34tilføjet af

Stop lektierne i folkeskolen nu!!!!

Jeg mener når børn, store som små har været i skole (deres arbejde) en hel dag, burde de som os andre have fri når de kommer hjem.
Jeg tror simpelthen energiniveau er opbrugt, når vi kommer til en hel dag med indlæring.. Det ville gøre noget ved skoletrætheden for mange elever.
Jeg ved godt mange forældre har hjemmearbejde også, men når det så er sagt er det en prioteringssag. Det er langt vigtigere at få "lov" til at være en familie om aftenen, når skole og arbejde er udført.
Hvad mener du??? Håber på en saglig debat!!!!!
tilføjet af

Jeg mener lektier til og med 7. klasse

- skulle afskaffes ved lov. Det er gang på gang påvist at det skader mere end det gavner. Derforuden er det en direkte pest i nogle familier, hvor man af og til får det indtryk at forventningen er, at hele familien "går i skole".
- Jeg har lovet og overholdt, at opdrage dem, få dem i seng om aftenen, givet dem mad óg sendt dem rettidigt afsted, så de er undervisningsparate. Så synes jeg til gengæld, det var en naturlig forventning, at skolen stod for undervisningen. Hvis antallet af undervisningstimer skal øges for at gennemføre den fordeling, tror jeg stadig det er værd at overveje.
- Jeg synes, jeg har set tilstrækkeligt med forældre, for hvem ungernes lektielæsning var en pine, og som om det ikke var nok at familielivet var spoleret, har de følt sig pisket til "forældrematematik" om aftenen for overhovedet er være på omdrejningshøjde. I mine øjne er det fuldstændig grotesk.
tilføjet af

Dejligt at høre

For jeg har følt mig ret alene med min mening her... Tror der er en grund til så mange ryger psykisk ned ned stress, dep, angst osv, og jeg mener vi kunne forekomme mange af disse ulykkelige situationer ved at geare lidt ned, og huske på at have lov til at være menneske, og ikke en arbejdsmaskine og robot.
Hvis der evt er nogle i dette forum der er frisk på en underskrift indsamling, burde vi næsten lave en, eller hvad Dulkis??!!!!
tilføjet af

Lærens hjemmearbejde flyttes til skolen

Hvis det er det vi kunne gennemføre, synes jeg det er ganske udmærket.Samtidig med bør skoleferie forkortes til 3 uger.
tilføjet af

Læsning...

Børn skal ikke have mange lektier for, men det er altså vigtigt, at de læser derhjemme, så de kan træne deres læsefærdigheder.
Det er også vigtigt, at forældre viser deres børn, at det er vigtigt at læse ved at de f.eks. selv læser.
tilføjet af

Hvad...

mener du helt præcist???
tilføjet af

Hvor mange "børn" har en 40 timer`s

Arbejds/skole uge?, pluds transport til og fra skole?, sommerferie, efterårsferie, vinterferie, ?, det er noget som ingen arbejder har!, nåhr jo lærene i skolerene og politikkerene.
Hvis man godt vil havde sine børn lærer noget, så de kan klare sig bedre når de bliver voksne, kan man klare det uden at bruge tid?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Ja naturligvis

Det er klart, jeg tror også det er ganske naturligt. Nu er jeg selv en læsehest, og min datter lige så, selvom hun ikke kan læse endnu (går i 0 klasse)
Og falder det som en naturlig ting i dagligdagen, så skaber det jo interesse. Jeg tror meget mere på at det skal komme som en interesse, end en time eller 2 påtvunget lektier. At skabe interessen er langt vigtigere end tvungne ting, og det gælder for øvrigt også opvask oprydning osv. Tror ikke det hjælper at stå med armene i siden og se sur ud mens man siger DU SKAL, det er langt vigtigere at forklare at det er en del af at være familie, og alle tager sin tørn, men det er så en anden snak, men stadig i samme kategori =O)
tilføjet af

Jeg forstår ikke helt hvad du mener Pouljørgensen

??? (sikkert fordi jeg ikke har lært nok i skolen =O) ) Nej oprigtigt talt, hvad mener du????
Jeg mener der er mange måder at lære på ud over at regne, læse, osv. Igennem leg, sport osv. "Man" bliver ikke et "bedre" menneske af at regne, der er det sociale der skal passes, som jeg vil mene er lige så vigtigt, endog vigtigere, men en god kombination... Nå jeg skriver og skriver bare derud af, uden at vide hvad du mener =O)
tilføjet af

Samfundet fungerer skidt.

Noget galt er der. Min søn og svigerdatter har en lang arbejdsdag. Efter arbejde henter en af dem deres søn i fritidshjemmet. Han har så været tidligt oppe og i skole, tredie klasse, derefter i fritidshjemmet. Der er larm konstant. hvor kan han slappe af et øjeblik. Når de så er hjemme allesammen skal der laves aftensmad. Efter de har spist skal lektierne ordnes. Så er det næsten sengetid, for de skal tidligt op.
Det er jo en slavetilværelse for voksne og børn.
Mit hjerte græder for dem, ikke fordi de beklager sig, men jeg mener bare de også skulle have lov at leve.
Der skal jo også gøres rent , købes ind o.s.v. Mit barnebarn skal helst have træning i en svømmehal. Alt skal der være tid til.
tilføjet af

Fuldstændig sorgløst at få dem til at læse

- stik dem en bog med noget, der interesserer dem. Det går meget hurtigere en to sider i "læsebogen".
- Det har ydermere den fordel, at det er en øvelse i vidensøgning og håndtering af informationer, det følger ligesom ikke med, når læsning kun er genkendelse af ord.
tilføjet af

Jeg tror langfra du er alene

- men underskriftsindsamling? Hmmm... til hvem? Haarder??? 😃😃😃😃
- Har du skolesøgende børn, så tror jeg nærmere det er skolebestyrelsen, du skal begynde med. Lærerne har stadig metodefrihed.😖
tilføjet af

Haarder...>Gisp

nej det får man vist ikke meget ud af... Ved det ikke endnu, nu har jeg oprettet en indsamlings ting =O)Og så tager jeg den derfra...
Min datter går i 0'klasse... Har dog alle dage ment lektier er en pinsel, som gør ondt værre....
tilføjet af

Nej, I er ikke alene.....

Hej Trina, og hej Dulkis
Jeg har ikke børn, men har en 6 år yngre søster. Jeg husker tydeligt da hun gik i skole, og næsten ikke kunne hænge sammen når det gjaldt at læse lektier. Ikke alene det, men hun gik også til en masse ved siden af.
Jeg gad godt se en voksen, som skulle skifte faggruppe 3-4 gange i løbet af dagen. Det er jo hvad børnene gør. De kan have tysk, dansk, matematik og natur/teknik. Det vil sige at de skal omstille sig 4 gange i løbet af 6-7 timer. Det kræver en enorm omstillings evne mentalt.
En del voksne forstår ikke at børn kan komme totalt drænede hjem fra skole. Det gør jeg, da jeg mener at ungerne yder en indsats som mange voksne gør på samme måde.
Når de så oveni købet skal lave lektier i 2-3 timer, så mener jeg at bægeret mere end løber over. Derfor er min respekt for børnene også ret stor, når de kan gå til håndbold, ridning eller dans oveni købet.
Jeg er helt med jer.
vh d.com
tilføjet af

Ja lige nøjagtig

Og det kan/er allerede et samfunds problem, børn tæskes frem i stedet for liiiige at geare lidt ned, og få lov til at være menneske, bare engang imellem, det burde være en menneskeret.
tilføjet af

Jeg er meget enig

Man kan lære mange ting ved interesser, der leges med. Jeg blev f.eks. dygtig til at læse, fordi jeg elskede eventyr. Hvorfor skulle man dog sidde og terpe kedeligt læsestof, når man elsker at læse eventyr. Jeg lærte mange fremmede ord ved at læse spændende ting.
Jeg smiler, min mor og far råbte altid: Du tager opvasken, NU. Jeg hadede det.
Tænk, hvis de nu havde sagt: Vil du hjælpe mig. Og så vi havde snakket sammen
om dagens begivenheder. Det havde været rart.
Jeg er så enig med dig. 🙂
PS. Jeg kommer til at tænke på, da min søn var barn. Han gad ikke læse, men han var så dygtig til at skrive, så lærer man også at læse, han havde humor, meget. Så han skrev gerne en sjov sætning til sidst ved hans lektier.
Det skrev hans lærerinde, han skulle holde op med. Vist skal du ej, sagde jeg, det er virkelig sjovt.
Det kommer ham til gavn i dag, rigtig meget. Hvis man havde taget det fra ham, så var han blevet lige så usikker, som jeg har været.
Det havde jeg bestemt på forhånd, det ville jeg ikke have mine kommende børn skulle opleve. Han skilte alting ad, og kunne ikke samle det igen. men hvor han lærte og det har han glæde af i dag.
Nå, men det var en anden historie. 🙂
tilføjet af

Ups.....

I næstsidste afsnit burde der stå "som voksne IKKE gør på samme måde". Sorry :-)
vh d.com
tilføjet af

Sådan

Bedre kunne det ikke skrives!!!!
tilføjet af

Det er min opfattelse....

....at børn faktisk ligefrem kan nyde at deltage i de ting der skal ordnes i hjemmet. Alene fordi de i den tid ikke behøver at hænge over bøger, computer eller andet der har med indlæring at gøre. At det ændrer sig i løbet af skoletiden er jeg helt vågen for.
Gør man det spændende nok at deltage i den daglige dont, så tror jeg vi får gladere børn ud af det. De har, som jeg skrev i et tidligere indlæg, så rigeligt at tage sig af i løbet af en dag. Får de voksne det ikke til at virke som en sur pligt at ungerne skal deltage i arbejdet i hjemmet, vil de også være langt mere motiverede.
vh d.com
tilføjet af

Hvorfor vil du have ferien forkortet?

- Det er da tåbeligt. Lærernes kursusaktivitet er koncentreret i den periode, alternativet er lærerfri undervisning. Skulle det være en fordel?
- Det var måske mere misundelse end omtanke, der fødte den ide?
tilføjet af

Sådan et liv, må være et helved på jord.

- Jeg stod under ingen omstændigheder model til det, men jeg kan godt se, mange er fanget i det.
- Er du sikker på, det faktisk er et fritidshjem og ikke en SFO dit barnbarn går i? Jeg har bemærket at flere SFO´er har "lektietime", netop af hensyn til de børn der ikke kommer hjem før sidst på eftermiddagen. Det en ting en skolebestyrelse kan påvirke.
- En familie, der lever på den måde, ville måske også have råd til en rengøringskone, så i hvert fald rengøringsvanviddet lørdag var en saga blot. En rengøringskone er guld. 🙂
- Ligesom en "bedste" der kan hente lidt tidligt en dag en gang i mellem også er det. 🙂
- Måske har du også - hvis I ikke bor for langt fra hinanden, mulighed for at invitere på aftensmad af og til, hvis du har tidligere fri end de har.
tilføjet af

Der er også en anden gevinst ved det

- du styrker et barns selvværd, når du overbeviser det om, der er brug for ham/hende. Det har den stik modsatte virkning, når de bare "er i vejen".
tilføjet af

Min egen erfaring er

Fra min datter hun elsker at være med i alt herhjemme fra madlavning til opvask, nogen gange leger vi kokke og tjenere, andre gange snakker vi bare, eller summer lige så roligt rundt i hytten... Siden hun ku holde på en sløv kniv har hun været med i køkkenet...
Jeg giver hende ikke løn i form af lommepenge, hun får sommetider penge, men ikke løn for det hun gør, for jeg mener at i en familie er det enhvers pligt at yde sit så der er dejligt at være. Og hun er super motivert for det, jeg beder hende sjældent op at rydde op efter sig, for hun gør det af sig selv, fordi hun hygger sig med det, da vi har lavet det til hygge projekter uden stress, i stedet for sur stressende pligt...
Det er så lidt der skal til, for at alle hygger sig og er glade. Men jeg står så heller ikke med pisken hvis hun en dag er træt og ugidelig, de dage skal vi alle store som små, ha' lov til at have....
tilføjet af

Hej

Vi bor desværre langt fra hinanden. Ærgeligt, men der er ikke noget at gøre ved det.
Jeg er forlængst blevet folkepensionist, så tiden er der.

Jeg må tilstå, jeg kender ikke forskellen, men jeg ved lektierne bliver/skal ordnes hjemme.

Skolen er han meget glad for. Jeg er forbavset over han er så glad for skolen, men han må jo have nogle gode lærere. m
Ingen af dem kan udholde at være "husmoder". Deres arbejde giver dem ikke mulighed for at have halvdags. Så det er desværre udelukket. Men jeg er glad for mit barnebarn er glad og tilfreds, det siger han da.
Ingen af dem har beklaget sig.
Jeg mener bare, det er for strengt for mennesker, at leve på den måde. Det gælder ikke alene "mine", men alle andre også.
Især de, der har flere børn, de skal tage sig af. Jeg mener virkelig, det er synd og skam, at samfundet ikke mener at kunne give børnefamilier bedre vilkår.
Jeg kan godt se, det kan give problemer, men det ville være en velsignelse, hvis arbejdsdagen var kortere. For den er lang, med rejsetid og overarbejde.
Og nu råbes der op om, at folk skal arbejde mere. Jeg ville hellere, der var tid til at leve. Men det hjælper sikkert ikke, jeg mener det.
tilføjet af

hej Tina

du har ret lad ungerne give den gas i skoletiden og lad bøgerne blive der når de her fri. jeg har 3 børn og hat tit haft ballade over de skide lektier efter aftensmaden det ender altid med at ungerne dikterer det vi siger til dem bare får at få det overstået og de fatter ikke en brik af det vi får lavet som du siger er der ikke mere energi sidst på dagen det var bedre at man kunne hygge sig og få talt lidt om hvad der var sket i løbet af dagen og stresse af så kunne alle få en god søvn og være friske til næste dag
tilføjet af

Som lærer

- oplever jeg gang på gang forældrene spørge mig, om det VIRKELIG kan passe, at deres børn ikke har lektier for hver dag. Det kan sagtens passe - jeg forbereder ikke min undervisning efter, at der dagligt SKAL gives hjemmearbejde for, men mange forældre opfatter det som en garanti for læring (og "gode vaner" og succes senere i livet), at deres børn SKAL sidde en time eller to og svede over lektierne.
Jeg mener absolut, at man kan afskaffe lektier i hvert fald i de yngste klasser. Mange børn vil rigtigt gerne lave lektier, når de begynder i skole, men intet forhindrer jo forældrene i at give dem "lektier" i form af bøger, de skal læse i, matematikstykker fundet på nettet osv. osv. Mange lærere giver også eleverne kopimateriale, som eleverne MÅ men ikke SKAL lave - på den måde får de børn, der gerne vil lave noget skolearbejde hjemme, de udfordringer, som de ønsker.
Som overbygningslærer vil jeg dog fastholde, at lektierne ikke kan afskaffes i de ældste klasser. Der er ganske enkelt ikke tid til, at eleverne læser noveller og romaner samt skriver deres "stile" i dansktimerne, for nu at tage udgangspunkt i mit eget fag. Så skal skolen revolutioneres, så der gives det dobbelt antal undervisningstimer, og det er ønsketænkning i en tid med besparelser samt mangel på lærere.
Jeg giver ofte de elever, der har svært ved det faglige, lektier for i form af tidsafgrænsede opgaver - "Du skal bruge tyve minutter hjemme på..." - da jeg ved, de mest samvittighedsfulde elever ellers kan sidde i timevis af pligtfølelse og bakse med opgaver, som de har svært ved. Jeg er sikker på, at skal jeg medvirke til at fastholde deres glæde ved at gå i skole og ikke direkte føre dem til skoletræthed, så nytter det ikke at stille urimelige krav.
Lektiecafeer er et ukendt fænomen på min skole. Den er sparet væk for længst, og typisk var det da også de dygtigste elever, der brugte den. Elever, der er trætte af skolen, tilbringer ikke frivilligt flere timer med at sidde på skolen og blive undervist. De lader være med at lave deres lektier, får irettesættelser for dette, og snart bliver det en rutine, der ikke just fremmer skolebegejstringen.
tilføjet af

Lodret uenig

Jeg mener, at lektier er vigtige, og at tavleundervisning og gruppearbejde er spild af mange elevers tid.
På min drømmeskole har man 20-25 minutters tværfaglig undervisning/instruktion ad gangen i stedet for 45 minutter eller endda de frygtelige dobbeltimer på 1½ time. Der gives også mange flere lektier på min drømmeskole.
Jeg mener, at over halvdelen af en skoledag er spild af tid med mindre målet primært er socialisering og sekundært undervisning. Fagligt kunne en skoledag sagtens overstås på den halve tid med bedre resultater - hvis eleverne var ordentligt forberedte kunne skoledagen klares på et par timer. Så ville der være masser af tid til at være en familie om aftenen.
Jeg kan da umuligt være den eneste som hader scenariet: Man kommer i skole velforberedt. Man har læst de par sider, man skulle læse til i dag. Så kommer læreren og hvad gør hun? Hun gentager alt det, som alle har læst i bogen. Hun stiller endda spørgsmål, som ordret besvares i store tykke faktabokse i bogen. Hvorfor? Det er jo dobbeltarbejde og det underkender elevernes indsats og favoriserer de elever, som ikke har læst hjemmefra.
Jeg siger det modsatte af dig. Flere lektier, mindre klasseundervisning.
tilføjet af

Du er vel klar over...

at hvis "skoleferien" forkortes, så vil der mangle lærere? Lærere har fem ugers ferie præcis som alle andre, og resten af elevernes ferietid er tvungen afspadsering, fordi lærere arbejder langt over de 37 timer om ugen til hverdag.
Mens de fleste andre faggrupper fordeler deres årlige 1924 timers arbejde på 47 uger, skal lærerne lægge hoveddelen af deres arbejde på bare 40 uger - der kan jo ikke undervises eller holdes forældremøder, skole-hjem-samtaler etc. i elevernes ferier, ligesom vi heller ikke kan rette prøver, diktater, stile, oversættelser osv. osv. i sommerferien.
Vi er mange lærere, som gerne vil have en fast mødetid på skolen hver dag fx fra kl. 8-15.30 eller 16 og så udføre vores forberedelse i det tidsrum, hvor vi ikke underviser. Problemet er, at skolerne ikke har de faciliteter, der er nødvendige til dette. På min skole er der 8 pc´er til rådighed for 50 lærere - og der er langt fra fysisk plads til, at hver lærer kan få sit eget lille skrivebord til rådighed. Skolerne er helt afhængige af, at vi har vores hjemmekontorer, og at vi bruger vore egne pc´er, telefoner osv.
Ydermere kan vi ikke indkalde forældre til skole-hjem-samtaler eller forældremøder fx kl. 13, hvis vi har fri en dag på dette tidspunkt.
Men - guderne skal vide, at vi bliver flere og flere, der gerne ville afvikle alt vores arbejde inden for et bestemt tidsrum dagligt, ikke mindst for at illustrere over for skeptikere, at vi i høj grad arbejder - og arbejder meget - når eleverne har fri.
tilføjet af

Det er sjovt du nævner det...

For der er så mange folk der har ondt i bagdelen over lærernes ferie, uden at skænke lige præcis de lange arbejdsdage, med forældre møder, skole-hjem samtaler, lejerskole ture og forberedelse til dagene der kommer, og jeg kunne blive ved...
Det er uvidenhed intet andet, for det må være (i mange tilfælde) folk med hjertet i deres job, for det er ikke ligefrem millionær man bliver...
tilføjet af

Ja det er også en mulighed...

Så helt uenige er vi som sådan ikke....
Grundet repetition du efterlyser, er en den del størstedelen lære bedst ved, derfor du får at høre igen og igen, det er meget brugt i de fleste uddannelses institutioner- Hvilket er godt for en langsom opfattende person som jeg, men der sidder selvfølgelig altid et par stykker imellem, der fatter ALT første gang, men det er ikke størstedelen. Ting skal bundfalde sig (hos de fleste) så derfor.... Det er sådan vi lære at svømme, gå læse, osv, ved at se, høre, prøve, igen og igen og atter igen...
tilføjet af

Underskriftindsamlilg

Så har jeg lavet en underskrift indsamling, hvis nok bakker op, går jeg videre med det. På forhånd tak http://stoplektier.skrivunder.dk
tilføjet af

Jeg mener at en "voksen"

Har en arbejds uge på Ca 40 timer og 4-5 ugers ferie om året, sæt det i forhold til hvad en skole elev har, så har du svaret.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Pouljørgensen

Ja det har du ret i, og...?????? De fleste børn er væk mindst lige så mange timer pr uge, som deres respektive forældre, sfo, fritidsordninger, osv, mens forældre er afsted......Der er stor forskel på børn og voksne.
Vil det så sige du mener de skal i skole 40 timer pr uge??? Det er jo uholdbart!!! Der er stadig STOR forskel på børn og voksne, jeg kan ikke sige det nok gange...
tilføjet af

Hmm

Jeg ville gerne skrive under, men jeg er lidt betænkelig ved at du nævner de store børn også.
Mine to store børnebørn klager ikke over lektierne. Jeg er mere nervøs for de små børn, hvor forældrene skal hjælpe samtidig med alt det andet, der også skal passes. De små kommer sent hjem, men de store går jo selv hjem. De klarer sig selv. Så nu er jeg i tvivl om, hvad der er det rigtige.
tilføjet af

Nu skal børnene jo altså kæmpe

For at få det nemmer i fremtiden, og det kan de kun gennem viden og lærdom, at man så måske ikke behøver Feks 8 timer`s fast indlæring om dagen, man kan også lære meget gennem "leg", men ikke uden en der lærer fra sig.
Børn stiller mange spørgsmål, og de bliver kun klogre ved at få svar, og det skal der være en voksen til (en lære), også er det igen undervisning, men er det ikke bedre at de når de er "små" lærer en masse, end at de når de er store ægrer sig over en manglene viden, OK, så kan de selvfølgeligt lære det når de er voksne?, men så kan de ikke nå at bruge deres viden, ud over at de på deres gravsten så kan skrive "can jur eller sådanne noget), også er det spilte penge fra statens side, der er Dansker der studerer i en alder af 80år?, dybt ondsvagt, de dør inden de kan give deres viden vidre.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.