5tilføjet af

Folkeskole

Musik, svømning, sløjd, husgerning, takt&tone, ekskursioner; besparelser og folkeskolereformer taber det essentielle på gulvet i jagten på besparende og effektiviserende nye tiltag !
Hvordan bliver folkeskolen god nok❓Skal der en ekstra beskatning af forældrene til, for at give folkeskolen ressourcer nok til at gøre den til et af de bedste steder og en af de bedste institutioner i samfundet ?
Undervisning i folkeviser, salmer og andre poetiske sangværker spares lidt væk i folkeskolen
undervisning i svømning og livredderprøver spares lidt væk i folkeskolen
sløjd spares lidt væk i folkeskolen
husgerning spares lidt væk i folkeskolen
takt&tone spares lidt væk i folkeskolen

ekskursioner og feriekoloni spares lidt væk i folkeskolen
SÅ ÅBEN DA HØJSKOLERNE TIL DEN UNDERVISNING I SKOLEFERIERNE ?
tilføjet af

Kommunerne sparer jo på alt

på nær det der kommer dem selv til gode.
Jeg vil nok sige at folkeviser og salmer ikke er det jeg ville prioritere højst hvis jeg skulle vælge fag man skulle styrke.
De elever der har interesse i disse emner skal nok selv skaffe sig viden, men selvfølgelig skal emnerne nævnes i undervisningen.
Det er ikke mange skoler der har adgang til egen svømmehal og transport og leje af andres koster kassen så det er et naturligt sted at spare.
Desuden har jeg aldrig hørt om livredderprøve i folkeskolen, men det er nogen år siden jeg gik i folkeskole.
Sløjd og husgerning har de samme problemer.
Ikke mange skoler har eget køkken og der skal derfor tilbydes undervisning uden for huset.
Sløjden synes jeg som regel bare går op i hat og briller uden noget konstruktivt arbejde eller indlæring.
Et sløjdlokale står tomt 90% af undervisningstiden og da der skal betales husleje uanset brug, kan man lige så godt bruge lokalet til noget mere fornuftigt.
Takt og tone mangler uden tvivl i undervisningen, men man kan argumentere med at den slags slet ikke er skolernes opgave, da folkeskolen ikke må have en opdragende virkning på eleverne.
Den slags er forældrenes opgave og ingen anden.
Ekskursioner og ferie burde være mere brugerbetalt men den slags må man jo ikke sige for hvad så med de forældre som ikke har det økonomiske overskud?
At åbne højskolerne er en god ide men hvad med transporten til og fra stederne og hvad med de elever der skal med forældrene på ferie?
tilføjet af

???

"Ikke mange skoler har eget køkken og der skal derfor tilbydes undervisning uden for huset."
Alle skoler har et hjemkundskabslokale. Det er ikke faciliteterne, men midler til at lave maden, der mangler.
"Jeg vil nok sige at folkeviser og salmer ikke er det jeg ville prioritere højst hvis jeg skulle vælge fag man skulle styrke."
Fag? Det er elementer i danskfaget. Litteraturhistorien begynder med folkeviserne. Skal eleverne ikke kende deres kulturarv? Skal de bildes ind, litteraturen begyndte med romantikken?
tilføjet af

Så ændrer jeg da "FAG"

til "Emner"
Som skrevet tidligere så er det en del årsiden jeg gik i skole, og jeg er ikek klar over at alle skoler har et hjemmekundskabslokale (Køkken)
Det tvivler jeg nu også lidt på er rigtigt.
Selvfølgelig skal eleverne kende deres kultur arv men jeg vil anse folkeviser salmer og kongerækker for ting som ikke bør prioriteres højt hvis der skal spares på undervisningen.
Jeg tror nok der er ting der er lidt vigtigere at vide noget om.
tilføjet af

omprioritering

Måske er svaret egentlig bare omprioritering af fagene?
Der er kommet større fokus på de naturfaglige fag og mindre fokus på fag som sløjd og husgerning, hvilket vel egentlig også er fornuftig nok.
tilføjet af

Netop...

Sådan cirka det jeg forsøgte at komme frem til.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.