6tilføjet af

1914- et modsvar

Medens vi venter på, at ftg og Traellen mander sig op til, at præsentere deres åbenbart meget følsomme 1914 teori, kan vi vel ligeså godt tage hul på diskussionen og sortere skidtet fra kanelet!
Nogle trossamfund, og ganske særlig Jehovas Vidner, lærer at Jerusalem blev ødelagt af kong Nebukadnesar i år 607 f.Kr. - men stemmer denne lære med Bibelens vidnesbyrd?
Trossamfundet tolker profetien om de syv tider i Daniels bog, kapitel 4, for at være en tidsperiode på 2520 år, og at disse 2520 år er det samme som ”hedningernes tider” (Luk.21:24). Den kronologiske beregning af ’hedningernes tider’ som en periode på 2520 år, regnet fra år 607 f.Kr. til 1914 e.Kr. er HELE GRUNDVOLDEN hvorpå trossamfundet bygger deres budskab og enestående påstand om, at Guds rige blev oprettet i himmelen 1914 og at Kristi usynlige ”nærværelse” (parousia) begyndte dette år.
Har hedningernes tider noget med kronologi at gøre? For en grundig gennemgang af dette emne henviser jeg til den glimrende afhandling, "Hedningernes tider" af Svend Jørgensen.
I den foreliggende artikel vil vi holde os til årstallet 607 f.Kr.
Hvad siger Bibelen om årstallet for Jerusalems ødelæggelse?
Først skal vi læse Zakarias 7:1-5: ”I kong Dareios' fjerde regeringsår kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev. Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren. De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne: ’Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?’ Da kom Hærskarers Herres ord til mig: Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede?”
Hvad var det jøderne fastede og holdte klage for i femte og syvende måned, og som de havde gjort i halvfjerds år?
Svaret på dette spørgsmål finder vi i Jeremias’ bog og i 2 kongebog.
Vi læser i Jeremias’ bog, kapitel 52. versene 12-16: ”På den tiende dag i den femte måned, det var i babylonerkongen Nebukadnesars nittende regeringsår, kom Nebuzar'adan, chefen for livvagten, som var i babylonerkongens tjeneste, til Jerusalem. Han stak ild på Herrens tempel og kongens palads, og alle huse i Jerusalem, også dem der tilhørte rigmændene, brændte han ned. Alle murene rundt om Jerusalem blev revet ned af kaldæernes hær, som chefen for livvagten havde med sig. Chefen for livvagten, Nebuzar'adan, førte nogle af de fattigste i befolkningen og resten af dem, der var tilbage i byen, og overløberne, som var gået over til babylonerkongen, og resten af håndværkerne i eksil. Kun nogle af de fattigste i landet lod han blive tilbage til at arbejde i vingårdene og på markerne.”
Fasten i femte måned blev altså holdt til minde om, at Nebuzar’adan, chefen for livvagten, havde brændt Jerusalem og dens tempel.
2 Kongebog 25:22-25: ”Babylonerkongen Nebukadnesar indsatte Gedalja, Ahikams søn, Shafans sønnesøn, over dem, der var tilbage i Judas land, dem Nebukadnesar havde ladt tilbage. Da alle hærførerne og deres mænd hørte, at babylonerkongen havde indsat Gedalja, kom de til Gedalja i Mispa: Ismael, Netanjas søn, Johanan, Kareas søn, Seraja, Tanhumets søn fra Netofa, og Ja'azanja, ma'akatittens søn; de kom med deres mænd, og Gedalja gav dem og deres mænd sin ed på, at de ikke behøvede at frygte kaldæernes folk. ”Bliv i landet og underkast jer babylonerkongen, så vil det gå jer godt,” sagde han. Men i den syvende måned kom Ismael, Netanjas søn, Elishamas sønnesøn, som hørte til kongeslægten, med ti mænd, og de dræbte Gedalja og de judæere og kaldæere, som var hos ham i Mispa.”
Fasten i syvende måned blev holdt for at mindedes mordet på Gedalja, der tilhørte kong Davids kongehus, og som Nebukadnesar havde gjort til statholder over de fattige jøder der havde fået lov til at blive boende i landet efter Jerusalems ødelæggelse.
Herrens ord kom til Zakarias i kong Dareios' fjerde regeringsår – hvilket årstal kan vi datere dette til?
Jeg vil citere fra 3 forskellige Bibel opslagsværker.
Først fra Jehovas Vidners eget opslagsværk, ’Aid to Bible Understanding’.
”Grunden til templet blev lagt i 536 f.v.t., men omkring år 522 blev arbejdet standset på grund af et forbud, og det forblev standset indtil perserkongen Darius’ andet regeringsår (520/519).” – Aid to Bible Understanding, Vol. 8, Dansk, side 202.
Gads Bibel Leksikon, Gads Forlag 1998, bind 1. side 124.: ”Dareios, persiske konger af akæmenidernes (s.d.) slægt. 1. Dareios 1, den Store, (521-486 f.Kr.)...”
The Illustrated Bible Dictionary, INTER-VARSITY PRESS, 1994, bind 1. side 364.: ”Darius 1, søn af Hystaspes, som var Persiens og Babylons konge…regerede 521-486 f.Kr.”
De forskellige opslagsværker er enige om, at Kong Dareios regerede fra år 521 til 486 f.Kr., så Jehovas Vidners opslagsværk har fuldstændig ret i, at Dareios andet regeringsår var 519 f.Kr.
Kong Dareios fjerde regeringsår er således år 517 f.Kr. Som vi læste i Zak.7:1-5, så havde jøderne holdt klage for Jerusalems ødelæggelse i halvfjerds år i netop kong Dareios fjerde regeringsår. For at komme frem til Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse skal vi derfor lægge halvfjerds år til år 517 f.Kr.
Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse er således 587 f.kr. og ikke 607 f.Kr.
En del af Jehovas Vidners lære handler om en bestemt måde at tolke Daniels Bog på. Det vil jeg kigge nærmere på i mit næste indlæg.
o-o-o-o-0-o-o-o-o
Anbefalet læsning til medlemmer af trossamfundet Jehovas Vidner: Raymond Franz: SAMVITTIGHEDSKRISE, Kommentar-forlaget, 1991. Raymond Franz: IN SEARCH OF CHRISTIAN FREEDOM, Commentary Press, Atlanta, 1991. Carl Olof Jonsson: Sluttede hedningernes tider 1914?, CKI-Forlaget, Goteborg, 1983. Don Cameron: Captives of a Concept, Lulu Press, 2004.
tilføjet af

De 7 tider

Jehovas Vidner gør et stort nummer ud af, at Daniels Bog profeterer om 7 tider. Disse syv tider varer i alt 2520 år (7 "åruger", dvs. 7*360 år= 2520 år). De 2520 år mener Jehovas Vidner udløb i 1914- det tager jeg fat på i mit næste indlæg.
Men hvor stammer ideen egentligt fra? Jehovas Vidner tror selvfølgeligt de selv har opdaget det (fordi de er de eneste der tror ordentligt på Bibelen). Virkeligheden er, at regnestykket med de 2520 år der ville ende i 1914 første gang blev foreslået af den engelske præst E.B. Elliott i 1844 (længe før Jehovas Vidners bibelstudenter så dagens lys).
Jehovas Vidners virkelige bidrag i denne sag er, at blive ved med at holde fast i årstallet 1914, længe efter at det er blevet åbenlyst, at beregningen var forkert.
Men lærer Daniels Bog virkligt, at der skulle være syv perioder på 2520 år der endte i 1914? Med nadre ord: Er det kun Jehovas Vidner der tog fejl, eller er Bibelen også galt på den?
At Bibelen ofte beskyldes for at tage fejl er uomtvisteligt, men i denne sag er det ikke Bibelen, men "kun" Jehovas Vidner der er blevet snydt. Det er emnet for mit næste indlæg.
Men jeg er nødt til at tage i byen nu, så det varer lidt med det indlæg, desværre:-)
tilføjet af

Er det indenfor Mormonerne

at I forstår det på den måde?
tilføjet af

De 7 tider- hvad siger Bibelen?

Udtrykket: "syv tider" forekommer 4 gange i Bibelen (Dan 4:13,20,22,29). Lad os se hvad der står de 4 gange:
"Hans menneskehjerte skal forvandles,
han skal få et dyrehjerte.
SYV TIDER skal gå hen over ham. (vers 13)
Du, konge, så en vægter, en hellig, stige ned fra himlen, og han sagde: Fæld træet og ødelæg det, men lad dets rodstub stå tilbage i jorden i en lænke af jern og kobber, midt i markens græs. Den skal få væde fra himlens dug og dele kår med de vilde dyr, indtil SYV TIDER er gået hen over den. (vers 20)
Du skal jages bort fra mennesker og have din bolig hos de vilde dyr; du skal æde græs som oksen og få væde fra himlens dug; SYV TIDER skal gå hen over dig, indtil du forstår, at den Højeste er hersker over det jordiske kongerige og giver det, til hvem han vil. (vers 22)
Du skal jages bort fra menneskene og have din bolig hos de vilde dyr; du skal æde græs som oksen, og SYV TIDER skal gå hen over dig, indtil du forstår, at den Højeste er hersker over det jordiske kongerige og giver det, til hvem han vil. (vers 29) (MINE FREMHÆVELSER)
Stedet handler om en drøm kong Nebukadnesar havde og som Daniel (Beltshassar) tydede. De færreste kan få øje på noget der rækker ud over Nebudkanedzars eget liv i teksten.
Men Jehovas Vidner ser det anderledes. De syv tider ses som åruger- en åruge svarer iflg. JV til antallet af dage i 7 år (dvs 7*360=2520 dage, hvis vi ikke er for nøjeregnende). Så finder de andre steder, hvor der står, at et år svarer til en dag og vupti er de 7 tider (2520 dage) blevet til 2520 år. Så skal man bare tro på, at Jerusalem blev ødelagt i år 607 f.Kr (hvilket er forkert- Bibelen selv er enig med historikerne i, at det var i 587 f.Kr), og så har man beregnet, at i 1914 sker der et eller andet!
Forvirret- "not after the next episode of soap". Antallet af fejl i beregningen er så stort, at det ikke giver mening at remse dem op, og JV fik da også travlt efter 1914, da det viste sig, at det ikke var året for Jehovas store udryddelseskrig "Harmageddon". Det havde Bibelen jo ellers så tydeligt fortalt JV'erne, men nu fortalte den pludseligt meget tydeligt noget helt andet....
Men I Bibelen står der jo egentligt bare, at Nebukadnezar skulle miste sit rige (hvilket han gjorde) i syv tider. Så det er måske ikke så underligt, at JV's beregningerne har haft det lidt svært målt med historiens ubønhørlige virkelighed. Så må JV'erne jo i stedet leve med, at de har brygget diverse årstal sammen, hvor Harmageddon skulle komme iflg. nye spændende fortolkninger af de 7 tider og deres betydning.
tilføjet af

Det ved jeg ikke!

Hej Synenym
Nå, i dag er jeg så mormon- NOT!
Jeg er absolut ikke mormon, men genfødt kristen. Men hvornår svarer du på, om du er et af Jehovas Vidne, din kratlusker?
tilføjet af

jalmar siger ...........................

Slå op i Google: Hamagedon og se hvad andre mener.
Her er et af slagsen:
http://www.geocities.com/Heartland/Pointe/8455/harmagedon.htm

jalmar
tilføjet af

Ftg siger ...............................

Hvis du læser de forskellige kilder vil du opdage, at de siger mange forskellige ting. Den ene siger ét, og den anden noget andet. For at finde sandheden er man nødt til at studere Bibelen, for det er déri sandheden står.
Jeg synes traellen gør et stort stykke arbejde, for at vise hvad Skriften siger, for han henviser til Bibelen igen og igen. Jeg kunne godt tænke mig at spørge, har du læst alle skriftstederne som traellen henviser til? Det burde du gøre, i stedet for bare at plapre videre, hvad andre mener.
Hvis det han skriver, er i harmoni med de skriftsteder han citerer, så stemmer det han siger med Guds ord, og så er det han siger faktisk sandt.
Venlig hilsen, ftg.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=543948
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.