17tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

...og så sidder der 2 klaphatte på DR2 og fortæller at vi skal fortsætte med og investere milliarder i DSB, således at de bliver mere konkurrencedygtige over for fx flyselskaberne.
Men fortæl mig lige, hvor ligger rimeligheden i at bruge skatteydernes penge på og udkonkurrere et privat flyselskab. Ligeledes er det jo også skadeligt for salget af personbiler, private busselskaber osv.
Tog transport er og bliver den suverænt dyreste form for persontransport, og kommer ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG til at hvile på billetsalget. SÅ FAT DET DOG. Se bare på DSBs historie indenfor de sidste 10 år. JAMEN DET ER JO FULDSTÆNDIG SINDSYGT OG FORTSÆTTE I DETTE SPOR.
Så luk da for helvede denne pengesluger, og brug i stedet de frie markedskræfter på person- og godstransport.
Hvorfor fanden skal alle os på mindstelønnen tvinges til at holde liv i sådan et skandale-apparat ... FUCK
28.000.000.000 eller 28 MILLIARDEN ... DET MÅ SKU DA OM IKKE ANDET VÆRE NOGET NÆR VERDENSREKORDEN I DUMHED. AT BRUGE 28 MILLARDER TVANGSSKATTEKRONER PÅ NOGET SOM ALLE VED ER EN TOTAL UNDERSKUDSFORRETNING.
Det lugter jo langt væk af korruption. Private el-selskaber som skal levere strøm til nye el-tog (som jo bare bliver en ny IC4 skandale) ser her en mulighed for at suge endnu flere penge ud af den lille danske borger osv. JAMEN HELLE, SÅ STOP DOG DETTE LØBSKE TOG INDEN DET ER FOR SENT. DU HAR VÆRKTØJET, OG SÅ SCORE DU SUCCES OG DERMED STEMMER.
Brug i stedet pengene på at fjerne alle disse underlige og firnurlige regler der er for motorkøretøjer i Danmark. Nummerplader i alle regnbuens farver. Bagsæder der bliver afmonteret i helt nye biler. Sindsyge told- og politirazziaer mod udenlandske arbejdere i Danmark. Hvornår må man dit og hvornår må man dat. Hvem må køre i den bil og hvem må køre i den anden bil. Tidspunkter for hvornår man må køre i en bestemt bil som er inregistreret med denne helt specielle registreringsform osv. osv. osv... SINDSYG FOR HELVEDE DA JAMEN SÅ STOP DET DA FOR HELVEDE HVAD SKER DER LIGE
Alt går jo op i hat og briller.
Det er jo ren ragnerok, at staten skaber alt dette bureaukrati, i dens bestræbelse på og skabe en rimelig og retfærdig fordeling af et lands ressourcer. Ofte går det jo lige modsat, og så havde det jo været 1000 gange bedre at lade tinge hvile i deres naturlige leje, som de fri markedskræfter jo er.
Harmoniser de danske motorkøretøjsafgifter med resten af EU, og lav et bedre og mere udbygget vejnet.
På denne måde kan samfundet spare rigtig mange milliarder, og alle danskere ung som gammel, komme fra A til B på den hurtigste og billigste måde.
En undersøgelse viste for 7 år siden, at det koster 3 gange mere at transporterer 1 person 1 kilometer end der koster at transportere 1 person 1 kilometer i en spritny mellemstor bil. Og hvis vores retarderede politikere nu vil bruge yderlig 28 milliarder (som sikkert vokser til det dobbelte, som det plejer) på dette helvedes-apparat, ja så snakker vi jo ikke længere en faktor 3, men snarere en faktor 4 eller 5. Så hvornår stopper galskabet?
Kære Helle
Stop nu dette vanvid. DSBs historien taler jo sit klare sprog. Du har værktøjet som skal bruges til at stoppe dette galmandsværk. Det er alt alt alt for dyrt for det danske samfund, og pengene kunne være givet MEGET bedre ud til andre formål.
Reducer den offentlige persontransport til busdrift, som på fremtidens nye vejnet sagtens vil kunne klare opgaven. Lav passager-tælling på de forskellige strækninger, og skræddersy så behovet derefter. Let og enkelt!
Med denne løsning har samfundet levet fuld ud op til sin forpligtigelse mht. offentligt transport.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Hmm!

Jeg tror du taler for døve ører!
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

... PET (altså dine kollegaer) kontaktede mig i går. Og selvom de i øjeblikket er i gang med en kampage for Jyllands Posten, så fik vi lige en snak om DSB, hvor de gav tydelig udtryk for, at deres holdning var den samme som min [(:]
PET, altså du ved - dette offentlige nepotistiske overflødighedshorn, som burde koges ned til 1/3 del af dens nuværende størrelse [!]
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Helt enig. Det er Helles skyld altsammen 🙁
PS: Din caps lock bør renses for sidder fast engang imellem
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Et andet sted skriver Du at PET forfølger Dig 😖
Hvad med at få fat på en psykolog ?

... PET (altså dine kollegaer) kontaktede mig i går. Og selvom de i øjeblikket er i gang med en kampage for Jyllands Posten, så fik vi lige en snak om DSB, hvor de gav tydelig udtryk for, at deres holdning var den samme som min [(:]
PET, altså du ved - dette offentlige nepotistiske overflødighedshorn, som burde koges ned til 1/3 del af dens nuværende størrelse [!]
tilføjet af

Banerne skal udbygges, men togdriften udliciteres

Arriva synes at være dygtige til at køre tog til tiden, mens DSB ikke synes at have ret meget forstand på togdrift, så det var nærliggende at udlicitere den og håbe på at Arriva kommer til at stå for togdriften i Danmark fremover.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Helløv Mr. Fruppe Fjømregøj
Jo jo, en hjernevrider er ikke nogen dårlig ide.
Så hvis du lige kan give mig et link til en ung lækker knøs, vis sofa jeg må ligge på 😃
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

... lidt underligt at der nu er lagt ca. 10 besvarelser inkl. - mine egne - til dette emne, og ikke et eneste af svarene relatere til det som tråden drejer sig om ❓ ❓ ❓
Men det er måske netop der problemet ligger gemt. At flertallet af væsnet mennesket har hang til at gøre det modsatte og det ulogiske. Havde det ikke været for netop denne hang var DSB jo blevet lukket for længst!
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

... lidt underligt at der nu er lagt ca. 10 besvarelser inkl. - mine egne - til dette emne, og ikke et eneste af svarene relatere til det som tråden drejer sig om ❓ ❓ ❓
Men det er måske netop der problemet ligger gemt. At flertallet af væsnet mennesket har hang til at gøre det modsatte og det ulogiske. Havde det ikke været for netop denne hang var DSB jo blevet lukket for længst!

Jeg har det nu helt fint med DSB (og Regionaltog) når jeg skal fra Lolland til hovedstaden på tidspunkter hvor der er mange mennesker på landevejen.
I stedet for at snegle sig afsted i langsomme bilkøer og være skumrasende over dette uduelige trafiksystem, så kan jeg sidde på min plads i toget og kigge ud på de "stakkels" bilister som jeg suser forbi i god fart....
Til andre tider ser jeg en fordel i at bruge min egen bil eller en af mine motorcykler.
Det er helt utænkeligt at jeg med mit arbejdsmønster kan køre i bil; ind til Kastrup lufthavn, og så flyve ud til mit skib.
I dette tilfælde skulle bilen stå i mindst 8 uger på en helt ufattelig dyr parkeringsplads inde ved lufthavnen.
Dit forslag om busser, tjah det vil i hvertfald kræve en helt usandsynlig stor udbygning af vejnettet før busser kan køre lige ret igennem uden at blive hængende i trafikpropper, og jeg tvivler egentig på at jeg kan nøjes med at skulle med tre forskellige busser før jeg står i lufthavnen, ligeledes tvivler jeg på om der vil være lige så gode pladsforhold til min temmelig omfattende bagage.
Men jeg skal da ikke forbægte det, selvfølgelig kan man ved at investere ufattelig mange penge udbygge vejnettet, og anskaffe ufattelige mængder af nye køretøjer.
Rent brændstofmæssigt tvivler jeg på om det er en fordel.
Gods burde blive lagt tilbage til jernbanen og til coastere, for så at blive lokaldistribueret fra banegårde og havne med mindre lastbiler som ville kunne begå sig bedre i bybilledet.
Det ville formodentlig ikke koste særlig mange arbejdspladser blandt lastbilchauffører, og dem der ville blive ramt ville højst sandsynligt være de udenlandske chauffører der kører cowboykørsel nu om dage.
Vi kan hurtigt blive enige om at den nuværende situation omkring privat/offentlig transport ikke er holdbar, der er brug for at tænke i helt andre visionære baner og at slagte en del hellige køer.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

... skal vi ikke lige holde os til DSB?
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Jubii, så fik jeg da alligevel et svar på emnet.
Du har fuldkommen ret i at det vil kræve nogle kæmpe omlægninger at alt, og især vejnettet. Men er det ikke bare en forhindring som skal overstås? Derefter burde alt jo køre som smurt, og uden de uendelige DSB milliard-problemer, som konstant dukker op.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Om 20 år kan de korte indenrigsruter alligevel ikke eksistere grundet mangel på brændstof eller at det er for dyrt, og inden det sker har vi fået hurtigere tog med timeinterval.
Fly kan allerede i dag bruge en smule iblandet biobrændsel, men i og med jordens befolkning vokser og skal have mad ville det være totalt idiotisk at dyrke planter som kun skal futtes af i fly hvor folk lige så godt kan tage toget.
Så der er ikke tale om konkurrence, blot om rettidig omhu.

Jubii, så fik jeg da alligevel et svar på emnet.
Du har fuldkommen ret i at det vil kræve nogle kæmpe omlægninger at alt, og især vejnettet. Men er det ikke bare en forhindring som skal overstås? Derefter burde alt jo køre som smurt, og uden de uendelige DSB milliard-problemer, som konstant dukker op.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Jubii, så fik jeg da alligevel et svar på emnet.
Du har fuldkommen ret i at det vil kræve nogle kæmpe omlægninger at alt, og især vejnettet. Men er det ikke bare en forhindring som skal overstås? Derefter burde alt jo køre som smurt, og uden de uendelige DSB milliard-problemer, som konstant dukker op.

Og det faktum at der er masser af mennesker som ikke ejer en bil fordi de har regnet ud at det er billigere for dem at pendle med DSB eller andre jernbaneudbydere, springer vi blot let og elefant henover?
Det er jo blot en detalje der skal overstås: Køb dig en bil og sæt dig i store udgifter, det er udviklingen, og den kan man ikke bare sådan stoppe....
Jeg er fuldstændig overbevist om at hvis man tænker den anden vej, og prioriterer jernbanen endnu højere, så vil man enden med et produkt som rent brændstofmæssigt sparker røv i forhold til privatbilismen.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

[quote="mepost" post=2778095]Jubii, så fik jeg da alligevel et svar på emnet.
Du har fuldkommen ret i at det vil kræve nogle kæmpe omlægninger at alt, og især vejnettet. Men er det ikke bare en forhindring som skal overstås? Derefter burde alt jo køre som smurt, og uden de uendelige DSB milliard-problemer, som konstant dukker op.[/quote]
Og det faktum at der er masser af mennesker som ikke ejer en bil fordi de har regnet ud at det er billigere for dem at pendle med DSB eller andre jernbaneudbydere, springer vi blot let og elefant henover?
Det er jo blot en detalje der skal overstås: Køb dig en bil og sæt dig i store udgifter, det er udviklingen, og den kan man ikke bare sådan stoppe....
Jeg er fuldstændig overbevist om at hvis man tænker den anden vej, og prioriterer jernbanen endnu højere, så vil man enden med et produkt som rent brændstofmæssigt sparker røv i forhold til privatbilismen.

Hvis du læser hvad jeg startede med at skrive, så vil måske bedre kunne deltage i debatten.
Jeg siger jo ikke at der ikke fortsat skal være offentligt trafik. Jeg fortæller blot, at DSB er alt for dyrt en løsning, og at bustrafik kunne afløse denne offentlige forpligtigelse til langt billigere penge. En besparelse vi alle kan have glæde af!
Det er jo faktum, at dette kæmpe apparat som DSB er, er alt for dyrt, når vi måler det som prisen pr. km. pr. person. Alle undersøgelser viser uomtvisteligt, at det forholder sig sådan, og det har intet med min person at gøre! Faktum er faktum.
At nedlægge DSB vil blive en 100 % win / win situation.
Jo, der skal ske store forandringer med det eksisterende vejnet, i så fald. Men vi skal jo også lige tænke på, at der rigtig mange steder ikke behøver at ske en ændring af det eksisterende vejnet. Og her vil besparelsen jo blive enorm.
Man kunne jo forestille sig, lange ledbusser som bare lavede omstigning på udvalgte motorvejsterminaler. Omstigning til mindre busser, således at alle kan blive transporteret endnu tættere på deres hjem, end det som tilbydes i dag.
Jo, DSB og alle dens katastrofe-investeringer stopper aldrig. IC4 milliarderne til den Italienske mafia, billetstandere med et flot blåt lys til 3000 millioner osv osv, og nu et fuldkommen vanvittig el-projekt til 28 milliarder, som helt sikkert vokser til det dobbelte beløb.
Nej, DSB er ligesom Kongehuset en hellig ko, som koster samfundet unødig mange penge.
Det er jo en misforståelse og tro, at problemet ikke findes, når bare staten betaler underskuddet. Staten er jo folket, altså dig og mig!
tilføjet af

Peak oil

Nu er tog velegnede til at køre på EL, men indtil videre er biltrafikken afhængig af benzin eller diesel.
Olien vil ikke slippe op i min levetid, men den kan godt gå hen og blive sindssyg dyr inden jeg skal herfra.
Under den sidste højkonjunktur steg olien til det femdobbelte, så hvordan går det under den næste højkonjunktur?
Nu skal du nok komme med nogen nemme løsninger på det problem, men den virkelige verden ser anderledes ud.
De sidste ti år er de arabiske olielande blevet stinkende rige igen (nogle kan huske oliesheikerne). På top ti over verdens rigeste lande er Qatar, Forenede Arabiske Emirater og Kuwait dukket op inden for de seneste ti år, og det er et udtryk for, at olien stiger hurtigere end alt muligt andet - og at den kan sælges til den pris.
Olien ville ikke have kunnet bære de prisstigninger, hvis der havde eksisteret nogen gode alternativer.
Elektricitet er det sikre at satse på, for m.h.t elektricitet er tog altså den eneste gode transport-løsning, som allerede eksisterer.
Derfor ville det være noget surt, hvis vi havde brugt hundreder af milliarder kroner på at bygge jernbanenettet om til motorveje - hvis togdrift viser sig at være vigtig i fremtiden.

[quote="dduck" post=2778197][quote="mepost" post=2778095]Jubii, så fik jeg da alligevel et svar på emnet.
Du har fuldkommen ret i at det vil kræve nogle kæmpe omlægninger at alt, og især vejnettet. Men er det ikke bare en forhindring som skal overstås? Derefter burde alt jo køre som smurt, og uden de uendelige DSB milliard-problemer, som konstant dukker op.[/quote]
Og det faktum at der er masser af mennesker som ikke ejer en bil fordi de har regnet ud at det er billigere for dem at pendle med DSB eller andre jernbaneudbydere, springer vi blot let og elefant henover?
Det er jo blot en detalje der skal overstås: Køb dig en bil og sæt dig i store udgifter, det er udviklingen, og den kan man ikke bare sådan stoppe....
Jeg er fuldstændig overbevist om at hvis man tænker den anden vej, og prioriterer jernbanen endnu højere, så vil man enden med et produkt som rent brændstofmæssigt sparker røv i forhold til privatbilismen.[/quote]
Hvis du læser hvad jeg startede med at skrive, så vil måske bedre kunne deltage i debatten.
Jeg siger jo ikke at der ikke fortsat skal være offentligt trafik. Jeg fortæller blot, at DSB er alt for dyrt en løsning, og at bustrafik kunne afløse denne offentlige forpligtigelse til langt billigere penge. En besparelse vi alle kan have glæde af!
Det er jo faktum, at dette kæmpe apparat som DSB er, er alt for dyrt, når vi måler det som prisen pr. km. pr. person. Alle undersøgelser viser uomtvisteligt, at det forholder sig sådan, og det har intet med min person at gøre! Faktum er faktum.
At nedlægge DSB vil blive en 100 % win / win situation.
Jo, der skal ske store forandringer med det eksisterende vejnet, i så fald. Men vi skal jo også lige tænke på, at der rigtig mange steder ikke behøver at ske en ændring af det eksisterende vejnet. Og her vil besparelsen jo blive enorm.
Man kunne jo forestille sig, lange ledbusser som bare lavede omstigning på udvalgte motorvejsterminaler. Omstigning til mindre busser, således at alle kan blive transporteret endnu tættere på deres hjem, end det som tilbydes i dag.
Jo, DSB og alle dens katastrofe-investeringer stopper aldrig. IC4 milliarderne til den Italienske mafia, billetstandere med et flot blåt lys til 3000 millioner osv osv, og nu et fuldkommen vanvittig el-projekt til 28 milliarder, som helt sikkert vokser til det dobbelte beløb.
Nej, DSB er ligesom Kongehuset en hellig ko, som koster samfundet unødig mange penge.
Det er jo en misforståelse og tro, at problemet ikke findes, når bare staten betaler underskuddet. Staten er jo folket, altså dig og mig!
tilføjet af

Peak oil

Ja, de danske private el-selskaber kan se frem til gyldne tider. Selvom jeg vanskeligt kan se, at de kan blive mere gyldne end nu !
Måden elselskaberne røvrender den danske forbruger på i dag, er jo helt uhørt. Igen kontrol og rent tag selv bord for de mange private selskaber. Og nu skal de også til at tjene 3 cifrede milliardbeløb på togdriften. Vore politikere formår jo heller ikke op lave regler for disse grådige selskaber, som burde være nationaliseret for længst.
Og nu vil du servere hele paletten for disse banditter i habitter.
Nej lad os lukke DSB gradvis. Stille og roligt en strækning af gangen, og så må vi se om de fremtidige busser skal køre på el - som naturligvis skal leveres af Staten - eller et helt 3. drivmiddel når vi kommer dertil.
tilføjet af

DSB igen igen igen igen igen .............

Nu må jeg ærligt og redeligt tilstå at jeg ikke ved hvordan man regner transportprisen ud pr kilometer.
Er det udgiften for det offentlige, og intet andet eller er det den samlede udgift?
Den samlede udgift for bilister er jo exorbitante skatter og afgifter til vejnettet, afgifter på brændstof, afgifter på forsikring, forsikring og vedligeholdelse af eget køretøj, kæmpeskatter når der skal anskaffes et nyt køretøj osv osv....
For offentlig transport er det igen exorbitante skatter og afgifter, men også egen betaling for billetter eller det uduelige rejsningskort.
Det er meget muligt at alt dette er indregnet i de tal som offentliggøres, jeg ved det ikke.
Men jeg er ret sikker på at hvis man gik målrettet efter at effektivisere togdrift, og omlægger til elektrisk drift, så vil der være fordele som som kan ses både økonomisk, men så sandelig også rent miljømæssigt.
Ideen med dedikerede lange ledbusser, eller tog på gummihjul er jo stort set blot et skinneløst togsystem som stadig vil kræve et enormt bagland at holde kørende. Og til overmål vil disse busser stadig være dybt afhængige af at den øvrige trafik faktisk også bevæger sig. Dette problem kan jo løses ved at lave dedikerede vejstrækninger kun til disse busser, altså en infrastruktur som kun er beregnet for en lille del af trafikken....sådan nærmest ligesom skinner....
Disse dedikerede vejstrækninger vil helt sikkert ikke kunne bruges til godstransport, for så vil alle andre trafikanter mene at de også har ret til at bruge disse strækninger.
Vi kan hurtigt blive meget enige om at DSB ikke er noget mønstereksempel på veldrevet forretning, men kigger du lidt på busdrift, så tegner det samme billede sig faktisk også her.
Jeg mener at man i Danmark skal til at æde den dersens underlige stolthed med at ingen andre i hele verden har kunne udvikle noget som vi kan bruge uden først at skulle bruge millioner/milliarder af kroner og adskillige år på selv at skulle genopfinde, blot i en på det nærmest molboagtig uduelighed.
Hvis man blot ser på et enkelt parameter, nemlig forurening, så er jeg fuldstændig overbevist om at togdrift i den grad er fremtiden, og økonomisk, tjah hvis man virkelig vil sluge et par kameler og droppe nogle uheldige traditioner og fordomme, så kan det helt sikkert også komme til at hænge sammen.
Jeg ved godt vi to aldrig bliver enige, vi kommer sikkert ikke engang til at nærme os hinanden, men jeg vil til alle tider stemme for futtog.....
tilføjet af

Vi bør satse på eksisterende teknologi

Transportsektoren er for vigtig til, at vi bør satse på teknologi, som vi tror kommer.
Hvis vi tager fejl, kan samfundet bryde sammen.
Jeg ved godt, at konkurrencen for private EL-forbrugere ikke rigtig fungerer, men en så stor aftager som DSB, må kunne få en gunstig pris.

Ja, de danske private el-selskaber kan se frem til gyldne tider. Selvom jeg vanskeligt kan se, at de kan blive mere gyldne end nu !
Måden elselskaberne røvrender den danske forbruger på i dag, er jo helt uhørt. Igen kontrol og rent tag selv bord for de mange private selskaber. Og nu skal de også til at tjene 3 cifrede milliardbeløb på togdriften. Vore politikere formår jo heller ikke op lave regler for disse grådige selskaber, som burde være nationaliseret for længst.
Og nu vil du servere hele paletten for disse banditter i habitter.
Nej lad os lukke DSB gradvis. Stille og roligt en strækning af gangen, og så må vi se om de fremtidige busser skal køre på el - som naturligvis skal leveres af Staten - eller et helt 3. drivmiddel når vi kommer dertil.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.