11tilføjet af

Brug af bremseren i bilen

Hejsa!
Jeg har lige bestået køreprøven i sidste uge for 1. gang, og er naturligvis meget glad. Nu tænker i nok at jeg kan finde ud af at køre bil, og det kan jeg også, men der er et punkt hvor jeg er lidt forvirret. Da jeg begyndte på kørekortet og skulle til at lære at køre bil, lærte jeg at man skulle bremse samtidig med at man trykker koblingen nede. Så det har jeg selvfølgelig gjordt lige siden, og har ikke på noget tidspunkt fået at vide det var forkert. Nu har jeg så været ude at køre et par gange med min far, og han siger at det er forkert og at jeg kun skal trykke på bremseren og ikke koblingen samtidig, da det det vil slide koblingen meget. Det er lidt svært at vænne sig til, når man var vant til at gøre det på den anden måde. Mit spørgsmål er så, hvad er rigtigt? Håber i kan hjælpe. Tak.
tilføjet af

det er vel

et temperamentsspørgsmål, men man skal ikkekøre med koblinen i bund hele vejen op til rødt lys, så sætter man den i frigear, så nej, jeg synes ikke det er rigtigt at man skal koble ud bare fordi man bremser. Jeg synes din far har ret
tilføjet af

Gøre det på din egen måde..

Jeg synes, du skal starte med at køre, som du har lært. Der er lige så mange forskellige meninger om bilkørsel, som der er mennesker. Når du får rutine og bliver en mere afslappet billist, kommer du til at få dine egne vaner.
Grunden til, at du har lært at koble ud, når du bremser, er jo, at du formentlig skal ned i fart og dermed skal skifte gear - og så SKAL du lissom koble ud...
Men hvis det bare handler om, at du vil sætte farten en smule ned (så lidt, så du ikke skal skifte gear), behøver du ikke koble ud. Men så vil det være lisså smart bare at løfte foden lidt fra speederen og ikke bremse. Det er rigtig irriterende at køre bagved nogen, der træder på bremsen hele tiden, bare fordi de vil sætte farten en lille smule ned! Forstå mig ret: hvis der er en bil el.a. foran dig, så du skal ned i fart NU, bør du selvfølgelig bremse! Men stoplyset er jo en slags "advarsel" til billister bagved dig om, at der sker noget. Og hvis der ikke er "fare på færde", men du bare vil en smule ned i fart, er det overflødigt (og irriterende) at aktivere stoplyset hele tiden.
Mht. det med rutinen:
Jeg tog kørekort for ca. 3 år siden, og jeg lærte fx også at træde koblingen ned og blive i gear, når jeg holder for rødt. Men jeg har korte ben, så det er vildt anstrengende for mig at skulle holde begge pedaler nede i lang tid, hver gang jeg skal stoppe. Så jeg har fået min egen rutine med tit at sætte bilen i frigear i stedet, så jeg kun skal holde bremsen - og så sætter jeg i gear, når lyset skifter. Det er bare for at illustrere, at man får sine egne små vaner med tiden, når man finder ud af, hvad der passer ens temperament.
tilføjet af

okay..

Det kommer helt an på, hvad du kommer til at vende dig til at gøre.. Hvis du holder på en bakke, så skal du træde bremsen og koblingen ned på samme tid.. Så det vil jo ikke slide på koblingen..
Det der slider meget på koblingen, er hvis du ikke træder den nok ned, så du sidder og filler på den.. F.eks hvis du holder på en bakke, og du holder bilen på koblingspunktet hele tiden og rykker lidt frem og tilbage.. Det slider meget på koblingen.. Det samme vil også ske, hvis du giver motoren mange omdrejninger og træder koblingen ligeså stille ud..
Det er så også rigtig at du lærer på glatbanen, at du skal træde koblingen ned hver gang, du skal bremse og undvige.. Det er for at motoren ikke skal motorbremse, og derved gøre livet lidt nemmere for dækkene, da de så kun skal styre..
Så hvis du trykker koblingen helt i bund, så vil den ikke slide unormalt meget på den..
Selvfølgelig hvis du kører på motorvejen og skal bremse lidt ned, så behøver du ikke at bruge koblingen.. Så skal du bare bremse den med bremsen..
Personligt lader jeg være med at bruge koblingen, når jeg bremser, indtil jeg er langt nede i omdrejninger.. Derved bruger jeg også motoren til at bremse med.. Men det bliver en vane på et tidspunkt.. Og så tænker du ikke længere over det..
tilføjet af

Når du fjerner.......

....foden fra speederen med det formål at bremse, bremser kompressionen i motoren med. Denne virkning mister du ved at koble maskinen ud.
Man kan teoretisk sige, at du dermed forøger slid på både bremser og kobling.
I en almindelig trafiksituation er det ofte nok blot at lette foden fra speederen for at nedsætte hastigheden.
tilføjet af

Jeg kan da godt forstå din far

Jeg ville da også synes at det er irriterende både at se og mærke at du hele tiden træder koplingen i bund når du bremser.
Det gør man på en havetraktor, og der har man bygget de to funktioner sammen i samme pedal. haha.
Det korte af det lange er at du skal KUN kople ud når det er nødvendigt - ved gearskift og når du stopper helt op, og så i glatførekørsel, hvis du mister vejgrebet.
Hvad gør du når du kører på motorvej, og pludselig skal bremse ned??? kopler du så også ud???
God tur
Kenneth
tilføjet af

ja det er rigtig MEN

Nu skal du jo først lige lære at køre bil, forstået på den måde at du skal have rutinen lagt ind på rygraden. og det for man kun ved at køre. Men det er rigtig nok at det er "bedre" at bruge motorbremser. fordi den energi der bruges til at bremser med kan man lige så godt bruge fra motoren da det giver mindre slid på bremserbakker og dæk. men det er noget der komme hen af vejen held og lykke med kortet
tilføjet af

Din far har ret

brug kun koblingen når du skal skifte gear, eller skal stoppe helt op.
Hvis du slipper spederen, vil motoren også hjælpe med at bremse bilen, og der sparer jo på bremserne.
Så 2 gevinster i et hug.
Bare rolig - du skal nok få det lært.Jeg gjorde det samme da jeg lige havde fået kørekort. Syntes jeg manglede kontrol over bilen, hvis jeg slap alle pedaler på en gang. Men med erfaringen ved man, at den skal faktisk køre meget langsomt, før den går i stå, og man kan både høre og mærke hvornår det er tid at træde koblingen ned.
tilføjet af

Og iøvrigt................

....så betyder det, at have fået kørekort blot, at du nu lovformeligt har ret til, at øve dig videre alene. Ikke at du "kan køre" bil.
No sweat. Resten kommer stille og roligt af sig selv.
tilføjet af

din kørelærer

var sikkert også indehaver af et bilværksted. Det er derfor han vil være sikker på at både kobling og bremser bliver slidt op hurtigt. Flere penge i hans lomme. LOL.....er måske grunden til at der ikke rigtigt findes danske navne i racer verdenen.
tilføjet af

Tusind tak

for alle de mange svar. Nu forstår jeg det meget bedre hehe.
tilføjet af

I bykørsel

kobler jeg ud og triller i frigear frem til stop.Jeg kigger langt frem i trafikken mod næste lyskryds.Trafikken er rimelig forusigelig man skal bare øve sig i hvor langt ens bil kan trille.Bremser har ikke specielt godt af ikke at blive og desuden må de gerne komme lidt op i drift temperatur.
Hvis det var en el motor i min bil ville man kunne spare rigtig meget energi på den måde.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.