2tilføjet af

Ubuntu 7.10 - antivirus

Jeg er lige blevet omvendt til Linux og betragter det som en befrielse at være ude af Microsucks klør!
Jeg har dog lige et spørgsmål til dem der måtte vide noget: Er det rigtigt, at man ikke behøver hverken firewall eller antivirus???
Er blevet fortalt, at alle vira er skrevet til Windows og de bider naturligvis ikke på fætter Linux...
tilføjet af

Nej

Enten har du ikke hørt ordentligt efter, eller også er dine kilder ikke særlig velinformerede :-)
De FLESTE virus er skrevet til Windows (eller windows-programmer) fordi det er det mest udbredte, men der findes Linux-virus derude. Og efterhånden som Linux bliver mere udbredt, stiger antallet af virus også.
Men.....
Linux er bygget anderledes end Windows, og på en måde som skulle gøre det sværere for virus at angribe (jeg kender ikke de tekniske detaljer). Desuden er den bedste virus-beskyttelse sund fornuft.
Om du behøver et antivirus-program eller ej... Tja...
Downloader du ofte ukendte programmer og installerer dem uden at undersøge dem først?
Henter du piratkopier af musik og film?
I så fald kan intet program beskytte dig, hvis der kommer noget snavs ind.
En firewall har ikke noget at gøre med virus. Den beskytter mod ubudne forbindelser. her er jeg på bar bund m.h.t. Linux.
Prøv at søg på nettet i diverse Linux-fora.
tilføjet af

Pingviner sparker fra sig

Hejsa
Linux er bygget på en helt anden måde end Windows og medmindre du bruger administratorkontoen (root) som den primære bruger, har du ikke noget at frygte mht. virus.
En firewall tjener dog et helt andet formål, og du bør kigge på indstillingerne for den hvis du er direkte forbundet til internettet.
God fornøjelse med den nye pingvin ;)
/ PP
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.