13tilføjet af

Betydningen af nåde

På græsk er ordet, charis, oversat til dansk under betydningen nåde. Normalt forstås nåde, som en fri gave af godhed fra gud.
http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=5485
Blandt Jehovas Vidner, som jeg oprinder fra, bruges udtrykket "nåde" imidlertidigt ikke. Istedet bruges udtrykket "ufortjent godhed".
Udtrykket bliver brugt i NWT, hvor at "ufortjent godhed" bliver sat ind de steder, hvor andre bibeloversættelser skriver "nåde". Denne ændring er opstået ved, at man har lavet en korrigering i den originale interlineare oversættelse af "charis", fra at være oversat til "grace" til "undeserved kindness".
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1526393

Hvad betyder så denne, måske umiddelbare ubetydelige, ændring af et ord?
Hvis vi læser, hvordan at der bliver teoretiseret videre over udtrykkets udformning, kan man få øje på svaret:
"Indsigt" bnd. 1 s. 719 Godhed
Ufortjent godhed
(...........)
En arbejder har ret til at få sin løn for det arbejde han har udført; han forventer at få sin løn; den er noget man skylder ham, og betalingen af den er ikke nogen gave eller noget udtryk for en særlig eller ufortjent godhed der vises ham. (Ro 4:4) Men når syndere der er dømt til døden (og vi er alle født som syndere), udfries fra denne fordømmelse og erklæres retfærdige, vises der dem en godhed der er ganske ufortjent. (Ro 3:23, 24; 5:17) Hvis man vil hævde at de der blev født under Lovpagten, var under en større fordømmelse fordi Loven afslørede dem som syndere, må man huske at der også blev vist jøderne en større ufortjent godhed ved at de fik frelsen tilbudt først. — Ro 5:20, 21; 1:16.
(.........)
Paulus havde al mulig grund til at fremhæve Jehovas ufortjente godhed, for han havde tidligere været „en gudsbespotter og en forfølger og et uforskammet menneske“. „Ikke desto mindre,“ fortsætter han, „blev der vist mig barmhjertighed, fordi jeg var uvidende og handlede uden tro. Og vor Herres ufortjente godhed var ovenud rigelig sammen med den tro og kærlighed som er forbundet med Kristus Jesus.“ (1Ti 1:13, 14; 1Kor 15:10) Paulus afviste ikke Guds ufortjente godhed, som nogle tåbeligt har gjort (Jud 4), men han tog med glæde og taknemmelighed imod den og opfordrede andre som havde taget imod den, til ’ikke at forfejle hensigten med den’. — Apg 20:24; Ga 2:21; 2Kor 6:1.
---------------
Der afsluttes her med, man ikke skal forfejle hensigten med den godhed, man ikke har fortjent.
Hvad menes der så med, at man ikke skal forfejle hensigten?

Vagttårnet 1972 15/8 Forfejl ikke hensigten med at Jehova har udfriet dig
Forfejl ikke hensigten
8 Når vi tænker på Paulus’ vejledning og på det gode eksempel han satte, kunne vi spørge: Hvad gør vi med vores frihed i dag? Følger vi Paulus’ gode eksempel, eller har vi måske forfejlet hensigten med at Jehova har udfriet os? Nogle vil måske svare: „Hvordan kunne vi forfejle hensigten med at Jehova har udfriet os?“ Andre vil måske sige: „Jeg søger at leve et rent liv. Jeg er ikke indblandet i nogen form for umoralitet. Jeg overværer de fleste af møderne, og jeg er en regelmæssig forkynder af Guds rige. Jeg er ude i tjenesten på arbejdsmarken hver måned.“
9 Men lad os engang betragte det under en anden synsvinkel: Selv om du er tilsluttet en menighed af Jehovas vidner, hvor stærk er så din tilknytning til den gamle tingenes ordning? Hvor nær er du forbundet med den? Nogle søger måske at tjene to herrer. De kan lide den nye ordning under Kristus Jesus og er villige til at gøre lidt for den, men i virkeligheden arbejder de meget hårdere for den gamle tingenes ordning under Satan Djævelen. Men tag ikke fejl. Jesus sagde at man ikke kan tjene to herrer. Han sagde: „I kan ikke tjene både Gud og mammon.“ (Matt. 6:24) Hvis vi bevarer en nær tilknytning til den gamle tingenes ordning, betyder det en meget svag tilknytning til den nye tingenes ordning. Hvis vor tilknytning til den gamle ordning er stærk, betyder det at vi er åndeligt svage og ikke rækker efter tjenesteforrettigheder, ikke gør fremskridt som kristne i Jehovas organisation i dag.
(.......)
11 Er noget lignende sket for dig? Hindrer dit arbejde dig i at tjene Jehova som du burde? Sætter du større pris på din arbejdsgivers agtelse end på Jehovas? Hvor ville du stå hvis Babylon den Store blev tilintetgjort i morgen, og den øvrige del af denne gamle tingenes ordning blev ødelagt kort efter? Ville du undslippe en sådan ødelæggelse, eller ville du blive ramt af den? Har du en god samvittighed med hensyn til Jehovas tjeneste?
---------------------------
Vagttårnet 1991 15/7 s. 17 "Hvad Jehova kræver af dig"
19 De salvede kristne er ambassadører på Kristi vegne, og den store skares medlemmer er hans gesandter. I fællesskab tilskynder de andre til at lade sig forlige med Gud og derved opnå frelse. Paulus ønskede ikke at nogen skulle forfejle hensigten med at de modtog ufortjent godhed fra Jehova Gud gennem Kristus. Dette kunne ske hvis vi undlod at gøre den gerning som den ufortjente godhed har beredt os til. Som mennesker der selv er blevet forligt med Gud vil vi ikke have modtaget hans ufortjente godhed forgæves hvis vi udfører „forligelsens tjeneste . . . som går ud på at Gud ved Kristus forligte en verden med sig“. (2 Korinther 5:18, 19) Og vi vil selv vise andre den højeste form for godhed og venlighed hvis vi hjælper dem til at blive forligt med Ham.
20 Jehovas tjenere viser venlighed og loyal hengivenhed mod andre, og efterligner Jehovas ufortjente godhed, når de udfører den åndelige hjælpegerning som deres tjeneste er. I den følgende artikel vil vi se nogle eksempler der viser hvordan disse positive egenskaber er kommet til udtryk i praksis, og hvordan vi kan efterligne dem.
(den efterfølgende artikel handler om ydmyghed)
Vagttårnet 1991 15/7 s. 30 Hvorfor iklæde sig ydmyghed?
(Konklusionen, red.)
Det er meget vigtigt at kristne altid bærer ydmyghedens klædning. Det vil tilskynde os til at holde ud som Rigets forkyndere, idet vi ydmygt forkynder fra hus til hus og søger efter dem der er ret indstillet til evigt liv. (Apostelgerninger 13:48; 20:20) Ja, hvis vi er ydmyge vil vi fortsætte med at adlyde Gud i enhver henseende, også selv om stolte modstandere hader vor retfærdige livsførelse.(😃-red) — Salme 34:21
Eftersom ydmyghed motiverer os til at ’stole på Jehova af hele vort hjerte’, vil han jævne vore stier. (Ordsprogene 3:5, 6) Kun hvis vi opdyrker denne smukke egenskab kan vi vandre med Gud og nyde hans godkendelse og velsignelse. Som disciplen Jakob skrev: „Ydmyg jer for Jehova, og han vil ophøje jer.“ (Jakob 4:10) Lad os derfor iføre os den smukke klædning som stammer fra Jehova Gud — nemlig ydmyghed.
-----------------------------------------

Så, istedet for at handle om en fri og skøn gave, hvor der ikke forventes nogen gengæld, vendes forståelsen af brugen af "charis" til, at man aldrig kan leve op til gaven, men skal gøre sit alleryderste for organisationen, uden at beklage sig, for at have en god samvittighed overfor gud. Evig taknemmelighedsgæld. Lever man som JV ikke op til den "ufortjente godhed", kan man ikke forvente at blive godkendt af Gud til evigt liv. Det man så skal gøre, for at forsøge at leve op til godkendelse er, at man skal arbejde på at hverve nye "proselytter".
På samme måde tilskyndes der til isolation fra omverdenen, hvor at for høj tilknytning til "verdenen", kan betyde at man ikke godkendes. 😃 Og alle "de andre" er bare misundelige!

Så er det, jeg vil spørge alle debatører:
Har dette noget som helst at gøre med nåde (charis)?
Kan man med rimelighed sige, at det ovenstående er bibelens budskab?
Hvordan forstår man ellers nådens betydning?

mvh
billen76
tilføjet af

Moderne sprogbrug.

Nåde er et lidt gammeldags ord.
Venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Moderne, men mindre korrekt

"Ufortjent godhed" bliver brugt af flere, som et BESKRIVENDE ord for, hvad ordet nåde implicerer. Ikke desto mindre beror denne vending "ufortjent godhed" på en tolknede forståelse af den nuværende brug, og ikke som selve grundbetydningen af charis. Problemet er, at man ved at indføre denne forståelse i oversættelsen, fastlåser betydningen, sådan at ordlyden passer ind med egen forståelse. At oversætte "charis" til "ufortjent godhed" er derfor ikke en korrekt oversættelse, omend at man kan tolke betydningen af "charis" i sammenhæng, til at have en impliceret betydning af "ufortjent godhed".
Problemet bliver så, at man får en bibel, hvor ordene er blevet drejet, hvorefter at man ud fra denne drejning, tolker videre på selve ordlyden. Tolkningen bliver dermed givet en bibelsk autoritet, som den egentlig ikke oprindeligt har.
Charis betyder mest skønhed eller fri gave, hvor at der ikke forventes gengæld.
"ufortjent godhed" implicerer betydningen af noget, man ikke kan leve op til, hvilket ikke er betydningen af ordet.
Det, som jeg så vil vise er, hvordan at WT bruger denne vending, til skabe grundlag for deres videre tolkning.
mvh
billen76
tilføjet af

Vores kærlighed til Gud skyldes

at han har vist os barmhjertighed, nåde eller ufortjent godhed (kald det hvad du vil).
Vi gengælder den barmhjertighed Gud har vist os, ved at tjene hans søn Jesus Kristus som forkyndere af den gode nyhed om riget.
Med venlig hilsen, ftg
tilføjet af

Hvordan-

man forstår nådens budskab.
Det er dette budskab jeg har forsøgt at forklare i den anden tråd, for vi har alle brug for Guds nåde - vi kan INTET i egen kraft.
Det kan siges på denne måde - at hvis vi hver aften lægger alt over til Jesus, og bekender vores fejl og mangler og takker for dagen, så vil [l]Jesus slette alt ud ved hans blod, og gøre tavlen ren.[l]

[f][s][l]
Jeg er træt og går til ro,
lukker mine øjne to.
Fader, se med kærlighed
til mit ringe leje ned.
Har i dag jeg, kære Gud,
syndet imod dine bud,
vær mig nådig, vær mig god,
slet det ud for Jesu blod.
Se, o Herre, til os ind,
os, som har det samme sind,
sæt, o Gud, din englehær
om al verden fjern og nær.
Stå de syge hjerter bi,
luk de trætte øjne i,
giv os alle fred og ro
i vor Herres Jesu tro.
[f][s][l]
tilføjet af

Egen tolkning-

Til dem står der skrevet:
Gal.4
v6 Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, v7 som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. v8 Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.
tilføjet af

Charis

Hvis vi lader JV ligge et øjeblik og i stdet interesserer os for betydningen af "charis" har det ganske rigtigt noget med løn at gøre. Lignelsen om den fortabte søn viser problematikken - han havde ikke gjort sig fortjent til nogetsomhelst - ja havde soldet sin arv op. Alligevel genindsatte hans far ham øjeblikkeligt som sin søn da han vendte tilbage, fordi en synder havde omvendt sig.
Pointen med den ufortjente løn er nemlig, at sålænge omvendelsen er oprigtig, skal lønnen ikke optjenes men gives ved troen på Jesus Kristus. En anden lignelse der illustrerer det er lignelsen om daglejerne, der alle fik den samme løn, selvom nogle havde knoklet hele dagen, medens andre først var kommet til i den sidste time.
Pointe i beretningerne er, at Gud har lov at frelse hvem han vil - frelsen er et under for alle der modtager den, så det giver ikke mening at være misundelig på at andre har skullet arbejde mindre for deres løn end en selv.
Det er nemlig ikke hårdt at være Jesu discipel. Faktisk fortæller Jesus, at alle som er tyngede af byrder kan komme til ham, for hans byrder er lette at bære. Med andre ord - det er ikke den arbejder der har knoklet i vingården hele dagen der har haft det hårdt, men ham der først til sidst slap for de hårde byrder udenfor vingården. Så misundelsen kan man ikke bruge til noget i denne sammenhæng.
tilføjet af

Det sædvanlige Fup og gamle skrøner serveret af ftg

´

Kun EN ting gælder når talen er om indholdet af BIBELEN Hvad siger GRUNDTEKSTEN? -
Stridens æble er denne gang ordet ”NÅDE” - står det i GRUNDTEKSTEN eller står der JW/WTS's forslag:
.. - såsom oversættelsen af Charis til det JV-udtrykket "UFORTJENT GODHED" -

Lad os prøve at sammenligne engang:
....... Rom. 5:20.21 (+ 1:6) .......JW/WTS-”Fortolkningen”:
Hvis man vil hævde at de der blev født under Lovpagten, var under en større fordømmelse fordi Loven afslørede dem som syndere, må man huske at der også blev vist jøderne en større ufortjent godhed ved at de fik frelsen tilbudt først

....... Rom. 5:20.21 .......Da92
Men loven kom til, for at faldet skulle blive større; og blev synden større, er nåden blevet så meget desto større, v21 for at nåden, ligesom synden har hersket i og med døden, skal herske ved retfærdighed til evigt liv ved Jesus Kristus, vor Herre.

Hvad står der egentlig i GRUNDTEKSTEN i "The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures" (KIT) med Westcott og Hort's (WHIT) på http://www.scripture4all.org/ . til:
....... Rom. 5:20.21 .......
nomos de pareiserchomai, hina pleonazo ho paraptôma hou de pleonazo ho hamartia, huperperisseuo ho charis, 21 ina hosper basileuo ho hamartia en ho thanatos, houtos kai ho charis basileuo dia dikaiosune eis zoe aionios dia Iêsous Christos ho kurios hemeis

Som vi tydeligvis ser i ovenstående GRÆSKE TEKST, står der ”CHARIS” x 2 - dette er STRONG 5485, hvori der i tekstboksen står skrevet:
COPY and PASTE: STRONG 5485:
► from cairw - chairo 5463; graciousness (as gratifying), of manner or act (abstract or concrete; literal, figurative or spiritual; especially the divine influence upon the heart, and its reflection in the life; including gratitude):--acceptable, benefit, favour, gift, grace(- ious), joy, liberality, pleasure, thank(-s, -worthy). ◄

Jeg må derfor give billen76 ret – Hvorfor ftg som sædvanlig har uret i disse tvister, om hvad der faktisk står skrevet i GRUNDTEKSTEN, og dermed også i BIBELEN -
Men ftg kan jo også bedst lide NWT,
men det undskylder jo heller ikke denne gang en MISVISENDE og FEJLFORTOLKET TEKST.

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Vi nærmer os atter et Nytår, - Hvor ftg igen vil fortælle

´

... alle der gider, at han har ret og vi andre har taget gruelig fejl - Dette vil vi især opdage indenfor den nærmeste tid for NU var tidens afslutning lige om hjørnet og NU indtog jehova de verdslige regeringer og det ville blive værst for os der ikke Troede på nøjagtig det samme som ftg ...
Denne mere eller mindre forblommede trussel har jeg læst igen og igen - igen og igen siden 2005 (så vidt jeg husker) - Og igen og igen har man kunnet nikke genkendene til 5.Moseb.18:20-22's indhold og tænke Hvor må man sande, at netop det SKRIFT indeholder SANDHEDENS LYS, i hvert fald når det drejer sig om ftg, hans Trådindlæg og hans svarindlæg med samt ftg's ejere den guddommelige Organisation JW/WTS som ftg med flid (den ros skal han have) repræsenterer.
Jeg tror faktisk at de kan tælles på en hånd, de meninger der er kommet
fra ftg, man ikke har kunnet putte ind under netop det skrift eller tilsvarende.

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Problemet i den udtalelse er bare lyjse ...

[s]

... ☺ Det kan siges på denne måde - at hvis vi hver aften lægger alt over til Jesus, og bekender vores fejl og mangler og takker for dagen, så vil [l]Jesus slette alt ud ved hans blod, og gøre tavlen ren.[l] ☺

Sover man ind med et roligt sind, vågner man også op med et roligt sind -
og det er så temmelig underordnet om man er Troende på Jesus Kristus eller ej!

Mange hilsner
[s]🙂[s]
jalmar
tilføjet af

min opfattelse af Paulus

var at han havde studeret med en kendt og meget agtet rabbi,
var han så selv en rabbi?
han var glødende fanatisk og en stor modstander af de første kristne
og var med til at forfølge dem og ovenikøbet stene i hvert fald en af dem,
men at han skulle være Gudsbespottende vidste jeg ikke.
efter at have fulgt de flygtende disciple til Damaskus faldt han af sin kamel og blev plejet og omvendt af de kristne, da han så potentialet i den nye religion og overtog derefter jobbet som skatmester efter Judas, som jo havde taget billetten.
At administrere de kristnes penge var åbenbart mere interessant en at sy telte som ellers var hans profession
tilføjet af

Det må komme fra frasen

Nåde for nåde hvis venskab skal holdes.
tilføjet af

Hvad med

Barmhjertighed, godhed, tilgivelse, forladelse?
tilføjet af

eller hvad med

fortjent tilgivelse, er det ikke også at vise nåde,
der kan da godt være en grund til at man giver forladelse.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.