16tilføjet af

Terrorhandling bag flystyrt Vietnam?

Jeg synes det lugter af terror når man har 2 passagerer om bord i flyet (der styrtede ned i går ved Vietnam) som benyttede stjålne pas.
http://ekstrabladet.dk/112/article2234081.ece
Desuden er det ejendommeligt, at et fly styrter ned, når det ligger i over 10 kilometers højde. Langt de fleste styrt sker ved start og landing.
Hvis det er terror, der ligger bag, så kan man jo undre sig over formålet med terrorhandlingen. 239 mennesker er øjensynligt dræbt.
tilføjet af

Terrorhandling bag flystyrt Vietnam?

Meget antyder at der er tale om terror, dels de to tvivlsomme identiteter og dels at der er sket "noget" under flyvningen.
Hvad der er sket lige op til hændelsen er svært at sige, da det eneste der er kommet frem er at "man har mistet forbindelsen" til flyet.
Ikke et ord om flyet har været kapret eller andet, så det enten tyder på at flyet er eksploderet i luften, hvilket normalt må tilskrives en bombe ombord, eller at der er myndigheder, der ikke vil have en flykapring frem i lyset.
Jeg har svært ved at se formålet med det sidste, medmindre der er folk der forsøger ikke at skræmme turisterne væk.
Jeg kender ikke noget til passikkerheden i de dele af verden, men burde/kunne de falske identiteter ikke være blevet fundet ved billetsalget eller ved check-in?
tilføjet af

Sikkerhed i lufthavnen.....

Meget antyder at der er tale om terror, dels de to tvivlsomme identiteter og dels at der er sket "noget" under flyvningen.
Hvad der er sket lige op til hændelsen er svært at sige, da det eneste der er kommet frem er at "man har mistet forbindelsen" til flyet.
Ikke et ord om flyet har været kapret eller andet, så det enten tyder på at flyet er eksploderet i luften, hvilket normalt må tilskrives en bombe ombord, eller at der er myndigheder, der ikke vil have en flykapring frem i lyset.
Jeg har svært ved at se formålet med det sidste, medmindre der er folk der forsøger ikke at skræmme turisterne væk.
Jeg kender ikke noget til passikkerheden i de dele af verden, men burde/kunne de falske identiteter ikke være blevet fundet ved billetsalget eller ved check-in?[/b

Så meget for lufthavnenes såkaldte sikkerhed....
Begge pas er blevet meldt stjålet for år tilbage, og alligevel er der ingen der løfter et bryn når de bliver brugt.
Vor herre bevar's! Man føler sig ligefrem TRYG 😉
tilføjet af

Air France Flight 447

Det var af typen Airbus A330-200 med registreringsnummer F-GZCP og havde 216 passagerer og en besætning på 12 personer. flyet styrtede ned i Atlanterhavet d. 1. juni 2009. Blandt de ombordværende passagerer på flyet var også danske Christiane Zeuthen, som omkom i flystyrtet.
Flyets sorte bokse blev bjerget to år senere fra 4 km's dybde.
Flyets besætning etablerede sidste gang kontakt kl 01:33 GMT, da det var 565 km fra Brasiliens nordøst-kyst, har det brasilianske luftvåben oplyst. Piloterne meddelte at de gjorde klar til at flyve ind i senegalesisk luftrum kl. 02:20 GMT og at flyet fløj normalt i en højde af 10.670 m.
Det viser sig senere, at flyet styrtede ned (fra 10 km's højde) i løbet af 4 minutter - og det kan forklare den manglende radiokontakt om problemerne.
...
Den 29. juli 2011 offentliggjorde BEA den tredje delrapport. Den endelig rapport ventes færdig i 2012. De kom med forskellige anbefalinger: Piloterne skal trænes til bedre at flyve en Airbus manuelt, og i at rette op efter et stall i stor højde. Når luftkaptajnen holder pause, skal ansvarsfordelingen for de resterende piloter være mere klar. Cockpittet skal have en AoA-indikator, som i kampfly. De sorte bokse skal indeholde kameraoptagelser af instrument-brættet. Når der opstår en nødsituation om bord, skal der automatisk uploades de parametre, som Flight Data Recorder optager. Ved nødsituationen skal nødpejlesenderen (Emergency Locator Transmitter) automatisk gå i gang[29].
Havarirapporten er opdelt i tre faser: Fase 1 starter med de ældste optagelser fra Cockpit Voice Recorder til autopiloten slår fra (kl. 2:10:05 UTC), fase 2 slutter ved anden stall-warning (kl. 2:10:51), og fase 3 slutter ved nedslaget (kl. 2:14:28) [30].
Fase 1
1:35:46 – Jordkontrollen anmoder AF447 om forventet ankomst til TASIL (et punkt på flykorridoren over Atlanterhavet).
1:36:14 – Jordkontrollens sidste forsøg på kontakt med AF447.
2:01:46 – Kaptajnen forlader cockpittet.

Fase 2

2:10:05 – Autopiloten og auto-thrust (..fartpilot) kobler fra og PF ("pilot flying") meddeler at han har styringen. Autopiloten slog fra, fordi der var modstridende målinger af flyets hastighed IAS (Indicated Air Speed). Det skyldtes sandsynligvis at der var iskrystaller i pitotrørene. Flyet begyndte at krænge til styrbord og PF styrede kontra med næsen op. En stall-advarsel lød kort efter. Flight Data Recorder viste et fald fra 275 til 60 knob IAS (Indicated Air Speed).
2:10:16 – PNF (pilot not flying) bemærkede at flyet tabte fart og at flyet var i alternate law.
2:10:50 – PNF begynder at tilkalde kaptajnen.
Fase 3
2:10:51 – Haleplanet blev justeret fra 3° til 13°, for at få næsen opad. Haleplanet forblev på 13° resten af flyvningen.
2:11:42 – Kaptajnen kom ud i cockpittet.
2:11:45 – IAS-målingen underskred 60 knob, så derfor slukkede stall-warningen som programmeret.
2:12:04 – PF siger at han har på fornemmlsen at de flyver ekstremt hurtigt, og spørger hvad PNF tror.
2:12:17 – PF styrede næsen nedad, IAS voksede og stall-warningen gik i gang igen, som programmeret.
2:12:27 – PNF siger: 'you are climbing' og derefter 'you're going down, down, down'
2:12:30 – PF spørger 'am I going down now?' og PNF svarer 'go down'.
2:12:32 – Kaptajnen siger: 'No, you climb there'
2:12:33 – PF siger 'I'm climbing OK so we're going down'
2:12:42 – Flyet passerer 20.412 fod.
2:13:25 – PF siger, at han ikke forstår, hvorfor de bliver ved med at falde.
2:13:32 – PF oplyser at de passerer 10.000 fods højde.
2:13:39 – PNF råber 'climb, climb, climb'
2:13:40 – PF svarer at han har haft styrepinden på maks næse opad i et stykke tid
2:13:40 – Kaptajnen siger 'no, don't climb'
2:13:40 – PNF siger 'så gå nedad'
2:13:45 – PNF overtager kontrollen
2:14:05 – Flyet passerer 4.024 fod. Kaptajnen siger: 'Pas på, du har næsen opad'
2:14:05 – PNF reagerer spørgende 'Har jeg næsen opad?'
2:14:05 – PF svarer 'Det bliver du nødt til. Vi er på 4.000 fod'
2:14:18 – Kaptajnen ombestemmer sig og siger 'Go on – pull'
2:14:18 – PF råber 'Let's go, pull up, pull up, pull up'
2:14:21 – Flyets alarm lyder 'Pull up' 4 gange
2:14:28 – Optagelserne slutter.
tilføjet af

Air France Flight 447

Forskellen er nok at i dette tilfælde skriver twksttv at al kommunikation pludselig ophørte og flet forsvandt fra radaren.
Der er ingen advasler om at noget er galt.
Piloterne melder ikke Pan eller Mayday, de forsvinder bare, hvilket i den grad antyder at der er tale om en bombe.
tilføjet af

Air France Flight 447

Er klart en mulighed. I hvert fald er eksplosiv dekompression nok meget sandsynligt. Ved alle andre tilfælde ville man nok have hørt noget.
tilføjet af

Air France Flight 447

Er klart en mulighed. I hvert fald er eksplosiv dekompression nok meget sandsynligt. Ved alle andre tilfælde ville man nok have hørt noget.

Jeg synes måske nok at det er lidt tidligt at teoretisere over hvad der skete, eftersom vi ikke har nogen oplysninger at gå ud fra, udover at flyet tilsyneladende pludselig forsvandt fra radarovervågningen, og ikke er set siden.
Men hvad med denne her: Det vides at der er personer ombord som ikke er hvad de giver sig ud for at være, hvad hvis de kaprer flyet, og beordrer besætningen at afbryde flyets transpondere?
Det ville få flyet til at forsvinde fra radaren, øjeblikkeligt, og hvad der herefter er sket kan jo så være så meget....
Jeg tror at hvis der var en bombe ombord, så ville vi allerede have hørt fra de første 3-4 terrororganisationer at det var dem der plantede den...
tilføjet af

Air France Flight 447

En afbrydelse af transponderne vil ikke få flyet til at forsvinde fra radaren, det vil bare få flyets "identitet" til at forsvinde fra radarskærmen.
Hvis der var tale om en eller flere kaprere, så skal de have haft adgang til cockpittet, og alene det ville eller burde have fået piloterne til at trykke på panikknappen så der automatisk blev meldt om kapring.
Det er stadig tidligt, som du skriver, men nu behøver der ikke være tale om terrororganisationer, bare fordi der er tale om en bombe.
Enkelt personer kan sagtens stå bag... "Fly me to Cuba"
Eller der har været en enkeltperson på flyet som skulle "fjernes".
tilføjet af

Flight447 forsvandt også uden at sende nødsignaler

Forskellen er nok at i dette tilfælde skriver twksttv at al kommunikation pludselig ophørte og flet forsvandt fra radaren.
Der er ingen advasler om at noget er galt.
Piloterne melder ikke Pan eller Mayday, de forsvinder bare, hvilket i den grad antyder at der er tale om en bombe.


Der var heller ingen Mayday fra Flight 447 - de forsvandt også bare pludselig fra radaren.
Der gik under 4 minutter fra de fløj normalt i 10 kilometers højde - og til de ramte havet

Piloterne meddelte at de gjorde klar til at flyve ind i senegalesisk luftrum kl. 02:20 GMT og at flyet fløj normalt i en højde af 10.670 m. - og det var det sidste man hørte fra dem.
Flight 447 sendte 24 automatiske fejlbeskeder over en periode af fire minutter, som rapporterede om flere elektriske fejl, og til slut tryktab i kabinen.
Jeg ved ikke, hvem de automatiske fejlbeskeder blev sendt til - men automatiske fejlbeskeder må der også være, hvis det er en bombe.
Også ved Flight 447 var der teorier om, at det var et bombeattentat, og de franske efterretningstjenester genkendte på AF447's passagerliste to navne på personer, der er kendt for deres forbindelse til islamistisk terrorisme.
Det var så alligevel ikke et bombeattentat - men der gik flere år før man blev klar over det, da man fik bjerget de sorte bokse - og der var vistnok tale om navnelighed.
tilføjet af

Air France Flight 447

Det er ret interessant, ligefrem skræmmende, at du straks nogen nævner en mulig terrorhandling, går i forsvarsposition og nærmest frikender eventuelle terrorister.
Og så er der ikke engang nogen der har nævnt venstreorienteret eller islamisk terror, selvom den slags er stort set enerådende på "markedet" i dag.
Men DR2 har netop nævnt at myndighederne nu undersøger den islamiske vinkel i hændelsen mere indgående, da det hele falder sammen med større muslimsk utilfredshed i en af regionerne i området.
tilføjet af

flystyrt

Det behøver jo ikke være en terrorhandling !
Uanset om der er passagerer med, der rejser på falsk identitet.
Det er jo også meget sandsynligt, at der er tale om er par "asyl"-ansøgere, hvilket vil stemme overens med de destinationer de havde købt billet til. Herunder Danmark.
Særligt i Danmark, så er vi helt åbne for den slags.
Der er uendelige muligheder for hvad der kan være sket, det kommer forhåbentligt frem efterhånden som sagen opklares.
En utæthed, en svaghed i en konstruktion eller reparation, en der vil tage en selfie og jokker en stilet gennem fuselagen eller et vindue, der kan være mange gæt.
Lad nu være med at hænge et par identitetstyve ud, for noget de måske ikke har noget at gøre med.
tilføjet af

Pladder

Jeg laver ofte lidt research, ledte straks efter lignende hændelser, og fandt hurtigt Flight 447.
Jeg har senere læst, at jeg ikke er alene om den sammenligning.
Flyekspert Hans Christian Stigaard sammenligner situationen med Air France ulykken i 2009, hvor et langdistancefly på vej fra Brasilien til Paris styrtede ned i Atlanterhavet.
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/03/09/114612.htm
Derfor er sandheden nok nærmere, at du ønsker, at der skal være tale om en terrorhandling - ikke ulig hvordan visse debattører var ved at gå i ekstase på SOL debat, da bomben var sprunget i Oslo (før man var klar over, at Breivik stod bag).
Efterfølgende var der en vis modvilje for at debattere den hændelse - udover at nævne "ensom ulv" nogle hundrede gange 😉
tilføjet af

Air France Flight 447

En afbrydelse af transponderne vil ikke få flyet til at forsvinde fra radaren, det vil bare få flyets "identitet" til at forsvinde fra radarskærmen.
(SNIP)

Du har naturligvis ret.
Det var en svipser fra min side, de undervandssystemer jeg arbejder med til daglig benytter også transpondere som en nødvendig del af navigationen, og hvis sådan en transponder holder op med at virke, så "forsvinder" vores ROV fra skærmen, men selve systemet er lidt anderledes opbygget end overfladeradar.
Det glemte jeg lige et øjeblik, så tak for rettelsen.
tilføjet af

flystyrt

Der er ingen der beskylder terrorister, muslimske, islamiske, venstreorienterede eller bare en "Fly me to Cuba-type" for hændelsen.
Der skrives om muligheder og sandsynlige årsager til styrtet.
På DR2 var der en der teoretiserede lidt om årsagen til at offfentligheden tilsyneladende mangler oplysninger om de sidste minutters radio kommunikation med flyet, og han var netop inde på at de to personer med passene kunne være årsagen.
Hvis en eller begge de to havde "lavet noget" der fik flyet til at vende om, som man nu mener det gjorde, er det lidt af en bet for myndighederne og lufthavnskontrollen og noget der koster dyrt både økonomisk og kundemæssigt, hvis det kommer frem at man har ladet to personer med stjålne pas slippe igennem.
Men lad os vente og se, det kan være der er en helt "naturlig" forklaring.
tilføjet af

flystyrt

Jeg gætter !
Det er nok ikke en terrorhandling, for det giver jo ikke mening at lave en sådan handling, og samtidigt holde det hemmeligt hvorfor.
Skulle det alligevel være terror, så er det nok personligt rettet, hvor resten så er tilfældige ofre.
tilføjet af

Terrorhandling bag flystyrt Vietnam?

Interessant udvikling i sagen.
tilføjet af

Terrorhandling bag flystyrt Vietnam?

TV2, Politiets teori er asylansøgere
Mon også politiet ( PET / FET / NSA ), vil bruge oplysningerne til at gå efter, den formodede krejler, som handler med stjålne PAS og asylrejser til bl.a. Danmark. Eller er det et for lysegrønt håb.....
Er fakta, at Peter Skårup har ret, når han beskriver at Schengen samarbejdet har spillet fallit ?
DR nyhederne, DF; Schengen samarbejdet har spillet fallit.
Jeg syntes det ligner "et skoleeksempel" på hvad der sker, med langt størstedelen ad de stakkels mennesker som logges til f.eks. Danmark. Langt de fleste ender i større elendighed end de kom fra, eller dør helt enkelt på rejsen.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.