12tilføjet af

Den revolutinære Jesus!

Jesus, Yeshua, revolutionær❓Den politiske Jesus.
( Det var måske en ide`, at downloade dette kompendium).
Den politiske Jesus høre vi ikke så meget om. Hvorfor ikke? Nogen vil sige, at Jesus ikke var politisk. Er det sandt, altså at han var politisk revolutionær?
Ja, det var han. Han var mere end det. Han var reformist.
Kan du forestille dig situationen? Efter 1500 år, med den kultur og religionshistorie vi bliver præsenteret for i Bibelens Hebraiske skrifter, er alt gået galt.
Du kender sikkert alle de heroiske bedrifter, som tilskrivers Israel og folket, men der var også en anden historie. Den får du her.
*
Fra begyndelsen, så alt meget tilforladeligt ud. Skabt af Gud, straffet af Gud, profeteret af Gud og endelig beskyttet af Gud.
Hele tiden strides mennesket med sig selv. Indadtil og udadtil. Og opadtil. Gud siger og Gud siger, men vi gør hvad det passer os, synes parolen at være. Det koster.
Nationen Israel bygger sin fremtid på Moseloven som fundament. Her er således tilknyttet en ”religionslov”, som i detaljer bestemmer over mennesket i sin kultur, sin hverdag, sin familie og slægtninge og så forholdet til Gud.
Hvem skal administrere denne lov? Det skal præsterne; i 500 år fra Moses præstedømme til den første Konge, kun afløst af en periode med Dommere, hvor folket nærmest gjorde hvad det passede dem.
*
Med den første konge Saul, startede en Nationalstat med alt hvad en moderne stat i dag kan fremvise. Det var et udtrykt ønske fra den samlede befolkning; kun præsterne var tvivlsomme overfor ideen.
Ja, det tror da ......, de ville jo så på en måde miste magt og indflydelse. Der dannede sig flere religiøse partier og nu begyndte det politiske spil for alvor.
Gud var kun med på sidelinien; og når det gik galt,
så angrede folket og modtog straffen og genopstod for til sidst, at måtte kæmpe til ”den sidste blodsdråbe”, for overhovedet at kunne overleve som et folk. Nationen blev lagt i ruiner af Rom i år 70 e.Kr. ( e.v.t. * efter vor tidsregning) og byen og templet i Jerusalem også fuldstændig lagt i ruiner.
Mere end 1 million blev dræbt i Jerusalem og mere end 700.000 blev ført til Rom som slaver. Den berømte Titusbue står i dag, som et tegn og minde om denne grusomme begivenhed.
*
Dybt nede under tempelbjerget med Den Gyldne kuppel over Islam moskeen, finder vi i dag årtusindernes ruiner eller soklen af de grundmurede fundamenter, som bar templet. Salomo`s tempel, Zerubabels tempel og endelig Kong Herodes tempel (Herodes den Store 73 - 4 f.v.t.), som jo altså var på Jesu tid. Det største og skønneste ( sørgeligt det ikke er genopstået).
*
Lad mig give dig eksempel:
Templet er ikke mere. Nogle ruiner er synlige iblandt dem ” grædemuren”, som i dag gør det ud for ” et tempel” fysisk. Men, under tempelpladsen, ligger ” templet” stadig. Det vil sige, fundamenterne, fundamentet. Grundmurene, som arkæologer har gravet fri og undersøgt/undersøger. Her har man fundet ” skatte” fra tiden hvor templet har fungeret.
Der er een ting jeg gerne ville fortælle, som en afklaring omkring dette kæmpestore tempel. En af de større byggesten, som blev brugt til denne grundmur eller fundament for templet og som kan ses i dag, vejer 458 tons.
Den ligger der stadig iblandt de andre klippeblokke.
Det var hvad der blev tilbage, da Romerne i år 70 lagde både byen og templet i ruiner.
*
Hvori bestod så Jesu revolution? Jo, det oprør Jesus stiftede var dels mod sine egne, men også mod besættelsesmagten. Det som er interessant er den måde han revolutionerede på. Det kan man kalde en ”fløjelsrevolution”.
30 år gammel og fuld af kraft og saft. Power. Enhver mors drøm om en svigersøn, men ingen var blevet kontaktet og ingen berørt.
Hvad var der med denne unge mand, søn af Maria og Josef? Der gik så mange rygter om Jesus, at der kunne skrive mange bøger om ham og det blev der også. Jfr. Thomas-Evangeliet.
Fra første færd blev han tiltrukket af sin fætter Johannes den døber og Esæersamfundet nær Qumram ved det Døde Hav. I sommertiden er her ulideligt varmt og kun ørken og klipper og sand kendetegner dette sted.
Her kan du læseom denne ”sekt”. http://latter-rain.com/ltrain/qum.htm
Lidt længere nede mod Det Døde Hav, er der mere ” frugtbart” og her dyrkede Esæerne grøntsager og frugter og korn og her holdt de deres dyr. På en måde var de selvforsynende og man levede ligefrem i et samfund med kvinder og børn, hvis man das ikke lige havde aflagt et Esæerløfte.
Her blev der sat skel mellem lysets sønner ( det kan man godt gætte hvem var) og så mørkets sønner, det etablerede præsteskab i Jerusalem, som nærmest i deres øjne ”gik Romerne til hånde”.
Det skulle der gøres oprør mod. Alt det, som var forfalsket af mørkets sønner ( præsterne i Jerusalem) og deres udvanding og fortolkning til egen fordel og for at tækkes Romerne, det skulle der gøres op med.
Disse unge mænd, hvoraf Jesus var een, blev i den grad ”tændt” af den Hellige ild, så intet var for stort og intet var for småt.
*
Imidlertid havde Johannes den Døber gjort et sådan postyr over ”Herodes Antipas”, (søn af Herodes den Store, opkaldt efter sin farfar og sin oldefar, Antipater); denne (Herodes Antipas) ”ægteskab” med sin nulevende bror Philips hustru ( Herodias) . jfr. Mattæus Evangeliet kap. 14 vers 1 til 3.
Han ( Herodes Antipas) var søn af Herodes den Store og Kleopatra af Jerusalem, og han var landsfyrste over regionen øst for Galilæa. Hans styre var ikke-jødisk, men derimod Romersk og Hellenistisk ( d.v.s. Græsk inspireret).
Filip nævnes sammen med Herodes Antipas i starten af Lukasevangeliet kap. 3 vers 1.
*
Herodes Antipas lod sig imidlertid skille fra sin kone (Phasaelis, datter af Aretas), for at gifte sig med sin bror
( Philip`s`) kone ( Herodias).
*
Herodias.
Herodias var faktisk Herodes Antipas' niece, idet hun var datter af Aristobulus, der blev henrettet af Herodes den Store år 7 f.v.t.) ,
Det var på foranledning af hende, at Johannes Døberen blev halshugget. Jfr. Mattæus Evangeliet kap. 14 vers 6 til 11.
............at Salome fik Johannes halshugget, som betaling for sin seksuelle dans for Herodes Antipas. Tydeligvis var hendes mor blevet jaloux.
*
Tilsyneladende er der divergerende opfattelser vedr. dette trekantsdrama. Det ser ud til, at slægtsforholdet ikke gav anledning til beskyldninger i henhold til Moseloven idet Herodias ikke var gift med Filip, men en helt anden bror, der også hed Herodes!
For det andet var alle tre brødre, men kun halvbrødre.
Filip's mor var Kleopatra af Jerusalem, Herodes Antipas' mor var Malthace, og Herodes' mor ( den anden Herodes som åbenbart var gift med Herodias i stedet for Philip) var datter af ypperstepræsten Sireoh.
Men det korte og det lange iflg. Johannes Døberen var ikke så meget om det var den ene eller den anden broder. I hans og altså de ortodokse jøders øjne var det en dyb synd, at gifter sig med en samtid levende broders kone.
*
Herodes Agrippa I, er ham, som du høre om i Apostlenes Gerninger (jfr. kap. 25 vers 13).
Liggeledes, hvor Paulus holder sin berømte ” forsvarstale” og hvor Agrippa udbryder: ” Der mangler kun lidt i at du får mig overtalt til at blive en Kristen”..
Ham ( Agrippa) er det også, som siger de berømte ord i Ap. G. Kap. 26 vers 32: ” Og Agrippa sagde til Festus: Denne mand kunne være løsladt, hvis han ikke havde indanket sin sag for kejseren ( i Rom) ”.
citat slut.
*
Agrippa var søn af den Aristobulus, som Herodes den Store lod henrette år 7 f.v.t. Det vil sige, at han var sønnesøn af Herodes den Store, bror til Herodias og nevø af Arkelaos, Herodes Antipas og Filip.
Agrippa tilbragte det meste af sit liv i Rom, og han var ven med Caligula. Da Filip døde, lod Kejser Tiberius hans (Filips) område blive indlemmet i Syrien, men efter Tiberius' død i år 37, blev Caligula den nye kejser og gjorde området til kongedømme igen - og gav det til Agrippa.
I år 39 prøvede Herodes Antipas (inspireret af sin intrigante kone, Herodias) at stjæle Agrippas kongetitel, og som en straf lod Caligula ham drage i eksil og gav Antipas' områder (dvs. Galilæa og Peræa) til Agrippa.
Senere fik Agrippa også Judæa og Samaria af Kejser Claudius, således at hans område nu - for en kort tid - mindede om
hans farfars, Herodes den Stores, område.
*
For at glæde både romerne og jøderne ( de der var modstandere af Jesus og derfor også ” de Kristne” jøder) startede
Herodes Agrippa med at forfølge de kristne, hvilket man kan læse i Apostlenes Gerninger, kapitel 12: vers 1: ” Ved den tid lagde Kong Herodes hånd på nogle fra menigheden for at mishandle dem”. ApG. kap. 12 vers 2: ”Og Johannes' bror, Jakob, lod han henrette med sværd”.
*
Imidlertid havde Johannes den døber formået at vække ilden i hjerterne på befolkningen og de havde flokkedes i tusindtal omkring ham i ørkenen hvor han døbte, og nu da han var blevet halshugget søgte de en ny guru.
Ingen andre end Jesus kunne udfylde denne plads. Til stor fortrydelse for både Herodes Antipas og Præsterne de ældste i Jerusalem dem, som Esæerne i den grad foragtede og kaldte ” Mørkets Sønner”..
Jesus var imidlertid en anden type end Johannes den døber. Hvor Johannes havde lignet en vildmand fra ørkenen, gik Jesus omkring i almindeligt ” pænt” tøj i datidens fasion.
Også et andet sind havde han eller han kunne beherske sit sind til fuldkommenhed. Når de andre kom i voldsomt oprør, var Jesu ord, som olie på et oprørt hav. Stille og med mildhed underviste han, så der blev fuldstændig stille omkring ham og de flokkedes for at suge hvert et ord i sig.
Her var virkelig lægedom for både sjæl og legeme og ånd.
*
Herfra og til evigheden; vil jeg fortælle næste gang om hvordan, Jesus i den grad revolutionerede sin tid, så det gav efterdøndinger ind i vor tidsalder.
Kristendommen bredte sig i de første 600 år og hvorfor der var sådan en krig og blodsudgydelse i forbindelse med Kristendommens udbredelse. Hvorfor gjorde ”de” hvad ”de” gjorde?
Igen vil jeg sige. Dette er skrevet af mig selv og før jeg går videre kunne det være, at du havde lyst til at kommentere det eller debattere det, men skån mig for fundamentalisme og middelmådighed.
Enoch
tilføjet af

revolutionær kristendom!!

Kære Enoch tak for et yderst glimrende indlæg, som sædvanligt. Og emnet er et emne jeg godt kan lide, da jeg selv har beskæftiget mig med politik og religion...
Jesus Kristus kommer jo med et budskab der i allerhøjeste grad også er politisk, og der var jo også forfølgelse af de kristne af de politiske ledere. For Jesus budskab er jo at udråbe frihed for fanger, og at afskaffe ulighed og leve i næstekærlighed.
Og følge ham uden at se os tilbage, uden at skele til om hvad vores familie, venner og naboer vil sige, men helt og holdent følge ham.
Der var engang en meget klog munk, Thomas Merton, http://www.absoluteastronomy.com/encyclopedia/t/th/thomas_merton.htm , der også havde prøvet den "almindelige" politiske verden, og han sagde, at en rigtig kristen var en kommunist. Måske mente han det, fordi Evangeliets budskab om hvordan det kristne fællesskab skulle være netop er: Apg 2:44-45: "Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt. De solgte deres ejendom og ejendele og delte det ud til alle efter enhvers behov." - dvs det politiske budskab som de første kristne kom med, netop er at vi skal dele med hinanden (altså lig de paroler som de har i kommunismen).. Blot anerkender de jo ikke Gud, og måske netop derfor de styrer er brudt sammen...
Fandt lige et skønt link: http://ohio.river.org/~dhawk/quote2.html
Hav en velsignet aften, Enoch.
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

Tænker over dit indlæg...

Jeg tænker en del over dit indlæg- det er et emne jeg ikke rigtigt har beskæftiget mig med. Måske vil jeg skrive et indlæg når jeg engang får styr på mine tanker angående dette spørgsmål!
tilføjet af

Enestående revolutionær

Jeg er enig. Jeg anser Jesus som enestående revolutionær, dog ikke i snæver politisk målestok, men bredt nedbrydende mange områder i menneskelivet. Jeg har tænkt en del på, at hvis Jesus virkelig var en fiktiv person, måtte forfatterne til evangelierne og brevene være mere end almindeligt geniale. Mange anser Dostojevskijs Idioten som det ypperste inden for litteraturen, og jeg er helt enig, men det store spørgsmål er, om han kunne have beskrevet den Jesus-lignende figur, hvis ikke han havde kendt den virkelige Jesus. Jo, Jesus var og er revolutionær på mange måder!
Venlig hilsen, Dirk.
tilføjet af

hej again.

Det ville glæde mig meget.
Enoch
tilføjet af

Hej Enoch

Ja, du har helt ret. Og det var netop det, jeg mente, at Jesu revolutionære vinkel griber (burde gribe) ind i alle dele af livet, i det politiske, i familiens rammer, over for dem, som på grund af sygdom eller fordi de ikke kan klare livet. Det er jo det befriende ved Jesu nærvær, at grænserne på en måde udviskes, så at vi ikke skelner så firkantet, som vi måske ellers kan være tilbøjelige til. d
Dejligt med din trådstarter, som burde give stof til eftertanke. Og som en modvægt mod visse sekteriske tendenser.
Venlig hilsen, Dirk
tilføjet af

Tak til dig Dirk.

Tak skal du ha` Dirk.
Det er lige netop det jeg gerne ville afstedkomme med min deltagelse her på debatten.
Jeg ønsker, at vi skal tage Jesu ord for deres pålydende.
Så vidt jeg ved eller forstår, danner Jesu ord rammerne og delvis også substansen i vores grundlov og i det hele tage den vestlige kristne verdens filosofi.
Vi skal gå direkte ind i alle samfundets mekanismer og der bruge Jesu ord til formålstjenste.
Vi behøver ikke nødvendigvis bruge ordene som religiøse, men som samfundsord. Alt hvad Jesus sagde kan vi bruge politisk. Derfor.
Nå, men tiden kommer sikkert. Derfor opfordre jeg alle kristne til at gå ind i politik, organisationer, foreninger, jobs hvor de kan gøre en forskel med Jesu ord.
De skal ikke omvende nogen, men blot anvende ordene i deres klare konklusion.
Det vil være vor redning for nu og for fremtiden.
tak til dig.
Enoch
tilføjet af

100% enig

Kunne ikke have sagt det bedre selv!
hilener, Dirk
tilføjet af

Dejligt med noget nyt

Hej Enoch!
Min overskrift hentyder til den megen Vagttårnslitteratur, vi præsenteres for, og dit indlæg her peger på det centrale for kristendommen, Jesus Kristus. Og i et svar til Dirk skriver du om, at vores liv som kristne må have indflydelse på alle områder i livet. Jeg er helt enig. Jeg kom til at tænke på to skriftsteder, da jeg læste dit gode indlæg. Jeg tænkte, at det ville være dejligt, hvis vi ikke kun i ord, men også i gerning kunne være et vidnesbyrd, så at mennesker kan "kende det fulde omfang af Kristi kærlighed, der rækker langt ud over, hvad mennesker kan fatte, så at I kan fyldes af hele Guds væsen" ( Efeserbrevet 3:19,Bibelen på hverdagsdansk.) Jeg
kom også til at tænke på Galaterbrevet 5:22-26 :"Frugten af Helligåndens virke er: kærlighed, glæde, fred, udholdenhed, mildhed, godhed, trofasthed, ydmyghed og selvbeherskelse. Her er ingen konflikt med loven. De, som tilhører Kristus, har naglet deres naturlige, onde lidenskaber og lyster til korset. Bor Guds Ånd i os, da må vi også lade Ånden styre vort liv. Så behøver vi ikke at jage efter tom ære og popularitet, som blot fører til konkurrence og misundelse." (Bibelen på hverdagsdansk - kan for øvrigt læses på www.udfordringen.dk). Og med de ord vil jeg ønske dig alt godt og håbe på mange positive indlæg, udsprunget af tanker , man har gjort sig ved læsning af din nye trådstart her!
Venlig hilsen 9els1.
tilføjet af

joan.d.arc.

Kære joan.d.arc.
Tak for din kommentar til mit kompendium. Jeg har også et link, som måske kunne interessere dig. Du gav mig stikordet.
http://www.essene.org/Essene_Communalism.htm
Kærlig hilsen
Enoch
tilføjet af

vidunderligt

Tusind tak for det smukke link. Fantastisk Ordenssamfund. Må tjekke det ud!! :-)
De skulle vist også være vegetarer. Har lige lagt link ind på ftg´s tråd om Johannes Døberen.. netop om Essenerne.. Kender du selv nogle der er Essenere??
Guds velsignelser og fred!
katarin@
tilføjet af

katarin!

Kære søster i Herren katarin,
Må jeg have fornøjelsen, at præsentere nogle af mine venner.
http://www.kingdomofyah.com/Chior/Ahdaiyah.html
Disse mennesker, har noget meget værdifuldt. Jeg kender dem, har mødt dem og spist sammen med dem.
De er pragtfulde. Meget pragtfulde.
din Enoch
tilføjet af

Hils dem alle! :-)

Lyder søm skønne venner, kære Enoch! :-) Håber også jeg får lov at møde dem en dag, om Gud vil!
Må Han velsigne din aften!
Guds fred og alt godt!
fra din søster i Kristus!
Katarin@
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.