4tilføjet af

Forsker: Korte flyruter bliver forbudt

Danmark bliver endnu engang kørt agterud, da vores politikere ingen visioner besidder.
http://ing.dk/artikel/109099-fremtidsforsker-forudser-forbud-mod-korte-flyruter
tilføjet af

Så skal DSB bare lære at konkurrere!

En billet med DSB mellem København og Ålborg koster 404 kr og tager 4½ timer hvis man tager lyntoget (ellers ca. en halv time mere). For nogenlunde samme pris kan man få en RETUR flybillet mellem de 2 byer. Turen tager kun 45 minutter plus tiden til check-in og bagageafhentning, sådan rundt regnet maks. 2 timer hver vej.
Jeg forstår ærlig talt godt at folk vil foretrække flyet.
Mvh.
Anders
tilføjet af

Nu er Århus jo ubetydelig

Kbh skal kobles på højhastighedsjerbanerne til resten af Europa ellers ender hovedstanden som en by uden internationale forbindelser til vores vigtigeste markeder i EU hovedsageligt Tyskland og det trækker resten af DK med ned.
Linje til Hamburg og Stockholm burde allerede være igang og projekteret linje til Berlin under overvejelse.
tilføjet af

Måske forbedringer

Ja, vi burde kobles på højhastighedsbanen. Jeg aner ikke om det er besluttet, men det ville ikke undre mig at den største trussel mod dette er politikernes beslutsomhed. Indtil videre er det efter 3 år ikke lykkedes at finde ud af om en Segway er en knallert eller en cykel og derfor kan de stadig ikke finde ud af under hvilke regler den skal godkendes. Når det med sådan en lille ting tager så lang tid kunne man godt forvente at vi bliver hægtet af højhastighedsbanen.
Skulle vi imidlertid blive hægtet på alligevel er det langt fra sikkert at den hjælper på lige den rute jeg snakker om mellem Aalborg og København. Højhastighedsbanen vil have meget få stop i Danmark. Måske vil København være det eneste (hvis Fredericia bliver et stop hjælper det selvfølgelig lidt. Alternativt kommer ruten måske til at gå over den kommende Femern-bro.
Jeg kunne heller ikke forestille mig at prisen mellem Aalborg og København vil ændre sig meget med en højhastighedsbane.
Højhastighedsbanen vil nok kunne konkurrere med fly mellem andre større byer i Europa og det vil jeg naturligvis glæde mig til.
Mvh.
Anders
tilføjet af

Forresten...

...jeg snakker ikke om Århus, men Ålborg, og jeg tvivler på at de folk der pendler mellem Ålborg og København ikke vil mene at Ålborg er ligegyldig. Det jeg prøver at påpege er at når DSB ikke kan konkurrere hverken prismæssigt eller tidsmæssigt på de "længere" indenrigsruter, hvor brændstofudgifter ved flyrejser er ekstra høj forholdsmæssig så er der noget galt med togrejser.
Mvh.
Anders
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.