ANMELDELSE - Fjernt fra Danmark

Forfatter: Redigeret af Knud-Erik Jensen
ISBN: 978-87-17-04013-7
Forlag: Nyt Nordisk Forlag,
Udkom: December 2010
336 sider, 299 kr
[sun] [sun] ud af 6 sole

Bogen Fjernt fra Danmark sælges en anelse vildledende. Undertitlen er EVENTYR - VIDENSKAB - OPDAGELSE. Bagsideteksten opremser blot de opdagelsesrejsendes navne og destinationer. På Nyt Nordisk Forlags hjemmeside er bogen katalogiseret under Fagbøger > Samfund. Først langt nede og skjult afsløres sandheden: Dette er primært en historisk fagbog, snarere end en etnologisk eller aktuel rejsebog. Rejseberetningerne spænder fra 1500-tallet til begyndelsen af 1900-tallet og er således altsammen groft sagt førmoderne. Det er en vigtig katagorisering når man ønsker at sælge en rejsebog.

Den historiske rejsebog er nok svær at sælge og derfor vælger man at nedtone sagen. Men faktum er at ekspeditionerne udi Grønland, Ottomanernes rige, Indonesien, Ægypten, Yemen, Karibien, Indien, Tasmanien, Brasilien etc. synes at fortælle mere om historisk etnologi end faktiske udenlandske situationer som læseren selv ville kunne opleve.
Og ganske rigtigt er det en tung tekst at sluge for en moderne læser, med mindre man allerede har en veludviklet kombinationsinteresse for etnologi og historie. Bogen består af 90% originale rejseberetninger, resten er kortfattede og ret intetsigende introduktionstekster.
Denne eventyrkanon giver en på sin vis grundig indsigt i dansk udsyn før flyvemaskiner, før Google Earth, før charterture, før e-mail, før TV-transmissioner etc. Teksterne har et roligt åndedræt og en forankring som er rammende for en læser i vor forhastede tidsalder. Særligt Carsten Niebuhrs beskrivelser fra Indien og Mellemøsten er velgørende. Det venlige og beundrende syn på "muhamedanerne" er milevidt fra vor tids begrundede skepsis og afstand. For få år siden udkom Carsten Niebuhrs arabiske rejseberetninger i en flot genudgivelse - og ham kan vi ikke få nok af.
Rejseformen i sejlskibe, på kamel- eller æselryg, til fods eller til hundeslæde er i sig selv eksotisk og iscenesætter den helt ekstremt store forskel på vor og dengangs transportformer. Ekspeditionsdeltagerne kreperer rask væk af forfrysninger i nord og tropesygdomme i øst.
Værket er dokumentarisk illustreret med tegninger, stik og enkelte tidlige fotos som altsammen gengiver de eksotiske destinationer, dyre- og planteliv og de indfødte som de tog sig ud for århundreder siden. Men det er netop denne tilfældigt sammenstablede række af breve, dagbøger og illustrationer som er svagheden. Knud-Erik Jensen har ikke formået at samle delene i mønstre, udvikling eller temaer som kan fastholde den uindviede læser.
tilføjet af

ANMELDELSE - Fjernt fra Danmark

ISBN: 978-87-17-04013-7
Forlag: Nyt Nordisk Forlag,
Udkom: December 2010
336 sider, 299 kr
[sun] [sun] ud af 6 sole

Hans Birgir Hansen skrev
Hvad med besøge http://www.hovedland.dk/ her finder i endel intressante bøger hvorfor ikke købe danskt og støtte dansk literatur der giver jer indsigt forståelse bevisthed ingen får fra avis radio tv der sløver dansker sind tænk på det læs om disse bøger.