6tilføjet af

Sådan bør offentlig transport være

De fleste har nok en ide om, at vi egentligt burde bruge bus og tog noget mere, men det er bare så besværligt, tager så lang tid - og så kører det aldrig til tiden. Så ind i bilen, igen.
Men hvorfor ikke forsøge sig med en ny måde at tænke offentlig transport på? Man kunne jo starte med at lave forsøg i en eller anden provinsby, for at finde ud af om det kan løbe rundt eller ej. Her er ideen:
1) Kunden klikker sig ind på en internetside og bestiller en tur til sit arbejde med ankomsttid mellem 7:45 og 8:00 - retur mellem 13:15 og 13:30 (bare som et eksempel)
2) Et selskab råder over en række minibusser, samt et godt ruteplanlægningsprogram
3) Busserne henter folk og får dem på arbejde og hjem igen, men de kører ikke med en passager af gangen, næ, de kører folk mellem bopæl og arbejde i bundter
4) Taksten kunne passende være almindelig bustakst
Turen bliver en smule længere end med Taxa (fordi der skal hentes andre passagerer), men måske en 10 gange billigere for selskabet pr passager (med en 15-20 passagerer pr tur), så det burde kunne køre rundt for selskabet. Man kunne passende tillade minibusserne at køre taxa udenfor myldretidsperioderne, hvor der alligevel formentligt ikke er passagergrundlag for ordningen.
I praksis skal folk jo på det samme arbejde hver dag, så mon ikke hurtigt det udviklede sig til en eller anden fast rute, hvor folk kender hinanden og ved hvornår "bussen" kommer?
Bare en ide til at slippe for forurening og problemer med parkeringsplads (for ikke at tale om parkeringsafgifter).....
tilføjet af

Handicap-kørsel

En del "bussemænd" anvender dette princip til handicap-kørsel.
Så det "bobler" ét eller andet sted under overfladen og når det er modnet, vil det brede sig til andre områder.
[l][s][s][l]
tilføjet af

Herligt med lidt nytænkning...

i den 'offentlige' debat.
Og handicapkørslen (før i tiden Movia) opererer faktisk i dette regi.
Lyder det helt vildt at gøre den offentlige transport gratis?
Problemet er måske, at mange af dem, der benytter bilen, trods dyre omkostninger, er de, der ikke skeler så meget til pengepungen og miljøet, men besværet? Og måske andre problemer...
VH jette-
tilføjet af

Gratis offentlig transport?

Hvad er dine argumenter for (og imod) gratis offentlig transport?
tilføjet af

RUF

Hej
Din ide er ikke ny.
Se her http://www.ruf.dk/
(Se under "maxi-ruf")
tilføjet af

Gratis...

... offentlig transport er - efter min mening - vejen frem.
Det må formodes - specielt med henblik på benzinprisernes nuværende retning - at et gratis alternativ til bilen er attraktivt. Derfor tror jeg, at gratis offentlig transport vil få mange flere med på vognen.
Det skal dog kun gøres gratis i de større byer, hvor der er en reel gevinst ved at flytte trafikmasser væk fra bilerne.
Det øgede passagertal vil kunne retfærdiggøre hyppigere afgange og flere ruter. Kort sagt en større fleksibilitet.
Hvordan skal det så finansieres. Tag et kig på de enorme summer, der bruges på infrastrukturen i byerne. Her tænker jeg både på udbygning af veje og parkeringspladser, men også driften af disse. Disse penge kunne ligeså godt gå til den kollektive trafik. Hertil kommer reklameindtægter. Fjernsyn i busserne/togene med reklamespots, reklamer på busserne osv. Det er måske ikke kønt, men jeg gætter på, der er stor værdi i eksponeringen.
Herudover er der det samfundsøkonomiske aspekt. Forureningen og støjen fra bilerne mindskes betydeligt, hvis det samme antal mennesker transporteres i en bus. Man må også formode, at et lavere antal køretøjer på vejene betyder et lavere antal uheld, altså endnu en besparelse. Det er alt sammen udgifter for staten, som kan(?) formindskes med gratis offentlig transport.
Hvordan sættes det så igang. Det kræver en uhyre modig politik, eftersom ethvert tiltag imod privatbilisme ofte modtages som en indskrænkning af basale menneskerettigheder. Men:
- Nedbyg vejnettet i byerne eller undlad flere udbyggelser til fordel for bilisterne
- Fjern alt overflødig parkering. Dvs. alle offentlige parkeringpladser, som ikke er i tilknytning til f.eks. sygehuse o.l.
- Opret parkeringspladser uden for byerne/bykernerne, der samtidig gøres til centrale knudepunkter i den offentlige transport. Så kan "besøgende" i byerne parkere udenfor og køre gratis det sidste stykke.
- Information. Gør det nemt og overskueligt at køre med den offentlige transport. Det skal ikke være en undskyldning, at det ikke er til at finde ud af planerne. Lav f.eks. en "krak" på stoppene, hvor man kan taste sin destination ind, og herefter forklares hvilke(n) linie(r) man skal vælge.
tilføjet af

Skatteyderne er til grin...

Vi betaler først skat for, at bevare velfærden, som bl.a. er offt.transport. Derefter bruger staten næsten milliard beløb i støtte til de private busselskaber, hvorefter Vi skal betale en uhørt høj pris for dårlig service, forsinket tider m.m.
Alene fordi regeringen mener at skattepenge fra privat ansatte giver bedre afkast.
Jeg er ikke itvivl om, at hvis buslinierne igen blev 100% statsfinansieret og med offentlige ansatte ville der komme bedre tider, service, og lavere priser.
Billetpriserne er tilgrin og chaufførerne har for travlt. De glemmer hvem de skal kører med.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.