2tilføjet af

Skydeskivemodel

Hvordan ville en skydeskivemodel for IBM se ud?
Hvad ville være samme produkt?
Hvad ville være samme produktkategori?
Hvad ville være samme behov dækkes?
Hvad ville være alle produkter?
tilføjet af

Gennemgang af modellen

Okay, nu vil jeg lade research være op til dig - er det specifikt IBM, du skal finde den på, for så skal du jo finde ud af, hvad IBM laver (det er IKKE computere mere!).
Samme produkt:
- Giver sig selv. Jeg skrev Compaq, fordi vi snakker et produkt, der kan præcis eller næsten præcis de samme ting og ligger i samme segment, dvs. henvender sig til samme type forbrugere.
Jeg vil hellere forklare dig modellen overordnet set via noget, vi allesammen kan forholde os til - supermarkeder.
Først definerer vi, hvad vi overhovedet skal bruge produktet eller servicen til. Jeg kan fornemme, at i dit bud, brugte du "oplevelser" som fællestræk - hvorfor du skrev 'rejser' på. Problemet er, at det ikke er samme slags.
Nå, men lad os vende tilbage til supermarkeder. Vi bruger Føtex som udgangspunkt. Hvad er karakteristika ved Føtex?
Det er et supermarked, dvs. det opfylder behovet for at handle varer, der kan tages med hjem, primært indenfor produktgrupperne 'mad', 'dagligdags ting til hjemmet' og 'non-food' (undertøj, t-shirts, gryder etc.).
Føtex er et middel-segment supermarked: Det har mange varenumre og middel priser. Det vil sige, at når vi skal definere 'samme produkt' (den inderste ring), skal vi ikke bare finde et supermarked, men også et supermarked i samme segment. Her tror jeg, du gik galt i byen før
Et eksempel kunne være Kvickly (Kvickly Xtra) - det ville være i den inderste kerne i Føtex skydeskive.
Samme kategori ville så være 'supermarkeder' i andre segmenter - Superbest (mindre varehuse, men samme priser), Irma (dyrere, men stadig samme), Netto (discount, men stadig et 'supermarked').
Samme behov vil så være convenience stores, for eksempel - 7/11 og døgnkiosker, tankstationer.
Bred konkurrence er så fast-food steder, tøjbutikker (som bred konkurrence til Føtex' tøjafdeling), fordi de opfylder nogle af de behov, du kan få tilfredsstillet i Føtex. Det er altså ikke rigtige konkurrenter, men stadig nogle, der kan trække kunder væk fra Føtex.
tilføjet af

Et andet eksempel

Angående IBM så husk på de har mange forskellige produktkategorier. Det hele kommer an på om vi snakker om servere, consulting osv
Gider ikke lige sætte mig ind i de forskellige ting for IBM med et let eksempel er eksempelvis Ford pick up trucks.
Samme produkt: pick up trucks fra Toyota, GM osv
Samme produktkategori: alle slags biler fra konkurrenter
Samme behov: alt der leverer transport: fly, biler, cykler, gravkøer osv
Alle produkter: betyder decideret alle produkter. I teorien konkurrer alle andre produkter om kundens pengepung og hvis han bruger penge på underholdning har han så mindre til at købe en pick up truck for
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.