som vi sendte ud. Blot skal I holde jer fra det der er viet til udslettelse, for at der ikke skal opstå et begær hos jer og I skal tage noget af det der er viet til udslettelse og derved gøre Israels lejr hjemfalden til udslettelse og således styrte den i ulykke. Men alt sølvet og guldet og tingene af kobber og jern er noget helligt som tilhører Jehova. Det skal gå til Jehovas skatkammer.“
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

I Josua 8:24-27 står der i NVO:
[quote]Da Israel til sidst havde dræbt alle indbyggerne i Aj på åben mark, i ørkenen hvor de havde forfulgt dem, og de var faldet, alle som én, ved sværdets æg, og der ikke var flere af dem, vendte hele Israel tilbage til Aj og slog den med sværdets æg. Og alle som faldt den dag, både mænd og kvinder, udgjorde tolv tusind, alle folkene i Aj. Og Josua trak ikke sin hånd tilbage hvormed han havde udrakt kastespyddet, før han havde viet alle indbyggerne i Aj til udslettelse. Kun husdyrene og byttet i den by tog Israel som plyndringsgods til sig selv, i overensstemmelse med det ord som Jehova havde pålagt Josua.[/quote]
Min markering.
Angående:
[quote]"i overensstemmelse med det ord som Jehova havde pålagt Josua."[/quote]
Det kan læses i Josua 8:1-2 NVO:
[quote]Derpå sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv. Læg jer i baghold mod byen bag ved den.“

Min markering.
Så for mig at se begår Guds udvalgte folk på Guds befaling både drab og tyveri, trods det at deres love fra samme Gud, siger det må de ikke.
Jeg har svært ved at forstå, det er ok, blot for at Guds løfte om det lovede land kan blive en realitet.
tilføjet af

For det første:

Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

For det første:

Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.


Tak for dine svar ftg. 🙂
Det ser for mig ud til at man både kan og skal slå ihjel og berige sig (krigsbytte) ... hvis Bibelens Gud har tilladt/befalet det, for at hans vilje kan ske/blive opfyldt.
Ikke så godt syntes jeg, hvis man er pacifist og har valgt Bibelens Gud som sin.
Tror du det kunne gentage sig?
tilføjet af

Tillæg ...

Og hvordan kan det forenes at Gud i GT er en krigergud, der får sit folk til at slå ihjel ... og i NT omtales som kærlighed?
Kan blive helt i tvivl, om der er tale om den samme Gud.
tilføjet af

For det næste:

AFA - set fra Jehovas Vidners synspunkt gør du dig skyldig i en stor synd - du tænker selvstændigt. Det må du altså ikke. Du skal jo kun labbe det hele i dig og smile dit bedste tandpastasmil.
Men tekststykket viser tydeligt at bibelens tekster er noget gammelt bras fra en tid hvor man røvede og plyndrede og slog sine fjender ihjel som det passede sig.
Hvordan skulle forfatterne dog også kunne skrive andet - det var jo hverdagen for dem og det var der ikke noget mærkeligt i. Derfor blev denne krigsretorik også tillagt de guder som de samme mennesker havde opfundet.
Sådan er det sikkert også i alle andre hellige bøger, de bærer præg af den tid som de er forfattet i.
Et tydeligt eksempel er Koranen. Den er jo i bund og grund en forvirret afskrift af det gamle testamente plus lidt mere. Den er formuleret til landevejsrøvere og beduiner som altid var i krig med hinanden og hvor menneskeliv var endnu mindre værd end de var/er i bibelen.
FTG er så stolt af hans "jehova-gud" siger at tyveri ikke er tilladt - men nogle få linier længere nede i teksten må de godt alligevel.
Mærkelig bog den bibel - uanset hvem der så fortolker/forvansker den.
politikeren

[quote="ftg" post=2852605]Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Tak for dine svar ftg. 🙂
Det ser for mig ud til at man både kan og skal slå ihjel og berige sig (krigsbytte) ... hvis Bibelens Gud har tilladt/befalet det, for at hans vilje kan ske/blive opfyldt.
Ikke så godt syntes jeg, hvis man er pacifist og har valgt Bibelens Gud som sin.
Tror du det kunne gentage sig?
tilføjet af

Til Politikeren ...

AFA - set fra Jehovas Vidners synspunkt gør du dig skyldig i en stor synd - du tænker selvstændigt. Det må du altså ikke. Du skal jo kun labbe det hele i dig og smile dit bedste tandpastasmil.
Men tekststykket viser tydeligt at bibelens tekster er noget gammelt bras fra en tid hvor man røvede og plyndrede og slog sine fjender ihjel som det passede sig.
Hvordan skulle forfatterne dog også kunne skrive andet - det var jo hverdagen for dem og det var der ikke noget mærkeligt i. Derfor blev denne krigsretorik også tillagt de guder som de samme mennesker havde opfundet.
Sådan er det sikkert også i alle andre hellige bøger, de bærer præg af den tid som de er forfattet i.
Et tydeligt eksempel er Koranen. Den er jo i bund og grund en forvirret afskrift af det gamle testamente plus lidt mere. Den er formuleret til landevejsrøvere og beduiner som altid var i krig med hinanden og hvor menneskeliv var endnu mindre værd end de var/er i bibelen.
FTG er så stolt af hans "jehova-gud" siger at tyveri ikke er tilladt - men nogle få linier længere nede i teksten må de godt alligevel.
Mærkelig bog den bibel - uanset hvem der så fortolker/forvansker den.
politikeren

[quote="afa" post=2852999][quote="ftg" post=2852605]Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Tak for dine svar ftg. 🙂
Det ser for mig ud til at man både kan og skal slå ihjel og berige sig (krigsbytte) ... hvis Bibelens Gud har tilladt/befalet det, for at hans vilje kan ske/blive opfyldt.
Ikke så godt syntes jeg, hvis man er pacifist og har valgt Bibelens Gud som sin.
Tror du det kunne gentage sig?[/quote]


I trådens forløb har jeg tænkt en hel del over ... og gør det stadig ... om det at slå ihjel i Guds navn.
Jeg tænker også på, om dem der tror, Jesus er Gud, også mener Jesus har andel i drabene i GT, da Josua skulle indtage det lovede land. (?)
tilføjet af

Til Politikeren ...

Der er vist noget i glemmer venner, i forbindelse med at klante Gud, for at være krigerisk.
Var det Gud eller var det mennesket, der først fravalgte sig den anden.
Det var mennesket der frabad sig guds indblanding og lederskab.
E
Det var Ikke Gud der fravalgte os.
Havde vi ikke fravalgt Gud, ville krig mellem mennesker ikke være en mulighed.
Husk dette, det var og det er, vores eget valg.
Og så længe det er sådan, vil mennesker føre krig, da de ikke evner at lede sig selv.
tilføjet af

Til Politikeren ...

Bjarne har du dårlig samvigtighed for noget du ikke har gjordt fordi det står i biblen at mennesket har gjordt sådan og sådan, så skal du straffes for det?
er det ikke tåbeligt at straffe folk for noget de ikke har gjordt?
tilføjet af

Til Bjarne ...

Der er vist noget i glemmer venner, i forbindelse med at klante Gud, for at være krigerisk.
Var det Gud eller var det mennesket, der først fravalgte sig den anden.
Det var mennesket der frabad sig guds indblanding og lederskab.
E
Det var Ikke Gud der fravalgte os.
Havde vi ikke fravalgt Gud, ville krig mellem mennesker ikke være en mulighed.
Husk dette, det var og det er, vores eget valg.
Og så længe det er sådan, vil mennesker føre krig, da de ikke evner at lede sig selv.


Det var vel Gud, der var lederen, som Josua rettede sig efter, ikke?
Josua slog ihjel på Guds befaling.
Eller tager jeg fejl?
tilføjet af

Dette spørgsmål får du også besvaret her,

i linket om Kana'an
http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/1200000874
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Som jeg har fortalt dig

vil Guds folk ikke slå ihjel. De deltager ikke i krig, Jehova har oplært dem til at leve i fred med hinanden. På dem opfyldes profetien i Esajas bog:
Og i de sidste dage vil bjerget med Jehovas hus blive grundfæstet over bjergenes top, og det skal hæves op over højene; og alle nationerne skal strømme til det. Og mange folkeslag skal drage af sted og sige: „Kom, lad os gå op til Jehovas bjerg, til Jakobs Guds hus; og han vil lære os sine veje, og vi vil vandre på hans stier.“ For lov vil udgå fra Zion, og Jehovas ord fra Jerusalem. Og han vil fælde dom mellem nationerne og afgøre sager vedrørende mange folkeslag. Og de skal smede deres sværd til plovjern og deres spyd til beskæreknive. Nation vil ikke løfte sværd mod nation, og de skal ikke mere lære at føre krig. (Esajas 2:2-4)
Profetien opfyldes på Jehovas Vidner.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Til AFA...

Drop dog den dumme bog afa. Der er hverken hoved eller hale i noget af det.
Der har været så mange forfattere inde over bibelens tekster at det slet ikke hænger sammen.
Du kan læse om de samme ting i mange forskellige bibelvers og du får hele tiden forskellige svar.
Det er vel også derfor at over 15.000 bibelrelaterede trosretninger (nogen siger at der er 33.000) kan finde så mange forskellige tolkninger.
Bibelen er slet og ret en bog for dæmagoger som bruger den til at tjene penge med.
Det enkelte menneske kan selvfølgelig sagtens bruge den til sin egen trøst, men man bør holde sig væk fra alle dem som præsenterer den store sandhed - der stikker altid noget under.
politikeren

[quote="politikeren" post=2853010]AFA - set fra Jehovas Vidners synspunkt gør du dig skyldig i en stor synd - du tænker selvstændigt. Det må du altså ikke. Du skal jo kun labbe det hele i dig og smile dit bedste tandpastasmil.
Men tekststykket viser tydeligt at bibelens tekster er noget gammelt bras fra en tid hvor man røvede og plyndrede og slog sine fjender ihjel som det passede sig.
Hvordan skulle forfatterne dog også kunne skrive andet - det var jo hverdagen for dem og det var der ikke noget mærkeligt i. Derfor blev denne krigsretorik også tillagt de guder som de samme mennesker havde opfundet.
Sådan er det sikkert også i alle andre hellige bøger, de bærer præg af den tid som de er forfattet i.
Et tydeligt eksempel er Koranen. Den er jo i bund og grund en forvirret afskrift af det gamle testamente plus lidt mere. Den er formuleret til landevejsrøvere og beduiner som altid var i krig med hinanden og hvor menneskeliv var endnu mindre værd end de var/er i bibelen.
FTG er så stolt af hans "jehova-gud" siger at tyveri ikke er tilladt - men nogle få linier længere nede i teksten må de godt alligevel.
Mærkelig bog den bibel - uanset hvem der så fortolker/forvansker den.
politikeren

[quote="afa" post=2852999][quote="ftg" post=2852605]Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Tak for dine svar ftg. 🙂
Det ser for mig ud til at man både kan og skal slå ihjel og berige sig (krigsbytte) ... hvis Bibelens Gud har tilladt/befalet det, for at hans vilje kan ske/blive opfyldt.
Ikke så godt syntes jeg, hvis man er pacifist og har valgt Bibelens Gud som sin.
Tror du det kunne gentage sig?[/quote][/quote]

I trådens forløb har jeg tænkt en hel del over ... og gør det stadig ... om det at slå ihjel i Guds navn.
Jeg tænker også på, om dem der tror, Jesus er Gud, også mener Jesus har andel i drabene i GT, da Josua skulle indtage det lovede land. (?)
tilføjet af

Som jeg har fortalt dig

vil Guds folk ikke slå ihjel. De deltager ikke i krig, Jehova har oplært dem til at leve i fred med hinanden. På dem opfyldes profetien i Esajas bog:
Og i de sidste dage vil bjerget med Jehovas hus blive grundfæstet over bjergenes top, og det skal hæves op over højene; og alle nationerne skal strømme til det. Og mange folkeslag skal drage af sted og sige: „Kom, lad os gå op til Jehovas bjerg, til Jakobs Guds hus; og han vil lære os sine veje, og vi vil vandre på hans stier.“ For lov vil udgå fra Zion, og Jehovas ord fra Jerusalem. Og han vil fælde dom mellem nationerne og afgøre sager vedrørende mange folkeslag. Og de skal smede deres sværd til plovjern og deres spyd til beskæreknive. Nation vil ikke løfte sværd mod nation, og de skal ikke mere lære at føre krig. (Esajas 2:2-4)
Profetien opfyldes på Jehovas Vidner.
Med venlig hilsen, ftg.


Skal jeg forstå dig sådan, at det kun er i GT Guds folk slår ihjel på Guds befaling, og derefter gør Gud det selv, når/hvis de ugudelige skal udslettes?
:
Hvorfor fik Guds folk de ti bud, hvor et af dem var, at de ikke måtte slå ihjel, når Gud forlangte det af dem alligevel?
Ved du det?
Jeg ved godt du har forklaret at Kana'anæerne var viet til udslettelse, men giver ikke mening for mig, i forhold til buddet "du må ikke ihjelslå"
tilføjet af

Bibelen har forudsagt historiens gang, Politiker

Den fortæller også hvad der senere skal ske.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Bibelen har forudsagt historiens gang, Politiker

Den fortæller også hvad der senere skal ske.
Med venlig hilsen, ftg.

Næh - bibelen har ikke forudsagt noget som helst. Den er ren digtning og gamle folkesagn fra ende til anden. De fleste af bibelens personer er fiktive og historierne er opdigtede og dramatiserede. Den er simpelthen et bestillingsarbejde.
Men den er et fint værktøj for sekter som gerne vil tjene lidt penge og din sekt er en af de allerbedste til at udnytte de gamle tekster.
politikeren
tilføjet af

Til Politikeren ...

Drop dog den dumme bog afa. Der er hverken hoved eller hale i noget af det.
Der har været så mange forfattere inde over bibelens tekster at det slet ikke hænger sammen.
Du kan læse om de samme ting i mange forskellige bibelvers og du får hele tiden forskellige svar.
Det er vel også derfor at over 15.000 bibelrelaterede trosretninger (nogen siger at der er 33.000) kan finde så mange forskellige tolkninger.
Bibelen er slet og ret en bog for dæmagoger som bruger den til at tjene penge med.
Det enkelte menneske kan selvfølgelig sagtens bruge den til sin egen trøst, men man bør holde sig væk fra alle dem som præsenterer den store sandhed - der stikker altid noget under.
politikeren

[quote="afa" post=2853055][quote="politikeren" post=2853010]AFA - set fra Jehovas Vidners synspunkt gør du dig skyldig i en stor synd - du tænker selvstændigt. Det må du altså ikke. Du skal jo kun labbe det hele i dig og smile dit bedste tandpastasmil.
Men tekststykket viser tydeligt at bibelens tekster er noget gammelt bras fra en tid hvor man røvede og plyndrede og slog sine fjender ihjel som det passede sig.
Hvordan skulle forfatterne dog også kunne skrive andet - det var jo hverdagen for dem og det var der ikke noget mærkeligt i. Derfor blev denne krigsretorik også tillagt de guder som de samme mennesker havde opfundet.
Sådan er det sikkert også i alle andre hellige bøger, de bærer præg af den tid som de er forfattet i.
Et tydeligt eksempel er Koranen. Den er jo i bund og grund en forvirret afskrift af det gamle testamente plus lidt mere. Den er formuleret til landevejsrøvere og beduiner som altid var i krig med hinanden og hvor menneskeliv var endnu mindre værd end de var/er i bibelen.
FTG er så stolt af hans "jehova-gud" siger at tyveri ikke er tilladt - men nogle få linier længere nede i teksten må de godt alligevel.
Mærkelig bog den bibel - uanset hvem der så fortolker/forvansker den.
politikeren

[quote="afa" post=2852999][quote="ftg" post=2852605]Kana'anæerne var viet til udslettelse på grund af deres ugudelighed. (5 Mosebog 9:4) Det var Guds dom over Kana'an.
For det andet: Israelitterne eksekverede Guds dom, men de måtte ikke tage noget af det der var i landet. Det tilhørte alt sammen Jehova. (Josua 6:19)
For det tredie: Akan tog noget af det der tilhørte Jehova og skjulte det, og det kom til at koste ham livet. (Josua, kapitel 7)
Du ser altså at Jehova ikke tolererer tyveri.
Efter at Akan var ryddet af vejen sagde Jehova til Josua: „Vær ikke bange og vær ikke skrækslagen. Tag alle krigsfolkene med dig og bryd op, drag op til Aj. Se, jeg har givet kongen af Aj og hans folk og hans by og hans land i din hånd. Og du skal gøre ved Aj og dens konge som du gjorde ved Jeriko og dens konge. Blot må I tage byttet og husdyrene som plyndringsgods til jer selv."
Jehova Gud gav israelitterne lov til at beholde det der var i Aj.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Tak for dine svar ftg. 🙂
Det ser for mig ud til at man både kan og skal slå ihjel og berige sig (krigsbytte) ... hvis Bibelens Gud har tilladt/befalet det, for at hans vilje kan ske/blive opfyldt.
Ikke så godt syntes jeg, hvis man er pacifist og har valgt Bibelens Gud som sin.
Tror du det kunne gentage sig?[/quote][/quote]

I trådens forløb har jeg tænkt en hel del over ... og gør det stadig ... om det at slå ihjel i Guds navn.
Jeg tænker også på, om dem der tror, Jesus er Gud, også mener Jesus har andel i drabene i GT, da Josua skulle indtage det lovede land. (?)[/quote][/quote]

Politikeren skrev:
[quote]Drop dog den dumme bog afa. Der er hverken hoved eller hale i noget af det.


Det er ikke nemt for mig at give slip på noget, som betyder noget for mig, og da slet ikke når der er "konflikter" ... noget jeg ikke forstå.

"Det værste" er når jeg pludseligt ser skriftstederne anderledes end hidtil, så "stå det hele på hovedet" og jeg skal så først "rydde op" så der er klarhed over forståelsen igen.
For tiden oplever jeg ofte, at en del skriftsteder "ser helt forkerte ud" ... Det må jeg nødvendigvis undersøge og finde ud af, hvorfor det nu lige er sådan, men følelsen af at give op/droppe kender jeg godt, uden at det er blevet til en beslutning.
tilføjet af

Til Wizcarlo ...

JV er loyale mod Jeh Hoooooveren og synes hans domme altid er retfærdige. Så vi venter bare på at Jeh Hoooooveren vil gi' dem besked på at udføre nogle folkemord. Så bliver der løjer og lagkage.
Der har været en retssag i Rusland, hvor nogle JV til Harmageddon løjerne i forskud og myrdede 12 m3ennesker med en økse. Nu er russiske liv værdiløse, men alligevel.[/quote]

En ting er Gud selv udsletter de ugudelige, en anden er han befaler sit udvalgte folk i GT at begå drab for ham, trods det han har givet dem en lov som forbyder at slå ihjel. [???]
:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om de der tror, Jesus er Gud, mener Jesus har andel i de drab som Gud befaler i GT.
Ved du det?
:
Du skrev:
[quote]Der har været en retssag i Rusland, hvor nogle JV til Harmageddon løjerne i forskud og myrdede 12 m3ennesker med en økse. Nu er russiske liv værdiløse, men alligevel.

Det lyder voldsomt.
Har du et link, så jeg kan læse det?
tilføjet af

Til Bjarne ...

[quote="Bjarne2411" post=2853116]Der er vist noget i glemmer venner, i forbindelse med at klante Gud, for at være krigerisk.
Var det Gud eller var det mennesyket, der først fravalgte sig den anden.
Det var mennesket der frabad sig guds indblanding og lederskab.
E
Det var Ikke Gud der fravalgte os.
Havde vi ikke fravalgt Gud, ville krig mellem mennesker ikke være en mulighed.
Husk dette, det var og det er, vores eget valg.
Og så længe det er sådan, vil mennesker føre krig, da de ikke evner at lede sig selv.[/quote]

Det var vel Gud, der var lederen, som Josua rettede sig efter, ikke?
Josua slog ihjel på Guds befaling.
Eller tager jeg fejl?

Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg skal have læst op på det igen.
tilføjet af

Til Bjarne ...

[quote="afa" post=2853142][quote="Bjarne2411" post=2853116]Der er vist noget i glemmer venner, i forbindelse med at klante Gud, for at være krigerisk.
Var det Gud eller var det mennesyket, der først fravalgte sig den anden.
Det var mennesket der frabad sig guds indblanding og lederskab.
E
Det var Ikke Gud der fravalgte os.
Havde vi ikke fravalgt Gud, ville krig mellem mennesker ikke være en mulighed.
Husk dette, det var og det er, vores eget valg.
Og så længe det er sådan, vil mennesker føre krig, da de ikke evner at lede sig selv.[/quote]

Det var vel Gud, der var lederen, som Josua rettede sig efter, ikke?
Josua slog ihjel på Guds befaling.
Eller tager jeg fejl?[/quote]
Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg skal have læst op på det igen.

Ja det må du gøre. 🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.