47tilføjet af

3095 kr at leve for - det kan ik være rigtigt !

Jeg raser indeni over vores "dejlige" system ligenu.
Jeg er for 3 mdr siden blevet enlig mor til to drenge, hvilket har taget hårdt på mig. Jeg blev færdigudlært 1 maj, og kunne ikke finde job, så røg på dagpenge- demittenssats. Jeg er efterfølgende blevet sygemeldt, og kommer derfor på sygedagpenge.
Igår fik jeg så min første "lønseddel", og til min ikke så glædelig overraskelse stod der at jeg får 3095 kr udbetalt !!!
Jeg kan simpelthen ikke forstå at det kan være rigtig, at jeg skal få så meget under en bistand. Jeg har sørget for at sikre mig selv med en A-kasse, og ender derved med at være laaangt under fattigdomsgrænsen. Havde jeg ikke sikret mig selv med A-kassen, var jeg røget på bistand og havde fået betydeligt mere, og det er da en fejl i vort system.
Så nu sidder jeg her uden mulighed for at betale husleje, institutioner osv. Det er simpelthen for dårligt !!
tilføjet af

Lyder vildt......

Du må i banken. Der er ikke andet for. Eller finde et arbejde. Der kommer vel penge fra farmand eller hvad? 😕
Ellers går kommunen da ind og sikrer dig de penge, hvilket skulle give dig 2200 ekstra.🙂
Men jeg ved selvfølgelig ikke hvordan din økonomi er skruet sammen 😖
Good luck
Løvemor
tilføjet af

Mystisk

Det lyder godt nok mærkeligt... Kender flere der efter uddannelse røg direkte på dagpenge indtil de fik et job. De var godt nok allesammen kun på dagpenge i kort tid. Men de fik betydeligt mere end 3000 efter skat. Nu er deres dagpengesats (de er højtuddannede) nok en del højere end din. Men det virker alligevel utroligt, at deres sats "bare" er så meget højere.
Så umiddelbart lyder det lidt mystisk. Men jeg tror du vil få mere ud af at tale med din A-kasse om problemet. De kan sikkert give dig de nødvendige svar. Om de kan give dig flere penge er nok en anden snak. Men de kan uden tvivl besvare dine spørgsmål. Hvilket jeg tvivler på folk kan herinde - vi kan ikke rigtigt meget andet end at ønske dig held og lykke.
tilføjet af

samfundets skyld

jaa
tilføjet af

Check lige...

Check lige op på det. Det er ikke rigtigt. Hvad er din dagpenge sats, for skatten er trukket?
Jeg kan forsikre dig om, at 3095-, ikke erdet beløb du vil modtage.
Som 'almindelig' dagpenge modtager på demmitenssats opnår du ca. 11.000 dkr før skat. Afhængig af dit fradrag får du således i hvert fald ikke kun 3095,- udbetalt. Du er også enlig mor skriver du, så du får højst sandsynligt nogle tillæg.
Derudover synes jeg, at du skal forhøre dig om friplads til dine børn, der er mange 'goder' når man er enlig forælder. Kontakt evt. din kommune, og sagsbehandler, mhp. en informerende samtale om din nuværende situation.
Held og lykke.
tilføjet af

Ja rigtigt......

Detr er muligvis tale om en 3 ugers dagpengeperiode?
Det skal nok gå 🙂
Løvemor
tilføjet af

...

Jeg kan ikke holde til et arbejde lige nu, det er derfor jeg er blevet sygemeldt. Jeg får rigtig nok 2200 kr af faren pr. md., og børnetilskud hver 3 md, hvilket giver ca. 2000kr pr. md.
Men alt taget i betragtning, så er det da at gøre grin med mig når de mener jeg kun er berettiget til 3096 kr.
tilføjet af

før skat

Jeg får omkring 7000 kr før skat, og ja, det er for en 3 ugers periode. Men de burde kunne se at jeg ikke har nogen mulighed for at klare mig for 3000 kr. Jeg får boligstøtte og hjælp til institution, men selv banken siger det overhovedet ikke kan løbe rundt.
Med indtægter fra faren, og børnepenge, så når jeg op og har ca 7000 ialt. og der skal jo betales husleje, mad, regninger osv for det lille beløb.
tilføjet af

Så må du på kommunen.......

Du er nødt til at finde en billigere bolig, hvis kommunen evt. kan hjælpe dig?
Løvemor
tilføjet af

Ingen gør vel grin......

med nogen forsætligt. Det er nu engang sådan det er skruet sammen i dagpengesystemet. Trist at du er på sygedagpenge. Hvilken uddannelse har du da taget?
Løvemor
tilføjet af

boligen koster

Min bolig kuster ca 5500 kr. for en 3 værelses. Jeg tror det er meget normalt, og det vil være svært at finde en der er meget billigere med mindre jeg skal bo i højhuse. Jeg kan ikke bare flytte mht. skole.
tilføjet af

Nej det er billigt......

nok.men du får vel boligsikring? Når din indkomst er så lav, får du mere i tilskud! 😉
Løvemor
tilføjet af

Dine sygedagpenge, skal svare til dine dagpenge

gør de ikke det er der en fejl. Er der en fejl henvender du dig til den afdeling på kommunen, der udbetaler dine sygedagpenge. For det meste retter de deres fejl.
tilføjet af

Er du sikker på

at de 3095 er for en 3 ugers periode ?
OK jeg har ikke styr på alle de forskellige satser og dagpenge systemer, men ved ihvertfald, at når jeg som selvstændig får udbetalt sygedagpenge ( har tegnet en forsikring der giver mig ret til sygedagpenge ) så får jeg udbetalt sygedagpenge en gang om ugen.
Jeg får så ikke 3095 men kun omkring 2400 om ugen, hvilket så også giver 9600 om måneden udbetalt - men så længe er der nok heller ingen der ønsker at være sygemeldt, hvis de på nogen måde kan undgår det. Min mand får noget mere i sygedagpenge om ugen end jeg gør. Jeg mener han får omkring 3500 ( han har også selv en sygeforsikring som selvstændig ) Og jeg mener at forskellen i de beløb hhv han og jeg får udbetalt hvis vi er så uheldige at blive syge, er begrundet i, at de udregner satsen på baggrund af vores omsætning eller hvor stort overskud der er i vores firma. ( har godt nok ikke sat mig ind i hvordan de regner det ud, kan bare konstatere at der er forskel på min mands og mine sygedagpenge ) Men vi får ihvertfald udbetalt en gang om ugen, og ikke kun hver måned eller for en 3 ugers periode.
Så hvis dine 3095 vitterligt er for 3 uger - en måned, ja så lyder det for mig som om der er noget galt et eller andet sted. Men kommunen eller din A-kasse må kunne svare på det.
Kærlig hilsen
Carmen [l]
tilføjet af

Prøv lige at se på dig udefra:

Dagpenge fra det offentlige -boligstøtte fra det offentlige - hjælp til institution fra det offentlige - ordinær + forhøjet børnetilskud fra det offentlige -Sååååååååååå vel ikke fordi du ikke får hjælp, vel?
Det er ikke samfundets skyld. Men rart - og et af de få stder i verden med så mange sociale tilskud, som alene er financeret fra de der er i arbejde.
tilføjet af

helt enig

Det er da over 1000.- om ugen.
og så friplads, boligtilskud...og m.m. skam dig
tilføjet af

I forstår mig vist ikke

Jeg tror ikke helt I har forstået pointen i dette.
Jeg har fået 3095 IALT til en hel måned, ikke en uge, men en hel måned, hvis I mener det er MEGET til at betale husleje ( som ryger ned og koster 3700 kr efter boligstøtte ), samt institution ( som koster 887 efter støtte ), samt fagforening, A-kaaas, tlf regning, forsikring, MAD osv. så klapper jeg i mine hænder og bytter gerne plads.
Jeg mener IKKE dette er samfundets skyld. Jeg siger bare at der er noget galt, når jeg får så lidt på baggrund af at jeg sørgede for at sikre mig selv med en A-kasse.
Havde jeg ønsket at nasse på systemet, havde jeg undladt at melde mig i en A-kasse, og ville sparre ca. 440 kr pr. måned og derved fået bistand! Det er forrykt at jeg ville klare mig bedre på bistand end på min sygedagpenge. - Det er det jeg mener!
tilføjet af

1000 om ugen- nope

Sig mig lige hvor du ser jeg har 1000 kr om ugen. Der er nada, regningerne kan jo ikke engang dækkes.
tilføjet af

Gå nu i Banken........

Få dem til at hjælpe dig med et budget og en budgetkonto!
Det letter at få noget professionel hjælp 🙂
Det skal jo hænge sammen og i skal have noget at lave af 😮
Løvemor
tilføjet af

Har været i banken

Jeg har været i banken, og selvfølgelig har jeg en budgetkonto. Men bankdamen fortæller jo også at jeg bliver nød til at låne 3000 kr om md. hos dem, for at kunne få mine udgifter betalt, og det er de jo ikke villige til at låne mig i en længere periode, når de kan se at det kommer til at knibe med at betale dem tilbage indenfor en kort periode.
Ærlig talt, så synes jeg at jeg har gjort hvad jeg kunne, med undtagelsen af at få et job. Jeg ser bare ingen nytte i at få et job, som jeg ved jeg ikke kan klare ligenu.
tilføjet af

Prøv også at se noget andet

På en måde kan jeg godt forstå hende. Manden er væk og hun har to børn. Jeg finder det næsten helt uoverkommeligt, at skulle klare alt det.
Jeg gik selv hjemme og passede to små børn. På et tidspunkt fik jeg arbejde, men kastede op af overanstrengelse. Det ene barn kunne ikke tåle cykelturen om morgenen. Hvad gør man. Samfundet er hårdt.
Det er så ufattelig nemt at være fordømmende. Nogle har et helbred der kan klare det og andre har ikke. Hvad skal hun gøre. ??
tilføjet af

Undersøg nu hellere sagen

Spørg A-kassen, spørg kommunen om sygedagpenge. Nogen har lavet en fejl.
tilføjet af

Sygedagpenge

Sygedagpenge bliver beregnet på tidligere indkomst - hvilken indkomst har du tidligere haft? Så vidt jeg kan se, er du ikke berettiget til dagpange på demittendsats før en måned efter din uddannelses afslutning, hvilket altså vil sige NU - kan det være derfor at din nylige "løn" er så lav?
Umiddelbart vil jeg råde dig til at gå ud og få et job i mindst 3 mdr, hvorefter din dagpengesats vil blive beregnet efter dette!
I øvrigt er det også bedre for dig selv, at være beskæftiget ift. at gå rundt hjemme og "have ondt af dig", hvis sygemeldingen er med baggrund i skilsmissen 😉
tilføjet af

Ikke billigere i højhuse

Jeg tvivler på at det er muligt at finde en lejlig på tre værelser i rimelig god stand i de der åbentbart gyselige højhuse.😉
Så hold du fast ved din nuværende bolig. Det lyder faktisk som en god husleje i mine øre.🙂
tilføjet af

Det er dyrt at være......

fattig!
Jeg ved det godt, selvom jeg hele tiden har haft arbejde, måtte jeg også låne i en periode for at klare alle udgifterne efter min skilsmisse.
Jeg sad dog kun alene med 1 barn, men fik ingen hjælp fra farmand, som havde særeje i huset (købt for den formiddable sum af 865.000, da vi skiltes solgte han for 3,5 mil. andet end hvad kommunen skulle hjælpe med. Jeg sad til gengæld i en privat lejet lejlighed til 8000 kr/md! Boligsikring var der så ikke så meget af, fordi lejligheden, viste det sig senere, reelt ikke var mere end 35 kvadratmeter! 😕
Tro mig, det tager godt 5 år endnu, inden jeg er helt gældfri. Men det kan godt lade sig gøre. Banken er jo nødt til at hjælpe dig! Alt andet ville da være stygt. De tjener jo penge på dig på sigt.
Har du ikke et fradrag? For så er du det bedre stillet end de fleste 😮 Hvis du ikke nu har nogen gæld?
Løvemor
tilføjet af

SVAR: Overgang fra su/elevløn til dagpenge

Den første måned er du i karantæne fra a-kassen, men kan få kontanthjælp, hvis du ikke ejer noget af værdi. Ca. 5800 før skat som startbeløb. Lyder som om det er det, der er sket? Men ring dog og tal med kommunen og tillykke med den nye uddannelse
tilføjet af

nej det kan ikke være rigtigt

det er aaaalt for meget så du må hellere sende mig de 2000 kr inden nogen opdager at du har fået så meget
tilføjet af

overlevelseshjælp

Du kan jo prøve at søge overlevelseshjælp på din kommune. Der er også noget der hedder engangshjælp. så snak med din kommune og meget snart.
tilføjet af

Tjek dit skattekort

3100 udbetalt kan jo på ingen måde være rigtigt.
Du må da have et fribeløb du kan tjene på ca. 3500 kr?
Herefter betaler du vel under 40% på de overskydende indtægt?
Hvilke oplysninger står der på din betalingsopgørelse?
Skatteprocent
Fradrag
Timer
Timesats
tilføjet af

ta det roligt :-D man får sygedagpenge ugentligt ;-)

Kig på din lønseddel :-D Jeg får også dagpenge og det bliver udbetalt hver uge, da de regner det på en yderst mærkelig måde, og beløbet ville faktisk passe meget godt, jeg er sygemeldt og får hver uge, 2601 kr.
Så inden du laver en masse så kig "lønsedlen" igennem 😉 Ellers kan det være de har lavet en fejl, da de normalt udbetaler hver uge, og så ta en snak med dem 🙂
tilføjet af

få et job

De fleste får bedre økonomi ved at få sig et job så skynd dig at få dig sådan et
tilføjet af

se at

komme væk fra sygedagpenge. Meld dig rask, så får du dagpenge fra A kasse i stedet for. Og gør så ALT for at komme i job. Det er ingen sygdom at blive enlig forsørger:)
tilføjet af

husk

Hvorfor skriver du ikke hvor meget du får ud over lønnen.. som enlig mor får tilskud til ALT så du skal nok klare den
tilføjet af

Husk at søge de tilskud, du er berettiget til

- Fripladstilskud til drengenes daginstitution/SFO, boligsikring (som eneforsørger)med meget lav husstandsindkomst, forhøjet børnetilskud (ud over det ordinære) som eneforsørger. Vigtigt, at drengene har folkeregisteradresse hos dig, da det er det, tilskuddene beregnes efter.
Jeg er selv enlig mor på dagpenge, og disse tilskud gør, at vi har en nogenlunde acceptabel hverdag. Det gør en forskel på flere tusinde kr. om måneden, du ikke kan klare dig uden i din nuværende situation.
Prøv gerne at få en tid hos en sagsbehandler som kan rådgive dig nærmere; de er som regel venlige og hjælpsomme i din nuværende, svære situation.
Held og lykke med det hele - det skal nok lysne, selv om alting ser svært ud nu.
tilføjet af

Du kan få ca. 2000om måneden i boligsikring

som enlig med 2 børn...samt de andre tilskud, jeg har nævnt andetsteds.
Så det er en lidt utopisk diskussion...
tilføjet af

kontanthjælp

kender en der også har haft problemer men bare med kontanthjælp,hvordan skal en person klare sig om måneden med 3900 kr efter skat,nogen der ved hvis der feks.står på udbetalingsmeddelse til i udbetaling i perioden 1/6 til 30/6 hvornår sku man så modtage de penge.
tilføjet af

Periode (fra dato, til dato)

Hvad står der som periode på udbetalingen. Det kan være fordi du kun har fået for en halv periode. Det er jo ikke sikkert de kører fra den første til den første. Ellers må du i fagforeningen/jobcentret og få en forklaring.
tilføjet af

Løn som fortjent

Der er mange der må leve for mindre.
tilføjet af

Urimeligt

Via mit hverv som tillidsrepræsentant, kender jeg til dit problem.ser helt klart at der her er et hul i lovgivningen, der bør rettes op på. Mener det er ganske urimeligt at folk under 25, kun kan få fuld understøttelse, i et halvt år, hvorefter de falder til halv ydelse, dette dog mens de skal betale fuld a-kasse. Ved at dette også er noget der piner de ansatte i a-kassen, men de kan tinte gøre, da det er et af Klaus Hjort Fredriksen's "fantastiske" lovforslag for at få folk/unge i arbejde eller uddannelse. Derfor vil jeg opfordre til at vi alle hjælper med at vælte regeringen ved næste valg, så vi kan få ryddet op i den skævvridning af samfundet, som den nuværende regering præstere. Lad os få lavet denne latterlige lov om nu, alle ret til en ordenlig løn....
Håber snart du er ovenpå igen....🙂
tilføjet af

Hvordan i alverden !

kan du finde på at betale 8000.- for en lejlighed på 35 kv.m. !!!!! ????? Måbende !!
tilføjet af

Det er umuligt

for os læsere her at sætte os ind i din situation ! Hvis du absolut vil have forståelse for dine problemer bør du mere udførligt fortælle hvor i problemet består og forklare dine indtægter/udgifter, i hvertfald løseligt så man forstår lidt af det !
-
Der ÈR jo ingen enlige mødre der kun får 3095 kr. efter skat ! fik du ikke 7000 for 3 uger❓dvs. så får du jo noget mere næste måned og med almindelige arbejdsmarkedsfradrag vil du jo få noget mere udbetalt, du kan få forhøjede tilskud til børn, bolig osv. Jeg ved da godt at det ikke er en "dans på roser", men din situation er jo også lidt speciel og det er helt sikkert en hård tid for dig.
Gå ned til din sagsbehandler og forklar hele situationen, du skal se du får nok hjælp ! det er jo ikke nødvendigvis en permanent situation.
tilføjet af

Ja måb du bare........

Men jeg var desperat, boede hos min mor, kommunen kunne dengang ikke lige hjælpe med at finde en lejlighed og så fandt jeg dette noget specielle ny istandsatte halve hus.
Udlejer boede i Jylland og i første omgang, kostede det "kun" 6500 med vand og varme, så troede jeg, fordi der stod i papirerne, at lejligheden var på 64 kvadratmeter, at jeg ville få ca. 2000 i boligsikring!
Så kunne det ligesom løbe rundt med min daværende løn. Men det viste sig, at jeg kun fik 600 kr. i tilskud, da beboelsen reelt set var på 64 kvadratmeter, udlejer havde bare glemt at fortælle mig, at jeg ikke måtte bo i kalderen, ej heller at hemsen ikke var godkendt til beboelse!
VOILA 64 kvadratmeter blev halveret. Herefter steg prisen på lejligheden årligt. Så jeg til sidst sad med en husleje på over 8000 kr. 😕
Tro endelig ikke at jeg i al den tid sad med hænderne i skødet, nej alverdens boligportaler var jeg tilmeldt, henvendte mig til min nye kommune, afsøgte dagligt markedet for en passende lejlighed.
Indtil den dag, min eksmand i en koger henvendte sig til kommunen med en bekymring for Løveungen, som han mente voksende op på en hylde og blev duknakket 😃
Så fik jeg besøg af min , dengang vældig kvikke, sagsbehandler og før vi fik set os om, anviste kommunen os den dejligste lejlighed i hesteland, til, dengang, langt under 4000 kr/md. 😉
Engang imellem er det godt at være fattig 🙂
Løvemor [s]
tilføjet af

Godt eksempel

på at "forklaring følger" afhjælper forståelsen ! 🙂
-
Jeg tror iøvrigt at man i mange tilfælde kan afhjælpe en håbløs sitsuation ved at springe ud i noget helt nyt ! I et tilfælde hvor man er skilt, arbejdsløs og har alt for dyr husleje og/eller alt for dårlig lejlighed og ens generelle muligheder er indskrumpet, kan det være smart/fornuftigt at søge helt nye "græsgange", der er trods alt mange steder, hvor man kan få gode lejligheder til rimelige priser, hvor jobmulighederne er bedre og hvor hverdagen er billigere og sundere. [f] Men det kan være svært at tage skridtet !
tilføjet af

Hvis du vidste.....

hvor lang tid det tog mig at slippe ud af det psykiske terrornet jeg befandt mig i, i første omgang, ville du vide, hvor desperat man egentlig er, når man endelig får fingeren ud og bryder ud af det 😖
Jeg var et nervevrag flere år efter kan jeg godt betro dig 😮 En sølvgrå Toyota Picnic på gule plader, kan stadig få den kolde sved frem på både Løveungen og jeg selv [:|]
Men du har ret. Det var godt at bryde med de tidligere omgivelser og komme ud i et nyt liv 🙂
Så det jeg har lært er "Det går nok alt sammen" En livsklog terapeut gav mig den nyttige sætning med i baggagen. Og det holder sgú 😉
Løvemor [s]
tilføjet af

majken

når du får sygepenge får du penge hver 14 dag ...ring derop der kan være en fejl
tilføjet af

jep... du får mere på bistand som forsørger

end a-kasse og su...
sådan er det... og for latterligt
tilføjet af

men det er stadig ikke nok

Men på bistand er du også forpligtet til aktivering
tilføjet af

NEj nej nej

Tag dog noget ansvar,,, Altså selv;(
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.