5tilføjet af

VELKOMMEN 2011

Jeg synes året lægger FINT ud med godt vejr.

2010 var et crapår for mig. En rigtig stor del af mit fundament blevet taget fra mig. Stykke for stykke, indtil jeg kun lige akkurat kunne få dagen til at løbe rundt. Året sluttede med et dødsfald i nær familie.
Jeg har været god til at bearbejde meget af det, men der er selvfølgelig meget arbejde der stadig skal gøres. Og nu føler jeg mig lidt overtroisk, men jeg fornemmer bare at 2011 bliver et dejligt år. Jeg er klat til at kæmpe videre.
Solen skinner og jeg kom rigtig godt ind i det nye år.

Jeg håber for alle, for hele samfundet, at 2011 bliver et rigtig dejligt år.
Jeg er på forunderlig vis i højt humør og fortrøstningsfuld🙂
HAPPY NEW YEAR
tilføjet af

Ha ha fin skrivefejl

jeg mente klar og ikke "klat" 😃
tilføjet af

ti tons forurenende fyrværkeri

eller er det 100 tons der blev fyret af ?
men godt nytår og
HAPPY NEW YEAR
tilføjet af

Hændeligt.

Sådan noget kan også ske for mig, stave-og slåfejl har det med først at blive opdaget, når man har fyret son "SOL" af. Godt nytår.
tilføjet af

Ja 2010 sluttede med at straffe de idioter

der ville forurene landet med røg og larm fra fyrværkeri.
tilføjet af

VELKOMMEN 2011

orløberen for en cykel blev kaldt dræsinen. Den var meget tung og klodset, og netop derfor blev den kun legetøj for få.
50 år senere havde en københavner en cykel med hjem fra Paris. Velocipeden som den blev kaldt. Denne slags cykel blev først hurtigt populær, men forsvandt hurtigt igen. I 1860 kom der først rigtigt gang i salget. Selvom det stadig ikke var alle, der syntes godt om cyklen. Velocipeden gik da også af mode igen og forsvandt helt fra Danmark. I udlandet blev de dog ved med at eksperimentere og opfandt nye modeller, som eksempel bicyclen.
Bicyclen kom til Danmark nogle år efter. Denne slags cykel var stadig utrolig svær at bestige. Cyklen var meget høj, så høj at det var farligt for personen, som cyklet på den, at falde ned. Der skulle meget små ujævnheder til for at rytteren fløj over styret.
Bicyclen fik en længere levetid end de andre. 2 til 3 gange om måneden holdt Dansk Bicycle Klubben udflugter, hvor medlemmerne cyklet ture.
I København, hvor de fleste cyklister holdt til, var de utroligt upopulære. Der blev råbt efter dem, kastet ting og stykket pinde ind i hjulene. Der blev lavet en lov om cyklerne skulle holde tilbage for både kørende og ridende.
I 1886 blev væltepeteren afløst af en mere stabil cykel, en sikkerhedsbicycle. Denne cykel havde to næsten lige store hjul med kædetræk til baghjulet, næsten som den slags, vi kører på i dag.
Cykelsportens start[redigér | redigér wikikode]
Det første offentlige velocipedevæddeløb blev afholdt allerede i april 1869. Men det var først da sikkerhedsbicycle'en kom til landet, at cyklen blev betragtet som brugbar til væddeløb. De blev forsynet med et racerstyr – et styr der bøjer nedad.
I 1888 åbnede cykelbanen i Ordrup, og fem år senere åbnede Clubben Cyclistens træbane i Bernstorffsgade bag Tivoli. Banerne var forsynet med hævede sving af enten træ eller cement.
Opfindelse af cykelslangen[redigér | redigér wikikode]
Cyklen havde på dette tidspunkt massive gummihjul. Mr. Dunlop havde en søn, der kørte på cykel. Sønnen brokkede sig meget over de mange bump og stød, han fik, når han cyklede. Derfor ville Mr. Dunlop forbedre cyklens køreegenskaber. Efter mange forsøg, havde han opfundet en cykelslange med luft i. Dette gjorde, at hans søn kunne cykle langt mere behageligt, selv på meget knoldede steder. Der var også en anden fantastisk egenskab med de nye hjul, man kunne cykle meget hurtigere.
Mr. Dunlops opfindelse blev meget populær, og der blev blandt andet skrevet om den i bladet Idræt:
”Efter utallige mislykkede Forsøg lykkedes det ham endelig at fremstille en brugelig Ring, på hvilken hans Søn nu kunde sidde blødt, hvor han tidligere var blevet gennemrystet. Saa at sige var alle Ubehaglighederne forsvundne som Dug for Solen, og Opfinderens Søn gled nu let hen over Ujævnheder, der forhen ville have bragt hans Knogler til at rasle.”
Dette gjorde, at man med lethed kunne cykle meget hurtigere end før. At cyklen blev et hurtigere transportmiddel, gjorde at der var mange flere der begyndte at cykle.
De første cykelklubber[redigér | redigér wikikode]
bmx baner pumptracks mtb spor dirt builders mountainbike spor
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.