3tilføjet af

Treenigheden Bibelsk el.? - molan666

´
... molan SKREV:
skrevet af molan666 - Kl. 09:56, 15.maj.2008
der er også FULDT belæg for mit udsagn -
Når du ved det er noget som er kommet ind i kristendommen sene, og det i øvrigt er i strid med, herren er gud og herren er en, fra det gamle testamente, så er det egentlig ikke så meget mere at sige til det.
Det ikke bibelsk, og det er jo kun herren din gud, du skal tilbede.
... SVAR:
Vi er enige om, at det er kommet ind i Bibelen via nogle af de første
rigtig KRISTNE = IRENAEUS - TERTULLIAN - THEOPHILUS OG CLEMENT senest AD 185!
Men der er faktisk 2 spørgsmål i dit svar:
1) TREENIGHEDSLÆREN - 2) HVEM DER SKAL BEDES TIL!

Jeg foretrækker vi holder dem adskilt, hvis det er OK med dig!

Kan vi blive enige om, at Bibelen er skrevet for at man kan forstå den,
altså med menneskelige tanker og Ideer - Jeg kan personlig ikke forestille mig GUD som en:
SKIKKELSE/PERSON/MAND og SØNNEN SOM ET BARN/TEENAGER/VOKSEN!
Men det er sådan FADEREN og SØNNEN portrætteres i Bibelen, hvilket bl.a. også kommer til skue i:
....... JOHN 17:6 .......
Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden.
De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord.
(Ref.: også Heb.2:8)
Hvad er Sønnens og Faderens forhold der er jo temmelig tydeligt ud fra JOHN 17:6 hvorfor jeg kan henvise til det faktum, at i dette familieforhold har vi to 'Spillere' Fader og Søn der med tiden bliver ligeværdige personer, og derfor bliver PARTNERE hvorefter Sønnen overtager -> igen "John 17:6" samt "Heb.2:7-9" - Faderens forrang består herefter "kun" af TO ting "AGTELSEN SOM FADEREN - Og agtelsen for DEN ÆLDRES Erfaring" -
(Jeg har selv været Sønnen - Og har selv overtaget en mindre virksomhed som ligeværdig Partner - Hvorefter jeg stille og roligt overtog ledelsen (desværre døde min far for tidligt til at nyde godt af det!))
Her skal du ikke forklejne, som et sådant forhold udvikler sig med tiden, - Først spørger Barnet til råds - Når Forældrene når en hvis alder er det dem der spørger til råds - Jeg har det tæt inde på livet, med en Frisk 90 årig Mor og to Børn på 30 og 40 - Børnene er jeg begyndt at spørge til råds, da de har hver deres foce, og min mor gør ikke ret meget uden at spørge mig til råds!

Ser vi på John 1:1 ser vi på ORDET -
Ser vi på TREENIGHEDSBEGREBET ser vi på Ordet:
FADEREN - ORDET OG ÅNDEN -
I Dåben: I Faderens - Sønnens og Helligåndens Navn !
FADEREN -
SØNNEN - DER SKAL OVERTAGE GESCHÄFTEN (Joh.17:6 + Heb.2:8 m.fl.)
OG DEN HELLIGE ÅND, DEN ÅND DER LIGGER OVER DEM SOM TROR - Den ÅND der giver Troende styrke - Ånden som fortæller (burde fortælle) dem om de er på rette vej eller ej!
DET ER DEN GUD jeg forstår når jeg læser Bibelen, ud fra f.eks.:
POLYCARP - IRENAEUS - TERTULLIAN - THEOPHILUS - CLEMENS -
Og grunden til dette, er den simple, at ifølge NT, er det Kristus der "arver ALT Jordisk" Ref ovenstående skriftsteder - Og ser vi på nedenstående skriftsteder, fortæller Bibelen os tydeligvis at Jesus er GUD - MEN her skal vi tænke på, at det ER sammen med Faderen, ved hvis højre hånd Jesus skikkelse/væsen er placeret - Hvorfra han skal dømme levende og døde - Dømme de sjæle som Ærkeenglen Mikael, i sin egenskab af retfærdighedens Engel, præsenterer for JESUS KRISTUS!
DU kan så sige, Jamen Jesus er IKKE Guddommelig, han er Mikael Ærkeenglen -
Han kan ikke være mere lig Faderen end vi mennesker er ?
Hvad understøtter det jeg skriver, af det det Ny testamentes indhold af skriftsteder,
nemlig dem der siger GUD og Jesus /Jesus er Gud Hvilke vers indikerer dette? - Der er
faktisk en hel del som bl.a.:
[Nedenstående er venligt tyvstjålet fra again!
JESUS ER GUD
Han blev tilbedt (Matt 2:2,11; 14:33).
Han blev kaldt Gud (Joh 20:28; Hebr 1:8)
Han blev kaldt Guds Søn (Mark 1:1)
Folk bad til Ham (ApG 7:59).
Han er syndfri (1 Pet 2:22; Hebr 4:15).
Han ved alt (Joh 21:17).
Han giver evigt liv (Joh 10:28).
HELE Guddomsfylden er i Ham (Col. 2:9).
....... Filip 2:6-11 .......
"han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud, men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig; og da han var trådt frem som et menneske, ydmygede han sig og blev lydig indtil døden, ja, døden på et kors. Derfor har Gud højt ophøjet ham og skænket ham navnet over alle navne, for at i Jesu navn hvert knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, og hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære."

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Lad det fare......

Lad det dog fare, Jalmar. Alle disse spekulationer og stridigheder er ikke andet end luft og fantasier oppe mellem ørerne på de troende, baseret på en vildt forvirret rodebunke af årtusindgamle skrifter, forfattet af nogen der, i bedste fald, heller ikke havde den fjerneste anelse om hvad de havde med at gøre og i de fleste tilfælde var rablende gale dommedagsfanatikere.
"At blive ved jorden det tjener os bedst" og vente med det dér indtil Vorherre selv kommer og prikker os på skulderen og fortæller hvad han vil os. Alle disse emsige mellemmænd for Vorherres anliggender, som Vorherre slet ikke har bedt om at være mellemænd? Nej tak!
Carlo
tilføjet af

Du rammer da lidt ved siden af

Hvis du ikke har bemærket det er Jalmar ateist/agnostiker - i hvert fald ikke-troende. Så Jalmars interesse for spørgsmålet må være rent akademisk: Hvad står der rent faktisk i NT om spørgsmålet?
Min egen position er, at treenighedslæren ikke kan udledes af Bibelen, men den er heller ikke i modstrid med Bibelen. Derimod finder jeg det evident, at Jv's gudssyn er i modstrid med Bibelen.
tilføjet af

Ramt rimelig præcist stig

´

Men ... -
Lige rent Treenighedsspørgsmålet er det et rent akademisk spørgsmål - Men kan
man egentlig adskille de akademiskle spørgsmål fra de ret Historisk - kulturelle?
For efter min mening er Biblen en betydelig del af vores kultur og vores
historie, og det pesser mig af, når nogle fifler med Historien - som JW/WTS ses gøre!

Mange hilsner
jalmar
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.