14tilføjet af

Den frelsende dåb / Kosmos

Hej Kosmos
Tråden er kommet over på side 2. Derfor har jeg oprettet en ny tråd.
Du skriver: ” Når du nævner ”symboler” / symbolsk, så er der også dåben. Den frelsende dåb, men den betragter Jehovas Vidner heller ikke som ”frelsende”.
Den Kristne troslære er, at dåben i sig selv er frelsende. Det er klart den er et symbol, men den er et symbol på frelse og derfor en nødvendighed.”
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2024930
Du skriver at dåben i sig selv er frelsende. Mit spørgsmål er så, om du mener at alle der er barnedøbt i en kristen kirke, er sikret evigt liv i himlen, uanset hvordan de lever deres liv.
Jeg håber du vil svare.
tilføjet af

Dåben?

Kære Anette Wagner,
Tak for debatemnet du har bragt på banen. Ja, jeg vedkender mig, at jeg har skrevet som du har citeret mig for.
Du skriver:
"Du skriver at dåben i sig selv er frelsende. Mit spørgsmål er så, om du mener at alle der er barnedøbt i en kristen kirke, er sikret evigt liv i himlen, uanset hvordan de lever deres liv. Jeg håber du vil svare".
Citat slut.
Svar:
Ja, lidt senere i aften.
Kosmos
tilføjet af

den frelsende Dåb.

Hej Anette Wagner,
Johannes Evangeliet kap. 6. Jesus siger: ”Jeg er Livets Brød”.
Eders Fædre åde Manna i Ørkenen og døde. Dette er det Brød, som kommer ned fra Himmelen, at man skal æde af det og ikke dø.
Jeg er det levende Brød, som kom ned fra Himmelen; om nogen æder af dette Brød, han skal leve til evig Tid; og det Brød, som jeg vil give, er mit Kød, hvilket jeg vil give for Verdens Liv."
----------------------------------------------------
Da kivedes Jøderne indbyrdes og sagde: "Hvorledes kan han give os sit Kød at æde?"
Jesus sagde da til dem: "Sandelig, sandelig, siger jeg eder, dersom I ikke æde Menneskesønnens Kød og drikke hans Blod, have I ikke Liv i eder.
Thi mit Kød er sand Mad, og mit Blod er sand Drikke. Den, som æder mit Kød og drikker mit Blod, han bliver i mig, og jeg i ham.
Fysisk, at tage del i nadveren?
---------------------------------------
Det ere snart Pinse.
Pinsedagen hvor ”Gud svarede menigheden og den enkelte” ved ”ildtunger” således; Gud der svarede med ild, ved Elias offer der på alteret. (På Karmels Bjerg)
Gud siger:
Jeg forlover mig med dig (Israel) for evigt;
jeg forlover mig med dig
i ret og retfærdighed,
i godhed og barmhjertighed.
Jeg forlover mig med dig i troskab,
og du skal kende Herren.
På den dag
vil jeg svare, siger Herren;
jeg vil svare himlen,
og den skal svare jorden.
Citat slut.
-------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil først sige dette om dåben.
"Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21).
-----------------------------------------------------
Det ”billede” Apostlen Peter taler om er herfra:
1.Korinter kap. 10 vers 4
Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet og blev alle ”døbt til Moses” i skyen og i havet og spiste alle den samme åndelige mad og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus – og alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem. De blev jo slået ned i ørkenen. Derved blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det.
Citat slut.
Kommentar:
Som du kan se; ”alle døbt til Moses” – ”drak alle den samme åndelige drik” – ” de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus” – ” alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem” – ” de blev jo slået ned i ørkenen” – ” blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det”.
--------------------------------------------------------------
Og alligevel skriver Apostlen Peter:
"Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21). Altså, ”den dåb, som nu frelser jer”.
--------------------------------------
Du spurgte:
”Du skriver at dåben i sig selv er frelsende. Mit spørgsmål er så, om du mener at alle der er barnedøbt i en kristen kirke, er sikret evigt liv i himlen, uanset hvordan de lever deres liv”.
Citat slut.
Kommentar:
Som du kan se, er dåben et sakramente. Uden dåb ingen frelse. Fravælger man sakramenterne, Nadveren, Dåben, Helligånden, Ordet, fravælger man Jesus.
Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.
Kosmos
tilføjet af

Dåben frelser ikke

Dåben er et krav til alle der ønsker at blive frelst. Men dåben i sig selv frelser os ikke.
Det er „gennem Jesu Kristi opstandelse“ frelsen er mulig.
Det er troen på Jesus Kristus der frelser.
tilføjet af

Dåben frelser, ja.

"Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21). Lige så vel som "de" der gik gennem vandet blev frelst dengang, således bliver man også frelst "gennem" vandet i dåben. Jfr. mit indlæg.
Kosmos.
tilføjet af

Om barnedåben

Hej Kosmos

Du har tidligere skrevet:
”Når du nævner ”symboler” / symbolsk, så er der også dåben. Den frelsende dåb, men den betragter Jehovas Vidner heller ikke som ”frelsende”.
Den Kristne troslære er, at dåben i sig selv er frelsende. Det er klart den er et symbol, men den er et symbol på frelse og derfor en nødvendighed.”

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2024930

Når jeg så spørger indtil, om dåben med sikkerhed giver frelse, uddyber du dit synspunkt til:
”Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.” Citat Kosmos

og en anden debattør fremlægger Jehovas Vidners syn på sagen.:
”Dåben er et krav til alle der ønsker at blive frelst. Men dåben i sig selv frelser os ikke.
Det er „gennem Jesu Kristi opstandelse“ frelsen er mulig.
Det er troen på Jesus Kristus der frelser.” Citat A-jv2

Umiddelbart havde jeg svært ved at se forskellen på dine synspunkter og JV-synspunkterne, men dit synspunkt kan ses som fortaler for barnedåben, forstået på den måde at et barn (eller en person der åndeligt kan sidestilles med et barn) kan opnå frelse, selvom hun ikke er kommet til tro, men heller ikke har forkastet troen.
Dvs. er det barnedåben der skiller her?
Og jeg vil uddybe med at spørge om der er bibelsk belæg for barnedåben?
tilføjet af

Har du et skriftsted

der kan underbygge dit synspunkt?
tilføjet af

1. Peter 3:21

"Det som svarer hertil, nemlig dåb (ikke fjernelse af kødets snavs, men en anmodning til Gud om en god samvittighed), frelser nu også jer gennem Jesu Kristi opstandelse."
Hvis dåben frelste, havde man ikke behøvet gøre mere. En baby på 3-4 mdr. kunne således blive voksen og fornægte Gud og jesus, men alligevel blive frelst.
Det holder ikke, for jesus siger: den der ikke vil vedkende sig mig, ham vil jeg ikke vedkende overfor min fader i himlen.
Det er gennem Jesus offer og opstandelse frelsen bliver mulig, hvis vil følge Jesus bud, og blive ved med det.
Mattæus 10:22
"men det er den der har holdt ud til enden der bliver frelst"
Det frelser heller ikke af deltage i nadveren, at spise brød og drikke vin, er kun symboler, der viser hvad man ønsker at gøre. Hvem man ønsker at tilhøre.
Iøvrigt mener vi det kun er de salvede der bør nyde symbolerne.
tilføjet af

Mange tak

Nu skal det jo dertil siges, at Kosmos heller ikke mener. at dåben i alle tilfælde fører til frelse, for han skriver:
”Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.”
Det ville så være interessant at vide i hvilke situationer man - efter Kosmos' mening - fortabes, selvom man er døbt.
tilføjet af

barnedåben

Kære Anette Wagner,
Ja, der er flere indgange til dåben og der er mange vurderinger af, hvad dåben er og betyder. Jeg kan kun henvise til Bibelen. Her står klart og tydeligt:
"Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21). Lige så vel som "de" der gik gennem vandet blev frelst dengang, således bliver man også frelst "gennem" vandet i dåben. Jfr. mit indlæg.
Det ”billede” Apostlen Peter taler om er herfra:
1.Korinter kap. 10 vers 4
Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet og blev alle ”døbt til Moses” i skyen og i havet og spiste alle den samme åndelige mad og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus – og alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem. De blev jo slået ned i ørkenen. Derved blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det.
Citat slut.
Kommentar:
Som du kan se; ”alle døbt til Moses” – ”drak alle den samme åndelige drik” – ” de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus” – ” alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem” – ” de blev jo slået ned i ørkenen” – ” blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det”.
--------------------------------------------------------------
Og alligevel skriver Apostlen Peter:
"Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21). Altså, ”den dåb, som nu frelser jer”.
--------------------------------------
”Du skriver at dåben i sig selv er frelsende. Mit spørgsmål er så, om du mener at alle der er barnedøbt i en kristen kirke, er sikret evigt liv i himlen, uanset hvordan de lever deres liv”.
Citat slut.
Kommentar:
Som du kan se, er dåben et sakramente. Uden dåb ingen frelse. Fravælger man sakramenterne, Nadveren, Dåben, Helligånden, Ordet, fravælger man Jesus.
Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.
-----------------------------------------------
Du skriver:
Når jeg så spørger indtil, om dåben med sikkerhed giver frelse, uddyber du dit synspunkt til:
”Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.” Citat Kosmos
----------------------------------------------------------------------
og en anden debattør fremlægger Jehovas Vidners syn på sagen.:
”Dåben er et krav til alle der ønsker at blive frelst. Men dåben i sig selv frelser os ikke.
Det er „gennem Jesu Kristi opstandelse“ frelsen er mulig.
Det er troen på Jesus Kristus der frelser.” Citat A-jv2
Citat fra dit indlæg slut.
---------------------------------------------------------------------
Det vil jeg gerne svare dig på.
Som der skriver, ” ”Dåben er et krav til alle der ønsker at blive frelst”. (citat) Det er korrekt.
der skrives videre i det indlæg du citere fra: ”Det er „gennem Jesu Kristi opstandelse“ frelsen er mulig”. (citat) Svar:
Det er ”gennem” Jesu død på Korset, altså Jesu ”offer”, at ”frelsen er mulig”. Da Jesus døde på Korset sagde han (jeg citere fra Bibelen); Johs. 19,30: Da nu Jesus havde fået eddiken, sagde han: "Det er fuldbragt" og han bøjede hovedet og opgav ånden.
--------------------------
Det, der var fuldbragt var ”Jesu offer til frelse for alle mennesker”. Hvordan kan vi så ”tage imod det”? Ved at tage imod Jesus.
Hvordan gør v i det? Nadveren er én af sakramenterne og dåben en anden. Som der står i Bibelen; "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21).
--------------------------------------------------------
Du skriver:
Umiddelbart havde jeg svært ved at se forskellen på dine synspunkter og JV-synspunkterne, men dit synspunkt kan ses som fortaler for barnedåben, forstået på den måde at et barn (eller en person der åndeligt kan sidestilles med et barn) kan opnå frelse, selvom hun ikke er kommet til tro, men heller ikke har forkastet troen.
Dvs. er det barnedåben der skiller her?
Citat slut.
Svar:
Ja, det kan man sige.
----------------------------------------------------------
Du skriver:
Og jeg vil uddybe med at spørge om der er bibelsk belæg for barnedåben?
Citat slut.
Svar:
Ja, det vil jeg. Det der er Guds store kærlighed til menneskeheden (jeg citere): Johannes Evangeliet kap. 3 vers 16,
Thi således elskede Gud Verden, at han gav sin Søn den enbårne, for at hver den, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have et evigt Liv. 17. Thi Gud sendte ikke sin Søn til Verden, for at han skal dømme Verden, men for at Verden skal frelses ved ham. 18. Den, som tror på ham, dømmes ikke; men den, som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne Søns Navn.
-----------------------------------------------
Så frelsen beror ikke på, hvad f.eks. et lille barn har gjort for Gud, kan gøre for Gud, men hvad Gud allerede har gjort for hver enkelt af os og også for et lille barn.
Derfor bære vi det lille barn hen til Gud og døber det i Faderen og Sønnen og Helligåndens navn. Det gør Jehovas Vidner ikke og heller ikke voksne. (i Faderen og Sønnen og Helligåndens navn)
Derimod døbes man (ikke til Jesus), men til Vagttårnet Organisationen, idet man sværger at man vil døbes til, at tilhøre den.
-----------------------------------------------------
Nu skal det jo dertil siges, at Kosmos heller ikke mener. at dåben i alle tilfælde fører til frelse, for han skriver:
”Vælger man så sakramenterne, men forkaster Ordet, fortabes man.”
Det ville så være interessant at vide i hvilke situationer man - efter Kosmos' mening - fortabes, selvom man er døbt.
Citat slut.
Svar:
Alle et menneskes synder tilgives og udslettes gennem Jesu offer på Korset og det tager vi imod i Nadveren og i Dåben, men synder vi imod Helligånden fortabes vi.
Matthæus 12, 31-32: "Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Helligånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende."
-------------------------------------
Her kan du så læser mere detaljeret om dette: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=208
Altså fravælger man Jesus før eller senere i sit liv, synder man mod Helligånden.
Kosmos
tilføjet af

Tak for et langt svar

Du giver mig medhold i at det er barnedåben der skiller. Tror man på dåben som frelse, ville det jo være mest hensigtsmæssigt at døbe så tidligt som muligt.
Jehovas Vidner opfatter dåben som nødvendig for frelse, men ikke som frelse i sig selv, så der er barnedåben ikke oplagt.
Så kunne jeg have lyst til at spørge om, hvad baptisterne mener om dåb og frelse, for de går vist også ind for voksendåb, men det kan du måske ikke svare på?
tilføjet af

voksendåb?

Hej Anette Wagner,
Jeg mener ikke jeg har udtalt mig om voksendåb. Jeg vil gerne kommentere det. På Det Gamle Testamentes tid og på Jesu tid var der voksne der blev døbt, så voksendåb er Bibelsk lære.
Imidlertid findes der også beretninger hvor børn bliver døbt.
Det er indlysende, at er nogen ikke døbt som lille (barn) båret af sine forældre, så er voksendåb indlysende obligatorisk.
Jeg vil også sige, at man kan godt døbes 2 eller 3 gange, dersom man får behov for det.
Kosmos
tilføjet af

Voksendåb i modsætning til barnedåb

Jeg forstod det således at du mente at de kristne kirker i almindelighed betragtede dåben som ubetinget frelsende. Således forstod jeg din kritik af Jehovas Vidner. Men det er muligt at jeg har misforstået dig, og at det du har skrevet mere er udtryk for din personlige mening.
Hvis man opfatter dåben som ubetinget frelsende, ville man jo nok mene at børn burde døbes som spæde, så de var frelst, hvis de skulle dø. At udskyde dåben til teenage-alderen eller senere ville være risikabelt. Men det er jo det Jehovas Vidner gør, men de betragter jo heller ikke dåben som frelse i sig selv.
Nåja, så var det at det faldt mig ind, at også anerkendte kristne kirker fravælger barnedåben. Er det så fordi de ikke betragter dåben som frelsende❓ Men du kan selvfølgelig ikke svare for andre end dig selv.
tilføjet af

Guds gave, livet.

Hej Anette Wagner
Tak for svaret. du skriver:
”Jeg forstod det således at du mente at de kristne kirker i almindelighed betragtede dåben som ubetinget frelsende. Således forstod jeg din kritik af Jehovas Vidner. Men det er muligt at jeg har misforstået dig, og at det du har skrevet mere er udtryk for din personlige mening”.
Citat slut.
Svar:
Ja, jeg har og jeg kan kun vise hvad Bibelen selv siger (uden for alle meninger og fortolkninger) og den siger;
1) "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21).
Klart, tydeligt og ægte; ”…den dåb, som nu frelser jer”. Det næste Bibel Ord;
2) 1.Korinter kap. 10 vers 4
Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet og blev alle ”døbt til Moses” i skyen og i havet og spiste alle den samme åndelige mad og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en ”åndelig klippe”, som fulgte med, og ”den klippe var Kristus” – og alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem. De blev jo slået ned i ørkenen.
Derved blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det.
Som du kan se;
fortsat ……”alle døbt til Moses” – ”drak alle den samme åndelige drik” – ” de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus” – ” alligevel fandt Gud ikke behag i ret mange af dem” – ” de blev jo slået ned i ørkenen” – ” blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det”.
Citat slut.
------------------------------------------------------
Kommentar:
Jeg kan ikke så godt sige noget andet end hvad jeg her har vist Bibelen selv siger. Dåben er ubetingende frelsende, siger Bibelen, men det er da klart, at Dåben og efterfølgende frelsen er jo ikke en tvang. Ingen bliver da tvunget.
Som du kan se, at det samme Bibelord, der hvor sammenligningen drages mellem den ”frelsende dåb” og så det forbillede der nævnes, ”den frelsende dåb til Moses”; den mirakuløse overgang over det Røde hav der frelste Israelitterne fra de forfølgende Ægyptere; der var altså nogen (de fleste af dem) der senere fravalgte deres dåb; – ” blev de advarende eksempler for os, for at vi ikke skal få lyst til det onde, sådan som de fik det”.
Så i troens verden i dag, Kristendommen må vi henholde os til Ordet, rent og purt. Éns dåb er som en personlig underskrift på et dokument der allerede er underskrevet af ”sælgeren”, Gud.
Derimod, river du kontrakten (pagten) itu, gælder den jo ikke mere i éns valg, men modparten (Gud) har jo ikke skiftet mening fordi den enkelte gør det. Det er en ganske frivillig sag.
----------------------------------------------------------
Du nævner dette:
”Hvis man opfatter dåben som ubetinget frelsende, ville man jo nok mene at børn burde døbes som spæde, så de var frelst, hvis de skulle dø. At udskyde dåben til teenage-alderen eller senere ville være risikabelt. Men det er jo det Jehovas Vidner gør, men de betragter jo heller ikke dåben som frelse i sig selv”.
Citat slut.
Svar:
Ja, i tilfældet med ”dåben til Moses” dengang, som Apostlen Peter nævner som et ”billede”; "Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" (Peters 1. brev 3 vers 21). og 1.Korinterbrev kap. 10 vers 4; …”alle døbt til Moses”.
Her var der masser af børn der sammen med deres forældre ”……. alle døbt til Moses” og som det skete på Jesu tid; Apostlenes Gerninger kap. 16:
”24 Da han (fangevogteren) havde fået sådan Befaling, kastede han dem i det inderste Fængsel og sluttede deres Fødder i Blokken.
25 Men ved Midnat bade Paulus og Silas og sang Lovsange til Gud; og Fangerne lyttede på dem. 26 Men pludseligt kom der et stort Jordskælv, så at Fængselets Grundvolde rystede, og straks åbnedes alle Dørene, og alles Lænker løstes.
27 Men Fangevogteren for op at Søvne, og da han så Fængselets Døre åbne, drog han et Sværd og vilde dræbe sig selv, da han mente, at Fangerne vare flygtede. 28 Men Paulus råbte med høj Røst og sagde: "Gør ikke dig selv noget ondt; thi vi ere her alle."
29 Men han forlangte Lys og sprang ind og faldt skælvende ned for Paulus og Silas. 30 Og han førte dem udenfor og sagde: "Herrer! hvad skal jeg gøre, for at jeg kan blive frelst?"
31 Men de sagde: "Tro på den Herre Jesus Kristus, så skal du blive frelst, du og dit Hus."
32 Og de talte Herrens Ord til ham og til alle dem, som vare i hans Hus. 33 Og han tog dem til sig i den samme Stund om Natten og aftoede deres Sår; og han selv og alle hans blev straks døbte.
34 Og han førte dem op i sit Hus og satte et Bord for dem og frydede sig over, at han med hele sit Hus var kommen til Troen på Gud.
Citat slut.
Kommentar:
Som du kan se; "Herrer! hvad skal jeg gøre, for at jeg kan blive frelst?" 31 Men de sagde: "Tro på den Herre Jesus Kristus, så skal du blive frelst, du og dit Hus." – og han (fangevogteren) selv og ”alle hans” blev straks døbte.
Der findes ligeledes et ”modbillede” på den pagt, som dåben er mellem Gud og dig:
1.Mosebog kap. 17:
…………. og dette er min Pagt, som I skal holde, Pagten mellem mig og eder, at alt af Mandkøn hos eder skal omskæres. 11 I skal omskæres på eders Forhud, det skal være et Pagtstegn mellem mig og eder; 12 otte Dage gamle skal alle af Mandkøn omskæres hos eder i alle kommende Slægter, både de hjemmefødte Trælle og de, som er købt, alle fremmede, som ikke hører til dit Afkom; 13 omskæres skal både dine hjemmefødte og dine købte. Min Pagt på eders Legeme skal være en evig Pagt!
14 Men de uomskårne, det af Mandkøn, der ikke Ottendedagen omskæres på Forhuden, de skal udryddes af deres Folk; de har brudt min Pagt!"
15 Endvidere sagde Gud til Abraham: "Din Hustru Saraj skal du ikke mere kalde Saraj, hendes Navn skal være Sara; 16 jeg vil velsigne hende og give dig en Søn også ved hende; jeg vil velsigne hende, og hun skal blive til Folk, og Folkeslags Konger skal nedstamme fra hende!"
Citat slut.
Kommentar:
Lige siden den dag har jøderne bragt deres spædbørn (8 dage gammel) til ”templet” (synagogen i dag) for at blive omskåret. Det er ligeledes en pagt, hvor Gud allerede ”har gjort sit” og efterfølgende bringer forældrene det 8 dage gamle spædbarn til Gud for at ”gøre sit”, ”underskrive kontrakten på deres barns vegne” ; så at sige.
------------------------------------------------
Som du kan se taler Bibelen klart og tydeligt. Nu er der så det ved det, at vi andre der ikke er i noget pagtsforhold og erkender det som voksne klart kan beslutte at ”skrive under på den pagt” Gud allerede har oprettet da Jesus døde på Korset.
Ja, i den første tid (på Jesu tid) var der mange der blev døbt både 2 og 3 gange. Sidste gang var i forbindelse med Pinsen (det er snart Pinse) Pinsedagen, da Helligånden blev en virkelilghed.
Da blev de døbt med Ånd, Helligånd ( og ild). Det havde Jesus jo formidlet; Mattæus evangeliet, kapitel 3, vers 11, siger Johannes: ”Jeg døber jer med vand. Og lidt efter om Jesus: han skal døbe jer med Helligånd og ild”.
”døbe jer med Helligånd og ild”; Gud har ikke kun ”underskrevet” sin del af ”pagten” som vi blot kan tage imod, men tilvejebringer altså også Helligånden og Ild, for at give os al mulig støtte til at opfylde vor accept af pagten ved dåben i livet fremover, så vi kan holde fast ved dåbens frelse.
--------------------------------------------------------
Du skriver:
Nåja, så var det at det faldt mig ind, at også anerkendte kristne kirker fravælger barnedåben. Er det så fordi de ikke betragter dåben som frelsende❓Men du kan selvfølgelig ikke svare for andre end dig selv.
Svar:
Nogle har den opfattelse, at som med de forældre der ”bar deres børn og tog deres børn ved hånden ved overgangen af Det Røde Hav og blev frelst derfor, således mener nogle, at børnene er i ”en frelst position” ved forældrenes egen dåb.
Og, at Bibelens beretninger på Jesu tid fremholder næsten udelukkende beretninger om og nævner næsten udelukkende om ”voksne” der blev døbt, hvorimod beretningen om Fangevogteren og andre lignende tilfælde hvor man skal ”lede” efter børnene der blev døbt, fordi ”hele hans hus blev døbt”.
Det er et fortolknings spørgsmål, men det er klart, at forbilledet hvor” Israelitterne bragte der 8 dage gamle drengebørn til Templet (eller synagogen) for at blive omskåret, forældrenes ansvar at ”give børnene til Gud”, er klart og tydeligt.
Ja, dåben er frelsende, men du kan fravælge den både før og efter. Anerkendte Kristne Kirker acceptere ligeledes praktiserende homoseksualitet og endog vælger præster til den gerning skønt Bibelen fordømmer det.
Kosmos
tilføjet af

Tak for dine svar

som jeg har læst med interesse 🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.