29tilføjet af

3000 skal fyres i Vektas.

Vindmøllefabrikken oplyser, at en af grundene er at det er billigere at producere en vindmølle i Kina, og sende den til Danmark, end det er at producere vindmøllen i Danmark.😮
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/10/26/083859.htm?rss=true
tilføjet af

Vestas og ikke Vektas

skulle der så have stået, men det bliver nyheden jo ikke mindre dårlig af.😕
tilføjet af

Hurraaaaaaaaaaa......

Igen et stort dansk firma som, efter at have modtaget udviklingsstøtte, fået særligt begunstigende skatteregler, eksportstøtte og mere, vender danmark og de mennesker, som bidrog til at skabe succesen, ryggen......
Føj for fanden.... Håber fandme at det firma bliver kvalt i sin egen begærlighed...🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁🙁
tilføjet af

Så vinder grådigheden igen..

.. Ditlev Engel vil åbentbart hellere satse kvanititet end kvalitet og selv med stort milliard overskud, så skal man flytte til Kina for at tjene endnu flere milliarder.
Igen tænkes der kortsigtede løsninger og profit.
Grådigheden kender ingen grænser.
Hvor stor en bonus tror i at Ledelsen og isør Ditlev engel får for at flytte tusindvis af danske arbejdspladser til Kina? Hvor meget betaler kineserne for at få disse arbejdspladser?
FY FOR SATAN DITLEV, DU ER ENDNU BARE ÉN AF DISSE KAPITALISTISKE SVIN, DER KUN TÆNKER PÅ PROFIT OG SIG SELV...KOSTE HVAD DET VIL.
tilføjet af

Så skal vi vel også..

.. betale eksport støtte til Vestas for at flytte produktionen. Nøjagtig som vi betalte Hr. Mærsk for først at lukke sit skibsværft for bagefter at modtage eksportstøtte til at få bygget sine skibe i Korea??
tilføjet af

og så om 5 år...

..eksisterer Vestas ikke...
Kineserne har overtaget det hele.
Desuden skal man lede længe efter et land som Kina, hvor man flittigt kopiere og dernæst udkonkurrerer det selv samme fima, som man har kopieret fra.
tilføjet af

Han har søgt

dansk havn igen, men ikke til gavn for nogen andet end ham selv.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/10/21/160737.htm
tilføjet af

Valutaopskrivning

Vi må håbe, at de øvrige lande kan tvinge Kina til at opskrive sin valuta til dens reelle værdi, så vil det ikke kunne betale sig at få sine varer produceret i Kina. Det ser dog ud til, at det har lange udsigter.
tilføjet af

Her fyres de første.

tilføjet af

Naturlig udvikling

At Vestas idag medeler at mange danske medarbejder skal fyres , kan umuligt kommer bag på nogle med bare lidt økonomisk sans... De danske lønninger er alt for høje i forhold til, hvor lidt der bliver lavet og hvad mange frabrikker kan få arbejdet udført til i udlandet...
Hvis Vestas ville flytte til f.eks Kina havde de gjorde, det for mange år siden.
Hvor mange her inde så endelig pressemødet, hvor topchefen forklare hvorfor de fyrres?
tilføjet af

Thomas Nielsen, LO

Sagde allerede for mange år siden: Vi har sejret ad helvede til. De eneste, der betaler skat i Danmark er efterhånden lønmodtagerne. De andre har simpelthen ikke råd.
Hvis vi vil bevare resterne af velfærdssamfundet , skal vi arbejde mere, længere og billigere. Ellers flytter resten af arbejdspladserne ud af landet. Problemet består kun i, at politikerne ikke kan og vil se det. Ergo, vi bliver fattigere
tilføjet af

ignorant

jeg ka fortælle dig at i dk er produktion og kvalitet højere end på de andre fabrikker -så luk røven-nar
tilføjet af

hevmer

vekstas?? Har aldrig hørt om dem
tilføjet af

Heller ikke her,

men det blev så rettet nedenunder så måske er du bare blind, selvom hørelsen ikke fejler noget, eller også er du snotdum.
tilføjet af

Logik hvis de skal konkurrere og overleve!

Med de høje danske produktionsomkostninger (især lønningerne) må det så sandelig også være svært at konkurrere med de andre.
tilføjet af

Relationer til helvede

Det ser ud til de Herrer formænd i LO har stærke forbindelser til helvede. Harald Børsting kunne for helvede ikke finde ud af deres annoncer om enlige mødre var rent fup.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2084389.ece
Men en ting kan vi være sikre på, med rødt styre vil det gå ad helvede til.
tilføjet af

Jep

Lønninger som er nødt til at vokse mere end inflationen, fordi skattegrænser og fradrag gør at 3% mere i posen ikke giver 3% mere udbetalt. (med mindre du tjener/får mindre end bundfradraget)
Hvilket er hvorfor problemet bare bliver større og større, indtil der kommer flad skat uden fradrag!
tilføjet af

Vi kræver

Højere løn, længere ferier, feriepenge, kortere arbejdstid, barnets første sygedag, orlov, omsorgsdage, pensioner, ect ect.
Så nu lukker fabrikken.
Vi ringer til Helle Thorning for at få en løsning på problemet. Ring...ring.. Goddag Helle, Hvad skal vi gøre?
Jeg kan slå Anders..jeg har ikke snydt i skat. Helle Helle. Det var om Vestas. Nå..
Jeg vil sige vi i socialdemokraterne og SF vil garantere velfærd og fair løsninger, så jeg vil foreslå alle på Vestas arbejder 12 minutter mere om dagen.
Så er den ged barberet.
Man kunne også foreslå fagbevægelsen med de helvedets LO formænd i spidsen overtager fabriksbygningerne og producerer vindmøller. De vil ganske vist nok blive så dyre at ingen vil købe dem, men så sætter vi Ole Sohn til at lede og fordele arbejdet. Han har erfaringer fra DRR om hvordan man tryner en befolkning til at makke ret. Hvis nogen brokker sig, kan man altid sætte dem i fængsel.
Det gik jo godt med Dagbladet Aktuelt, bryggeriet Stjernen, Fællesbageriet eller det gjorde det måske ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=5nJObByA-n4
tilføjet af

Ikke DEN problemstilling

Som Vestas siger: "vi regner Asian Cost plus Freight" - produktionsomkostninger i Asien plus fragt er det, de danske produktionsomkostninger skal konkurrere med. Problemet er IKKE de danske lønninger, problemet er de asiatiske mangler i omkostninger, nemlig miljø + socialt ansvar + produktudvikling.
Alene produktudvikling "tyvstjæler" de fra deres danske fabrikker.
Men både den og de andre omkostninger dukker også op i Asien i løbet af ganske få år, bl.a. på grund af oliens prisudvikling og miljøomkostningernes himmelflugt - der målt i procent vil være LANGT større i Asien end i Danmark.
tilføjet af

Se dig omkring

Hvis du lader være at kigge til Asien, som er bagud på dette område, så er firmaets lønomkostning ikke større i Danmark end den er i Tyskland, Frankrig og andre lande, vi sammenligner os med - pengene er bare anderledes fordelt.
Hvis du forringer arbejdsforholdene i Danmark så meget, at virksomhederne kan mærke det på bundlinien, hvad tror du så, det vil betyde for muligheden for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft om fem-ti år, når de sidste hønisser (som mig) sætter sig på hænderne ?
Mon ikke vi snart trænger til nogle visionære erhvervsledere i stedet for de nuværende kortsigtede skabelon-agtige økonomistudenter fra 90erne ?
tilføjet af

Dejligt

Så kan jeg hygge mig hjemme, ligesom enhedslisterne.
tilføjet af

Du skriver

--Mon ikke vi snart trænger til nogle visionære erhvervsledere i stedet for de nuværende kortsigtede skabelon-agtige økonomistudenter fra 90erne❓
Det har du fuldstændig ret i.
Den eneste måde at sælge varer på er ved der eksisterer en efterspørgsel. Vil du sælge fremfor din konkurrent, må du have et bedre tilbud, og det kommer kun hvis man er visionær som du skriver.
Og hvordan er man så det? That´s the one million question.
tilføjet af

De er der med mellemrum :-)

Vestas - oprindeligt Vestjysk Stålteknik A/S - blev startet af én af de visionære - men SÅ kom Ditlev Engel med sine skabeloner.
Bonus Energy - nu opkøbt af Siemens - var også fint drevet.
Gori var også en mønstervirksomhed.
Lego er nok lidt udenfor tur, men Danfoss er da et fint eksempel på, at den oprindelige virksomheds-filosofi kan fungere i det moderne samfund.
Lars Kolind er efter min mening prototypen på en mand med utraditionelle metoder, som er i stand til at få en traditionel virksomhed (Oticon) til at fungere, efter at det i 90erne var på vej i afgrunden.
Der er gode eksempler nok, men der er også masser af dårlige eksempler, som f.eks. Arla og Danish Crown, som har haft ALLE chancer på hver dereas område, men som har skelet alt for meget til amerikansk forretningsfilosofi, og har glemt deres medarbejdere i jagten på profit.
Det gode gamle ord "du får det, du måler på", det har desværre vist sig at ramme plet. Hvis du styrer efter bundlinien, får du bundlinie-resultat og kassetænkning.
tilføjet af

Driften giver underskud i Danmark

Derfor lukker man ned.
Er du så debil at du ikke fatter det ?
tilføjet af

Har du set regnskabet for 2009 og 2010 ?

Begge regnskaber er efter danske forhold ret gode på driften, det er aktieværdierne, der svigter.
Næ du, der er tale om "forventet efterbevilling" - Ditlev Engel tror, at der er guld for enden af regnbuen, og han får tæsk af aktiemarkedet i disse dage - velfortjent efter min mening.
Hvad har "debil" at gøre i en sober debat ?
tilføjet af

så det er ikke fordi

at man kan få 9 kinesere for 1 danskers pris? (taler af profesinel erfaring)
tilføjet af

der var jeg lige lovlig firkantet

Må helere tilføje jeg påstår ikke at 1 kineser= 1 dansker i output, vi er mere effektive, bare ikke 9 gange så effektiv.
Problemet lige nu er at det giver mening i nogle af områderne i Kina at hyre nok folk til at man kan bære sække rundt istedet for at investere i en truck så 1 mand kunne gøre manges arbejde. (carrying people er et normalt fænomen)
tilføjet af

Pis..

At lukke ud.
Du mener "underskud" ligesom Coca Cola, Nestle, IBM, osv, der også har kørt med "underskud" i al den tid de har været i Danmark.
Pengene bliver skjult i skattefri fonde, flyttet rundt mellem landene osv, for at skjule overskudet.
Det er fordi en flok grådige og korrupte parasitter aldrig kan få nok, uanset hvor stort et overskud de har raget til sig.
Det vil altid kunne gøres billiger, i stort set alle andre lande, med mindre danskerne er villige til at gå for 50kr. i timen!
Det handler såmænd bare om, at en flok aktionærer "kun" har tjent 300%, istedetfor de 600% (eller mere) de havde håbet på, og så hedder det sig, at det gå "dårligt".
Men det er da fryd at alle disse multinationale parasit virksomheder gå på røven i disse tider, hvilket de kun kan takke sig selv (og deres grådighed) for.
tilføjet af

jeg

kan oplyse dig om at der ikke bliver givet ved dørene i dette land, og ja nogle få noget støtte det har du ret i men, det kan de bare ikke drive en virksomhed på i det lange løb i DK, desværre er tiden løbet fra Danmark, vi har haft 30 år til rette til, men desværre vil befolkningen noget andet i dette land, de vil!! save den gren over de sidder på, de vil ikke gå ned i tilskud, ikke fjerne efterløn, ikke droppe en intregration der koster velfærden for den alm dansker, ikke droppe de verse udvalg der er for et ene og det andet, en minister poster oprettes for-eks velfærd minister, intregitions minester osv, aldrig har de offenlige udgifter være så høje og det gør jo som du jo nok ved, at når noget skal laves, foreabejdes, osv koster det alt for meget i lille Danmark, selvfølige kunne Vestas bare blive i dk og konstater at firmaet vil gå konkurs om 3-4 år da ingen vil købe deres dyre møller der er lavede med arbejds kraft der har kostet 700 til 800 pr time og det er billigt sat denne time løn, jeg tror Vestas er deroppe pr time i produktioen, jeg syntes det er fint at vi bliver straffet på denne måde, når vi ikke vil forstå alvoren omkring forholdene så må vil føle det på ejen krop, det går man jo også når men skal på værksted med ens bil så koster mit værksted eks 1100 kr incl moms total langt ude pris men sådan er danmark bare det har vi slået os til tås med
mvh Økonomen
tilføjet af

men 1400 ny ansættelser i siemens

faktisk er det sådan at siemenes i brande ansatte mange mennesker og forventer at ansætte endnu flere ..
og lindø værftet er så vidt jeg ved også godt på vej med vind produktion ..
så det er vel bare Ditlev Engels som cacher ind til aktionærerne, ham er der ikke meget helt over ..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.