7tilføjet af

18.000 for istandsættelse

Er i den uhldige situation at min udlejer mener jeg skal betale 18.000 kr for istandsættelse af den lejlihed jeg er fraflyttet - er det ikke et helt ekstremt beløb?
Det jeg får at vide er at der er malet, afhøvlet gulve, skiftet 3 pærer + en flise i køkkenet.
Men er noget af det ikke almindelig slitage og skal jeg virkelig betale så meget?
Lejligheden er 60 kvm og mit depositum var på 12000 kr.. så det er jo en kæmpe efterregning.
Er der nogen der har forstand på sådan noget?
Regningen er modtaget ca 1,5 måned efter fraflytning, men lejligheden har været beboet en måned allerede(ved jeg, for går forbi hver dag)
Er der noget jeg kan gøre eller skal jeg bare betale? kan det svare sig at tage sådan en sag i huslejenævnet?
tilføjet af

Dyrt

Vil det sige depositum på 12.000 plus de 18.000 = 30.000 ialt?
Det lyder for mig rigtig meget.
Er det en boligforening eller privat udlejning. Hvis det er en privat udlejning vil jeg sige at de prøver at tage dig godt og grundig ved næsen.
At afhøvle alle gulve er vist ikke helt billig....der kan de have lejet en profecionel til det og det er dyrt.
Men ligefrem 30.000 ialt, det lyder ikke rart.
Har du fået en godt udpindet regning, altså hver en lille ting de har lavet skal stå på den regning.
Jeg ved at f.eks 10 l maling koster 800-1000 kr og 1 liter maling rækker til 8-10 m2.
3 pærer koster ikke alverden og det gør en enkelt flise eller ikke.
Nej noget er rivende galt der.
Ved ikke hvem d kan gå til, men du skal ikke bare betale det beløb.
Håber du får det løst.
tilføjet af

For at starte ved begyndelsen

- har du afleveret en mangelliste indenfor de første 14 dage, efter du var flyttet ind?
- Har der inden tilsvarende tidsfrist ved din fraflytning, været flyttesyn? Er der udfærdiget en fraflytningsrapport, og har du skrevet under på den?
- Har du fået en udspecifiseret regning med underliggende bilag på de arbejder, der er udført i din lejlighed sammen med den endelige faktura/opkrævning?
- Jeg læser det, som om du skal betale 18.000 i alt og dine 12 modregnes, er det forkert?
tilføjet af

18.000

Nej for søren heldigvis ikke 30.000 kr.
Han vil have 18.000 kr i alt - dep 12.000 + yderligere 6000 kr
Men er det ikke stadig volsomt?
tilføjet af

svar

ja til de to første . og der er også de punkter nævnt som han siger der skal betales for.
Det er mere hans priser der er vilde synes jeg
han vil have ca 40 kr pr kvm både loft og vægge bl.a.
har fået en udspecificeret regning, men ingen bilag
han har fået 12000 i dep. og jeg skal betale yderliger 6000 kr.
tilføjet af

Du kan bede om de underbilag

- de hører til din regning. Der må jo være en malermester, han har afregnet med, der kan du se timeforbruget. Hvis det ellers ser fornuftigt ud, så er der nok ikke så meget at gøre ved det. I reglen er "toget kørt" når flyttesynsrapporten er underskrevet. Skal der indsigelser, der hjælper noget, skal timeforbrug eller timesats være noget afvigende fra normalen.
- Jeg har ikke nogen ide om, hvad en m2 vægmaling med en malersvend i den anden ende kosten koster.
tilføjet af

Prøv at få hjælp her

http://www.lejerneslo.dk/
Om ikke andet kan de sige om det er for meget. Hvor meget de kan hjælpe dig kan jeg ikke sige.
Du er nok lige nød til at melde dig ind, hvis din beboerer-forening(hvis der er en) ikke allerede er det og du på den måde er medlem.
tilføjet af

Tror at den regning er korrekt

Der er både malet, høvlet gulve, samt skiftet en flise i køkkenet. De 3 pærer er ikke det der får regningen til at lyde sådan.
Sidste år fik jeg tapseret og malet min stue, KUN stuen,det kostede 15.000,- inkl. moms jeg blev ikke snydt, jeg kender maleren. Jeg fik ikke høvlet gulve eller noget andet, så mon ikke din regning er rigtig? De resterende 3000,- er så brugt til en gulvafhøvler til gulvet + kørsel samt en murer til flisen + kørsel. Så jeg tror desværre at regningen er korrekt.... desværre for dig. Når momsen kommer på så bliver det jo bare alt for dyrt.
mvh.
Bulderfnis
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.